سفارش تبلیغ
صبا ویژن
یک فنجان بصیرت
چه فرقی می کند. درعصر ارتباطات‌ نفس بکشم یا قرون وسطا. وقتی خبری ازتو نباشد. دوره جاهلیت است. اللهم عجل لولیک الفرج .... 
قالب وبلاگ

 

پس از انتشار خبر اقدام پوتین به لغو ممنوعیت فروش سامانه موشکی اس 300 به ایران، مقامات آمریکا و رژیم صهیونیستی واکنش های تندی ابراز کردند

دستور رئیس جمهور روسیه برای لغو ممنوعیت تحویل موشک‌های اس-300 به ایران واکنش آمریکا و رژیم صهیونیستی را در پی داشته است.
به گزارش پایگاه بصیرت،پس از انتشار خبر اقدام پوتین به لغو ممنوعیت فروش سامانه موشکی اس 300 به ایران، مقامات آمریکا و رژیم صهیونیستی واکنش های تندی ابراز کردند؛ خبرگزاری های غربی نیز در راستای سناریوی ایران‌هراسی به انعکاس این اظهارنظرها پرداخته‌اند.
ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، همزمان با سفر شمخانی ممنوعیت تحویل سامانه های موشکی اس ـ 300 را به ایران لغو کرد. روسیه در سال 2007 میلادی قراردادی را در زمینه فروش سامانه دفاع ضدموشکی اس-300 به ارزش 800 میلیون دلار با ایران امضا کرد، اما دمیتری مدودف رئیس جمهور وقت در سال 2010 میلادی و در پی صدور قطعنامه ضد ایرانی شورای امنیت از تحویل این سامانه به کشورمان جلوگیری کرد.


برخی از رسانه های های غربی می کوشند تجدید نظر مسکو در این زمینه را به تحولات هسته‌ای و تلاش روسیه برای سود بردن از این تحولات و لغو تحریم ها نسبت دهند.

خشم آمریکا ، رژیم صهیونیستی و آل سعود

فایننشال تایمز نوشت: اقدام روسیه در برداشتن ممنوعیت تحویل سامانه موشکی دفاع هوایی به ایران خشم برخی کشورها را برانگیخته است.روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی نوشت: اقدام روز دوشنبه روسیه در لغو ممنوعیت فروش یکی از پیشرفته ترین سامانه های دفاع هوایی در جهان به ایران ، خشم آمریکا و دیگر قدرتهای جهان را که در مذاکره با ایران با هدف ??حدودکردن برنامه هسته ای آن شرکت دارند، موجب خواهد شد .سامانه موشکی اس- سیصد به منظور دفاع در برابر حملات هوایی بوسیله هواپیما و موشک طراحی شده است. از زمانیکه ایران علاقه اش به خرید این سامانه را قبل از منع فروش آن در سال دو هزار و ده اعلام کرد، این سامانه پیشرفته تر شده است و تهران طی مذاکراتی در سال گذشته با مسکو نسبت به خرید نمونه ارتقا یافته آن ابراز تمایل کرده است.روسیه یکی از جدیدترین نمونه های این سامانه موسوم به اس - چهارصد را به چین فروخته است. اما به گفته کارشناسان دفاعی روسیه، معلوم نیست مسکو قصد فروش نمونه های ارتقا یافته این سامانه را به ایران داشته باشد.کارشناسان دفاعی همچنین خاطرنشان کردند دولت روسیه درخواست ایران برای خرید این سلاح را همراه با درخواست دیگر مشتریان از جمله ارتش خودش ارزیابی خواهد کرد. روزنامه یدیعوت آحارونوت نوشت: فروش موشک های اس -300 به ایران مانع حمله احتمالی اسرائیل به این کشور نخواهد شد.این روزنامه صهیونیستی در پایگاه اینترنتی خود در گزارشی به قلم رون بن ایشای افزود: از آنجا که نیروی هوایی اسرائیل در زمینه این سامانه به خوبی آموزش دیده اند، درنتیجه تحویل موشک های اس 300 از طرف روسیه به ایران نمی تواند به عنوان مانعی بر سر راه حمله اسرائیل به تاسیسات هسته ای این کشور محسوب شود. شبکه العربیه وابسته به دربار سعودی هم گزارش داد: رئیس جمهور روسیه بدون در نظر گرفتن دخالت ایران در بحران های منطقه ممنوعیت تحویل موشک های اس سیصد به این کشور را لغو کرد.

