سفارش تبلیغ

ثبت شرکت
صبا
یک فنجان بصیرت
چه فرقی می کند. درعصر ارتباطات‌ نفس بکشم یا قرون وسطا. وقتی خبری ازتو نباشد. دوره جاهلیت است. اللهم عجل لولیک الفرج .... 
قالب وبلاگ

[ پنج شنبه 93/5/30 ] [ 10:46 عصر ] [ باران ] [ نظرات () ]
اقتصاد مقاومتی یک نظام اقتصادی است که هماهنگ با سیاست‌های کلان سیاسی و امنیتی نظام اسلامی و برای مقاومت در برابر اقدامات تخریبی شکل بگیرد.

[ پنج شنبه 93/5/30 ] [ 10:38 عصر ] [ باران ] [ نظرات () ]
امام صادق (ع) با تأسیس بزرگترین دانشگاه علوم اسلامی، به تعلیم و تربیت شاگردان بسیاری پرداخت که بعضی از آنها از سرآمدان عصر خود شدند.

گروه دین و اندیشه  «تیتریک» ؛زندگی گرانقدر امام صادق (ع) از جنبه های گوناگون قابل تأمل و بررسی است؛ اما آنچه بیشتر به آن پرداخته شده، وسعت ابعاد علمی و تربیتی آن حضرت است که به واسطه شرایط حاکم بر آن عصر، فرصت تجلی و تبلور بیشتری یافت. آن امام بزرگوار در سایه بهره مندی از فضای نسبتاً مناسبی که به دلیل ضعف دستگاه حاکم حاصل شده بود، با تأسیس بزرگترین دانشگاه علوم اسلامی، به تعلیم و تربیت شاگردان بسیاری پرداخت که بعضی از آنها از سرآمدان عصر خود شدند. اهمیت مدرسه امام صادق (ع) تا جایی است که بسیاری از اندیشمندان و صاحب نظران بر این باورند که شاید نتوان در طول تاریخ تشیع مدرسه ای فکری و فرهنگی یافت که این چنین توانسته باشد نسلهای متولی را تحت تأثیر قرار داده و اصول و افکار انسان ساز خود را در میان آنها گسترش دهد. دستاوردهای این دانشگاه عظیم، تنها به تربیت شاگردان فرهیخته در حوزه های مختلف علوم عقلی و نقلی محدود نمی شود، بلکه اصلی ترین و تأثیرگذارترین دستاوردهای کاربردی این مکتب علمی، بسط و تعمیق اندیشه هایی است که در سطح جامعه ایجاد و سبب ساز ایجاد تمدنی غنی در عرصه فرهنگ دینی شده است.
در همین زمینه، با صاحب نظران مختلف گفتگویی انجام داده ایم که در ادامه می خوانید...
پرچمدار علوم اسلامی
زندگی امام صادق (ع) از سال 83 هجری شروع و در سال 148 هجری پایان پذیرفت. بنابراین، ایشان خلفای بسیاری را دیده و با شرایط گوناگونی مواجه بوده اند. ایشان تا یازده سالگی همراه جد بزرگوارشان امام سجاد (ع) و تا 31 سالگی همراه پدرشان امام باقر (ع) در هجرتها، مناظره های علمی و جلسات درس و بحث حضور داشتند و پس از رسیدن به امامت، به طور مستقیم تلاش و تکاپوی خود را در مسیر ترویج و تکثیر علوم معرفتی و اندیشه های دینی ادامه دادند.
حجة الاسلام یوسفی غروی، استاد حوزه علمیه قم در این زمینه می گوید: امام صادق (ع) مدت 35 سال را در کنار پدر گرامی شان، امام باقر (ع) در دانشگاه اهل بیت (ع) گذراند و در آغاز جوانی شاهد فروپاشی دولت امویان بود و وقتی عباسیان روی کار آمدند، حلقه های درسی را که در مسجد مدینه و بیرون از آن زیر نظر امام باقر (ع) دایر بود، درک کردند. وی افزود: طبق منابع موثق تاریخی، در این حلقه های درس صدها دانشمند و طالب علم از سرزمینهای مختلف اسلامی حضور می یافتند و امام صادق (ع) در کنار پدرشان علوم دین، اسرار هستی و هر آنچه را که از پدرانش و آنها از پیامبر اکرم (ص) به ارث برده بودند، می آموختند. ایشان تا آخرین لحظه حیات امام باقر (ع) در کنارشان بودند و در مکتب فقه، حدیث و علوم اسلامی به فعالیتهای خود در موضوعهای گوناگونی که همه در جهت خدمت به معرفت اسلامی بود ادامه می دادند تا اینکه در سال 114 هجری امام باقر (ع) زندگی را بدرود گفتند و امام صادق (ع) رهبری دینی جامعه اسلامی را برعهده گرفتند.
