سفارش تبلیغ
صبا ویژن
یک فنجان بصیرت
چه فرقی می کند. درعصر ارتباطات‌ نفس بکشم یا قرون وسطا. وقتی خبری ازتو نباشد. دوره جاهلیت است. اللهم عجل لولیک الفرج .... 
قالب وبلاگ
تحریم های امریکا علیه ایران و گسترش آن به مواد غذایی و حتی شیر خشک برای کودکان ایران یاد آور تحریم و بستن آب به روی کودکان تشنه امام حسین (ع) توسط یزید،شمر و عمر السعد ملعون است.

 

گروه سیاسی«  تیتریک »؛

شروع رابطه ایران و آمریکا به قرن 19 میلادی برمی گردد ، در آن سال ها دو کشیش مسیحی با نام های اسمیت و دوایت برای تبلیغ مسیحت و کسب اطلاعات در خصوص مسحیان ایرانی وارد کشور ما شدند.آنها با مطالعه اوضاع و احوال مسیحیان زمینه اعزام هیت های مذهبی بیشتر به ایران را فراهم نمودند.

بنابراین زمینه های ارتباط بین دو کشور گسترش یافت تا جایی که در سال 1856 م  قرارداد مودت و دوستی بین دو کشور منقعد گرددید.

ایران به خاطر خنثی کردن نفوذ دو کشور انگلیس و روسیه و ایجاد تعادل در کشور چشم به کشور سوم یعنی آمریکا دوخته بود تا شاید این کشور مانع مداخلات دو کشور مزبور در ایران شود، لذا مناسبات رسمی دو کشور در سال 1883 میلادی فراهم شد.

با تاسیس و ایجاد سفارت آمریکا در ایران در سال 1883 لاجرم روبط سیاسی میان دو کشور آغاز و چند سال بعد یعنی در سال 1888 سفارت ایران در واشنگتن ایجاد شد.

هرچند در این سال ها آمریکا سیاست انزوا گرایانه را در پیش گرفته بود و علاقه ای به درگیری خو در مسایل ایران نداشت و این بی علاقگی تا سال ها ادامه داشت .

اما با پایان جنگ جهانی  سیاست آمریکا در مورد ایران دچار تغییر اساسی شد.

موقعیت استراتژیک و کلیدی ایران ، منابع نفتی سرشار ایران ، دسترسی ایران به دریا و نزدیکی منابع نفتی ایران به دریا باعث طمع آمریکا به ایران شد . تولد ابر قدرت جدیدی در عرصه بین الملل باعث شد ایرانیان به این فکر بیفتند که میتوانند از قدرت سومی در جهان برای ایجاد تعادل و خنثی کردن نفوذ دیگر کشورها بهره گیرد . آمریکا بعد از جنگ جهانی دوم کاملا سیاست انزوا گرایانه را کنار گذاشت و فعالانه در عرصه روابط بین الملل مشارکت کرده فلذا آمریکایی ها در سال 1942 میلادی برای اولین بار وارد خاک ایران شدند و حضور خود را تا زمان پیروزی انقلاب اسلامی حفظ کردند . در سال 1943 همکاری نظامی مالی آمریکا با ایران باعث ورود کارشناسان آمریکایی به ایران شد . و جا پای محکمی در ایران برای سالها برای خود بنا کردند.

با پایان جنگ دوم جهانی آمریکا تنها کشوری که کمترین آسیب را از ناحیه جنگ دیده بود شروع به جذب نیروهای انسانی متخصص و سرمایه های سایر کشورها و ملت های دیگر کرد و زمینه توسعه پایدار خودرا فراهم کرد . در کنار این سیاست ، جنگ سرد بین دو ابر قدرت آمریکا و شوروی شکل گرفت و محور اصلی سیاست خارجی آمریکا مقابل با توسعه کمونیست در جهان ازجمله ایران بود .

لذا آمریکا به آرامی جایگزین بریتانیای کبیر در ایران و منطقه خاورمیانه شد و سیاست های روباه پیر را آمریکا در شکل دیگری بازسازی و اجرایی کرد . در ادامه به عوامل و دلایل سوظن و بدبینی ایرانیان به آمریکا اشاره میکنیم .

1 – آمریکا و نفت ایران

در سال های بعد از جنگ جهانی دوم مردم ایراندارای خاطرات مزورانه ای از آمریکا بودند . در قضیه آذربایجان ، قضیه نفت شمال و ... شاهد حمایت آمریکا از ایران بودند . اما گذشت زمان نشان داد که این اعتماد به آمریکا اشتباه بوده است و هزینه آن را پرداخت کردند .

2 – کودتا علیه دولت دکتر مصدق

 سیاست آمریکا و انگلیس در ایران برای برخورد با دولت ملی دکتر مصدق همسو بود.

لذا آنها برای ساقط کردن مصدق و کودتا علیه دولت او همگام شده و مقدمات کودتای 28 مرداد 32 را فراهم کردند.رادیو بی بی سی نیز رمز کودتا را به اطلاع کودتا چیان در ساعت مقرر رساندُ و این عملیات علیه دولت ملی به عملیات آزاکس معروف شد.بعد از این کودتا آمریکا به قدرت اول ایران تبدیل شد و در واقع استعمار و استثمار ایران به طور رسمی و جدی آغاز شد،نفت ایران،اقتصاد ایران و ... در اختیار آمریکا قرار گرفت.آمریکا ارتش رژیم شاهنشاهی را تجهیز کرد و از رژیم ایران بعنوان ژاندارم منطقه بهره می گرفت.

3- کندی و انقلاب سفید در ایران 

در سال 1961 ریاست جمهوری آمریکا به جان اف کندی رسید .وی استراتژی اصلاحات آمریکایی را در کشور های هدف از جمله ایران توسط رژیم های وابسته عملیاتی کرد. هدف این اصلاحیات در واقع جلوگیری از رشد و گسترش کمونیسم بود.لذا انقلاب سفید با زور سرنیزه و با حمایت آمریکا در ایران انجام شد.مخالفت های علما و حضرت امام (ره) با انقلاب سفید شدت گرفت تا جاییکه شاه کشتار مدرسه فیضیه را رقم زد.

