یک فنجان بصیرت
چه فرقی می کند.
درعصر ارتباطات نفس بکشم یا قرون وسطا.
وقتی خبری ازتو نباشد.
دوره جاهلیت است.
اللهم عجل لولیک الفرج ....
|
مسابقه تعریف خواب بین فرزندان موسوی و کروبی هنوز به فینال نرسیده و معلوم نیست که خواب اصلی این دو برای آینده کشور را کدام طرف زودتر تعریف خواهند کرد!
بعد از درخت روزنامهای که اخیرا به خواب میرحسین موسوی آمده بود، فرزند مهدی کروبی نیز از برای عقب نماندن پدرش از قافله خواب دیدن، خوابی قدیمیتر را تعریف کرده تا همبستگی رهبران فتنه را بیش از پیش نمایان کند!
[ سه شنبه 92/8/21 ] [ 2:47 عصر ] [ باران ]
[ نظرات () ]
«ویلیام هیگ: که برای ارائه گزارش در مورد روند مذاکرات هستهای به پارلمان این کشور رفته، با بیان اینکه همه کشورهای 1+5 موضعی واحد داشتند، تأکید کرد که لندن به شدت علاقمند به دستیابی به توافقی موقت با تهران است.
«ویلیام هیگ» وزیر خارجه انگلیس روز دوشنبه با حضور در پارلمان این کشور گزارشی در مورد روند مذاکرات هستهای ایران و همچنین اوضاع سوریه ارائه کرد. وی در این نشست، در مورد دور اخیر مذاکرات هستهای که در شهر ژنو سوئیس برگزار شد، گفت: ما و ایران باید تحرک ایجاد شده در ژنو را ادامه دهیم و نگذاریم فرصت ایجاد شده برای دستیابی به پیشرفت، از میان برود. هیگ در مورد دور تازه مذاکرات در ژنو گفت: بحثهای پیچیده و دقیقی داشتیم که تمام ابعاد برنامه هستهای ایران را پوشش میداد. وزیر خارجه انگلیس افزود: وزیران خارجه 1+5 موضعی واحد و مشابه در قبال ایران اتخاذ کردند که همین موضع پایهای قدرتمند برای دور بعدی گفتوگوها خواهد بود. وی ادامه داد: دولت قویا علاقمند به دستیابی به موافقتنامهای موقت با ایران است، چراکه این موافقنامه گامی ضروری برای دستیابی به راهکاری جامع است. منبع: فارس [ سه شنبه 92/8/21 ] [ 2:18 عصر ] [ باران ]
[ نظرات () ]
در متن زیر به پاره ای از شبهات وهابیت درباره واقعه کربلا پرداخته شده است .
وهابیت این زائده سرطانی که در فرصت های مختلف می کوشد آموزه های شیعه را زیر سوال برده و با شبهه افکنی حقانیت این مذهب را به چالش بکشد از محرم حسینی و واقعه تاریخی کربلا نیز چشم نپوشیده و همواره سعی می کند پیرامون آن شبهاتی را مطرح کند. از این رو در گفتگو با حجت الاسلام والمسلمین محمدمحسن مروجی طبسی، محقق حوزوی و مولف درسنامه نقد وهابیت به پارهای از این شبهات پرداخته ایم که مشروح آن در ذیل می آید: *اصلی ترین شبهاتی که وهابیت درباره واقعه عاشورا مطرح می کند به چه حوزه هایی اختصاص دارد؟ شبهات عاشورایی وهابیت چند محور دارد، نخست گریه و عزاداری بر سالار شهیدان (ع) است یعنی می گویند گریه بر اموات صحیح نیست و نیز عزاداری بر آنها بدعت است و با این نوع مباحث می کوشند عزاداری امام (ع) را به لحاظ مشروعیت زیر سوال ببرند و بگویند این عزاداری ها بدعت آمیز است. محور دیگر شبهات آنها درباره قیام حضرت اباعبدالله الحسین (ع) است که می گویند قیام ایشان قیام نبود بلکه شورش بود و ایشان را به عنوان کسی که علیه سلطان زمان خود شوریده معرفی می کنند یعنی فردی طاغی و خارجی که وحدت اسلام را زیر سوال برده است. محور مهم دیگر این شبهات آن است که وهابیت شیعه را قاتل اصلی امام حسین (ع) معرفی می کند. وهابیت در دو حوزه نسبت به گریه و عزداری بحث می کند نخست حرمت گریه بر هر شخصی و در مرحله بعد گریه بر امام را بدعت می داند که هر دوی این شبهات رد شدنی است. چراکه در منابع اهل سنت می بینیم پیامبر (ص) در رحلت مادرشان گریسته اند، همچنین در رحلت فرزندشان ابراهیم و نیز عمویشان ابوطالب و نیز فاطمه بنت اسد (س) مادر امیرالمومنین (ع) گریسته اند که در کتب تاریخی و روایی اهل سنت موجود است. اما نسبت به اباعبدالله الحسین (ع) در مقاتل مشهور همچون مستدرک حاکم نیشابوری که شافعی مذهب است و دیگر منابع آمده که نخستین کسی که در اسلام بر امام حسین (ع) روضه خواند و گریست پیامبر (ص) بوده اند. هنگام ولادت امام حسین (ع) پیامبر (ص) مغموم شدند وقتی علت را پرسیدند ایشان فرمودند که جبرئیل به من خبر دادند که فرزندت حسین (ع) به شکل فجیعی همراه با خانواده و یاران به شهادت می رسد و این نخستین روضه خوانی بر امام حسین (ع) بوده است. علاوه بر این، امت اسلام چه شیعه و سنی در طول تاریخ بر امام حسین (ع) و مصائب آن حضرت (ع) گریسته اند و با این گریه هم اعلام برائت می کردند نسبت به بنی امیه و هم اعلام دوستی و مودت نسبت به اهل بیت (ع) پیامبر (ص). در اینجا می توان این سوال یا شبهه را خطاب به وهابیت مطرح کرد که چرا بجای اینکه جنایات یزید و معاویه و قاتلین اباعبدالله (ع) را محکوم کنند و آنها مورد سوال و مواخذه قرار دهند چرا بر سر مظلوم می کوبند چرا ظالم را محاکمه نمی کنند؟! مگر امام (ع) با فرزند و اصحابشان چه کرده بودند که آن جنایات بر سرشان آمد و بجای آنکه وهابیت از مظلوم دفاع کند همیشه از ظالم دفاع کرده است؟ آیا تا کنون یک بار مسببین حادثه کربلا را محکوم کرده اند؟ چرا ما باید برای اشک ریختن بر امام حسین (ع) و مصائب آن حضرت (ع) دلیل بیاوریم؟! آنها باید دلیل بیاورند که چرا این رسم ما را بدعت می نامند در حالی که خودشان خلاف جریان اسلامی حرکت کرده اند. این ما هستیم که باید بپرسیم چرا وهابیت از دشمنان اهل بیت (ع) اعلام برائت نمی کند و بجای آن در دفاع از یزید و معاویه سریال قبیح "حسن، حسین و معاویه" را ساخته و جنایات بنی امیه را توجیه می کنند. این مسئله از دیدگاه شیعه حل شده چراکه شیعه معتقد است امام (ع) حق است و اگر زمانی صلح کرد و زمانی قیام و جهاد و قول و فعلشان حجت است و هر کاری انجام دهند طبق دستور الهی بوده است چراکه امام (ع) برای اصلاح امت پیامبر (ص) و امر به معروف و نهی از منکر قیام کردند چراکه در آن زمام جز پیکری از اسلام باقی نمانده بود. اما از دیدگاه اهل سنت و وهابیت خروج نسبت به خلیفه حتی اگر ظالم و جائر باشد، جایز نیست، اما علی رغم وجود چنین دیدگاهی در میان اهل سنت، اکثریت آنها جریان معاویه و یزید را محکوم کرده و امام حسین (ع) را برای قیام علیه خلیفه وقت محق دانسته اند. حتی برخی از علمای اهل سنت معاویه و یزید را لعن می کردند. اما در این میان، سلفی ها و وهابیت چنین حقی را به امام حسین (ع) نمی دهند و این قیام را نامشروع می دانند. این تفکر بنی امیه است گه در میان مردم مطرح کرد و اتباع آنها روی آن مانور می دهند یعنی اصل این تفکر عدم خروج علیه سلطان ظالم و جائر از تفکرات اموی است نه اسلامی! در این میان سوال ما از سلفی ها این است که شما که خروج علیه سلطان را جایز نمی دانید پس چرا عایشه و طلحه و زبیر که در زمان امیرالمومنین (ع) دست به شورش زدند را تایید می کنید؟ اگر قرار باشد به اطاعت و تمکین، امیرالمومنین (ع) خلیفه چهارم بودند پس چرا چرا طلحه و زبیر جنگ جمل و معاویه جنگ نهروان را علیه ایشان به راه انداختند، اگر امام حسین (ع) خارجی است و علیه خلیفه خروج کرده پس باید نسبت به این مسئله هم موضع گرفت؛ چطور گفته می شود معاویه و طلحه و زیبر در جهاد اجتهاد کردند اما امام حسین (ع) نه. بنابراین، تفکر وهابیت تفکر اموی و سفیانی است و حافظ منافع آنها هستند. در واقع، اینها احیاگر تفکرات اموی و حافظ منافع آنها و توجیه گر جنایات بنی امیه هستند و کاری جز این ندارند و لذا نسبت به قیام امام حسین (ع) بدترین تعابیر را بکار می برند در حالی که امام حسین (ع) سید جوانان بهشت و سبط پیامبر (ص) هستند. باید توجه داشت که این شبهه حکم غالبی است، مگر نه آنکه در قرآن بنی امیه به عنوان شجره خبیثه و ملعونه یاد شده اند که جنس آنها و عمومشان را دربر می گیرد، بنابراین اگر اشکال وارد باشد ابتدا باید به قرآن شبهه گرفت. اگرچه در هر جریان استثنائاتی وجود دارد اما تفکر غالبی بنی امیه ضدیت با ائمه (ع) و پیامبر (ص) است. رنگ مشکی در اسلام کراهت دارد و پوشیدن آن مکروه است و مومن باید لباس هایی با رنگ روشن و شاد بپوشد، اما استثناء دارد اگر برای احیای شعائر دینی و عزای اهل بیت (ع) به ویژه امام حسین (ع) باشد مستحب و مورد تاکید است. این شبهه ای که درباره سیاهپوشی محرم مطرح می کنند به حقیقت پیام عاشورا باز می گردد، باید توجه داشت که انقلاب امام حسین (ع) آبروی بنی امیه را برد، آنها با هر کاری که تفکر امام (ع) را بیدار کرده و اذهان را متوجه قیام ایشان کند و به اذهان تلنگره زده که به قیام ایشان بنگرند و تفکر کنند، مخالفند. پوشیدن لباس مشکلی نیز از جمله مواردی است که سوال ایجاد می کند و وقتی در پاسخ به آن واقعیت بازگو شود مسببان آن واقعه و جنایت تاریخی مورد لعن قرار می گیرند از این رو با هر وجهه ای که یادآور واقعیت کربلا است مخالفت می کنند. حرف سر رنگ نیست حرف سر فکر است آنها با هر نماد و مظهری از عاشورا و هر کاری که یادآور عشورا و برائت مومنین از قاتلان حقیقی امام حسین (ع) است، مشکل دارند. منبع: قدس آنلاین [ دوشنبه 92/8/20 ] [ 5:0 عصر ] [ باران ]
[ نظرات () ]
این جریان که بر سر زبانها است و برخی نقل میکنند که على اصغر(علیه السلام) را در موقع دفن بر روى سینه حضرت سید الشهداء(علیه السلام) گذاشته شده است ، سند صحیحی ندارد.
