سفارش تبلیغ
صبا ویژن
یک فنجان بصیرت
چه فرقی می کند. درعصر ارتباطات‌ نفس بکشم یا قرون وسطا. وقتی خبری ازتو نباشد. دوره جاهلیت است. اللهم عجل لولیک الفرج .... 
قالب وبلاگ

ادامه بازی با گارد بسته "، آن هم در مسیر " مدیریت رفتار دشمن" تنها راهکار ما در این برهه تعیین کننده محسوب می شود. زمانی که ما از استراتژی " مدیریت رفتار دشمن " سخن می گوییم، یعنی هدف ما از مذاکرات هسته ای " تبدیل کردن دشمن به دوست" یا " آغاز روند همگرایی با آمریکا" نیست.

پایگاه بصیرت؛ گروه بین المل: مذاکرات هسته ای به ضرب الاجل خود در دهم تیرماه نزدیک می شود، ضرب الاجلی که به هیچ عنوان حکم نقطه ای ثابت و غیر قابل تغییر را ندارد .در این میان، آنچه اصالت و موضوعیت دارد خطوط قرمز راهبردی کشورمان است که جملگی غیر قابل تغییر است؛ خطوط قرمزی که تنها راه بر هم زدن بازی تبلیغاتی ، روانی و سیاسی آمریکا و دیگر اعضای 1+5 ، اصرار بر آنهاست.

 

روایات متناقض از مذاکرات هسته ای

طی روزهای اخیر روایات متناقضی از محل مذاکرات هسته ای شنیده می شود. برخی منابع از پیشرفت کافی در مذاکرات برای رسیدن به توافق نهایی تا تاریخ دهم تیرماه خبر می دهند و برخی دیگر، از استمرار اختلافات کلیدی میان طرفین و عدم امکان رسیدن به توافق تا تاریخ مذکور و تمدید مذاکرات سخن می گویند. به عنوان مثال سرگی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه و یکی از فعال ترین چهره های حاضر در مذاکرات هسته ای با ایران، یک روز از شکست مذاکرات و فردای همان روز از توافق قطعی میان طرفین خبر می دهد! انتشار این اخبار دوگانه و متناقض از یک سو مرهون پیچیدگی مذاکرات و البته از سوی دیگرف مرهون شیطنت اعضای 1+5 است.

یکی از اصلی ترین موضوعات اختلافی، به PMD یا همان ابعاد نظامی ادعایی برنامه هسته ای ایران باز می گردد. این موضوع که شانتاژی آشکار از سوی طرف مقابل برای زیر سؤال بردن فعالیت های هسته ای صلح آمیز هسته ای کشورمان محسوب می شود، مسئله ای است که اگر با اصرار طرف مقابل مواجه شود خود به یکی از اساسی ترین عوامل قفل شدن و شکست مذاکرات تبدیل خواهد شد. موضوعاتی مانند بازرسی از اماکن نظامی و نیز بازرسی از دانشمندان هسته ای جملگی حکم خطوط قرمزی را دارد که در صورت عبور از آن ها، توافق هسته ای با اعضای 1+5 ناممکن خواهد بود.

اخیرا جان کری وزیر امور خارجه آمریکا پس از مدت ها، توافق نهایی ایران و اعضای 1+5 را منوط به حل مسئله PMD ندانسته است. با این حال موضع گیری اخیر کری با واکنش رسانه های آمریکایی و خصوصا رسانه های وابسته به حزب جمهوریخواه آمریکا مواجه شد. به عنوان مثال واشنگتن پست در این خصوص می نویسد :

