سفارش تبلیغ
صبا ویژن
یک فنجان بصیرت
چه فرقی می کند. درعصر ارتباطات‌ نفس بکشم یا قرون وسطا. وقتی خبری ازتو نباشد. دوره جاهلیت است. اللهم عجل لولیک الفرج .... 
قالب وبلاگ

طی هفته های آتی، ترامپ سعی خواهد کرد با گره زدن مستقیم برجام به اعتراضات و نا آرامی های اخیر، زمینه را جهت اعمال فشار بیشتر اقتصادی و سیاسی به کشورمان فراهم کند. در چنین شرایطی لازم است قوای سه گانه و خصوصا مسئولین دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی کشورمان با هشیاری و هوشمندی کامل وارد عمل شوند

پایگاه بصیرت / گروه بین الملل/فخرالدین اسدی

فرمول جدید کاخ سفید برای مقابله با ملت ایرانطی روزهای اخیر، شاهد تشدید حمایت دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا و دیگر اعضای کابینه وی از اغتشاشات در ایران هستیم. این حمایت ها در حالی صورت می گیرد که ترامپ چندی پیش و در سخنانی جنجالی ضمن استفاده از واژه جعلی«خلیج عربی»، ملت ایران را تروریست خواند. در چنین شرایطی طرفدارای ترامپ از آنچه وی آزادی ! ملت ایران می خواند، جای بسی تامل دارد. از سوی دیگر، طی روزهای آتی قرار است کاخ سفید مواضع خود در قبال توافق هسته ای با ایران را اعلام کند. در این خصوص نکاتی وجود دارد که لازم است مورد توجه قرار گیرد:


1- دولت ترامپ می خواهد میان «برجام» و «اغتشاشات ایران» ارتباطی مستقیم برقرار کند. به عبارت بهتر، کاخ سفید قصد دارد برجام را نه به عنوان یک «پدیده مستقل حقوقی»، بلکه به یک «متغیر وابسته سیاسی» تبدیل کند. بر این اساس احتمال خروج ایالات متحده آمریکا از توافق هسته ای با ایران وجود دارد. 

در این خصوص سارا سندرز سخنگوی کاخ سفید عنوان کرد:

«گزینه‌های متعددی برای واکنش به اعتراضات در ایران در دست داریم، تحریم و تصمیم‌گیری درباره (تمدید) تعلیق تحریم‌ها یکی از آنها است. اما رئیس‌جمهور هنوز در این رابطه تصمیم نگرفته است. به عبارت بهتر، امکان دارد دولت دونالد ترامپ در نخستین ماه سال جدید میلادی (ماهی که در آن به سر می بریم) تعلیق تحریم ها علیه ایران را مطابق برجام تمدید نکند و به این وسیله به طور کامل از توافق هسته ای خارج شود.»

یکی از اصلی ترین مشوقین ترامپ در این خصوص نیکی هیلی است. جان بولتون، نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل متحد نیز به ترامپ پیشنهاد داده است تا با هدف حمایت از اغتشاشگران در ایران هر چه سریع تر از برجام خارج شود و تحریم های یکجانبه خود را مجددا علیه کشورمان اعمال کند. مقامات آمریکایی در صددند با تزریق نارضایتی اقتصادی در جامعه، دست به تحریک افکار عمومی و در نهایت حمایت جدّی تر از اغتشاشات بپردازند. این در حالیست که ملت ایران با رصد هوشمندانه ای که نسبت به رفتار آمریکا در طول 4 دهه اخیر داشته است، این بار نیز اجازه دخالت به کاخ سفید و عمّال آن را نخواهد داد. 

نیکی هیلی طی روزهای اخیر نیز سعی کرده است نقش پررنگی را در حمایت از اعتراضات و اغتشاشات در ایران ایفا کند. سفیر آمریکا در سازمان ملل در ادامه اقدامات و اظهارات مداخله‌جویانه مقامات این کشور، خواستار تشکیل نشست اضطراری در مورد ناآرامی‌های ایران شد. نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل خواستار تشکیل نشست فوق‌العاده شورای امنیت سازمان ملل در نیویورک و شورای حقوق بشر این سازمان در ژنو شد. وی گفت: «ما نباید ساکت بمانیم. مردم ایران در تلاش برای رسیدن به آزادی خود هستند!» هیلی همچنین مدعی شد که اعتراضات انجام شده در ایران از سوی عوامل خارجی ترتیب داده نشده است. همچنینن نیکی هیلی در اظهاراتی دیگر مدعی شده است که آمریکا در صدد است صدای معترضین ایرانی به صورتی رساتر به دنیا مخابره شود!


