یک فنجان بصیرت
چه فرقی می کند.
درعصر ارتباطات نفس بکشم یا قرون وسطا.
وقتی خبری ازتو نباشد.
دوره جاهلیت است.
اللهم عجل لولیک الفرج ....
|
سه نفر به اتهام حبس و شکنجه یک زن معلول و فرزندش دیروز(سه شنبه) در ایالت اوهایوی آمریکا دستگیر شدند.
![]() گروه بین الملل «تیتریک» ؛به نقل از خبرگزاری فرانسه؛ دو مرد و یک زن در ایالت اوهایوی آمریکا دیروز(سه شنبه) به اتهام بردهداری دستگیر شدند. آنها متهم به حبس و شکنجه یک زن معلول و دخترش به مدت دو سال شده اند.
بر اساس بیانیه دادستان محلی، زن معلول ذهنی در اکتبر 2012 اقدام به دزدی عمدی از فروشگاهی کرده است و از پلیس خواسته وی را به خاطر بدرفتاری صاحب خانههایش به زندان بیندازند.
این زن به همراه دخترش در خانه جوردیکالاهان 26 ساله و جسیکاهانت 31 ساله به مدت دو سال محبوس بودهاند، در این خانه خزندگان مختلفی نظیر مار نیز وجود داشته است. زن معلول و دخترش همواره از سوی صاحب خانهها تهدید میشدهاند، همچنین مادر چندین بار شکنجه جسمی شده و وادار به انجام تمام کارهای خدماتی این خانه میشده است.
براساس کیفرخواست منتشره، ساکنان این خانه به شدت این زن و فرزند را مورد آزار و اذیت قرار دادهاند. دادستان این بخش از ایالت اوهایو گفت: بار دیگر مشخص شدکه بردهداری مدرن همچنان وجود دارد.
چندی پیش نیز پرونده مشابهی این ایالت را در صدر اخبار جهان قرار داد. در این پرونده یک راننده اتوبوس بیکار، به مدت ده سال سه دختر جوان آمریکایی را در خانه خود حبس کرده و مورد آزار جنسی قرار میداده است.
منبع: تسنیم [ چهارشنبه 92/3/29 ] [ 3:23 عصر ] [ باران ]
[ نظرات () ]
رئیسجمهوری روسیه در خصوص مواضع آتی ایران در عرصه بینالمللی «حسن روحانی» را انسانی بسیار باتجربه خواند و ابراز امیدواری کرد که مباحثات همه جانبه با تهران با رئیسجمهوری کنونی و رئیسجمهوری منتخب ایران ادامه پیدا کند.
![]() گروه بین الملل «تیتریک» ؛ "ولادیمیر پوتین" رئیسجمهوری روسیه شب گذشته در کنفرانس مطبوعاتی در پایان نشست سران گروه 8 در ایرلند شمالی اعلام کرد که مواضع ایران در عرصه بینالمللی بستگی به رهبران کنونی این کشور و بخصوص شخص "حسن روحانی" رئیسجمهوری منتخب دارد و روسیه امیدوار است که مباحثات با مقامات تهران در همه زمینهها همچنان ادامه یابد.
پوتین گفت: روند مباحثات آتی با مقامات تهران بستگی به رهبران کنونی ایران و از جمله رئیسجمهوری منتخب این کشور دارد. او انسان بسیار با تجربهای است و یکی از طرفهای مذاکره کننده قبلی در مباحثات پیرامون برنامه هستهای ایران است. وی از طرفداران خط مشی مدرنیزه سازی ایران به شمار میرود. البته در آینده همه چیز به اقدامات مشخص رهبران ایران در عرصه بینالمللی بستگی خواهد داشت.
وی یادآور شد که روابط مرسوم چندین صد ساله، روسیه و ایران را به یکدیگر مرتبط کرده است.
رئیسجمهوری روسیه همچنین آمادگی خود را برای بحث و بررسی مسائل هستهای ایران با "محمود احمدی نژاد" رئیسجمهوری کنونی ایران که احتمالا در تاریخ 2-1 ماه جولای برای شرکت در نشست سران کشورهای صادرکننده گاز به مسکو سفر خواهد کرد، اعلام کرد.
پوتین گفت: من امیدوارم که در آینده نزدیک بتوان همه مباحثات با رهبران ایران ادامه یابد. من فکر میکنم که رئیسجمهوری فعلی بزودی برای شرکت در نشست سران گازی به مسکو سفر کند و ما مسلما در این خصوص مذاکره خواهیم داشت.
پیش از این سفارت جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه اعلام کرده بود که احمدی نژاد به شرکت در نشست سران کشورهای صادرکننده گاز (2-1 ماه جولای در مسکو) دعوت شده است، ولی هنوز تصمیم نهایی در مورد این سفر اتخاذ نشده است.
منبع: بولتن نیوز [ چهارشنبه 92/3/29 ] [ 3:23 عصر ] [ باران ]
[ نظرات () ]
در آستانه فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، ماه بهار قرآن از سوی مفسر قرآن و رئیس ستاد اقامه نماز حجت الاسلام و المسلمین قرائتی، نامه سوزمندانه و در خور تأملی به فرهنگیان قرآنی جامعه به ویژه مبلغین و دلسوزان قرآن نوشته اند.
متن نامه به شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
ناله
آیا می دانید...
خدمت سروران گرامی
سلام علیکم
طبق معمول هر سال همین که به ماه رمضان نزدیک می شویم دقایقی از وقت شما را راجع به مهمترین مسئله می گیرم و از اینکه کار قرآن به جایی رسیده که باید مثل من این حرفها را بزند (که از دهانم بزرگتر است) شرمنده ام.