 پیام آشکار پوتین به آمریکا

دمیتری تِرنین رئیس مرکز کارنگی در مسکو وابسته به اندیشکده مستقر در آمریکا گفت:‌ «این اقدام نمونه ای از اقدامات مشکل ساز روسیه قلمداد خواهد شد و ممکن است هدف پوتین ابلاغ این پیام به آمریکا باشد که ... ما با اقدامات داوطبانه منع تحویل این سامانه منافع شما را در نظر گرفتیم ولی مادامیکه شما به شیوه دلخواهتان با ما برخورد می کنید، دیگر ملزم به این کار نیستیم.»

منافع اقتصادی مسکو

بی بی سی نیز گفت:از نگاهی دیگر اقدام مسکو فرصت طلبی اقتصادی از آغاز گشایش اقتصادی ایران و رفع تحریم های این کشور بوده و روسیه می کوشد، به سرعت زمینه های مناسبات اقتصادی خود را با ایران گسترش دهد در عین حال درخاتمه گزارش بی بی سی، به نگرانی های غرب وآمریکا و به خصوص رژیم صهیونیستی از این مناسبات اشاره شده و درمسیر رفع این نگرانی ها، ‌به ارزیابی توانمندی موشکی ایران و موشک های اس سیصد از منظری تقلیل گرایانه پرداخته شده و دستمایه این رویکرد نیز از رده خارج بودن و قدیمی بودن تکنولوژی موشک های اس سیصد و نیز توان موشکی ایران است . " در هر صورت اسرائیل و آمریکا دوست ندارند توان دفاعی ایران به آن حدی برسد که بتواند اگر قرار شد حمله نظامی به ایران بشود به آنها ضربات موثری واقع بشود. در واقع اینها به صورت کلی مانع از مخالف هر گونه پیشرفت و تسلیح ایران به تسلیحاتی هستند که بتواند یک مانع بازدارنده بشود، در واقع چیزی هم که در رابطه با توافق هسته ای بود به نظر من این بود که ایران اگر زمانی به تولید سلاح هسته ای رسید قدرت بازدارندگی در داخل منطقه و در سطح جهان دست پیدا نکند " .

این اولین نتیجه توافق لوزان است

یووال اشتاینیتز وزیر اطلاعات اسرائیل روز دوشنبه از تصمیم روسیه درمورد تحویل سامانه موشکی دفاع هوایی پیشرفته اس 300 به ایران انتقاد کرد.اشتاینیتز در بیانیه ای اعلام کرد :« این نتیجه مستقیم مشروعیتی است که ایران در حال به دست آوردن آن از توافق نامه هسته ای در حال شکل گیری است و ثابت می کند رشد اقتصادی ایران پس از لغو تحریم ها علیه این کشور در جهت تامین تسلیحات به کار گرفته خواهد شد و نه برای رفاه مردم ایران.»وی تصریح کرد به جای درخواست از ایران برای دست کشیدن از فعالیت تروریستی خود در خاورمیانه و سراسر جهان ، به این کشور اجازه داده می شود خود را با تسلیحات پیشرفته تجهیز کند و چنین چیزی تنها باعث افزایش تجاوز ایران خواهد شد.

