سفارش تبلیغ
صبا ویژن
یک فنجان بصیرت
چه فرقی می کند. درعصر ارتباطات‌ نفس بکشم یا قرون وسطا. وقتی خبری ازتو نباشد. دوره جاهلیت است. اللهم عجل لولیک الفرج .... 
قالب وبلاگ
نتایج اعلامی حکایت از آن دارد که کفه منتخبین دور دوم به سمت لیست امید سنگینی می‌کند. البته نکات ظریفی در این میان نهفته است و آن اینکه به عنوان نمونه در میان منتخبان اصلاح طلب، 10 نفر در مرحله اول در فهرست امید نبوده و بصورت مستقل حضور داشتند که در مرحله دوم در لیست امید قرار گرفته‌اند. این در حالی است که این همگرایی برای فهرست ائتلاف اصولگرایان تنها برای 2 نفر انجام گرفته است. این ماجرا حکایت از آن دارد که اصلاح طلبان برای موفقیت در دور دوم تلاش‌های بیشتری کرده و از حداکثری لابی‌گری و رایزنی بهره برده‌اند
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی / علی مرادی

انتخابات مرحله دوم انتخابات مجلس دهم، در روز جمعه دهم اردیبهشت ماه در حالی در 21استان و در 55حوزه انتخابیه برگزار شد که 136 نامزد انتخاباتی برای کسب 68کرسی مجلس به رقابت پرداخته بودند. هرچند در مورد گرایش سیاسی راهیافتگان به مرحله دوم انتخابات بین جریان‌های سیاسی و رسانه‌های وابسته به آنها اختلاف وجود دارد و جریان‌های سیاسی سعی دارند تا افراد بینابین و مستقلی که از امکان رای‌آوری بالا برخوردارند را به نحویی در فهرست مورد حمایت خود قرار دهند، اما در مجموع در مورد گرایش‌های سیاسی افراد می‌توان گفت که 57 نامزد اصولگرا، 41 نامزد اصلاح‌طلب، 4 نامزد اعتدال‌گرا و 34 نامزد مستقل به دور دوم انتخابات راه یافته‌ بودند.

حضور بیش از پنج میلیون نفر که میزان مشارکتی بالای 30 درصد در دور دوم را نشان می‌دهد، حکایت از آن دارد که این دور از انتخابات نیز علی‌رغم آنکه بطور طبیعی میل افراد برای حضور کاهش می‌یابد، در طراز قابل قبولی برگزار گردیده است.

نتایج اعلامی حکایت از آن دارد که کفه منتخبین دور دوم به سمت لیست امید سنگینی می‌کند. البته نکات ظریفی در این میان نهفته است و آن اینکه به عنوان نمونه در میان منتخبان اصلاح طلب، 10 نفر در مرحله اول در فهرست امید نبوده و بصورت مستقل حضور داشتند که در مرحله دوم در لیست امید قرار گرفته‌اند. این در حالی است که این همگرایی برای فهرست ائتلاف اصولگرایان تنها برای 2 نفر انجام گرفته است. این ماجرا حکایت از آن دارد که اصلاح طلبان برای موفقیت در دور دوم تلاش‌های بیشتری کرده و از حداکثری لابی‌گری و رایزنی بهره برده‌اند. حاصل این تلاش را می‌توان در موفقیت نسبی آنان مشاهده نمود که در قالب اختصاص نیمی از آراء مرحله دوم به منتسبین این لیست عینیت یافته است.

اما نکته اصلی قابل ملاحظه آن است که لیست امید علی رغم موفقیت نسبی در این دوره نتوانسته تعداد نامزدهای خود را در مجلس تا آن حد بالا ببرد که حائز اکثریت مجلس گردد. بر اساس برآوردهای موجود از 290 نماینده مجلس، بیش از نیمی از آنها (حداقل 155) نفر اصولگرا و یا مستقلین متمایل به اصولگرایی می‌باشند و کمتر از نیم باقی‌مانده (حداکثر 134 نفر) نیز اصلاح طلب، اعتدالگرا و مستقلین حامی اصلاحات هستند. برخی از کسانی نیز که با حمایت اصلاح طلبان در مرحله دوم وارد مجلس دهم شده اند، اصلاح طلب نبوده و این جریان سیاسی به اجبار تن به حمایت از این افراد داده است، لذا امکان واگرایی بخشی از منسوبین لیست امید از احتمال بالایی برخوردار است.

این وضعیت حکایت از آن دارد که محمدرضا عارف، سرلیست فهرست امید، کار دشواری برای تصدی ریاست مجلس دهم پیش روی خود دارد و احتمالا رقیب وی علی لاریجانی از شرایط مناسبتری برخوردار است. فراموش نکنیم که اخبار و شایعاتی مبنی بر عدم تمایل اعتدالیون به ریاست مجلسی عارف در این ایام به گوش رسیده است که می‌تواند موید وجود شکافی بین اصلاح طلبان و اعتدالیون لیست امید باشد! و آن را به ائتلافی شکننده‌ای تبدیل کند که خیلی زود به خط پایان عمر سیاسی خود رسیده است!

توازن و نزدیکی وزن جریان‌های سیاسی راه یافته به مجلس البته حکایت از آن دارد که در هیئت رئیسه شاهد حضور موثر هر دو جریان خواهیم بود و رقابت شدیدی برای راهیابی به هیئت رئیسه وجود خواهد داشت. وضعیت کمیسیون‌های تخصصی مجلس نیز به همینگونه خواهد بود. در این میان وزن مستقلینی که هنوز گرایش سیاسی خود در مجلس آینده را به طور کامل مشخص نکرده‌اند، بیش از پیش احساس می‌شود. اینکه این مستقلین از میان فراکسیون اعتدالیون – اصلاح‌طلبان و اصولگرایان کدام را برگزینند، یکی از مهمترین عواملی است که در ترکیب مجلس اثرگذار است.