1. آیا می دانید که در همه مساجد در شب قدر دعای شریف جوشن کبیر و عزاداری و مراسم قرآن سر گرفتن بحمدالله برگزار می شود اما چرا در شب قدر که شب نزول قرآن است تفسیر رنگی ندارد؟
2. آیا می دانید سرگرم شدن به چاپ و صوت و تجوید و ظاهر قرآن بیش از توجه به محتوای قرآن است؟
3. آیا می دانید به ما دستور داده اند که هر گاه فتنه های زیاد مانند پاره هایی از شب تار به شما روی آورد به قرآن پناه ببرید؟ (فَإِذَا الْتَبَسَتْ عَلَیْکُمُ الْفِتَنُ کَقِطَعِ اللَّیْلِ الْمُظْلِمِ فَعَلَیْکُمْ بِالْقُرْآنِ فَإِنَّهُ شَافِعٌ مُشَفَّع)
4. آیا می دانید بعضی به اسم این که دین از سیاست جداست به صدها آیه سیاسی بی توجهی می کنند؟
5. آیا می دانید آن مقدار که در متون آموزش و پرورش و دانشگاه کلمات عربی را تزریق می کنند کارساز نیست و فارغ التحصیلان ما نمی توانند اکثرا یک صفحه قرآن را بی غلط بخوانند؟
6. آیا می دانید بعضی به خیال اینکه قرآن از فهم بشر بالاتر است و فهم آن مخصوص اهل بیت است از تدبر در آن می ترسند، با اینکه خداوند دستور به تدبر داده است و در حدیث می خوانیم: من زعم ان کتاب الله مبهم فقد هلک و اهلک راستی اگر قرآن را نمی توان فهمید پس چگونه به ما دستور داده اند روایات را بر قرآن عرضه کنیم و اگر ضد آن بود آن روایات را به دیوار بزنیم؟
7. آیا می دانید مهجوریت قرآن غافلانه نیست زیرا در قرآن می خوانیم در روز قیامت پیامبر(ص) می فرماید: پروردگارا قوم من قرآن را مهجور گرفتند و نمی فرماید قرآن نزد قوم من مهجور بود و مهجور گرفتن با توجه و عمد است؟ وَ قالَ الرَّسُولُ یا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هذَا الْقُرْآنَ مَهْجُوراً
8. آیا می دانید آیه وَ قالَ الرَّسُولُ یا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هذَا الْقُرْآنَ مَهْجُوراً چه معنایی دارد:
الف: در پر خطر ترین دادگاه یعنی روز قیامت
ب: نزد عالی ترین قاضی یعنی خداوند
ج: از محبوبترین و بالاترین مقام هستی یعنی پیامبر(ص)
د: شکایت توسط کسی است که مظهر رحمه للعالمین است.
ه: شکایت پدر از فرزند است انا و علی ابوا هذه الامه
و: شکایت حتمی است چون با فعل ماضی آمده است. (وَ قالَ الرَّسُولُ)
ز: شکایت با استمداد از کلمه یا رب است.
ح: شکایت از کسی است که امید شفاعت از او داریم. ویل لمن کان شفعاء ه خصماءه؟
9. آیا می دانید بعضی ها نمی توانند قرآن بخوانند؟
بعضی به غلط می خوانند.
بعضی که می توانند درست بخوانند نمی خوانند.
و بعضی که می خوانند تدبر نمی کنند.
و بعضی به آن عمل نمی کنند.
و بعضی قرآن را محور کار خود نمی دانند و در درسها و سخنرانی ها و نوشته به قرآن اولویت نمی دهند.
و بعضی قرآن را تنها برای مهریه عروس، بالای سر مسافر، سوگند یاد کردن، کتاب استخاره و امثال آن می خواهند.
10. آیا می دانید مثال ما مثال بیماری است که بجای مصرف دارو مشغول چیدن و تنظیم انواع قرص هاست؟
11. آیا می دانید مثال ما مثال مهمانی است که به جای گوش دادن به سخنان صاحبخانه به نقش و نگار در و پنجره توجه می کند؟
12. آیا می دانید گروهی به جای تدبر در قرآن و پیام و الهام گرفتن از آن و عمل به آن به سراغ حواشی آن می روند و بیشتر عمر خود را صرف مباحث علوم قرآن مانند محکم و متشابه، ناسخ و منسوخ، تاویل، شان نزول، تاریخ کتابت، تاریخ ترجمه، تاریخ تفسیر، طبقات مفسرین، تفاوت کتب تفسیری و امثال این بحث ها می کنند؟ (البته بعضی از این بحث ها نظیر بحث اعجاز و بحث سلامت از تحریف ضروری است اما صرف بیشتر عمر به این علوم مانند کسی است که به جای شنا در استخر، دور استخر می دود؟)
13. آیا می دانید بعضی بجای بیان روح قرآن آنقدر به نقل اقوال می پردازند که خود قرآن در آن اقوال گم می شود و بعضی آنقدر احتمالات متعددی را مطرح می کنند که حتی محکمات قرآن، متشابه می شود؟
14.بعضی وارد گود عرفان، بعضی وارد تحقیق مفصل روی لغات، بعضی در مقام نقل شان نزول های متعدد و بعضی قرآن را به دون توجه به روایات معتبر رسیده از اهل بیت(ع) تفسیر می کنند؟ در حالی که خود قرآن به ما می فرماید: وَ ما آتاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاکُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا یعنی سخنان پیامبر(ص) را که خود مستقیما فرموده و یا به اهل بیت ارجاع داده باید بگیریم و در روایات متواتر می خوانیم بین قرآن و اهل بیت هرگز جدایی نیست و اگر به هر دو تکیه کنید هرگز گمراه نمی شوید؟
15. آیا می دانید در بسیاری از سخنرانی ها سهم تاریخ، تحلیل سیاسی، شعر و خواب و خطابه و روضه و امثال آن داده می شود ولی سهم قرآن داده نمی شود با اینکه خداوند به پیامبر(ص) می فرماید سخنرانی تو باید درباره بیان قرآن باشد لِتُبَیِّنَ لِلنَّاسِ ما نُزِّلَ إِلَیْهِم ؟
16. آیا می دانید هزاران پایان نامه در علوم قرآن نوشته می شود ولی این پایان نامه ها در دانشگاه ها بایگانی و جامعه از آن خیری نمی بیند؟
17. آیا می دانید در دانشگاه های قرآن و حدیث سرفصلهای علوم قرآن کاربردی نیست و نیازسنجی نشده است؟
18. آیا می دانید تلاوت زیبا در مواردی به هنرنمایی تبدیل شده است؟
19. آیا می دانید در آموزش صرف و نحو از آیات قرآن و روایات کمتر استفاده می شود؟
20. آیا می دانید فیلم های کوتاهی با مضامین قرآنی نایاب است؟
21. آیا می دانید تفسیر ساده برای نوجوانان نایاب است؟
22. آیا می دانید بیان صحیح از قصه های قرآن برای نوجوانان نایاب است؟
23. آیا می دانید موقوفات برای قرآن کمیاب است؟
24. آیا می دانید نذر تلاوت قرآن نایاب است؟