4- قرارداد استعماری کاپیتولاسیون در ایران

اعمال فشار به ایران برای اعطای مصونیت سیاسی و قضایی به آمریکاییان در ایران و پذیرش ذلت بار آن توسط شاه از مقاطع سیاه تاریخ شاهنشاهی در ایران است.با اعطای این مصونیت شرافت و عزت ایران را به یغمارفت. فریاد حضرت امام(ره)علیه این قرارداد ذلت بار و حرکت مردمی به مخالفت با آن باعث تبعید امام (ره) به ترکیه شد.

5- ژاندارم و قلدر منطقه

بعد از غروب بریتانیا در جهان و خروج روباه پیر از خاورمیانه و خلیج فارس آمریکا به سرعت جایگزین آن کشور شد.با حضور امریکا در خلیج فارس و تقویت قوای نظامی ایران در راستای منافع آمریکا در منطقه در واقع ارتش ایران به یک قدرت در خدمت آمریکا در منطقه تبدیل شد و دولت آمریکا با غارت نفت ایران و تحویل سلاح به جای پول آن در واقع به تاراج ثروت  منابع ایران مشغول شد.

6- مخالفت و توطئه های متعدد علیه انقلاب ایران

با روی کار امدن کارتر و روی کار آمدن سیاست های حقوق بشری وی به نظر می رسید تاریخ مصرف رژیم های اینچنینی رو به پایان است.لذا کارتر صادرات سلاح مدرن به ایران را کنترل کرد.با پیروزی انقلاب اسلامی ا یران آمریکا برای کنترل و انحراف انقلاب ایران اقدامات زیادی انجام داد.اعزام ژنرال هایزر یکی از مقامات بلند پایه آمریکا بصورت مخفی به ایران برای کنترل انقلاب و حفظ منافع آمریکا در ایران از توطیه آمریکا علیه ایران پرده برداشت.

7- میزبانی شاه خاین ایران

آمریکا بعد از فرار شاه وپیروزی  انقلاب ایران با اطلاع از نفرت مردم نسبت به شاه با حضور او در این کشور موافقت کرده و در کنار این امر ملاقات مقامات دولت موقت ایران با مقامات آمریکایی بوی توطیه علیه انقلاب به مشام می رسید.

8- مصادره و بلوکه کردن اموال و دارایی های ایران

با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران آمریکا برای مبارزه با ملت و انقلاب ایران ٍثروت و دارایی ملت ایران در آمریکا را مسدود کرد.

9- تدارک کودتا علیه انقلاب اسلامی

آمریکا از تمام اهرم ها علیه ملت و انقلاب ایران بهره گرفت –با طراحی کودتای نوزه قصد شکست انقلاب اسلامی ایران را داشت.اما این بار هم شکست خورد.

10- ماجرای طبس

بعد از پیروی انقلاب اسلامی و شکست آمریکا در ایران و تبدیل سفارت آمریکا  به لانه جاسوسی عده ای از دانشجویان پر شور و انقلابی در اقدامی خود جوش اقدام به تسخیر لانه جاسوسی و به گروگان گرفتن جاسوسان آمریکایی نمودندکه امام (ره) از این اقدام به عنوان انقلاب دوم یاد فرمودند.

در حالیکه گروگان ها در ایران در کمال آسایش و بدون تهدید به سر می بردند آمریکایی ها در اقدامی حیرت آور با تعدادی هواپیمای نظامی به ایران حمله کردند تا جاسوسان خود را نجات دهند.آنها که دزدانه و شبانه وارد حریم ایران شده بودند توسط ماموان خدا و شن های روان در صحرای طبس به جزغاله تبدیل شدند و تجربه ابابیل در قرن بیستم تکرار شد.این اقدام آمریکا علیه ایران به عملایت دلتا معروف شد.

11- تحریک صدام به جنگ علیه ایران

بعد از اینکه آمریکا در مقابل ایران درمانده شده بود و از تمام اهرم ها علیه ملت و نظام ایران استفاده کرده و به نتیجه نرسیده بود دست به تحریک دیکتاتور عراق زد.صدام که دیوانه وار به دنبال رهبری جهان عرب و ژاندارمی منطقه بود با چراغ سبز آمریکا به ایران حمله کرد و جنگ طولانی و پر خسارت علیه ایران به راه انداخت.نتیجه این جنگ خسارات مالی و جانی فراوانی برای ملت ایران و عراق بود و تعداد زیادی شهید و مجروح بر روی دست ملت ایران قرار گرفت.

 

12- حمله به هواپیمای مسافربری ایران

در اواخر جنگ تحمیلی آمریکا خود مستقیما وارد جنگ علیه ایران شد . در تابستان سال 1367 هواپیمای مسافربری ایران که از بندرعباس عازم دوبی بود مورد اصابت دو فروند موشک از طرف ناو جنگی آمریکایی قرار گرفت .این هواپیما که از طرف ناو وینس مورد حمله قرار گرفته بود سقوط و تمام مسافران و خدمه آن شهید شدند. چندی بعد فرمانده جنایتکار این ناو مورد تشویق مقامات آمریکایی قرار گرفت.

13- عهد شکنی شیطان در قبال کمک ایران به آزادی گروگان های امریکایی در لبنان

 بعد از پایان جنگ تحمیلی و شروع سازندگی در ایران و نیزنیاز کشور به  فضای آرام آمریکا از طریق سازمان ملل دست به دامن ایران شد تا پادر میانی کند و مقدمات آزادی گروگان های آمریکایی در لبنان را فراهم کند به شرطی که آمریکا داریی های ایران را ازاد کند.

ایران به خاطر وجه خوب خود در لبنان مقدمات این کار را فراهم کرد و گروگان ها آزاد شدند اما شیطان باز هم عهد شکنی کرد و از روی غرور و نخوت به تعهد خود در قبال ایران عمل نکرد.

