سفارش تبلیغ
صبا ویژن
یک فنجان بصیرت
چه فرقی می کند. درعصر ارتباطات‌ نفس بکشم یا قرون وسطا. وقتی خبری ازتو نباشد. دوره جاهلیت است. اللهم عجل لولیک الفرج .... 
قالب وبلاگ
واکنش ها به سخنرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا، تحلیل روزنامه واشنگتن پست درباره کاهش سطح روابط آمریکا و رژیم اسرائیل در دوران آمریکایی ترین نخست وزیر صهیونیستی را در کانون توجه قرار می دهد.

پایگاه بصیرت؛ گروه بین الملل: بنیامین نتانیاهو، دیروز، سه شنبه، سخنرانی جنجالی خود در کنگره آمریکا را انجام داد، اما اتفاق خاصی نیفتاد، جز این که بخشی از نمایندگان کنگره بار دیگر تکراری بودن و بیهوده بودن سخنان نخست وزیر اسرائیل را دریافتند و حتی یکی از نمایندگان از حضور در سخنرانی نتانیاهو ابراز پشیمانی کرد. نخست وزیر اسرائیل که بدون هماهنگی با کاخ سفید به کنگره آمریکا دعوت شده بود با  جملاتی همچون " ایران تهدیدی برای تمام جهان است و اگر به سلاح اتمی دست پیدا کند، دنیا را تهدید می کند." تلاش کرد بار دیگر جنگ روانی را علیه فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران به راه اندازد، در حالی که اوباما سخنان وی را تکراری و فاقد نکته جدیدی دانست. رئیس جمهوری آمریکا گفت: نکته تازه ای در سخنرانی بنیامین نتانیاهو نبود. نخست وزیر اسرائیل در خصوص توافق موقت ژنو نیز همین حرف ها را زد. 

اوباما تصریح کرد: بر سر مسئله اصلی یعنی چگونگی جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی که این کشور را خطرناکتر می کند، با نخست وزیر اسرائیل اختلاف نظر دارد.

 نتانیاهو در سخنان خود با تاکید بر اینکه برداشتن محدودیت های ده ساله علیه ایران می تواند زمینه را «برای دستیابی ایران به بمب هسته ای» فراهم کند گفت: «توافق با ایران در حقیقت خداحافظی با کنترل تسلیحات هسته ای است.»

وی با ادعای اینکه توافق با ایران زمینه رقابت برای دستیابی به تسلیحات هسته ای را در منطقه خاورمیانه تقویت می کند افزود:« اگر ایران تهدید به ترک مذاکرات کرد، بگذارید این کار را بکند. این توافق با ایران توافقی بد است و بدون آن وضعیت همه ما خیلی بهتر خواهد بود.»

سخنرانی نخست وزیر رژیم اسرائیل در کنگره در حالی صورت گرفت که شماری از مقامات ارشد آمریکایی که قبلا با این سخنرانی او مخالفت کرده بودند، از حضور در این جلسه خودداری کردند. حدود 60 تن از اعضای کنگره نیز در این سخنرانی حضور نیافتند.

از طرف دیگر دعوت رئیس کنگره آمریکا از نتانیاهو برای سخنرانی بدون اطلاع باراک اوباما، موجب خشم کاخ سفید شده است.

بازتاب سخنان نتانیاهو در بین مقامات آمریکا

سخنان نتانیاهو در میان سیاستمداران آمریکایی و اروپایی نیز با واکنشی مبنی بر تکراری بودن و نقش مخرّب آن در رسیدن به توافق با ایران تعریف شد.

همزمان با سخنرانی نخست وزیر رژیم صهیونیستی در کنگره، مسؤول وزارت خارجه اتحادیه اروپا در واکنش به ادعاهای نتانیاهو، بدون اشاره به نام او تأکید کرد: "در این ساعت ها و در این مرحله که ما به دستیابی به نتیجه نزدیک شده ایم، چنین اقداماتی برای وحشت پراکنی در خصوص توافق با ایران، مفید نیست."

توهین به شعور آمریکا

نانسی پلوسی، در بیانیه ای گفت سخنرانی نتانیاهو، توهینی به اطلاعات آمریکا بود. خانم پلوسی در بیانیه خود گفته است در جریان سخنرانی نتانیاهو در کنگره، غمگین از توهینی که به اطلاعات آمریکا شد، نزدیک بود که اشک بریزد: «در سرتاسر سخنرانی آقای نتانیاهو چیزی نمانده بود گریه کنم، از توهینی که او به شعور آمریکا به عنوان عضو گروه 1+5 کرد و از لحن تحقیرآمیزش در مورد آگاهی ما از تهدید ایران غمگین شدم.»

