سفارش تبلیغ
صبا ویژن
یک فنجان بصیرت
چه فرقی می کند. درعصر ارتباطات‌ نفس بکشم یا قرون وسطا. وقتی خبری ازتو نباشد. دوره جاهلیت است. اللهم عجل لولیک الفرج .... 
قالب وبلاگ
مشخص بود که نامه علنی و سرگشاده مطهری که باز هم بدون در نظر گرفتن شرایط و مصالح جامعه و محصول نگاه تک بعدی وی است، بدون پاسخ نخواهد ماند. این ماجرا به صحن علنی مجلس در روز یکشنبه (هفتم شهریور) کشیده شد و محسن کوهکن گفت:‌ «آقای مطهری خواهش من از شما این است تا زمانی که به عنوان نائب‌رئیس مجلس در خانه ملت تشریف دارید از هرگونه نطق یا نامه‌ حاشیه‌ساز در شرایط فعلی که مشکلات اولیه مردم ما بیکاری فرزندان، تبعیض‌ها و مشکلات اقتصادی است، دوری گزینید»
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی / رضا موحدی

علی مطهری همواره نماینده‌ای جنجالی در مجلس شورای اسلامی بوده است. پیشینه عملکرد وی در مجالس گذشته نیز نشان داده که معمولا مواضع او در صحن علنی دردسرساز شده و واکنش موافقان و مخالفین را به همراه داشته است. حال در مجلس دهم او بر کرسی نائب رئیسی مجلس تکیه زده و انتظارات از وی دو چندان است تا مواضع خود را با تدبیر و مصلحت و عقلانیت بیشتری همراه سازد، اما مطهری فردی نیست که متناسب با جایگاه شخصیت خود را تنظیم کند و به آداب و الزامات آن خود را مقید و پایبند باشد، و این کار را مخالف استقلال شخصیتی و هویتی خود می‌داند! لذا در مجلس حاضر هر روز باید منتظر اخباری باشیم که می‌تواند خبرساز شده و جنجالی رسانه‌ای به همراه داشته باشد.

نکته قابل ملاحظه آنکه مطهری در نوشتن نامه سرگشاده یدی طولانی دارد و رئییس قوه قضائیه، دبیر شورای نگهبان، رئیس مجلس خبرگان، رئیس جمهور، برخی از ائمه جمعه ... در طول این سال‌ها بارها مخاطب نامه‌های وی بوده اند که آخرین آن انتشار نامه‌ای علنی به حجت الاسلام پورمحمدی وزیر دادگستری است.

 

انتشار فایل صوتی منتظری و نامه مطهری

ماجرا اینگونه اغاز شد که با کلید خوردن سناریوی انتشار فایل صوتی آقای منتظری در سال 67 و تبدیل آن به فرصتی برای حمایت از گروهک منافقین توسط بیت ایشان، فضای رسانه ای - سیاسی کشور معطوف به این خبر گردید و شاهد اظهارنظرات مختلف در این باب بودیم. از جمله این افراد مصطفی پورمحمدی وزیر دولت اعتدال بود که در اظهاراتی در همدان به انتشار فایل صوتی آیت الله منتظری درباره اعدام های دهه60 واکنش نشان داده و گفته بود: «منافقان تبهکار روزگار هستند و امروز نمونه روشن آنها داعشی    ‎ها هستند که در قساوت و خونریزی به صغیر و کبیر رحم نکردند به طوری که همه افراد در ترس قساوت آنها بودند.»

پورمحمدی که خود جزو چهار نفر اصلی در پرونده محاکمه منافقین در تابستان 1367 بوده است، بر این باور است که «برخی دنبال تطهیر دشمنان خون‌آشام این ملت هستند در حالی که این افراد چیزی جزء خیانت و خباثت و رذالت در پرونده خود ندارند.» این اظهارات پورمحمدی و بطور کل فضای رسانه‌ای ایجاد شده در مورد ماجرای اعدام منافقین موجب شد تا بار دیگر علی مطهری وارد میدان شده و با انتشار نامه‌ای سرگشاده از پورمحمدی خواستار شفاف سازی ماجرای تابستان 67 گردد. در این نامه آمده است:

«جناب حجت‌الاسلام آقای پورمحمدی دامت برکاته / وزیر محترم دادگستری

با اهداء سلام، به عرض می‌رساند در صحبت خود در ارتباط با انتشار فایل صوتی مرحوم آیت‌الله منتظری، فرموده‌اید: «برخی دنبال تطهیر دشمنان خون‌آشام این ملت هستند که در قساوت و خونریزی به صغیر و کبیر رحم نکردند به طوری که همه افراد در ترس قساوت آنها بودند.» متأسفانه این، مشکل کشور ماست که مسئولان به جای توضیح یک مسئله و پاسخ به سؤالی که برای برخی اذهان ایجاد شده است به مغالطه می‌پردازند و از عواطف انسانی و دینی و انقلابی مردم بهره‌برداری می‌کنند و هیچ گاه به سؤال مورد نظر پاسخ نمی‌دهند. در موضوع فایل صوتی مذکور همه مسئولانی که پاسخ دادند صرفا به جنایتکاری منافقین از یک سو و عظمت شخصیت امام خمینی(ره) از سوی دیگر پرداختند و هیچ پاسخی به سؤال ندادند و در واقع توضیح واضحات دادند.

انحرافات فکری و جنایات بزرگ منافقین بر همه روشن است و گروه فرقان هم که شخصیتی به عظمت آیت‌الله مطهری را به شهادت رساند شاخه‌ای از منافقین بود. این امر محل بحث نیست. محل بحث این است که با توجه به این که از نظر اسلام و در حکومت اسلامی حتی به چنین جانیانی و طرفداران آنها نیز نباید ظلم شود آیا شایعاتی که درباره اتفاق سال 67 درباره نحوه اجرای حکم امام(ره) گفته می‌شود صحت دارد یا خیر؟ جناب عالی که همراه آقایان رئیسی، نیری و رازینی در متن این قضیه بودید باید ضمن توضیح ماجرا، یا می‌فرمودید این شایعات به هیچ وجه صحت ندارد و یا می‌فرمودید ممکن است قصورهایی هم صورت گرفته باشد که در صورت اثبات از خانواده‌های آنها عذرخواهی و جبران خسارت خواهد شد.

این روش برخلاف تفکر رایج که کتمان خطاهای احتمالی را موجب تقویت نظام می‌داند و بلکه نوعی عصمت برای جمهوری اسلامی قائل است، موجب جلب اعتماد بیشتر مردم و استحکام افزون‌تر نظام اسلامی است. از خدای متعال توفیق الهی روزافزون جناب‌عالی را مسئلت می‌کنم. / با تقدیم احترام / علی مطهری»

 

منتقدین: شان هیئت رئیسه حفظ شود! / مطهری: انگار نامه من را نخوانده‌اید!

مشخص بود که نامه علنی و سرگشاده مطهری که باز هم بدون در نظر گرفتن شرایط و مصالح جامعه و محصول نگاه تک بعدی وی است، بدون پاسخ نخواهد ماند. این ماجرا به صحن علنی مجلس در روز یکشنبه (هفتم شهریور) کشیده شد و محسن کوهکن در تذکری منطبق بر بند 7 از ماده 22 آیین نامه داخلی مجلس خطاب به علی مطهری که بر کرسی ریاست مجلس نشسته بود، گفت:‌ «آقای مطهری خواهش من از شما این است تا زمانی که به عنوان نائب‌رئیس مجلس در خانه ملت تشریف دارید از هرگونه نطق یا نامه‌ حاشیه‌ساز در شرایط فعلی که مشکلات اولیه مردم ما بیکاری فرزندان، تبعیض‌ها و مشکلات اقتصادی است، دوری گزینید» و ادامه می‌دهد: « زیبنده نیست اعضای هیأت رئیسه نامه‌ای بنویسند و یا حرفی را بگویند که خوراک تبلیغاتی برای بیگانگان فراهم کند. چنین موضوعی انتظار ما است»

اظهارات کوهکن بدون واکنش باقی نماند و علی مطهری که در غیاب علی لاریجانی ریاست بخشی از صحن علنی خانه ملت را بر عهده داشت، در پاسخ به تذکر کوهکن گفت: «اولا برخلاف آنچه که فرمودید نگویید نامه را بخوانید، روشن است شما نامه را نخوانده‌اید. ... این که گفته می‌شود با این نامه و یا طرح بحث، امام زیر سوال رفته، چه کسی گفته امام زیر سوال رفته است؟ بحث بر سر نحوه اجرای حکم امام بوده که اگر کوتاهی‌هایی صورت گرفته آقایان توضیحاتی ارائه دهند .»