25. آیا می دانید توجه به قرآن در نام شبی با قرآن مطرح می شود؟ آیا درست است که بگوییم شبی با اکسیژن و یا شبی با سلامتی؟
26. آیا می دانید در بسیاری از حوزه ها و نزد بسیاری از مدرسین تدبر در قرآن درس جنبی است نه اصلی؟
27. آیا می دانید توجه به کتاب مخلوق بیش از کتاب خالق است؟
28. آیا می دانید که به آیه خُذِ الْکِتابَ بِقُوَّةٍ عمل نکرده ایم؟
29. آیا می دانید اگر کتاب آسمانی را به پا نداریم خداوند لقب پوچی به ما داده است؟ قُلْ یا أَهْلَ الْکِتابِ لَسْتُمْ عَلى شَیْءٍ حَتَّى تُقیمُوا التَّوْراةَ وَ الْإِنْجیلَ وَ ما أُنْزِلَ إِلَیْکُمْ مِنْ رَبِّکُم
30. آیا می دانید کلمه اقامه در قرآن در چهار جا به کار رفته است:
أَقیمُوا الدِّین
أَقیمُوا الْوَزْنَ
أَقیمُوا الصَّلاةَ وَ لَوْ أَنَّهُمْ أَقامُوا التَّوْراةَ وَ الْإِنْجیلَ وَ ما أُنْزِلَ إِلَیْهِمْ مِنْ رَبِّهِم. 31. آیا می دانید اگر ما کتاب آسمانی را بپا داریم وضع اقتصادی ما بسیار خوب می شود؟ وَ لَوْ أَنَّهُمْ أَقامُوا التَّوْراةَ وَ الْإِنْجیلَ وَ ما أُنْزِلَ إِلَیْهِمْ مِنْ رَبِّهِمْ لَأَکَلُوا مِنْ فَوْقِهِمْ وَ مِنْ تَحْتِ أَرْجُلِهِم
32. آیا می دانید باید تلاوت هر آیه ای ایمان ما را زیاد کند؟ وَ إِذا تُلِیَتْ عَلَیْهِمْ آیاتُهُ زادَتْهُمْ إیماناً
33. آیا می دانید تلاوت قرآن باید دل ما را بلرزاند؟ إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذینَ إِذا ذُکِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُم
34. آیا می دانید گروهی از جن همین که برای اولین بار صدای قرآن را شنیدند ایمان آوردند (یَهْدی إِلَى الرُّشْدِ فَآمَنَّا بِهِ) و دیگران را به پیروی از آن دعوت کردند (یا قَوْمَنا أَجیبُوا داعِیَ اللَّهِ) ولی ما این همه قرآن شنیدیم، نه دلی تکان و نه ایمانی زیاد و نه اشکی جاری و نه رشدی اضافه و نه تبلیغی صورت گرفت؟
35. آیا می دانید قرآن ذکر است إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْر و اعراض از آن زندگی نکبتی را به بار می آورد (وَ مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِکْری فَإِنَّ لَهُ مَعیشَةً ضَنْکا)
36.آیا می دانید در قیامت بعضی شفاعت ها برای بعضی مفید نیست؟ فَما تَنْفَعُهُمْ شَفاعَةُ الشَّافِعینَ ولی شفاعت قرآن حتما کارساز است. شافع مشفع
37. آیا می دانید قرآن کشتی بی سوراخ است؟ إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَ إِنَّا لَهُ لَحافِظُون ولی در نقل تاریخ، احتمال دروغ است و در روایات نیز روایات جعلی زیاد است؟
38. آیا می دانید قرآن مثل دریا است که هر کسی از آن بهره ای دارد. بعضی با نگاه، بعضی با شنا، بعضی با قایق رانی، و بعضی با غواصی. قرآن نیز این گونه است که:کِتَابُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَى أَرْبَعَةِ أَشْیَاءَ عَلَى الْعِبَارَةِ وَ الْإِشَارَةِ وَ اللَّطَائِفِ وَ الْحَقَائِقِ فَالْعِبَارَةُ لِلْعَوَامِّ وَ الْإِشَارَةُ لِلْخَوَاصِّ وَ اللَّطَائِفُ لِلْأَوْلِیَاءِ وَ الْحَقَائِقُ لِلْأَنْبِیَاءِ.
39. آیا می دانید عجایب قرآن قابل شمارش نیست؟ امیرالمومنین فرمود: لَا تُحْصَى عَجَائِبُه
40.آیا می دانید عجایب قرآن کهنه شدنی نیست؟ لَا تَفْنَى عَجَائِبُهُ
41. آیا می دانید بزرگانی مانند ملاصدرا و فیض کاشانی و امام خمینی و بسیاری دیگر اقرار کرده اند که چرا بیشتر عمر خود را صرف قرآن نکرده اند؟
42. آیا می دانید علمای ربانی، علمای قرآنی هستند کُونُوا رَبَّانِیِّینَ بِما کُنْتُمْ تُعَلِّمُونَ الْکِتابَ وَ بِما کُنْتُمْ تَدْرُسُونَ
43. آیا می دانید قرآن نور است و کسی که خودش نور ندارد نمی تواند مردم را از ظلمات به نور دعوت کند؟
44. آیا می دانید که عظمت ماه مبارک رمضان به روزه نیست بلکه به نزول قرآن است: شَهْرُ رَمَضانَ الَّذی أُنْزِلَ فیهِ الْقُرْآن و نفرمود: شهر رمضان الذی کتب فیه الصیام
45. آیا می دانید در نمایشگاه کتاب توجه مردم به کتب تفسیری زیاد شده است؟
46. آیا می دانید عزیزانی که مسیر سخنرانی های خود را به سمت قرآن سوق داده اند مخاطبین کمی و کیفی بیشتری دارند؟
47. آیا می دانید اینکه پیامبر (ص) فرمود هرگز نباید بین قرآن واهل بیت جدایی باشد بنابراین سزاوار است در کنار هر جلسه عزاداری یک جلسه قرآن هم باشد؟
48. آیا می دانید که امام رضا فرمود نماز بر مردم واجب شد تا قرآن از مهجوریت بیرون آید؟ عَنِ الرِّضَا ع أَنَّهُ قَالَ أُمِرَ النَّاسُ بِالْقِرَاءَةِ فِی الصَّلَاةِ لِئَلَّا یَکُونَ الْقُرْآنُ مَهْجُوراً مُضَیَّعا
سروران گرامی باید به پا خیزیم و اگر غفلت یا تقصیر و قصوری بوده از خداوند عذر خواهی کنیم و از امروز قرآن را جدی بگیریم؟ خُذِ الْکِتابَ بِقُوَّةٍ
نکاتی به نظر می رسد که بیان می کنم عزم و تصمیم با شما. ولی بدانیم اگر عزم نداشته باشیم مثل پدر خود حضرت آدم قابل توبیخیم که قرآن می فرماید: َ وَ لَمْ نَجِدْ لَهُ عَزْما
همه به پا خیزیم و برای خدا و شادی دل پیامبر(ص) و چشیدن مزه قرآن و چشاندن آن مزه به دیگران یک نهضتی ایجاد کنیم مثلا:
1. کسانی که توان تدریس تفسیر دارند تفسیر را وارد حوزه درسی خود نمایند. یعنی برنامه ریزی حوزه جوری باشد که هر طلبه حداقل در هر سال با یک جزء تفسیر آشنا شود.
2. اهل منبر نیمی از سخنرانی خود را به بیان آیات قرآن اختصاص دهند.
3. در همه روزنامه ها و مجلات ستونی برای فهم گوشه ای از آیات قرآن اختصاص یابد.
4. صدا و سیما از قصه ها و آیات کوتاه با هنر و نمایش و یا از مثال های قرآن با امکانات هنری خود بهره گیرد.
5. آموزش پرورش و دانشگاه تفسیر آیاتی را که هر روز با آن سر و کار داریم در متون کتاب درسی تزریق کنند.