با این حال باید منتظر ماند تا آخرین رایزنی‌های جریان‌های سیاسی در کمتر از یک ماهی که به آغاز کار مجلس دهم مانده صورت گیرد و بعد از آن است که با قطعیت بیشتری می‌تواند در مورد ترکیب مجلس آینده سخن گفت.



[ پنج شنبه 95/2/16 ] [ 11:15 عصر ] [ باران ] [ نظرات () ]
خدا دو سوال می پرسد: 1- چه کردی و چه نکردی؟2 - چرا کردی و چرا نکردی؟ یعنی هم حسن فعلی مهم است و هم حسن فاعلی. هم خوبی کار و هم دلیل کار و هم عقیده فرد عمل کننده مهم است.

آورده های شهید مطهری برای دستگاه معرفتی انقلاب

پایگاه بصیرت / استاد رحیم‌پور ازغدی

 استاد حسن رحیم پورازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی روز سه شنبه در جمع دانشجویان دانشگاه امام حسین(ع) حضور یافت و به تجلیل از مقام استاد شهید مطهری پرداخت. وی خطاب به دانشجویان این دانشگاه نیز گفت: شما دانشجویانی هستید که جزو نسل اول انقلاب نیستند ولی برخلاف بعضی از نسل اولی ها همچنان به آرمان های آن پایبندید.
فهم درست از تقدیر الهی
 استاد رحیم پور ازغدی گفت: نکته ای که از شهید مطهری می توان آموخت اینست که هیچگاه مشکلات اجتماعی جامعه دینی و مسائل نظری را کتمان و توجیه نمی کرد. نباید بی عرضگی ها و تنبلی های خودمان را به حساب تقدیر الهی بنویسیم چون خداوند بسته به شایستگی افراد تقدیرهای جداگانه ای در نظر می‌گیرد. متأسفانه در جامعه متدین به جای ریشه یابی و علاج مشکلات، آن را به گردن تقدیر الهی می اندازند که روش صحیحی نیست. معاویه برای به دست گرفتن حکومت و ترویج ظلم، فرهنگ جبرگرایی را بین مردم آن زمان ترویج می کرد.
تفکر مرجئه و خوارج دیروز و امروز
ایشان دومین تفکر غلط را تفکر مرجئه یا اباحی گری معرفی کرد و در تشریح این نوع تفکرگفت: چون به خدا امیدواریم بنابراین هر گناهی دلمان خواست انجام دهیم. مانند لیبرالیسم و پلورالیسم امروزی که همه چیز را حلال می داند، تساهل و تسامح را ترویج می کند و همه از نظرش حق‌اند. در برابر تفکر مرجئه، تفکر خوارج قرار داشت که بالعکس معتقد بودند هر کس گناه کند، کافر و جهنمی است. خوارج امروزی برخی شیعیان زمان معاصرند که می گویند همه جهنمی اند الاّ ما که به مکتب حقّه اهل بیت درآمده ایم. از نظر این‌ها ما شیعیان اثنی عشری حتی اگر فقط شیعه شناسنامه‌ای باشیم، بدون عقاید صحیح و عمل درست، راهی بهشت خواهیم شد. اما شهید مطهری عیب های جامعه خود را دید و فریاد زد.
رعایت انصاف در عقاید
وی ادامه داد، نکته دیگر از شهید مطهری اینست که نگفتند همه مکاتب غیر اسلام کاملاً باطل‌اند. بنابراین باید اول نکات مثبت و منفی یک مکتب را استخراج کرد. گروهک فرقان که شهید مطهری را ترور کردند نه چپ گرا بودند، نه ملی‌گرا و نه لیبرال. بلکه بچه مسلمان های احمقی بودند که فکر می کردند شهید مطهری و مفتح بیشترین ضربه را به اسلام می زنند. از همه بالاتر شیطان را داریم که دعوت کننده به باطل است اما ندای توحید سر می‌دهد. هیچوقت شهید مطهری از مرز انصاف در گفتگو با مخالفین خارج نشد و به تحقیر و توهین رو نیاورد.
جامع نگری شهید مطهری درباره دین
استاد ازغدی، شهید مطهری را در شناخت دین فردی جامع‌نگر دانسته و گفت: ایشان با دین برخورد گزینشی نداشت. او معتقد بود قرآن و سنت منهای عقل به تحریف و تغییر و سوء تفسیر قرآن و سنت می انجامد.
اینگونه نیست که اگر افرادی غیرمسلمان و غیر شیعه کار خوبی کنند به بهشت نمی روند و در عوض شیعه ای که هیچکس از دست او در امان نیست صرف شیعه بودن به بهشت برود. غیر از شیعه بودن، سبک زندگی هم مهم است. عقیده نیز راهنمای عمل است و انگیزه را درست می کند. عمل هم تجلی اخلاق است. درست یا نادرستی عمل بدون عقیده و اخلاق معنا ندارد. از طرفی مقدس مآب ها می گویند صرف این که اسلام و شیعه آورده‌ای کافیست و مورد شفاعت اهل بیت قرار می گیری. اینها مورد انتقاد شهید مطهری هم بود. خدا دو سؤال می پرسد: 1- چه کردی و چه نکردی؟2 - چرا کردی و چرا نکردی؟ یعنی هم حسن فعلی مهم است و هم حسن فاعلی. هم خوبی کار و هم دلیل کار و هم عقیده فرد عمل کننده مهم است. کسی سکوت می کند از ترس و دیگری از عقل. کسی برای امربه معروف داد می‌زند و دیگری برای زیاد گرفتن سهم. آیا این دو یکی هستند؟ همه کافران به جهنم نمی‌روند. بلکه ممکن است عده‌ای استضعاف فکری داشته باشند، کسانی که لجاجت و عناد ندارند و به محض این که وزش حق بوزد به حق می‌گروند این‌ها بهشتی هستند. بنابراین در مورد افراد قضاوت قطعی نکنیم که بهشتی است یا جهنمی. هر کس در مورد خودش بگوید من قطعاً بهشتی‌ام مغرور شده و گناهکار است. هر کس هم که بگوید من قطعاً جهنمی ام مأیوس از رحمت خدا شده و گناهکار است. اما این استدلال که در مورد افراد قضاوت نکنیم به این معنا نیست که دشمن وجود ندارد؛ بلکه باید به وظیفه مان در برابر دشمنان حق عمل کنیم.
استاد رحیم پور ازغدی در انتهای سخنان خود همگان را به مطالعه کتاب عدل الهی(فصل عمل خیر از غیر مسلمان) توصیه کرد که هم از نظر روش بحث سودمند است و هم محتوای عمیق و به روزی دارد.