در زمانی که مطهری سخن می گفت:‌ صداهای بلندی نیز از درون صحن شنیده می شد، یکی می گفت «مرگ بر منافق» و دیگری خطاب به مطهری فریاد می زد: «بار آخرت باشد».

سپس نوروزی سخنگوی کمیسیون قضایی برای توضیح لایحه ای به پشت تریبون رفت، او خطاب به مطهری گفت: از آقای مطهری می‌خواهیم، ابتدا ‌مطالبشان را در کمیسیون قضایی مطرح کنند آنجا دهها قاضی نشسته‌اند بعد به رسانه ها بگویند. چون ایشان که قاضی نیستند.

روز بعد مصطفی پورمحمدی، صبح امروز در جمع خبرنگاران در واکنش به نامه علی مطهری و با اشاره به این که صحنه مبارزه و بازی را خودمان تعیین و ترسیم می‌کنیم و نقشه را نیز خودمان می‌کشیم، افزود: هرگز در زمین دشمن بازی نمی‌کنیم. وی با اشاره به این که علی مطهری در نامه خویش عنوان کرده مسؤولان پاسخی جدی و مستقیم نداده اند، خاطرنشان کرد: «بازی نکردن در زمین دشمن پاسخی جدی به این نامه است.»

این ماجرا ادامه داشت و بحث و گفتگو به صحن علنی مجلس در سه‌شنبه(نهم شهریور) نیز کشیده شد که در آن ابتدا نقوی حسینی در تذکری ضمن اشاره به جنایات منافقان خواستار ارائه توضیحاتی از سوی مطهری در مورد صدور نامه‌اش به وزیر دادگستری درباره اعدام‌های 67 شد و گفت که این صحبت‌ها نباید از جایگاه نایب رئیسی مطرح می‌شد.

بار دیگر علی مطهری با استناد به ماده 79 آیین‌نامه به تذکر نقوی حسینی نماینده ورامین درباره چرایی نامه مطهری به وزیر دادگستری در خصوص اعدام‌های 67 پاسخ داد. وی توضیح داد: «انگار جناب آقای نقوی هم نامه بنده را نخوانده‌اند. در جنایت‌کار بودن منافقان هیچ تردیدی نیست. گروه فرقان که پدر بنده را به شهادت رساند شاخه‌ای از منافقان بود و اکبر گودرزی رهبر گروه فرقان دوست نزدیک مسعود رجوی بود که با هم جلساتی داشتند. این مطالب روشن است و آقای نقوی دیگر نمی‌خواهد دایه دلسوزتر از مادر شود.»

نماینده تهران ادامه داد: «کل حرف بنده در آن نامه این بود که وقتی سوالی برای برخی از مردم و اذهان جامعه ایجاد شده مسئولان توضیح دهند چون این موضوعی است که حدود یک ماه در داخل و رسانه‌های خارجی مطرح شده است. بنابراین لازم است مسئولان به جای شعار دادن در مورد جنایات منافقان و عظمت امام توضیحات لازم را ارائه دهند چون این‌ها روشن است و توضیحات واضحات محسوب می‌شود.»

بسیاری از روزنامه‌ها و سایت‌ها مختلف و فعالین سیاسی نیز در این روزها در حمایت یا مخالف علی مطهری واکنش نشان دادند تا کمکی باشند برای آنکه این ماجرا به یکی از خبرسازترین اخبار هفته گذشته بدل گردد.