2- بدون شک، کمترین شبهه ای در حمایت نیکی هیلی و دیگر اعضای دولت ترامپ از توسعه نا آرامی ها در ایران وجود ندارد. با این حال نوع بیان نیکی هیلی و حمایت وی از آزادی خواهی ! و مطالبه گری ملت ایران در حالی صورت می گیرد که وی تا کنون از هیچ گونه تلاشی در راستای مواجهه تمام عیار با مردم ایران فروگذار نکرده است. اظهارات نیکی هیلی سبب شد تا دفتر نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد نسبت به وی واکنش نشان دهد. نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک، در بیانیه‌ای نمایش نیکی هیلی سفیر و نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل را «اشک تمساحی تهوع‌آور» خواند. در بخشی از این بیانیه آمده است:

«تهدیدات و یاوه گویی‌های نماینده آمریکا در سازمان ملل، حمایت از خشونت طلبی و آتش افروزی در ایران محسوب می‌شود. امنیت و ثبات ایران در چهار دهه گذشته متکی به مردم خودش بوده و مردم ایران علیرغم جوسازی‌های اخیر از این حقوق و دستاوردهای آن حفاظت کرده و اجازه نخواهند داد خشونت و ویرانگری، این حقوق ذاتی و دستاوردهای تاریخی را تخریب کنند، چرا که حافظه تاریخی ملت ایران هنوز خاطره جنایات و ذلت تحمیلی توسط رژیم دیکتاتوری تحت حمایت آمریکا را فراموش نکرده است.»

اظهارات ضد ایرانی نیکی هیلی، با واکنش «ماریا زاخاروا» سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه روسیه رو به رو شد. زاخاروا در صفحه "فیس بوک" خود در این باره به طعنه نوشته است: «قطعا هیئت نمایندگی آمریکا توصیه های زیادی در این رابطه دارد که با جهان در میان بگذارد. برای مثال "نیکی هیلی" می تواند تجربه نیروهای امنیتی آمریکایی در سرکوب اعتراضات مسالمت آمیز مردم آمریکا در جریان مبارزات انتخابات ریاست جمهوری، یا دستگیری‌های گسترده و اعمال فشار بر جنبش "اشغال وال استریت" یا برخورد پلیس آمریکا با اعتراضات ضدنژادپرستی در فرگوسن، را با بقیه در میان بگذارد.»


3- نکته دیگر در این خصوص، به پیش فرض های نادرست و دروغی باز می گردد که از سوی مقامات آمریکایی و صهیونیستی در خصوص اعتراضات اخیر ایران مخابره می شود. 

در یکی از این موارد، "مایک پنس" معاون رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا مدعی شده است که دولت ترامپ دیگر اشتباه دولت قبلی (دولت اوباما) را در قبال معترضین در ایران دنبال نمی کند! همچنین سفیر سابق رژیم صهیونیستی در ایالات متحده آمریکا در اظهاراتی جنجالی مدعی شده است که باراک اوباما در سال 2009 میلادی با هدف به ثمر رساندن توافق هسته ای با ایران، عملا از اغتشاشات در کشورمان حمایت نکرده است! این گزاره ها، صرفا ادعاهایی نادرست محسوب می شود. بر همگان مسجل است که در جریان اغتشاشات پس از انتخابات ریاست جمهوری سال 1388، ایالات متحده آمریکا و رژیم صهیونیستی با تمام توان در حمایت از اغتشاشگران با یکدیگر متحد شدند. اسناد و مدارک زیادی در این خصوص وجود دارد که بخشی از آنها نیز منتشر شده و مورد توجه افکار عمومی کشورمان قرار گرفته است، بنابراین، در این معادله تفاوتی میان دو حزب دموکرات و جمهوریخواه و متعاقبا دولت های ترامپ و اوباما وجود ندارد.

حمایت افرادی مانند جان کری، هیلاری کلینتون و حتی برنی سندرز از اغتشاشات اخیر در ایران نشان می دهد که سران و سناتورهای هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه در آمریکا نسبت به استراتژی کلان تعریف شده در سیاست خارجی ایالات متحده مبنی بر تقابل تمام عیار با ملت و نظام ایران پایبند هستند! 

