سفارش تبلیغ
صبا ویژن
یک فنجان بصیرت
چه فرقی می کند. درعصر ارتباطات‌ نفس بکشم یا قرون وسطا. وقتی خبری ازتو نباشد. دوره جاهلیت است. اللهم عجل لولیک الفرج .... 
قالب وبلاگ

این روز ها که تیم مذاکره کننده هسته ای با 5+1 به جمع بندی رسیدند کاریکاتور هایی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی دیده می شود که صمیمیت رئیس جمهور ایران با رئیس جمهور آمریکاست البته با مضامین متفاوت در اختیار عموم قرار می گیرد.

اما هر کدام از این کاریکاتور ها مفهوم خاص خود را دارد .که در نمونه ای می بینیم جناب روحانی با اوباما دست در گردن هم هستن و از جیب ها و آستین های رئیس جمهور پول بیرون زده که تحلیل این کاریکاتور هرچه با کشور آمریکا صمیمی تر شویم وضع اقتصاد کشور بهتر می شودو یا در کاریکاتور دیگری که در دست اوبا ما پریز و در دست روحانی دوشاخه قرار دارد عده ای جناب روحانی را به جلو هدایت می کنند و عده ای از جمله نتانیاهو وحتی از سران اعراب هم, اوباما را به عقب می کشند.حتی اگر به رنگ ها هم دقت شود به ظرافت این کاریکاتور پی خواهیم برد.پس باید به حقه های آمریکایی و ناشر این کاریکاتورها از سوی دولت های حامی دولت آمریکا پی برد.

از یک شاهد سو نشر این کاریکاتورها و بازی با اذهان عمومی ملت و از سوی دیگر تهدیدهای نظامی بعد از جمع بندی متن توافق نامه از سوی اوباما و جان کری هستیم.

ولی با توجه به صحبت های رهبری که در دیدار با دانشجویان فرمودند « آماده شوید برای ادامه مبارزه با استکبار ,مگر مبارزه با استکبار تعطیل بردار است؟!این از مبانی انقلاب است ,اگر مبارزه با استکبار نباشد ما تابع قرآن نیستیم آمریکا اتّم مصادیق استکبار است » و خطبه های گرانقدر ایشان بعد ازنماز عید فطر که به صراحت به مسئولان کشورگوشزد کردند «چه متن توافق تصویب بشود چه نشود,سیاست ما در مقابل دولت مستکبر آمریکا هیچ تغییری نخواهد کرد/شعار ملت مرگ بر اسرائیل و مرگ بر آمریکاست » ودر ادامه « مگر اینکه تسلیم ایران را در خواب ببینند » پس باید در این برهه زمانی حساس  که کشور همراه با مشکلات اقتصادی شده است ,هوشیار بود تا راهی برای ایجاد دوگانگی و دو دستگی در جامعه را پیدا نکنند و بکوشیم تا بصیرت افزایی کنیم .اکنون متن جمع بندی توافق نامه تصویب نرسیده است یک عده با نشر وبازنشر کاریکاتور ها چه داخلی چه خارجی, با افکار عمومی بازی می کنند که اگر با آمریکا رابطه داشته باشیم اوضاع اقتصادی کشور بهتر می شود و اگر این توافق نامه گذشتن از خط قرمز ها باشد و انجام نشود بتوانند اوضاع و شرایط و حل نشدن مشکلات جامعه را بر دوش شخص دیگری بگذارند.

امیدوارم که توافق خوب به سرانجام برسد و خط قرمز ها در نظر گرفته بشود و کشورمان به سوی پیشرفت و توسعه بتازد.

با آرزوی ِ محقق شدن (دولت و ملت ،همدلی و همزبانی )

سارا احمدی


[ یکشنبه 94/4/28 ] [ 6:23 عصر ] [ باران ] [ نظرات () ]

با توجه به توافق اولیه که به تائید دو طرف مذاکره کننده رسیده، رژیم صهیونیستی، بزرگترین بازنده توافق هسته ای است. طبیعتا بعد از این هم اقدامات خود را برای نهایی نشدن و به ثمر نرسیدن نتایج این توافق انجام خواهند داد.

پایگاه بصیرت؛ گروه بین الملل: مذا‌کرات دولت‌های ایران و شش ‌کشور بزرگ جهانی درباره برنامه هسته‌ای ایران به توافقی تاریخی در روز سه‌شنبه 23/4/94 منجر شد ‌که طرفین از آن به توافق برد- برد تعبیر ‌کردند و بسیاری از مقامات دنیا از این توافق ابراز رضایت کردند. در این میان صهیونیست ها که طی 21 ماه مذاکره ایران و 5+1 از هیچ تلاشی برای عدم موفقیت این مذاکرات فروگذار نکردند، به شدّت از این توافق عصبانی شدند. علت عصبانیت آن ها چیست؟ آیا این عصبانیت صهیونیست ها سبب خواهد شد تا در مرحله اجرای این توافق اخلال ایجاد کنند؟ در این وضعیت دولت آمریکا چه مسئولیتی دارد؟

سلمان رضوی، کارشناس مسائل اسرائیل در گفتگو با خبرنگار گروه بین الملل بصیرت به این سرالات پاسخ می دهند.

 

بصیرت: چرا صهیونیست ها تا این اندازه از دستیابی ایران و 5+1 به توافق جامع هسته ای عصبانی شدند؟

رضوی: به محض این‌که زمزمه‌های توافق از وین مخابره شد اسراییلی‌ها انتقادات و مخالفت‌های خود را تکرار ‌کردند. بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم، توافق را اشتباهی تاریخی برای جهان توصیف ‌کرد و افزود: در تمامی زمینه‌هایی ‌که قرار بود از دستیابی ایران به توان هسته‌ای نظامی جلوگیری شود سازش‌های بسیار بزرگی صورت گرفته است؛ اشتباهی بد در ابعاد تاریخی. به زعم وی «قدرت‌های جهانی در حالی به سود ایران عقب‌نشینی ‌کرده‌اند ‌که همین روزها بار دیگر در تهران شعارهای مرگ بر آمریکا سر داده شد.» نتانیاهو مدعی شد اگر تلاش‌های اسراییل در این رابطه نبود ایران از مدت‌ها قبل بمب اتمی در اختیار داشت. وی از این‌که قرار است بر اساس توافق جامع نهایی صدها میلیارد دلار از پول‌های بلو‌که شده ایران به خزانه جمهوری  اسلامی واریز شود ابراز ناخشنودی عمیق ‌کرد و گفت: ایران از این پول برای تغذیه برنامه‌های تروریستی خود استفاده خواهد ‌کرد. علاوه بر نتانیاهو دیگر اعضای ‌کابینه وی، سران احزاب مخالف و رؤسای امنیتی و نظامی رژیم اسراییل نیز مواضع مشابهی در این زمینه اتخاذ ‌کرده‌اند.

حال چرا اسراییل بزرگترین بازنده است؟

1- رژیم اسراییل طی بیش از 10 سال گذشته تبلیغات گسترده‌ای با هدف تسلیحاتی بودن و خطرنا‌ک قلمداد ‌کردن برنامه‌های هسته‌ای ایران به راه انداخته بود ‌که در حال حاضر با توجه به تأیید صلح‌آمیز بودن آن، تبلیغات مذ‌کور دروغ و توخالی به نظر می‌آید.

2- برنامه‌های هسته‌ای ایران یکی از ابزارهای ایران هراسانه‌ای بوده ‌که رژیم اسراییل برای ایجاد فاصله میان ایران و برخی ‌کشورهای منطقه‌ای همچون عربستان، قطر، امارات و... استفاده می‌‌کرده است طبیعتاً این ابزار نیز از دست رفته است.