یوسفی غروی با اشاره به اینکه امامت حضرت صادق (ع) همزمان با درگیری و مقابله داعیان مختلف حکومت اسلامی بود، می گوید: از یک سو حاکمیت پیشین اموی ادعای حکومت را داشت و از سوی دیگر با روی کار آمدن حاکمان بنی عباس که به ظاهر ادعای رضای آل محمد را داشتند، جبهه جدیدی از تزویر، نفاق و انحراف گشوده شد.
وی می افزاید: در این میان، امام صادق (ع) به جای اقدام نظامی، حضور در جبهه فکری و فرهنگی را ترجیح دادند تا ضمن تنقیح و تذهیب مبانی و مبادی تفکر شرعی و دینی، از نفوذ و گسترش آموزه های غیر اسلامی جلوگیری کنند. این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: در دوره امام صادق (ع)، نهضت ترجمه از زبان یونانی، فارسی و هندی به عربی آغاز شده بود و در نتیجه شبهات کلامی که پیش از آن مطرح بود، در این دوره با وام گیری از اندیشه های یونانی به تجدید قوا می پرداخت و از سوی دیگر شبهه افکنانی مانندابن ابی العوجاء و ابوشاکردهیانی که به طور علنی باورهای مردم را مورد تهدید قرار می دادند، اساس دیانت توحید و تفکر الهی را نشانه گرفته بودند. به همین دلیل، در حوزه درسی امام صادق (ع) علاوه بر مباحثی که می توان از آن به بحثهای درون دینی تعبیر کرد، مباحثات برون دینی نیز صورت می گرفت و مسائلی مانند ضرورت و لزوم دین، اثبات خدا، جبر و اختیار، عدالت و حسن و قبح مورد بحث واقع می شد. وی می افزاید: بنابراین امام (ع) پرچم بیان علم حقیقی و واقعی اسلام را بر دوش کشیدند و ایستادگی ایشان در برابر امواج کفر آمیز و شبهه های گمراه کننده آن و حل مشکلات و معضلات فکری که به پیدایش گروه های منحرفی همچون غلات، زندیقان، جاعلان حدیث و اهل رای منجر شده بود را می توان از جدی ترین اقدامهای علمی و فرهنگی امام (ع) برشمرد.
امام صادق (ع)؛ موسس بزرگترین دانشگاه اسلامی
چنانکه گفته شد، شاخص ترین وجه وجودی امام صادق (ع) شخصیت علمی، عمیق و گسترده آن حضرت و مجموعه تلاشها و تکاپوهایی بود که توسط ایشان در مسیر ترویج و تکثیر علوم معرفتی و اندیشه های دینی صورت گرفت. ایشان با تأسیس بزرگترین دانشگاه علوم اسلامی در عصر خود، به تعلیم علوم مختلف اسلامی پرداختند، به طوری که به عقیده مورخان شاید نتوان در طول تاریخ، به عظمت دانشگاهی که امام صادق (ع) تأسیس نمودند، دانشگاهی را یافت. حجة الاسلام یوسفی غروی در همین زمینه می گوید: در پی حرکت امام صادق (ع)، این خیزش علمی به دورترین نقاط بلاد اسلامی آن روزگار راه یافت و بسیاری از علما و شیفتگان دانش به مدینه و محضر آن حضرت روی آوردند، تا جایی که به نقل از ابوالعباس، احمد بن عقبه زیدی، تعداد شاگردان ایشان به 4000 نفر می رسید که این تعداد را شیخ نجم الدین محقق حلی در کتاب فقهی، استدلالی خود با نام «المعتبر» در شرح مختصر تأیید کرده و گفته است شاگردان سرشناس امام صادق (ع) از پاسخ آن حضرت به سؤالهای آنها، بیش از 400 کتاب را به رشته تحریر درآوردند که شیح کلینی (ره)، شیخ صدوق (ره) و شیخ طوسی (ره) در کتابهای 4 گانه خود یعنی «کافی»، «من لایحضره الفقیه»، «تهذیب» و «استبصار»، آنها را مرجع خود قرار داده اند.