در نهایت اینکه طی هفته های آتی، ترامپ سعی خواهد کرد با گره زدن مستقیم برجام به اعتراضات و نا آرامی های اخیر، زمینه را جهت اعمال فشار بیشتر اقتصادی و سیاسی به کشورمان فراهم کند. در چنین شرایطی لازم است قوای سه گانه و خصوصا مسئولین دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی کشورمان با هشیاری و هوشمندی کامل وارد عمل شوند. در برهه فعلی، اتحاد مردم و مسئولین کشورمان از اهمیت وافری برخوردار ست. در سایه این اتحاد می توان ضمن غلبه بر فضای اغتشاش، رفتار دشمنانی که بر روی این موج سوار شده اند را نیز مدیریت کرد./ 


منبع: سایت بصیرت


[ شنبه 96/10/16 ] [ 4:7 عصر ] [ باران ] [ نظرات () ]

در ریشه یابی علت این اعتراضات و عوامل دخیل در آن، چالشهای اقتصادی موجود درکشور را می توان ابتدایی ترین دلیل این موضوع دانست. مسائل و مشکلات اقتصادی موجود درکشور را می توان با دو سطح تحلیل(عوامل زمینه ساز و عوامل شتاب دهنده) مورد بررسی قرار داد.

پایگاه بصیرت / گروه سیاسی/ فرهاد کوچک زاده

ریشه های اقتصادی اعتراضات اخیرهفته گذشته کشور درگیر تجمع اعتراضی در بعضی از شهرها بود. اعتراضاتی که روز اول از مشهد شروع و روزهای بعد به دیگر نقاط کشور سرایت کرد. در ریشه یابی علت این اعتراضات و عوامل دخیل در آن، چالشهای اقتصادی موجود درکشور را می توان ابتدایی ترین دلیل این موضوع دانست. (البته نگاه تک علتی به چنین حوادثی نمی تواند تمام وجوه این حادثه را به صورت کامل بیان کند و برای تحلیل جامع این حادثه می بایست زمینه های امنیتی و لایه های خارجی که با فراخوان، ناراضیان موجود در جامعه را تحریک و هدایت می کنند و جنبه جامعه شناختی به معنی فهم درست تغییرات ایجاد شده در ایستارهای جامعه در سال های اخیر را مورد بررسی و تحلیل قرار داد که مجال بحث در این نوشتار نمی باشد.) لذا در این نوشتار، نویسنده در صدد است زمینه های اقتصادسیاسی بوجود آورنده اعتراضات روزهای اخیر را مورد بررسی قرار دهد.

در غرب مکاتبی همچون مکتب کینز، سوسیالیسم تخیلی، مکتب اصالت طبیعت، مکتب سوداگری، اخلاق گرایی اقتصادی، مکتب اتریش، مکتب ویرجینیا، مکتب استکهلم، نئو لیبرالیسم، مکتب شیکاگو، اقتصاد نهادگرایی و اقتصاد نهادگرایی به موضوع اقتصاد نگاه ویژه و پررنگی داشته اند. تعدد مکاتب صاحب نظر در امر اقتصادی در غرب نشان دهنده اهمیت این موضوع و دغدغه نظریه پردازان نسبت به آن می باشد تا با بهره برداری از نظریات بتوانند وضعیت مطلوب اقتصادی برای کشور خود ایجاد کنند.[1]

دین اسلام فقر و تنگدستی را جزء یکی از مصیبت های بزرگ جامعه برمی شمارد و ریشه کنی آن از اجتماع را اصلی ترین هدف و وجهه همت خود قرار داده است.به همین سبب تمامی افراد جامعه مسلمان باید در جهت تامین نیازهای اولیه معیشت خویش و ایجاد وضعیت اقتصادی مطلوب تلاش نمایند تا رفاه عمومی در جامعه برقرار گردد. امام علی(ع) فقر را موجب نقض عقیده و دین( حکمت 319)، ناتوانی و غربت( حکمت 3)، ذلت و خواری( خطبه 225)، زمینه سازی بی عفتی( 163)، انحراف اخلاقی (غرور الحکم جلد 2) بر می شمارد. بنابراین یکی از وظایف دولت اسلامی همواره باید برطرف کردن مشکلات اقتصادی ملت باشد.

