سفارش تبلیغ
صبا ویژن
یک فنجان بصیرت
چه فرقی می کند. درعصر ارتباطات‌ نفس بکشم یا قرون وسطا. وقتی خبری ازتو نباشد. دوره جاهلیت است. اللهم عجل لولیک الفرج .... 
قالب وبلاگ

 


[ دوشنبه 92/10/30 ] [ 2:35 عصر ] [ باران ] [ نظرات () ]

 

برای مشاهده کلیک کنید.


[ دوشنبه 92/10/30 ] [ 2:34 عصر ] [ باران ] [ نظرات () ]

در قسمتهای قبلی سری کاریکاتورهای یادش به خیر اون وختا به بررسی موضوعات و سبک زندگی هایی پرداختیم که در گذشته پر رنگ تر و نمایان تر از حال بود. در این قسمت به بررسی موضوع نوع معماری منازل در زندگی می پردازیم.


[ دوشنبه 92/10/30 ] [ 2:32 عصر ] [ باران ] [ نظرات () ]
عده ای تکفیری بجای توجه به رژیم خبیث صهیونیستی، به اسم اسلام و شریعت، اکثر مسلمانان را تکفیر می کنند و زمینه ساز جنگ و خشونت و اختلاف می شوند و به همین علت، وجود این جریان تکفیری، مژده ای برای دشمنان اسلام است

[ دوشنبه 92/10/30 ] [ 2:30 عصر ] [ باران ] [ نظرات () ]

 

 

 

گروه دین و اندیشه «تیتریک»؛از دیدگاه قرآن کریم اتحاد، پیوند ، همدلی و انسجام با یکدیگر از جایگاه ویژه ای برخوردار است. خداوند متعال در قرآن کریم انسجام و اتحاد را موجب اعتلا ، و تفرقه را باعث انحطاط می داند    .لذا در تعالیم قرآن کریم وحدت اسلامی یکی از مهمترین واجبات است ،خداوند متعال در قرآن آنجا که می فرماید: «و اعتصَموا بِحَبل الله جَمیعاً ولاتَفرّقوا همگی به ریسمان خدا چنگ زنید و پراکنده نشوید».[1] مسلمانان را به وحدت فراخوانده و از تفرقه نهی کرده است.

در این آیه الفت و برادری بین مسلمانان امری مطلوب و از الطاف الهی دانسته شده است، اما تفرقه و دشمنی گناهی است که مسلمانان نباید مرتکب آن شوند ( ولا تفرقوا[2]) و هم چنین مفهوم آی? مورد نظر برادری هم? مسلمانان با یکدیگر و صراحت آیه بر معنای فوق الذّکر غیر قابل انکار است. و این پیوند میان مسلمانان خود بیانگر عنایت خاص الهی می باشد. لذادعوت مسلمانان به اتحاد و اُخوّت در آیات متعددی مورد تأکید قرار گرفته است.

 

لذا خداوند متعال در قرآن کریم با ذکر شاخصه ای مهم و بنیادین در مقول? اتحاد اسلامی تمسّک به حبل الله را به عنوان شاه کلید ایجاد وحدت در جامعه بیان می دارد و تمسک به حبل الله را به عنوان عامل وحدت و بازدارنده از تفرقه یادمی کند زیرا تفرقه چیزی به جز فروپاشی جامعه و اتحاد اسلامی نیست. لذا امت اسلامی با هدف واحد و روش واحد برای حصول و نیل به خداوند و اصل توحید ، با تداوم اتحاد و جلوگیری از تفرقه به آن معنا و مفهوم واقعی می بخشد، از این رو خداوند برای حفظ اصول وحدت تمسک به حبل الله را به عنوان رفتاری وحدت بخش، و عامل مهم برای جلوگیری از تشتت و تفرقه در جامعه ایمانی ذکر می کند.

در تشریح آموز? مهم فوق می توان گفت، حبل به معنای ریسمان، سبب و وسیله و ابزاری است که با آن می توان به هدف و خواسته خود رسید.[3] البته به هرچیز ممتد و طولانی که وسیله رسیدن به هدف یا محکم و استوارکردن چیزی باشد، نیز اطلاق می شود. [4]اما در اصطلاح قرآنی چنان که راغب اصفهانی از آیات استفاده می کند، مراد از حبل الله چیزی است که موجب اتصال میان انسان و خداوند می شود. [5]

