حاصل آنکه از بعضى اخبار و روایات استفاده میشود که از جمله مقاصد و فوائد ظهور و قیام آنحضرت علیه السلام خونخواهى و انتقام است از کسانى که از نظر افکار و اخلاق و اعمال از قاتلین جد بزرگوارش ابو عبدالله الحسین علیه السلام بشمار مى آیند، و نیز شفا دادن قلوب مؤ منان است .
أَیْنَ الطّالِبُ بِدَمِ الْمَقْتُولِ بِکَرْبَلاءَ
ترجمه : کجا است آنکه خون شهید کربلا را انتقام کشد.
شرح : بدانکه از جمله القاب آنحضرت المنتقم است در کتاب کمال الدین صدوق (1) رحمه الله روایت شده که آنحضرت رد سن طفولیت به احمد بن اسحاق اءشعرى فرمود: انا بقیة الله فى اءرضه و المنتقم من اءعدائه
و در کتاب نجم الثاقب نورى ص 39 در اءسماء و اءلقاب آنحضرت بشماره 138 چنین نقل مى کند و در خطبه غدیریه رسول خدا است در اوصاف آنجناب الا انه المنتقم من الظالمین .
حاصل آنکه از بعضى اخبار و روایات استفاده میشود که از جمله مقاصد و فوائد ظهور و قیام آنحضرت علیه السلام خونخواهى و انتقام است از کسانى که از نظر افکار و اخلاق و اعمال از قاتلین جد بزرگوارش ابو عبدالله الحسین علیه السلام بشمار مى آیند، و نیز شفا دادن قلوب مؤ منان است .
در تفسیر عیاشى (2) از امام پنجم علیه السلام نقل شده که در تاءویل این آیه مبارکه : و من قتل مظلوما الآیه اسرا: 33- و کسى که بى گناهى را بکشد ما براى او قدرت و سلطنت قانونى قرار دادیم پس در خونریزى از حد تجاوز نشود که البته او مورد نصرت و یارى است .
فرمود (مصداق ): او حسین علیه السلام است و مائیم ولى خون او، و چون قائم ما قیام کند خون بهاى او را طلب مى نماید، و مى کشد تا آنکه گفته میشود که او در قتل اسراف مى کند.
و آنگاه فرمود: مقتول حسین علیه السلام است و ولى دم او قائم است ، و اسراف در قتل آنست که غیر قاتل کشته شود انه کان منصورا و دنیا بسر نیاید تا اینکه شخصى از آل رسول خدا علیهم السلام قیام کند و بر دشمنان - پیروز شود و زمین را از قسط و عدل پر کند، همچنانکه از ظلم و جور پر شده باشد.
و از ابوالصلت هروى نقل شده که گفته است :(3) از امام هشتم علیه السلام سئوالى کردم چه مى گوئى درباره حدیثى که از امام صادق علیه السلام روایت شده و فرموده : وقتى که قائم خروج کند از دودمان قاتلان حسین علیه السلام بواسطه اعمال پدرانشان از آنها مى کشد؟ حضرت فرمود: این چنین است گفتم خداوند مى فرماید: و لا تزر وارزة و زراخرى و هیچ حامل بارى بار (گناه ) دیگرى را بر نمیدارد معنى آن چیست ؟
فرمود: خداوند در تمام سخنان و گفتارش صادق است ، ولیکن نسل و ذریه قاتلین حسین علیه السلام به کارها و اءفعال پدرانشان راضى و خشنودند و بدان افتخار مى کنند، و هر کس راضى بکارى باشد، همچون کسى است که آن را انجام داده باشد، و اگر کسى در مشرق کشته شود و کس دیگر در مغرب بدان قتل راضى باشد، شخص راضى هم پیش خدا شریک قاتل است . و البته قائم هم وقتى که خروج کرد آنانرا بوسیله رضایت بفعل پدرانشان مى کشد.