6. موضوعاتی که برای همه مردم مورد نیاز است از قرآن استخراج شود.
7. اگر از تاریخ می گوییم حوادث تاریخی قرآن را در اولویت قرار دهیم.
8. اگر از اخلاق می گوییم آیات اخلاقی قرآن را مطرح کنیم.
9. اگر مثالی می زنیم یا تشبیه به کار می بریم قرآن را فراموش نکنیم.
10. اگر فضایل امیرالمومنین (ع) را می گوییم آیاتی که در شان آن بزرگوار است در اولویت قرار دهیم.
11. اگر از حضرت مهدی (ع) و حکومت ایشان سخن می گوییم از منابعی که قرآن و مهدویت را بررسی کرده اند استفاده نماییم؟
12. در عزل و نصب ها، قهر و صلح ها، ارتباط و ترک روابط، انتخاب همسر، آیین همسرداری، انتخاب شغل، عبادات و سیاست، خطوط کلی اقتصاد، حقوق، مدیریت و هر رشته دیگر اول بسراغ قرآن برویم بعد نهج البلاغه و روایات معتبر، بعد سیره اهل بیت (ع) و در پایان از تجربه های تاریخی بزرگان استفاده کنیم. این آرزو آغازی است که می توان از ماه رجب و شعبان و رمضان کمک گرفت زیرا ماشین هایی که هوا گرفته در سرازیری ها روشن می شود و سرازیری عبادات و قرآن ماه رمضان است.
در پایان، این ناله ی هدهدی بود نزد سلیمان ها که اگر سلیمان ها توجه فرمایند بالقیس های دنیا به اسلام رو خواهند آورد ولی اگر بگویند این هدهد پرنده کوچکی است و حرف او الزام آور نیست حرکتی صورت نخواهد گرفت.
و الامر الیکم
و السلام [ چهارشنبه 92/3/29 ] [ 3:21 عصر ] [ باران ]
[ نظرات () ]
وزیر جنگ اسرائیل، به وزیران دفاع و خارجه فرانسه گفته است که با وجود پیروزی حسن روحانی در انتخابات ایران، تلاش برای منزوی کردن و تشدید تحریمها علیه ایران باید ادامه یابد.
![]() این سایت ادامه داد: «ژنرال یعلون در ارتباط با انتخاب حسن روحانی نیز گفت: "او خود معمم است و بعید است که بتواند تغییرات مورد نظر مردم ایران[بخوانید فتنه گران و وابستگان به غرب و صهیونیست] را ایجاد کند." به گفته یعلون، حرف آخر را در برنامه هستهای ایران، [آیت الله]علی خامنهای، رهبر جمهوری اسلامی میزند.»
رادیو فردا افزود: «وزیر دفاع اسرائیل در همین حال لزوم مطرح کردن دوباره گزینه نظامی جدی علیه ایران را هم تکرار کرد. یعلون به لوران فابیوس، وزیر امورخارجه فرانسه و ژان ایو له دریان، وزیر دفاع فرانسه، گفت: "این حقیقت که حکومت ایران و حزبالله به حکومت اسد کمک میکنند، یک تهدید برای منافع مشترک اسرائیل و شما غربیهاست."»106
منبع: جام نیوز [ چهارشنبه 92/3/29 ] [ 12:16 عصر ] [ باران ]
[ نظرات () ]
اکونیوز:به تازگی یکی از اسرار زندگی شخصی «تام کروز» بازیگر مشهور هالیوود توسط مجله Vanity Fair افشا شده است. این راز درباره ازدواج این بازیگر سینما است.
گروه وبگردی «تیتریک» ؛ به گزارش خبرگزاری اقتصادی ایران تام کروز که در سالهای اخیر عضو فرقه ای با نام ساینتولوژیست بوده، مدتهاست تحت تعالیم کلیسایی مختص همین فرقه قرار دارد و اتفاقا همین فرقه کاملا فانتزی بوده که اسباب دردسرهایی برای تام کروز را ایجاد کرده است.
بنا به این گزارش، ماجرا زمانی رقم خورده که کروز از همسر سابقش «نیکول کیدمن» جدا شده و برای جلب حسن نیت کلیسای ساینتولوژیستها از اعضای رده بالای این کلیسا میخواهد که آنها برای وی همسری انتخاب کنند.
![]() کلیسا به کاندیداها گفته بنا بر آن است که فیلمی درباره کلیسای ساینتولوژیستها ساخته شود و بر این اساس باید از تعدادی بازیگر تست گرفته شود. جالب اینجاست که یکی از سوالات این تست، «نظر کاندیدا درباره تام کروز» بوده است. بر طبق اطلاعات ارائه شده توسط Vanity Fair نازنین بنیادی بازیگر ایرانی الاصل ساکن در بریتانیا اولین گزینه ای بوده که توسط کلیسا برای ازدواج با تام کروز به وی معرفی شده و خطاب به بنیادی گفته شده او بناست ماموریتی مهم برای کلیسا انجام دهد و نکته عجیب ماجرا آنجاست که از این بازیگر زن خواسته شده که پیش از اولین دیدار با تام کروز تمام رازهای زندگی شخصی خویش و حتی فهرست دوستان نزدیکش را در اختیار کلیسا قرار دهد!!! بنیادی سپس توسط کلیسا به آمریکا آورده شده و در فاصله زمانی نوامبر 2004 تا ژانویه 2005 با تام کروز معاشرت کرده است اما رابطه آنها به دلیل اختلاف نظراتی که در موضوعات مختلف داشتند زودتر از حد تصور به تیرگی می گراید. یکی از اصلی ترین موارد اختلاف اعطای «مدال شجاعت» کلیسای ساینتولوژیست ها به تام کروز بوده که این مساله آن طور که کروز فکر می کرده اسباب خوشحالی بنیادی را فراهم نیاورده است. ![]() بعد از بالا گرفتن اختلافات و جدایی تام کروز از بنیادی وی به کلیسا فراخوانده شده و از وی خواسته می شود درباره این اتفاق با هیچ کس صحبت نکند و جالب اینکه بعدتر که وی درباره ارتباطش با کروز با یکی از دوستان نزدیکش صحبت می کند، کلیسا به خاطر این کار او را تنبیه میکند؛ نوع تنبیه بنیادی هم کاملا مضحک است چراکه بنیادی مجبور بوده به دفعات به شستشوی سرویسهای بهداشتی بپردازد! بدتر اینکه کلیسای ساینتولوژیستها ادعاهای بنیادی را تکذیب کرده و گفته است:«کلیسا کسی را تنبیه نمی کند آن هم به شیوه ای که بنیادی ادعا کرده!» در صورتی که کسی که خود عضو یک فرقه است بعید است درباره آنچه به واسطه عضویت در آن فرقه بر سرش رفته دروغ بگوید. [ چهارشنبه 92/3/29 ] [ 12:15 عصر ] [ باران ]
[ نظرات () ]
وزارت امور خارجه روسیه از اظهارات حسن روحانی، رییسجمهور منتخب ملت ایران در یازدهمین دور انتخابات ریاستجمهوری درباره موضوع هستهیی استقبال کرد.