[ پنج شنبه 95/2/16 ] [ 10:56 عصر ] [ باران ] [ نظرات () ]

آنچه که الآن متفکران ایرانی در باب مسائل اسلامی بحث کرده اند ـ معارف کلی اسلامی، مثل تفکرات مرحوم شهید مطهری ـ به مراتب عمیق تر و قوی تر است از آنچه که متفکران روشنفکر معروف دنیا، از اخوان المسلمین، سید قطب، رشید رضا، عبده و دیگران مطرح کرده اند. تفکرات مرحوم طباطبایی و مرحوم مطهری ـ این متفکران شیعه ـ در زمینه های اجتماعی و مباحث عمومی اسلام، عمیق تر از همه است؛ مباحث تخصصی، مثل فقه و عرفان و فلسفه و این ها که جای خود دارد

پایگاه بصیرت / گروه سیاسی / رضا موحدی


در بین شاگردان حضرت امام(ره) بی‌شک علامه مرتضی مطهری از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. وی که مدت 12 سال در درس فلسفه ملاصدرا و عرفان و اخلاق و اصول حضرت امام خمینی حاضر شده بود, حضرت آیت الله خامنه ای دوران طلبگی مطهری را چنین توصیف می‌کند: «مرحوم شهید مطهری (رضوان‌اللَّه‌علیه) گرایش سلوکی و معنوی هم داشت؛ یک مقدار متأثر از مصاحبت و شاگردی امام، یک مقدار متأثر از مصاحبت و شاگردی مرحوم علامه‌ی طباطبایی، یک مقدار هم بعدها با بعضی از اهل دل و اهل حال مأنوس و آشنا شده بود.» (15/4/83)


بعد از سالها درس آموزی در حوزه علمیه قم به تهران آمد و در دانشکده الهیات دانشگاه تهران کرسی تدریس علوم اسلامی را برعهده گرفت. در این دوران مهمترین خدمات استاد مطهری را می‌توان ارائه ایدئولوژی اصیل اسلامی از طریق درس و سخنرانی و تألیف کتاب دانست. این امر خصوصاً در سالهای 1351 تا 1357 به خاطر افزایش تبلیغات گروههای چپ و پدید آمدن گروههای مسلمان چپ زده و ظهور پدیده التقاط به اوج خود می رسد. در سال 1355 به دنبال یک درگیری با یک استاد کمونیست دانشکده الهیات! زودتر از موعد مقرر بازنشسته می‌شود.


رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام خود به همایش جهانی حکمت مطهر، مبارزات فکری مطهری را چنین توصیف می‌کند: « ایشان با قوت فکری و اندیشه صائب خود در دهه‌های 1340-50 وارد میدان‌هایی شد که تا آن زمان هیچ کس در زمینه مسائل اسلامی وارد آن نشده بود و با تفکرات وارداتی غربی و شرقی به چالش علمی عمیق، وسیع و تمام نشدنی پرداخت و در جبهه مقابله با مارکسیسم و تفکرات غربی و لیبرالیسم دست به یک جهاد هوشمندانه زد و با توان علمی و ایمان راسخ و اعتماد به نفس، موفقیت‌های بزرگی به دست آورد و با قدرت اجتهاد و انصاف و ادب علمی، روشی متقن و بدور از تحجر و التقاط برای معرفی اسلام و مقابله با کج‌اندیشی و انحراف ایجاد کرد و پایه‌های افکار مورد نیاز جامعه اسلامی و انقلابی را تأسیس نمود و نقش مؤثری بر جریان فکری اسلامی و شکل‌گیری نظام اسلامی بر جای گذاشت و بصورت سنگری امن برای جوانان طالب و علاقمند فکر اسلامی در حوزه‌ها و دانشگاه‌ها درآمد تا بتوانند زیر سایه این تفکر عمیق و مستحکم دین خود را حفظ کنند و دست‌آوردهای نوین فکری داشته باشند و از آن دفاع نمایند.» (6/2/83)


در سال 1355 به دنبال یک درگیری با یک استاد کمونیست دانشکده ی الهیات! مطهری زودتر از موعد مقرر بازنشسته می‌شود. در همین دوران است که ایشان با همکاری تنی چند از شخصیت های روحانی، جامعه ی روحانیت مبارز تهران را بنیان می گذارد، بدان امید که روحانیت شهرستان ها نیز به تدریج چنین سازمانی پیدا کند. پس از شهادت آیت الله سید مصطفی خمینی و آغاز دوره ی جدید نهضت اسلامی، استاد مطهری به طور تمام وقت در خدمت نهضت قرار می گیرد و در تمام مراحل آن نقشی اساسی ایفا می نماید.


در دوران اقامت حضرت امام در پاریس، سفری به آن دیار نموده و در مورد مسائل مهم انقلاب با ایشان گفتگو می کند و در همین سفر امام خمینی ایشان را مسئول تشکیل شورای انقلاب اسلامی می نماید. هنگام بازگشت امام خمینی به ایران مسئولیت کمیته ی استقبال از امام را شخصاً به عهده می گیرد و تا پیروزی انقلاب اسلامی و پس از آن همواره در کنار رهبری انقلاب به عنوان مشاوری دلسوز و مورد اعتماد حضور دارد.