«سخنان  جان کری وزیر خارجه (آمریکا) درباره مسئله بغرنج توضیح ایران درباره ابعاد نظامی احتمالی (پی ام دی) برنامه (هسته ای) آن در گذشته تعجب برانگیز بود. این مسئله در کمک به بازرسان برای شناسایی تخلفات صورت گرفته نقش اساسی دارد. کری ضمن تاکید بر اینکه آمریکا از برخی فعالیت های نظامی ایران در گذشته اطلاع قطعی دارد، گفت اکنون اصرار خاصی بر این نیست که ایران به خصوص مرحله به مرحله اقداماتش را تشریح کند. اهمیت افشاء پی ام دی در این است که در صورت هرگونه پیشرفتی بدون حل این مسئله، بازرسی ها و راستی آزمایی های کافی وجود نخواهد داشت، چون اطلاعی از محل و نحوه فعالیت های قبلی در درست نیست!» با این حال «جان کربی»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری روز جمعه، اظهاراتی تازه درباره موضوع «ابعاد نظامی احتمالی» (PMD) برنامه هسته‌ای ایران -که به جنجال داغ این روزهای رسانه‌ها و مقامات آمریکا تبدیل شده- مطرح کرد. «کربی» در این نشست خبری اظهار کرد ایران بایستی «قبل از» توافق هسته‌ای با گروه موسوم به 1+5 مسئله ابعاد احتمالی را حل کند، وگرنه توافقی در کار نخواهد بود. البته این موضع جدید آمریکائی ها چندان از شفافیت برخوردار نیست و می تواند نوعی پیچیده سازی فضای مذاکرات تلقی شود.

ادامه مطلب...

[ شنبه 94/3/30 ] [ 7:14 عصر ] [ باران ] [ نظرات () ]

مکتب سیاسی حضرت امام(ره) حداقل بر پنج بنیان شکل گرفته است: پیوند سیاست با معنویت، اعتقاد راسخ و صادقانه به نقش مردم در اداره کشور، نگاهی فراملی و جهانی، پاسداری از ارزش‌ها در حکومت و تلاش برای تحقق عدالت اجتماعی

پایگاه بصیرت؛ گروه سیاسی/ بیش از ربع قرن از ارتحال بزرگ مرد تاریخ ایران زمین می‌گذرد و فکر و اندیشه و راه و رسم زندگی او همچنان الگویی برای همه کسانی است که با عزت زیستن را آرزو دارند. حضرت امام(ره) در قرنی که تفوق و هژمون دو مکتب سیاسی مارکسیست و لیبرالیست، اجازه ظهور و بروز اندیشه‌ای جدید در میدان سیاست را به هیچ صاحب نظری نمی‌داد، قد علم کرد و الگویی از مکتب سیاسی را ارائه نمود که با هر دو مکتب رایج دنیا در تعارض بنیادین قرار داشت. مکتب سیاسی حضرت امام(ره) حداقل بر پنج بنیان شکل گرفته بود: پیوند سیاست با معنویت، اعتقاد راسخ و صادقانه به نقش مردم در اداره کشور، نگاهی فراملی و جهانی، پاسداری از ارزش‌ها در حکومت و تلاش برای تحقق عدالت اجتماعی

شرح این اصول پنجگانه را می‌توان در کلام خلف صالح ایشان حضرت امام خامنه‌ای مرور نمود که به اتقان در این باره توضیح فرموده‌اند. معظم له سال‌ها پیش در سالگرد ارتحال امام بزرگوار به شرح و بسط این شاخص‌ها پرداختند که بازخوانی این کلام همچنان راهگشای نیازهای امروز ما نیز هست.

1. در مکتب سیاسی امام، معنویت از سیاست جدا نیست؛ سیاست و عرفان، سیاست و اخلاق. امام که تجسم مکتب سیاسی خود بود، سیاست و معنویت را با هم داشت و همین را دنبال می‌‌کرد؛ حتی در مبارزات سیاسی، کانون اصلی در رفتار امام، معنویت او بود. همه‌ی رفتار‌ها و همه‌ی مواضع امام حول محور خدا و معنویت دور می‌زد. حرف نوی مکتب سیاسی امام بزرگوار برای دنیا این است که در همه‌ی ارکان برنامه‌ریزی‌های یک قدرت سیاسی، سیاست با معنویت، و قدرت با اخلاق همراه شود و اصول اخلاقی مورد مراعات قرار گیرد.

