سفارش تبلیغ
صبا ویژن
یک فنجان بصیرت
چه فرقی می کند. درعصر ارتباطات‌ نفس بکشم یا قرون وسطا. وقتی خبری ازتو نباشد. دوره جاهلیت است. اللهم عجل لولیک الفرج .... 
قالب وبلاگ
اگر کسی باور دینی به حجاب داشته باشد، چه در خیابان ، چه در مهمانی خانوادگی، چه در ایران، چه در خارج، چه در حضور گشت ارشاد و چه در غیاب آن، حجابش را رعایت می کند.

گشت ارشاد عنوان آشنا و بحث برانگیزی است که سابقه ای چند دهه ای در کشور دارد و امروزه با عناوینی مثل اورژانس اجتماعی، گشت های امر به معروف، گشت ارشاد، طرح امنیت اخلاقی و … مشغول به فعالیت هستند.

images2

پوشش هر فردی، حاکی از باورهای اوست. اگر کسی باور دینی به حجاب داشته باشد، چه در خیابان ، چه در مهمانی خانوادگی، چه در ایران، چه در خارج، چه در حضور گشت ارشاد و چه در غیاب آن، حجابش را رعایت می کند.

مگر میلیون ها زنی که در رژیم گذشته حجاب کامل داشتند و حتی برای حفظ حجاب شان، مبارزه هم می کردند، با زور و اجبار، چادر و روسری بر سر می کردند؟!

وقتی در جامعه ای، بدحجابی می بینیم، این بد حجابی حاصل عملکرد بد و ناکارآمد خانواده ها، آموزش و پرورش، صدا و سیما، اداره فرهنگ و ارشاد، سازمان تبلیغات و … است؛ که متاسفانه، همه این کم کاری ها بر دوش نیروی انتظامی می افتد و آنها باید تمام این کم کاری ها را در غالب گشت ارشاد و … ، جبران کنند!

images4

اگر نهادهای مذهبی، فرهنگی و تبلیغی در نظام اسلامی، نتوانسته اند باورهای دینی را آن گونه که باید و شاید در میان مردم نهادینه کنند، نباید از نیروی انتظامی، خط مقدّم ساخت و آنها را مسئول این منکرات دانست.

اگر به راه های پیموده شده در سه دهه گذشته ، نگاهی بیاندازیم و جامعه شناسانه آنها را بررسی کنیم کاملا در می یابییم که بسیاری از روشها، موفق نبوده است؛

و بی مناسبت نیست مروری بر آنچه رهبر معظم انقلاب در خصوص زنانی که بدحجاب نامیده می شوند، داشته باشیم که در سفر استانی شان به خراسان شمالی بیان داشتند: او یک نقصی دارد. مگر من نقص ندارم؟ نقص او ظاهر است، نقص‌های این حقیر باطن است؛ نمی‌بینند.پوشش هر فردی، حاکی از باورهای اوست

ما هم یک نقص داریم،او هم یک نقص دارد. با این نگاه و با این روحیه برخورد کنید. البته انسان نهی از منکر هم می‌کند؛ نهی از منکر با زبان خوش، نه با ایجاد نفرت…

حجاب مقوله ایست که بسیار در مورد لزوم رعایت یا عدم رعایت آن بحث شده است .

6030_148

این صحیح است که حجاب روشی برای رسیدن به عفاف و پاکدامنی و دوری از خود نمایی  است اما سوال اینجاست که آیا حجاب لزوما ضد وقار و شیک پوش بودن و سرکوب کردن حس زیبا دوستی انسان است ؟ پیداست که پاسخ منفی است و با اینکه چادر را به عنوان حجاب برتر میشناسم ولی لزوم وجود مانتو های پوشیده یا هر پوشش دیگری که متضمن پوشیدگی اسلامی باشد و در عین حال از تنوع معقول و مقبولی برخوردار باشد را ضروری می دانم تا کسانی که علاقمند به تنوع در پوشش در چهار چوب اسلام و عفاف هستند به بن بست نرسند .