 مسائل اقتصادی همواره در سخنرانی های مقام معظم رهبری نیز مورد توجه قرار گرفته است. ایشان همچنین در نام گذاری سال ها که معطوف به مهمترین چالش های کشور است، غالب سال ها در دهه اخیر را با عنوان اقتصادی نام نهاده اند. همت مضاعف و کار مضاعف، جهاد اقتصادی، تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه‌ی ایرانی، حماسه‌ سیاسی و حماسه‌ اقتصادی، حرکت مردم و مسئولین به سوی اصلاح الگوی مصرف، اقتصاد و فرهنگ با عزم ملّی و مدیریّت جهادی، اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل، اقتصاد مقاومتی، تولید – اشتغال و ... . با این وجود ایشان در دیدار با شرکت‌کنندگان در نهمین همایش ملی «نخبگان فردا» تاریخ 22/7/94 فرمودند: «اسم اقتصاد مقاومتی هم زیاد تکرار میشود ... من البتّه خیلی خشنود نیستم از مقدار پیشرفت این فکر و این بنیان مهم در کشور.» که نشان از کم توجهی مدیران اجرائی و مسئولین کشور به این موضوع است.

مسائل و مشکلات اقتصادی موجود درکشور را می توان با دو سطح تحلیل(عوامل زمینه ساز و عوامل شتاب دهنده) مورد بررسی قرار داد. 


1- بیکاری: بیکاری یکی از مهمترین معضلات کشور در سال های اخیر است. بر اساس سایت مرکز آمار نرخ بیکاری در کشور 12/6 در صد از جمعیت فعال کشور می باشد و شاخص نرخ بیکاری فصلی جوانان به 28/8 درصد رسید تا رکورد این نرخ در شانزده سال گذشته شکسته شود[2].

2- برآورده نشدن انتظارات مردم از ریاست جمهوری: با وجود محاسن برگزاری مناظرات در جریان انتخابات ریاست جمهوری، موضوعی که در افکار برخی از بینندگان در این سالها برجسته شد بحث عدم سلامت اقتصادی مقامات اجرائی است. در جریان مناظرات انتخاباتی نامزدها ، نامزد رقیب یا اطرافیانش را به فساد اقتصادی متهم می کردند با توجه به عدم اثبات و پیگیری قضائی این نوع تهمت زنی ها،‌ بیشترین تاثیر آن را می توان در ناامیدی جامعه مشاهده کرد که مخاطبین را به جمع بندی برساند که جریانات سیاسی کشور از سلامت اقتصادی برخوردار نمی باشند. در حقیقت مردم انتظار ندارند کسانی که سلامت اقتصادی ندارند در پست های اجرایی بالا قرار گیرند.

موضوع دیگر عدم تحقق وعده های اقتصادی می باشد زیرا نامزدها و از جمله رئیس جمهور منتخب به منظور کسب رای، وعده ها و شعارهای اقتصادی زیادی را مطرح کردند که از توان آنها خارج و یا با کم کاری تحقق پیدا نکرده است. این موضوع باعث افزایش نارضایتی مردم می شود چراکه مردم با وعده های داده شده به فرد مورد نظر رای می دهند اما بعد مشاهده می کنند که وعده ها تحقق پیدا نکرده است.

در حقیقت دو موضوع بالا باعث می شود که فاصله بین انتظارات و واقعیات زیاد باشد و این اختلاف منجر به نارضایتی و اعتراض می شود.

3- عدم برخورد مناسب با مفسدان اقتصادی: فساد اقتصادی یکی از مشکلات و مسائلی است که این سال ها جمهوری اسلامی با آن درگیر بوده است از پرونده های فساد اقتصادی در کشور در سال های اخیر می توان به محکومیت محمدرضا رحیمی معاون اول دکتر احمدی نژاد درارتباط با پرونده اختلاس از بیمه ایران به پنج سال و 91 روزحبس و پرداخت دو میلیارد و 850 میلیون تومان رد مال و یک میلیارد تومان جزای نقدی، محکومیت مهدی هاشمی رفسنجانی به 10 سال حبس به جرم اختلاس، ارتشاء و مسائل امنیتی، پرونده فروش نفت توسط بنیاد تعاون نیروی انتظامی، فساد در صندوق ذخیره فرهنگیان، اتهامات مهدی جهانگیری ، اتهامات حسین فریدون و ... نام برد.

از آنجا که اکثر پرونده های فساد اقتصادی از طرف سیاسیون مطرح و قوه قضائیه نیز دادگاه های را به صورت غیر علنی و طولانی مدت برگزار می کند. روند ناامیدی مردم از این روند افزایش پیدا کرده است. ضمن اینکه عدم شفاف سازی جرائم در دادگاه ها و بزرگنمایی آنها در فضای مجازی و... باعث شده است که در نگاه بخشی از جامعه محکومیت ها با جرائم ارتکابی تناسب نداشته باشد!