وی اضافه می کند: البته، برخی از مورخان تعداد کتابهایی را که شاگردان امام صادق (ع) تألیف کرده اند، بیش از 4000 عنوان ذکر کرده اند که البته این نظر بعید نمی نماید.
یوسفی غروی ادامه می دهد: شیخ مفید در کتاب خود «ارشاد» می گوید: مردم به حدی از علوم امام صادق (ع) نقل کرده اند که در تمام دنیا منتشر گشته و سراسر گیتی را فرا گرفته است. آنچه از آن حضرت نقل شده، از هیچ یک از ائمه نرسیده و آنچه راویان حدیث و ناقلان آثار از ایشان نقل کرده اند، از دیگر ائمه (ع) نقل نکرده اند:
وی می افزاید: شاگردان امام صادق (ع) منحصر به شیعیان نبودند، بلکه پیروان دیگر مذاهب نیز از دریای علم ایشان بهرمند می شدند که یکی از بزرگترین آنها پیشوای اهل سنت، ابوحنیفه است که دو سال از حیات علمی خویش را در خدمت امام (ع) سپری کرد. خود او این دو سال را پایه علم و دانش خود معرفی کرده و می گوید: اگر آن دو سال نبود، همانا نعمان از بین رفته بود.
این استاد دانشگاه ادامه می دهد: همچنین در حوزه علم حدیث، شخصی مانند محمد بن مسلم که بیش از 16 هزار حدیث از امام صادق (ع) را نقل کرده، شاهدی دیگر بر وسعت دانشگاه امام صادق (ع) است.
وی می افزاید: در کتاب «رجال نجاشی» از «حسن بن علی بن زید وشاء» که از شاگردان امام رضا (ع) و محدثان معروف بوده، نقل شده است که من در مسجد کوفه 900 نفر از شاگردان امام صادق (ع) را مشاهده کردم که پس از گذشت 20 سال از شهادت آن حضرت، با اینکه سالخورده بودند، در مسجد جمع و فقه ایشان را باز گو می کردند.
احیا کننده تشیع علوی
دکتر عبدالحسین خسروپناه، مدیر گروه فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه در زمان امام صادق (ع) جریانهای فکری و فرقه های مختلف مثل صوفیه، مرجئه و خوارج در اوج فعالیت خود بودند، می گوید: آن امام بزرگوار با مباحثه های علمی با فرقه های مذکور به استحکام و ترویج اسلام ناب پرداخته و اسلام جامع نگر را در برابر اسلام جزئی نگر معرفی و مطرح کردند، از این رو ایشان را باید احیا کننده شیعه علوی دانست.
وی در مورد شاگردان آن حضرت، اظهار می دارد: گروه اول شاگردانی بودند که از محضر امام (ع) استفاده می کردند، ولی چندان اهل پرسش نبودند. دسته دوم، سؤالی را مطرح می کردند، اما با یک جواب از سوی امام قانع می شدند، اما گروه سوم از پاسخهای امام به سؤالهایشان قانع نشده و به طور مکرر از ایشان سؤال می کردند که زراره، ابا بصیر و هشام جزو این دسته اند.
وی اضافه می کند: امام صادق (ع) در تربیت شاگردان خویش نه تنها نظریه پردازی می کردند، بلکه آنها را طوری تعلیم می دادند که در مسایل فکری درگیر شوند؛ مانندهشام بن حکم که در علم کلام از سرآمدان روزگار خود بود و هرگاه ملحدی ایجاد شبهه می کرد، امام وی رابه هشام بن حکم ارجاع می دادند.
خسرو پناه ادامه می دهد: در محضر درس آن حضرت، مباحث تنوعی مطرح می شد و در واقع برخورد ایشان با شاگردان نحله های مختلف که از محضر ایشان استفاده می کردند، سلبی نبود و کسی را رد و ابطال نمی نمودند؛ بله برخوردشان وجه اثباتی و ایجابی داشت.
این استاد دانشگاه خاطر نشان می کند: جریان فکری امام صادق (ع) در واقع مفهوم حدیث غدیر «الیوم اکملت لکم دینکم» را به فعلیت رساند و در واقع مکتب امام صادق (ع) جریانی برای تکمیل دین بود.