14- آمریکا میزبان ترویست ها و منافقین

بیشترین خدمات و حمایت و آموزش و سازماندهی به منافقین و مخالفین انقلاب اسلامی از ناحیه امریکا صورت گرفته است. حضور ازادانه منافقین در امریکا و غرب و کمک های مالی و تجهیزاتی به منافُقین که هزاران ایرانی را به شهادت رسانده اند از بزرگترین دلایل بی عتمادی ایران نسبت به آمریکاست.

15- مباحث هسته ای  و مخالفت با استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای

آمریکا همواره به دنبال کارشکنی در امور ایران بوده  است، سالهاست که مانع و مزاحم استفاده صلح آمیز ایران از موهبت الهی انرژی هسته ای است این در حالیست که غرب خود بیشترین استفاده را ازاین  انرژی پاک و ارزان می کند.اما حاضر نیست در مقابل استفاده به حق و مشروع ایران تمکین کند.

16- تصویب قطعنامه شورای امنیت علیه ایران

تحریک مجامع بین اللملی علیه کشورمان از جمله شورای امنیت برای تحریم و تهدید ایران از اقدامات غیر انسانی و شیطانی امریکاست .تصویب چند قطعنامه علیه ایران توسط شورای امنیت و تحریم پولی،بانکی و بیمه ای ایران از این گونه اقدامات خلاف انسانی امریکا علیه ایران است .

17- تحریم ظالمانه و وحشیانه علیه ملت ایران

آمریکا با پیگیری و به تصویب رساندن قطعنامه علیه مردم ایران دست به تحریم گسترده و خلاف قانون علیه ایران زد.با پیگیری آمریکا نفت،بیمه و نقل انتقالات پولی ایران با مشکل مواجه شد.

 با این همه شررات

سوال این است که آیا آمریکا باز هم قابل اعتماد است ؟

تحریم های امریکا علیه ایران و گسترش آن به مواد غذایی و حتی شیر خشک برای کودکان ایران یاد آور تحریم و بستن آب به روی کودکان تشنه امام حسین (ع) توسط یزید،شمر و عمر السعد ملعون است.

نتیجه گیری :مومن از یک سوراخ دوبار گزیده نمی شود. قاعده بازی وگفتگو با شیطان و امریکا چیزی جز خسارت نصیب ایران نمی کند.

 مشکل آمریکا با ایران بحث هسته ای نیست ، مشکل با اصل انقلاب و اسلام است و تا زمانی که ایران بر سر اصول و اهداف و آرمانی های خود بماند مغضوب آمریکا خواهد بود مگر اینکه تماما تسلیم آمریکا شود که البته هیهات من الذله.

محمد حسین گودینی کارشناس مسایل سیاسی داخلی و بین الملل


[ پنج شنبه 92/8/30 ] [ 5:8 عصر ] [ باران ] [ نظرات () ]
در هر جایی که صحنه زورآزمایی است در مقابل دشمن باید ایستاد، باید عزم شما بر عزم دشمن پیروز بشود، اراده شما بر اراده دشمن غالب باید بشود و می شود و این ممکن است.

[ چهارشنبه 92/8/29 ] [ 5:38 عصر ] [ باران ] [ نظرات () ]

اجرا از این قرار بوده که بعد از انفجار اول که عامل انتحاری نتوانسته خود را به در سفارت برساند، مسئولان حفاظت خود را بلافاصله به در سفارت در خیابان اصلی محل وقوع انفجار رسانده‌اند.

منبع: فارس

[ چهارشنبه 92/8/29 ] [ 5:36 عصر ] [ باران ] [ نظرات () ]
به نظر می رسد دلیل اصلی به کار گیری رستم قاسمی در دولت بهره‌گیری از تجربیات وی در زمینه فروش نفت باشد چرا که برا اساس اعلام نماینده اهواز دولت جدید نتوانسته مانند دولت قبل نفت بفروشد و این مسئله دولت را با چالش هایی مواجه کرده است.
منبع: دانا

[ یکشنبه 92/8/26 ] [ 12:20 صبح ] [ باران ] [ نظرات () ]
کلیپ سر بریدن این مرد میانسال سوریه ای، به طور گسترده در فضای مجازی و صفحات اجتماعی جهان عرب منتشر شده است.

[ یکشنبه 92/8/26 ] [ 12:19 صبح ] [ باران ] [ نظرات () ]
روزنامه صهیونیستی "یدیعوت أحرونوت" با انتشار مطلبی، دلیل حضور علنی "سیدحسن نصرلله" دبیرکل حزب الله لبنان در مراسم عاشورای حسینی را بررسی کرد.
منبع: العالم

[ یکشنبه 92/8/26 ] [ 12:18 صبح ] [ باران ] [ نظرات () ]
یکی از تعابیری که امام حسین(ع) درباره خودشان به کار برده‌اند «قتیل العبرات» است. «قتیل» به معنی کشته شده و «عبرات» به معنی اشک‌ها است.

به گزارش«تیتریک»؛عضو مجمع عالی حکمت اسلامی گفت: یکی از تعابیری که امام حسین(ع) درباره خودشان به کار برده‌اند «قتیل العبرات» است. «قتیل» به معنی کشته شده و «عبرات» به معنی اشک‌ها است و ترکیب این دو واژه می‌تواند ممدوح یا مذموم باشد.

 

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن رمضانی از مدرسین برجسته حوزه علمیه قم و عضو مجمع عالی حکمت اسلامی به تفسیر و واکاوی برخی تعابیر واصله از جانب خاندان عصمت و طهارت درباره شخصیت امام حسین و حادثه خونین کربلا مانند «قتیل العبرات» و «ما رأیت الا جمیلا» پرداخت.