حضرت آیت الله خامنه ای نیز پیوند نزدیکی با مطهری داشته اند. ایشان خود نقل می کنند که این قرابت تا بدانجا بود که هرگاه مرحوم مطهری به مشهد می آمدند، چند روزی میهمان ایشان بودند و بالعکس؛ در مراجعت آیت الله خامنه ای به تهران نیز منزل مطهری، میزبان ایشان بوده است. این مصاحبت و همکاری موجب گردید تا آشنایی آیت الله خامنه ای از عمق اندیشه ی مطهری به حد اعلا رسد و مطهری را در نزد ایشان به عنوان یکی از بزرگترین متفکرین قرن حاضر در جهان اسلام مبدل سازد.


عبارات ایشان سال ها بعد از شهادت مطهری در دیدار با اعضای ستاد برگزاری کنفرانس جهانی اهل بیت(ع) گویای این مسئله است: «شاید برادران به این نکته توجه داشته باشند، آنچه که الآن متفکران ایرانی در باب مسائل اسلامی بحث کرده اند ـ معارف کلی اسلامی، مثل تفکرات مرحوم شهید مطهری ـ به مراتب عمیق تر و قوی تر است از آنچه که متفکران روشنفکر معروف دنیا، از اخوان المسلمین، سید قطب، رشید رضا، عبده و دیگران مطرح کرده اند. تفکرات مرحوم طباطبایی و مرحوم مطهری ـ این متفکران شیعه ـ در زمینه های اجتماعی و مباحث عمومی اسلام، عمیق تر از همه است؛ مباحث تخصصی، مثل فقه و عرفان و فلسفه و این ها که جای خود دارد.»(26/1/69)


همکاری و نزدیکی این دو شخصیت برجسته در بین شاگردان حضرت روح الله؛ در دوران سخت ایام پیروزی انقلاب اسلامی به اوج می رسد و به طور کاملاً فشرده در شورای انقلاب ـ که ریاست آن را آیت الله مطهری برعهده داشت و آیت الله خامنه ای نیز از اعضای فعال آن به حساب می آمد ـ ادامه می یابد.


ولیکن این مصاحبت و همنشینی خیلی زودتر از آنچه قابل تصور بود به پایان رسید و مطهری در ساعت بیست و دو و بیست دقیقه ی سه شنبه یازدهم اردیبهشت ماه سال 1358 در تاریکی شب در حالی که از یکی از جلسات فکری ـ سیاسی بیرون آمده بود با گلوله ی گروهک جنایتکار فرقان که به مغزش اصابت نمود به شهادت رسید و ادامه ی حرکت تکاملی انقلاب اسلامی را بر دوش دیگر یارانی از جمله آیت الله خامنه‌ای نهاد که امروز خود به مطهری دومی در حوزه‌های مختلف فکری ـ سیاسی مبدل گردیده اند.


رهبر معظم انقلاب اسلامی در باب ضرورت تحقیق و پژوهش و واکاوی اندیشه مطهری در جمع معلمان و مسؤولان امور فرهنگی کشور می‌فرمایند:


«در زمان حیات آن شهید، کسانی که او را می‌شناختند، زیاد نبودند و کسانی که به عمق برجستگی و نورانیت فکری او آشنا بودند، باز هم کمتر بودند؛ اما امروز در محیط ذهنی انقلاب، جریان فکری شهید مطهری، جریان ممتازی است. این کتابها و مباحث و گفتارهایی که آن عالم دلسوز و مؤید من عنداللَّه، به آنها پرداخته است - چه مباحث اجتماعی، چه مباحث فکری، چه مباحث عمومی و چه مباحث فلسفی خاص - یکایک آنها، برای جامعه لازم و حیاتی است. البته از این کتابها، همه نمی‌توانند استفاده کنند - سطح خاصی دارد - اما می‌شود کاری کرد که از این مطالب، همه‌ی جامعه و جوانان ما استفاده کنند.


باید روی افکار شهید مطهری، کار فکری بشود. یعنی جمعی اهل تحقیق و علاقه‌مند به کار علمی، بنشینند و نظرات و تفکرات شهید مطهری را در ابواب مختلف استخراج کنند. مثلاً از مجموع آثار ایشان، نظر آن شهید را در باب وجود، در باب انسان، در باب اختیار، در باب عدالت، در باب تاریخ، در باب قضا و قدر، در باب عرفان و درباره‌ی موضوعات بی‌شمار و متنوعی که ایشان در مباحثشان مطرح کرده‌اند، استخراج کنند. اگر نظرات مختلفی در طول زمان داشته‌اند، مثلاً در یک دوره در مسأله‌یی، این نظر را داشته و سپس در چند سال بعد، نظر ایشان تغییر کرده، آن را در این کتاب مشخص کنند و روی آن کار نمایند. این، راه گسترش و پیشرفت و شکوفایی فکری جامعه بر مبنای آثار شهید مطهری است که امیدواریم این کار انجام بگیرد و در وضع کنونی، همه‌ی قشرها مسؤولیت خودشان را در قبال این حرکت عظیمی که جامعه‌ی ما به آن سرگرم است، پیدا کنند و آن را بخوبی انجام دهند.» (12/2/69)


توصیه ی رهبری به جوانان درباره ی مطالعه ی کتب استاد شهید مرتضی مطهری پایان بخش این نوشتار است: «هنوز جامعه و نسل جوان و جامعه ی فرهنگی و علمی ما، به دانستن همان مطالبی که آن بزرگوار از زبان و قلمش فیضان کرد و در اختیار امت اسلام گذاشت، محتاجند... مبادا وسوسه ی خناسان و زمزمه ی دشمنان ـ که با فکر شهید مطهری مخالف بودند و به همین جهت هم او را از دست ما گرفتند ـ موجب شود که کتاب های آن بزرگوار از رواج بیفتد؛ که البته نخواهد افتاد. دل ها و ذهن های مشتاق نخواهند گذاشت که این مطالب عمیق و عریق، از دست و ذهنیت جامعه خارج بشود.»(11/2/70)