3- صهیونیست ها، ایرانی‌ها را حامی سازمان‌های تروریستی چون القاعده و داعش معرفی می‌نمودند و به زعم آنها ایران احتمالاً آن ها را مجهز به تسلیحات اتمی می‌‌کرد. این تبلیغات دروغین نیز از این پس نا‌کارآمد می شود.

4- اسراییلی‌ها با تمسک به برنامه‌های هسته‌ای ایران به دنبال تداوم تحریم‌های جهانی علیه ایران بودند، اما هم ا‌کنون نه تنها تحریم‌ها لغو می‌شود، بلکه برنامه‌های هسته‌ای ایران نیز به شکلی ادامه می‌یابد.

5- مخالفت اسراییلی‌ها با توافق وین موجب انتقاداتی از سوی مقامات آمریکایی و اروپایی شد. فرانک والتراشتاین مایر، وزیر امور خارجه آلمان در این رابطه گفت: ‌این توافقی توأم با مسئولیت است و اسراییل باید دید عمیق‌تری به این موضوع داشته باشد و توافق را هدف انتقاد شدید قرار ندهد.

6- رقبای داخلی نتانیاهو نیز از توافق وین به عنوان یک شکست برای نتانیاهو یاد ‌کردند. یائیر لاپید، رئیس حزب «یش آتید» گفت: سیاستی ‌که نتانیاهو در قبال برنامه‌های هسته‌ای ایران اتخاذ ‌کرده محکوم به شکست سختی است. افرایم هالوی رئیس سابق موساد نیز طی مصاحبه‌ای گفت نباید از این امر هراسان شد و باید مانع از وخیم‌تر شدن روابط اسراییل و آمریکا گردید.

7- مهم‌تر از همه این‌که نتانیاهو طی سال‌های اخیر روابط با ثبات و مستحکم رژیم اسراییل و آمریکا را تحت الشعاع تأثیرگذاری ایران در عرصه بین الملل با تنش‌های جدی همراه ساخت. وی تلاش نموده بود تا با همراهی و ‌کمک ‌کنگره در برابر اقدامات و سیاست‌های اوباما مقابله ‌کند، اما این امر نه تنها محقق نشد بلکه سبب گسترش اختلافات دوجانبه نتانیاهو- اوباما گردید.

 

بصیرت: رژیم صهیونیستی در دوران بعد از توافق، آیا اقداماتی را جهت اخلال در اجرای توافق خواهد داشت؟ 

رضوی: طبیعی است، با توجه به توافق اولیه که به تائید دو طرف مذاکره کننده رسیده، رژیم صهیونیستی، بزرگترین بازنده توافق هسته ای است. طبیعتا بعد از این هم اقدامات خود را برای نهایی نشدن و به ثمر نرسیدن نتایج این توافق انجام خواهند داد. برای جلوگیری از این اقدامات به نظر می رسد در سه بخش کار خواهد کرد:

1ـ بخش اقدامات تبلیغی منفی در این محور می باشد به عنوان مثال خواهند گفت که ایرانی ها با آزاد شدن 100 هزار میلیارد دلار اموال بلوکه شده خود، خواهند توانست بهتر به حمایت از گروه هایی مثل حماس، جهاداسلامی، حزب الله و گروه های دیگر مقاومت منطقه ای بپردازند و این حمایت باعث می شود امنیت اسرائیلی ها کمتر شود، در حالی که ایران کمک مالی به این گروه ها ندارد و تنها حمایت معنوی از آن ها می کند و این نوع حمایت بسیار مؤثرتر از کمک مالی بوده است.

2ـ صهیونیست ها تلاش می کنند زمان گریز هسته ای ایران را کوتاه تر از آن چیزی که وجود دارد به کشورهای دیگر معرفی کنند. در این زمینه آمریکایی ها معتقد هستند ایران با توجه به بازرسی های سفت، سخت و محدودیت های شدیدی که دارد اعمال می شود حداقل یکسال طول می کشد که بخواهند به مواد لازم برای تولید بمب هسته ای برسد و این هم البته یک جنگ روانی است چون ایران هیچ گاه به دنبال بمب اتم نبوده و نیست. در عین حال به نظر می رسد اسرائیلی ها تلاش می کنند طوری القاء کنند که ایرانی ها هم دنبال بمب اتم هستند و هم با این اقتصاد تقویت شده خیلی زودتر از موعد به بمب می رسند پس بهتر است که این تحریم ها ادامه پیدا کند.

3ـ در کنار صهیونیست ها نیز آمریکایی ها برای کسب اطلاعات بیشتر از دانش هسته ای و نظامی ایران تلاش خواهند کرد که به صورت رسمی از مجاری مانند آژانس بین المللی انرژی و چه مجاری غیررسمی از طریق جاسوس هایی مانند منافقین، تا اطلاعات جدید و دقیقی در این زمینه پیدا کنند.

در مرحله اقدامات عملی هم آن ها چندین گزینه را در نظر خواهند داشت:

1ـ رژیم صهیونیستی در این دو ماه پیش رو در آمریکا تلاش می کند فرصتی که برای بررسی توافق هسته ای در کنگره آمریکا وجود دارد اقدامات خود را از طریق لابی هایی که دارد، تشدید کند. حتی تلاش خواهند کرد جمهوری خواهان و تعداد قابل ملاحظه ای از دموکرات ها را با خودشان همراه کنند. آن ها سعی می کنند تعداد نمایندگان مخالف در کنگره نسبت به توافق هسته ای را به دو سومی که وجود دارد برسانند تا آقای اوباما نتواند آن را وتو کند. این اقدام در دستور کارها آن ها می باشد حتی پیش بینی می شود که نتانیاهو دوباره به کنگره آمریکا برود.

2ـ رژیم صهیونیستی در اروپا به ویژه در کشورهای فرانسه و انگلستان تلاش می کند تا با در آوردن یک سری نکات منفی از توافق اولیه هسته ای، این دو تا کشور را به زعم خودش یک طوری موافق کامل توافق معرفی نکنند، بلکه منتقد نشان دهند و این موضوع باعث شود تا دو کشور در مرحله بعد اعلام کنند نسبت به برخی از مفاد توافق اعمال شده اعتراض و انتقادی دارند که این موضوع باعث شود تا تصویب نهایی توافق اولیه هسته ای به تاخیر و با مشکلاتی همراه باشد هر چند با سفرهایی که مقامات دو کشور اعلام کرده اند که به ایران می آیند، این حربه صهیونیست ها می تواند خنثی گردد.

3ـ تلاش جدی صهیونیست ها طی این مدت در پروژه ایران هراسی خواهد بود که خیلی وقت است شروع کرده اند. در این زمینه آن ها تلاش می کنند تا عربستان و ترکیه را به خاطر مباحث یمن و سوریه بیشتر به سمت خودشان بکشند تا بین آن ها و ایرانی ها اختلافی ایجاد شود.

 

بصیرت: مسئولیت دولت آمریکا در جلوگیری از اخلال گری های صهیونیستی در زمینه اجرایی توافق هسته ای چیست؟

رضوی: از چند زاویه دولت آمریکا در این زمینه مسئولیت دارد:

1ـ از باب حقوقی؛ به هرحال دولت آمریکا به عنوان یک دولت آمده پای این توافقنامه اولیه را امضاء کرده و در این زمینه با وجود اختلافاتی که وجود دارد، مسئول است و این از مسئولیت های دولت اوباما است که انتقادات و مخالفت های جمهوری خواهان و محافظه کاران در کنگره به ویژه سنا را رفع کند و نگذارد توافق و اجرای آن را با مشکل مواجه کنند.

