سفارش تبلیغ
صبا ویژن
یک فنجان بصیرت
چه فرقی می کند. درعصر ارتباطات‌ نفس بکشم یا قرون وسطا. وقتی خبری ازتو نباشد. دوره جاهلیت است. اللهم عجل لولیک الفرج .... 
قالب وبلاگ

این اتفاقات در کجای نگرش دموکراتیک غرب جای دارد: استقبال مردم یمن از انقلاب مردمی خود با حملات خونین آل سعود مواجه می شود؛ آمریکا از آن حمایت می کند. رژیم صهیونیستی نیز از بمب های نوترونی علیه مردم یمن استفاده می کند و در کنار آن بار دیگر غزه را موشک باران می کند.

پایگاه بصیرت؛ گروه بین الملل: طی یک سال اخیر دامنه ناآرامی­ ها در منطقه غرب آسیا از مرزهای سوریه، بحرین، عراق و لیبی فراتر رفته و کشور یمن را نیز در برگرفته است. این خطر بیخ گوش افغان ها نیز احساس می شود و مردم غزه و لبنان نیز هر از چندی تحت تهاجم جنگنده های رژیم اسرائیل قرار می گیرند. آخرین مورد آن  بامداد امروز (چهارشنبه) بود که صهیونیست ها چندین بار مناطقی در نوار غزه را هدف قرار دادند.

 اوج خون ریزی در منطقه را این روزها در تهاجم  نامشروع و ضد اسلامی، آل سعود به یمن مشاهده می کنیم که تاکنون هزاران نفر کشته و زخمی بر جای گذاشته است. این حملات هیچ گونه توجیهی ندارد و تنها به این سبب که مردم یمن از نظام وابسته به عربستان و آمریکا دوری کرده اند و به انقلاب مردمی، به رهبری حوثی ها و انصار الله گرایش دارند، صورت می گیرد. نظام فاسد آل سعود نمی تواند در نزدیک مرزهای خود شاهد ایفای نقش مردمی در عرصه سیاسی کشورشان باشد و با مشت آهنین با این وضعیت برخورد می کند. این همان اقدامی است که چند سال پیش سعودی ها در بحرین انجام دادند و نیروهای خود را مستقیما در جهت کمک به آل خلیفه برای سرکوب انقلاب مردمی بحرین، به این کشور فرستادند.

 این در حالی است که تهاجم غیر انسانی آل سعود به یمن کاملا مورد حمایت آمریکاست و وزیر خارجه امریکا در همان ابتدای حمله عربستان به یمن، در حالی که در لوزان سوئیس بود، از همانجا در تماس تلفنی با همتایان خود در کشورهای شورای همکاری خلیج فارس حمایت خود را از تجاوز هوایی عربستان به یمن اعلام کرد. با گذشت سه هفته از این حملات نیز این بار اشتون کارتر، وزیر دفاع امریکا در گفت و گویی تلفنی با شاهزاده محمد بن سلطان، وزیر دفاع عربستان سعودی حمایت واشنگتن را از از حملات هوایی عربستان در یمن اعلام کرد.

در کنار این موضوع، رژیم صهیونیستی که از بمباران غزه در ماه های گذشته طرفی نبسته بود، به کمک عربستان آمد و طبق اعلام یکی از کارشناسان مطلع منطقه، رژیم صهیونیستی، با اعزام جنگنده هایی رنگ شده به رنگ جنگنده های سعودی، در بمباران یمن شرکت کرد. به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، به نقل از خبرگزاری سبانت ، "گوردون داف" با افشای مشارکت رژیم صهیونیستی در تجاوز به یمن، گفت: حمل? هفت? ??ذشته (اواخر اردیبهست) به منطق? "جبل نقم" توسط یک جنگند? (اسرائیلی) به وسیله بمب نوترونی صورت گرفت.

در ایجاد چنین شرایطی در منطقه، ترکیه نیز که سعی دارد اهداف توسعه طلبانه و غیر انسانی خود را در پوششی از ادعاهای دموکراتیک و ایجاد یک کشور مدرن شبه غربی، پنهان کند، نقش اساسی دارد و یکی از عوامل مهم آمریکا در ایجاد آشوب سازنده در منطقه غرب آسیاست. ترکیه در سال های قبل سعی داشت خود را به عنوان یک کشور نمونه دموکراتیک در منطقه جا بزند، اما اکنون همه چیز خود را در خدمت به تروریست ها قرار داده است. رجب طیب اردوغان به عنوان یک دیکتاتور کوچک که دو سال قبل صدای اعتراضات شهروندان کشورش را با خشونت تمام پاسخ داد، کت و شلوراهای شیک و اتو کشیده می پوشد، اما حیات سیاسی خود را به قتل عام مردان، زنان و کودکان سوریه و عراق گره زده است. وی به تروریست های داعشی آزادانه اجازه می دهد در شهرهای ترکیه تردد کنند و در هر گونه امکان رفاهی را برای این جانیان فراهم می کند و در عین حال به شکل احمقانه ای گمان می کند، ظاهر اتوکشیده اش را مردم منطقه دوست دارند.