شکایت از مطهری

واکنش به نامه علی مطهری تنها به گفتگوها در صحن مجلس اختصاص نیافت، بلکه جمعی از نمایندگان در صدد شکایت از وی برآمده و با جمع‌آوری امضا اعتراض خود را دنبال کردند. در حالی که امضای نمایندگان از 35 نفر گذشته است، محمدعلی پورمختار نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ درباره آخرین وضعیت شکایت نمایندگان از علی مطهری نماینده مردم تهران گفت: «منتظر تشکیل هیأت مسئول جهت رسیدگی هستیم. وی ترکیب هیأت را متشکل از رؤسای کمیسیون‌های تخصصی و اعضای کمیسیون آئین‌نامه داخلی مجلس خواند و گفت: نمایندگان امضا کننده پیگیر شکایت خود هستند و امیدوارم که این شکایت به نتیجه برسد.» در این شکایت، از هیات نظارت بر رفتار نمایندگان خواسته شده بود که صلاحیت مطهری برای قرارگرفتن در جایگاه نایب رئیسی را بررسی و به دلیل نامه اخیر و مواضع مطهری درباره اعدام‌های سال 67، او را از نایب رئیسی مجلس عزل کنند.

در روزهای پایانی هفته گذشته اخباری مبنی بر پس گرفتن تعدادی از امضاها انتشار یافت و ذکر شد این نمایندگان در نامه‌ای به علی لاریجانی ضمن محکوم کردن جنایات گروهک منافقین، از شکایت از علی مطهری انصراف داده بودند. علیرضا رحیمی، نماینده مردم تهران در مجلس، در گفت وگو با «شرق» اعلام کرد برخی از نمایندگان امضای خود را از این شکایت برداشته اند. به گفته رحیمی این نمایندگان با این تصور که تنها قرار است نامه‌ای در انتقاد از مواضع مطهری نوشته شود، آن را امضا کرده بودند و بعد از اینکه متوجه شدند قرار است این نامه به عنوان شکایت از مطهری به هیات نظارت ارسال شود، امضای خود را پس گرفته اند. رحیمی با بیان اینکه تاکنون پنج نفر از این افراد کتبا اعلام کرده‌اند که امضای خود را پس گرفته اند، از افزایش تعداد کسانی که به این دلیل قصد پس گرفتن امضای خود را دارند، خبر داد. علی اصغر یوسف نژاد، عضو هیات رئیسه مجلس در گفت وگو با ایلنا ماجرا را چنین نقل می‌کند: «عده‌ای از نمایندگان به هیات رئیسه مراجعه کردند که با بازپس گیری امضاهای خود مانع از انجام این کار شوند؛ اما در نهایت با دخالت یکی از نمایندگان مقرر شد که درباره این موضوع در جلسه ای با حضور امضاکنندگان، آقای پزشکیان به عنوان نایب رئیس نخست مجلس و خود آقای مطهری مورد بحث قرار بگیرد و پس از آن در این باره تصمیم گیری شود»

تازه‌ترین اخبار در این زمینه آنکه یوسف نژاد در گفتگو با خبرنگار جمهوریت درباره آخرین وضعیت نامه شکایت از علی مطهری درباره اظهارات وی پیرامون اعدام های سال 67 گفته است: «در شرایط حاضر هنوز نامه ای در این خصوص به هیات رییسه ارائه نشده است... امیدوارم بعد از تعطیلات با تشکیل جلسه ای این سوءتفاهم ها بر طرف می‌شود.» وی از تلاش برای حل و فصل این موضوع خبر داد و گفت: «بنده با مطهری و آقای تابش نیز با آقای پورمختار صحبت کرده اند و این رایزنی ها ادامه دارد و امیدواریم بعد از تعطیلات این موضوع حل و فصل شود.»




[ یکشنبه 95/6/14 ] [ 3:7 عصر ] [ باران ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

قُل هٰذِهِ سَبیلی أَدعو إِلَى اللَّهِ ۚ عَلىٰ بَصیرَةٍ أَنا وَمَنِ اتَّبَعَنی ۖ وَسُبحانَ اللَّهِ وَما أَنا مِنَ المُشرِکینَ﴿۱۰۸﴾ یوسف بگو: «این راه من است من و پیروانم، و با بصیرت کامل، همه مردم را به سوی خدا دعوت می‌کنیم! منزّه است خدا! و من از مشرکان نیستم!»
لینک دوستان
امکانات وب


بازدید امروز: 26
بازدید دیروز: 37
کل بازدیدها: 1041247
  • قالب بلاگ اسکای | اس ام اس دون