2ـ دولت اوباما و دموکرات ها از یک جهت سعی کردند نشان دهند که با یک خط مشی متفاوتی از خط مشی دولت جمهوری خواهان قبلی یعنی بوش تلاش کردند تا منافع آمریکا را تامین کنند و به این توافق نیاز دارند و چون خط مشی آن ها متفاوت است، یعنی مبتنی بر مذاکرات دیپلماتیک و حداکثر با ابزار تحریم است، می خواهند خودشان را در این قضیه موفق جلوه دهند و این راهبرد خودشان را مثمر ثمر نشان دهند. طبیعی که باید تلاش کنند برای اثبات تعهد به روش های خود، آن را به نتیجه برسانند./

با تشکر از جناب اقای رضوی که وقت خود را در اختیار پایگاه بصیرت قرار دادند.

مصاحبه از: وحید قاسمی

شناسه مطلب : 277284|

[ جمعه 94/4/26 ] [ 10:48 عصر ] [ باران ] [ نظرات () ]
اکنون که قدرت های بین المللی دریافته اند با فشار، تهدید و تحریم و دیگر اقدامات غیرمستقمی امنیتی نمی توان مانع از پیشرفت صلح طلبانه و مشروع یک ملت شد، چنانچه بر توافقات انجام شده پایدار بمانند، می توان امیدوار بود که از رهگذر تثبیت گام های اجرایی توافق هسته ای ایران و 5+1، مقدمات حرکت به سمت صلح و ثبات بیشتر در منطقه و دنیا برداشته شود.

پایگاه بصیرت؛ گروه بین الملل: بعداز 12 سال مذاکرات هسته ای ایران با قدرت های بین المللی (ابتدا تروئیکای اروپا و در ادامه گروه 5+1) در نهایت روز سه شنبه، 23 تیرماه 1394، با صدور جمع بندی توافق جامع میان ایران و 5+1 در وین به پایان رسید و از سوی محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام شد. در مقدمه این جمع بندی آمده است: « جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 (چین، فرانسه، آلمان، فدراسیون روسیه، انگلیس و ایالات متحده، و نماینده عالی اتحادیه اروپایی در امور خارجی و سیاست امنیتی)، در مورد این برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) تصمیم گیری نمودند. این برجام بازتاب یک فرآیند گام به گام بوده و مشتمل بر تکالیف متقابل به نحو مندرج در این سند و پیوست های آن است که قرار است توسط شورای امنیت مورد تایید قرار گیرد...»


دستیابی به توافق نهایی هسته ای بازتاب های زیادی را در بین مقامات کشورهای مختلف دنیا داشت و به جز سران رژیم صهیونیستی و برخی از اعضای حزب جمهوری خواه آمریکا ، که علیه آن موضع گرفتند و نیز غیر از یک پیام منفی از سوی سعودی ها، بسیاری از مقامات کشورها از دستیابی به این توافق ابراز رضایت ??ردند. مقامات ترکیه، عراق، آلمان، روسیه، کویت، رئیس دولت امارات، پاکستان، افغانستان، لبنان، دبیر کل ناتو، تاجیکستان، واتیکان، حزب الله لبنان و جهاداسلامی فلسطین و نیز دموکرات های آمریکا برخی از مسئولان خارجی بودند که از دستیابی به این توافق ابراز رضایت کردند و برخی از آن ها صدور آن را به دولت ایران تبریک گفتند.

عصر دیروز نیز رهبر معظم انقلاب با اشاره به سخنان رئیس جمهور در ابتدای این دیدار درباره نتایج مذاکرات هسته ای، از زحمات و مجاهدات صادقانه و مجدانه تیم هسته ای قدردانی و تشکر کردند.

دستیابی به توافق جامع هسته ای ایران و 5+1، که طی 12 سال نشست های و مذاکرات مختلف، قدرت های بزرگ بین الملل را دور خود جمع کرد، جایگاه مهمی در عرصه مسائل و روابط بین الملل دارد. می توان گفت از سال 1382 که اولین نشست گفتگوهای هسته ای بین ایران و سه کشور اروپایی ( فرانسه، آلمان و انگلیس)، برگزار شد تا این دور از مذاکرات که 19 روز است دولت ایران با شش قدرت دنیا (آمریکا، آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) در سطح وزرای خارجه و معاونان وزیر به شکل مستقیم مذاکره می کند، مقطع کم نظیری در تاریخ روابط بین الملل رقم خورده است.

در این مقطع قدرت های بین المللی با انواع تهدیدات و فشارها سعی کردند یک کشور را از حقوق مشروع خود، که قوانین بین المللی بر آن تصریح دارد، محروم کنند. در طول این مدت دولت های غربی تحت هدایت آمریکا، انواع فشارهای اقتصادی به شکل مستقیم و فشارهای امنیتی به شکل غیرمستقیم را بر جمهوری اسلامی ایران تحمیل کردند تا از تحقیق و توسعه صلح آمیز دانش هسته ای خودداری کند و این یکی از خواسته های غیرمعقول در تاریخ روابط بین الملل بود، اما استقامت و پایداری جمهوری اسلامی ایران با حمایت های مردمی بر سر حقوق مشروع هسته ای خود، سبب شد تا قدرت های بین الملل دست آخر، راه اعمال فشار بر ایران را ناکارآمد دانسته و به شکل جدی خواهان مذاکره با ایران شوند تا از طریق توافق با ایران، دغدغه ها و نگرانی های کذایی و بیهوده خود درباره ایران را رفع کنند.

با نگاهی به نقش موضوع هسته ای ایران در چگونگی مواجه کشورهای غربی با جمهوری اسلامی می توان نکات ذیل را درباره رفتار طرفین استخراج کرد. استخراج این نکات، معانی مهمی را در منطق روابط بین الملل خلق می کند و به عبارتی عناصری را تولید می کند که به تقویت صلح و ثبات در عرصه بین الملل کمک زیادی می کند:

1- منطق رفتاری غرب در طول سال ها مذاکره هسته ای با ایران، عبارت بود از اتهام زنی، اشاعه دروغ، جنگ رسانه ای، گفتگوهای تهدید آمیز، تهدید نظامی، تحریم بسیار شدید و استفاده از هرگونه ابزاری جهت ترتیب دادن یک جنگ اقتصادی با ایران، جاسوسی، تلاش برای حذف فیزیکی دانشمندان هسته ای ایران، جنگ الکترونیکی علیه مراکز هسته ای ایران و فشارهای امنیتی از پیرامون بر ایران؛

در مقابل منطق رفتاری جمهوری اسلامی ایران عبارت بود از شفاف سازی، همکاری عزت مندانه با سازمان های بین المللی، تصمیمات داوطلبانه (که خدشه ای بر استقلال کشور وارد نمی کرد)، اجازه به بازرسی های گسترده آژانس انرژی اتمی از مراکز هسته ای و دیگر مراکز مورد نظر آژانس با حفظ عزت و استقلال کشور، استقبال از گفتگوی عادلانه، صبر، استقامت، تحقیق و توسعه دانش هسته ای در چارچوب قوانین آژانس و تحت نظارت آن، بومی سازی دانش هسته ای و تربیت نسل جوان و با انگیزه ای از دانشمندان هسته ای و توسعه مراکز هسته ای خود مطابق با قوانین آژانس بین المللی انرژی اتمی، عدم اقدام عجولانه در سیاست خارجی و تصمیم گیری های معقول و منطقی و همچنین افزایش سطح بازدارندگی نظامی جهت حفاظت از سایت های هسته ای خود.