علاوه بر این در پی سخنرانی نخست وزیر اسرائیل در کنگره آمریکا علیه ایران، نمایندگان آمریکایی واکنش های مختلفی به این سخنرانی داشتند. در برخی از این واکنش ها می توان نشانه های بیشتری از افزایش فاصله بین آمریکا و تندروهای اسرائیل مشاهده کرد.

اظهار پشیمانی از حضور در سخنرانی

نماینده ایالت کالیفرنیا از حضور در جلسه سخنرانی نتانیاهو اظهار ندامت کرد. "جری هافمن" در نشست خبری خود در واکنش به سخنرانی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در کنگره آمریکا گفت: من در جلسه سخنرانی شرکت کردم اما باید به دیگر همکاران خود می‌پیوستم و در این جلسه شرکت نمی‌کردم چون تقریبا هر روز اقدامات وقیحانه‌ای در صحن مجلس می‌گذرد.

سخنرانی یک نمایش سیاسی بود

نماینده ایالت تنسی در مجلس نمایندگان آمریکا در واکنش به سخنرانی نتانیاهو گفت: فکر نمی‌کنم تحریم‌های بیشتر باعث شود که ایرانی‌ها به زانو درآیند. "استیو کوهن " در نشست خبری در واکنش به سخنرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا گفت:  "سخنرانی نتانیاهو یک نمایش سیاسی بود یا حتی شبیه مراسم اسکار بود." تیم جمهوریخواه حاکم بر کنگره از گالری به نام مجلس نمایندگان آمریکا برای پیش بردن اهدف سیاسی استفاده کرد و به برخی افراد لطف کرد.

وی افزود: "جان بینر رئیس" مجلس نمایندگان آمریکا در تحکیم روابط خود و جمهوریخواهان با ایپک و برخی کمک کنندگان مالی ثروتنمد که در پشت این سخنرانی نقش داشتند، و با دمکرات‌ها و رئیس جمهور مخالف بودند، موفق شد. به نظر من نخست وزیر اسرائیل نیز در انتخاب مجدد در اسرائیل احتمالا موفق خواهد شد. تا جایی که تاثیر این سخنرانی به دنیا و واقعیت مربوط می‌شود باید گفت که این سخنرانی لطمه وارد کرد چون بازی در ژنو برگزار می‌شود نه در واشنگتن و در صفحه تلویزیون!"

نتانیاهو ناتوان از گفتگو با فلسطینی ها

نماینده ایالت اورگان در موضع گیری شدید علیه نخست وزیر رژیم صهیونیستی، ناتوانی نتانیاهو در مذاکره با فلسطینی ها را به  رخ  او کشید.  نماینده ایالت اورگان در واکنش به سخنرانی بنیامین نتانیاهو در کنگره گفت: من شش هفته پیش به صراحت گفته بودم که قصد ندارم چیزی را مورد تکریم قرار دهم که نوعی بازی سیاسی است. من گفته بودم که قصد ندارم بخشی از مبارزه ی انتخاباتی نتانیاهو باشم. من سخنرانی نتانیاهو را در تلویزیون دیدم اما هیچ یک از سخنان او نشان دهنده ی این امر نبود که اکثریت مردم اسرائیل درباره ی آمدن او به کنگره اشتباه می کردند یا اینکه نشان دهد  اکثریت آمریکایی ها اشتباه می کردند. من هیچ چیزی در سخنرانی نتانیاهو ندیدم که اشتباه بودن نظر مردم آمریکا و اسرائیل را نشان دهد.   وی افزود: من نوزده سال است که در کنگره هستم، من به هشدار آمیز ترین  پیش بینی های نتانیاهو گوش کردم، من از نتانیاهو شنیدم که هدایت کننده جنگ عراق بود، درحالیکه جنگ عراق بزرگترین و تنها اشتباه تاریخ آمریکا بود، این جنگ تریلیون ها دلار هزینه ایجاد کرد و جان صدها هزار نفر را گرفت.

این نماینده آمریکایی گفت: وی (نتانیاهو) القاء می کند که هیچ گزینه ی جایگزین وجود ندارد، به سخنرانی او به دقت گوش کنید. وی هیچ مسیر جایگزین را برای ادامه ی راه ارائه نکرد. وی فقط مطالباتی را مطرح کرد. هیچ  یک از سخنان او پیشنهادی در بر نداشت که منجر به موفقیت بیشتر شود. به نظر من افراد باید فرضیه نتانیاهو را زیر سئوال ببرند که می گوید ایرانی ها و آمریکایی ها همیشه دشمن خواهند بود. این نماینده افزود: من متعجب شدم که نخست وزیر اسرائیل تمام وقت خود را صرف کرد و این همه راه را طی کرد اما در سخنرانی خود حتی یک کلمه هم درباره کوتاهی خودش در حرکت دادن رو به جلوی اسرائیل در روند صلح با فلسطینی ها صحبت نکرد!

