سفارش تبلیغ
صبا ویژن
یک فنجان بصیرت
چه فرقی می کند. درعصر ارتباطات‌ نفس بکشم یا قرون وسطا. وقتی خبری ازتو نباشد. دوره جاهلیت است. اللهم عجل لولیک الفرج .... 
قالب وبلاگ

 

کشوری مانند ایران هر چند هم که تحریم باشد اما با توجه به وجود استعدادهای سرشار و بیشمار درونی می تواند روی پای خود بایستد و نشان دهد که تحریم نمی تواند سد راه آن باشد

پایگاه بصیرت؛ گروه سیاسی/ مقام معظم رهبری در دیدار جمعی از کارگران سراسر کشور با بیان اینکه مشکلات کشور با گفتن و حرف زدن حل نمی شود؛ اقدام و ابتکار و عمل لازم است، راهکار حلّ این مشکلات را در درون کشور دانستند و افزودند که ستون فقرات هم عبارت است از تولید؛ ستون فقرات اقتصاد مقاومتی که ما عرض کردیم، عبارت است از تقویت تولید داخلی. ایشان همچنین در ادامه تأکید کردند: «کلید حل مشکلات اقتصادی در لوزان،‌ ژنو و نیویورک نیست.»

اعتراف به وجود مشکلات در کشور از یک سو و از سوی دیگر توجه به کمبودهایی که تحریم های ظالمانه برای کشور به بار آورده است، دو واقعیت وجودی شرایط کنونی کشور محسوب می شوند اما بدون شک آسیب شناسی این وضعیت ابتدایی ترین و کمترین کاری است که می توان انجام داد. به بیان دیگر، برای درمان این وضعیت به سرعت باید دست به اقدامات لازم زد. در واقع، اگر چه با مشکل مواجهیم و در شرایط تحریم نیز قرار داریم، اما این به معنای بسته بودن دستان ما نیست. بلکه کشوری مانند ایران هر چند هم که تحریم باشد اما با توجه به وجود استعدادهای سرشار و بیشمار درونی می تواند روی پای خود بایستد و نشان دهد که تحریم نمی تواند سد راه آن باشد؛ ایران کشوری است با مساحت زیاد، سرشار از منابع طبیعی و زیرزمینی، کشوری است که بزرگترین ذخیره انرژی دنیا در حوزه نفت و گاز را دارد،‌ از جمعیت نسبتا با کیفیتی برخوردار است؛ جمعیتی جوان، تحصیلکرده و متخصص، علاقه مند به سرنوشت کشور و حساس نسبت به سلطه خارجی و... .[1] ایران به واسطه سابقه تمدنی از تکنولوژی فرهنگی بالایی برخوردار است، به گونه ای که در برخی زمینه ها و تولیدات هنوز هم در سطح دنیا حائز رتبه اول است مانند فرش ایرانی و... .

علاوه بر آنچه گفته شد، ‌ایران از یک موقعیت ویژه ژئوپلتیکی برخوردار است که این موقعیت امکان ارتباط با دنیا را برای آن هموار می سازد؛ ایران به واسطه ی موقعیت گذرگاهی اش در مرکزیت مناطق متداخلی قرار دارد، ایران در مرکز تلاقی محورهای تولید و مصرف انرژی جهان قرار دارد؛ در محور عمودی شمالی - جنوبی در مرکز دو منبع انرژی خلیج فارس و آسیای میانه و قفقاز قرار دارد و در محور شرقی - غربی  نیز در مرکز دو منطقه مصرف کننده انرژی شرق آسیا و اروپا قرار دارد و این یعنی ایران موقعیت توزیع کنندگی ممتازی دارد. ایران به آب های آزاد بین المللی دسترسی دارد،‌ کنترل تنگه هرمز،‌ به عنوان یکی از مهمترین تنگه های راهبردی دنیا، را در اختیار دارد، با حدود 13 کشور همسایه است، ‌از عمق استراتژیک مطلوبی در داخل و در سطح منطقه برخوردار است و... .

بنابراین تصور اینکه دست ما بسته است و ما نمی توانیم از شرایط پیش رو،‌ جز با ارتباط با غرب، عبور کنیم، تصوری باطل است و چنانچه به این اصل اساسی اعتقاد داشته باشیم که سرنوشت کشور ما تنها به دست خودمان و استفاده از ظرفیت های درونی خودمان رقم می خورد، دیگر جای هیچ نگرانی در توفیق برای عبور موفق از این وضعیت وجود ندارد، هر چند این نیز به معنای نفی دیپلماسی نیست. بنابراین اگر مقام معظم رهبری مکررا بر استفاده از ظرفیت های داخلی و تقویت تولید داخلی تأکید دارند، این موضوع یک موضوع کاملا منطقی و درست است، زیرا کشور ما از امکانات لازم برای تحقق این مهم برخوردار است و فقط می بایست از این امکانات استفاده عملی شود که شرط کافی برای رونق تولید داخلی و استحکام بخشی ساخت درونی قدرت می باشد. برای این منظور نیز همه وظیفه داریم؛ هم دولت و هم ملت که با همدلی و همزبانی به رونق تولید داخلی کمک کنیم.  

 مصطفی قربانی


[1] . سطح تحصیلات و کیفیت جمعیت در ایران به گونه ای است که اگر بر روی همین جمعیت سرمایه گذاری شود ایران بزودی می تواند در بسیاری از زمینه ها تولید کننده باشد.   

 شناسه مطلب : 274963|


[ یکشنبه 94/2/13 ] [ 5:10 عصر ] [ باران ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

قُل هٰذِهِ سَبیلی أَدعو إِلَى اللَّهِ ۚ عَلىٰ بَصیرَةٍ أَنا وَمَنِ اتَّبَعَنی ۖ وَسُبحانَ اللَّهِ وَما أَنا مِنَ المُشرِکینَ﴿۱۰۸﴾ یوسف بگو: «این راه من است من و پیروانم، و با بصیرت کامل، همه مردم را به سوی خدا دعوت می‌کنیم! منزّه است خدا! و من از مشرکان نیستم!»
لینک دوستان
امکانات وب


بازدید امروز: 5
بازدید دیروز: 37
کل بازدیدها: 1041226
  • قالب بلاگ اسکای | اس ام اس دون