2- چنان که گفته شد دولت های غربی مبتنی بر منطق رفتاری فوق بیش از یک دهه با فشار و تهدید با ایران برخورد کرده و قطعنامه متعددی را در شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران تصویب کردند، اما نتیجه کار نشان داد که نمی توان در برابر صبر و استقامت بر خواسته های معقول و مشروع یک ملت، که البته از قدرت بازدارندگی نسبتا بالایی نیز برخوردار است، ایستاد و آن ها را از بین برد.

این سخن به این معناست که رفتار جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات هسته ای طی این سال ها سبب شده تا یک ارزش مهم در عرصه روابط بین الملل به صحنه بیاید و آن برجسته شدن عقلانیت و منطق در عرصه آمیخته با قدرت و اجبار است. جمهوری اسلامی ایران از رهگذر مذاکرات هسته ای طی چندین سال، اثبات کرده که در مواجه با قدرت های بین الملل که مبتنی بر نظریه واقع گرایی، تنها با کاربست فشار و ابزارهای سخت، اهداف خود را پیگیری می کنند، می توان مقاومت، عقلانیت و رفتار منطقی را مطرح و برجسته کرد. بدیهی است که دفاع از این ارزش ها به سود همه ملت هاست و زمینه تقویت صلح و ثبات بین الملل را فراهم می کند.

اکنون که قدرت های بین المللی دریافته اند که با فشار، تهدید و تحریم و دیگر اقدامات غیرمستقمی امنیتی نمی توان مانع از پیشرفت صلح طلبانه و مشروع یک ملت شد، چنانچه بر توافقات انجام شده پایدار بمانند و آن را دستخوش تفسیرهای ناروا و غیرمنطقی نکنند و حاصل چندین سال مذاکره، تأمل و ارزیابی کارشناسان فنی، سیاسی و حقوقی مختلف از کشورهای خود را بر باد ندهند، می توان امیدوار بود که اندکی الگوی جدید از تعاملات انسانیِ متکی بر مقاومت ملت ها در برابر زیاده خواهی سلطه گران، در روابط بین الملل، جان گیرد و از رهگذر تثبیت گام های اجرایی توافق هسته ای ایران و 5+1، مقدمات حرکت به سمت صلح و ثبات بیشتر در منطقه و دنیا برداشته شود.

در غیر این صورت، دولت های غربی دوره ای از همیاری و کمک به خدعه و فریب در عرصه بین الملل را آغاز کرده اند و زمینه را برای جنایت ها و رفتار غیر انسانی در عرصه بین الملل باز گذشته اند. مذاکرات هسته ای ایران و غرب با مشارکت شش قدرت جهانی بیش از یک دهه به طول انجامید. در طول این مذاکرات انواع فشارها و تهدیدات نیمه سخت و نرم غربی ها در مقابل منطق و عقلانیت ایران به بن بست رسید. اگر این مذاکرات که منجر به توافق نهایی شده است، در مرحله اجرای توافق با خدعه، فریب و عدم مسئولیت غربی ها مواجه شود، در این نقطه به این معناست که عناصر فشار و تهدید توسط غربی ها اجازه نداده حداقلی از عقلانیت و منطق در روابط بین الملل پا بگیرد. این وضعیت به معنای فتح آخرین سنگر عقلانیت توسط تهدید و فشار است و نمی توان بعد از این انتظار تقویت رفتارهای معقول در عرصه بین الملل را داشت. در دوره ای که گروه های تروریستی همچون داعش، از هیچ گونه رفتار غیرمعقولی در سطح دنیا خودداری نمی کنند، کارشکنی در اجرای توافق هسته ای ایران و 5+1 با خواسته ها و رفتارهای نامعقول غربی ها  نه تنها زمنیه بازتولید بی اعتمادی به خود آن ها است، بلکه کمک بزرگی به رشد افراط گرایی و فقدان رفتارهای عقلانی در سطح دنیا خواهد کرد.  بنابراین در وجه مخالف این استدلال، دست کشیدن غربی ها از خدعه و فریب، کمک بزرگی به صلح و ثبات در میان ملت هاست که جمهوری اسلامی ایران یک تنه  در طول مذاکرات هسته ای ده ساله با غرب، بار آن را به دوش کشیده است./

علی میرزایی

 
شناسه مطلب : 277267|

[ پنج شنبه 94/4/25 ] [ 12:16 صبح ] [ باران ] [ نظرات () ]
نتانیاهو برای چوب لای چرخ گذاشتن مذاکرات هسته ای ایران، دست به دامن روز قدس نیز شد.

[ دوشنبه 94/4/22 ] [ 7:9 عصر ] [ باران ] [ نظرات () ]


پایگاه بصیرت: روند مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه 1+5 اندکی شتاب گرفته بود که چهار، پنج روز پیش، اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا از طریق ویدئو کنفرانس با گروه مذاکره‌کننده آمریکایی گفت‌وگو کرد. پس از این گفت‌وگو مواضع طرف آمریکایی به کلی تغییر کرد تا جایی که توافقات نیم‌بند روزهای اخیر را نیز متزلزل کردند و با تغییر لحن، به ترک میز مذاکرات تهدید کردند و فراتر از آن هم رفتند و از روی میز بودن همه گزینه‌ها نیز سخن گفتند. دگرگونی رویکرد آمریکا هم متأثر از عواملی بود و هم اهدافی را دنبال می‌کرد، از جمله اینکه آمریکایی‌ها گمان می‌کردند در ساعات پایانی هم فرصت دیگری دارند تا شاید با رو ترش‌کردن و ارائه رفتاری متفاوت با آنچه در روزهای اخیر از آنها دیده شد و متزلزل‌کردن توافقات در حال قطعی‌شدن و وارد‌آوردن فشار بیشتر به ایران بتوانند امتیازات جدی که تاکنون در گرفتنش ناکام بودند، به‌دست آورند. پس از این تحول رفتاری آمریکا که کم‌هزینه هم نبود و به اندازه کافی به حیثیت پلید و غیرقابل اعتماد آمریکا لطمه زد، همه چیز به واکنش طرف ایرانی بستگی داشت. دکتر ظریف در واکنش به رفتار جدید طرف آمریکا در حساب توئیتری خود نوشت: «این حرف را جدی بگیرید؛ شما نمی‌توانید در وسط مسابقه اسب‌ها‌یتان را عوض کنید.» دکتر ظریف پس از برگزاری مراسم شب احیا در مرکز اسلامی امام علی(ع) وین در گفت‌وگو با خبرنگاران ایرانی نیز گفت: «متأسفانه ما هم شاهد تغییر مواضع و هم شاهد زیاده‌خواهی هستیم و هم شاهد این هستیم که چند کشور در 1+5 دارای مواضع متفاوتی هستند و این وضع را دشوار کرده است... ما همه تلاش خودمان را می‌کنیم و همان‌طور که مقام معظم رهبری و مسئولان کشور بارها گفته‌اند، ما به‌دنبال مذاکره و توافق با غرب هستیم... ما مذاکرات را ادامه می‌دهیم و میز مذاکرات را ترک نکردیم و هیچ‌وقت ترک نخواهیم کرد... ما الآن به مرحله‌ای رسیده‌ایم که واقعاً باید طرف‌های مقابل تصمیم بگیرند که به‌دنبال توافق هستند یا فشار...» این سخنان که چند ساعت بعد با هجوم ده‌ها میلیونی ایرانیان به خیابان‌ها برای بزرگداشت روز قدس و اعلام حمایت از مردم مظلوم فلسطین و سایر مظلومان جهان و شعار برای توافق عزتمندانه حمایت شد، خیلی زود آمریکایی‌ها را متوجه اشتباه‌شان کرد و آنها فهمیدند که تیرشان به سنگ خورده و چنانچه این اشتباه راهبردی را جبران نکنند، فرصتی که گمان می‌کردند نقطه مناسبی برای افزایش فشار بر ایران است، می‌تواند نقطه شکست مذاکراتی باشد که به نتیجه‌اش دل بسته و بسیار به آن نیاز دارند؛ از این‌رو، ظرف کمتر از 24 ساعت موضع آمریکا و در رأس آن جان کری تغییر یافت و از حل‌وفصل برخی از اختلافات و بسیار سازنده‌بودن فضای مذاکرات و پیشرفت سخن گفت. کاخ سفید نیز با گفتن اینکه آمریکا و دیگر کشورهای طرف مذاکره با ایران هیچ‌گاه تا این حد به توافق نزدیک نبوده‌اند، برای جبران اشتباه مذکور به کمک کری آمد. این‌گونه بود که آمریکایی‌ها دوباره به مسیر عقلانیت بازگشتند و با تبدیل فرصت 30 روزه کنگره برای بررسی متن توافق به 60، روز تمدید مذاکرات تا دوشنبه 22 تیر را پذیرفتند؛ اما این بدان معنا نیست که آمریکایی‌های سربه سنگ‌خورده، مذاکرات را بدون سنگ‌اندازی و دست‌کشیدن از زیاده‌خواهی دنبال می‌کنند. بنابراین، باید همچنان با پای‌فشردن بر اصول و خطوط قرمز و مراقب رفتار آمریکایی‌ها بودن، مذاکرات را تا رسیدن به نتیجه لازم مدیریت کرد. ان‌شاءالله.