2- در این مکتب، هویت انسانی، هم ارزشمند و دارای کرامت است، هم قدرتمند و کارساز است. نتیجه‌ی ارزشمندی و کرامت داشتن این است که در اداره‌ی سرنوشت بشر و یک جامعه، آراء مردم باید نقش اساسی ایفا کند. لذا مردم سالاری در مکتب سیاسی امام بزرگوار ما - که از متن اسلام گرفته شده است - مردم سالاری حقیقی است؛ مثل مردم‌سالاری امریکایی و امثال آن، شعار و فریب و اغواگری ذهن‌های مردم نیست. در مکتب سیاسی امام رأی مردم به معنای واقعی کلمه تأثیر می‌گذارد و تعیین کننده است. این، کرامت و ارزشمندی رأی مردم است. از طرف دیگر امام با اتکاء به قدرت رأی مردم معتقد بود که با اراده‌ی پولادین مردم می‌شود در مقابل همه‌ی قدرت‌های متجاوز جهانی ایستاد؛ و ایستاد. در مکتب سیاسی امام، مردم سالاری از متن دین برخاسته است؛ از «امرهم شوری بینهم» برخاسته است؛ از «هو الّذی ایدک بنصره و بالمؤمنین» برخاسته است. ما این را از کسی وام نگرفته ایم.

3- شاخص سوم از شاخص‌های مکتب سیاسی امام، نگاه بین‌المللی و جهانی این مکتب است. مخاطب امام در سخن و ایده‌ی سیاسی خود، بشریت است؛ نه فقط ملت ایران. ملت ایران این پیام را به گوش جان شنید، پایش ایستاد، برایش مبارزه کرد و توانست عزت و استقلال خود را به دست آورد؛ اما مخاطب این پیام، همه‌ی بشریت است. مکتب سیاسی اسلام فکر درست و سخن نوی خود را با تبیین در فضای ذهن بشریت‌‌ رها می‌کند و مثل نسیم بهاری و عطر گل‌ها در همه‌جا می‌پیچد.

4- شاخص مهم دیگر مکتب سیاسی امام بزرگوار ما پاسداری از ارزش‌هاست، که مظهر آن را امام بزرگوار در تبیین مسأله‌ی ولایت فقیه روشن کردند. پاسداری و دیده بانی حرکت کلی نظام به سمت هدف های آرمانی و عالی‌اش، مهم‌ترین و اساسی‌‌ترین نقش ولایت فقیه است. امام بزرگوار این نقش را از متن فقه سیاسی اسلام و از متن دین فهمید و استنباط کرد. ضابطه‌های رهبری و ولایت فقیه، طبق مکتب سیاسی امام بزرگوار ما، ضابطه های دینی است؛ مثل ضابطه ی کشورهای سرمایه داری، وابستگی به فلان جناح قدرتمند و ثروتمند نیست. ضابطه عبارت است از علم، تقوا و درایت. علم، آگاهی می‌‌آورد؛ تقوا، شجاعت می‌ آورد؛ درایت، مصالح کشور و ملت را تأمین می‌کند؛ این‌ها ضابطه های اصلی است برطبق مکتب سیاسی اسلام.

5- شاخصه کلیدی دیگر عدالت اجتماعی است. عدالت اجتماعی یکی از مهم‌ترین و اصلی ‌ترین خطوط در مکتب سیاسی امام بزرگوار ماست. در همه‌ی برنامه‌های حکومت - در قانونگذاری، در اجرا، در قضا - باید عدالت اجتماعی و پُر کردن شکاف‌های طبقاتی، مورد نظر و هدف باشد. این که ما بگوییم کشور را ثروتمند می‌کنیم - یعنی تولید ناخالص ملی را بالا می‌‌بریم - اما ثروت‌ها در گوشه‌یی به نفع یک عده انبار شود و عده‌ی کثیری هم از مردم دستشان خالی باشد، با مکتب سیاسی امام نمی‌سازد. پُر کردن شکاف اقتصادی در بین مردم و رفع تبعیض در استفاده‌ی از منابع گوناگون ملی در میان طبقات مردم، مهم‌ترین و سخت‌ترین مسؤولیت ماست. همه‌ی برنامه‌ریزان، قانونگذاران، مجریان و همه‌ی کسانی که در دستگاه های گوناگون مشغول کار هستند، باید این را مورد توجه قرار دهند و یکی از مهم‌ترین شاخص‌های حرکت خود به حساب آورند.

تامل در شاخص‌های برشمرده به خوبی جامعیت و راهگشا بودن این منظومه فکری را آشکار می‌سازد، چرا که مبتنی بر همه نیازهای واقعی انسان امروز و پر کننده خلاء‌های جدی و پارادوکس‌های ذاتی مکاتب مادی رقیب است. نسخه‌های ناکامی که امروز جامعه بشری را با بحران‌های جدی و لاینحل مواجه ساخته است.