 

وی در بخشی از سخنان خود با اشاره به تعبیر «قتیل العبرات» گفت: این عبارت حاوی دو معنای متفاوت است و دو نوع برداشت می‌توان از آن استخراج کرد. «قتیل» به معنی کشته شده و «عبرات» به معنی اشک‌ها است و ترکیب این دو واژه می‌تواند ممدوح یا مذموم باشد. یک‌بار می‌توان گفت که «قتیل العبرات» به معنای این است که امام حسین (ع) می‌فرمایند: من عاشق اشک‌های شیعیان و محبانم هستم , اما می‌توان این مفهوم را نیز از این عبارت استباط کرد که حسین بن علی(ع) کشته اشک‌هاست و چرا که مردمی که در آن مقطع حساس تاریخی به یاری حسین نشتافتند و امام را تنها گذاردند، در سوگ او اشک ریختند، ولی این اشک‌های نابخرادنه دردی از شهادت و از دست رفتن امام دوا نکرد و نمی‌کند.

 

حجت‌الاسلام رمضانی افزود: امروز نیز باید دقت داشت که شور حسینی همراه با شعور بوده و عزاداری‌ها و اشک‌ها هدفمند باشند. کسانی که هدف از قیام امام را نفهمیده‌اند، اگر صرفا به عزاداری اکتفا کنند به هدف نهایی که مد نظر امام و 72 یار ایشان بوده نخواهند رسید و طبیعتاً آن عزاداری به اتم معنا مرضی حسین بن علی خواهد بود که در راستای بالا بردن آگاهی و در راستای اهداف آن امام همام باشد.

 

عضو مجمع عالی حکمت اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جمله تاریخی حضرت زینب کبری (س)  در وصف ایشان از واقع جانسوز کربلا «ما رایت الا جمیلا» گفت : این عبارت تنها از جانب انسانی که به ثمر نشسته و تربیت یافته مکتب اهل بیت عصمت و طهارت است؛ می‌تواند صادر شود. حضرت زینب (س) با وجود تمام فشارهای روانی که در واقعه عاشورا بر ایشان مستولی شده بود، در راستای نشر اهداف واقعی حرکت حسینی و تبیین دقیق این جنبش عظیم الاهی در مجلس یزید که به دنبال منحرف کردن اذهان عمومی بود «ما رایت الا جمیلا» فرمود.

 

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: بعداز واقعه کربلا، یزید برای منحرف کردن اذهان عمومی و برای آنکه نبرد خود را به خداوند و یاری او نسبت دهد خطاب به حضرت زینب گفت: دیدی خدا با کسانی که از دین خروج کرده بودند چه کرد? حضرت زینب(س) در مواجه با شرایطی این‌چنینی وقتی یزید به دنبال پایمال کردن ارزش‌های نهضت امام حسین است، با ایراد خطبه‌ای غرا به روشن کردن اهداف حسین(ع) پرداخت و در فقره‌ای از بیانات خود جمله «ما رایت الا جمیلا» را در پاسخ به سخنان منحرف او بر زبان جاری کرد و مجلس بزم و پیروزی یزید را مبدل به مراسم سوگ حسینی نمود. بی‌تردید فقط انسانی که جامع‌نگر باشد و دیدی همه‌جانبه نسبت به نظام هستی داشته باشد، می‌تواند از عهده چنین مسئولیتی خطیر بر بیاید.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برخی از اهداف قیام امام حسین (ع) که در راستای احیای فرامین الاهی بود تصریح کرد : امام حسین هنگام خروج از مدینه برای آگاهی هر چه بیشتر مردم فرمودند که من برای خوش گذرانی نمی‌روم و هدفم امر به معروف و نهی از منکر است؛ چرا که این سیره و منش جدم رسول خداست . شاید بتوان یکی از مهمتر2ین اهداف حرکت امام حسین (ع) را همین مسئله که با زبان خودشان مطرح شده دانست. باید دانست که مدارا با حکومت ظلم و جور بر خلاف موازین شرعی است، چون که منکرترین منکرات حکومت ظلم و معروف ترین معروف‌ها حکومت عادلانه است.

 

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: در طول تاریخ و از زمان بعثت انبیا این مهم همواره مورد توجه همه پیامبران الاهی بوده است و یکی از اسراربعثت انبیا را نهادینه‌سازی عدل و برکندن حکومت ظلمانه برشمرده‌اند . امامان ما همواره بر ضرورت حاکمیت عدل تأکید کرده و امام حسین(ع) نیز در راستای تحقق همین امر با درس آزادی و آزادگی که به تمام انسانها داد همه را متوجه این نکته کرد, هرچند که این آگاهی‌بخشی به بهای شهادت مظلومانه خود و یاران با وفایش انجامید. در همین زمینه ما نیز که ادعای پیروی از خط حسینی و ادامه راه این امام همام را داریم باید در راستای تحقق امر به معروف و نهی از منکر که از مهم‌ترین اهداف حرکت امام حسین بوده تلاش کرده و از آن الگو برداری کنیم.

 

حجت‌الاسلام رمضانی در پایان گفت: امام حسین(ع) با فدا کردن جان خود در راستای اهداف الاهی بر آن بود تا رضایت الاهی را با انجام تکلیف شرعی به دست آورد. با مطالعه تاریخ درمی‌یابیم که حسین بن علی(ع), با شهادت خود تمام وجود و هستی خود را در راه خدا فدا می‌کند و عظمتی کسب می‌کند که با فناء فی‌الله به مقام بقاء بالله می‌رسد. بی‌تردید کسی جز خدا نمی‌تواند اجر حرکتی را که برای او با اخلاص انجام شده را بپردازد . اگر کسی در راه حفظ و صیانت از شعائر الاهی از دنیا برود، این فنا عین بقاست، چرا که طرف حساب این فرد خود خداوند حکیم است و بهاء خونش را خود خداوند خواهد داد.


[ شنبه 92/8/25 ] [ 12:12 صبح ] [ باران ] [ نظرات () ]
هرگاه وقت نماز می‌رسد، یک ملک در آسمان‌ها در لحظه اذان ندا می کند که آی مردم! برخیزید و نمازتان را بخوانید و ...

