سفارش تبلیغ
صبا ویژن
یک فنجان بصیرت
چه فرقی می کند. درعصر ارتباطات‌ نفس بکشم یا قرون وسطا. وقتی خبری ازتو نباشد. دوره جاهلیت است. اللهم عجل لولیک الفرج .... 
قالب وبلاگ
نتایج انتخابات آمریکا معادلات اصلاح طلبان و اعتدال گرایان را به هم زد، چرا که با انتخاب ترامپ نگرانی‌ها نسبت به بر هم خوردن برجام و ادامه روند تعامل با غرب به اوج خود رسیده است. نگرانی‌های جریان اصلاح طلب و اعتدال تنها به ناکام ماندن برجام خلاصه نمی‌شود، بلکه مهمترین دغدغه، تأثیری است که نتیجه انتخابات آمریکا بر سناریوی انتخاباتی این جریان در سال 1396 خواهد گذاشت.
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی/مهدی سعیدی
اعلام نتایج انتخابات آمریکا و پیروزی ترامپ بر نامزد دموکرات‌ها، خبری شگفت انگیز بود که ارزیابی‌های جهانی را به هم زد و بخش عمده‌ای از سیاستمداران کشورهای مختلف را در شوکی بزرگ فرو برد. این ماجرا همانطور که بسیاری از پیش‌بینی ها را در سطح جهانی بر هم ریخت، بخشی از جریان‌های سیاسی کشور را نیز به محاق برد و برنامه‌ریزی و بازی‌های آتی آنان را بر هم زد. جریان اصلاح طلب و اعتدال که این روزها در اردوگاهی واحد تعریف می‌شوند، دل به پیروزی هیلاری کلینتون خوش کرده بودند. این جریان در ماه‌های اخیر همه تلاش رسانه‌ای خود را معطوف به اهمیت پیروزی کلینتون و خطرات پیروزی ترامپ کرده بود و با اعتماد به آمار و نظرسنجی‌هایی که حکایت از پیروزی نامزدی دموکرات‌ها داشت، خود را مهیای دوران پس از اوباما و با حضور کلینتون می‌کرد.