شهید قاضی طباطبایی(ره) در پاورقی کتاب «تحقیق درباره اول اربعین حضرت سید الشهدا(علیه السلام)» در اینباره چنین می نویسد:
این جریان که بر سر زبانها است و برخی منبریها آنرا نقل میکنند که حضرت سجاد(ع) على اصغر(علیه السلام) را در موقع دفن بر روى سینه حضرت سید الشهداء(علیه السلام) گذاشت و آن طور دفن فرمود، سند صحیحی ندارد؛
و علاوه بر آن از نظر حکم فقهی نیز اشکال بر آن وارد است؛ زیرا در آداب دفن میّت آمده است که جنازه را در قبر به طرف راست میخوابانند که صورتش به طرف قبله باشد و مانند حال احتضار نمیخوابانند که سینه به طرف آسمان باشد تا جنازه طفل روى آن گذاشته شود.
البته ممکن است گفته شود: امام سجاد(علیه السلام) در مقابل سینه امام حسین(علیه السلام) در زمین به طرف قبله گذاشت، اگر چه چنین چیزی ممکن است؛ اما مدرک و دلیلی بر این گونه دفن شدن علی اصغر نداریم.
شاید مقصود این باشد که شهادت علی اصغر(علیه السلام) به قدری بر امام حسین(علیه السلام) سخت بوده است که قلب مقدس حضرت را سوزانده است و گویا علی اصغر (علیه السلام) به روی سینه پدر دفن شده است.
این گونه تفسیر نوعی مجازگویی است. بنابر این، سخن مشهور همان است که تاریخ نویسان گفتهاند که: شهدای کربلا از جمله علی اصغر(علیه السلام) در زیر پای امام حسین مدفونند.[1]
پی نوشت: [1]. قاضى طباطبایى، سید محمد علی، تحقیق در باره اول اربعین حضرت سید الشهدا (علیه السلام)، ص 95، وزارت ارشاد، تهران، 1383ش.
منبع: جام نیوز [ دوشنبه 92/8/20 ] [ 12:3 صبح ] [ باران ]
[ نظرات () ]
به نظر من، هیچ شکستی در کار نبود. ما سه روز طولانی و مذاکراتی بسیار سازنده و فشرده داشتیمبه نتیجه نرسیدن این دور مذاکرات را نمیتوان به «شکست» تعبیر کرد.
کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، پس از پایان مذاکرات وزرای خارجه ایران و قدرتهای غربی در مصاحبه با بیبیسی گفت، به نتیجه نرسیدن این دور مذاکرات را نمیتوان به «شکست» تعبیر کرد. محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران به همراه کاترین اشتون چندین نشست با وزرای خارجه آمریکا، بریتانیا، فرانسه، آلمان و روسیه داشت و در آنها طرفین بر سر مسائل مورد اختلاف برنامه هستهای ایران با یکدیگر گفتوگو کردند. حضور غیرمنتظره و از پیش برنامهریزینشده جان کری، ویلیام هیگ، لوران فابیوس و گیدو وستروله توجه بسیاری را جلب کرده بود. به رغم این که دو طرف با خوشبینی از پیشرفت و جو مثبت مذاکرات سخن میگفتند این دور از گفتگوها بدون رسیدن به توافق قطعی به پایان رسید. گفته میشود مخالفت فرانسه با پیشنویس موافقتنامه و اصرار این کشور بر تعطیلی تاسیسات هستهای اراک یکی از عمدهترین دلایل به نتیجه نرسیدن این دور گفتوگوها بود. کاترین اشتون در پاسخ به این سوال که چرا علیرغم فضای خوب حاکم بر ژنو، مذاکرات شکست خورد گفت: به نظر من، هیچ شکستی در کار نبود. ما سه روز طولانی و مذاکراتی بسیار سازنده و فشرده داشتیم، ولی همانطور که هم آقای ظریف و هم من در کنفرانس مطبوعاتی مشترک گفتیم، وقتی وارد جزئیات میشوید، خیلی مهم است بدانید که هنوز اختلاف نظرهایی هست که باید حل و فصل شوند. وی افزود: ما دوباره 20 نوامبر برمی گردیم، مذاکره کنندههایمان را هم با خودمان میآوریم و میخواهیم که پیشرفت کنیم. اشتون درباره جو دوستانه حاکم بر مذاکرات براساس آنچه که در عکسها و ویدئوها منتشر شده است گفت: خب آن تصاویر و ویدئوها درست بودند. ما هم می خواستیم مردم ببینند که مذاکراتی فشرده داریم. وزیران گروهی که ما 3+3 مینامیم برای حضور در مذاکرات به اینجا آمدند. آقای ظریف وزیر خارجه ایران و من، مذاکراتی نفر به نفر با بعضی از وزیران داشتیم. مذاکرات مختلفی انجام شد تا که بتوانیم موضوعات مورد بحث را حل و فصل کنیم. آنچه شاهدش بودید تعامل نزدیک با یکدیگر بر مبنای حسن نیت بود و این روند ادامه مییابد. "این که به نقطهای برسیم که بدانیم باید بعضی مسائل را بیشتر بررسی را یک شکست نمیدانم. به نظر من، این موضوع بسیار بسیار مهمی است و ما این کار را به شیوهای مناسب انجام خواهیم داد. اشتون در ادامه افزود: ما کنفرانس مطبوعاتی مشترکی هم داشتیم و من بیانیهمان را از طرف هر دو طرف خواندم. ما برای چنین کاری توافق کردیم تا نشان دهیم که این روندی است که با آن، رو به جلو پیش میرویم. من پیگیرانه در این مذاکرات حضور داشتهام. قبلا هم همینطور بود و هدف این بود که بتوانیم به بیشترین پیشرفت ممکن برسیم. تا واقعا مسائل را درک کنیم، وارد جزئیات شویم و به نتیجه برسیم. اشتون خطاب به مردم ایران نیز گفت: به مردم ایران همان چیزی را میگویم که به دیگر شاهدان این مذاکرات در سراسر دنیا گفتهام. این روند بسیار مهمی است و ما داریم آن را به درستی پیگیری می کنیم. میدانیم که پای نگرانیها و منافع زیادی در میان است و میخواهیم مطمئن شویم که وقتی به توافق رسیدیم -چون معتقدم که خواهیم رسید- توافق خوبی باشد. توافقی که همه بتوانیم بگوییم توافق درستی است و ما را رو به جلو میبرد. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پاسخ به این سوال که فرانسه در نرسیدن به توافق چقدر نقش داشت گفت: فرانسه یکی از کشورهای گروه 3 + 3 است. من خیلی خوشحال شدم که لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه همانند بقیه وزیران خارجه، به مذاکرات پیوست. فرانسه نقشی سازنده در مذاکرات دارد. همیشه چنین نقشی داشته و معتقدم اینجا هم همین طور بود. منبع: فارس [ دوشنبه 92/8/20 ] [ 12:2 صبح ] [ باران ]
[ نظرات () ]
احمدی نژاد زمانی که خبرنگاری از او در خصوص مذاکرات با 5+1 سوال پرسید، دست خود را به نشانه مصافحه دراز کرد و گفت: شما فاتحه خواندهای؟!