گروه دین و اندیشه «تیتریک»؛آیت‌الله محمدعلی جاودان از علمای تهران و شاگرد مرحوم آیت‌الله حق‌شناس، در شب عاشورای حسینی در ادامه سلسله سخنان شبهای گذشته، به بیان اهمیت نماز پرداختند. متن کامل سخنان آیت‌الله جاودان بدین شرح است:

 

نماز خیلی مهم است. فرمودند نماز ستون دین است. اینکه گفتند ستون دین است واقعا ستون دین است. کسی این فرمایش را کرده که شوخی در کلامش وجود نداد و 100 درصد این را دیده که گفته. در این باره شعر قشنگی است که می‌گوید «زاده ثانی است احمد در جهان». یعنی پیامبر (ص) مثل اینکه بار دوم است که به دنیا آمده است. یک بار اول دنیا آمده و همه چیز را دیده و بعد آخرت را دیده و دو مرتبه برگشته به دنیا، پس اگر فرموده نماز ستون دین است، دیده و گفته.

 

* نماز عامل خاموشی آتش‌هایی که پا کردی

همه حرفهای امشب به این مساله برمی‌گردد. پیامبر(ص) فرمود «ما من صلاة یحضر وقتها الا نادی ملک بین یدی الناس: ایها الناس قوموا الی نیرانکم التی اوقدتموها علی ظهورکم فاطفئوها بصلاتکم» یک ملک در آسمان‌ها در لحظه اذان ندا می کند که آی مردم! برخیزید و نمازتان را بخوانید و آتش‌هایی را که در ساعتهای گذشته به پا کردید خاموش کنید. وقتی انسان نماز ظهر را می‌خواند خرابی‌های که از صبح انجا داده و آتش‌هایی که به پا کرده، جبران و گناهان این فاصله را پاک می‌کند.

 

* اولین ضربه گناه به خود آدم می‌خورد

ما آتش گناهانی را که به پا کردیم، نمی‌بینیم. نمی‌دانیم اگر دلی را سوزاندیم چه آتشی برای خودمان درست کردیم. گناه اولین ضربه‌اش به خود آدم است. یک دست ظالمانه‌ای بر سر یتیمی خورد، اول ضربه‌اش به ظالم می‌خورد و بعد به یتیم.

 

*نماز حق مردم را پاک نمی‌کند

اینکه حرفی پشت سر یک نفر زدم و می‌خواهم آبرویش را ببرم، اول به خودم ضربه زدم. آتش‌هایی که از صبح تا الان به پا کرده‌ای، با نمازت خاموش کن. چه آتش‌هایی خاموش می‌شود؟ آیا اگر حق مردم را به باد داده باشم، خاموش می‌شود؟ خیر، نمی‌شود. این آتش را اینطور می توانی خاموش کنی که طرفش را گیر بیاوری و حلالیت بگیری. اگر مال شما را بردم، باید مالتان را پس بدهم. اما اگر چیزی بین من و خدای من هست، این نماز می‌تواند آن آتش را خاموش کند. این اول فضیلت نماز.

 

*شیطان از نمازخوان می‌ترسد

یک چیز مهمتر از این بگویم. فرمایش پیامبر(ص) است که«لا یزال الشیطان ذعرا من المومن ما حافظ علی الصلوات الخمس؛ فاذا ضیعهن تجرا علیه و اوقعه فی العظائم». این به بیان‌های متعدد از پیامبر(ص) نقل است که می‌فرمایند دائما شیطان از بنده خدا می‌ترسد. ما زیاد به یاد شیطان نیستیم. او دشمنی است که ما را می‌بیند و ما او را نمی‌بینیم. شیطان با دل کار می‌کند. حرفی در گوش من می‌گوید و در دلم شنیده می‌شود. دیدید که گاهی خیالاتی به ذهنتان می‌آید، بالاخصوص در نماز. شیطان از مومن می‌ترسد. چه وقتی می‌ترسد؟ مادامی که نمازهای پنج گانه را مواظبت می‌کند و محافظت می‌کند. اگر نمازهای پنج‌گانه‌اش را محافظت می‌کند، شیطان از او می‌ترسد. خب نتیجه این چیست؟

 

*نماز خراب بخوانی شیطان در گودالت می‌اندازد

اگر انسان این نماز را خراب کند، شیطان جرات پیدا می‌کند و او را در گودال‌های سخت می‌اندازد و آدم را گرفتار گناهان بد می کند. گناهان درجه دارند. گناهانی هستند که گاهی ممکن است آدم نتواند آنها را جبران کند. نمی‌شود انسان نماز را ضایع کند و هر وقت و هر طور شد، نماز بخواند. نماز ضوابطی دارد. آدم باید طبق آن ضوابط نماز بخواند تا نماز، نماز شود. بعضی وقت‌ها ما یک جور تند تند نماز می خوانیم که بخشی از اذکار را در راه می‌خوانیم. اینگونه نمی‌شود.

 

* نماز صحیح 5 دقیقه وقت می‌گیرد

یک نماز خوب، 5 دقیقه وقت می گیرد. واقعا 5 دقیقه نماز وقت چه کسی را می‌گیرد؟ یک کسی کارمند یا مهندس که دنبال کار جدی است، نمی‌تواند 5 دقیقه وسط کار نماز بخواند. می‌گفتند در خارج، طبیب مثلا 8 ساعت یک عمل جراحی انجام می دهد. هر 3 ساعت یک چایی و قهوه و دو تا بیسکویت می‌خورد. پس وقتی می‌شود وسط عمل جراحی یک چایی و بیسکویت بخوری و خستگی درکنی،  با فراهم  کردن شرایط- مثلا بستن رگ بیمار و...- نماز بخوانی. پس می شود وسط کار خیلی جدی 5 دقیقه کار را متوقف کنم و نمازم را بخوانم. می‌فرمایند اگر نماز را ضایع کنید، شیطان جرات پیدا می‌کند و می‌تواند همه کار با آدم بکند و آدم را به هر بلایی گرفتار ‌کند.