در باب چیستی و مفهوم و مصادیق حبل الله باید اشاره نموددر تفاسیر و روایات تفسیری برای حبل الله مصادیق چندی را بیان کرده اند که با توجه به تاکید قرآن و خداوند بر آن می توان گفت که همه آنها می توانند مصداق حبل الله باشند؛ زیرا بدون وجود هر یک از آنها نمی توان سخن از وحدت هدف و وحدت رویه گفت. لذا از مهم ترین مصادیقی که بیان شده است قرآن است که خود به عنوان کتاب قانون مطرح است. چنان که گفته شد اصولا جامعه ای بدون قانون مکتوب نمی تواند به وحدت هدف و رویه دست یابد و به زودی دچار فروپاشی و تشتت می گردد. علامه طباطبایی برپایه روش تفسیر قرآن به قرآن با استناد به آیه 101 همین سوره بر این باور است که یکی از مهم ترین مصادیق حبل الله، قرآن کریم است. وی برای تایید این برداشت روایتی را از صاحب کتاب تفسیر شریف تبیان نقل می کند که در آن روایت پیامبر(ص) حبل الله را به قرآن تفسیر می کند.[6]

هم چنین در بیان دیگر مصادیق که می توان به عنوان حبل الله از آن یاد کرد وجود شریف پیامبر(ص) و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) می باشد. بر اساس روایتی از امام باقر(ع) در تفسیر آیه آمده است که اهل بیت پیامبر(ع) حبل الله هستند [7]. لیکن در برخی از روایات تفسیری به قرینه آیه 101 سوره آل عمران مراد از حبل الله کتاب و سنت است که در این صورت امری باقی و برقرار است و همه جوامع می توانند با تمسک به آن وحدت خویش را حفظ و از تفرقه و پیامدهای سوء آن در امان باشند. صاحب تفسیر شریف المیزان با توجه به این تفسیر و روایت این نظر را پسندیده و به عنوان مصداق واقعی حبل الله از این رای پشتیبانی می کند.[8]

خداوند متعال برای جلوگیری از تشتت در جامعه ایمانی و حفظ اصول وحدت بر لزوم تمسک دست جمعی مردم و مومنان به حبل الله تاکید می کند و آن را به عنوان عامل تقوا مورد شناسایی قرار می دهد؛ زیرا اطاعت از فرمان الهی و نیز تمسک به حبل، مصداقی از تقوای الهی است و انسان با آن می تواند خود و جامعه را از شر بسیاری از امور باز دارد.

خداوند در این آیه علل و عوامل اصلی ایجاد وحدت جامعه مدینه و نمونه عینی را در ضمن گزارشی تحلیل و تبیین می کند و بیان می دارد که این علل و عوامل همان طور که در ساخت و تشکل جامعه مدینه نقش داشته در تداوم و بقای آن نیز نقش خواهد داشت، در این آیات بر محوریت خداوند و توحید در همه امور تاکید می شود تا نشان داده شود که اصل کلیدی در وحدت و اتحاد امت اسلامی توحید و پذیرش وحدانیت الهی است..

نباید این نکت? مهم را فراموش نمود که قرآن کریم در این آیه، هم به وحدت امر می‎کند و هم از تفرقه نهی می‎نماید لذا در خصوص وحدت، که ضد آن تفرقه است، به هر دو تصریح می‎کند و واجب بودن وحدت را با حرام بودن تفرقه در کنار هم صریحا بیان می‎کند. شاید این تأکید برای جلوگیری از بهانه جویی های مختلف و تمسک به انواع حیله ها و عذرها برای فرار از وحدت است . توجه به واقعیت موجود میان مسلمانان و تفرقه شدیدی که بیش از چهارده قرن است خسارتی چندین برابر خسارتهای ناشی از درگیری با مخالفان اسلام پدید آورده است، می‎تواند آن همه تأکید خدای متعال را تفسیر کند.

با تشریح آموز? قرآنی فوق باید پرسید به راستی چرا امت اسلامی در عمل نتوانسته در مسیر وحدت قرار گیرد ؟به راستی چرا آموزه های ضدقرآنی و ضد وحدت وهابیت و تکفیری بر بسیاری از محافل و مجامع اسلامی سایه افکنده است؟به راستی چرا نهادهای مسئول در جهان اسلام در راستای مقابله با فرق? التقاطی وهابیت اقدام موثری از خود بروز نمی دهند تا شاهد تحقق وحدت امت اسلامی باشیم؟ خلاصه آن که باید گفت جامعه اسلامی برای بازگشت به عزت و کرامت نخست خویش و دست یابی به امت واحد? اسلامی می بایست با توجه به کتاب و سنت در محور توحید قرار گیرد تا از وحدت و انسجام اسلامی بهره مند شده و ازاختلاف و تفرقه رهایی یابد.

. [1]آل عمران / 103.

. [2]همان.