![]() گروه سیاسی «تیتریک» ؛خبرگزاری "نووستی" به نقل از وزارت امور خارجه روسیه درباره اظهارات حسن روحانی، رییسجمهور منتخب ایران در خصوص راه حلهایی برای حل مساله هستهیی اعلام کرد که این اظهارات در راستای مشابهی با موضع روسیه قرار دارد و روسیه به اجرای آنها امیدوار است.
در بیانیه روز سه شنبه وزارت امور خارجه روسیه آمده است: روسیه از اظهارنظر روحانی در باره مساله هستهیی استقبال میکند؛ روسیه با این موضوع موافق است که راه حل نهایی این مساله تنها از طریق به رسمیت شناختن حق مسلم ایران برای بهره برداری صلح آمیز از انرژی اتمی از جمله غنیسازی اورانیوم است و در چارچوب آن کنترل مطمئن و همه جانبه آژانس بین المللی انرژی اتمی بر فعالیتهای هستهیی ایران به شرط پایان دادن به تحریم اعمال میشود.
حسن روحانی، رییسجمهور منتخب ایران در نخستین نشست خبری خود اعلام کرد که ایران آماده است "شفافیت بیشتری (در رابطه با برنامه هستهیی) انجام دهد و برای همه دنیا روشن کند که اقدامات جمهوری اسلامی کاملا در چارچوبهای بین المللی است".
وی همچنین گفت که ایران قصد دارد مذاکرات خود با گروه "1+5" را فعالتر کند.
منبع: ایسنا [ چهارشنبه 92/3/29 ] [ 12:14 عصر ] [ باران ]
[ نظرات () ]
سخنگوی قوه قضائیه در مورد خبر احضار رئیسجمهور به دادگاه گفت: احضار رئیس جمهور بدون هماهنگی بود وکجسلیقگی رخ داده است. اینجانب در جریان موضوع نبودم و از روی سایتها چنین خبری را مشاهده کردم.
![]() گروه داخلی «تیتریک» ; غلامحسین محسنی اژه ای درباره خبر مربوط به احضار رئیس جمهور به دادگاه گفت: برای مسئولان عالی رتبه نظام در قانون اساسی و در قانون موضوعه پیش بینی شده است که اگر احیاناً تخلفی کردند و یا مرتکب جرمی شدند چگونه رسیدگی شود.
دادستان کل کشور افزود: در اصل 140قانون اساسی پیش بینی شده است که اگر رئیس جمهور، معاونین و وزراء احیاناً مرتکب جرم عادی شدند این جرم باید با اطلاع مجلس باید در دادگاه عمومی دادگستری رسیدگی شود.
وی اظهار کرد: در ماده 19 قانون وظایف و اختیارات رئیس جمهور هم پیش بینی شده است اگر چنانچه جرایم عادی بود در دادگستری و در دادگاه عمومی با اطلاع مجلس و اگر تخلف از قانون و انجام وظایف بود، آن تخلفات مربوط به وظایف، در دیوان عالی کشور رسیدگی شود.
سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به اصلاحیه قانون در سال 81 گفت: در سال 1381 در اصلاحیهای که در قانون پیش آمد در تبصره ماده 4 قانون اصلاح قانون تشکیل دادگاههای عمومی و انقلاب، برای تعدادی از مسئولان پیش بینی شد که تخلفات کجا باید رسیدگی شود که در نهایت دادگاه کیفری استان تصویب شد.
دادستان کل کشور خاطرنشان کرد: به طور طبیعی برای هر مسئولی ممکن است شکایتی یا به عنوان اینکه تخلفی از وظایف قانونی خود داشته و یا شاید شاکی خصوصی داشته صورت گیرد.
وی در خصوص خبر احضار رئیس جمهور به دادگاه افزود: در خصوص ریاست محترم جمهور مثل خیلی از مسئولان دیگر شکایاتی از سوی چند مقام حقوقی و هم چند فرد خصوصی صورت گرفته است. از جمله کمیسیون اصل 90 و هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی و هم از طرف اشخاص شکایت شخصی شده است.
وی در خصوص نحوه شکل گیری این پرونده توضیح داد: این پرونده در دادگستری مطرح شده و اختلاف نظر بین همین مواد قانونی اصل 140 قانون اساسی بوده است. پرونده بعد از کش و قوس ها که کدام یک از اتهام ها جرم عادی است و باید در دادگستری رسیدگی شود و کدام یک تخلف از وظایف است که باید در دیوان عالی کشور رسیدگی شود، مورد بررسی قرار گرفته است. مواردی از این طرح شکایت مشخص شده است و پرونده با نظر شعبه دیوان عالی کشور، حل اختلاف شده و به شعبه 76 کیفری استان ارسال شده است و شعبه 76 کیفری استان برای چند ماه دیگر احضاریه داده است.
سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به چند نکته در خصوص این احضاریه افزود: در این احضاریه سوالهایی مطرح است از جمله اینکه آیا همه مواردی که به این شعبه ارجاع شده است همه در صلاحیت شعبه و یا بعضاً در صلاحیت دیوان عالی کشور است. به لحاظ تنظیم وقت رسیدگی و از لحاظ رویه جاری و نحوه ارسال معمولاً در خصوص پرونده های مهم با مسئولین عالی دادگستری مشورت میشود که به طور مثال چگونه زمان و ارسال احضاریه صورت گیرد، البته شعبه در این خصوص الزام قانونی ندارد.
سخنگوی قوه قضاییه گفت: در پاسخ به این چند سوال باید عرض کنم در مورد صلاحیت دادگاه اختلاف نظر وجود داشته است و بخشی از آنها را دیوان عالی کشور حل اختلاف کرده است ولی بخشی دیگر هنوز به قوت خود باقی است و ممکن است جای تامل داشته باشد که دادگاه کیفری استان صالح به رسیدگی نباشد و باز در مورد همان موارد رسیدگی شده باید به مجلس شورای اسلامی اطلاع میداد که اطلاع داده نشده است.
دادستان کل کشور تصریح کرد: البته احتمالاً دادگاه این استنباط را داشته است که چون برخی موارد از ناحیه مجلس شورای اسلامی آمده است بنابراین نیازی ندارد که به مجلس اطلاع دهد که جای تامل دارد و به نظر بنده باید حتماً این را به مجلس اطلاع میداده است که هم در قانون اساسی آمده است و طبق قانون ماده 19 احضار، باید مجلس را مطلع میکرده است و با تدبیری که خودشان می اندیشیدند باید مسئولین خود را در جریان قرار میدادند.
