سفارش تبلیغ
صبا ویژن
یک فنجان بصیرت
چه فرقی می کند. درعصر ارتباطات‌ نفس بکشم یا قرون وسطا. وقتی خبری ازتو نباشد. دوره جاهلیت است. اللهم عجل لولیک الفرج .... 
قالب وبلاگ
جناح ها بر اساس سلایق حزبی خود عمل می‌کنند و نمایندگان مجلس خبرگان با تکیه بر رسالت دینی خود باید سلایق را کنار گذاشته و بر اساس تکلیف عمل نمایند.

نقش خواص در انتخابات خبرگان
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی / علی کارگر

نقش خواص در تحولات سیاسی بارز و شاخص است به طوری که اگر اراده ملتها را موتور محرکه تحولات جوامع بدانیم، خواص هدایت کننده و جهت دهنده این نیرو هستند. این نقش در مقاطع حساس از اهمیت بیشتری برخودار می‌شود. یکی از این مقاطع حساس انتخابات خبرگان رهبری است که نقش خواص در این زمان را می‌توان چنین برشمرد:

 

1- تبیین جایگاه و اهمیت خبرگان رهبری: 

در نظام جمهوری اسلامی ایران رهبری محور وحدت کشور و ناخدای کشتی انقلاب در رویارویی با امواج سهمگین است، به تبع این جایگاه مجلس خبرگان که وظیفه کشف و نظارت بر رهبری را بر عهده دارند نیز از اهمیت مضاعفی برخوردار می‌باشد. خواص در چنین مقطعی باید به تبیین نقش تعیین کننده ولایت فقیه در دوران غیبت پرداخته و رابطه ناگسستنی دین و سیاست را برای عامه مردم تشریح نمایند. تبیین چگونگی مدیریت بحران های سخت و عبور موفق از گردنه‌های تاریخی نظام می‌تواند تا حدی اهمیت مجلس خبرگان را بیان نموده و در انتخاب هوشمندانه مردم و عملکرد خبرگان پیروز در انتخابات مؤثر و مفید واقع شود. حضور پرشکوه و با بصیرت مردم در انتخابات خبرگان می‌تواند یکی از اهداف و وظایف خواص در این موضوع باشد.

 

2- تبیین فراجناحی بودن مجلس خبرگان: 

مجلس خبرگان حلقه اتصال جنبه الهی و مردمی جایگاه ولایت فقیه است. چرا که از یک طرف با انتخاب خبرگان توسط مردم، شاهد ایفای نقش مردم در مدیریت کشور هستیم و خبرگان رهبری به نمایندگی از مردم رسالت خطیر خود را انجام می‌دهند و از طرف دیگر با شروطی که برای خبرگان و بالاتر از آن برای ولی فقیه مشخص گردیده است اراده الهی در این جایگاه تبلور پیدا می‌کند. روشن است که این جایگاه نمی‌تواند جناحی باشد. جناح ها بر اساس سلایق حزبی خود عمل می‌کنند و نمایندگان مجلس خبرگان با تکیه بر رسالت دینی خود باید سلایق را کنار گذاشته و بر اساس تکلیف عمل نمایند.

علی‌رغم سابقه قابل قبول خبرگان در این مسأله ما شاهد حرکت برخی برخلاف این مسیر هستیم. یعنی نه تنها تلاش می‌شود تا رقابت مجتهدان و علمای دین  را به رقابتی جریانی تبدیل کنند، بلکه سعی می‌کنند جایگاه ولایت را هم به یک جایگاه صرفا زمینی و حداکثر به عنوان یک جایگاه مافوق سه قوه نظام تنزل دهند. اظهار نظر در این باره که چه کسانی بیایند تا فلان سیاست بر مجلس خبرگان حاکم شود و یا وزن فلان شخصیت در مجلس خبرگان می‌تواند برای جریان ما مؤثر یا خطرناک باشد، در شأن علمای دینی نیست.

 

3- تبیین الگوی ولایت فقیه به عنوان شیوه ای موفق برای اداره جامعه:

در حالی که بشریت با فاصله گرفتن از دین و معنویت در قرن بیستم به دنبال الگویی نو و متفاوت برای اداره جامعه بود، انقلاب اسلامی ایران توانست با ارائه نظریه ولایت فقیه راهی جدید در مقابل بشریت قرار دهد. مهمترین شاخصه این الگو چگونگی انتخاب ولی فقیه و انتقال قدرت است. در حالی که در الگوهای سنتی و استبدادی قدرت با زور و یا موروثی منتقل می‌شود و در الگوهای لیبرالی با لابی‌گری و انتخاب مدیریت شده مردم این اتفاق رخ می‌دهد در الگوی ولایت فقیه جابجایی قدرت بر اساس قوانین پذیرفته شده شرعی و بر اساس شایسته‌سالاری صورت می‌گیرد. اگرچه پرداختن به ویژگی‌های الگوی ولایت فقیه در این مجال نمی‌گنجد ولیکن تبیین این جایگاه و الگو در دورانی که ملتهای مسلمان و بیدار شده منطقه تشنه الگوی موفق دینی برای اداره جامعه هستند وظیفه حساس و راهبردی خواص در جامعه می باشد.

لذا انتظار می‌رود خواص جامعه با پرهیز از انفعال در انتخابات خبرگان رهبری جایگاه و شأن این مجلس را حفظ نموده و ضمن تبیین اهمیت موضوع و دعوت از مردم جهت حضور آگاهانه، اجازه ندهند عده ای قدرت طلب فضای انتخابات خبرگان را دوقطبی و جناحی نمایند.

 


[ یکشنبه 94/9/29 ] [ 3:46 عصر ] [ باران ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

قُل هٰذِهِ سَبیلی أَدعو إِلَى اللَّهِ ۚ عَلىٰ بَصیرَةٍ أَنا وَمَنِ اتَّبَعَنی ۖ وَسُبحانَ اللَّهِ وَما أَنا مِنَ المُشرِکینَ﴿۱۰۸﴾ یوسف بگو: «این راه من است من و پیروانم، و با بصیرت کامل، همه مردم را به سوی خدا دعوت می‌کنیم! منزّه است خدا! و من از مشرکان نیستم!»
لینک دوستان
امکانات وب


بازدید امروز: 10
بازدید دیروز: 61
کل بازدیدها: 1041431
  • قالب بلاگ اسکای | اس ام اس دون