سفارش تبلیغ
صبا ویژن
یک فنجان بصیرت
چه فرقی می کند. درعصر ارتباطات‌ نفس بکشم یا قرون وسطا. وقتی خبری ازتو نباشد. دوره جاهلیت است. اللهم عجل لولیک الفرج .... 
قالب وبلاگ

نتیجه پذیرش برجام، تصویب پروتکل الحاقی در مجلس شورای اسلامی خواهد بود. چگونه ممکن است مجلس بدون آن که در مقدمه مسئله (بررسی برجام) نقش داشته باشد، صرفا در قبال نتیجه مسئله (تصویب پروتکل الحاقی) ایفای نقش کند؟


پایگاه بصیرت؛ گروه بین الملل: این روزها کلیت، نحوه و چگونگی "بررسی" و " تصویب" برجام در مجلس شورای اسلامی به دغدغه ای مهم و اساسی تبدیل شده است. اخیرا مقام معظم رهبری در جمع اعضای مجلس خبرگان، بر لزوم بررسی توافق هسته ای ایران و اعضای 1+5 در مجلس شورای اسلامی تاکید فرمودند. سخنان رهبر انقلاب دقیقا زمانی بیان شد که تنها چند ساعت از تکمیل پازل اوباما در سنای آمریکا ( جهت وتوی رای منفی جمهوریخواهان به برجام) سپری شده بود. سنای آمریکا طی یک‌ماه اخیر به بازیگر بلامنازع و اصلی صحنه بررسی و تصویب برجام تبدیل شده است. با این حال مجلس شورای اسلامی عملا از زمان اعلام جمع بندی مذاکرات هسته ای تا زمان اعلام نظر سناتورهای آمریکایی مبنی بر قبول توافق نهایی، نقش و جایگاه پررنگی در بررسی برجام نداشت. در اینجا قصد داریم ضمن بررسی آخرین تحولات صورت گرفته در کنگره ایالات متحده آمریکا، به پاسخ دهی در خصوص نقش مجلس شورای اسلامی در قبال بررسی برجام بپردازیم:

 

سنای آمریکا؛ آوردگاه  شکست جمهوریخواهان

از زمان اعلام جمع بندی مذاکرات هسته ای ایران و اعضای 1+5 تا کنون، سنای آمریکا پررنگ ترین ن??ش ممکن را در فرآیند بررسی برجام ایفا کرده است. هر یک از سناتورهای دو حزب دموکرات و جمهوریخواه با انتشار بیانیه هایی مفصل و طولانی و آن هم در فواصل طولانی مدت چند روزه، نظر موافق یا مخالف خود را نسبت به برجام اعلام می کردند. اوباما در نخستین گام توانست حدود یک هفته قبل با جلب رای مثبت سی و چهارمین سناتور دموکرات یعنی "میکولسکی"  حق وتوی خود را برای مقابله با رد توافق توسط سنا تضمین کند. پس از آن نیز 8 سناتور دیگر دموکرات از برجام حمایت کردند تا در مجموع 42 سناتور بتوانند از رأی گیری درباره ردّ برجام در سنا جلوگیری کنند. جهت ردّ اولیه برجام توسط سنا، رای اکثریت نسبی سناتورها (حداقل  60 سناتور از100 سناتور) لازم است، اما با وجود 58 رای مخالف (شامل 54 جمهوریخواه و 4 سناتور دموکرات) مخالفان برجام نتوانستند کاری از پیش ببرند.

سرانجام متعاقب رای گیری سنای آمریکا در قبال جمع بندی مشترک مذاکرات هسته ای ایران و گروه 5+1، و با جلب آرای 42 سناتور حزب دموکرات به سود این توافق، جمهوریخواهان و لابی های حامی آن ها مانند آیپک در ردّ برجام ناکام ماندند. وقتی  بحث نهایی سنای آمریکا درباره توافق هسته‌ای ایران برگزار شد و سنا درباره ادامه یا توقف بحث توافق با ایران تصمیم گرفت، طرح مخالفان برای پیشبرد رد توافق هسته‌ای ایران با 58 رای مثبت  و 42 رای منفی  با شکست مواجه شد. همان گونه که اشاره شد  این طرح 60 رای موافق نیاز داشت و با 2 رای کمتر ناکام ماند. با این حال سناتور میچ مک کانل، رهبر اکثریت جمهوریخواه سنا اعلام کرده است که سه شنبه این هفته مجددا در قبال توافق رای گیری دوباره ای در سنا خواهد شد. در واکنش به این موضوع، هری رید، رهبر اقلیت دموکرات سنا عنوان کرده است که رای گیری مجدد هیچ معنا و مفهومی ندارد، زیرا نتیجه رای گیر به صورتی صریح در جلسه اخر سنا مشخص شده است.