وی افزود: اینجانب در جریان موضوع نبوده ام و از روی سایت های خبری، چنین خبری را مشاهده کرده ام، همچنین ریاست محترم قوه قضاییه در جریان نبودهاند که پس از پرسش از این موضوع مطلع شده اند. همچنین رئیس کل دادگستری استان نیز در جریان این احضاریه نبودهاند طبیعی است که امری به این مهمی را حتماً لازم بود با هماهنگی، زمان احضاریه تنظیم شود.
سخنگوی قوه قضاییه گفت: در خصوص این پرونده نوعی کج سلیقگی هم مشاهده میشود . الان که مردم حماسه سیاسی بینظیری در این مقطع زمانی آفریدهاند و ممکن است موجب سوء استفاده شود، برای تنظیم این احضاریه و ارسال باید تدبیر بیشتری میشد.
وی اظهار کرد: به نظرم قاضی محترم شاید از لحاظ قانونی توجیه داشته باشد و لکن به هر تقدیر کج سلیقگی انجام شده است.
دادستان کل کشور در خصوص شکات این پرونده گفت: در این پرونده از ناحیه مجلس به عنوان یک شخص خاص شکایت نشده است نه رئیس محترم مجلس شورای اسلامی شاکی خصوصی بودهاند و نه فرد خاصی شکایت داشته اند اما به عنوان شخصیت حقوقی هم کمیسیون اصل نود و هم از سوی هیئت رئیسه، شکایت ارسال شده است.
وی خطاب به رسانه ها گفت:مناسب است که رسانه ها و سایت ها در این فضای خوبی که از سوی مردم بحمدا... ایجاد شده با بعضی از مسائل حاشیهای و برخی مسائل خلاف موجب تشویش اذهان عمومی نشوند.
سخنگوی قوه قضاییه گفت: اتفاقی روی داده است که قوه قضاییه به طور طبیعی رسیدگی و پیگیری خواهد کرد و اگر ثابت شود تخلفی با سوء نیت صورت پذیرفته دستگاه قضایی بر خود لازم میداند رسیدگی کند.
دادستان کل کشور در خصوص علت احضار، اینگونه توضیح داد: علت احضار شکایت افراد حقیقی و حقوقی است که از ناحیه هیئت رئیسه مجلس و کمیسیون اصل نود است و افراد حقیقی نیز شکایت داشتهاند که شکایت های متفاوتی است و باید بررسی کرد بخشی از آن که از مجلس شورای اسلامی آمده است در صلاحیت دادگاه کیفری استان و یا دیوان عالی کشور است.
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی در خصوص انجام مراحل احضاریه افزود: احضاریه ارسال شده است و بخشی از آن که ممکن است در صلاحیت دادگاه کیفری استان نباشد طبیعی است که باید در دیوان عالی کشور بررسی شود. بخشی هم مربوط به شکایت شکات حقیقی است و شاکی خصوصی دارد که به طور مرتب نیزآن را دنبال میکردند و شاید شعبه هم از همین رو تحت فشار شکات خصوصی بوده است و به همین خاطر به کار خود سرعت عمل بخشیده و آن را به مجلس اطلاع نداده است که این موضوع اذن از مجلس نیست بلکه اطلاع به مجلس شورای اسلامی است.
دادستان کل کشور گفت: اگر چنانچه شکات اصرار داشته باشند با اطلاع مجلس میتوان موضوع را دنبال کرد.
منبع :خبرگزاری دانشجو
[ چهارشنبه 92/3/29 ] [ 12:14 عصر ] [ باران ]
[ نظرات () ]
گاردین نوشت: دولت اوباما اکنون باید با توجه به نتیجه غافلگیر کننده انتخابات ایران به خوبی فکر کند.
گروه رسانه «تیتریک» ؛ گاردین نوشت: اگر آمریکا واقعا به دنبال تعامل مستقیم با ایران است ، چرا از ارسال پیامی روشن برای تبریک پیروزی روحانی اکراه دارد؟
در قلب بحران بین ایران و غرب، عدم تمایل آمریکا به پذیرش استقلال ایران در سیاست های داخلی و خارجی مطرح است. از سوی دیگر خاطراتی مانند گروگانگیری اعضای سفارت آمریکا در ایران و همچنین حمایت آمریکا و انگلیس از کودتای سال 1953 در ایران، همچنان برای دو طرف آزاردهنده است.
زمانی که محمد خاتمی روی کار بود، دولت جورج بوش به طور ناهوشمندانه ای ایران را در فهرست محور شرارت قرار داد. امروز فرصتی برای تغییر شرایط وجود دارد. این مساله ای حساس برای خاورمیانه است. اکنون خصومت آمریکا با ایران موجب شده عربستان سعودی و دیگر کشورهای عرب منطقه اتحاد سنی علیه شیعیان ایران را تشکیل دهند. این یک بحران غیر ضروری است که به جنگ نیابتی در منطقه از جمله سوریه و عراق، دامن زده است.
باتوجه به پیروزی روحانی، نخستین اقدامی که دولت اوباما باید انجام دهد این است که به مخالفت واشینگتن با حضور ایران در کنفرانس ژنو در مورد سوریه، پایان دهد. اگر واشینگتن برای مذاکره با ایران در زمینه هسته ای آمادگی دارد نباید مسائلی نظیر سوریه را از این گفت و گو ها حذف کند.
در صورتی که واشنگتن تغییر رویکرد خود را نشان دهد پیام ویژه ای ارسال می کند با این مضمون که ایران می تواند بخشی از راه حل سوریه و منطقه باشد. از سوی دیگر پیامی برای جبهه ضد ایرانی در منطقه ارسال می شود که از زمان اضافه کردن نام ایران به فهرست محور شرارت، سیاست ایالات متحده در خاورمیانه را تحت تاثیر قرار داده است.
منبع: بولتن نیوز [ چهارشنبه 92/3/29 ] [ 12:14 عصر ] [ باران ]
[ نظرات () ]
یک مفتی وهابی کویتی که به خاطر صدور فتوای ذبح کودکان و زنان شیعه برای سرش جایزه تعیین شده است از بیم جان بی مقدار خود از کویت به قطر فرار کرد.
گروه فرق ضاله «تیتریک» ; پس از آنکه یک تاجر عراقی برای سر «شافی العجمی» جایزه تعیین کرد وی به قطر گریخت.
![]() «شافی العجمی» مفتی وهابی کویتی به خاطر فتوایش مبنی بر کشتن کودکان و زنان شیعه از کویت به قطر فرار کرد.
شافی العجمی پس از اینکه در تلویزیون آمد و اعتراف کرد که گروهش در دیرالزور یک کودک سوری را در برابر والدینش در صحن مسجد شیعیان در یک روستا در دیرالزور ذبح کردند، پیام های تهدید به قتل دریافت کرد که همین امر باعث فرار وی از کویت شده است.
یک تاجر اهل بصره مبلغ کلانی برای سر این روحانی نمای خونخوار و تفرقه انگیز تعیین کرده است.
روز 22 خرداد عده ای وحشی کویتی وابسته به گروه تروریستی "جبهة النصره" حدود 60 نفر از اهالی روستای شیعه نشین «حطله» در استان دیرالزور را به دلیل مذهب آنان به شهادت رساندند.
