سفارش تبلیغ
صبا ویژن
یک فنجان بصیرت
چه فرقی می کند. درعصر ارتباطات‌ نفس بکشم یا قرون وسطا. وقتی خبری ازتو نباشد. دوره جاهلیت است. اللهم عجل لولیک الفرج .... 
قالب وبلاگ
تحریم های امریکا علیه ایران و گسترش آن به مواد غذایی و حتی شیر خشک برای کودکان ایران یاد آور تحریم و بستن آب به روی کودکان تشنه امام حسین (ع) توسط یزید،شمر و عمر السعد ملعون است.

 

گروه سیاسی«  تیتریک »؛

شروع رابطه ایران و آمریکا به قرن 19 میلادی برمی گردد ، در آن سال ها دو کشیش مسیحی با نام های اسمیت و دوایت برای تبلیغ مسیحت و کسب اطلاعات در خصوص مسحیان ایرانی وارد کشور ما شدند.آنها با مطالعه اوضاع و احوال مسیحیان زمینه اعزام هیت های مذهبی بیشتر به ایران را فراهم نمودند.

بنابراین زمینه های ارتباط بین دو کشور گسترش یافت تا جایی که در سال 1856 م  قرارداد مودت و دوستی بین دو کشور منقعد گرددید.

ایران به خاطر خنثی کردن نفوذ دو کشور انگلیس و روسیه و ایجاد تعادل در کشور چشم به کشور سوم یعنی آمریکا دوخته بود تا شاید این کشور مانع مداخلات دو کشور مزبور در ایران شود، لذا مناسبات رسمی دو کشور در سال 1883 میلادی فراهم شد.

با تاسیس و ایجاد سفارت آمریکا در ایران در سال 1883 لاجرم روبط سیاسی میان دو کشور آغاز و چند سال بعد یعنی در سال 1888 سفارت ایران در واشنگتن ایجاد شد.

هرچند در این سال ها آمریکا سیاست انزوا گرایانه را در پیش گرفته بود و علاقه ای به درگیری خو در مسایل ایران نداشت و این بی علاقگی تا سال ها ادامه داشت .

اما با پایان جنگ جهانی  سیاست آمریکا در مورد ایران دچار تغییر اساسی شد.

موقعیت استراتژیک و کلیدی ایران ، منابع نفتی سرشار ایران ، دسترسی ایران به دریا و نزدیکی منابع نفتی ایران به دریا باعث طمع آمریکا به ایران شد . تولد ابر قدرت جدیدی در عرصه بین الملل باعث شد ایرانیان به این فکر بیفتند که میتوانند از قدرت سومی در جهان برای ایجاد تعادل و خنثی کردن نفوذ دیگر کشورها بهره گیرد . آمریکا بعد از جنگ جهانی دوم کاملا سیاست انزوا گرایانه را کنار گذاشت و فعالانه در عرصه روابط بین الملل مشارکت کرده فلذا آمریکایی ها در سال 1942 میلادی برای اولین بار وارد خاک ایران شدند و حضور خود را تا زمان پیروزی انقلاب اسلامی حفظ کردند . در سال 1943 همکاری نظامی مالی آمریکا با ایران باعث ورود کارشناسان آمریکایی به ایران شد . و جا پای محکمی در ایران برای سالها برای خود بنا کردند.

با پایان جنگ دوم جهانی آمریکا تنها کشوری که کمترین آسیب را از ناحیه جنگ دیده بود شروع به جذب نیروهای انسانی متخصص و سرمایه های سایر کشورها و ملت های دیگر کرد و زمینه توسعه پایدار خودرا فراهم کرد . در کنار این سیاست ، جنگ سرد بین دو ابر قدرت آمریکا و شوروی شکل گرفت و محور اصلی سیاست خارجی آمریکا مقابل با توسعه کمونیست در جهان ازجمله ایران بود .