با این حال معادله در ایالات متحده آمریکا هنوز پایان نیافته است! در آن سوی میدان، مجلس نمایندگان آمریکا جهت معطل نگاه داشتن اجرای برجام، دست به ترفند دیگری زده است. بر این اساس جمهوریخواهان مجلس نمایندگان و سنا در اقدامی مشترک به جای "تصویب حقوقی" برجام روی به "شکایت حقوقی از بانیان ارائه برجام به کنگره" آورده اند. به این ترتیب کار از سوی مراجع و محافل قضایی در آمریکا پیگیری خواهد شد. صورت مسئله به شکل دقیق تر از این قرار است که در پی افزایش حامیان توافق در سنا در روزهای اخیر، جمهوریخواهان که احتمال عدم موفقیت را احساس کرده بودند، تصمیم گرفتند علاوه بر رای‌گیری بر سر توافق، درباره تخلف دولت اوباما در ارائه همه جزئیات مربوط به توافق و نیز جلوگیری از لغو تحریم‌های مصوب کنگره علیه ایران رای‌گیری کنند. هنوز مشخص نیست آیا جمهوریخواهان در سنا نیز تصمیم مشابهی را اتخاذ خواهند کرد یا خیر. با تصویب این قطعنامه در مجلس نمایندگان، جمهوریخواهان می توانند مسیرهای قانونی برای پیگیری قضائی این موضوع را ادامه دهند .به عبارت بهتر، هم اکنون اوباما از سوی اعضای جمهوریخواه مجلس نمایندگان ایالات متحده نسبت به ارائه اطلاعات و داده های نادرست نسبت به برجام متهم شده است. با رأی مثبت مجلس نمایندگان به این اتهام اوباما، این موضوع در مجلس سنا نیز باید مورد بررسی قرار گیرد. با این حال محافل رسمی در ایالات متحده بدون توجه به آنچه اخیرا مجلس نمایندگان آمریکا علیه اوباما مطرح کرده است، از پیروی برجام و اجرایی شدن قطعی آن (متعاقب رای گیری رسمی سنا و شکست مخالفان توافق هسته ای ) خبر می دهند.

ادامه مطلب...

[ دوشنبه 94/6/23 ] [ 12:9 عصر ] [ باران ] [ نظرات () ]

اکنون که در پایان سال جاری، انتخابات مهم خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی را در پیش روی داریم، حرکت‌هایی در فضای سیاسی کشور با هدف تخریب شورای نگهبان با اهداف بالا شروع شده است.