در مجلد 13 بحار ص 179(4) از فضیل بن یسار از امام ششم علیه السلام روایت شده که فرمود: له کنز بالطالقان ما و هو بذهب و لا فضة (5) و رایة لم تنشر منذ طویت ، و رجال کان قلوبهم زبر الحدید- الى ان قال - یدعون بالشهادة و یتمنون ان یقتلوا فى سبیل الله شعارهم یا لثارات الحسین
براى آن حضرت در طالقان گنجى است که نه طلا است و نه نقره ، و دیگر پرچمى است از آنموقعى که پیچیده شده تاکنون باز نشده ، و دیگر مردانى هستند که دلهایشان همچون پاره آهن سخت محکم و استوار است - تا آنکه فرمود- رو بشهادت میروند و آرزو مى کنند که در راه خدا کشته شوند، و شعار آنان یا لثارات الحسین است .
و در کتاب غیبت از فضل بن شاذان مروى است که شعار اصحاب آنحضرت یا لثارات الحسین است .
در یکى از زیارات جامعه منقوله در مجلد 22 بحار ص 274 که ظاهرا از سید بن طاووس است درباره آنحضرت گفته است :السلام على الامام العالم ، الغائب عن الابصار، و الحاضر فى الامصار، و الغائب عن العیون ، و الحاضر فى الافکار، بقیة الاخیار، الوارث ذى الفقار، الذى یظهر فى بیت الله الحرام ذى الاستار، و ینادى بشعار یا ثارات الحسین ، انا الطالب بالاوتار، انا قاسم کل جبار.(6)
---------------------------------------------------
1- ص 384 چاپ مکتبة الصدوق . و احمد بن اسحاق بن سعد اشعرى قمى از اصحاب امام جواد و هادى و عسکرى علیهم السلام است و گفته اند در زمان حضرت عسکرى (ع ) از دار دنیا برفت و قبرش در نزدیکى پل ذهاب باختران میباشد.
2- مجلد دوم ص 290 به نقل بحار مجلد 44 ص 218.
3- 52 ص 313 نقل از علل الشرایع ، و عیون الاخبار.
4- 52 ص 307 حدیث شماره 82.
5- 51 ص 307، و مجلد 60 ص 269 از کشف الغمه از کتاب تاریخ ابن اعثم کوفى متوفاى 314 ه . ق از امیرالمومنین علیه السلام چنین نقل مى کند که فرمود: ویحا للطالقان فان لله عزوجل بها کنوزا لیست من ذهب و لا فضة و لکن بها رجال مؤ منون عرفوا الله حق معرفته و هم اءیضا انصار المهدى فى آخر الزمان مرحبا و شگفتا بطالقانى که در آنجا گنج هائى براى خداوند عزوجل که نه طلاست و نه نقره ولکن در آندیار مردانى هستند مؤ من و معرفت کاملى بخدا، و آنان نیز انصار و یاران مهدى در آخر الزمان هستند. و اءیضا در کتاب کمال الدین صدوق ص 268 از رسول خدا صلى الله علیه و آله نقل شده که فرمود: و له بالطالقان کنوز لا ذهب و لا فضة الا خیول مطهمة و رجال مسومة ... و او را در طالقان گنج هائى است نه طلا و نقره است جز مرکبهاى چابک و مردان و سواران آماده و مهیا.)) و ابن ابى الحدید در شرح نهج البلاغة ج 7 ص 48 در شرح خطبه 92 ((ملاحم از امیرالمومنین علیه السلام نقل مى کند که فرمود: ((محققا براى آل محمد در طالقان گنجى است که هر وقت مشییت خدا تعلق گیرد آنرا آشکار خواهد ساخت . و آنان داعییان حقند که به اذن و اجازه خدا قیام کنند و مردم را بدین خدا دعوت نمایند.))
6- 102 ص 193 نقل از ادعیه سید بن طاووس - ((الدعاء التاسعة .))
----------------------------------------
شرح: سید محیى الدین العلوى طالقانى