و... امروز ما میراث دار همان مکتب‌ایم. مکتبی که گوهر نجات بخش بشریت را در دوران جاهلیت ثانی در صدف وجودی خود پرورش داده و مسیر حرکت تاریخ را به سمت تحقق دولت کریمه موعود همواره خواهد ساخت. حضرت روح الله(ره) همچنان الگوی همه آزادی خواهان عالم خواهد ماند، و روز به روز بر هوادارانش افزوده خواهد شد، چرا که وی مصداق آن کلمه طیبه الهی است که: «...کشجره طیبه اصلها ثابت و فرع‌ها فی السماء»

 

مهدی مروتی

 
شناسه مطلب : 275926|

[ سه شنبه 94/3/12 ] [ 11:56 صبح ] [ باران ] [ نظرات () ]

این اتفاقات در کجای نگرش دموکراتیک غرب جای دارد: استقبال مردم یمن از انقلاب مردمی خود با حملات خونین آل سعود مواجه می شود؛ آمریکا از آن حمایت می کند. رژیم صهیونیستی نیز از بمب های نوترونی علیه مردم یمن استفاده می کند و در کنار آن بار دیگر غزه را موشک باران می کند.

پایگاه بصیرت؛ گروه بین الملل: طی یک سال اخیر دامنه ناآرامی­ ها در منطقه غرب آسیا از مرزهای سوریه، بحرین، عراق و لیبی فراتر رفته و کشور یمن را نیز در برگرفته است. این خطر بیخ گوش افغان ها نیز احساس می شود و مردم غزه و لبنان نیز هر از چندی تحت تهاجم جنگنده های رژیم اسرائیل قرار می گیرند. آخرین مورد آن  بامداد امروز (چهارشنبه) بود که صهیونیست ها چندین بار مناطقی در نوار غزه را هدف قرار دادند.

 اوج خون ریزی در منطقه را این روزها در تهاجم  نامشروع و ضد اسلامی، آل سعود به یمن مشاهده می کنیم که تاکنون هزاران نفر کشته و زخمی بر جای گذاشته است. این حملات هیچ گونه توجیهی ندارد و تنها به این سبب که مردم یمن از نظام وابسته به عربستان و آمریکا دوری کرده اند و به انقلاب مردمی، به رهبری حوثی ها و انصار الله گرایش دارند، صورت می گیرد. نظام فاسد آل سعود نمی تواند در نزدیک مرزهای خود شاهد ایفای نقش مردمی در عرصه سیاسی کشورشان باشد و با مشت آهنین با این وضعیت برخورد می کند. این همان اقدامی است که چند سال پیش سعودی ها در بحرین انجام دادند و نیروهای خود را مستقیما در جهت کمک به آل خلیفه برای سرکوب انقلاب مردمی بحرین، به این کشور فرستادند.

 این در حالی است که تهاجم غیر انسانی آل سعود به یمن کاملا مورد حمایت آمریکاست و وزیر خارجه امریکا در همان ابتدای حمله عربستان به یمن، در حالی که در لوزان سوئیس بود، از همانجا در تماس تلفنی با همتایان خود در کشورهای شورای همکاری خلیج فارس حمایت خود را از تجاوز هوایی عربستان به یمن اعلام کرد. با گذشت سه هفته از این حملات نیز این بار اشتون کارتر، وزیر دفاع امریکا در گفت و گویی تلفنی با شاهزاده محمد بن سلطان، وزیر دفاع عربستان سعودی حمایت واشنگتن را از از حملات هوایی عربستان در یمن اعلام کرد.

در کنار این موضوع، رژیم صهیونیستی که از بمباران غزه در ماه های گذشته طرفی نبسته بود، به کمک عربستان آمد و طبق اعلام یکی از کارشناسان مطلع منطقه، رژیم صهیونیستی، با اعزام جنگنده هایی رنگ شده به رنگ جنگنده های سعودی، در بمباران یمن شرکت کرد. به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، به نقل از خبرگزاری سبانت ، "گوردون داف" با افشای مشارکت رژیم صهیونیستی در تجاوز به یمن، گفت: حمل? هفت? ??ذشته (اواخر اردیبهست) به منطق? "جبل نقم" توسط یک جنگند? (اسرائیلی) به وسیله بمب نوترونی صورت گرفت.