مراسم ترحیم پدر سید علی مقدم، مقدم معاون ارتباطات دفتر مقام معظم رهبری بعد از ظهر امروز یکشنبه با حضور مسئولان لشکری و کشوری در مسجد امام صادق تهران برگزار شد. در این مراسم برخی مسئولان همچون محمود احمدی نژاد، سعید جلیلی، محسن رضایی، حمید میرزاده، قاضی عسکر، مهدی چمران، حجتالاسلام محمدعلی آل هاشم، قاضی سراج، عزتالله ضرغامی، محمدرضا عارف، محمد سعیدیکیا، عبدالله جاسبی، حسین فریدون، علی شمخانی، عبدالرضا رحمانی فضلی، مسعود ده نمکی، محمد شریعتمداری، غلامحسین الهام، محمدحسن ابوترابیفرد، میرلوحی، سید کاظم میرولد، محمدرضا رحیمی، جعفری دولت آبادی، واعظی، علی سعیدلو، سید محمد حسینی، کامران دانشجو، حجت الاسلام حجازی، حسین طائب، احمد وحیدی، جمعی از نمایندگان مجلس و پسران مقام معظم رهبری حضور داشتند که حاشیههایی از این مراسم در ادامه میآید: واکنش احمدینژاد به خروج از ساختمان لادن * محمود احمدینژاد رئیسجمهور سابق کشورمان که ترجیح داد از در پشت مسجد امام صادق (ع)، وارد این مجلس ترحیم شود در جمع خبرنگاران درباره صحبتهای اخیر داود احمدینژاد برادرش که گفته بود «ساختمان لادن» از برادرم پس گرفته شده است، تنها لبخند میزد. وی زمانی که خبرنگاری از او در خصوص مذاکرات با 5+1 سوال پرسید، دست خود را به نشانه مصافحه دراز کرد و گفت: شما فاتحه خواندهای؟! * زمانی که سعید جلیلی دبیر سابق شورای امنیت ملی کشورمان از مسجد بیرون آمد، حلقه عکاسان و خبرنگاران او را در برگرفت؛ جلیلی که سوالهای متعدد خبرنگاران درباره مذاکرات ایران و 5+1 را با لبخند پاسخ میداد، در خیابان فلسطین به دنبال پراید مشکی رنگ خود بود و هنگام سوار شدن گفت:من مصاحبه نمیکنم. * کامران دانشجو و علی سعیدلو از مسئولان سابق دولتی که حاضر به مصاحبه با خبرنگاران نبودند، همزمان با یکدیگر سوار بر ماشین شده و مراسم را ترک کردند، سعیدلو در پاسخ به این سوال که آیا احمدینژاد به ساختمان لادن میرود گفت: شما به آن ساختمان بروید و ببنید که آیا احمدینژاد به آنجا میآید یا خیر! وی در پاسخ به سوال دیگری که مگر شما هماکنون با آقای احمدینژاد ارتباط ندارید گفت: من با همه عالم در ارتباط هستم. *پاسخ ضرغامی به مطهری * در حالی که علی مطهری پیش از این اظهارات رئیس رسانه ملی را درباره زمان دادن به سران فتنه برای صحبت کردن در تلویزیون تکذیب کرده بود، رئیس سازمان صدا و سیما ضمن رد اظهارت مطهری گفت: ما در یکی دو روز اول، درخواست حضور در رسانه ملی را به آنها داده بودیم؛ اما آنها متاسفانه نه آمدند و نه علاقمند بودند با دیگری صحبت کنند. * رحمانی فضلی وزیر کشور وقتی با سوال خبرنگار فارس مواجه شد، گفت: خوش به حالتان که خبرنگار فارس هستید، آنجا خبرنگار نمیخواهید؟! * با توجه به حضور همزمان مقامات دولت احمدینژاد و دولت روحانی، مردم حاضر در اطراف مسجد، نامهها و درخواستهای خود را به دولتمردان احمدینژاد میدادند و از آنها میخواستند که مشکلاتشان را حل کند. * صفارهرندی وزیر فرهنگ دولت نهم در پاسخ به سوال خبرنگاران گفت: مشکلام این است که مصاحبه نمیکنم. * علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی که در حال خروج از مسجد امام صادق (ع) با خبرنگاران مواجه شد،به سرعت از جمع آنها دور و در بین راه از روی زنجیری که در اطراف مسجد برای جلوگیری از پارک ماشینها تعبیه شده بود، پرید که آمادگی جسمانی وی تحسین حاضران را برانگیخت. *واکنش فرجی دانا به انتصابات جنجالی در وزرات علوم * رضا فرجی دانا وزیر علوم در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر انتصابات حاشیهدار در وزارت علوم و اعتراض نمایندگان به این انتصابات، به چند لبخند معنادار بسنده کرد و در ادامه محافظان وزیر اجازه نزدیک شدن خبرنگاران را به وی ندادند. * در حالی که حضور متکدیان در این مجلس ختم به یک نفر تقلیل پیدا کرده بود، اما درخواستهای مستمر یک پیرزن از مسئولان حاشیههای جالبی به وجود آورد، او در حالی که تکه کاغذ سفیدی به ابوترابیفرد عضو هیئت رئیسه مجلس داد از خود او نیز درخواست کرد که مطالبهاش را بنویسد و به آن رسیدگی کند! منبع: فارس [ دوشنبه 92/8/20 ] [ 12:2 صبح ] [ باران ]
[ نظرات () ]
یک عامل مهم ، عامل امر به معروف و نهی از منکر است.