[3]مجمع البیان ج 1و 2 ص 803.

[4]التحقیق ج 2ص 161.

[5]مفردات ص 217.

[6]تفسیر المیزان ج 3 ص 369و التبیان ج 2 ص 545.

[7]تفسیر عیاشی ج 1 ص 194 و البرهان ج 1 ص 672.

[8]تفسیر المیزان ج 3 ص 369.

مهدی نجفی/ کارشناس مسایل مذهبی و دینی


[ دوشنبه 92/10/30 ] [ 2:30 عصر ] [ باران ] [ نظرات () ]
ظریف وزیر امور خارجه کشورمان پیش تر اعلام کرده بود: ایران در صورتی‌که بدون پیش‌شرط در کنفرانس ژنو 2 دعوت شود در آن شرکت می‌کند.
منبع: دانا

[ دوشنبه 92/10/30 ] [ 2:29 عصر ] [ باران ] [ نظرات () ]
سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه امروز زمان اجرای اقدامات داوطلبانه ایران در گام اول برنامه اقدام مشترک توافقنامه ژنو است، تاکید کرد که اوایل وقت اداری امروز، بین ساعت 8 تا 9 آغاز عملیات تعلیق غنی‌سازی 20 درصد و شروع رقیق‌سازی و اکسیدسازی ذخایر 20 درصدی است.
منبع: فارس

[ دوشنبه 92/10/30 ] [ 2:29 عصر ] [ باران ] [ نظرات () ]
ما باید به پیامبر(ص) اقتدا و تأسى کنیم؛ نه فقط در چند رکعت نماز خواندن که در رفتارمان، در گفتارمان، در معاشرت و در معامله‏مان هم باید به او اقتدا کنیم. پس باید او را بشناسیم.
منبع: تسنیم

[ شنبه 92/10/28 ] [ 9:52 عصر ] [ باران ] [ نظرات () ]
علاوه بر قرآن کریم که بارها از رسول خدا(ص) نام برده و او را دارای، خلق عظیم، ، رئِوف و رحیم، ، اسوه حسنه و... معرفی می‌کند، ائمه (ع) هم در باره ویژگی های نبی مکرم اسلام (ص) سخنان ارزنده ای بیان داشته اند.

 

در این نوشتار با هم مروری کوتاه خواهیم داشت به برخی از سخنان امام علی بن موسی الرضا(ع) درباره شخصیت پیامبر مکرم اسلام (ص). یکی از بیانات امام علی بن موسى الرضا(علیه السلام) درباره نام محمد و احترام به شخصیت آن حضرت است. ایشان می فرمایند: اذا سمیتم الولد محمداً فاکرموه و اسعوا له فی المجالس و لا تقبحوا له وجهاً ؛ چون فرزندی را محمد نامگذاری نمودید او را گرامی بدارید و در مجالس برای او جا باز کنید و بصورت زننده و ناهنجار با او مواجه نشوید .(1)