منبع: سایت بصیرت


[ دوشنبه 95/2/13 ] [ 1:27 صبح ] [ باران ] [ نظرات () ]
نمونه‌ای از حرکت واگرایانه این اردوگاه ائتلافی را می‌توان در دور دوم انتخابات مجلس که قرار است جمعه 10 اردیبهشت ماه برگزار شود، مشاهده نمود. در این دوره از انتخابات اعتدالگرایان هم لیستی متفاوت از اصلاح‌طلبان منتشر کرده‌اند. اعتدالگرایان در حالی لیست نهایی خود برای دور دوم انتخابات مجلس را منتشر کردند که نامزد‌های آنان در 19 حوزه انتخابیه متفاوت از لیست امید است.
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی / وحید شفیعی

تبیین نسبت میان اردوگاه اصلاح طلبان و اعتدالیون مساله پر مناقشه است که به دلیل عدم تبیین صحیح آن در طول سه سال گذشته همچنان مبهم باقی مانده است. شاید هم اصلاح‌طلبان و هم اعتدالیون نیز از این عدم شفاف رضایت داشتند که هیچگاه تلاش نکردند تا برای آشکارسازی آن کوششی جدی نمایند. و شاید منفعت جریانی و جناحی را در این دیدند که مرزها مبهم باقی بماند. اما این امر بدان معنا نیست که بتوان اصل وجود اختلاف را کتمان نمود و رقابت‌های درون ائتلافی اصلاح طلبان و اعتدالیون را نادیده گرفت. اختلافاتی که بنظر می‌رسد در سال پایانی دولت و در آستانه تشکیل مجلس دهم و یکسال مانده به انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم بیش از پیش آشکار خواهد شد و حتی از این ظرفیت برخوردار است که به شکست ائتلاف بینجامد.

نمونه‌ای از حرکت واگرایانه این اردوگاه ائتلافی را می‌توان در دور دوم انتخابات مجلس که قرار است جمعه 10 اردیبهشت ماه برگزار شود، مشاهده نمود. در این دوره از انتخابات اعتدالگرایان هم لیستی متفاوت از اصلاح‌طلبان منتشر کرده‌اند. اعتدالگرایان در حالی لیست نهایی خود برای دور دوم انتخابات مجلس را منتشر کردند که نامزد‌های آنان در 19 حوزه انتخابیه متفاوت از لیست امید است. حوزه‌های انتخابیه اهر و هریس، سراب، مراغه و عجب‌شیر، میاندوآب، دهلران، سنندج، مینودشت، خرم‌آباد، بروجرد، قائم‌شهر، شهریار، بروجن، آبادان، ایذه و باغ‌ملک، ابهر و خرمدره، خدابنده، بندر لنگه، بستک و پارسیان، ساوه و زرندیه نمونه‌ای از شهرهایی است که این تفاوت آشکار شده است.

رقابت جدی این دو جریان می‌تواند حکایت از رقابتی باشد که در شکل‌گیری ترکیب و فراکسیون‌های مجلس دهم شاهد آن خواهیم بود. مجلس که در خردادماه شکل خواهد گرفت و با توجه به نزدیکی وزن جریان‌های سیاسی در آن وضعیت هیئت رئیسه و ریاست آن همچنان غیرقابل پیش‌بینی است. دو رقیب جدی برای ریاست که محمدرضا عارف و علی لاریجانی باشد، هر دو از آراء سیالی برخوردارند و وزن مستقلین با گرایش‌های سیاسی متفاوت و غیرقابل پیش‌بینی در این انتخاب بطور پرشدت نقش آفرین خواهد شد.

در این بین جریان اعتدال هنوز نتوانسته است تکلیف خود را با ریاست مجلس آینده معلوم نماید. از یکسو به دلایلی دل در گرو عارف دارد و از دیگر سو لاریجانی را برای مدیریت مجلس آینده پرمنفعت‌تر می‌بیند. ریاست عارف بر مجلس آینده دولت را در وضعیت خوف و رجا قرار می‌دهد، چرا که سایه عارف به عنوان آلترناتیو روحانی همواره بر سر دولت بوده است. قرار گرفتن در جایگاه ریاست مجلسی، این نگرانی را بیشتر خواهد کرد. از سویی دیگر حمایت از رقیب وی نیز کار را برای دولت در نزد هواداران دشوار خواهد کرد. به هر حال عارف به عنوان سرلیست فهرست امید پیروز پایتخت شده است و دولت اعتدال نمی‌تواند بدین سادگی از نام او عبور کند.

سخن آخر آنکه این رقابت درون ائتلافی، بنظر می‌رسد در مسیر فروپاشی و واگرایی قرار گرفته باشد و میل‌ها برای عبور از روحانی در درون اصلاح طلبان در حال غلیان است، مگر آنکه احساس خطری از بیرون این اردوگاه، بار دیگر این جریان را در موضع همگرایی و ائتلاف بکشاند. گاهی بزرگنمایی خطر رقیب نیز می‌تواند در این مسیر کمک یار جریان‌های سیاسی باشد، اما این شگردها موقتی خواهد بود. ائتلاف و همگرایی در اردوگاه اصلاح‌طلبان و اعتدالیون برای دوام چیزی بیشتر از سناریوهای رسانه‌ای لازم دارد که عمل سیاسیون این جریان در شکل گیری مجلس آینده می‌تواند میزانی برای سنجش تدبیر و عقلانیت آنان باشد.



[ سه شنبه 95/2/7 ] [ 2:4 عصر ] [ باران ] [ نظرات () ]
این که معاون اول رئیس جمهور فرماندهی قرارگاه اقتصاد مقاومتی را به دست گرفته و دستور ورود کالاهای لوکس را به کشور می‌دهد در حقیقت یعنی صددرصد مخالف اقتصاد مقاومتی عمل می‌کند.
پایگاه بصیرت / گروه اقتصاد / روح الله عباسپور

پایگاه اطلاع رسانی بصیرت/ گروه اقتصاد؛ رهبرمعظم انقلاب با پیش بینی راهبردهای دشمن در برابر انقلاب اسلامی، از حدود هفت سال پیش شعارهای اقتصادی را به عنوان نام سال در دستور کار قرار دادند تا فضای عمومی کشور برای این شرایط ویژه فراهم شود  .  در راستای تبیین جنبـه های گـوناگـون شعار سال پایگـاه اطـلاع رسانی بصیـرت گفت و گویی را با روح الله عباسپور سخنگوی کمیسیون صنـایع و مـعادن مـجلس تـرتیب داده که در پی می آید.