نتانیاهو راه حل جایگزینی ندارد

نماینده ایالت ورمونت گفت نخست وزیر اسرائیل هیچ راه حل جایگزین ارائه نکرد.  "پتیر ولچ" در نشست خبری خود در واکنش به اظهارات بنیامین نتانیاهو گفت: "من از نخست وزیر نشنیدم که طرح جایگزین و پلان «بی» را ارائه کند. اگر ما هیچ مذاکره‌ای نداشته باشیم راه حل جایگزین چیست؟ آیا منظور وی حملات نظامی است؟ چه کسی در این حملات حضور خواهد داشت؟ آیا منظورش این است که توصیه‌های او درباره ایران را همانند توصیه‌هایش درباره عراق گوش کنیم؟ "

واکنش صهیونیست ها

سخنان نخست وزیر رژیم صهیونیستی در داخل اسرائیل نیز با برخی واکنش های منفی مواجه شد. اسحاق هرتزوگ، رهبر حزب مخالف نتانیاهو گفت: سخنرانی بنیامین نتانیاهو نمی‌تواند مانع ادامه مذاکرات هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران شود.

اعتراضات شهرواندان آمریکایی

همزمان با سخنرانی نتانیاهو تظاهراتی علیه نخست وزیر رژیم اسرائیل در خارج از کنسولگری این رژیم در شهر نیویورک برگزار شد.

همچنین معترضان ضد اسرائیلی پیش از سخنرانی جنجال برانگیز بنیامین نتانیاهو در مقابل ساختمان کنگره در شهر واشنگتن دی سی تجمع کردند.

واکنش وزارت امور خارجه ایران

در وامنش به سخنان بی پایه نتانیاهو، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، مرضیه افخم، سخنان دقیقی را در تحلیل چرایی اقدام نخست وزیر اسرائیل اظهار داشت. وی گفت:

اظهارات ایران‌هراسانه نخست وزیر رژیم صهیونیستی در کنگره آمریکا یک نمایش پر فریب و بخشی از تبلیغات انتخاباتی تندروها در تل آویو  است. این سخنرانی  نشانه ضعف و انزوای مفرط گروه‌های رادیکال حتی میان طرفداران رژیم صهیونیستی و تلاش آنها برای تحمیل دستور کارهای افراطی و غیر منطقی بر سیاست بین الملل است.

افخم یادآور شد: تردیدی باقی نمانده است که افکارعمومی جهان ارزش و جایگاهی برای یک رژیم کودک کش قائل نیستند و دروغ پردازی های مداوم نتانیاهو در باره اهداف و نیات برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران  بسیارتکراری و کسالت آور شده است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران در ادامه گفت: با استمرار مذاکرات و اراده جدی ایران برای رفع این بحران ساختگی، سیاست ایران هراسی  دچار مشکلات اساسی شده و بانیان این تبلیغات دروغ و طراحان این بحران جعلی به دست و پا زدن افتاده‌اند.

 

پیام این واکنش ها

1- تحلیل سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، نکات مفیدی را درباره انگیزه های شخصی و حزبی نتانیاهو از حضور در کنگره آمریکا بیان می کند. نتانیاهو که اکنون در آستانه انتخابات پارلمانی اسرائیل قرار دارد و اوضاع داخلی سرزمین های اشغالی به ضرر حزب وی، حزب لیکود، است، سعی دارد تا با تغییر سیاست آمریکا درباره ایران، موقعیت سیاسی خود را بهبود بخشد. سی ان ان در همین جهت با اشاره به سخنرانی نخست وزیر اسرائیل در کنگره آمریکا، می نویسد: نتانیاهو قصد دارد با طرح موضوع "تهدید برنامه هسته‌ای ایران" برای "امنیت ملی داخلی" رژیم اسرائیل با ترساندن رای‌دهندگان اسرائیلی آنان را ترغیب به رای‌دادن به حزب لیکود در انتخابات پیش‌رو کند.