به نظر بنده برای برخورد با معضل بد حجابی نیاز به سلسله اقداماتی است که همگی لازم و مکمل یکدیگرند و همچون حلقه های زنجیر به هم متصلند و نبود هرکدام از این حلقه ها سبب از بین رفتن کشش و یکپارچگی این زنجیر شده و گسستگی آن را تضمین میکند . برخی از این اقدامات عبارتند از :

1-ممانعت از ورود البسه نامناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی و برخورد شدید با وارد کنندگان و توزیع کنندگان این نوع محصولات . مسلم است در شرایطی که بازار مملو از این نوع پوشاک ارزان قیمت باشد سلیقه مشتری و فروشنده به مرور زمان دستخوش تغییراتی معنی دار خواهد شد اما آیا در این زمینه تا به امروز برخوردی جدی صورت گرفته است ؟ آیا این نکته موضوع پیچیده و غامضی است که مغفول واقع میشود؟ اگر از من بپرسید صراحتا عرض میکنم که با مشاهده چنین رفتاری شک میکنم به حضور …. در پشت واردات این نوع محصولات که سبب پر شدن جیب مبارکشان میشود !!!

images6

2- ماهواره !   آیا میتوان منکر تاثیر ماهواره در شکل پوشش افراد شد ؟! اگر بنا را بر این بگذاریم که برخی تاثیر نمیگیرند و برخی دیگر هم اصلا برنامه های مبتذل را نمیبینند پس تکلیف افرادی که این برنامه ها را میبینند و تاثیر هم میگیرند و دیگران را با پوشش زننده خود در جامعه آزار میدهند چیست ؟

images

3-   باید به فکر برخورد های پلیسی در قالب روشی همچون گشت ارشاد باشیم البته مسلم است که انتقادات بسیار زیادی به مجریان گشت ارشاد وارد بود و هست چرا که متاسفانه بسیاری از مجریان این طرح از شناخت کافی و حتی نحوه برخورد صحیح و…. برخوردار نبودند و مسلم است که این ویژگی ها سبب برخورد های سلیقه ای خواهد شد که به نوبه خود ناهجاری بزرگتر و حاد تری نسبت به معضل بد حجابی را سبب میشود که شد  فلذا در انتخاب و تربیت مجریان چنین طرح هایی باید نهایت دقت و توجه را اعمال کرد .

images3

اما در نوع برخورد با مردم رعایت احترام و شخصیت افراد ضروری است. گشت ارشاد هم چار? کار هست اگر اصولی باشد.

 

کلام آخر:الگوی بسیاری جوانان ایرانی در لباس پوشیدن شخصیت های محبوب سریالای ماهواره ای و یا ستارگان سینماست که البته به خاطر محدودیت اجتماعی به صورت نصفه نیمه اون الگوبرداری ظهور و بروز پیدا می کنه.اما این الگو باید کسانی باشند که در عین حفظ عفت و انتخاب حجاب مسئولیت های اجتماعی و فرهنگی خودشون رو هم به خوبی ایفا کردند. بانوانی چون حضرت زهرا و حضرت زینب می تونن الگوهای مناسبی باشن………

منبع: تلاشگران


[ دوشنبه 93/3/5 ] [ 6:21 عصر ] [ باران ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

قُل هٰذِهِ سَبیلی أَدعو إِلَى اللَّهِ ۚ عَلىٰ بَصیرَةٍ أَنا وَمَنِ اتَّبَعَنی ۖ وَسُبحانَ اللَّهِ وَما أَنا مِنَ المُشرِکینَ﴿۱۰۸﴾ یوسف بگو: «این راه من است من و پیروانم، و با بصیرت کامل، همه مردم را به سوی خدا دعوت می‌کنیم! منزّه است خدا! و من از مشرکان نیستم!»
لینک دوستان
امکانات وب


بازدید امروز: 84
بازدید دیروز: 118
کل بازدیدها: 1042112
  • قالب بلاگ اسکای | اس ام اس دون