سفارش تبلیغ
صبا ویژن
یک فنجان بصیرت
چه فرقی می کند. درعصر ارتباطات‌ نفس بکشم یا قرون وسطا. وقتی خبری ازتو نباشد. دوره جاهلیت است. اللهم عجل لولیک الفرج .... 
قالب وبلاگ

صحنه نبرد درخرمشهر اکنون،‌ وسعتی نه تنها به پهنای کل سرزمین ایران دارد بلکه، روح و روان و فطرت ما ایرانیان مسلمان را نیز در این صحنه مورد تهاجم مستقیم قرار گرفته شده است

پایگاه بصیرت؛ گروه سیاسی/ عملیات آزادسازی خرمشهر در حالی صورت گرفت که اشغال خرمشهر به عنوان برگ  برنده رژیم صدام تلقی می شد و اتفاقاً موجب آزاد سازی پنج هزار و 400 کیلومتر از خاک کشور عزیزمان ایران در این عملیات، آزادسازی جاده اهواز به خرمشهر و جدا شدن جاده اهواز به آبادان از برد توپخانه دشمن و... شد. این پیروزی در شرایطی بوقوع پیوست که رزمندگان اسلام با کمترین امکانات، در مقابل دشمنی با پیشرفته ترین تسلیحات نظامی می‌جنگیدند و مسلم است که دستیابی به چنین موفقیتی جز بر مبنای توکل بر خداوند متعال و اعتقاد قلبی به فرهنگ ایثار، شهادت، مقاومت و شجاعت قابل تحلیل و تفسیر نیست. اما آنچه امروز از خرمشهر می‌بایست در ذهن ها مانده باشد، خرمشهر به عنوان قطعه ای از خاک ایران نیست، بلکه خرمشهر به عنوان تجلی جهاد، ایستادگی و مقاومت،‌ عمل به تکلیف، ‌نهراسیدن از دشمن، علیرغم تمام توانمندی ها و امکانات ظاهریش، و در یک کلام، فدا کردن خود برای ماندن و اعتلای مملکت اسلامی مان است. درس ها و گزاره هایی که در شرایط کنونی نیز نیازمند تأسی و الگوگیری از آنها هستیم.

بدون شک، شرایط امروز کشور نیز دست کم از شرایط آن روز خرمشهر در سال 1360 ندارد،‌ با این تفاوت که خرمشهر آن زمان تنها قطعه ای از خاک ایران بود که مورد هجوم مستقیم نظامی دشمن بعثی قرار گرفته بود اما صحنه نبرد درخرمشهر اکنون،‌ وسعتی نه تنها به پهنای کل سرزمین ایران دارد بلکه، روح و روان و فطرت ما ایرانیان مسلمان را نیز در این صحنه مورد تهاجم مستقیم قرار گرفته شده است. تفاوت مهمتر خرمشهر دیروز با خرمشهر امروز در آنست که چون دیروز دشمن را به عینه در حال حمله و تجاوز به خود می دیدیم، به سرعت خود را مهیای رویارویی با آن و بیرون راندنش از خاک مقدس کشورمان می کردیم اما امروز، چون دشمن را به عینه در حال تجاوز به خرمشهر وجودمان نمی بینیم، بلکه دشمن آنچنان نرم نرم و اندک اندک به سرزمین وجودمان حمله ور شده است که دیدن و پی بردن بدان کار چندان آسانی نیست، بنابراین چندان خود را برای مقابله با متجاوزان به خرمشهر کنونی ایران آماده نکرده و حتی چندان بدان نیاندیشیده ایم. نکته دیگر اینکه آن روز اگر دشمن با توپ و تانک و... به خرمشهر حمله ور شده بود، اکنون با ابزارهای رسانه‌ای، ترویج افکار مسمومی که خود مروج جاهلیت مدرن هستند، ترویج سبک های زندگی مصرفی و فاقد معناهای متعالی و... به خرمشهر وجود ما ایرانیان حمله ور شده است.

مجموعه آنچه به طور خلاصه در ارتباط با تفاوت نبرد در خرمشهر دیروز و خرمشهر امروز گفته شد بیانگر آنست که در هر دو زمان دشمن با اهداف یکسان در نبرد با ما داشته است با این تفاوت که، به فراخور شرایط زمان و مکان، از ابزارهای متعددی استفاده کرده است. در واقع، نوشتار حاضر بر آن است که دشمنی و خباثت دشمن نسبت به نظام اسلامی همچنان ادامه دارد و از آن کاسته نشده است. از این رو برای مدیریت شرایط پیش رو و نایل شدن به موفقیت در این شرایط هم می بایست خود را به همان مکانیسم های مصونیت بخشی تجهیز کنیم که در خرمشهر دیروز ضامن موفقیت و به خاک مالیدن بینی دشمن تا دندان مسلح شدند. همانطور که اشاره شد، کار برای خدا، روحیه جهادی، نهراسیدن از مشکلات و موانع، فدا کردن خود برای عزت و اعتلای ایران اسلامی، کم توقعی و... مهمترین این مکانیسم و ابزارهای مصونیت آور هستند که اتفاقا در شرایط کنونی احساس ضرورت بیشتری برای تجهیز خود به این ابزارها داریم.

نکته پایانی اینکه مرکز ثقل تهاجم دشمن، ‌امروز بر ایجاد تغییرات نگرشی و ارزشی و مورد هدف قرار دادن معیشت و اقتصاد مردم است. از این رو در خرمشهر امروز بیش از هر عامل دیگری به تقویت بصیرت و عمق بخشی ارزش های دینی در وجود خود نیازمندیم و از سوی دیگر به بنای زندگی خود براساس سبکی بومی(اسلامی ایرانی) باید توجه داشته باشیم.  


  هوشنگ خداوردی

 
شناسه مطلب : 275554|

[ دوشنبه 94/3/4 ] [ 4:31 عصر ] [ باران ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

قُل هٰذِهِ سَبیلی أَدعو إِلَى اللَّهِ ۚ عَلىٰ بَصیرَةٍ أَنا وَمَنِ اتَّبَعَنی ۖ وَسُبحانَ اللَّهِ وَما أَنا مِنَ المُشرِکینَ﴿۱۰۸﴾ یوسف بگو: «این راه من است من و پیروانم، و با بصیرت کامل، همه مردم را به سوی خدا دعوت می‌کنیم! منزّه است خدا! و من از مشرکان نیستم!»
لینک دوستان
امکانات وب


بازدید امروز: 92
بازدید دیروز: 93
کل بازدیدها: 1041606
  • قالب بلاگ اسکای | اس ام اس دون