سفارش تبلیغ
صبا ویژن
یک فنجان بصیرت
چه فرقی می کند. درعصر ارتباطات‌ نفس بکشم یا قرون وسطا. وقتی خبری ازتو نباشد. دوره جاهلیت است. اللهم عجل لولیک الفرج .... 
قالب وبلاگ
یکی از تعابیری که امام حسین(ع) درباره خودشان به کار برده‌اند «قتیل العبرات» است. «قتیل» به معنی کشته شده و «عبرات» به معنی اشک‌ها است.

به گزارش«تیتریک»؛عضو مجمع عالی حکمت اسلامی گفت: یکی از تعابیری که امام حسین(ع) درباره خودشان به کار برده‌اند «قتیل العبرات» است. «قتیل» به معنی کشته شده و «عبرات» به معنی اشک‌ها است و ترکیب این دو واژه می‌تواند ممدوح یا مذموم باشد.

 

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن رمضانی از مدرسین برجسته حوزه علمیه قم و عضو مجمع عالی حکمت اسلامی به تفسیر و واکاوی برخی تعابیر واصله از جانب خاندان عصمت و طهارت درباره شخصیت امام حسین و حادثه خونین کربلا مانند «قتیل العبرات» و «ما رأیت الا جمیلا» پرداخت.

 

وی در بخشی از سخنان خود با اشاره به تعبیر «قتیل العبرات» گفت: این عبارت حاوی دو معنای متفاوت است و دو نوع برداشت می‌توان از آن استخراج کرد. «قتیل» به معنی کشته شده و «عبرات» به معنی اشک‌ها است و ترکیب این دو واژه می‌تواند ممدوح یا مذموم باشد. یک‌بار می‌توان گفت که «قتیل العبرات» به معنای این است که امام حسین (ع) می‌فرمایند: من عاشق اشک‌های شیعیان و محبانم هستم , اما می‌توان این مفهوم را نیز از این عبارت استباط کرد که حسین بن علی(ع) کشته اشک‌هاست و چرا که مردمی که در آن مقطع حساس تاریخی به یاری حسین نشتافتند و امام را تنها گذاردند، در سوگ او اشک ریختند، ولی این اشک‌های نابخرادنه دردی از شهادت و از دست رفتن امام دوا نکرد و نمی‌کند.

 

حجت‌الاسلام رمضانی افزود: امروز نیز باید دقت داشت که شور حسینی همراه با شعور بوده و عزاداری‌ها و اشک‌ها هدفمند باشند. کسانی که هدف از قیام امام را نفهمیده‌اند، اگر صرفا به عزاداری اکتفا کنند به هدف نهایی که مد نظر امام و 72 یار ایشان بوده نخواهند رسید و طبیعتاً آن عزاداری به اتم معنا مرضی حسین بن علی خواهد بود که در راستای بالا بردن آگاهی و در راستای اهداف آن امام همام باشد.

 

عضو مجمع عالی حکمت اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جمله تاریخی حضرت زینب کبری (س)  در وصف ایشان از واقع جانسوز کربلا «ما رایت الا جمیلا» گفت : این عبارت تنها از جانب انسانی که به ثمر نشسته و تربیت یافته مکتب اهل بیت عصمت و طهارت است؛ می‌تواند صادر شود. حضرت زینب (س) با وجود تمام فشارهای روانی که در واقعه عاشورا بر ایشان مستولی شده بود، در راستای نشر اهداف واقعی حرکت حسینی و تبیین دقیق این جنبش عظیم الاهی در مجلس یزید که به دنبال منحرف کردن اذهان عمومی بود «ما رایت الا جمیلا» فرمود.