مکتبی که موجب خیزش علمی جهان اسلام شد/ امام صادق علیه‌السلام و داعیه تشکیل حکومت اسلامی

در ادامه بخشهایی از بیانات رهبری را درباره زندگی و سیره این امام بزرگوار میخوانیم و میشنویم
.


بخشی از سخنان حضرت آیت‌الله خامنه‌ای که در این کلیپ صوتی می‌شنوید.

عصر شکوفایی تمدن اسلامی
با توجه به آنچه گفته شد، باید اذعان کرد فرصتی که امام صادق (ع) در آشکار ساختن آنچه رسول خدا (ص) نزد ایشان به امانت گذاشته بودند، پیدا کردند؛ زمینه ساز گسترش معارف و احکام الهی در جامعه آن روز شد، به طوری که می توان دوره امام صادق (ع) را عصر شکوفایی دانش، فقه، کلام، مناظره، حدیث، روایت و در یک کلام عصر شکوفایی تمدن اسلامی نامید.یوسفی غروی با اشاره به اینکه امام صادق (ع) زمانی حرکت علمی خود را آغاز کردند که اسلام را به نام بنی امیه می شناختند و بنی عباس را مرادف اسلامی می دانستند، می گوید: بنابراین، اگر امام صادق (ع) نهضت علمی خود را پی ریزی نمی کردند، اسلام از میان می رفت؛ اما با تلاشهای آن حضرت اسلام به عنوان یک مکتب علمی و فکری مطرح شد.
وی اضافه می کند: درباره شخصیت علمی و آثار فکری و فرهنگی حضرت صادق (ع) همین بس که ایشان بنیانگذار مذهبی هستند که در همه حوزه ها کلام نو و نظری بدیع و مبتنی بر اجتهاد مستمر دارد، تا جایی که جاحظ که از دانشمندان بزرگ اهل سنت درباره ایشان می گوید: امام صادق (ع) چشمه های دانش و حکمت را در روی زمین شکافت و برای مردم درهایی از دانش را گشود که پیش از ایشان معهود نبود و جهان از دانش ایشان سرشار شد.
این استاد حوزه و دانشگاه خاطر نشان می کند: اهمیت فعالیتهای فکری و فرهنگی امام ششم (ع) تا جایی است که آنچه در حال حاضر از معارف ناب اسلامی در اختیار ماست، به دلیل معرفی حقیقی و واقعی دین و مذهب صحیح اسلام توسط امام صادق (ع) است و اگر آن بزرگوار در زمان خود فرصت مطرح کردن اسلام ناب را نمی یافتند، اکنون به فقه صحیح و مذهب تشیع دسترسی نداشتیم.