و در بیانی دیگر در همین مورد می فرمایند: ما مِن مائدةَ وُضِعَتْ فَقَعَدَ عَلَیها مَن اسمه محمّدٌ أو أحمدُ إلاّ قُدِّس ذلکَ المنزِلُ فی کُلِّ یَومٍ مَرَّتَین؛ هیچ سفره‌ای گسترده نمی‌شود که بر آن اشخاصی با نام محمد یا احمد باشند، مگر آنکه آن منزل روزی دو بار مورد تقدیس قرار می‌گیرد.(2)
امام رضا (ع) همچنین درباره عظمت نام محمد و برکات آن می فرمایند: لا یَدْخُلُ الفَقْرُ بَیْتاً فِیه اسمُ محمّدٍ أو أحمد أو علیٍّ أو الحسنِ أو الحسینِ أو جَعْفَرَ أو طالب أو عبداللهِ أو فاطمة مِنَ النساء ؛؛ فقر وارد خانه‌ای نمی‌شود که در آن، این نام‌ها باشند: محمد، احمد، علی، حسن، حسین، جعفر، طالب، عبدالله، و از زنان فاطمه.(3)
امام رضا علیه السلام درباره جایگاه پیامبر(ص) و اهل بیت (ع) به نقل از آن حضرت می فرماید: قال رسول الله صلی الله علیه و آله:یا علی، خلق الناس من شجر شتی، و خلقت أنا و أنت من شجرة واحدة، أنا أصلها، و أنت فرعها و الحسن و الحسین أغصانها... فمن تعلق بغصن من أغصانها أدخله الله الجنة..؛ ای علی ! مردم از درختهای مختلف آفریده شده اند ولی من و تو از یک درخت آفریده شده ایم . من ریشه آنم و تو تنه آن، و حسن و حسین، شاخه هایش و دوستدارانمان، برگ های آن اند. هر کس به چیزی از آن درختْ چنگ زند، خداوند عزوجل او را وارد بهشت می کند.(4)
و در روایتی دیگر امام رضا (ع) چگونگی صلوات بر پیامبر(ص) را متذکر شده اند.ابن اَبى نَصْر می گوید خدمت امام رضا علیه السلام عرض کردم که بعد از نماز چگونه صلوات و سلام بر حضرت رسول صَلَّى اللَّهِ عَلِیهِ وَاله باید فرستاد؟ امام رضا علیه السلام در جواب فرمود مى گوئى : اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا رَسُولَ اللّهِ وَرَحْمةُ اللّهِ وَبَرَکاتُهُ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا مُحَمَّدَبْنَ عَبْدِاللّه اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا خِیَرَةَاللّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یاحَبیبَ اللّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا صِفْوَةَ اللّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَمینَ اللّهِ اَشْهَدُ اَنَّکَ رَسُولُ اللّهِ وَاَشْهَدُ اَنَّکَ مُحمَّدُ بْنُ عَبْدِ اللّهِ وَاَشْهَدُ اَنَّکَ قَدْ نَصَحْتَ لاُِمَّتِکَ وَجاهَدْتَ فى سَبیلِ رَبِّکِ وَعَبَدْتَهُ حَتّى اَتاکَ الْیَقینُ فَجَزاکَاللّهُ یا رَسُولَ اللّهِ اَفْضَلَ ما جَزى نَبِیّاً عَنْ اُمَّتِهِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مَحَمِّدٍ و آلِ مُحَمِّدٍ اَفْضَلَ ما صَلَّیْتَ عَلى اِبْراهِیمَ وَ آلِ اِبْراهیمَ اِنَّکَ حَمیدٌ مَجیدٌ
سلام بر تو اى رسول خدا و رحمت خدا و برکاتش. سلام بر تو اى محمد بن عبدالله سلام بر تو اى برگزیده ی خدا سلام بر تو اى حبیب خدا سلام بر تو اى انتخاب شده ی خدا سلام بر تو اى امین (وحى) خدا. گواهى دهم که تو پیامبر خدایى و گواهى دهم که تویى محمد بن عبدالله و گواهى دهم که به راستى تو براى امتت خیرخواهى کردى و در راه پروردگارت جهاد کردى و او را پرستش کردى تا یقین (یعنى مرگ) به سراغت آمد. پس پاداشت دهد خدا اى رسول خدا بهترین پاداشى که از طرف امتى به پیغمبرشان دهد. خدایا درود فرست بر محمد و آل محمد بهترین درودى که بر ابراهیم و آل ابراهیم فرستادى که همانا تو بسیار ستوده و بزرگوارى.(5)
امام رضا (ع) همچنین فرمود: اِنّا اَهلُ بَیْتٍ نَرى وَعدَنا عَلَینا دَینا کَما صَنَعَ رَسولُ اللّه‏ِ صلى‏ الله‏ علیه ‏و ‏آله؛ ما اهل بیت، وعده‏ هاى خود را براى خودمان، بدهى و دِین حساب مى‏ کنیم، چنانکه رسول اکرم صلى ‏الله ‏علیه ‏و ‏آله چنین مى‏ کردند. (6)
امام رضا (ع) همچنین در موضع تبیین مقام امامت و جایگاه ولایی حضرت رسول اکرم (ص) فرمود: «امامت در نسل ابراهیم (ع) باقی بود و یکی بعد از دیگری نسل به نسل آن را به ارث می بردند تا اینکه پیامبر اسلام (ص) وارث آن گردید. خداوند می فرماید: «انّ اولی الناس بابراهیم للذین اتبعوه و هذا النبی والذین آمنوا والله ولی المؤمنین» و این امامت، خاص حضرت رسول (ص) بود که به امر خدا- به همان وجه که خداوند واجب فرموده بود- به عهده علی (ع) قرار داد و سپس در آن دسته از نسل حضرت علی (ع) که برگزیده بودند و خداوند علم و ایمان به ایشان داده، قرار گرفت... این امامت در اولاد علی (ع) تا روز قیامت خواهد بود.» (7)
امام رضا (ع) درباره رسول خدا(ص) فرمود: إن رسول الله (ص)یوم القیامة آخذ بحجزه تعالى ونحن آخذون بحجزه نبینا وشیعتناآخذون بحجزتنا ثم قال: والحجزة النور وقال فی حدیث اخر: معنى الحجزة: الدین . رسول خدا(ص) در قیامت به دامان خداوند چنگ می زند و ما به دامان پیامبرمان و شیعیان ما نیز به دامان ما چنگ می زنند . سپس فرمد: مراد از دامان نور است و در حدیث دیگر فرمود: دامان به معنی دین است. (8)
و در پایان پاره ای از خصوصیات اخلاقی پیامبر (ص) از زبان امام رضا (ع) را یاد آور می شویم. امام رضا (ع) به نقل از پدران گرامی خویش به نقل از امام مجتبی (ع) می فرماید: کانَ رَسولُ اللّه صلى الله علیه و آله فَخْما مُفَخَّما... یَتَـکَلَّمُ بِجَوامِعِ الکَلِمِ فَصْلاً لا فُضولَ فیهِ و لا تَقصیرَ. دمثا، لَیْسَ بِالجافى و لا بِالْمَهینِ تَعظُمُ عِنْدَهُ النِّعْمَةُ و اِنْ دَقَّت لا یَذُمُّ مِنها شَیئا غَیْرَ اَنَّهُ کانَ لا یَذُمُّ ذَواقا و لا یَمدَحُهُ و لا تُغضِبُهُ الدُّنْیا و ما کانَ لَها، فَاِذا تُعوطىَ الحَقّ لَم یَعْرِفهُ اَحَدٌ، و لَم یَقُمْ لِغَضَبِهِ شَى ءٌ حَتّى یَنتَصِرَ لَهُ... ؛
رسول اکرم صلى الله علیه و آله (در نظرها) با شکوه و بزرگوار بودند... سخنانى کوتاه، جامع و بى چون و چرا مى گفتند بدون کم و زیاد، نرم خو و مهربان بودند، در حق کسى ظلم نمى کردند، کسى را خوار نمى شمردند، نعمت را اگر چه کم بود، بزرگ مى دانستند و چیزى از آن را نکوهش نمى کردند، از مزه غذا نه بد مى گفتند و نه تعریف مى کردند، دنیا و آنچه به آن مرتبط است ایشان را خشمگین نمى ساخت و هرگاه حقى ضایع مى شد، احدى را ملاحظه نمى کردند و چیزى باعث رفع خشمشان نمى شد، تا آن که حق را حاکم سازند. (9)
پانوشتها:
1. عیون اخبار الرضا،ج2،ص 16،ح 29
2. صحیفة الرضا(ع)، ص88، ح20؛ عیون أخبار الرضا(ع)، ج2، ص29، ح31
3. فروع کافی، ج6، ص19، ح18
4. عیون أخبار الرضا(ع)، ج2، ص134، ح324
5. مفاتیح الجنان، انتشارات اسوه‏، قم، ص 56
6. تحف العقول، ص 446
7. عیون اخبار الرضا ج 1 ص 217 و 218
8. عیون اخبار الرضا ج 1 ص 254 ح 20
9. عیون اخبار الرضا، ج 2، ص 635،ح 1

