سفارش تبلیغ
صبا ویژن
یک فنجان بصیرت
چه فرقی می کند. درعصر ارتباطات‌ نفس بکشم یا قرون وسطا. وقتی خبری ازتو نباشد. دوره جاهلیت است. اللهم عجل لولیک الفرج .... 
قالب وبلاگ
رفتار سیاستمداران غربی نه تنها در طول دوران مذاکرات هسته ای و قبل از آن، بلکه در زمان حال حاضر و در آینده نیز توسط افکار عمومی کشورمان رصد می شود و بر این اساس دستگاه سیاست خارجی فرانسه در قبال ایران ناچار است گام های عقلانی و محتاطانه ای را بر دارد.

پایگاه بصیرت؛ گروه بین الملل: وزیر امور خارجه فرانسه این روزها سعی دارد در تک تک کلمات، اظهار نظرها و مواضع خود، وسواس  ملموسی را به خرج دهد تا بلکه بتواند چهره آسیب دیده کاخ الیزه را در نزد افکار عمومی ایران ترمیم کند. تاکتیک " ترمیم چهره فرانسه" به صورتی عینی در دستور کار مسئولان سیاست خارجی فرانسه قرار گرفته و سفر لوران فابیوس به کشورمان و دیدار وی با مقامات ایرانی نیز با همین هدف صورت گرفته است.

در آستانه سفر وزیر امور خارجه فرانسه  به ایران، مخالفت های رسانه ها و شخصیت های ایرانی بر سر سوابق مخدوش فابیوس در پرونده ارسال محصولات خونی آلوده  و کارشکنی های مستمر وی در جریان مذاکرات هسته ای دو سال اخیر با ایران شدت گرفت. فابیوس در قبال موضوع نخست ترجیح داد سکوت کند و موضوع دوم یعنی کارشکنی های علنی پاریس  در قبال مذاکرات هسته ای با ایران را نیز در کنفرانس خبری منکر شد! این ادعا در حالی صورت می گیرد که شواهد و مستندات محکمی در خصوص این کارشکنی ها وجود دارد. بر هم زدن مذاکرات آبان ماه سال 1392 در ژنو، اصرار بر تعطیلی کامل نیروگاه اراک در توافق نهایی هسته ای، اصرار بر بازرسی های نامحدود زمانی و مکانی در توافق نهایی، اصرار بر عدم لحاظ نیازهای اساسی ایران در تامین سوخت نیروگاه بوشهر و ...جملگی موارد و مصاد??قی است که نشان از رویکرد سلبی فرانسه در مذاکرات هسته ای با ایران دارد.

با این حال در این برهه قصد داریم به موضوع مهم دیگری در خصوص سفر فابیوس به ایران بپردازیم. این مسئله، همان پیام محکم و قاطعانه ای است که ملت ایران و معترضین به رفتارهای فابیوس به کاخ الیزه و نظام بین الملل مخابره کردند.

فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه و لوران فابیوس، وزیر امور خارجه این کشور هر دو تصور می کردند پس از امضای توافق هسته ای با ایران، سوابق منفی پاریس در نزد افکار عمومی ایران از بین رفته و ملت ایران با آغوش باز پذیرای آن ها خواهند بود. این در حالیست که مطالبات صورت گرفته از دستگاه دیپلماسی کشور، آن هم در آستانه سفر فابیوس به ایران معادله را به طور کامل در ذهن مقامات فرانسوی تغییر داد. مقامات فرانسوی به صورتی صریح و روشن دریافتند که رفتارهای بازدارنده و منفی آن ها در طول مذاکرات هسته ای همچنان در ذهن شهروندان ایرانی باقی مانده است.