 

* مراقبت نماز باعث عاقبت به‌خیری است

حدیث بعدی هم که خیلی خوب است، از امام صادق است. به دوستانمان گفتیم که کسی اگر مواظب نمازش باشد، عاقبت به خیر می‌شود و مسلمان از دنیا می‌رود.

 

* عاقبت انسان تارک‌الصلاة

یک دوستی داشتیم. گفت کنار تخت پدرم در بیمارستان بودم. دم اذان صبح دو تا کبوتر دیدم که روی پنجره اتاق بیمارستان نشستند. یک دفعه بوی بدی استشمام کردم. این بو به قدری بد بود که داشتم می‌مردم. اگر ادامه می‌یافت من هم می‌مردم. گذشت این فضا و بعد دیدم پدرم فوت کرد. این فرد می‌گفت ظاهرا پدرم اصلا نماز نمی خواند. حالا مشکلات دیگری هم داشت که کار نداریم. بعدها ایشان پدر را در خواب دیده بودند.

 

گفت دیدم پدرم در بیابانی است که هیچ چیز در آن نیست. حتی یک خار نیست. یک سنگ قبر عمودی نصب شده بود که پدرم تکیه داشت به سن.دیدم لخت مادرزاد است و هیچی ندارد. کسی که نماز ندارد، هیچ چیز ندارد. مرگش هم که نمی‌دانیم چگونه بود. ایشان گفت از آن بوی تعفنی که آن لحظه به مشامم می‌رسید، اگر ادامه می‌یافت من می‌مردم.

 

* شیطان می‌تواند در لحظه موت اعتقادات را بگیرد

آدمی که نمازش را منظم، دقیق، صحیح و اول وقت بخواند، عاقبت به خیر می‌شود. امام  صادق (ع) می فرمایند «ان ملک الموت یدفع الشیطان عن المحافظ علی الصلاة و یلقنه شهادة ان لا اله الله و ان محمدا رسول الله فی تلک الحالة العظمیة » کسی که مراقب نمازش است، حضرت ملک‌الموت وقتی برای قبض روح بالای سرش می‌آید، شیطان را دور می‌کند. شیطان در آخرین لحظات می‌تواند عقاید انسان را بگیرد. اگر انسان شک کند و با شک از دنیا برود، همه چیزش از بین رفته؛ حتی اگر یک عمر مسلمان بوده باشد.

 

اگر انسان نماز بخواند، نمازش دقیق و صحیح و درست باشد، ملک‌الموت شیطان را دور می‌کند و برای این آدم تلقین می‌خواند و می‌گوید بگو خدای من الله است، اسلام دینم است و... . «الله فی تلک الحالة العظمیة »در آن حالت بسیار بزرگ سخت، ایشان تلقین می‌کند و شیطان را دور می کند.

 

* شفاعت ائمه با توجه به نماز

ابوبصیر می‌گوید که بعد از وفات امام صادق (ع) به منزل ایشان برای تسلیت به اهل خانه رفتم. ایشان گفت که در فقدان امام (ع) گریه کردم. بعد ام‌حمیده -که بسیار زن بزرگی است- فرمود که اگر در آخرین لحظات عمر حضرت صادق (ع) بودی، چیز عجیبی را مشاهده می‌کردی. ایشان ساعات آخر فرمودند همه خویشاوندان را جمع کن. همه کسانی که در دسترس بودند را جمع کردیم و بالا سر ایشان آوردیم. رو کرد به همه اینها نگاه کرد. البته در روایات دیگری دارد که حضرت مقدار زیادی به همه بخشش و مهربانی کردند. بعد یک عبارت فرمودند که مقصود ماست. «فنظر الیهم. ثم قال: ان شفاعتنا لا تنال مستخفا بالصلاة» شفاعت ما به کسی که نماز را سبک بشمارد، نمی‌رسد.

 

* توبه، بهترین شفیع است

یک وقت کسی توبه می‌کند و از دنیا می‌رود، این بخشیده شده است. توبه کرد و بخشیده شده. می‌گویند توبه بهترین شفیع است. یعنی شفیعی است که دیگر ردخور ندارد. اما چه کسی می‌داند که کی از دنیا می‌رود. یک وقت مرگ ناگهانی پیش می‌آید. اگر ناگهانی از این دنیا رفته باشد، چه کار کند؟ این فرد راه نجات  دارد. یکی شفاعت است. شفاعت به کسی که نمازش را سبک شمرده باشد، نمی‌رسد.

 

نباید اینگونه باشد که هر چه پیش می‌آید، من آن را بر نماز مقدم بدارم. برای جوانان مثال می‌زنم. مثلا مادر یک چایی آورد، شما نماز را کنار می‌گذارید و چایی می‌خورید. یا رفیقت وقت نماز تلفن زد، نیم ساعت با او می‌گویم و می‌خندیم و نماز نیم ساعت عقب می‌افتد. آقا نماز 5 دقیقه است. رفیقت زنگ زد بگو چند دقیقه دیگر من خودم به شما زنگ می‌زنم. لزومی هم  ندارد بگویی چه کار می‌خواهم  بکنم که او بگوید تقبل الله. نمازم را می خوانم و بعد تلفن می‌زنم. نماز را مقدم می دارم یا سبک می‌شمرم. اگر کسی نماز را سبک شمارد، از این شفاعت هم محروم می‌ماند و راه نجات دوم هم ندارد.

 

* باید آتش را خودت خاموش کنی

آدم یک گناه هم کرده باشد معلوم نیست خدا چه کار با او کند؟ من یک گوشه فرش آتش افروختم. آتش را تو خاموش می‌کنی یا آتش تو را. آتش را باید خاموش کنم. فرقی نمی کند آتش برای 20 سال پیش باشد چون آتش، آتش است و من را می‌سوزاند. من باید جبران کنم. برای دوست مسلمان مومن، امکان شفات است پس شفاعت را با حفظ نماز بگیرید.