لذا آمریکا به آرامی جایگزین بریتانیای کبیر در ایران و منطقه خاورمیانه شد و سیاست های روباه پیر را آمریکا در شکل دیگری بازسازی و اجرایی کرد . در ادامه به عوامل و دلایل سوظن و بدبینی ایرانیان به آمریکا اشاره میکنیم .

1 – آمریکا و نفت ایران

در سال های بعد از جنگ جهانی دوم مردم ایراندارای خاطرات مزورانه ای از آمریکا بودند . در قضیه آذربایجان ، قضیه نفت شمال و ... شاهد حمایت آمریکا از ایران بودند . اما گذشت زمان نشان داد که این اعتماد به آمریکا اشتباه بوده است و هزینه آن را پرداخت کردند .

2 – کودتا علیه دولت دکتر مصدق

 سیاست آمریکا و انگلیس در ایران برای برخورد با دولت ملی دکتر مصدق همسو بود.

لذا آنها برای ساقط کردن مصدق و کودتا علیه دولت او همگام شده و مقدمات کودتای 28 مرداد 32 را فراهم کردند.رادیو بی بی سی نیز رمز کودتا را به اطلاع کودتا چیان در ساعت مقرر رساندُ و این عملیات علیه دولت ملی به عملیات آزاکس معروف شد.بعد از این کودتا آمریکا به قدرت اول ایران تبدیل شد و در واقع استعمار و استثمار ایران به طور رسمی و جدی آغاز شد،نفت ایران،اقتصاد ایران و ... در اختیار آمریکا قرار گرفت.آمریکا ارتش رژیم شاهنشاهی را تجهیز کرد و از رژیم ایران بعنوان ژاندارم منطقه بهره می گرفت.

3- کندی و انقلاب سفید در ایران 

در سال 1961 ریاست جمهوری آمریکا به جان اف کندی رسید .وی استراتژی اصلاحات آمریکایی را در کشور های هدف از جمله ایران توسط رژیم های وابسته عملیاتی کرد. هدف این اصلاحیات در واقع جلوگیری از رشد و گسترش کمونیسم بود.لذا انقلاب سفید با زور سرنیزه و با حمایت آمریکا در ایران انجام شد.مخالفت های علما و حضرت امام (ره) با انقلاب سفید شدت گرفت تا جاییکه شاه کشتار مدرسه فیضیه را رقم زد.

4- قرارداد استعماری کاپیتولاسیون در ایران

اعمال فشار به ایران برای اعطای مصونیت سیاسی و قضایی به آمریکاییان در ایران و پذیرش ذلت بار آن توسط شاه از مقاطع سیاه تاریخ شاهنشاهی در ایران است.با اعطای این مصونیت شرافت و عزت ایران را به یغمارفت. فریاد حضرت امام(ره)علیه این قرارداد ذلت بار و حرکت مردمی به مخالفت با آن باعث تبعید امام (ره) به ترکیه شد.

5- ژاندارم و قلدر منطقه

بعد از غروب بریتانیا در جهان و خروج روباه پیر از خاورمیانه و خلیج فارس آمریکا به سرعت جایگزین آن کشور شد.با حضور امریکا در خلیج فارس و تقویت قوای نظامی ایران در راستای منافع آمریکا در منطقه در واقع ارتش ایران به یک قدرت در خدمت آمریکا در منطقه تبدیل شد و دولت آمریکا با غارت نفت ایران و تحویل سلاح به جای پول آن در واقع به تاراج ثروت  منابع ایران مشغول شد.

6- مخالفت و توطئه های متعدد علیه انقلاب ایران

با روی کار امدن کارتر و روی کار آمدن سیاست های حقوق بشری وی به نظر می رسید تاریخ مصرف رژیم های اینچنینی رو به پایان است.لذا کارتر صادرات سلاح مدرن به ایران را کنترل کرد.با پیروزی انقلاب اسلامی ا یران آمریکا برای کنترل و انحراف انقلاب ایران اقدامات زیادی انجام داد.اعزام ژنرال هایزر یکی از مقامات بلند پایه آمریکا بصورت مخفی به ایران برای کنترل انقلاب و حفظ منافع آمریکا در ایران از توطیه آمریکا علیه ایران پرده برداشت.