یکی از سوالات درباره قیام حسینی این است که اگر هدف امام حسین علیهالسلام از عزیمت به کوفه، حکومت بود چرا پس از آنکه با عدم استقبال کوفیان مواجه شد قصد بازگشت به مدینه را نکرد که به محاصره و شهادت ایشان منجر نشود؟
پاسخ: سه عامل مهم در پیدایش نهضت امام حسین ـ علیهالسلام ـ تأثیر داشت: عامل اول: درخواست بیعت از امام حسین علیهالسلام برای یزید و وارد کردن فشار به آن حضرت. در این عامل امام حسین(ع) حالت دفاعی داشت زیرا حکومت یزید از او با فشار و اصرار بیعت میخواست و حضرت خودداری میورزید. عامل دوم: دعوت مردم کوفه از امام حسین علیهالسلام. در این عامل عکسالعمل امام مثبت است و نوعی همکاری و تعاون با کوفیان به شمار میرود. حضرت در مکه از نظر خودداری از بیعت یزید دیگر وظیفهای به عهده نداشت چون در هر حال بیعت نکرده بود. اما دعوت کوفیان بُعد تازهای به قضیه داد و وظیفه تازهای برای امام ایجاد کرد. گویی ارزیابی امام علیهالسلام این بود که حال که کوفیان با این همه اصرار و اشتیاق مرا دعوت کردهاند به عراق میروم اگر آنان به وعدههای خود وفادار بودند که چه بهتر، و اگر چنین نبود باز به مکه بر میگردم یا به یکی از مناطق اسلامی میروم. عامل سوم: که یک عامل مهم است عامل امر به معروف و نهی از منکر است. در این عامل، منطق امام، منطق اعتراض و تهاجم بر حکومت اموی است زیرا معتقد بود که جهان اسلام را فساد و آلودگی فرا گرفته و حکومت وقت به صورت سرچشمه فساد درآمده است و او به حکم مسئولیت شرعی و وظیفه الهی خود باید قیام کند. معلوم میشود که اگر دعوت مردم کوفه عامل مهم و اساسی بود وقتی خبر اوضاع پریشان کوفه به حضرت رسید امام دست از سخنان و مواضع خود بر میداشت و از ادامه سفر خودداری میکرد در حالی که داغترین و شورانگیزترین سخنان امام از اینجا شروع شد. پس عامل امر به معروف و نهی از منکر مهمترین انگیزه برای قیام امام حسین محسوب میشود. اما آیا امام قصد بازگشت داشت یا نه؟ امام حسین علیهالسلام به دنبال استقبال عظیم مردم کوفه پسر عمویش (مسلم بن عقیل) را برای سامان دادن اوضاع کوفه و ارائه گزارش روانه عراق کرد و خود پس از چندی در روز سه شنبه نهم ذیحجه سال (نهم یا هشتم) از مکه خارج شد. (1) زمانی که خبر حرکت امام به یزید رسید نامهای به ابن زیاد نوشت و با آگاه کردن وی از این امر دستور داد که شهرکوفه را به شدت کنترل نماید. ابن زیاد به دستور یزید، مسلم بن عقیل را دستگیر و به شهادت رساند، خبر شهادت مسلم و هانی مهمترین خبر ناگوار از وضعیت کوفه بود که به امام رسید اما حضرت هنوز به نامهها و دعوتها و بیعتهای کوفیان امیدوار بود زیرا شیعیان زیادی در این شهر بودند و امید آن بود که امام را یاری کنند. امام حسین علیهالسلام همچنان به حرکت خود به مقصد کوفه ادامه داد تا اینکه به سپاه حربن یزید ریاحی که به قصد کنترل منطقه و مانع شدن از حرکت امام به سمت کوفه گسیل شده بود مواجه شد. وقتی سپاه حر به امام رسید حضرت که امید به حمایت کوفیان داشت از حر پرسید که به کمک آنان آمده یا بر ضدّ آنهاست. حر گفت: بر ضدّ شما. (2) پس از آن بود که امام درباره دعوت کوفیان و نامههای آنان سخن گفت و اینکه اگر مردم از دعوت خود برگشتهاند حاضر است از راهی که آمده برگردد حر پاسخ داد: که وی از نامهها بیخبر است و مأموریت دارد که وی را به کوفه نزد عبیدالله بن زیاد ببرد حضرت حاضر به حرکت به سمت کوفه نشدند و قصد بازگشت کردند و به طرف حجاز به راه افتادند. (3) صحبت از بازگشت یکی از اساسیترین نکاتی است که امام از این پس تا زمانی که فرصت طرح آن را دارد بیان میکند. پس از رسیدن دشمن و حرکت به سمت کربلا امام بارها در سخنرانیهای خود در هر فرصت برنامههای اهل کوفه تکیه دارد، به علاوه درباره ماهیت حکومت اموی سخن میگوید و امامت را از آن خود میداند و پس از آن میفرماید اگر ما را نمیخواهید و حق ما را نمیشناسید از همین جا باز میگردم. (4) دو سپاه امام و حر بن یزید ریاحی در کنار هم در حال حرکت بودند و حر، مراقب امام بود تا به حجاز باز نگردد. در این مسیر بود که امام میکوشید تا از کوفه دور شود و به سمت بادیه حرکت کند اما حر ممانعت میکرد تا به کربلا رسیدند. عبیدالله بن زیاد برای مجبور کردن امام به بیعت با یزید یا جنگ کردن با وی عمر بن سعد را با سپاهی روانه کربلا کرد. گفتگوهای چندی میان امام حسین علیهالسلام و عمر بن سعد در روزهای حضورش در کربلا صورت گرفت که همه روی مسأله بازگشت تکیه داشت و امام در صدد بود که وضعیت به گونهای درآید که بتواند از حیطه قدرت ابن زیاد خارج شود. در منابع درباره محل پیشنهادی امام برای بازگشت مطالب مختلفی آمده است. تقریباً در همه منابع کهن این خبر آمده است که یا اجازه دهید به جایی که از آنجا آمدهام بازگردم یا آنکه به یکی از مناطق مرزی دنیای اسلام بروم. (5) بلاذری این خبر را هم آورده است که او فقط درخواست بازگشت به مدینه را داشت. (6) پس نتیجه میگیریم که امام بعد از شکستن بیعت توسط مردم کوفه قصد بازگشت را داشت و این حاکمان جور بودند که مانع حرکت امام شدند و امام را به شهادت رساندند. (7) پاورقی 1. بلاذری، انساب الاشراف، تصحیح محمدباقر محمودی، بیروت، 1379، ج3، ص160. 2. ابن اعثم کوفی، الفتوح، بیروت، حیدرآباد، دائرة المعارف العثمانیه، ج 5، ص 136 ـ 138. 3. دینوری، اخبار الطوال، تصحیح عبد المنعم احمد، قم، افشار، چاپ 1960، ص247. 4. طبری،محمدبن جریر، تاریخ طبری، بیروت، مؤسسه اعلمی، ج 5، ص 402. 5. بلاذری،همان، ج 3، ص 225، و تاریخ طبری، ج 5، ص 389. 6. همان،ج 3، ص 182. 7. مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم. منبع: فارس [ یکشنبه 92/8/19 ] [ 7:1 عصر ] [ باران ]
[ نظرات () ]
تقریبا همه رسانه های انگلیسی زبان دور دوم مذاکرات ژنو را "شکست خورده" توصیف کردند.