ترامپ و معادلات اصلاح طلبان

تیم رسانه این جریان آنچنان به پیروزی هیلاری علاقمند بود که با بی‌احتیاطی تمام و در حالی که عقل حکم می‌کرد تا اعلام نتایج قطعی انتخابات صبر کند، دست به ریسک بزرگی زد و تصویر صفحه اول روزنامه شرق در چهارشنبه 19 آبان را به عکس کلینتون در کنار روحانی اختصاص یافت؛ اقدامی ناشیانه که ملعبه مخالفین قرار گرفت و بستر طنزهای نیشدار و تمسخرآمیز را در فضای مجازی فراهم آورد و اعتبار حرفه‌ای تحریریه این روزنامه را زیر سوال برد! رسانه‌های دیگری از اصلاح‌طلبان نیز در این دام افتادند و اعتبار رسانه‌ای خود را به سادگی خرج این آرزوی دست نیافتنی کردند!
نتایج انتخابات آمریکا معادلات اصلاح طلبان و اعتدال گرایان را به هم زد، چرا که با انتخاب ترامپ نگرانی‌ها نسبت به بر هم خوردن برجام و ادامه روند تعامل با غرب به اوج خود رسیده است. دکتر ظریف که در این روزها در سفر به شرق اروپا بسر می‌برد در واکنش به این خبر اعلام کرد: «هر کس رئیس‌جمهور آمریکا باشد باید واقعیات جهان و منطقه ما را به درستی بشناسد و با آن با واقع‌گرایی مواجه شود. ایران و آمریکا روابط سیاسی ندارند؛ اما آنچه آمریکا به عنوان یک تعهد بین المللی چند جانبه در برجام پذیرفته است را باید اجرا کند.» آقای روحانی نیز در جلسه هیات دولت گفت که نتیجه انتخابات آمریکا، اثری در سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران ندارد. وی همچنین تصریح کرد: «نتیجه انتخابات آمریکا، نشان دهنده آن است که التهابات و عدم ثبات داخلی آمریکا مدت‌ها باقی خواهد ماند و زمان زیادی می‌برد که این اختلافات و مشکلات داخلی حل ‌شود.»
این تعابیر به خوبی نشان می‌دهد که دولت نگران چگونگی مواجهه دولت جدید آمریکا با مساله برجام است و فراموش نباید کرد که ترامپ در برنامه های انتخاباتی خود به شدت به روند این مذاکرات حمله کرده بود. البته این نکته را نیز نباید فراموش کرد که بین شعارهای انتخاباتی و اعلام مواضع در جایگاه تصمیم‌گیری فاصله وجود دارد و باید منتظر بود تا ببینیم ترامپ در جایگاه ریاست جمهوری چه سیاستی را در مواجه با برجام اتخاذ خواهد کرد. بدیهی است ایران در برابر نقض برجام دست بسته نیست و کشورهای اروپایی هم به سادگی زیر بار لغو برجام نخواهند رفت.
مسلم است که نقض برجام توسط دولت بعدی آمریکا، مخالفت و اقدام متقابل کلیت نظام جمهوری اسلامی ایران را به دنبال خواهد داشت، اما در این میان نکته اساسی آن است که نگرانی‌های جریان اصلاح طلب و اعتدال نسبت به آینده برجام بیش از سایر جریانات و نهادهای نظام و با هدفی انتخاباتی است! در واقع علت اصلی نگرانی جریان اصلاح طلب و اعتدال این است که این جریان به صورت ویژه به دنبال بهره برداری انتخاباتی از آینده برجام است، لذا مهمترین دغدغه آنها تأثیری است که نتیجه انتخابات آمریکا بر سناریوی انتخاباتی این جریان در سال 1396 خواهد گذاشت.
واقعیت آن است که این جریان برای موفقیت در انتخابات آتی و کنار گذاشتن رقبای احتمالی، سناریوی حل "مسائل داخلی با اهرم سیاست خارجی" را همچون سال 92 در دستور کار خود قرار داده است. این جریان معتقد است هرچند دستاوردهای برجام تا به امروز آنقدر برجسته نبوده است که رضایت عمومی را جلب کرده و موجب افزایش محبوبیت آقای روحانی باشد، اما انتظارات هم هنوز به سر نرسیده است و می‌توان با وعده بهره برداری از ثمرات برجام در آینده، دولت دوازدهم را به مثابه باغبانی دانست که دسترنج و ثمرات تلاش‌های دولت یازدهم را خواهد چید. این امر موجب خواهد شد تا مردم همچنان به دولت آقای روحانی اعتماد کرده و با حضور وی در قدرت برای برداشت میوه های برجام و حل مشکلات اقتصادی موافقت نمایند.
از نگاه جریان مذکور تحقق این سناریو با حضور هیلاری کلینتون می توانست هموار باشد و این جریان به سادگی می‌توانست در صورت موفقیت دموکرات ها در انتخابات آمریکا، خود را پیروز انتخابات اردیبهشت 96 قلمداد نماید. (ضمن آنکه طبق برخی اخبار و شایعات دموکرات‌ها وعده هایی مبنی بر آزادی بخشی از اموال ایران و تزریق آن به اقتصاد کشور در آستانه انتخابات با هدف حمایت از اعتدالیون در ایران نیز داده بودند!) اما با انتخاب ترامپ همه چیز در آستانه فروپاشی قرار گرفته و نگرانی و اضطراب بر این جریان سایه انداخته است! ترامپ آنقدر کله شق است که به سادگی بازی برجام را بر هم زند و به شکل ناخواسته اجازه ندهد که وعده بهره‌برداری از میوه‌های برجام، رمز موفقیت آقای روحانی در رقابت انتخاباتی گردد.
این مساله دست تیم رسانه اصلاح طلب-اعتدال را در آستانه انتخابات خالی کرده و این جریان را با این سوال مواجه نموده که توده‌های جامعه با توجه به کدام برنامه تبلیغاتی باید به پای صندوق‌های رای آمده و مجددا رای خود را به نفع آنها در صندوق‌ها بریزند؟ عملکرد دولت به عنوان نماینده این جریان در عرصه های اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی و حتی سیاست داخلی از آنچنان برجستگی برخوردار نیست که رغبتی در هواداران ایجاد کند! و خطای راهبردی سرمایه‌گذاری همه جانبه تنها بر سیاست خارجی و گذاشتن همه تخم مرغ‌ها در سبد برجام، امروز اردوگاه آقای روحانی را در وضعیت بغرنجی قرار داده است که می‌تواند به پاشنل آشیلی برای تداوم این دولت بینجامد و پروژه "رئیس جمهور 4 ساله" را که توسط مخالفین روحانی دنبال می‌شود، برای اولین بار در کشور رقم بزند!
سخن آخر آن که این اتفاق درس بزرگی برای جریان‌های سیاسی داخل کشور به همراه دارد که نباید ثقل برنامه‌ریزی های سیاسی - انتخاباتی خود را مبتنی بر تحولات بیرون از کشور تنظیم کرد، بلکه با توجه به امکانات و توانمندی های داخلی باید برای حل مشکلات کشور چاره‌اندیشی کرد و این برنامه را در آستانه انتخابات در معرض قضاوت مردم قرار داد. باید دید که آیا اتاق فکر اصلاح‌طلبان و اعتدالیون خواهند توانست با جمع‌کردن توانشان این تهدید را به فرصتی برای موفقیت در رقابت انتخاباتی اردیبهشت 96 تبدیل کنند یا خیر؟


[ شنبه 95/8/22 ] [ 12:45 عصر ] [ باران ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

قُل هٰذِهِ سَبیلی أَدعو إِلَى اللَّهِ ۚ عَلىٰ بَصیرَةٍ أَنا وَمَنِ اتَّبَعَنی ۖ وَسُبحانَ اللَّهِ وَما أَنا مِنَ المُشرِکینَ﴿۱۰۸﴾ یوسف بگو: «این راه من است من و پیروانم، و با بصیرت کامل، همه مردم را به سوی خدا دعوت می‌کنیم! منزّه است خدا! و من از مشرکان نیستم!»
لینک دوستان
امکانات وب


بازدید امروز: 8
بازدید دیروز: 39
کل بازدیدها: 1041268
  • قالب بلاگ اسکای | اس ام اس دون