![]() از جمله جنایات فجیع این گروه مزدور سر بریدن خانواده «حجت الاسلام سید ابراهیم السید» بود که مسلحان وحشی زن و فرزندان وی را ذبح کردند.
منبع: ابنا [ چهارشنبه 92/3/29 ] [ 12:13 عصر ] [ باران ]
[ نظرات () ]
عضو خبرگان رهبری گفت: هرچند آدمی دوست دارد همگان به او احترام بگذارند، هرچند تحمل ملامت و ناسزا مخصوصا از دوستان آسان نیست، اما قرآن فرموده است «لایخافون لومه لائم».
![]() گروه داخلی «تیتریک» ؛به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیتالله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در جمع اعضای کانون طلوع با اشاره به اینکه در روزهای اخیر یک حماسه سیاسی در کشور اتفاق افتاد که کم نظیر بود، اظهار داشت: اجتماع پرشور و باحرارت همراه با احساس مسئولیت مردم کشور، از جمله مواردی است که در دیگر کشورها نظیر آن را سراغ نداریم و اظهارات رسانههای غربی و مسئولان کشورهای غربی، نظر مقام معظم رهبری که همان موضوعیت داشتن حضور مردم است را تأیید میکند، اما در کنار آن مسائل و سئوالاتی برای برخی پیش آمده است که موجب ابهام یا دلسردی برخی در روند آینده است که باید آن را تبیین کنیم.
آیتالله مصباح یزدی با اشاره به اینکه بسیاری از فقها و علما شرکت در انتخابات را واجب شرعی میدانند، اظهار داشت: هرچند اصل حضور مردم در این انتخابات لازم بوده و تأثیرات مثبت بینالمللی دارد، اما به نظر تنها حضور کافی نیست و باید اصلح را انتخاب کرد، مخصوصا اگر در مقابل اصلح کسانی باشند که ممکن است ضعفهایی داشته باشند که در سیاست گذاریها و مدیریتشان احتمال وارد شدن ضرر به اسلام و مسلمین وجود داشته باشد.
وی در خصوص ملاک اصلح بودن نیز اظهار داشت: مردم ما همواره منتظر رهنمودهای مقام معظم رهبری و شاخصهای اصلح از زبان ایشان هستند، تا بتوانند با توجه به آن ملاکها اصلح را پیدا کنند، اما مقام معظم رهبری همواره تأکید میکردند که بنده درباره کاندیداها هیچ اظهار نظری نمیکنم، اما چرا با وجود اینکه مصلحت کشور مهم است و این مصلحت میتواند با انتخاب یک فرد تأمین شود، رهبری اظهار نظر نمیکنند؟ وی در پاسخ به این ابهام افزود: هرچند عنوان اولی این است که معرفی کامل شاخصهای نامزد اصلح، توسط ایشان برای جامعه مفیدتر خواهد بود، اما با چنین کاری نظام متهم خواهد شد که این انتخابات مهندسی شده و فرمایشی است و از لحاظ بینالمللی تأثیر بسیار منفی برکشور دارد، چرا که امروز چه ما بخواهیم و چه نخواهیم دموکراتیک بودن انتخابات یک اصل تلقی شده است و هرچه قدر دشمنان بتوانند، آن را خدشه دار کنند، ارزش سیاسی انتخابات را کمرنگ کردهاند و از سوی دیگر کسانی که شاخصها را در خود نمیبینند، در انتخابات شرکت نکرده و آن را تحریم میکنند و حضور حداکثری اتفاق نمیافتد.
علامه مصباح یزدی با طرح این سؤال که آیا با عدم اظهار نظر صریح رهبری، دیگران هم نباید اظهار نظر کنند، خاطر نشان کرد: چنین اصلی وجود ندارد، چرا که در صدر اسلام نیز چنین مواردی وجود داشته است، مثلا حضرت زهرا(س) در خصوص مسأله فدک محاجه کردند، ولی امیرالمؤمنین(ع) چنین نکردند. معلوم میشود که تکلیف آنها با یکدیگر فرق داشت و کاری که از حضرت زهرا(س) بر میآمد، از شخص دیگری بر نمیآمد، چرا که اگر حضرت امیر(ع) ورود میکردند، متهم به حرص بر ملک میشدند و چه بسا به شورش و درگیری منجر میشد. نمونه دیگر آن نوع برخورد ابوذر با خلفا و انتقاد از مال اندوزی آنها بود، در حالی که حضرت علی(ع) چنین مواضعی نگرفته و اینگونه برخورد نمیکردند، چون تکلیف آنها با یکدیگر تفاوت داشت.
عضو خبرگان رهبری خاطر نشان کرد: اگر کسی دید افرادی اشتباه میکنند که به ضرر اسلام تمام میشود و وی میتواند آنها را هدایت کند، باید اقدام کند. گاهی گفته میشود که چنین رفتاری خلاف شأن است، در حالیکه بالاترین شأن، هدایت مردم است.
وی با اشاره به سؤال و ابهام دیگری که ممکن است در ذهن برخی پیش آمده باشد، اظهار داشت: تجربه انتخاباتهای گذشته و به خصوص تجربه اخیر نشان داد که علیرغم تلاشهای مخلصانهای که مردم فرهیخته کشور و به خصوص دانشگاهیان و حوزویان صورت دادند و انصافا در این زمینه کم هم نگذاشتند و حتی از جیب خود خرج کردند که بیانگر علاقه وافر مردم به دین و نظام است، این تلاشها مؤثر واقع نشد، لذا این تصور پیش میآید که این تلاشها بیهوده است و ممکن است در آینده انگیزهای برای چنین تلاشهایی وجود نداشته باشد و از همین روست که عدهای رأی آوری را از مهمترین ویژگیهای اصلح عنوان میکنند. از طرف دیگر اگر کسی رأی آورد که او را اصلح نمیدانیم، وظیفه ما چیست، آیا باید تسلیم وی شویم یا تحمل کنیم یا برخورد کنیم؟ وی ادامه داد: از نظر فقهی علاج مرض برای رفع ضرر موجود یا دفع ضرر محتمل، واجب است و سیره عقلا بر این است که اگر شک وجود داشت در اینکه با مراجعه به دکتر و استفاده از دارو، مریضی بهبود مییابد یا خیر، باز هم اقدام میکنند و احتمال عدم تأثیر مجوزی برای ترک مداوا نیست. در مسائل اجتماعی که فعالیت یک فرد تأثیر اجتماعی دارد، نیز نمیتوان وظیفه اجتماعی را به صرف احتمال عدم تأثیر رها کرد. اگر به وظیفه خود عمل نکردیم و روز قیامت از ما به خاطر عمل نکردن به وظایف سؤال شد، جوابی نخواهیم داشت.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا اگر چندین مرتبه عدم تأثیرگذاری فعالیت خود را دیدیم، باز هم اقدام واجب است، به آیاتی از قرآن کریم در خصوص اصحاب سبت اشاره کرد و اظهار داشت: عذاب الهی نه تنها قوم گنهکار، بلکه کسانی که نسبت به آن بیتفاوت هم هستند را فرا میگیرد، لذا اگر در جامعهای خلاف شرع رایج شد و افرادی با عذر عدم تأثیر به وظیفه خود عمل نکردند، با اصحاب سبت که مشمول عذاب الهی شدند، فرقی نخواهند داشت.