کاملا قانونی و دفاعی است

 این فضاسازی ها در حالی است که سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه روز دوشنبه در توجیه تصمیم مسکو به لغو ممنوعیت تحویل سامانه های دفاع هوایی پیشرفته اس 300 به ایران گفت این سامانه هیچ تهدیدی برای امنیت منطقه نیست.
به گزارش خبرگزاری شین هوا از مسکو، لاوروف افزود سامانه اس 300 یک سلاح کاملا تدافعی است. این سامانه باعث به خطر افتادن امنیت هیچ کشوری در منطقه نخواهد شد. وی تصریح کرد با توجه به پیشرفت های به دست آمده در مذاکرات بین ایران و مذاکره کنندگان بین المللی درباره برنامه هسته ای مورد مناقشه تهران، ممنوعیت فروش سامانه های دفاعی روسیه به ایران کاملا غیر ضروری است.مدیرکل شرکت دولتی « روسوبورون اکسپورت » روسیه نیز که در بخش صادرات سلاح فعالیت می کند روز دوشنبه اعلام کرد همکاری نظامی و فنی بین مسکو و دمشق قانونی است.خبرگزاری روسی «‌ ریانووستی » اعلام کرد آناتولی ایسائیکین (Anatoli Issaïkine) در گفتگو با روزنامه روسی « کومرسانت » گفت: « سلاحی که سوریه در اختیار دارد برای محافظت از مرزها و مبارزه با تروریست ها در داخل این کشور است.»ایسائیکین افزود در شرایط کنونی ارسال سلاح برای ارتش سوریه کار سختی نیست.وی اظهار داشت سوریه با کسانی که برای تشکیل گروه تروریستی داعش تلاش کردند مبارزه کرد و از هیچ تلاشی برای جلوگیری از گسترش این پدیده خطرناک در سرتاسر سوریه دریغ نورزید.به گزارش خبرگزاری « سانا » از مسکو ، این مقام روس خاطرنشان کرد کشورهای غربی و آمریکا با وجود این که حقیقت موجود را درک کرده اند باز بر مواضع قبلی خود اصرار دارند و سوریه را تحریم می کنند. این تحریم ها غیرقانونی است زیرا شورای امنیت سازمان ملل هیچ قطعنامه و تحریمی در این خصوص صادر نکرده است.

تحلیلگر سیاسی پژوهشگاه امور بین الملل مسکو هم گفت: رقابت تسلیحاتی آمریکا با روسیه باعث شده واشنگتن با تحویل موشک های اس سیصد به ایران مخالفت کند.لیونید گوسیف در گفتگو با شبکه تلویزیونی روسیا الیوم در خصوص علت تصمیم روسیه برای تحویل موشک های اس سیصد به ایران گفت: از آنجا که ایران با کشورهای پنج به علاوه یک به چارچوب توافق دست یافته است و با توجه به اینکه سامانه موشکی اس سیصد یک سامانه موشکی کاملاً دفاعی است روسیه تصمیم گرفته است این موشک ها را به ایران تحویل دهد.گوسیف علت انتقادهای شدید مقامات اسرائیلی از تحویل این موشک ها به ایران را اینگونه بیان کرد: کابینه کنونی اسرائیل که ریاست آن را نتانیاهو بر عهده دارد همیشه اعلام می کرد که ایران تهدیدی برای اسرائیل محسوب می شود و همیشه تاکید می کردند که سران ایران دست به فریبکاری می زنند و آن ها به سخنان خود پایبند نبوده و تعهدات خود را اجرا نمی کنند. از این رو آن ها همیشه از تسلیح ایران ابراز نگرانی می کنند.وی در خصوص مخالفت آمریکا با تصمیم روسیه برای اعطای موشک های اس سیصد به ایران گفت: در بازار تسلیحات میان آمریکا و روسیه رقابت وجود دارد. روسیه دومین صادرکننده اسلحه در جهان محسوب می شود. بعد از انعقاد این قرارداد میان ایران و روسیه، آمریکایی ها از این نگران هستند که نتوانند وارد بازار ایران شوند. آن ها تلاش می کنند در همه عرصه ها وحتی فروش تسلیحات وارد بازار ایران شوند.

ابراز نگرانی آمریکا و رژیم صهیونیستی از تحویل موشکهای اس 300 به ایران نشان می دهد که آمریکا در رفتار خودش در مورد توافق هسته ای صداقت ندارد!

 

 

شناسه مطلب : 274322|
منبع:بصیرت

[ سه شنبه 94/1/25 ] [ 9:49 عصر ] [ باران ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

قُل هٰذِهِ سَبیلی أَدعو إِلَى اللَّهِ ۚ عَلىٰ بَصیرَةٍ أَنا وَمَنِ اتَّبَعَنی ۖ وَسُبحانَ اللَّهِ وَما أَنا مِنَ المُشرِکینَ﴿۱۰۸﴾ یوسف بگو: «این راه من است من و پیروانم، و با بصیرت کامل، همه مردم را به سوی خدا دعوت می‌کنیم! منزّه است خدا! و من از مشرکان نیستم!»
لینک دوستان
امکانات وب


بازدید امروز: 39
بازدید دیروز: 144
کل بازدیدها: 1043203
  • قالب بلاگ اسکای | اس ام اس دون