 
شناسه مطلب : 277132|

[ شنبه 94/4/20 ] [ 6:21 عصر ] [ باران ] [ نظرات () ]

هر جناحی که بخواهد از موضوع مذاکرات هسته ای در جهت جناح خود سوءاستفاده کند در آینده بازنده است چون اگر کشور تضعیف شود تمام جناحها که در چهارچوب نظام هستند بازنده خواهند بود

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی دولت دهم در گفت و گو با بصیرت گفت:منتقدین مذاکرات که در سایر حوزه ها موافق دولت هستند باید در رفتار خود دقت کنند؛ اگر بخواهیم بگوییم که مذاکرات به نتیجه نمی رسد که دولت تضغیف شود تا در انتخابات برنده شویم این غلط است. اگر به نتیجه ای که کشور می خواهد نرسیم باید دولت را تقویت کنیم ولی مواظب باشیم که دولت به نتیجه نرسیدن مذاکرات را به بهانه استفاده سیاسی در انتخابات تقصیر منتقدین نیندازد. همه باید با همدلی و همراهی همانی را که مقام معظم رهبری فرمودند انجام دهیم چون باید مقابل دشمنان خارجی متحد باشیم و انسجام رفتار داشته باشیم.

فریدون عباسی رئیس انجمن هسته ای ایران  با اشاره به سابقه برخی از افراد در کمک به دشمن در افزایش تحریمها افزود: عده ای آدرس به دشمن می دادند که باید ایران تحریم شود تا ضعیف شود و ما قدرت بگیریم حتی در داخل هم این شعارها داده می شد پس در حال حاضر باید مذاکرات هر نتیجه ای که دارد با نرمش های قهرمانانه از این مرحله عبور کنیم که تحریم در کشور نباشد و همه این موارد باید در جهت انسجام کشور باشد. هر جناحی که بخواهد از موضوع مذاکرات هسته ای در جهت جناح خود سوءاستفاده کند در آینده بازنده است چون اگر کشور تضعیف شود تمام جناحها که در چهارچوب نظام هستند بازنده خواهند بود.پس باید در جهت تقویت کشور پیش رویم و تیم مذاکره کننده هم باید همان کلماتی که رهبر در موردشان به کار بردند در ع??ل هم همان را نشان دهند ضعف از خود نشان ندهند تا مردم هم محکم از آنها حمایت کنند.

وی تاکید کرد:  تاکنون مردم ایستادگی و سختی ها را هم تحمل کرده اند شاید مسئولان به دلیل نوع شغلشان سختی ها را حس نکرده باشند ولی مردم به امید زندگی بهتر مشکلات را تحمل می کنند ولی زندگی بهتر هم این نیست که عزتشان را از دست بدهند، اقتدار کشور باید حفظ شود تا دیگران برای کشور ما تصمیم گیری نکنند .

دکتر عباسی افزود:مردم آسیب هایی را که آمریکا طی 50 سال به ملت ما وارد کرده است را فراموش نکرده اند و اساسا در موضوع هسته ای مذاکره کردیم که شری را از کشور دور کنیم، نرفتیم که تمام جنایات آمریکا را پاک کنیم و بگوییم که ما دیگر مرگ بر آمریکا نخواهیم گفت. به نظر من در روز قدس شدت مرگ بر آمریکا بیشتر خواهد شد و دلیل آن کشتار برادران و خواهران  ما در منطقه است. مردم بیشتر دیدند که دست جنایتکار آمریکا پشت این مردم کشی هاست. در روز قدس امام(ره) فرمودند اسرائیل باید از صحنه جغرافیایی پاک شود و قاعدتا روز قدس روز استکبار ستیزی و کمک به مستضعفین است و آمریکا مستکبرترین مستکبر در تاریخ  معاصر است که باید علیه او شعار داده شود.

وی تصریح کرد: مردم نمی خواهند پروژه های راهبردی در کشور کنار گذاشته شود چون مردم فهیم هستند و می دانند اشتغال برای فرزندانشان در پروژه های راهبردی است. یعنی اگر در کشور پروژه های بزرگ و هدفمندی را داشته باشیم و آن باعث استفاده از رشد فنی و علمی در کشور باشد، برای جامعه اشتغال پایدار ایجاد می کند نه اشتغال کاذب و زودگذر. قطعا مردم نمی خواهند پروژه های استراتژیک از جامعه ایران حذف شوند که یکی از این پروژه ها موضوع هسته ای است که می تواند موتور خیلی از صنایع را راه بیندازد.

دکتر عباسی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در دیدار با اساتید دانشگاه در باره لزوم افزایش فعالیتهای علمی در دانشگاهها افزود:مقام معظم رهبری فرمودند که مسئولان دست اندرکار اجرایی توجه کنند که این اساتید لشگر نهفته و دانشجویانی که به آنها می پیوندند خیلی موثر هستند اگر امروز به این اساتید توجه شود و در انجام وظایف تربیتی به آنها کمک کنند و از اساتید بخواهند وارد بحث تربیت کارشناسان و مدیران آتی کشور که از دانشگاه ها بیرون می آیند بشوند و به اندازه به آنها بها داده شود مشکلات بهداشت، محیط زیست، دفاع، مسایل عرق ملی و ... حل می شود و نگرش ها، نگرش اقتصادی تر  و اقتصاد مقاومتی خواهد شد.

اگر امروز کار کنند در دولت های بعدی نیستند ولی خودشان و فرزندشان حاصل آن را 20 سال آینده خواهند دید. ممکن است توسط همین اساتید چند نظر مغایر هم داده شود ولی ما از اتاق های فکر در دانشکده ها باید در جهت همگرایی کشور استفاده کنیم این چیزی است که مغفول مانده است.