تمامی روزنامه ها، خبرگزاری ها و سایت های انگلیسی زبان تیر یک خود و یا اهم اخبار خود را به موضوع مذاکراه ایران اختصاص دادند.
نکته مهم اینجاست که قریب به اتفاق، همه رسانه های انگلیسی زبان به نوعی اعلام کردند که این مذاکرات فشرده در آخر به شکست انجامیده و هیچ توافق مهمی در این زمینه شکل نگرفته است.
روزنامه نیویورک تایمز در تیتر یک امروز خود نوشت: مذاکرات هسته ای در بدست آوردن یک توافق شکست خورد. این روزنامه افزود: ماراتون بین قدرت های جهان و ایران در بدست آوردن یک توافق که بتواند برنامه هسته ای ایران را متوقف کند به شکست انجامید.
روزنامه واشنگتن پست نوشت: مذاکرات هسته ای با ایران بدون توافق پایان یافت. این روزنامه افزود: ماراتون دو روزه مذاکرات که در بردارنده مذاکرات مستقیم و حضور افراد رده بالای کشور های مهم جهان نیز بود و در نوع خود در طول این سه دهه بی سابقه بود در آخر روز مذاکرات بدون هیچ توافقی در مورد برنامه هسته ای ایران پایان یافت.
روزنامه واشنگتن تایمز نیز نوشت: مذاکرات هسته ای به مانع برخورد کرد. این روزنامه ادامه داد: هرچند این مذاکرات با حضور مقامات مهم، گفتگوهای فشرده و مطرح شدن جزئیات زیادی انجام شد، اما در آخر این مذاکرات به مانع خورد و توافقات مهمی در ژنو شکل نگرفت.
سایت یدیعوت آحارنوت نوشت: هر چند تمام تلاش ها تا دقایق آخر مذاکرات نیز ادامه داشت تا توافقات خوبی حاصل شود اما این طور نشد و این مذاکرات فشرده بدون توافق باقی ماند.
جروزالم پست نیز نوشت: ایران و قدرت های غربی در بدست آوردن یک توافق خوب شکست خوردند. این شکست به اسرائیل زمان می دهد تا همچنان علیه توافق هسته ای ایران با غرب به لابی های خود ادامه دهد.
روزنامه صهیونیستی هاآرتص نیز نوشت: مذاکرات سه روزه ایران و غرب بدون نتیجه و توافق باقی ماند.
خبرگزاری رویترز نیز در این باره نوشت: مذاکرات ایران و غرب به شکست انجامید. این خبرگزاری به فشارها و سختگیری های کشور فرانسه در این مذاکره اشاره و بیان کرد که فرانسه در این مذاکره سختگیری هایی را از خود نشان داد و این اقدام از سوی فرانسه بی سابقه بود.
منبع: جام نیوز [ یکشنبه 92/8/19 ] [ 6:59 عصر ] [ باران ]
[ نظرات () ]
ترکیه ایران نخواهد شد.
یک نماینده مجلس ترکیه از حزب لاییک جمهوریخواه خلق (CHP) در اعتراض به سیاست های دولت اسلامگرای رجب طیب اردوغان با یک پلاکارد در جلسه مجلس حاضر شد.
به نقل از سی.ان.ان ترک، در این پلاکارد با مقایسه حجاب زنان ایران در سال 1960 و سال 2013 دو تصویر متفاوت از ایران دوران شاه و زمان حاضر را به نمایش گذاشته و در زیر آن نوشته است: ترکیه ایران نخواهد شد.
به تازگی ورود اولین نمایندگان محجبه به پارلمان ترکیه پس از 14 سال، نگرانی محافل لائیک در این کشور را به دنبال داشته است. طبق آمار رسمی دولت ترکیه، بیش از 60 درصد زنان ترکیه حجاب اسلامی دارند. منبع: جام نیوز [ یکشنبه 92/8/19 ] [ 1:14 عصر ] [ باران ]
[ نظرات () ]
کتاب «ماه به روایت آه» ابوالفضل زرویی نصرآباد روایتهایی معتبر و خواندنی از افرادی است که حضرت ماه یعنی ماه بنی هاشم را میشناختند و میتوانستند از او روایتی دست اول بدهند.