مبارزه‌ی امام صادق یک مبارزه‌ی پنهانی بود. البته درباره‌ی مبارزات این بزرگوار اگر بخواهیم حرف بزنیم و مدارک و اسنادی را که در کتابها موجود است بیان کنیم، ساعتهای متمادی وقت می‌خواهد، من هم می‌خواهم چند دقیقه بیشتر صحبت نکنم. بنابراین فقط اشاره می‌کنم.
اولا امام صادق تفکر انقلابی اسلامی را که پادشاهان اموی حاضر به تحمل آن نبودند در میان مسلمانها رایج کرد. به طوری که در سراسر جهان اسلام امام خودش در مدینه بود، در حجاز، در عراق، در خراسان، در سیستان، در یمن، در مصر، در تمام آفاق وسیع اسلامی کسانی بودند که معتقد به امامت امام صادق بودند و علاقمند به آن حضرت بودند و اسلام را از دیدگاه امام صادق می‌شناختند و بس. اما امام صادق به این اکتفا نمی‌کرد.
در میان این هزاران هزار انسانی که به او معتقد بودند و علاقمند بودند یک جمع کوچکی را، که یک تشکیلات پنهانی و مخفی را تشکیل می‌دادند به وجود آورده بود، جمع شیعیان مخلص و فداکار.
آنهایی را که اسرار امام صادق دست آنهاست، آنهایی که اگر پادشاهان و امرای بنی‌امیه آنها را می‌شناختند، با بدترین وضعی به شهادت می‌رساندند و در میان یاران امام صادق کسانی هستند که با همین وضع، با شدت، در زیر شکنجه جان سپردند بدون این‌که حاضر باشند کلمه‌ای از اسرار امام صادق را بیان کنند. اینها آن جمع شیعیان خاص بودند، اصحاب نزدیک.
 البته این جمع از زمان امیرالمؤمنین علیه‌الصلاةوالسلام سابقه دارد؛ از بعد از شهادت امیرالمؤمنین و از هنگام صلح امام حسن با معاویه من نشانه‌های این جمع متشکل را که دور ائمه را می‌گرفتند و کارهای دشوار و حساس را انجام می‌دادند دیده‌ام تا زمان حسین‌بن‌علی علیه‌السلام و بعد در زمان امام سجاد و بعد زمان امام باقر اما گسترش این جمع در زمان امام صادق بود.
البته امام صادق در رابطه‌ی با این جمع با کمال تقیه رفتار می‌کرد. دائما به آنها سفارش می‌کرد که اسرار او را برملا نکنند، افشا نکنند، حرفها را نزنند. بعضی خیال می‌کنند اسرار امام صادق که مثلا به معلی‌بن‌خنیس یا دیگران، می‌گوید آنها را نگویید، اینها اسرار الهی است. اسرار الهی را امام صادق چرا مخفی کند. اسرار الهی، احکام فقه، معارف گوناگون را امام صادق برملا می‌کرد، پخش می‌کرد، همه جا می‌گفت، اما یک چیزهایی هم بودند که آنها را نباید کسی بداند، آنها همان چیزهایی بودند که در دل شیعیان امام صادق، شیعیان نزدیک، این امید را به وجود آورده بود که امام صادق قائمی است که قیام خواهد کرد و حکومت علوی را و حکومت آل محمد را برقرار خواهد ساخت و امام صادق در این مبارزه‌ی طولانی، توفیقات زیادی داشت.
1362/05/14

* بعضی خیال می‌کنند که امام صادق به سیاست کاری نداشت، علیه دستگاه فعالیتی نمی‌کرد، در صدد ایجاد حکومت الهی و علوی نبود، این خطاست؛ که متأسفانه مشاهده می‌شود که، با این‌که این قضیه بارها گفته شده و اهل فضل و اهل فن، باید دنبال کنند و بروند مدارک را ببینند به نکات توجه کنند و البته این کار هم انجام می‌گیرد به وسیله‌ی عده‌ی زیادی از صاحبان ذوق سلیم؛ اما باز گوشه و کنار کسانی پیدا می‌شوند که در نوشته‌ها و گفته‌های خودشان، توجه به این نکته نمی‌کنند که امام صادق علیه‌الصلاةوالسلام، ماهیت مبارزه‌اش یک ماهیت سیاسی بود، کار فرهنگی او هم کار سیاسی بود، وقتی امام صادق می‌گوید من امامم، امام یعنی چه؟ امام یعنی حاکم جامعه، امام یعنی رئیس جامعه، یعنی من همان کسی هستم که این خلیفه‌ی غاصب بی دین، جای مرا گرفته. خب این حرف آیا یک حرف سیاسی است یا یک حرف فرهنگی است؟