در ایجاد چنین شرایطی در منطقه، ترکیه نیز که سعی دارد اهداف توسعه طلبانه و غیر انسانی خود را در پوششی از ادعاهای دموکراتیک و ایجاد یک کشور مدرن شبه غربی، پنهان کند، نقش اساسی دارد و یکی از عوامل مهم آمریکا در ایجاد آشوب سازنده در منطقه غرب آسیاست. ترکیه در سال های قبل سعی داشت خود را به عنوان یک کشور نمونه دموکراتیک در منطقه جا بزند، اما اکنون همه چیز خود را در خدمت به تروریست ها قرار داده است. رجب طیب اردوغان به عنوان یک دیکتاتور کوچک که دو سال قبل صدای اعتراضات شهروندان کشورش را با خشونت تمام پاسخ داد، کت و شلوراهای شیک و اتو کشیده می پوشد، اما حیات سیاسی خود را به قتل عام مردان، زنان و کودکان سوریه و عراق گره زده است. وی به تروریست های داعشی آزادانه اجازه می دهد در شهرهای ترکیه تردد کنند و در هر گونه امکان رفاهی را برای این جانیان فراهم می کند و در عین حال به شکل احمقانه ای گمان می کند، ظاهر اتوکشیده اش را مردم منطقه دوست دارند.

همه این اتفاقات تحت سیطره آمریکا و غرب صورت می گیرد و این یک سؤال مهم است که چرا ادعاهای دموکراسی خواهانه غرب در دنیا این گونه رنگ خون می گیرد؟ چرا یک نظام دیکتاتوری فاسدی همچون آل سعود این همه مورد حمایت آمریکاست تا یک جنبش مردمی را قتل و عام کند؟

به نظر می رسد پاسخ در اولویت یافتن سود بر آزادی است. تفکر سیاسی غرب از دوران روشنگری به بعد همواره درگیر با سودگرایی و آزادی خواهی بوده است. سودگرایی که ریشه در نوعی تفکر سیاسی دارد، در کمپانی های بین المللی آنان به یک ایده محوری تبدیل شد و امثال کمپانی هند شرقی - که اندیشمندی همچون جان استوارت میل مدتی کارمند و رئیس آن بود- تا توانستند هند را دوشیدند و دیگر کمپانی های نیز به همین طریق. در این وضیعت ایده آزادی خواهی همواره در مرزهای غرب محصور شد و آن را برای خود گرامی داشتند، اما به الجزایر که رسیدند، سود تاکستان های الجزایر برای صنعت مشروب سازی فرانسه مانع از توجه به آزادی می شد. امروزه نیز سود حاصل از فروش تسلیحات آمریکایی، فرانسوی، آلمانی، انگلیسی و... فریادهای آزادی خواهانه ملت یمن و بحرین را با انوع بمب ها پاسخ می دهند. دو سال قبل روزنامه ورد تریبیون گزارش داد: فرماندهان ارتش آمریکا می‌گویند افزایش صادرات سلاح به کشورهای خاورمیانه و سایر مناطق می‌تواند ثبات خطوط تولید صنایع دفاعی در بحبوحه کسری بودجه توسط کنگره را موجب شود. به گفته این فرماندهان فروش محصولات دفاعی همچنین باعث ایجاد سلاح‌های جنگی بیشتر توسط ارتش آمریکا می‌شود. ژنرال دنیس ویا، فرمانده بخش ادوات و تجهیزات جنگی آمریکا گفت: این روند یک پیروزی برای ارتش و متحدان آمریکا و همچنین صنعت دفاعی کشور است. ما این روند را برای سال‌های آتی فزاینده می‌بینیم. این اقدام باعث رشد صنعت دفاعی آمریکا می‌شود.