 

* شب دهم مهم‌ترین شب در دهه اول

این شب مهم‌ترین شب از شب‌های این دهه است. به نظرم قبلا گفتم عزاداری اصلی در این دهه است. همه دوستان شاید این تجربه را داشته باشند که فردا شب حالمان مثل امشب نیست. بنده خودم بارها این تجربه را دارم. ما مثل هر روز آمدیم و هیچ کار خاصی نکردیم و تمام روز را در حال عزاداری بودیم ولی شب دهم یک چیز دیگر است. بنابراین این شب آخر است. ما تا وقتی که ان‌شا‌الله زنده هستیم، امام حسین(ع) را فراموش نمی‌کنیم و در عزایش گریه می‌کنیم ولی این دهه مهمترین دوران عزاداری برای حضرت حسین(ع) است. امام کاظم این دهه را عزادار بود ولی روز عاشورا که می‌شد بالاترین درجه عزا برایشان بود.

 

عصر امروز، لشگر عمر سعد به سوی خیمه های امام حسین(ع) حرکت کرد. حضرت بیرون خیمه و سرش روی زانوهایش بود. لحظاتی خواب ایشان را فراگرفته بود که حضرت زینب صدای لشگر 30 هزار نفری که فرضا 10 هزار نفر سواره نظام هستند را شنید. ایشان مضطرب شد و به سرعت خودش را خدمت برادر رساند که اینها دارند حمله می‌کنند. امام(ع) دچار اضطراب نمی‌شوند. امیرالمومنین (ع) نیز می‌فرمود که اگر همه در مقابل من بایستند، من هراسی به دل راه نمی‌دهم.

 

امام حسین (ع) حضرت عباس (س) را فرستادند که ببیند آنها چه می گویند. حضرت به همراه چند نفر دیگر تشریف بردند و گفتند که چه می‌خواهید؟ آنها گفتند با یزید بیعت کنید و تحت فرمان بیایید. در کربلا البته علاوه‌ای هم داریم. عبیدالله می‌گفت باید تحت فرمان من در بیائید و هر چه من بگویم شما باید بگوئید چشم. اینجابود که امام فرمود هیهات من الذله؛ این ذلت است و من زیر بار ذلت نمی‌روم. با یزید بیعت نمی‌کنم زیرا حکومتش مشروع نیست و بیعت کردن با یزید مسلمانی نیست و همه اسلام نابود می‌شود. زیر فرمان عبیدالله هم رفتن ننگ است. در خطبه روز عاشورا فرمود که من را بین شمشیر و مرگ مخیر کرده است. من زیر بار ذلت نمی‌روم.

 

لشگر دشمن گفتند ما برای این آمدیم. حضرت عباس (س)فرمود بایستید بروم خدمت برادرم و بپرسم چه باید بکنم؟ امام فرمود خدامی‌داند که من نماز، دعا، قرآن و ذکر خدا را دوست دارم و.. برو از اینها یک شب مهلت بگیر. ما فردا با همدیگر مقابله خواهیم کرد. ایشان برگشت و فرمود برادرم چنین فرمودند. آنها گفتند نمی‌پذیریم. بعضی از خودشان گفتند حتی اگر کافر هم بود و از ما مهلت می‌خواست، مهلت می‌‌دادیم. فردا هم امام (ع)حجت را تمام کرد و فرمود که پسر دختر پیغمبری روی این زمین غیر از من می‌شناسید؟ اگر شماها نمی‌دانید در میان شما کسانی هستند. بعد امام (ع)اسم هایی را بردند و گفتند بروید بپرسید که جدم درباره من و برادرم فرمود که  حسن و حسین(ع)آقای جوانان اهل بهشتند. امام حسین (ع) و یارانشان شب آخر مشغول نماز، دعا، قرآن خواندن ومناجات شدند.


[ شنبه 92/8/25 ] [ 12:11 صبح ] [ باران ] [ نظرات () ]
فرزند منتظری: نامه 1/6 را امام به منتظری ننوشت؛ سید احمد خمینی نوشت!
منبع: رجا

[ جمعه 92/8/24 ] [ 7:8 عصر ] [ باران ] [ نظرات () ]
افراد بسیاری در واقعه عاشورا به ایفای نقش در جبهه حق و باطل پرداختند. گروهی عاشقانه از حریم ولایت دفاع کردند و دسته دیگر، سرنوشتی ذلت‌بار را برای خود در دنیا و آخرت رقم زدند.

 

 

به گزارش «   تیتریک »؛دهم محرم سال 61 هجری، حادثه‌ عظیم قیام عاشورا، شهادت حسین بن علی علیه‌السلام و هفتاد و دو تن از یاران باوفای ایشان رقم خورد. قیامی که حضرت اباعبدالله(ع) برای برپایی و اقامه دین مبین اسلام، همراه خانواده خویش، حج خود را نیمه‌تمام رها کرد و برای ادای رسالت مهمی به سوی کربلا حرکت کرد.

 

افراد بسیاری در واقعه عظیم عاشورا به ایفای نقش در جبهه حق و باطل پرداختند. آنهایی که دل در گروی محبوب حقیقی نهاده بودند، در یاری امام زمان خویش بر یکدیگر سبقت ‌گرفته، عاشقانه از حریم ولایت و حرمت فرزند رسول خدا(ص) دفاع و حمایت کردند.

 

اما گروهی که فریفته مال و مقام دنیوی شده بودند در جبهه مقابل حق، ایستادند و سرنوشتی ذلت‌بار را برای خود در دنیا و آخرت رقم زدند.