همه این اتفاقات تحت سیطره آمریکا و غرب صورت می گیرد و این یک سؤال مهم است که چرا ادعاهای دموکراسی خواهانه غرب در دنیا این گونه رنگ خون می گیرد؟ چرا یک نظام دیکتاتوری فاسدی همچون آل سعود این همه مورد حمایت آمریکاست تا یک جنبش مردمی را قتل و عام کند؟

به نظر می رسد پاسخ در اولویت یافتن سود بر آزادی است. تفکر سیاسی غرب از دوران روشنگری به بعد همواره درگیر با سودگرایی و آزادی خواهی بوده است. سودگرایی که ریشه در نوعی تفکر سیاسی دارد، در کمپانی های بین المللی آنان به یک ایده محوری تبدیل شد و امثال کمپانی هند شرقی - که اندیشمندی همچون جان استوارت میل مدتی کارمند و رئیس آن بود- تا توانستند هند را دوشیدند و دیگر کمپانی های نیز به همین طریق. در این وضیعت ایده آزادی خواهی همواره در مرزهای غرب محصور شد و آن را برای خود گرامی داشتند، اما به الجزایر که رسیدند، سود تاکستان های الجزایر برای صنعت مشروب سازی فرانسه مانع از توجه به آزادی می شد. امروزه نیز سود حاصل از فروش تسلیحات آمریکایی، فرانسوی، آلمانی، انگلیسی و... فریادهای آزادی خواهانه ملت یمن و بحرین را با انوع بمب ها پاسخ می دهند. دو سال قبل روزنامه ورد تریبیون گزارش داد: فرماندهان ارتش آمریکا می‌گویند افزایش صادرات سلاح به کشورهای خاورمیانه و سایر مناطق می‌تواند ثبات خطوط تولید صنایع دفاعی در بحبوحه کسری بودجه توسط کنگره را موجب شود. به گفته این فرماندهان فروش محصولات دفاعی همچنین باعث ایجاد سلاح‌های جنگی بیشتر توسط ارتش آمریکا می‌شود. ژنرال دنیس ویا، فرمانده بخش ادوات و تجهیزات جنگی آمریکا گفت: این روند یک پیروزی برای ارتش و متحدان آمریکا و همچنین صنعت دفاعی کشور است. ما این روند را برای سال‌های آتی فزاینده می‌بینیم. این اقدام باعث رشد صنعت دفاعی آمریکا می‌شود.

در همین جهت بر اساس آماری که اخیرا نشریه نیویورک تایمز منتشر کرده است در سال 2014 - 2013 کشورهای عربی حدود 65 میلیارد دلار خرید تسلیحاتی از شرکت‌های اسلحه ‌سازی در غرب داشتند؛ در حالی که این رقم با رشد 75 درصدی در سال 2015- 2014 بالغ بر 114 میلیارد دلار شده است. همچنین گزارش تحقیقی سالانه گروه اطلاعاتی نشریه دفاعی جینز، چاپ انگلیس(HIS Jane"s) هم حاکی از آن است که عربستان سعودی با تولید ناخالص 745 میلیارد دلاری، در سال 2014، هند را در خرید تسلیحات پشت ‌سر گذاشته و به بزرگتر‌ین واردکننده سلاح و تجهیزات نظامی تبدیل شده است. عربستان سعودی در سال 2014، عنوان بزرگ ترین وارد کننده سلاح در این سال را از آن خود کرد. این در حالی است که کارشناسان پیش بینی کرده اند واردات نظامی این کشور در سال 2015 با رشد 52 درصدی روبرو شود. قسمت اعظم این تسلیحات از آمریکا وارد شده است. در واقع عربستان از سال 1990 تاکنون بزرگترین مشتری ایالات متحده محسوب می شود. در نتیجه این که درآمدهای صنایع نظامی آمریکا آن قدر برای صاحبان آن اهمیت دارد که حتی گفته می شود لابی های مرتبط با شرکت های اسلحه سازی، تلاش بسیاری می کنند به واشنگتن فشار بیاورند که برای نمونه، جنگ با داعش را با وجود مخاطراتی که این شبکه نه فقط برای عراق و سوریه، بلکه برای کل منطقه و جهان دارد، طولانی و فرسایشی کند!/

 
شناسه مطلب : 275684|

 


[ پنج شنبه 94/3/7 ] [ 10:55 صبح ] [ باران ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

قُل هٰذِهِ سَبیلی أَدعو إِلَى اللَّهِ ۚ عَلىٰ بَصیرَةٍ أَنا وَمَنِ اتَّبَعَنی ۖ وَسُبحانَ اللَّهِ وَما أَنا مِنَ المُشرِکینَ﴿۱۰۸﴾ یوسف بگو: «این راه من است من و پیروانم، و با بصیرت کامل، همه مردم را به سوی خدا دعوت می‌کنیم! منزّه است خدا! و من از مشرکان نیستم!»
لینک دوستان
امکانات وب


بازدید امروز: 0
بازدید دیروز: 93
کل بازدیدها: 1041514
  • قالب بلاگ اسکای | اس ام اس دون