7- میزبانی شاه خاین ایران

آمریکا بعد از فرار شاه وپیروزی  انقلاب ایران با اطلاع از نفرت مردم نسبت به شاه با حضور او در این کشور موافقت کرده و در کنار این امر ملاقات مقامات دولت موقت ایران با مقامات آمریکایی بوی توطیه علیه انقلاب به مشام می رسید.

8- مصادره و بلوکه کردن اموال و دارایی های ایران

با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران آمریکا برای مبارزه با ملت و انقلاب ایران ٍثروت و دارایی ملت ایران در آمریکا را مسدود کرد.

9- تدارک کودتا علیه انقلاب اسلامی

آمریکا از تمام اهرم ها علیه ملت و انقلاب ایران بهره گرفت –با طراحی کودتای نوزه قصد شکست انقلاب اسلامی ایران را داشت.اما این بار هم شکست خورد.

10- ماجرای طبس

بعد از پیروی انقلاب اسلامی و شکست آمریکا در ایران و تبدیل سفارت آمریکا  به لانه جاسوسی عده ای از دانشجویان پر شور و انقلابی در اقدامی خود جوش اقدام به تسخیر لانه جاسوسی و به گروگان گرفتن جاسوسان آمریکایی نمودندکه امام (ره) از این اقدام به عنوان انقلاب دوم یاد فرمودند.

در حالیکه گروگان ها در ایران در کمال آسایش و بدون تهدید به سر می بردند آمریکایی ها در اقدامی حیرت آور با تعدادی هواپیمای نظامی به ایران حمله کردند تا جاسوسان خود را نجات دهند.آنها که دزدانه و شبانه وارد حریم ایران شده بودند توسط ماموان خدا و شن های روان در صحرای طبس به جزغاله تبدیل شدند و تجربه ابابیل در قرن بیستم تکرار شد.این اقدام آمریکا علیه ایران به عملایت دلتا معروف شد.

11- تحریک صدام به جنگ علیه ایران

بعد از اینکه آمریکا در مقابل ایران درمانده شده بود و از تمام اهرم ها علیه ملت و نظام ایران استفاده کرده و به نتیجه نرسیده بود دست به تحریک دیکتاتور عراق زد.صدام که دیوانه وار به دنبال رهبری جهان عرب و ژاندارمی منطقه بود با چراغ سبز آمریکا به ایران حمله کرد و جنگ طولانی و پر خسارت علیه ایران به راه انداخت.نتیجه این جنگ خسارات مالی و جانی فراوانی برای ملت ایران و عراق بود و تعداد زیادی شهید و مجروح بر روی دست ملت ایران قرار گرفت.

 

12- حمله به هواپیمای مسافربری ایران

در اواخر جنگ تحمیلی آمریکا خود مستقیما وارد جنگ علیه ایران شد . در تابستان سال 1367 هواپیمای مسافربری ایران که از بندرعباس عازم دوبی بود مورد اصابت دو فروند موشک از طرف ناو جنگی آمریکایی قرار گرفت .این هواپیما که از طرف ناو وینس مورد حمله قرار گرفته بود سقوط و تمام مسافران و خدمه آن شهید شدند. چندی بعد فرمانده جنایتکار این ناو مورد تشویق مقامات آمریکایی قرار گرفت.

13- عهد شکنی شیطان در قبال کمک ایران به آزادی گروگان های امریکایی در لبنان

 بعد از پایان جنگ تحمیلی و شروع سازندگی در ایران و نیزنیاز کشور به  فضای آرام آمریکا از طریق سازمان ملل دست به دامن ایران شد تا پادر میانی کند و مقدمات آزادی گروگان های آمریکایی در لبنان را فراهم کند به شرطی که آمریکا داریی های ایران را ازاد کند.