"رصد رفتار سیاستمداران غربی"  توسط ملت ایران، موضوعی است که امروز نه تنها فابیوس و اولاند، بلکه دیگر مقامات آمریکایی و اروپایی آن را به طور کامل درک کرده اند. به عبارتی بهتر، افکار عمومی کشور ایران، رفتار،گفتار و رویکرد طرف های مقابل خود در نظام بین الملل را به صورتی عمیق و جدی رصد می کند و موضوعی نیست که از دید رسانه ها، مردم و افکار عمومی کشور در این معادله پنهان بماند. در این میان، ابراز هرگونه تهدید، رفتار غیر عقلانی و گفتار توهین آمیز علیه ملت غیور کشورمان عواقب و تبعات سختی برای کشور صادرکننده این رفتار خواهد داشت. در این معادله، یک کشور و مقامات آن نمی توانند انتظار داشته باشند در عرض یک روز از "افراد نامطلوب" به " سیاستمداران مطلوب" تبدیل شوند. این درسی بود که حداقل لوران فابیوس در جریان سفر به ایران به خوبی آن را درک کرد.

آنچه مسلم است این که رفتار سیاستمداران غربی نه تنها در طول دوران مذاکرات هسته ای و قبل از آن، بلکه در زمان حال حاضر و در آینده نیز توسط افکار عمومی کشورمان رصد خواهد شد. این رصد هوشمندانه به اندازه ای مستمر و دقیق است که تحت هیچ گونه عملیات روانی و تاکتیکی نمی توان آن را متوقف کرد. مقامات فرانسوی نیز از این قاعده مستثنی نخواهند بود. هم اکنون دستگاه سیاست خارجی فرانسه در قبال ایران ناچار است گام های عقلانی و محتاطانه ای را بر دارد. سوابق غیر قابل قبول کاخ الیزه در جریان مذاکرات هسته ای این روند را تشدید کرده است. بدیهی است که اگر پاریس در سیاست خارجی خود در قبال ایران اصلاحات بنیادین و صحیحی صورت ندهد، رویکرد سلبی ایجاد شده به قوت خود باقی مانده یا حتی تقویت خواهد شد. آنچه این روند را تغییر می دهد رفتار واقعی فرانسوی هاست نه اظهارات و ادعاهای بر گرفته از تاکتیک تغییر چهره آن ها!

در روند اصلاح سیاست خارجی مخدوش فرانسه، سیاستمداران کهنه کار فرانسوی مانند ژاک شیراک و دومنیک دوویلپن که از ابتدا منتقد مشی تند لوران فابیوس و فرانسوا اولاند در جریان مذاکرات هسته ای با ایران بودند، می توانند در کسوت  یک مشاور دستگاه سیاست خارجی کشورشان را یاری دهند. در هر حال تغییر جوّ به وجود آمده علیه وزارت امور خارجه فرانسه نیاز مند تصمیم و اراده ای جدی از سوی پاریس است. فابیوس و دیگر مقامات غربی باید درک کنند که جامعه ایران همانند، جوامع برخی کشورهای عربی نیست که دور از چشم افکار عمومی آن جوامع، قراردادهای چند میلیاردی تسلیحاتی با برخی سران عرب منعقد کنند تا مردم یمن را قتل عام کرده و آن گاه شعار حقوق بشر نیز سر دهند. در کشور ایران، افکار عمومی به شکل تاریخی سیاست های فریبکارانه غرب را درک کرده و در قبال رفتارهای دوگانه غربی ها حساس هستند. مقامات اروپا اگر خواهان روابط مطلوب با ایران هستند باید به افکار عمومی ملت ایران و ارزش ها و آرمان های آن احترام بگذارند و در عمل رفتار خود را تغییر دهند./

 

حسین یاری

شناسه مطلب : 277692|

منبع:بصیرت

[ پنج شنبه 94/5/8 ] [ 10:33 عصر ] [ باران ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

قُل هٰذِهِ سَبیلی أَدعو إِلَى اللَّهِ ۚ عَلىٰ بَصیرَةٍ أَنا وَمَنِ اتَّبَعَنی ۖ وَسُبحانَ اللَّهِ وَما أَنا مِنَ المُشرِکینَ﴿۱۰۸﴾ یوسف بگو: «این راه من است من و پیروانم، و با بصیرت کامل، همه مردم را به سوی خدا دعوت می‌کنیم! منزّه است خدا! و من از مشرکان نیستم!»
لینک دوستان
امکانات وب


بازدید امروز: 89
بازدید دیروز: 154
کل بازدیدها: 1043000
  • قالب بلاگ اسکای | اس ام اس دون