 

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: بعداز واقعه کربلا، یزید برای منحرف کردن اذهان عمومی و برای آنکه نبرد خود را به خداوند و یاری او نسبت دهد خطاب به حضرت زینب گفت: دیدی خدا با کسانی که از دین خروج کرده بودند چه کرد? حضرت زینب(س) در مواجه با شرایطی این‌چنینی وقتی یزید به دنبال پایمال کردن ارزش‌های نهضت امام حسین است، با ایراد خطبه‌ای غرا به روشن کردن اهداف حسین(ع) پرداخت و در فقره‌ای از بیانات خود جمله «ما رایت الا جمیلا» را در پاسخ به سخنان منحرف او بر زبان جاری کرد و مجلس بزم و پیروزی یزید را مبدل به مراسم سوگ حسینی نمود. بی‌تردید فقط انسانی که جامع‌نگر باشد و دیدی همه‌جانبه نسبت به نظام هستی داشته باشد، می‌تواند از عهده چنین مسئولیتی خطیر بر بیاید.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برخی از اهداف قیام امام حسین (ع) که در راستای احیای فرامین الاهی بود تصریح کرد : امام حسین هنگام خروج از مدینه برای آگاهی هر چه بیشتر مردم فرمودند که من برای خوش گذرانی نمی‌روم و هدفم امر به معروف و نهی از منکر است؛ چرا که این سیره و منش جدم رسول خداست . شاید بتوان یکی از مهمتر2ین اهداف حرکت امام حسین (ع) را همین مسئله که با زبان خودشان مطرح شده دانست. باید دانست که مدارا با حکومت ظلم و جور بر خلاف موازین شرعی است، چون که منکرترین منکرات حکومت ظلم و معروف ترین معروف‌ها حکومت عادلانه است.

 

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: در طول تاریخ و از زمان بعثت انبیا این مهم همواره مورد توجه همه پیامبران الاهی بوده است و یکی از اسراربعثت انبیا را نهادینه‌سازی عدل و برکندن حکومت ظلمانه برشمرده‌اند . امامان ما همواره بر ضرورت حاکمیت عدل تأکید کرده و امام حسین(ع) نیز در راستای تحقق همین امر با درس آزادی و آزادگی که به تمام انسانها داد همه را متوجه این نکته کرد, هرچند که این آگاهی‌بخشی به بهای شهادت مظلومانه خود و یاران با وفایش انجامید. در همین زمینه ما نیز که ادعای پیروی از خط حسینی و ادامه راه این امام همام را داریم باید در راستای تحقق امر به معروف و نهی از منکر که از مهم‌ترین اهداف حرکت امام حسین بوده تلاش کرده و از آن الگو برداری کنیم.

 

حجت‌الاسلام رمضانی در پایان گفت: امام حسین(ع) با فدا کردن جان خود در راستای اهداف الاهی بر آن بود تا رضایت الاهی را با انجام تکلیف شرعی به دست آورد. با مطالعه تاریخ درمی‌یابیم که حسین بن علی(ع), با شهادت خود تمام وجود و هستی خود را در راه خدا فدا می‌کند و عظمتی کسب می‌کند که با فناء فی‌الله به مقام بقاء بالله می‌رسد. بی‌تردید کسی جز خدا نمی‌تواند اجر حرکتی را که برای او با اخلاص انجام شده را بپردازد . اگر کسی در راه حفظ و صیانت از شعائر الاهی از دنیا برود، این فنا عین بقاست، چرا که طرف حساب این فرد خود خداوند حکیم است و بهاء خونش را خود خداوند خواهد داد.


[ شنبه 92/8/25 ] [ 12:12 صبح ] [ باران ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

قُل هٰذِهِ سَبیلی أَدعو إِلَى اللَّهِ ۚ عَلىٰ بَصیرَةٍ أَنا وَمَنِ اتَّبَعَنی ۖ وَسُبحانَ اللَّهِ وَما أَنا مِنَ المُشرِکینَ﴿۱۰۸﴾ یوسف بگو: «این راه من است من و پیروانم، و با بصیرت کامل، همه مردم را به سوی خدا دعوت می‌کنیم! منزّه است خدا! و من از مشرکان نیستم!»
لینک دوستان
امکانات وب


بازدید امروز: 138
بازدید دیروز: 151
کل بازدیدها: 1041803
  • قالب بلاگ اسکای | اس ام اس دون