پایگاه بصیرت،در هر کشوری برای واگذاری نقش‌ها و مسئولیت‌های مهم، کلیدی و حساس به افراد، معیارها و ملاک‌هایی درنظر گرفته می‌شود و براساس این معیارها، باید از سوی نهادها، بخش‌ها و مجموعه‌هایی، صلاحیت افراد داوطلب برای این مسئولیت‌ها و نقش‌ها احراز شود. برای نمونه، برای خلبان شدن در هر کشوری شرایط و ضوابط سختی درنظر گرفته می‌شود و براساس این شرایط، از میان هر 1000 نفر شاید یک یا دو نفر موفق به أخذ مجوز خلبانی شوند. عضویت در هیئت علمی دانشگاه‌ها را می‌توان به‌عنوان نمونه‌ای دیگر در نظر داشت که هر کسی نمی‌تواند به‌راحتی چنین پستی را به‌دست آورد. دلیل منظور کردن شرایط برای تصدی نقش و مسئولیت‌ها بسیار روشن است و تصور آن سبب تصدیق آن می‌شود. در تمامی کشورها، واگذاری مناصب سیاسی به افراد نیز، این چنین است. در هیچ کجای جهان، نمی‌توان کشوری را یافت که افراد آن بدون داشتن ضابطه و معیار و ملاک‌های خاص و تعریف‌شده بتوانند به مقامات و پست‌های سیاسی دست یابند. در جمهوری اسلامی نیز، واگذاری مسئولیت‌ها و پست‌های سیاسی به افراد، برهمین اساس و طبق شرایط و ملاک‌های تعریف‌شده در قانون اساسی و قوانین موضوعه است. طبق اصل ششم در جمهوری اسلامی ایران، امور کشور باید به اتکای آرای عمومی از راه انتخابات اداره شود؛ انتخابات رئیس‌جمهور، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اعضای شوراها و مانند اینها، یا از راه همه‌پرسی در مواردی که در اصول دیگر قانون اساسی معین شده است. طبق قانون اساسی و قوانین انتخابات، کسانی که می‌خواهند کاندیدای انتخابات برای هر یک از انتخابات مورد اشاره در اصل ششم قانون اساسی شوند، باید شرایط لازم را برای تصدی آن مسئولیت داشته باشند. براساس اصل نودونهم قانون اساسی، نهاد شورای نگهبان مسئولیت سنگین نظارت بر انتخابات و احراز صلاحیت افراد داوطلب، برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری، مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری را برعهده دارد. در این اصل آمده است: «شورای نگهبان نظارت بر انتخابات مجلس خبرگان رهبری، ریاست‌جمهوری، مجلس شورای اسلامی و مراجعه به آرای عمومی و همه‌پرسی را برعهده دارد.»
تفسیر قانون اساسی با شورای نگهبان است و شورای نگهبان نظارت مندرج در اصل مذکور را نظارت استصوابی تفسیر کرده است. براساس این نوع نظارت، احراز صلاحیت افراد برای کسب کرسی نمایندگی مردم در مجلس شورای اسلامی، با نهاد شورای نگهبان است. معنای این عبارت، آن است که شورای نگهبان در هر انتخاباتی برای مجلس شورای اسلامی، باید این اطمینان خاطر را به مردم بدهد که تمامی داوطلبان شرکت‌کننده در رقابت برای کسب رأی مردم جهت ورود به مجلس، صلاحیت نماینده شدن را دارند. درواقع، مردم از میان واجدان شرایط دست به انتخاب زده و کسانی که بیشترین آرای مردم را کسب کنند، به‌عنوان نماینده مردم به مجلس راه خواهند یافت. همین وضعیت برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری یا انتخابات ریاست‌جمهوری برقرار است. متأسفانه، در آستانه هر انتخاباتی، نهاد شورای نگهبان و صلاحیت این نهاد در امر نظارت بر انتخابات، مورد هجوم برخی از افراد و گروه‌های سیاسی قرار می‌گیرد که عمدتاً تخریب‌کنندگان آن یکی از دو هدف زیر را دارند:
1ـ باز کردن راه ورود به قدرت سیاسی برای افراد بدون صلاحیت؛
2ـ معرفی خود به‌منزله طرفدار مردم با این استدلال که مردم می‌فهمند و خود تشخیص می‌دهند
اکنون که در پایان سال جاری، انتخابات مهم خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی را در پیش روی داریم، حرکت‌هایی در فضای سیاسی کشور با هدف تخریب شورای نگهبان با اهداف بالا شروع شده است. برای نمونه، آیا کسانی که در فتنه 88 با رأی مردم مقابله کردند و کشور را با بحران روبه‌رو ساختند، حق ورود به عرصه انتخابات مجلس شورای اسلامی یا مجلس خبرگان رهبری را دارند؟ پاسخ روشن است؛ اما این افراد یا حامیان این افراد برای اینکه بتوانند راه ورود به این دو مجلس را برای اهل فتنه هموار سازند، تنها یک راه دارند و آن، تخریب و تضعیف شورای نگهبان است. بدیهی است که اگر شورای نگهبان نتواند به صلاحیت‌های قانونی خود عمل نماید، ممکن است منحرفان و کسانی که به جمهوری اسلامی و حقوق مردم پایبند نبوده، با تبلیغات و استفاده از روش‌های حیله‌گرانه به مجلس شورای اسلامی یا خبرگان رهبری راه یابند. براین اساس، وظیفه تمامی نیروهای معتقد به انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی و طرفدار حقوق مردم، مقابله با جریان تضعیف‌کننده شورای نگهبان است.
در چنین فضایی که تخریب‌ها علیه شورای نگهبان شروع شده است، رهبر فرزانه و حکیم انقلاب اسلامی در هفته گذشته در دیدار با اقشار گوناگون مردم، با اشاره به انتخابات در ایران، درباره شورای نگهبان فرمودند: «شورای نگهبان، چشم بینای نظام برای انتخابات است؛ در همه دنیا هم یک چنین چیزی وجود داردـ حالا اسمش چیز دیگری است؛ اینجا اسمش شورای نگهبان است‌ـ مراقبند ببینند آن کسی که وارد میدان انتخابات می‌شود، نامزد انتخابات می‌شود، آیا صلاحیت دارد یا نه؛ و باید احراز کنند صلاحیت را؛ اگر دیدند کوتاهی شده است و آدمی که صلاحیت ندارد وارد شده؛ جلویش را می‌گیرند؛ این حق آنهاست؛ حق قانونی آنهاست، حق عقلی و منطقی آنهاست؛ یعنی بی‌خود ایراد می‌کنند. بخشی از حق‌الناس، همین حق رأی شورای نگهبان است؛ همین حق نظارت استصوابی و مؤثر شورای نگهبان است.»