 

*چه تفاوتی بین شعار اقتصاد مقاومتی سال های گذشته و امسال وجود دارد و چرا حضرت آقا دو واژه اقدام و عمل را همراه این شعار ساختند؟

یکی از تفاوتهای شعار امسال با سالهای گذشته این است که شعار امسال یک شعار اقتصادی است با قید اقدام و عمل که در سالهای گذشته این گونه نبوده است. با عنایت به این که رهبر معظم انقلاب مسائل مهم و اساسی کشور را تشخیص می‌دهند، از مشکلات به خصوص مشکلات اقتصادی کشور به خوبی مطلع هستند و به مسائل و مشکلات اقتصادی کشور از جمله توسعه، اشتغال، تورم، رکود، بورس، ارز و موارد متعدد و مولفه‌های اقتصادی کاملا واقف هستند. تشخیص مقام معظم رهبری بر اساس این اطلاعات و استفاده از نظرات کارشناسان اقتصادی بر این اصل استوار است که راهکار گره‌گشایی از مشکلات مردم تکیه بر منابع، معادن، ذخایر، نیروی انسانی، سخت‌افزار و نرم‌افزار، شرکتهای دانش‌بنیان و به طور کلی ظرفیتهای اقتصادی داخلی است به بیان دیگر با تکیه بر منابع مادی و انسانی داخلی گره از مشکلات اقتصادی کشور باز می‌شود.

دو سال قبل رهبر معظم انقلاب این موضوع را طرح کردند با وجود پیگری‌های مجدانه معظم‌له آن نتیجه‌ای که مدنظر ایشان بود، محقق نشد. از این رو امسال را سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نامیدند، منظور رهبر معظم انقلاب از اضافه کردن قید اقدام و عمل به راهکار کارگشای اقتصاد مقاومتی این بود که مسئولین به جای حرف زدن، برگزار کردن کنفرانس و همایش و به جای سخنرانی کردن وارد عمل بشوند.

دولت باید اقدامات جدی، عملیاتی و واقعی از خود نشان دهد، البته مجلس در این زمینه در حوزه قانونگذاری اقدامات خوبی صورت داده است؛ برای مثال قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر، تسهیل بازار کسب و کار و قانون مبارزه با قاچاق کالا از جمله قوانینی است که مجلس در این راستا تصویب کرده است.

مجلس در نقش قانونگذاری نسبت به قوانین دست و پا گیری که قبلا در زمینه کسب و کار وجود داشته اقدامات خوبی انجام داده و در جهت تسهیل فضای کسب و کار قوانین خوبی تصویب کرده اما مجلس در نقش نظارتی به خوبی عمل نکرده مجلس موظف است بعد از این که قوانین را تصویب می‌کند از اهرم نظارتی استفاده کند تا دولت قوانین را به درستی اجرا کند، در این زمینه می‌توان گفت مجلس مماشات کرده است.

آنچه که نظر رهبر معظم انقلاب در حوزه عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی بوده اتفاق نیفتاده به همین خاطر حضرت آقا امسال بحث اقدام و عمل را مطرح فرمودند، قوای سه گانه به ویژه دستگاه اجرایی و مجلس و ترجیحا دولت موظف است تذکر رهبر معظم انقلاب را جدی بگیرد و نسبت به حل مشکلات مردم اقدامات جدی انجام دهد.

علی‌رغم این که دو سال از شعار اقتصاد مقاومتی می‌گذرد تمامی جستجوهای اقتصادی دولت در خارج از کشور بوده، این دولت مسائل اقتصادی کشور را به بحث برجام و توافق هسته‌ای گره زده و در این زمینه برای این که مردم را با خود در بحث توافق هسته‌ای که به هر قیمتی صورت گرفته، همسو کند؛ انتظارات و توقعاتی در مردم ایجاد کرده، به مردم وعده داده که اگر توافق صورت بگیرد قیمت ارز کاهش پیدا می‌کند، سرمایه گذاری خارجی صورت می‌گیرد، تولید رونق پیدا می‌کند، از رکود خارج می‌شویم و اشتغال ایجاد می‌شود. متاسفانه دولت در این مسیر حرکت کرد در حالی که به اقتصاد مقاومتی هیچ توجهی نداشته و ندارد به همین دلیل رهبر معظم انقلاب اظهار رضایت نکردند و بر خلاف هر سال که حضرت آقا در سخنرانی آغاز سال به برخی از اقدامات انجام شده در رابطه با شعار سال اشاره و از تلاش مسئولین تشکر می‌کنند، امسال این اتفاق نیفتاد، امسال رهبر معظم انقلاب از اقدامات انجام گرفته در حوزه اقتصاد مقاومتی اظهار رضایت نداشتند.

 

-جایگاه برجام در تحقق اقتصاد مقاومتی کجاست؟

بر اساس توافقی که صورت گرفت،جمهوری اسلامی ایران هزینه سنگینی را پرداخت کرد تا تحریم برداشته شود متاسفانه امروز غرب و آمریکا بدعهدی می‌کنند، به تعهدات خود عمل نمی‌کنند و با ایجاد تحریمهای جدید سنگ‌اندازی می‌کنند. آن ها اجازه نمی‌دهند مسائل مالی در حوزه دلار انجام شود علی‌رغم همه اینها اگر آمریکا به تعهدات خود عمل کند همین توافق هم می‌تواند تاثیر خوبی در تحقق اقتصاد مقاومتی داشته باشد.