 

با استناد به دانشنامه 14 جلدی امام حسین(ع)، فهرستی از اصلی‌ترین دشمنان کاروان حسینی(ع) و چگونگی مرگ آنان تهیه شده است که در جدول زیر ارائه می‌شود:

 

نام نقش وی در کربلا سرانجام و چگونگی مرگ
شمر بن ذی‌الجوشن نقش‌آفرین اصلی جنایات کربلا، صدور دستور یورش همه جانبه به امام حسین(ع) و یارانش دستگیری توسط مختار ثقفی، گردن زدن او و انداختن وی در روغن داغ
محمد بن اشعث بن قیس نقش‌آفرین و فراهم کننده حوادث روز عاشورا، فرمانده نیرویی بود که مسلم را دستگیر کردند روز عاشورا در پی نفرین امام حسین(ع) عقرب سیاهی او را نیش زد و با خواری تمام مُرد
عبید الله بن زیاد در حادثه کربلا، همه جنایت‌ها به دستور مستقیم عبیدالله تحقق یافت و بعد از یزید بیشترین نقش را در فاجعه عاشورا داشت چکیدن قطره خونی از سر مبارک امام حسین(ع) بر ران او و باقی ماندن آن زخم تا آخر عمر، جسدش توسط ابراهیم بن مالک اشتر به آتش کشیده شد 
یزید بن معاویه چوب زدن بر دندان‌های مبارک امام حسین(ع) هنگام رقص و مستی به زمین خورد و مغزش متلاشی شد و صورتش همچون قیر، سیاه شد
سنان بن انس نقش مؤثری در کشتن  اباعبدالله الحسین(ع) داشت زبانش گرفت، عقلش زائل شد و با وضع ناگواری از دنیا رفت
عمر بن سعد مجرم شماره سوم فاجعه کربلا و فرماندهی عملیات کربلا را بر عهده داشت به دستور مختار ثقفی به قتل رسید و سرش از تن جدا شد
حرملة بن کاهل پرتاب تیر بر گلوی علی‌اصغر(ع)  مختار ثقفی دستور داد تا بدنش را تیرباران کنند
حصین بن نُمیر فرمانده تیراندازان لشکر عمر بن سعد و تیراندازی به امام حسین(ع)  ابراهیم بن اشتر جسد او را سوزاند و سرش را برای مختار به کوفه فرستاد، سر او در مکه و مدینه آویزان ماند تا درس عبرتی برای دیگران باشد
مالک بن نُسیر کِندی فرود آوردن ضربه بر فرق مبارک سیدالشهدا(ع) قطع دستانش توسط همسرش و تا آخر عمر فقیر ماند
زرعه دامی از قاتلان امام(ع) هنگام مرگ از گرمای شکم و سردی پشتش صیحه می‌زد و می‌گفت به من آب دهید
محمد بن اشعث هتک حرمت امام حسین(ع) توسط نیش عقرب در هنگام قضای حاجت مُرد 
عبدالله بن حَوزه تیراندازی به سوی لشکر ابا عبدالله(ع) قطع پای راست او توسط مسلم بن عوسجه، اسب با حرکت تند، سر او را به هر سنگ و کلوخی کوبید تا به دوزخ رفت  
شبث بن ربعی با شمشیر به صورت مبارک امام حسین(ع) زد ابراهیم بن مالک اشتر آنقدر ران‌هایش را برید تا مرد. سپس سرش را جدا و جسدش را سوزاند
ابحر بن کعب برداشتن مقنعه حضرت زینب(س) و کشیدن گوشواره از گوش ایشان ابراهیم بن مالک اشتر، دست و پاهایش را قطع کرد، چشم‌هایش را از حدقه درآورد
شرحبیل از پشت بر صورت امام حسین(ع) زد  مختار او را با آتش سوزاند
عمروبن حجاج در روز عاشورا آب را بر روی اباعبدالله الحسین(ع) و یارانش بست، امام(ع) را خارج شده از دین نامید و از جمله حاملان سرهای شهداء به کوفه بود به نفرین امام حسین(ع) گرفتار و از شدت تشنگی در بیابان هلاک شد
احبش بن مرثد(اخنس) با اسب بر بدن مبارک امام حسین(ع) تاخت و عمامه حضرت را به غارت برد پس از واقعه عاشورا وقتی در صحنه جنگ ایستاده بود، تیری از کمان، رها و به قلبش اصابت کرد و مرد
عبدالله بن ابی حُصین آب را بر سیدالشهداء(ع) بست و با بی‌شرمی به امام گفت: ای حسین! به خدا سوگند، جرعه‌ای از آب نخواهی چشید تا از تشنگی بمیری به نفرین امام حسین(ع) مبتلا و به بیماری استسقاء گرفتار شد، هرچه آب می‌نوشید تشنگی‌اش برطرف نمی‌شد تا اینکه هلاک شد
بَجدل بن سُلیم انگشت مبارک امام(ع) را برای در آوردن انگشتر برید مختار او را دستگیر، دست و پاهایش را برید آنقدر در خون غلتید تا هلاک شد
اسحاق بن حَیوه حضرمی داوطلبانه بر پیکر امام حسین(ع) تاخت و پیراهن حضرت را به غارت برد با پوشیدن پیراهن اباعبدالله(ع) به مرض پیسی مبتلا شد و موهایش ریخت، توسط مختار دستگیر شد و دستور داد بر بدنش تاختند تا به هلاکت رسید

[ جمعه 92/8/24 ] [ 1:58 عصر ] [ باران ] [ نظرات () ]
          مطالب قدیمی‌تر >>

.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

قُل هٰذِهِ سَبیلی أَدعو إِلَى اللَّهِ ۚ عَلىٰ بَصیرَةٍ أَنا وَمَنِ اتَّبَعَنی ۖ وَسُبحانَ اللَّهِ وَما أَنا مِنَ المُشرِکینَ﴿۱۰۸﴾ یوسف بگو: «این راه من است من و پیروانم، و با بصیرت کامل، همه مردم را به سوی خدا دعوت می‌کنیم! منزّه است خدا! و من از مشرکان نیستم!»
لینک دوستان
امکانات وب


بازدید امروز: 6
بازدید دیروز: 40
کل بازدیدها: 1040299
  • قالب بلاگ اسکای | اس ام اس دون