در روزهای قبل نیز ریان کوپر، از خبرنگاران برجسته مجله «ویک»، «واشنگتن مانثلی» و «نیورپبلیک» گفته بود: هدف نتانیاهو از این سخنرانی بی‌شک تنها مانع تراشی بر سر راه ایران نیست. نتانیاهو اندیشه پیروزی در انتخابات پیش رو در پارلمان اسرائیل را در سر می‌پروراند، انتخاباتی که قرار است در تاریخ 17 مارس برگزار شود... اما دادن چنین شانسی به نتانیاهو اشتباه است. او همواره در این ادعا که ایران تهدیدی بزرگ به شمار می‌آی??، از صداقت به دور بوده و همدست شدن با وی برای زیر سوال بردن تلاش‌های دیپلماتیک جهت رسیدن به توافق، حاکی از عدم مسئولیت پذیری است.

کوپر تصریح می کند که در مقوله ایران و برنامه هسته‌ای این کشور، نتانیاهو منبع قابل اعتمادی نیست.

2- این دیدگاه که نمی توان با اقدام نظامی، تهدید و فشار با جمهوری اسلامی ایران برخورد کرد، از قدرت زیادتری نسبت به دیگر رویکردها در داخل آمریکا برخوردار است. در واکنش نمایندگان آمریکا به سخنان نخست وزیر رژیم اسرائیل، چند نفر از آنان، اشتباه آمریکا در پذیرفتن توصیه های نتانیاهو به جرج بوش جهت حمله به عراق را یادآور شدند و نسبت به تکرار چنین موضوعی هشدار دادند.

مهم تر این که جان کری، وزیر خارجه امریکا چهارشنبه گذشته در حمله‌ای بی‌سابقه به نخست‌وزیر اسراییل گفت: فراموش نکنیم نتانیاهو در یازده اکتبر 2002، با حضور در گردهمایی یهودیان آن کشور، جورج بوش، رئیس‌جمهوری وقت امریکا را به حمله به عراق تشویق کرد و گفت این حمله شانسی خوب، اقدامی درست و نجات‌دهنده خاورمیانه است، بعد از فروپاشی عراق همسایه غربی آن (ایران) فرو خواهد ریخت و خواست امریکا در تغییر رژیم ایران محقق می‌شود. جان کری با تمسخری تلخ افزود: و ما می‌دانیم بعد از آن حمله چه اتفاقاتی افتاد.

بر همین اساس آمریکا اکنون نیروهای خود را تا حد امکان از عراق و افغانستان خارج کرده و چنان که کری سربسته اشاره می کند، هزینه های جنگ در افغانستان و عراق را برای خود گران می داند، در این شرایط سخنان نتانیاهو که گزینه دیپلماسی و گفتگو با ایران را ردّ می کند، چه اعتباری می تواند در داخل آمریکا داشته باشد؟

البته این موضوع به معنای رخت بربستن گزینه جنگ از سیاست های آمریکا نیست. به یقین بخش هایی از صنایع آمریکا با ایجاد جنگ در خارج گره خورده، اما این جنگ نمی تواند با ایران باشد، بلکه به ایجاد درگیری در کشورهای ضعیف خاورمیانه منتهی خواهد شد.

در پایان مرور تحلیل روزنامه "واشنگتن پست" درباره تعامل آمریکا و اسرائیل جای توجه دارد. این روزنامه می‌نویسد: "نتانیاهو در دانشگاه "ام آی تی" امریکا تحصیل کرده و مدتی نماینده رژیم اسرائیل در سازمان ملل متحد در نیویورک بوده است. به همین‌خاطر در زمان کسب مقام نخست‌وزیری در رسانه‌های اسرائیلی از او به عنوان "امریکایی‌ترین" نخست‌وزیر رژیم اسرائیل یاد شده بود." این روزنامه در ادامه اشاره می‌کند که شاید کمتر کسی پیش‌بینی می‌کرد که روابط امریکا و رژیم اسرائیل در زمان نخست‌وزیری سیاستمداری اسرائیلی که بیش از هر سیاستمدار دیگری در امریکا به سر برده به پایین‌ترین درجه ممکن در طول تاریخ معاصر برسد./

 
شناسه مطلب : 273236|

[ چهارشنبه 93/12/13 ] [ 8:12 عصر ] [ باران ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

قُل هٰذِهِ سَبیلی أَدعو إِلَى اللَّهِ ۚ عَلىٰ بَصیرَةٍ أَنا وَمَنِ اتَّبَعَنی ۖ وَسُبحانَ اللَّهِ وَما أَنا مِنَ المُشرِکینَ﴿۱۰۸﴾ یوسف بگو: «این راه من است من و پیروانم، و با بصیرت کامل، همه مردم را به سوی خدا دعوت می‌کنیم! منزّه است خدا! و من از مشرکان نیستم!»
لینک دوستان
امکانات وب


بازدید امروز: 48
بازدید دیروز: 109
کل بازدیدها: 1043068
  • قالب بلاگ اسکای | اس ام اس دون