به تعبیر مقام معظم رهبری، قاطبه اساتید مومن و متعهد هستند. بنابراین این افراد غیبت نمی کنند تهمت نمی زنند و ... باید از این اساتید به جا استفاده شود. ما ظرفیت های نهفته در کشور زیاد داریم که باید برای آن ها شرایط آزاد سازی به وجود بیاوریم. جنگ برای جوانان دهه 60 شرایطی ایجاد کرد که یک جوان ولو تحصیل نکرده از روستاهای دور می توانست بدون تخصص کار یاد بگیرد چون عرصه باز بود و می توانست چیزهای مختلف یاد بگیرد و بعد استعداد خود را نشان می داد که آیا رزمنده خوبی یا پشتیبان خوبی می شود یا تفکر مهندسی بدون درس و دانشگاهی دارد؟ همین افراد بودند که امروز مدیر و کارشناس کشور شدند باید این عرصه ها را در جنگ نرم و عرصه تحریم ایجاد کنیم تا استعداد های نهفته کشور شکوفا شود.

گفتگو از : سید محمد مشکوة الممالک

 
شناسه مطلب : 277109|

 


[ سه شنبه 94/4/16 ] [ 5:16 عصر ] [ باران ] [ نظرات () ]

ملت ایران با حضور با شکوه خود در روز قدس با صدای بلند به جهانیان اعلام می کند که چه مذاکرات هسته ای به توافق برسد و چه نرسد ذره ای در روحیه ضد استکباری مردم ایران تغییری ایجاد نخواهد کرد


پایگاه بصیرت، روز قدس امسال دو ویژگی دارد؛ یکی «حضور باشکوهتر» مسلمین جهان است که در واکنش به جنایات ناشی از پیوند فرزندان مشروع آل سعود و رژیم نامشروع اشغالگر قدس صورت می گیرد  که حاصلی جز ریختن خون دهها مسلمان بیگناه از مردم یمن نداشته و بغضی شده بر گلوی میلیاردها انسان مسلمان غیرتمند که در روز قدس می ترکد.
ویژگی دوم روز قدس امسال به «پیام حضور» با شکوه مردم انقلابی ایران به استکبار جهانی مر بوط می شود.  مردم ایران در روز قدس امسال با شعارهای مرگ بر آمریکا و اسرائیل به غرب این پیام صریح را خواهد داد که:
اول: مذاکرات هسته ای از منظر ایرانیان به مفهوم حل مشکلات فی مابین ایران و آمریکا نیست و آنچه در این زمینه رخ داده چیزی جز اثبات بی اعتماد بودن طرف غربی نبوده است. 
دوم:مردم با بصیرت ایران با دقت روند مذاکرات هسته ای را دنبال کرده و متوجه زورگویی و زیادخواهی طرف مقابل به عنوان مانع اصلی توافق هسته ای هستند. 
سوم: برای مردم ایران مسجل شده که آمریکا به رغم نیاز خود به میز مذاکره تلاش می کند تا این روند به اشکال گوناکون ادامه پیدا کرده و با زیر سوال بردن توافقات گذشته جمهوری اسلامی را وادار به عقب نشینی از مذاکرات نماید. 
چهارم:ملت ایران با حضور با شکوه خود در روز قدس با صدای بلند به جهانیان اعلام می کند که چه مذاکرات هسته ای به توافق برسد و چه نرسد ذره ای در روحیه ضد استکباری مردم ایران تغییری ایجاد نخواهد کرد و مردم ایران جنایات آمریکا را فراموش نکرده و هیچ نشانه ای از وجود تغییر در خ??ی استکباری آنها نمی بیند.   
پنجم: غرب باید توجه داشته باشد که در اسلام حمایت از مظلومین و مستضعفین به عنوان یک اصل خدشه ناپذیر مطرح بوده و در همین راستا در کنار مردم مظلوم فلسطین خواهد ایستاد، ضمن آنکه وجود رژیم منحوس اسرائیل از نظر آنها نامشروع بوده و  تصمیم ملت های مسلمان برای نابودی این رژیم شکل گرفته و در این تصمیم چه تحریم ها ادامه یابد و چه ادامه نیابد، کمترین تزلزلی ایجاد نخواهد شد. چنانچه رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند: اگر در مذاکرات به توافق برسیم یا نرسیم، ملت ایران هیچگاه در دفاع از مظلوم ساکت نمی ماند و حامی مظلومان و دشمن اصلی ظالمان می باشد. و هر کشوری در مقابل اسرائیل بایستد ، کشور ایران از آن حمایت می کند... در هر صورت نابودی اسرائیل جزء اهداف اصلی و راهبردی انقلاب اسلامی ایران است و امنیت رژیم صهیونیستی به هیچ وجه تامین نمی شود. 

 
شناسه مطلب : 277103|

[ سه شنبه 94/4/16 ] [ 5:14 عصر ] [ باران ] [ نظرات () ]

نکته بسیار مهمی که پنهان مانده، بازی خاص اوباما و کاخ سفید در دقیقه 90 و وقت اضافه مذاکرات هسته ای است. اوباما هنوز تصمیم نهایی خود در خصوص نقاط اختلافی را به ارنست مونیز و جان کری ابلاغ نکرده است.

پایگاه بصیرت؛ گروه بین الملل: مذاکرات هسته ای ایران و اعضای 1+5 به زمان حساس و سرنوشت ساز خود رسیده است و با این که اخبار پیرامون نزدیک شدن به توافق افزایش یافته است، اما همچنان وضعیت نامشخصی وجود دارد. تنها آنچه واضح است این­ که مذاکرات برای چند روز دیگر، یعنی تا سه شنبه 16 تیرماه تمدید شده و همچنان دیدارها و نشست های سنگینی بین وزرای خارجه ایران و آمریکا و معاونان آن­ ها برقرار است.

برای آگاهی بیشتر از وضعیت مذاکرات و چشم انداز آن، خبرنگار گروه بین الملل بصیرت با دکتر حنیف غفاری، کارشناس مسائل هسته ای که در محل مذاکرات حضور دارند، گفتگویی را انجام داده که در ذیل می آید:

 

بصیرت: جناب دکتر غفاری بفرمائید آخرین وضعیت مذاکرات را چگونه ارزیابی می کنید ؟

دکتر غفاری: شرایط در وین واقعا پیچیده است. پیوستگی نقاط اختلافی به یکدیگر در قبال  "بازرسی های آژانس"، "رفع تحریم ها" و " تحقیق و توسعه" این پیچیدگی را تشدید کرده است. از سوی دیگر، طرفین تمدید بلند مدت مذاکرات را در دستور کار خود قرار نداده و  رسیدن به این نقطه را مترادف با شکست مذاکرات یا موضوعی مشابه آن قلمداد می کنند. از همان ابتدای مذاکرات وین، صرفا تمدید کوتاه مدت و چند روزه مذاکرات بین ایران و اعضای 1+5 موضوعیت داشته است.

نقاط اختلافی به طور کلی در سه حوزه "مکانیزم  و فوریت زمانی رفع تحریم ها"، "حدود و ثغور نظارت آژانس در توافق نهایی" و "موضوع تحقیق و توسعه" به قوت خود باقیست هر چند در  برخی از آن ها پیشرفت هایی به وجود آمده است. این پیشرفت ها هنوز به صورت جزئی و ریز مورد جمع بندی نهایی وزرای امور خارجه قرار نگرفته و از این رو نمی توان به صورت قطعی از حصول توافق کامل حول آن ها خبر داد. با این حال اصلی ترین نقطه اختلافی میان طرفین که موضوعی بسیار مهم و تعیین کننده می باشد، بحث بازگشت فوری SNAP BACK  است. آمریکا و فرانسه خواستار بازگشت خودکار و فوری تحریم ها در صورت بر هم خوردن توافق هستند، اما ایران، روسیه و چین چنین موضوعی را غیر منطقی دانسته و آن را بر نمی تابند. بدیهی است که در صورت تصویب مکانیزم بازگشت فوری تحریم ها، کمترین تناسبی میان سرعت بازگشت طرفین به وضعیت قبل از توافق وجود نخواهد داشت .