در همین جهت بر اساس آماری که اخیرا نشریه نیویورک تایمز منتشر کرده است در سال 2014 - 2013 کشورهای عربی حدود 65 میلیارد دلار خرید تسلیحاتی از شرکت‌های اسلحه ‌سازی در غرب داشتند؛ در حالی که این رقم با رشد 75 درصدی در سال 2015- 2014 بالغ بر 114 میلیارد دلار شده است. همچنین گزارش تحقیقی سالانه گروه اطلاعاتی نشریه دفاعی جینز، چاپ انگلیس(HIS Jane"s) هم حاکی از آن است که عربستان سعودی با تولید ناخالص 745 میلیارد دلاری، در سال 2014، هند را در خرید تسلیحات پشت ‌سر گذاشته و به بزرگتر‌ین واردکننده سلاح و تجهیزات نظامی تبدیل شده است. عربستان سعودی در سال 2014، عنوان بزرگ ترین وارد کننده سلاح در این سال را از آن خود کرد. این در حالی است که کارشناسان پیش بینی کرده اند واردات نظامی این کشور در سال 2015 با رشد 52 درصدی روبرو شود. قسمت اعظم این تسلیحات از آمریکا وارد شده است. در واقع عربستان از سال 1990 تاکنون بزرگترین مشتری ایالات متحده محسوب می شود. در نتیجه این که درآمدهای صنایع نظامی آمریکا آن قدر برای صاحبان آن اهمیت دارد که حتی گفته می شود لابی های مرتبط با شرکت های اسلحه سازی، تلاش بسیاری می کنند به واشنگتن فشار بیاورند که برای نمونه، جنگ با داعش را با وجود مخاطراتی که این شبکه نه فقط برای عراق و سوریه، بلکه برای کل منطقه و جهان دارد، طولانی و فرسایشی کند!/

 
شناسه مطلب : 275684|

 


[ پنج شنبه 94/3/7 ] [ 10:55 صبح ] [ باران ] [ نظرات () ]

حل مشکلات اقتصادی کشور و همچنین موضوع هسته‌ای، تکیه بر ظرفیت‌های درونی و باور به اقتصاد مقاومتی است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی پیش از روز چهارشنبه در دیدار رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی ضمن تأکید بر لزوم استمرار کار و تلاش جدی در یکسال پایانی مجلس نهم و قرار نگرفتن تحت تأثیر عامل انتخابات، تعامل با دیگر قوا بخصوص دولت، اهتمام ویژه به موضوع اقتصاد مقاومتی بخصوص در بررسی قانون برنامه ششم و بودجه سال 1395، و پافشاری بر مواضع و مبانی اصلی نظام و انقلاب را از مهمترین وظایف نمایندگان مجلس برشمردند و تأکید کردند: کلید حل مشکلات اقتصادی کشور و همچنین موضوع هسته‌ای، تکیه بر ظرفیت‌های درونی و باور به اقتصاد مقاومتی است. در کشور بن‌بستی وجود ندارد، راه علاج مشکلات تقویت تولید داخلی و رعایت انضباط مالی است.
امام خامنه‌ای در این دیدار با قدردانی از تلاشها و اقدامات خوب نمایندگان مجلس نهم، آنان را به مغتنم شمردن فرصت باقیمانده یکسال آخر توصیه و خاطرنشان کردند: مراقب باشید، در این مدت، عامل انتخابات آخر سال بر گفتار و رفتار شما تأثیرگذار نباشد و معیار را فقط، حق قرار دهید.
توصیه دوم رهبر انقلاب اسلامی به نمایندگان مجلس، توجه ویژه به برنامه ششم و مراقبت از دچار نشدن به آفتِ بی‌حوصلگی در سال آخر مسئولیت، در بررسی قانون این برنامه بود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای گفتند: قانون برنامه ششم مهم است زیرا دولت‌ها موظف به تبعیت از آن خواهند بود و زندگی مردم نیز تحت تأثیر این قانون قرار خواهد گرفت.
ایشان توصیه سوم خود را به موضوع تعامل با دیگر قوا بویژه دولت اختصاص دادند و افزودند: دولت مسئولیت میانداری را در میان قوا و دستگاههای دیگر به عهده دارد و عملکرد موفق آن در حرکت سای?? دستگاهها تأثیرگذار خواهد بود، بنابراین تعامل با دولت لازم و مظهر واقعی همدلی و هم‌زبانی است.
رهبر انقلاب اسلامی یکی از لوازم تعامل را «حسن ظن» دانستند و خاطرنشان کردند: تعامل با سوءظن و بنا را بر سازش، خیانت و سوءاستفاده طرف مقابل گذاشتن، بوجود نخواهد آمد ضمن آنکه حسن ظن به معنای خوش‌باوری و فریب خوردن نیز نیست.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر اینکه تعامل با گروکشی متفاوت است، گفتند: مبنای نمایندگان و وزرا در تعامل، باید وظیفه قانونی و مصالح کشور باشد و نه گروکشی از یکدیگر.
ایشان برخورد محترمانه و همراه با ادب، با وزرا بخصوص در کمیسیونها را یکی دیگر از ضروریات تعامل برشمردند و افزودند: نه نمایندگان باید نگاه تحقیرآمیز و همراه با اهانت داشته باشند و نه دولت و وزرا، نگاه سلطنت مآبانه. در همه مراحل باید ادب رعایت شود.
توصیه چهارم رهبر انقلاب اسلامی به نمایندگان مجلس، موضوع اقتصاد مقاومتی بود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این خصوص به نکته‌ای ظریف اشاره کردند و گفتند: در کشور، در موضوع اقتصاد مقاومتی هم‌زبانی وجود دارد اما باید همدلی هم بوجود آید و از بُنِ دندان به اقتصاد مقاومتی باور پیدا کنیم.
ایشان با تأکید بر اینکه کلید حل مشکلات داخلی کشور اقتصاد مقاومتی و تقویت تولید است، از تصویب قانون رفع موانع تولید در مجلس قدردانی کردند و افزودند: اگر ما تولید را تقویت و از ظرفیت‌های داخلی استفاده کنیم علاوه بر حل مشکلات داخلی، حل مسائل بیرونی همچون موضوع هسته‌ای نیز آسان خواهد شد.
رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: برای موضوع هسته‌ای راه‌حل‌هایی وجود دارد که همه آنها منوط به تکیه بر ظرفیت‌های داخلی و تقویت تولید است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: در چارچوب مسائلی که با امریکا، غرب و صهیونیسم داریم، غیر از موضوع هسته‌ای، مسایل پی‌درپی دیگری همچون حقوق بشر را نیز پیش‌بینی می‌کنیم، اما اگر بر توان داخلی متمرکز شویم و مشکلات داخلی را حل کنیم، حل این مسائل نیز آسان خواهد شد.