 
شناسه مطلب : 279173|

[ دوشنبه 94/6/23 ] [ 12:7 عصر ] [ باران ] [ نظرات () ]

تجاوز عربستان به یمن و حمایت آمریکا و سکوت مجامع بین المللی می تواند تبدیل به یک رویه زشت و تجاوزکارانه در عرصه بین المللی شود که صلح و امنیت جهانی را به خطر می اندازد، اما جمهوری اسلامی ایران به مقتضای یک وظیفه انسانی و اخلاقی از مردم یمن در برابر متجاوزین حمایت می کند

پایگاه بصیرت؛ گروه بین الملل: با گذشت شش ماه از تجاوزات غیر انسانی سعودی ها به یمن، اوضاع یمن همچنان در دست انصار الله، کمیته های مردمی و ارتش یمن است و سعودی ها در رسیدن به اهداف خود ناکام مانده اند. با این حال چرا آن ها از این حملات دست بر نمی دارند؟ در حالی که روزنامه اکونومیست با اشاره به شکست ماشین جنگی عربستان در یمن نوشت روند جنگ در این کشور در حال بدترشدن است و به نظر می رسد که جنگ علیه یمن به صورت جنون آمیزی در حال خارج شدن از کنترل است. آیا خسارت های وارده بر سعودی ها، مانع از ادامه حملاتشان به یمن خواهد بود؟

حسن کاظمی قمی، سفیر سابق ایران در عراق و کارشناس مسائل منطقه در گفتگو با خبرنگار بصیرت به این سؤالات پاسخ داده اند که در ذیل می آید:

 

بصیرت: چرا سعودی ها از حملات خود به یمن دست بر نمی دارند؟

کاظمی: با گذشت نزدیک به شش ماه از تجاوز نظامی سعودی ها علیه مردم بی دفاع یمن، آن هم بدون رعایت ملاحظات انسانی و اخلاقی و بدون توجه به قوانین بین المللی، آن هم در شرایطی که الان یک محاصره کاملا اقتصادی و انسانی از طریق دریا و هوا وجود دارد ودر حالی که امروز جامعه بین المللی و مجامع حقوق بشر در برابر این تجاوز و در محکوم کردن این جنایت سکوت کرده است، می بینیم رژیم آل سعود به هیچ گونه از اهدافی که از طریق این اقدام نظامی در نر داشت، نتوانست برسد.

در حقیقت سعودی ها در تحقق اهدافشان ناکام ماندند و این مرهون ایستادگی و مقاومتی که مردم مظلوم یمن انجام دادند. به طور واقعی اگر بخواهیم به اهدافی سعودی ها داشتند توجه کنیم آن ها در شرایط فعلی به کمتر از بازگشت سلطه عربستان و آمریکا بر یمن قانع نیستند، اما برای انجام این تجاوز بهانه هایی را تعریف کردند، از جمله این که: به دنبال بازگرداندن دموکراسی در یمن هستیم و این که رئیس جمهور مستعفی باید برگردد. و این ادعا که امروز انصارالله خطر جدی است و باید انصارالله را خلع سلاح کنیم و امروز یمن یک تهدید جدی امنیتی برای منطقه به ویژه کشورهای خلیج فارس است و هچنین ادعای دیگر این که ایران به دنبال نفوذ در یمن است و باید از آن جلوگیری کرد.

در حالی که تمام این صحبت ها بهانه است و سعودی ها بر اساس این بهانه ها تجاوز را انجام دادند، اما در حقیقت هدف اصلی آن ها بازگشت سلطه شان بر یمن  است.

 انصارالله به عنوان یک مؤلفه قدرتمند در صحنه سیاسی و میدانی یمن امروز حضور دارد و جمهوری اسلامی ایران هیچ وقت قصد سلطه بر یمن و هیچ کشوری را نداشته است.

 

بصیرت: وضعیت سعودی ها در شرایط کنونی در جنگ یمن را چگونه ارزیابی می کنید؟

کاظمی: اول این که امروز تردید جدی برای سعودی ها در ادامه عملیات و موفقیت نظامی برای آن ها به وجود آمده است و بعد از شش ماه به این جمع بندی رسیده اند که ادامه عملیات آیا به مصلحت آن هاست و آیا می توانند ادامه دهند یا خیر؟ اگر چه سعودی ها بنا به دلایلی مسیر عملیات های هوایی را ادامه می هند. 