ادامه مطلب...

[ دوشنبه 94/4/15 ] [ 3:48 عصر ] [ باران ] [ نظرات () ]

حضور آحاد ملت ایران اسلامی در راهپیمایی روز قدس می تواند خنثی کننده تحرکات آن اقلیت غربگرا و خوشبین به آمریکا و جنایتات آمریکا در داخل کشور باشد.

پایگاه بصیرت، راهپیمایی روز قدس امسال، که هر ساله تجلی حمایت مسلمانان سراسر عالم از آرمان فلسطین و قدس شریف از یک سو و تجلی مقاومت و مبارزه علیه استکبار و صهیونیسم بین الملل از سوی دیگر است،‌ به عنوان اولین حضور مردم مسلمان ایران در صحنه بعد از توافق احتمالی هسته ای نقطه عطفی در تاریخ ایران خواهد بود، ‌زیرا آمریکا در مذاکرات و توافق احتمالی هسته ای به دنبال آن است که اینگونه وانمود کند که جمهوری اسلامی ایران ناچار به تغییر رفتار شده است. برای این منظور و باتوجه به شرایط پیش رو، آمریکا علاوه بر اینکه سعی می کند سناریوی مذکور را در رسانه ها عملیاتی کند،‌ امید دارد تا بدنه اجتماعی غرب گرا و خوشبین به آمریکا در ایران نسبت به این سناریوی همراهی نشان داده و نوعی پیام هماهنگ را از داخل ایران به آمریکا منتقل کنند. از این رو مراسم روز قدس به عنوان نمادآرمانی روحیه ضدآمریکایی و ستیز با رژیم صهیونیستی، ‌می تواند نقطه عطفی برای محک خوردن این سناریوی آمریکا در داخل کشور باشد؛ بدین صورت که در راهپیمایی روز قدس امسال، آن اقلیت غربگرا و زاویه دار با آرمان های امام(ره)،‌ مقام معظم رهبری و انقلاب اسلامی به جای سردادن شعارهای مرگ بر اسرائیل، مرگ بر آمریکا و... این مراسم را، که ویژگی بارز آن استکبارستیزی می باشد، به بهانه اجتناب از تنش و چالش، به نوعی آن را به مراسمی برای حمایت از تیم مذاکره کننده و توافق هسته ای احتمالی تبدیل کنند تا در این صورت هم شعارهای ضد استکباری و مرگ بر اسرائیل و مرگ بر آمریکا ملت انقلابی ایران کمرنگ جلوه داده شود و هم به نوعی تغییر در رفتار سیاسی ایران اسلامی جلوه داده شود. اهمیت این موضوع وقتی بیشتر می شود که بدانیم جمهوری اسلامی ایران اصلی ترین پرچمدار مبارزه با استکبار در دنیا و نفی غصب ظالمانه قدس شریف محسوب می شود.

انقلاب اسلامی پرچمدار استکبارستیزی در سطح نظام بین الملل

دقت در تاریخ سیاست و روابط بین الملل در دوره جنگ سرد و بعد از آن، حیاتی بودن این موضوع را برای آمریکایی ها نشان می دهد؛ بدین معنا که در دوران مذکور، کشورهای انقلابی که در مقابل نظم جهانی آمریکایی قرار گرفته بودند یا دچار فروپاشی شدند و یا اینکه از مواضع انقلابی و ضدامپریالیستی خود کوتاه آمده و دچار استحاله در نظام جهانی شدند. از این دست کشورها باید به اتحاد جماهیر شوروی سابق اشاره کرد که اساساً توان رقابت در مقابل آمریکا را از دست داد و دچار فروپاشی شد، نمونه دیگر چین کمونیست است،‌ که با وجود داشتن مواضع انقلابی و ضدامپریالیستی در دوره مائو، با روی کارآمدن دنگ شیائوپینگ در این کشور، اساساً از مواضع انقلابی خود دست کشید و به نوعی نظم آمریکایی حاکم بر سیاست و روابط بین الملل را پذیرفت و در این نظم استحاله شد. جمهوری کوبا در آمریکای لاتین نمونه دیگری است، که سال ها پس از فروپاشی شوروی و استحاله چین، همچنان به مواضع ضدآمریکایی خود پایبند بود که این کشور نیز با کنار رفتن فیدل کاسترو، رئیس جمهور سابق این کشور و روی کارآمدن رائول کاسترو در این کشور، پذیرفته است که در ازای رفع تحریم های تجاری آمریکا علیه این کشور، از مواضع انقلابی خود علیه آمریکا دست بردارد.

آنچه گفته شد نشان می دهد که آمریکا در طول حیات ابرقدرتی خود به طرق مختلف کشورهای مخالف با نظم جهانی مورد نظرش را به تسلیم و دست کشیدن از مواضع انقلابی واداشته است. در این میان، تنها کشوری در جهان که همچنان بر مواضع انقلابی خود پایداری کرده و استکبارستیزی را به طور عملی در رفتار خود به نمایش گذاشته است، جمهوری اسلامی ایران است. از این رو، طبیعی است که آمریکا به طرق مختلف می کوشد این کشور را از مواضع انقلابی و ضداستکباری اش تهی سازد.

در همین راستا، همانطور که گفته شد، مذاکرات هسته ای و انعقاد توافق احتمالی نهایی هسته ای میان ایران و1+5 بهانه و فرصتی برای آمریکا و جریان غربگرا در داخل کشور برای سوء استفاده است. حال آنکه  مواضع انقلابی رهبر معظم انقلاب اسلامی صراحت دارد که توافق موجب تغییر رفتار ایران نخواهد شد و ایران اسلامی ولو در صورت انعقاد توافق هسته ای نهایی با غرب همچنان به مواضع ضداستکباری خود ادامه داده و همچنین به حمایت های خود از مقاومت اسلامی در منطقه ادامه می دهد. با این حال،آمریکایی ها ونیروهای همسو با آنان سعی دارند در گفتار و مواضع، وانمود کند که ایران انقلابی از مواضع خود کوتاه آمده و حاضر به کنارآمدن با آمریکا و پذیرش برخی محدودیت ها در رفتار خود شده است. در همین راستا،‌ راهپیمایی روز قدس امسال که هم تجلی استکبار ستیزی است و هم اولین حضور مردمی در صحنه پس از توافق هسته ای احتمالی است، می تواند معیاری برای ارزیابی این سناریوی آمریکایی باشد.

از این رو، در شرایط کنونی، ‌چه توافق هسته ای بشود و چه توافق هسته ای نشود، حضور آحاد ملت ایران اسلامی در راهپیمایی روز قدس امسال هم حاوی پیام مقاومت و ایستادگی در برابر آمریکا و ناامید سازی او در تحقق اهدافش در قبال ایران اسلامی بوده و هم حاوی این پیام است که ملت ایران همچنان نسبت به آمریکا بدبین و بی اعتماد هستند و از مواضع ضداستکباری خود دست نکشیده و هم می تواند خنثی کننده تحرکات آن اقلیت غربگرا و خوشبین به آمریکا و جنایتات آمریکا در داخل کشور باشد. پیامی که از استحاله ماهیت این روز و به دنبال آن انقلاب اسلامی جلوگیری نموده و فریاد بلند ماهیت ظلم ستیزی و نفی سلطه ظالمانه ی استکبار و مقابله با جنایات فرزند نامشروع آن یعنی رژیم صهیونیستی به حساب می آید.  