ایران به خاطر وجه خوب خود در لبنان مقدمات این کار را فراهم کرد و گروگان ها آزاد شدند اما شیطان باز هم عهد شکنی کرد و از روی غرور و نخوت به تعهد خود در قبال ایران عمل نکرد.

14- آمریکا میزبان ترویست ها و منافقین

بیشترین خدمات و حمایت و آموزش و سازماندهی به منافقین و مخالفین انقلاب اسلامی از ناحیه امریکا صورت گرفته است. حضور ازادانه منافقین در امریکا و غرب و کمک های مالی و تجهیزاتی به منافُقین که هزاران ایرانی را به شهادت رسانده اند از بزرگترین دلایل بی عتمادی ایران نسبت به آمریکاست.

15- مباحث هسته ای  و مخالفت با استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای

آمریکا همواره به دنبال کارشکنی در امور ایران بوده  است، سالهاست که مانع و مزاحم استفاده صلح آمیز ایران از موهبت الهی انرژی هسته ای است این در حالیست که غرب خود بیشترین استفاده را ازاین  انرژی پاک و ارزان می کند.اما حاضر نیست در مقابل استفاده به حق و مشروع ایران تمکین کند.

16- تصویب قطعنامه شورای امنیت علیه ایران

تحریک مجامع بین اللملی علیه کشورمان از جمله شورای امنیت برای تحریم و تهدید ایران از اقدامات غیر انسانی و شیطانی امریکاست .تصویب چند قطعنامه علیه ایران توسط شورای امنیت و تحریم پولی،بانکی و بیمه ای ایران از این گونه اقدامات خلاف انسانی امریکا علیه ایران است .

17- تحریم ظالمانه و وحشیانه علیه ملت ایران

آمریکا با پیگیری و به تصویب رساندن قطعنامه علیه مردم ایران دست به تحریم گسترده و خلاف قانون علیه ایران زد.با پیگیری آمریکا نفت،بیمه و نقل انتقالات پولی ایران با مشکل مواجه شد.

 با این همه شررات

سوال این است که آیا آمریکا باز هم قابل اعتماد است ؟

تحریم های امریکا علیه ایران و گسترش آن به مواد غذایی و حتی شیر خشک برای کودکان ایران یاد آور تحریم و بستن آب به روی کودکان تشنه امام حسین (ع) توسط یزید،شمر و عمر السعد ملعون است.

نتیجه گیری :مومن از یک سوراخ دوبار گزیده نمی شود. قاعده بازی وگفتگو با شیطان و امریکا چیزی جز خسارت نصیب ایران نمی کند.

 مشکل آمریکا با ایران بحث هسته ای نیست ، مشکل با اصل انقلاب و اسلام است و تا زمانی که ایران بر سر اصول و اهداف و آرمانی های خود بماند مغضوب آمریکا خواهد بود مگر اینکه تماما تسلیم آمریکا شود که البته هیهات من الذله.

محمد حسین گودینی کارشناس مسایل سیاسی داخلی و بین الملل


[ پنج شنبه 92/8/30 ] [ 5:8 عصر ] [ باران ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

قُل هٰذِهِ سَبیلی أَدعو إِلَى اللَّهِ ۚ عَلىٰ بَصیرَةٍ أَنا وَمَنِ اتَّبَعَنی ۖ وَسُبحانَ اللَّهِ وَما أَنا مِنَ المُشرِکینَ﴿۱۰۸﴾ یوسف بگو: «این راه من است من و پیروانم، و با بصیرت کامل، همه مردم را به سوی خدا دعوت می‌کنیم! منزّه است خدا! و من از مشرکان نیستم!»
لینک دوستان
امکانات وب


بازدید امروز: 81
بازدید دیروز: 153
کل بازدیدها: 1041899
  • قالب بلاگ اسکای | اس ام اس دون