یکی از محورهایی که رهبر معظم انقلاب در اقتصاد مقاومتی مطرح کردند مسئله درون‌زایی با نگاه بیرون است، به این معنا که با تکیه بر منابع داخلی و خود اتکایی ظرفیتها و قابلیتهای داخلی تولیدات را افزایش دهید و نگاه به بیرون به معنای صادرات است.

اگر برجام کامل و صحیح اجرا شود می‌تواند تاثیر بسیار خوبی در بازار جهانی و نگاه به بیرون که حضرت آقا مطرح کردند، داشته باشد. صرفا بازار داخلی برای مصرف تولیدات داخلی کافی نیست، در حقیقت پایداری تولید به صادرات است اگر طرف مقابل به تعهدات خود در برجام عمل کند زمینه صادرات کالا فراهم می‌شود اما دنیا، دنیای ناجوانمردی و بی‌اخلاقی است و متاسفانه دنیا به آمریکا نگاه می‌کند دولتهای مختلف در موارد متعدد منافع خود را از ترس آمریکا کنار می‌گذارند.

 

-چرا اقتصاد مقاومتی به یک گفتمان عمومی و مطالبه مردمی تبدیل نشده تا از این طریق به دولت برای تحقق اقتصاد مقاومتی فشار بیاورد؟

در مرحله اول مردم باید اقتصاد و مولفه‌های اقتصاد را بشناسند ظرفیتها و قابلیتهای کشور را بدانند، وقتی مردم به این مسائل واقف باشند و بدانند که در کشور 64 نوع مواد معدنی موجود است، اهمیت شرکتهای دانش‌بنیان را بدانند، اهمیت تولید داخلی را درک کنند اقتصاد مقاومتی قطعا به یکی از مطالبات جدی مردم تبدیل خواهد شد. این که مردم اقتصاد مقاومتی را از دولت مطالبه نمی‌کنند در راستای اعتمادی است که مردم به رهبر معظم انقلاب دارند، از این جهت که اقتصاد مقاومتی و حل مشکل مردم یکی از مطالبات رهبری است.

برای این که اقتصاد مقاومتی به مطالبه عمومی مردم تبدیل شود ضرورت دارد که این مسئله تبیین شود، رسانه‌ها و تلویزیون وارد میدان شوند و اهمیت اقتصاد مقاومتی را تبیین کرده و نقش مردم را در اقتصاد مقاومتی مطرح کنند بر این اساس که مردم به جای خرید کالاهای وارداتی از تولیدات داخلی استفاده کنند.

از طرفی مجلس شورای اسلامی هم وظیفه دارد قوانین دست و پاگیر را حذف و قوانین ضروری را تصویب کند، همچنین باید در نقش نظارتی خود جدی باشد.

دولت نیز وظیفه دارد سیستم و نظام بانکی را اصلاح کند، قانون تسهیل فضای کسب و کار را اجرایی کند، آیین‌نامه‌های قانون رفع موانع تولید رقابتی را تدوین و اجرایی کند، قانون مبارزه با قاچاق کالا را جدی بگیرد، جهت‌گیری دولت در جهت تولیدات داخلی کشور باشد، ظرفیت اقتصادی شرکتهای دانش‌بنیان را ارتقا بخشد.قوه قضاییه در بحث مفاسد اقتصادی جدی عمل کرده بعد از این نیز جدی و جدیتر باشد.

دستگاه‌های نظارتی اعم از وزارت اطلاعات، دیوان محاسبات و کمیسیون اصل 90 مجلس در کشف منفذهای فساد کوشا باشند.

 

-چرا بعد از گذشت چند سال از مطرح شدن اقتصاد مقاومتی هنوز اقدام خاصی در این زمینه صورت نگرفته است؟

ممکن است برنامه‌هایی تدوین شده باشد اما در مرحله عمل و اجرا هنوز نمود پیدا نکرده است. واقعیتهای اقتصاد مقاومتی در عمل مشخص نیست یکی از محورهای اصلی اقتصاد مقاومتی بحث تولید است در حقیقت دولت حمایتی از تولیدات داخلی ندارد. این که معاون اول رئیس جمهور فرماندهی قرارگاه اقتصاد مقاومتی را به دست گرفته و دستور ورود کالاهای لوکس را به کشور می‌دهد در حقیقت یعنی صددرصد مخالف اقتصاد مقاومتی عمل می‌کند. اقتصاد مقاومتی یعنی به درون کشور نگاه کردن، دیدن و از ظرفیت ها و قابلیت های داخلی استفاده کنیم. چگونه می‌توان به ظرفیتهای داخلی نگاه کرد و کالاهای لوکس نیز وارد کشور کرد، این دو با هم منافات دارند و این عملکرد دقیقا مخالف فرمان رهبری است.

 

 

 

