سفارش تبلیغ
صبا ویژن
یک فنجان بصیرت
چه فرقی می کند. درعصر ارتباطات‌ نفس بکشم یا قرون وسطا. وقتی خبری ازتو نباشد. دوره جاهلیت است. اللهم عجل لولیک الفرج .... 
قالب وبلاگ
خدا دو سوال می پرسد: 1- چه کردی و چه نکردی؟2 - چرا کردی و چرا نکردی؟ یعنی هم حسن فعلی مهم است و هم حسن فاعلی. هم خوبی کار و هم دلیل کار و هم عقیده فرد عمل کننده مهم است.

آورده های شهید مطهری برای دستگاه معرفتی انقلاب

پایگاه بصیرت / استاد رحیم‌پور ازغدی

 استاد حسن رحیم پورازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی روز سه شنبه در جمع دانشجویان دانشگاه امام حسین(ع) حضور یافت و به تجلیل از مقام استاد شهید مطهری پرداخت. وی خطاب به دانشجویان این دانشگاه نیز گفت: شما دانشجویانی هستید که جزو نسل اول انقلاب نیستند ولی برخلاف بعضی از نسل اولی ها همچنان به آرمان های آن پایبندید.
فهم درست از تقدیر الهی
 استاد رحیم پور ازغدی گفت: نکته ای که از شهید مطهری می توان آموخت اینست که هیچگاه مشکلات اجتماعی جامعه دینی و مسائل نظری را کتمان و توجیه نمی کرد. نباید بی عرضگی ها و تنبلی های خودمان را به حساب تقدیر الهی بنویسیم چون خداوند بسته به شایستگی افراد تقدیرهای جداگانه ای در نظر می‌گیرد. متأسفانه در جامعه متدین به جای ریشه یابی و علاج مشکلات، آن را به گردن تقدیر الهی می اندازند که روش صحیحی نیست. معاویه برای به دست گرفتن حکومت و ترویج ظلم، فرهنگ جبرگرایی را بین مردم آن زمان ترویج می کرد.
تفکر مرجئه و خوارج دیروز و امروز
ایشان دومین تفکر غلط را تفکر مرجئه یا اباحی گری معرفی کرد و در تشریح این نوع تفکرگفت: چون به خدا امیدواریم بنابراین هر گناهی دلمان خواست انجام دهیم. مانند لیبرالیسم و پلورالیسم امروزی که همه چیز را حلال می داند، تساهل و تسامح را ترویج می کند و همه از نظرش حق‌اند. در برابر تفکر مرجئه، تفکر خوارج قرار داشت که بالعکس معتقد بودند هر کس گناه کند، کافر و جهنمی است. خوارج امروزی برخی شیعیان زمان معاصرند که می گویند همه جهنمی اند الاّ ما که به مکتب حقّه اهل بیت درآمده ایم. از نظر این‌ها ما شیعیان اثنی عشری حتی اگر فقط شیعه شناسنامه‌ای باشیم، بدون عقاید صحیح و عمل درست، راهی بهشت خواهیم شد. اما شهید مطهری عیب های جامعه خود را دید و فریاد زد.
رعایت انصاف در عقاید
وی ادامه داد، نکته دیگر از شهید مطهری اینست که نگفتند همه مکاتب غیر اسلام کاملاً باطل‌اند. بنابراین باید اول نکات مثبت و منفی یک مکتب را استخراج کرد. گروهک فرقان که شهید مطهری را ترور کردند نه چپ گرا بودند، نه ملی‌گرا و نه لیبرال. بلکه بچه مسلمان های احمقی بودند که فکر می کردند شهید مطهری و مفتح بیشترین ضربه را به اسلام می زنند. از همه بالاتر شیطان را داریم که دعوت کننده به باطل است اما ندای توحید سر می‌دهد. هیچوقت شهید مطهری از مرز انصاف در گفتگو با مخالفین خارج نشد و به تحقیر و توهین رو نیاورد.
جامع نگری شهید مطهری درباره دین
استاد ازغدی، شهید مطهری را در شناخت دین فردی جامع‌نگر دانسته و گفت: ایشان با دین برخورد گزینشی نداشت. او معتقد بود قرآن و سنت منهای عقل به تحریف و تغییر و سوء تفسیر قرآن و سنت می انجامد.
اینگونه نیست که اگر افرادی غیرمسلمان و غیر شیعه کار خوبی کنند به بهشت نمی روند و در عوض شیعه ای که هیچکس از دست او در امان نیست صرف شیعه بودن به بهشت برود. غیر از شیعه بودن، سبک زندگی هم مهم است. عقیده نیز راهنمای عمل است و انگیزه را درست می کند. عمل هم تجلی اخلاق است. درست یا نادرستی عمل بدون عقیده و اخلاق معنا ندارد. از طرفی مقدس مآب ها می گویند صرف این که اسلام و شیعه آورده‌ای کافیست و مورد شفاعت اهل بیت قرار می گیری. اینها مورد انتقاد شهید مطهری هم بود. خدا دو سؤال می پرسد: 1- چه کردی و چه نکردی؟2 - چرا کردی و چرا نکردی؟ یعنی هم حسن فعلی مهم است و هم حسن فاعلی. هم خوبی کار و هم دلیل کار و هم عقیده فرد عمل کننده مهم است. کسی سکوت می کند از ترس و دیگری از عقل. کسی برای امربه معروف داد می‌زند و دیگری برای زیاد گرفتن سهم. آیا این دو یکی هستند؟ همه کافران به جهنم نمی‌روند. بلکه ممکن است عده‌ای استضعاف فکری داشته باشند، کسانی که لجاجت و عناد ندارند و به محض این که وزش حق بوزد به حق می‌گروند این‌ها بهشتی هستند. بنابراین در مورد افراد قضاوت قطعی نکنیم که بهشتی است یا جهنمی. هر کس در مورد خودش بگوید من قطعاً بهشتی‌ام مغرور شده و گناهکار است. هر کس هم که بگوید من قطعاً جهنمی ام مأیوس از رحمت خدا شده و گناهکار است. اما این استدلال که در مورد افراد قضاوت نکنیم به این معنا نیست که دشمن وجود ندارد؛ بلکه باید به وظیفه مان در برابر دشمنان حق عمل کنیم.
استاد رحیم پور ازغدی در انتهای سخنان خود همگان را به مطالعه کتاب عدل الهی(فصل عمل خیر از غیر مسلمان) توصیه کرد که هم از نظر روش بحث سودمند است و هم محتوای عمیق و به روزی دارد.


[ پنج شنبه 95/2/16 ] [ 10:56 عصر ] [ باران ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

قُل هٰذِهِ سَبیلی أَدعو إِلَى اللَّهِ ۚ عَلىٰ بَصیرَةٍ أَنا وَمَنِ اتَّبَعَنی ۖ وَسُبحانَ اللَّهِ وَما أَنا مِنَ المُشرِکینَ﴿۱۰۸﴾ یوسف بگو: «این راه من است من و پیروانم، و با بصیرت کامل، همه مردم را به سوی خدا دعوت می‌کنیم! منزّه است خدا! و من از مشرکان نیستم!»
لینک دوستان
امکانات وب


بازدید امروز: 10
بازدید دیروز: 19
کل بازدیدها: 1041110
  • قالب بلاگ اسکای | اس ام اس دون