ادامه مطلب...

[ پنج شنبه 94/3/7 ] [ 10:18 صبح ] [ باران ] [ نظرات () ]

صحنه نبرد درخرمشهر اکنون،‌ وسعتی نه تنها به پهنای کل سرزمین ایران دارد بلکه، روح و روان و فطرت ما ایرانیان مسلمان را نیز در این صحنه مورد تهاجم مستقیم قرار گرفته شده است

پایگاه بصیرت؛ گروه سیاسی/ عملیات آزادسازی خرمشهر در حالی صورت گرفت که اشغال خرمشهر به عنوان برگ  برنده رژیم صدام تلقی می شد و اتفاقاً موجب آزاد سازی پنج هزار و 400 کیلومتر از خاک کشور عزیزمان ایران در این عملیات، آزادسازی جاده اهواز به خرمشهر و جدا شدن جاده اهواز به آبادان از برد توپخانه دشمن و... شد. این پیروزی در شرایطی بوقوع پیوست که رزمندگان اسلام با کمترین امکانات، در مقابل دشمنی با پیشرفته ترین تسلیحات نظامی می‌جنگیدند و مسلم است که دستیابی به چنین موفقیتی جز بر مبنای توکل بر خداوند متعال و اعتقاد قلبی به فرهنگ ایثار، شهادت، مقاومت و شجاعت قابل تحلیل و تفسیر نیست. اما آنچه امروز از خرمشهر می‌بایست در ذهن ها مانده باشد، خرمشهر به عنوان قطعه ای از خاک ایران نیست، بلکه خرمشهر به عنوان تجلی جهاد، ایستادگی و مقاومت،‌ عمل به تکلیف، ‌نهراسیدن از دشمن، علیرغم تمام توانمندی ها و امکانات ظاهریش، و در یک کلام، فدا کردن خود برای ماندن و اعتلای مملکت اسلامی مان است. درس ها و گزاره هایی که در شرایط کنونی نیز نیازمند تأسی و الگوگیری از آنها هستیم.