تهیه و تنظیم: سیدمحمدمشکوةالممالک


[ یکشنبه 95/2/5 ] [ 7:53 عصر ] [ باران ] [ نظرات () ]
اصل و مصدر حادثه، سیر قانونی صدور حکم و سیر حقوقی تایید حکم اولیه توسط دیوان عالی آمریکا، هر سه مخدوش است. از این رو واکنش جمهوری اسلامی ایران نسبت به اقدام اخیر آمریکا باید در هر دو بعد سیاسی و حقوقی و با قاطعیت دنبال شود، چرا که هر گونه انفعال وزارت خارجه کشور در این باره سبب می شود تا اقدامات زنجیره اقدامات آمریکا طولانی تر شود.
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل/حسین یاری
اقدام اخیر دیوان عالی آمریکا در خصوص تایید پرداخت حدود 2 میلیارد دلار غرامت به خانواده قربانیان بمب گذاری سال 1983 از محل دارایی های مصادره شده ایران، بار دیگر پرده از چهره ایالات متحده به عنوان شیطان بزرگ برداشته است.
این اقدامِ کاملا سیاسی و غیر حقوقی در حالی صورت می گیرد که اخیرا جان کری، وزیر امور خارجه دولت اوباما، در سخنرانی خود در جمع اعضای لابی صهیونیستی جی استریت تاکید کرد که ایران پس از برجام توانسته است تنها به 3 میلیارد دلار از دارایی های خود دست پیدا کند.
صورت مسئله این است که دادگاه فدرال آمریکا در سال 2007 در حکمی بر اساس یک اتهام واهی، خواستار پرداخت مبلغ 2,65 میلیارد دلار به خانواده‌های قربانیان انفجار سال 1983 بیروت و چند انفجار دیگر شده بود! این حکم در سال 2014 تایید و قرار شد به بهانه پرداخت غرامت، نزدیک به 2 میلیارد دلار از محل مبالغ بلوکه‌شده بانک مرکزی ایران برداشت شود. این مبلغ در حال حاضر در حسابی در سیتی بانک نیویورک نگهداری می‌شود. این در حالی بود که جمهوری اسلامی ایران هر گونه دخالت در انفجار سال 1983 در پایگاه نیروی دریایی آمریکا در بیروت که به مرگ 241 سرباز آمریکایی منجر شد را رد کرده است و وزیر خارجه کشور، محمد جواد ظریف، نیز در واکنش به اقدام اخیر دیوان عالی آمریکا، روز پنجشنبه (2 اردیبهشت) در پایان نشست ویژه مجمع عمومی سازمان ملل در رابطه با تغییرات اقلیمی اعلام کرد تهران حکم اخیر دیوان عالی امریکا را در مورد پرداخت غرامت ایران به دلیل آنچه اقدامات تروریستی خوانده شده، به رسمیت نمی‌شناسد.
ظریف گفت: دولت امریکا به خوبی می‌داند که هر گونه اقدامی در رابطه با اموال ایران این کشور را در مقام پاسخگویی و بازگردان این اموال به مردم ایران قرار خواهد داد.
 اقدام اخیر دیوان عالی آمریکا که در هماهنگی کامل با جمهوریخواهان و برخی دموکرات های کنگره صورت گرفته است، قصد دارد پیام روشنی را به نهادهای رسمی و تجاری کشورهایی که قصد همکاری با ایران در دوران پسابرجام را دارند مخابره نماید و در روابط تجاری آنان با ایران اخلال ایجاد کند، این در حالی است که اقدام دیوان عالی آمریکا، نقض غیر مستقیم ماده 29 برجام محسوب می شود، زیرا مطابق ماده 29 برجام، هر گونه اقدامی در مسیر عادی سازی رفع تحریم ها علیه ایران غیر قانونی می باشد. در واقع چنین اقدامی به مثابه جنگی روانی علیه رفع تحریم های ایران تلقی می گردد. هر چند این اقدام نقض مستقیم برجام محسوب نمی شود، اما حدود و ثغور آن به گونه ای است که عملا ناقض ماده 29 برجام است. از این رو دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی کشورمان بایستی در اِزای این اقدام واکنشی مناسب از خود نشان دهد.
نکته مهم دیگر این که مطابق رای دیوان عالی آمریکا، از اکنون برداشت از دارایی های ایران از سیتی بانک نیویورک (محل نگهداری اموال بلوکه شده ایران) بلامانع است. مطابق برخی اخبار، قرار است این دارایی ها در فاصله حدود 9 ماه بعد به خانواده قربانیان انفجار سال 1983 در بیروت پرداخت شود؛ حادثه ای  که اساسا دست داشتن ایران در آن اتهامی واهی محسوب می شود و حتی دو تن از قضات دیوان عالی آمریکا نیز نسبت به تایید حکم صادره معترض بوده  و آن را به لحاظ ماهوی، حکمی سیاسی می دانند.
 جان رابرتز، قاضی دیوان عالی آمریکا ضمن انتقاد از حکم صادر شده، تاکید کرد که  کنگره آمریکا  دارد به دادگاه‌ها دستور می‌دهد که تصمیماتی سیاسی بگیرند، به‌طوری که این تصمیمات همانند یک حکم قضایی به نظر آید. بنابراین اصل و مصدر حادثه، سیر قانونی صدور حکم و سیر حقوقی تایید حکم اولیه توسط دیوان عالی آمریکا، هر سه مخدوش است. از این رو واکنش جمهوری اسلامی ایران نسبت به اقدام اخیر آمریکا باید  در هر دو بعد سیاسی و حقوقی و با قاطعیت دنبال شود، چرا که هر گونه انفعال وزارت خارجه کشور در این باره سبب می شود تا اقدامات زنجیره اقدامات آمریکا طولانی تر شود.
در نهایت این که اقدام اخیر دیوان عالی آمریکا، فراتر از یک وقاحت محسوب می شود؛ وقاحتی که نخستین و آخرین وقاحت واشنگتن در مسیر تقابل با نظام جمهوری اسلامی ایران نبوده و نخواهد بود و اقتضای مواجهه با این وقاحت، اتخاذ رویکردی انقلابی در مقابل کارشکنی ها و اقدامات ضد ایرانی متعدد دولت و کنگره و نهادهای حقوقی و اقتصادی آمریکاست./


[ یکشنبه 95/2/5 ] [ 7:47 عصر ] [ باران ] [ نظرات () ]
          

.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

قُل هٰذِهِ سَبیلی أَدعو إِلَى اللَّهِ ۚ عَلىٰ بَصیرَةٍ أَنا وَمَنِ اتَّبَعَنی ۖ وَسُبحانَ اللَّهِ وَما أَنا مِنَ المُشرِکینَ﴿۱۰۸﴾ یوسف بگو: «این راه من است من و پیروانم، و با بصیرت کامل، همه مردم را به سوی خدا دعوت می‌کنیم! منزّه است خدا! و من از مشرکان نیستم!»
لینک دوستان
امکانات وب


بازدید امروز: 44
بازدید دیروز: 61
کل بازدیدها: 1041465
  • قالب بلاگ اسکای | اس ام اس دون