کتاب «ماه به روایت آه» ابوالفضل زرویی نصرآباد یک روایت که نه بلکه چندین روایت درباره حضرت ماه است. روایتهایی معتبر و خواندنی از افرادی که حضرت ماه یعنی ماه بنی هاشم را میشناختند و میتوانستند از او روایتی دست اول بدهند. این آدمها ارتباط و نسبتشان با حضرت ماه متفاوت است. یکی خواهر است دیگر همسر و آن دیگری مادر. اما همه این روایتها در این دایره منحصر نیست بلکه یک کوفی، یک بازرگان و حتی کسی که در لشکر عمر سعد بودهاند نیز میتوانند با آه از حضرت ماه بگویند. حتی در این کتاب وجود نورانی حضرت امام حسین(ع) نیز درباره ماه بنی هاشم، روایتی دارد که هر چند کوتاه است اما باز آه از دست دادن چنین ماهی را از نهاد هر آدمیزادهای بلند میکند تا هم نوا با آفتاب کربلا بگوید: «آه ، آه ، آه... عباسم! آیا در خوابی که امید بیداریات را داشته باشم؟ بر من دشوار است که تو را بر این زمین تفته، غرقه به خون بنگرم...» در روایتهای زرویی نصر آباد همه از حضرت ماه میگویند. روایتها از مسلم بن عقیل شروع میشود و به فاطمه کلابیه (ام البنین) میرسد و با رویاتهایی از عبد الله بن ابی محل، کزمان، لبابه، زینب (س)، زید بازرگان، شبث بن ربعی، ام کلثوم، سرجون ادامه پیدا میکند و سرانجام به عبیدالله بن عباس بن علی فرزند حضرت ماه میرسد که چیزهای زیادی از پدرش به خاطر ندارد و پدر نازنینش زمان شهادت 4 ماهی او را ندیده بوده است. عبیدالله بن عباس فرزند دردانه حضرت ماه است، هم او که پدر از فراقش بیتاب بوده و این فرزند در کودکی یتیم پدری چون حضرت عباس(ع) میشود.
تصویری کامل از ماه بنی هاشم از اسامی افراد روایت کننده هم مشخص است که هر یک به گونهای و از زاویهای به ماه نگریستهاند و نویسنده کتاب تلاش کرده است با کنار هم چیدن این تصاویر، تصویر کامل ماه را به مخاطبش نشان دهد. ماهی که پسر عمویش از دوران کودکی و خاطرات بزرگ شدنشان با هم میگوید. مادر از زادنش میگوید که همراه است با بوی خوش خاک، عطر سیب سرخ، زمزمهای مهرآمیز و نجوای نرم اذان... همسرش لبابه از عشق به زیباترین، رشدترین، محجوب ترین جوان مدینه، آهوی دست آموز و کبوتر صحن و ساری برادرش حسین (ع) میگوید و خواهرش زینب (س) از همه چیز میگوید؛ از کودکیهای عباس (ع)، از شهادت پدر و سپردن حسین(ع) به حضرت ماه و از کربلا و از کربلا... روایتهای مختلف از حضرت ماه در کتاب ادامه پیدا میکند. روایت ام کلثوم از بقیه سوزناکتر است و روایت عبیدالله بن عباس که روایت دیگری از زبان عقبه بن سمعان را در دل خود دارد، آشنایی با حضرت ماه را کامل تر میکند و آنچه که در کربلا اتفاق افتاد را روشنتر...
چند لبخند به روی ماه حضرت ماه از سوی دیگر درست است که کتاب «ماه به روایت آه» یک روایت از واقعه حزن انگیزی چون عاشورا و آن چیزهایی است که در کربلا اتفاق افتاده است، اما این کتاب هم طنز رندانه در لابه لای روایتها دارد و هم تصاویر بشکوه و حماسی و هم تصاویری از مهر و محبت و عاطفه بینهایت. زرویی نصر آباد وقتی قلمش را در اختیار روایت کسی چون کزمان گذاشته، روایتش در بیان درونیات این فرد که فکر میکند با بردن امان نامه چه کار مهمی میکند و چه آدم بزرگی است، گوشههایی به طنز میزند یا وقتی که لبابه همسر حضرت عباس (ع) از خواستگاری از او برای ماه بنی هاشم میگوید یا از کودکیهایش روایت میکند که چه تصوری از ام البنین داشته است، باز هم کنایهها و گوشههای طنز آمیزی دارد که این روایت را دلچسبتر میکند و به ذهن و دل مخاطب نزدیکتر... اما روایت فوت اولین فرزند حضرت ماه، یا عشق بینهایت کودکان به مرد بلندبالای بنی هاشم و شیر دلاور بیشه هم سرشار است از عطوفت و مهر و زیبایی که یکی از ابعاد شخصیتی برادر بزرگوار امام حسین(ع) را نشان میدهد. کتاب «ماه به روایت آه» مجموعهای خواندنی است برای بیشتر دانستن درباره ماه بنی هاشم که در کنار آنها هم عاشورا روایت میشود، هم به اسارت رفتن کودکان و زنان، هم شهادت امام حسن(ع) و هم شهادت امام علی (ع) و نقطه مشترک همه این وقایع حضور اسوه ادب و بزرگ منشی در عین حال جنگاوری و دیانت و مهربانی یعنی عباس بن علی (ع) است. انتشارات نیستان چاپ سوم این کتاب را در 189 صفحه با قیمت 10 هزار تومان منتشر کرده است. منبع: فارس [ یکشنبه 92/8/19 ] [ 1:6 عصر ] [ باران ]
[ نظرات () ]
|
|
[ طراح قالب : پیچک ] [ Weblog Themes By : PIcHaK.NeT ] |