بدون شک، شرایط امروز کشور نیز دست کم از شرایط آن روز خرمشهر در سال 1360 ندارد،‌ با این تفاوت که خرمشهر آن زمان تنها قطعه ای از خاک ایران بود که مورد هجوم مستقیم نظامی دشمن بعثی قرار گرفته بود اما صحنه نبرد درخرمشهر اکنون،‌ وسعتی نه تنها به پهنای کل سرزمین ایران دارد بلکه، روح و روان و فطرت ما ایرانیان مسلمان را نیز در این صحنه مورد تهاجم مستقیم قرار گرفته شده است. تفاوت مهمتر خرمشهر دیروز با خرمشهر امروز در آنست که چون دیروز دشمن را به عینه در حال حمله و تجاوز به خود می دیدیم، به سرعت خود را مهیای رویارویی با آن و بیرون راندنش از خاک مقدس کشورمان می کردیم اما امروز، چون دشمن را به عینه در حال تجاوز به خرمشهر وجودمان نمی بینیم، بلکه دشمن آنچنان نرم نرم و اندک اندک به سرزمین وجودمان حمله ور شده است که دیدن و پی بردن بدان کار چندان آسانی نیست، بنابراین چندان خود را برای مقابله با متجاوزان به خرمشهر کنونی ایران آماده نکرده و حتی چندان بدان نیاندیشیده ایم. نکته دیگر اینکه آن روز اگر دشمن با توپ و تانک و... به خرمشهر حمله ور شده بود، اکنون با ابزارهای رسانه‌ای، ترویج افکار مسمومی که خود مروج جاهلیت مدرن هستند، ترویج سبک های زندگی مصرفی و فاقد معناهای متعالی و... به خرمشهر وجود ما ایرانیان حمله ور شده است.

مجموعه آنچه به طور خلاصه در ارتباط با تفاوت نبرد در خرمشهر دیروز و خرمشهر امروز گفته شد بیانگر آنست که در هر دو زمان دشمن با اهداف یکسان در نبرد با ما داشته است با این تفاوت که، به فراخور شرایط زمان و مکان، از ابزارهای متعددی استفاده کرده است. در واقع، نوشتار حاضر بر آن است که دشمنی و خباثت دشمن نسبت به نظام اسلامی همچنان ادامه دارد و از آن کاسته نشده است. از این رو برای مدیریت شرایط پیش رو و نایل شدن به موفقیت در این شرایط هم می بایست خود را به همان مکانیسم های مصونیت بخشی تجهیز کنیم که در خرمشهر دیروز ضامن موفقیت و به خاک مالیدن بینی دشمن تا دندان مسلح شدند. همانطور که اشاره شد، کار برای خدا، روحیه جهادی، نهراسیدن از مشکلات و موانع، فدا کردن خود برای عزت و اعتلای ایران اسلامی، کم توقعی و... مهمترین این مکانیسم و ابزارهای مصونیت آور هستند که اتفاقا در شرایط کنونی احساس ضرورت بیشتری برای تجهیز خود به این ابزارها داریم.

نکته پایانی اینکه مرکز ثقل تهاجم دشمن، ‌امروز بر ایجاد تغییرات نگرشی و ارزشی و مورد هدف قرار دادن معیشت و اقتصاد مردم است. از این رو در خرمشهر امروز بیش از هر عامل دیگری به تقویت بصیرت و عمق بخشی ارزش های دینی در وجود خود نیازمندیم و از سوی دیگر به بنای زندگی خود براساس سبکی بومی(اسلامی ایرانی) باید توجه داشته باشیم.  


  هوشنگ خداوردی

 
شناسه مطلب : 275554|

[ دوشنبه 94/3/4 ] [ 4:31 عصر ] [ باران ] [ نظرات () ]
          

.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

قُل هٰذِهِ سَبیلی أَدعو إِلَى اللَّهِ ۚ عَلىٰ بَصیرَةٍ أَنا وَمَنِ اتَّبَعَنی ۖ وَسُبحانَ اللَّهِ وَما أَنا مِنَ المُشرِکینَ﴿۱۰۸﴾ یوسف بگو: «این راه من است من و پیروانم، و با بصیرت کامل، همه مردم را به سوی خدا دعوت می‌کنیم! منزّه است خدا! و من از مشرکان نیستم!»
لینک دوستان
امکانات وب


بازدید امروز: 29
بازدید دیروز: 37
کل بازدیدها: 1041250
  • قالب بلاگ اسکای | اس ام اس دون