علامه مصباح یزدی با بیان سخن امام(ره) مبنی بر اینکه ما مرد تکلیفیم و نه مسئول نتیجه، اظهار داشت: امام(ره) علیرغم وساطت کشورهای دوست و مسلمان برای خاتمه جنگ، زیر بار نرفته و شعار جنگ جنگ تا رفع فتنه را سر دادند. حتی در مبارزه علیه شاه نیز وقتی برخی مخالف مبارزه با شاه بودند و برخی علما برای گردهم آوردن امام(ره) و دیگران پادرمیانی کردند، امام(ره) معتقد بود اگر قرار است، اصل مبارزه مورد مشورت و تصمیم جمع قرار گیرد، برای من هیچ اعتباری ندارد، چرا که من یقین به وظیفه برای مبارزه دارم، اما اگر در نحوه مبارزه میخواهند مشورت شود و مثلا نرمتر برخورد شود، از آنجا که کار جمعی اثرش بیشتر است، بنده میپذیرم.
وی ادامه داد: در صدر اسلام نیز افرادی چون حجر بن عدی، میثم تمار، عمرو بن حمق و رشید حجری نیز تا پای جان بر اصول خود ایستادند، آنها مگر احتمال تأثیر میدادند و مگر ترس از جان نداشتند، پس چرا تقیه نکردند؟ در حالیکه اگر آنها نبودند ما امروز از شیعه چیزی نداشتیم. سید الشهدا(ع) نیز با وجود یقین به عدم تأثیر در مخاطبان و نتیجه جانگداز آن، باز هم اقدام کرد. اما در عین حال در آخر کار اظهار رضایت کرده و حتی حضرت زینب(س) میفرمایند « ما رأیت الا جمیلا».
وی با اشاره به فتوای امام(ره) در خصوص حرمت تقیه در مهامّ امور اظهار داشت: شیخ فضل الله نوری با اینکه میدانست پافشاری او سبب آویخته شدنش به دار میشود، باز هم دست از استقامت خود برنداشت، در حالیکه اگر مبنای نهی از منکر را جلوگیری از مفاسد بدانیم، وی نباید روی حرف خود پافشاری میکرد، چرا که حاصل نشد.
استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه احکام شرعی بر اساس ملاکهایی تشریع شده است، اظهار داشت: هر موردی که با اراده و اختیار ما سر وکار داشته باشد، جای تکلیف هم هست، مثل شرکت در جنگ ولو که برخی جنگها نیز به شکست انجامید. چرا که تکلیف هرچند به خاطر مصالح واقعیه است و برای تحقق امور مطلوب است، اما اینکه تا چه میزان این مطلوب، محقق شود، به اراده ما نیست، بلکه به میدان رفتن و شمشیر زدن تا پای جان در اختیار ماست، اما اینکه بعد چه خواهد شد، تابع اراده ما نیست. لذا همواره باید ببینیم که تکلیفی متوجه ما هست یا خیر؟
وی با اشاره به اینکه اتفاقاتی که در عالم رخ میدهد، چه تاریک و چه روشن، همه در مجموعه نظام احسن است، ادامه داد: ملاک تکلیف، نتیجه روشن نیست، بلکه ملاک تکلیف، شناخت آن از راه عقل و شرع است، ولو اینکه عملا نتیجه دلخواه از آن حاصل نشود.
علامه مصباح یزدی ادامه داد: بر این اساس اگر دوباره فصل انتخاباتی پیش آمد، باید با همان انگیزه و جدیت شرکت کنیم و نگران نتیجه نباشیم.
این استاد اخلاق خاطر نشان کرد: زیارت عاشورا به ما میآموزاند که حتی بر مصیبت عاشورا نیز باید شکر کرد، چون وسیله سعادت دنیا و آخرت است. یعنی تکلیف را باید انجام دهیم، ولو اینکه به دنبال آن مصیبت باشد و حتی پس از آن به خاطر توفیق عمل به وظیفه و آن مصیبت، خداوند را شاکر باشیم. لذا اگر مثل برخی به خاطر پول، رودربایستی یا گرفتن پست رأی ندادیم، ولو زحمت کشیدیم، بیخوابی کشیدیم، تهمتها را تحمل کردیم و فحشها را شنیدیم باید شاکر خداوند باشیم.
وی ادامه داد: از طرف دیگر این طور نیست که این زحمات و تلاشها هیچ اثری نداشته باشد. آیا اینکه فردی با کمترین امکانات و هزینه ها، رأیی نزدیک به کسانی بیاورد که میلیاردها خرج کردند، تأثیر نیست؟ مخصوصا اینکه تنها همین چند روز کار شد و اگر مدت بیشتری با این اخلاص و جدیت کار میشد، نتیجه کیفی کار نیز بالاتر بود. پس نمیتوان گفت این کارها اثری ندارد و تکلیف از ما ساقط است، و اگر از حالا برای 4 سال بعد فکر کنیم تأثیر آن چندین برابر خواهد شد.
وی خاطر نشان کرد: اگر به وظیفه خود عمل نکنیم، باید منتظر مسخ شدن باشیم، اما نه مسخ ظاهری، بلکه مسخ فکری و روحی که نسبت به انقلاب و اسلام بیتفاوت بوده و بیکاری و گرانی به عنوان مهمترین مسأله برای ما قلمداد شود.
این استاد برجسته فلسفه ادامه داد: هرچند آدمی دوست دارد، همگان به او احترام بگذارند، هرچند تحمل ملامت و ناسزا مخصوصا از دوستان آسان نیست، اما قرآن فرموده است «لایخافون لومه لائم». بله، اگر وظیفهای نباشد، انسان خود را در معرض فحشها و تهمتها و ملامتها قرار نمیدهد، اما اگر وظیفهای را احساس نمود، باید به تکلیف عمل کند.
وی با اشاره به فرمایشات حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری اظهار داشت: این عافیت طلبان و راحت طلبان هستند که نسبت افراط گری را به عدهای میدهند، اما با دادن این نسبتها تکلیف ساقط نمیشود.
گفتنی است این جلسه 26 خردادماه با حضور علامه مصباح یزدی و جمعی از اعضای کانون طلوع برگزار شد.
منبع: ایسنا [ چهارشنبه 92/3/29 ] [ 12:12 عصر ] [ باران ]
[ نظرات () ]
|
|
[ طراح قالب : پیچک ] [ Weblog Themes By : PIcHaK.NeT ] |