     

 مصطفی قربانی

 
شناسه مطلب : 277084|

[ دوشنبه 94/4/15 ] [ 3:45 عصر ] [ باران ] [ نظرات () ]

این روزها نبض زمان در «وین» با تپش گفت‌وگوهای هسته‌ای ضربان می‌گیرد. گفت‌وگوهای سخت و فشرده بیست‌ودوماه گذشته به نقطه بسیار حساسی رسیده

پایگاه بصیرت، این روزها نبض زمان در «وین» با تپش گفت‌وگوهای هسته‌ای ضربان می‌گیرد. گفت‌وگوهای سخت و فشرده بیست‌ودوماه گذشته به نقطه بسیار حساسی رسیده اما لجاجت طرف مقابل و ادامه افزون‌خواهی‌هایش چون غل و زنجیر به دست و پای مذاکرات افتاده و اجازه پیشرفت را از آن سلب کرده است تا آنجا که دکتر ظریف سکاندار دیپلماسی هسته‌ای ایران تصمیم گرفت با تدبیری این غل و زنجیر را بگسلاند و آن را از گردابی که استکبار مستکبرانه در آن گرفتارش کرده برهاند و آن را به نتیجه و توافق برساند و یا تقصیر شکست احتمالی آن را بر گردن طرف مقابل بیندازد. تدبیر هوشمندانه دکتر ظریف به شکل یک پیام ویدئویی به دنیا عرضه شد. دکتر ظریف با ذکر عبارات کوتاه گوناگون که بیانگر سنگ‌اندازی و خیره‌سری طرف مقابل و مؤید صداقت، صلح‌طلبی و رفتار خردمندانه ایران است. تکیه‌گاه و نقطه دلگرم‌کننده طرف مقابل یعنی تهدید نظامی و تشدید تحریم‌ها را هدف قرار داد و چنین پایه‌های آن را به لرزه درآورد: «احساس می‌کنم که طرف‌های مذاکراتی ما بالاخره درک کرده‌اند که فشار و تهدید نه‌تنها هیچگاه به راه‌حل‌های پایدار نمی‌انجامد، بلکه تنش‌ها و دشمنی‌ها را افزایش می‌دهد آنها شاهد بوده‌اند که تجاوز هشت ساله صدام و حامیانش به ایران نتوانست ملت ایران را که در برابر همه این کشورها به تنهایی ایستاده بود، به زانو درآورد. آنها متوجه شده‌اند که کورترین و ظالمانه‌ترین تحریم‌های اقتصادی علیه کشور من، آنها را به هیچ یک از اهداف اعلام‌شده‌شان نرسانده و در عوض باعث آسیب افراد بیگناه و خشم ملتی صلح‌طلب و باگذشت شده است. به همین دلیل آنها میز مذاکره را انتخاب کرده‌اند، ولی هنوز باید یک تصمیم حساس و تاریخی بگیرند: توافق یا تحمیل.» اگر طرف مقابل دقیق و هوشمندانه به این پیام توجه کند مشخصه‌های مسیر مذاکراتی ایران و مسیر پس از شکست احتمالی مذاکرات را در آن می‌بیند و بر اساس آنچه می‌بیند باید تصمیم بگیرد. مشخصه‌های اصلی مسیر مذاکراتی و مسیر پس از شکست احتمالی آن در این عبارت خلاصه شده است: «ایران همانگونه که از ابتدای انقلاب در برابر انواع توطئه‌ها،‌ جنگ و تحریم‌های دشمن ایستاد، با تمام قدرت در برابر ادامه آن تهدیدها و تحریم‌ها می‌ایستد و از استیفای حقوق هسته‌ای‌اش عقب نمی‌نشیند.» این پیام سرافرازانه برآمده از خاستگاه ناب و حقیقی انقلاب اسلامی را عراقچی عضو ارشد گروه مذاکره‌کننده ایرانی به زبان دیگری چنین بیان کرد: «ما در این مسیر (خطوط قرمز تعیین‌شده) خواهیم رفت. اگر به این چارچوب و توافق خوب مورد نظرمان برسیم،‌ توافق خواهیم کرد وگرنه بدون توافق برمی‌گردیم.»
از این سخنان دو مقام ایرانی برمی‌آید که آنها به پشتوانه مردم و نظام و درک دسیسه‌های گوناگون دشمن خطوط قرمز و اهمیت حفظ آن را به خوبی دریافته و مصمم به حفظ آن هستند.
به عبارت روشن‌تر طرف ایرانی اعلام کرده که در نقطه مماس با خطوط قرمزش ایستاده و حاضر نیست اندکی از آن جلوتر رود و این درحالی است که وضعیت طرف مقابل به گونه دیگری است؛ یعنی در حالی که در فضای نارنجی سیاست‌هایش قرار دارد وانمود می‌کند که در نقطه قرمز ایستاده و بیش از آنچه که ارائه کرده نمی‌تواند پیشنهادهای راهگشا و انعطاف‌های هموارساز عرضه کند. با توجه به تفاوت موقعیت حقیقی طرف ایرانی که در نقطه مماس با خطوط قرمزش قرار دارد و موقعیت حقیقی طرف مقابل که در فضای نارنجی توقف کرده و نیز موضع قاطعی که مسئولان مذاکره‌کننده ایرانی اعلام کردند به شکل قهری عقب‌نشینی طرف مقابل متصور است که با افزایش استحکام در مواضع طرف ایرانی قابل دسترسی است. اعلام پافشاری دکتر ظریف و عراقچی بر خطوط قرمز ایران و اینکه این نقطه، نقطه پایان مذاکرات است،‌ ملت ایران را به شکل منسجم در پشت سر آنان قرار داد و فضای نوسانی گذشته را به شکل حمایت پرشور یکپارچه از مذاکره‌کنندگان ایرانی تغییر داد و به سرمایه و قدرت دلگرم‌کننده برای مذاکره‌کنندگان تبدیل کرد. با حفظ محکم این موضع اسلامی، انقلابی و ملی، مذاکرات بر فرض اندکی طولانی شدن هم از دو حال خارج نیست یا در امتداد این موضع توافق حاصل می‌شود و یا مذاکرات به شکست می‌انجامد که در هر دو صورت مذاکره‌کنندگان ایرانی از معرکه مذاکرات سربلند بیرون می‌آیند و از خود رفتار دیپلماتیکی در تراز مردم و انقلاب اسلامی ایران در تاریخ دیپلماسی جهان بر جای می‌گذارند. برخی شواهد حاکی از آن است که شق سومی هم برای مذاکرات متصور است که در آن توافقاتی حاصل می‌شود اما مذاکرات به پایان قطعی نمی‌رسد؛ در صورت سوق یافتن مذاکرات به سوی شق سوم باز هم حفظ موضع مستحکم اعلام‌شده می‌تواند نظام را به پیروزی برساند و احتمال چنین پیروزی زیاد است. ان‌شاءالله

 
شناسه مطلب : 277056|

[ یکشنبه 94/4/14 ] [ 2:21 عصر ] [ باران ] [ نظرات () ]
          مطالب قدیمی‌تر >>

.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

قُل هٰذِهِ سَبیلی أَدعو إِلَى اللَّهِ ۚ عَلىٰ بَصیرَةٍ أَنا وَمَنِ اتَّبَعَنی ۖ وَسُبحانَ اللَّهِ وَما أَنا مِنَ المُشرِکینَ﴿۱۰۸﴾ یوسف بگو: «این راه من است من و پیروانم، و با بصیرت کامل، همه مردم را به سوی خدا دعوت می‌کنیم! منزّه است خدا! و من از مشرکان نیستم!»
لینک دوستان
امکانات وب


بازدید امروز: 6
بازدید دیروز: 125
کل بازدیدها: 1042380
  • قالب بلاگ اسکای | اس ام اس دون