نویسنده بخش اول: زهرا دلپذیر - روزنامه قدس
منبع بخش دوم: دفتر مقام معظم رهبری


[ پنج شنبه 93/5/30 ] [ 10:37 عصر ] [ باران ] [ نظرات () ]
رئیس بنیاد امید ایرانیان گفت: اگر مجلس در جایگاه خود قرار بگیرد و به مشکلات مردم واقف و از خواست اقشار مختلف جامعه آگاه باشد، امروز جا دارد از وزیر علوم تقدیر کند.
منبع: فارس

[ سه شنبه 93/5/28 ] [ 10:1 عصر ] [ باران ] [ نظرات () ]
مامور کهنه‌کار سازمان مرکزی جاسوسی امریکا و مشاور اطلاعاتی وزیر جنگ این کشور که بنیانگذار اصلی گروه‌های تروریستی در خاورمیانه به شمار می‌آید.

[ چهارشنبه 93/5/22 ] [ 12:59 عصر ] [ باران ] [ نظرات () ]
نویسندگان کتاب معتقدند که آمریکا باید با ایران کنار بیاید. آنها دلایل خود را طرح می‎کنند و این ناسازگاری با نظام جمهوری اسلامی ایران را به سود منافع آمریکا نمی‌دانند.

[ چهارشنبه 93/5/22 ] [ 12:58 عصر ] [ باران ] [ نظرات () ]
طی روزهای گذشته تصاویری در توئیتر منتشر شده که یک مرد استرالیایی با نام "خالد شروف" را به همراه سه فرزند کم سن و سال خود نشان می دهد....

[ سه شنبه 93/5/21 ] [ 7:15 عصر ] [ باران ] [ نظرات () ]
جناب رئیس جمهور پیشنهاد شما بسیار عالی بود چرا که اگر ملتی در کشورشان حق انتقاد از سیاست های غلط دولت خود را نداشته باشند بهترین مکان برای آنان جهنم است.

[ سه شنبه 93/5/21 ] [ 7:15 عصر ] [ باران ] [ نظرات () ]
امام خمینی(ره) حبّ جاه و مقام پرستی را عامل جهنمی شدن انسان معرفی می فرمود.
منبع: رجا

[ سه شنبه 93/5/21 ] [ 3:2 عصر ] [ باران ] [ نظرات () ]
بعد از صحبت‌های این خبرنگار در مخالفت با طرح جداسازی کارمندان، موجی علیه اظهارات او در شبکه های اجتماعی به راه افتاد.
منبع: صراط

[ دوشنبه 93/5/20 ] [ 4:25 عصر ] [ باران ] [ نظرات () ]
          مطالب قدیمی‌تر >>

.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

قُل هٰذِهِ سَبیلی أَدعو إِلَى اللَّهِ ۚ عَلىٰ بَصیرَةٍ أَنا وَمَنِ اتَّبَعَنی ۖ وَسُبحانَ اللَّهِ وَما أَنا مِنَ المُشرِکینَ﴿۱۰۸﴾ یوسف بگو: «این راه من است من و پیروانم، و با بصیرت کامل، همه مردم را به سوی خدا دعوت می‌کنیم! منزّه است خدا! و من از مشرکان نیستم!»
لینک دوستان
امکانات وب


بازدید امروز: 16
بازدید دیروز: 115
کل بازدیدها: 732347
  • قالب بلاگ اسکای | اس ام اس دون