دوم اختلافاتی است که الان بین جبهه ائتلاف متجاوزین شروع شده است. متجاوزین شامل جبهه ائتلاف القاعده و داعش، مزدوران نظامی اماراتی، میلیشیای منسوب به رئیس جمهور مستعفی و نظامی های سعودی هستند و هر کدام هدف های خاصی دارند. این ترکیب نامتناسب و اهداف مختلف متجاوزان باعث شده که اختلافات در داخل این جبهه هم جدی شود. در برخی از مناطق به ویژه در منطقه جنوب یمن شاهد درگیری های سنگینی هم بین آن ها بودیم.

 مشکل دیگر کسری بودجه سنگینی است که سعودی ها پیدا کردند. سعودی ها برای امسال اعلام کردند نزدیک به 130میلیارد دلار کسری بودجه دارند تا جایی که مجبور به فروش اوراق قرضه شدند. این کسری بودجه ناشی از کاهش قیمت نفتی است که آن ها خود در طرحی علیه ایران، عراق و روسیه دنبال کردند. همچنین شکسته شدن وجهه و ابهت پوشالی سعودی ها در منطقه است که یک تجاوز سنگین نظامی با ائتلاف چند کشور راه انداختند و پشتیبانی و حمایت همه جانبه آمریکا را هم داشتند، اما بعد از شش ماه هیچ نتیجه ایی نگرفتند، به علاوه این که ماهیت ضداسلامی و انسانی سعودی ها را هم نشان داد.

 

بصیرت: چرا آمریکائی ها در برابر این تجاوزات سکوت کرده اند؟

کاظمی: باید بدانیم که در تمامی این جنایات آمریکایی ها سهیم هستند. آمریکایی ها به دنبال ایجاد بی ثباتی و نا امنی و ایجاد یک شرایطی هستند که تمام کشورها در منطقه تجزیه شوند و از جمله اهدافی را دنبال می کنند مسئله تجزیه یمن است. نکته ای که قابل توجه است این که بار دیگر چهره دروغین و نفاق آمریکایی ها در جدیت مبارزه با تروریزم یا این که آنها ائتلاف سازی علیه داعش می کنند، در حادثه یمن آشکار شد، چرا که آمریکا در برابر مردم یمن و کمیته های مردمی انصارالله و جبهه مقاومت مردمی در یمن وارد عمل شد و جبهه ای از القاعده و داعش را تشکیل داد. در عراق و سوریه هم آمریکایی ها به بهانه ائتلاف علیه داعش به دنبال بازگشت مجدد به منطقه و جبران ناکامی هایشان هستند.

 

بصیرت: در پایان نکته خاصی اگر دارید بفرمائید:

کاظمی: جمهوری اسلامی ایران همواره حامی مردم مظلوم منطقه از جمله مردم یمن بوده و هست و حمایت از مردم این کشورها در برابر متجاوزان، یک مداخله در امور کشورها نیست، در حالی که تجاوز عربستان به یمن و حمایت آمریکا و سکوت مجامع بین المللی می تواند تبدیل به یک رویه زشت و تجاوزکارانه در عرصه بین المللی شود که صلح و امنیت جهانی را به خطر می اندازد، اما جمهوری اسلامی ایران به مقتضای یک وظیفه انسانی و اخلاقی از مردم یمن در برابر متجاوزین حمایت می کند و این یک مصلحتی است به نفع ملت های منطقه و امنیت منطقه.

 مقاومت ملت یمن با همه مشکلاتی که امروز دارد و کشتار این مردم بی دفاع و در محاصره کامل اقتصادی هستند این مقاومت نشان داد که می تواند بر این قدرت های پوشالی پیروز شود همان طور که ما در مقاومت سی و سه روزه لبنان و مقاومت بیست و دو روزه دیدیم./

 
منبع:بصیرت

[ دوشنبه 94/6/23 ] [ 12:3 عصر ] [ باران ] [ نظرات () ]
          

.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

قُل هٰذِهِ سَبیلی أَدعو إِلَى اللَّهِ ۚ عَلىٰ بَصیرَةٍ أَنا وَمَنِ اتَّبَعَنی ۖ وَسُبحانَ اللَّهِ وَما أَنا مِنَ المُشرِکینَ﴿۱۰۸﴾ یوسف بگو: «این راه من است من و پیروانم، و با بصیرت کامل، همه مردم را به سوی خدا دعوت می‌کنیم! منزّه است خدا! و من از مشرکان نیستم!»
لینک دوستان
امکانات وب


بازدید امروز: 36
بازدید دیروز: 39
کل بازدیدها: 1041296
  • قالب بلاگ اسکای | اس ام اس دون