 

 

قدس


[ شنبه 92/10/28 ] [ 9:51 عصر ] [ باران ] [ نظرات () ]
جمعه گذشته (دیروز)همزمان با روزجهانی حضرت محمدرسولالله(ص)،درجشن بزرگ پیامبراعظم(ص) که باحضورهزاران نفردرمصلای امام خمینی(ره) تهران برگزار شد، با اجرای زنده حامد زمانی رونمایی شد.
گروه  چندرسانه ای  «تیتریک   »؛شعر این نماهنگ که «محمد (ص)» نام گرفته است، به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی سروده شده است که شاعران آن به ترتیب قاسم صرافان و حسین رستمی (فارسی)، مرتضی آل کثیر (عربی) و محسن راجردی (انگلیسی) می باشند.



[ شنبه 92/10/28 ] [ 9:50 عصر ] [ باران ] [ نظرات () ]
          مطالب قدیمی‌تر >>

.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

قُل هٰذِهِ سَبیلی أَدعو إِلَى اللَّهِ ۚ عَلىٰ بَصیرَةٍ أَنا وَمَنِ اتَّبَعَنی ۖ وَسُبحانَ اللَّهِ وَما أَنا مِنَ المُشرِکینَ﴿۱۰۸﴾ یوسف بگو: «این راه من است من و پیروانم، و با بصیرت کامل، همه مردم را به سوی خدا دعوت می‌کنیم! منزّه است خدا! و من از مشرکان نیستم!»
لینک دوستان
امکانات وب


بازدید امروز: 29
بازدید دیروز: 40
کل بازدیدها: 1040322
  • قالب بلاگ اسکای | اس ام اس دون