4- عدم برخورد با مدیران نجومی بگیر: در بررسی روند مواجهه دولت با موضوع فیش‌های نجومی متاسفانه به این مسئله پی می‌بریم که انگیزه و اراده‌ای در دولت برای برخورد با این مفاسد وجود ندارد و تا به امروز رویای برخورد با مدیران نجومی تعبیر نشده است بنا به اظهارات محمد حسینی «نماینده تفرش و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس» برخی مدیران برای بازپس گرفتن حقوق‌های نجومی مسترد شده شکایت کرده‌اند و برخی در همان محلی که حقوق‌ها را دریافت کرده‌اند مشغول به کار هستند. جالب آنکه سخنگوی دولت در اظهاراتی تأمل‌برانگیز یکی از مدیران نجومی بگیر را از ذخایره نظام و امانت‌دار بزرگ کشور دانست. قطغا عدم برخورد مناسب با کسانی که حقوق غیرمتعارف می گیرند برای جامعه قابل هضم نمی باشد و این اشکال را به کل نظام نسبت می دهند.[3]

در شرایطی که بخش قابل توجهی از مردم به خاطر چالش های اقتصادی ناشی از تحریم و سیاست های دولت ها تحت فشار قرار گرفته اند. مجموعه عوامل دیگری در روزها و ماه های پایانی سال 1396 رخ داده است که باعث ناامیدی هرچه بیشتر مردم از بهبود وضع معیشت و شتاب دهنده اعتراضات شد. 

الف) بلاتکلیفی مال باختگان در موسسات اعتباری: در ماههای گذشته تعدادی از موسسات مالی و اعتباری اعلام ورشکستگی کرده اند این موضوع باعث اعتراض و تجمعات مال باختگان در برخی مناطق مختلف کشور شد که بعضی از تجمعات با شعارهای تند علیه مسئولین حکومتی نیز همراه بوده است.

ب) نگرانی نسبت به بودجه 97: موضوع موسسات اعتباری درصد کمی از جامعه را تحت تاثیر قرار داده بود اما در این روزها اخبار متعدد در خصوص افزایش دوباره قیمت سوخت، حذف یارانه ها و ... در بودجه 97 از سوی مسئولین به گوش مردم رسید و این پیام به مردم داده شد که تورم جدیدی در راه است. این در حالی است که مردم می دانند افزایش قیمت سوخت تورم و جو روانی نامناسبی را در جامعه بوجود می آورد. 

در نهایت باید ذکر نمود نارضایتی اقتصادی موجود در کشور که بخش اعظم آن برگرفته از سیاست های غلط اقتصادی مسئولین می باشد و باعث ایجاد ناامیدی در برخی از مردم شده است یکی از عوامل ابتدایی اعتراضات اخیر است. اما این اعتراضات خیلی سریع از خواستگاه اصلی خود فاصله گرفت و گروه های دیگری که اصلا دغدغه اقتصادی ندارند مدیریت اعتراضات را در دست گرفتند. اگرچه بیگانگان توانستند با بهره برداری و برنامه ریزی برای آن، فعالیت در شبکه های مجازی و تحریک و نفوذ در بین معترضان، مشکلات و خسارات مالی و جانی را بر مردم تحمیل کنند اما قطعا این ناارامی ها در روزهای آینده به صورت کامل به اتمام خواهد رسید و موضوعی که مهم است تصمیمات آینده مسئولین اجرائی کشور است که باید با اتخاذ سیاسیت های اقتصادی مناسب برای حل مشکلات اقتصادی مردم گام های اساسی را بردارند و امیدواری به آینده را بیش از پیش افزایش دهند .


1. fa.wikipedia.org

2. www.amar.org & www.mehrnews.com

3. www.mashreghnews.ir & www. Tasnimnews.com



مق/ج

منبع: سایت بصیرت


[ شنبه 96/10/16 ] [ 4:5 عصر ] [ باران ] [ نظرات () ]
<< مطالب جدیدتر           

.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

قُل هٰذِهِ سَبیلی أَدعو إِلَى اللَّهِ ۚ عَلىٰ بَصیرَةٍ أَنا وَمَنِ اتَّبَعَنی ۖ وَسُبحانَ اللَّهِ وَما أَنا مِنَ المُشرِکینَ﴿۱۰۸﴾ یوسف بگو: «این راه من است من و پیروانم، و با بصیرت کامل، همه مردم را به سوی خدا دعوت می‌کنیم! منزّه است خدا! و من از مشرکان نیستم!»
لینک دوستان
امکانات وب


بازدید امروز: 37
بازدید دیروز: 69
کل بازدیدها: 1040290
  • قالب بلاگ اسکای | اس ام اس دون