یک فنجان بصیرت
چه فرقی می کند.
درعصر ارتباطات نفس بکشم یا قرون وسطا.
وقتی خبری ازتو نباشد.
دوره جاهلیت است.
اللهم عجل لولیک الفرج ....
|
متن بیانات حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار دست اندرکاران کنگره بزرگداشت ده هزار شهید استان مازندران در زیر منتشر می شود.
صبح امروز (پنجشنبه 12 دیماه) متن بیانات حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار دست اندرکاران کنگره بزرگداشت ده هزار شهید استان مازندران(1) که در تاریخ 1392/9/25 برگزار شده بود، در مصلای شهرستان ساری منتشر شد:
بسماللهالرّحمنالرّحیم اوّلاً از برادران عزیز صمیمانه و از ته دل متشکّرم بهخاطر اینکه همّت گماشتید براى بزرگداشت کسانى که حقّاً و انصافاً سرآمدان مردم روزگار ما به حساب مىآیند؛ یعنى شهدا و مجاهدان. خود این کار بسیار باارزش است؛ بزرگداشت شهیدان، احیاى نام آنان، تحقیق در مورد کارهاى آنها، تولید آثار مکتوب و تصویرى و صوتى و امثال اینها از زندگى آنها و از اقدامات و جهاد آنها، کارهاى بسیار باارزشى است. این فهرستى هم که سردار محترم بیان کردند(2) در مورد کارهایى که در این گردهمایى بنا است انجام بگیرد، فهرست خوبى است؛ همین کارها بسیار خوب است؛ منتها توجّه کنید که عمیق انجام بگیرد این کارها؛ یعنى صِرف تأمین یک عنوان نباشد، یعنى کاملاً با عمق، با فرصت، با دقّت، با وقتگذارى، با بهرهگیرى از هنر از یک سو، و روح تحقیق از سوى دیگر، انجام بگیرد تا ماندگار و اثرگذار باشد. بنابراین کار، کار بسیار خوبى است؛ کار باارزشى است. البتّه من اطّلاع دارم که مازندرانىها تا حالا هم گردهمایىهاى بسیار زیاد و متعدّدى در مورد شهدا در بخشهاى مختلف استان به صورت خودجوش و مردمى انجام دادهاند، که خیلى باارزش است؛ این کار شما هم یک کار جمعى و بزرگ و با اهمّیّت است. انشاءالله که موفّق باشید. مسئلهى دفاع مقدّس علاوه بر اینکه یک آزمون بزرگى بود براى ملّت ایران، آزمونى هم بود براى بُروز استعدادها، هم استعداد اشخاص، هم استعداد مناطق کشور؛ حالا در مورد استعداد اشخاص به نظر من این نکتهى مهم و قابل توجّهى است که به آن توجّه نمیشود؛ یعنى از بس واضح است مورد غفلت قرار میگیرد، از کثرت وضوح مخفى میماند؛ و آن این است که این دفاع مقدّس وسیلهاى شد براى اینکه استعدادهاى مکنون(3) در انسانها، به شکل عجیبى بُروز کند. مثلاً در سپاه، شما ملاحظه میکنید یک جوانى وارد میدان جنگ میشود و در حالى که از مسائل نظامى هیچ اطّلاعى ندارد و وارد نیست، در ظرف یک سال، یک سال و نیم، دو سال تبدیل میشود به یک استراتژیست نظامى؛ این خیلى مهم است. خب، شما الان در حالات شهدا و سرداران بزرگ و مانند اینها که نگاه میکنید، مثلاً فرض کنید شهید حسن باقرى منباب مثال، بلاشک یک طرّاح جنگى است. هرکس منکر این معنا باشد، اطّلاع ندارد؛ والّا کسى اطّلاع داشته باشد، خواهد دید که واقعاً این جوان بیست و چند ساله یک طرّاح جنگ است. کِى؟ در سال 1361؛ کِى وارد جنگ شده است؟ در سال 1359. این مسیرِ حرکت از یک سرباز صفر به یک استراتژیست نظامى، یک حرکت بیست ساله، بیست و پنج ساله است؛ این جوان در ظرف دو سال این حرکت را کرده است! این خیلى نکتهى مهمّى است. یا فرض بفرمایید فلان سردار جنگى - حالا از شهدا و رفتگان اسم بیاوریم؛ زندهها هم زیادند، همین آقا مرتضاى خودمان(4) که اینجا نشسته و دیگران، همه از همین قبیلند - مثلاً شهید باکرى؛ ایشان در آغاز جنگ یک جوان دانشجو است که تازه فارغالتّحصیل شده؛ حالا چند ماه یا یک مدّتى هم در پادگانها گذرانده، بعد هم به دستور امام که [ گفتند] از پادگانها بیایید بیرون، آمده بیرون؛ مثلاً مهر ماه سال 59 شهید باکرى یک چنین حالتى دارد. بعد شما نگاه کنید در عملیّات بیتالمقدّس، در عملیّات خیبر، قبل آن در عملیّات فتحالمبین، این جوان یک فرماندهى زبدهى نظامى است که میتواند یک لشکر را، در بعضى جاها یک قرارگاه را حرکت بدهد و هدایت کند و کار کند. این عجیب نیست؟ این معجزه نیست؟ اینها معجزهى انقلاب است. این در مورد بُروز شخصیّتها؛ حالا در این زمینه حرف زیاد است، منتها عرض کردم این مطالبى است که از بس روشن است مورد غفلت قرار گرفته؛ یعنى کسى توجّه به این [ مطلب] نمیکند که اینها که بودند؟ چه بودند؟ یک جوان بیستوهفت بیستوهشت ساله و حدّاکثر سى ساله در وقت شهادت، و در اوج توانایىهاى نظامى یک انسان، یک جوان؛ او از کجا شروع کرد که به اینجا رسید؟ در چه مدّتى به اینجا رسید؟ این خیلى مهم است. دلیل مهارت اینها و عظمت کار اینها این است که پختگان نظامى ما، برادرانى که در ارتش بودند و سالها کار کرده بودند - که در طرّاحى عملیّات با همدیگر مىنشستند، در فتحالمبین، در بیتالمقدّس، در خیبر، جاهاى دیگر، تبادل نظر میکردند - همه، کار اینها را و فکر اینها را تصدیق و تأیید میکردند. و دلیل روشنتر اینکه اینها توانستند یک ارتش مجهّز پشتیبانىشدهى از سوى قدرتهاى بزرگ را، با آن همه سازوبرگ در عملیّاتهاى فوقالعاده عجیبى، آنچنان در محاصره بیندازند که آنها خودشان حیرت کنند. فرض کنید در عملیّات فتحالمبین طرّاحىهاى همین نیروهاى جوان ما، همین بچّههاى ما موجب شد که - دشمنى که آن صحراى عظیم را [ پر کرده بود] که بنده آن صحرا را همان زمان جنگ رفتم کاملاً از بالا دیدم؛ استقرار نیروهاى دشمن را از آن دیدگاهها بنده نگاه کرده بودم که چطور تمام این صحرا را، دشتعبّاس و این طرف و آن طرف را اینها [ فرا ]گرفتهاند - دشمن ناگهان احساس کند که این نیرویى که در مقابل او است و دارد با او میجنگد، از پشت سر دارد به او حمله میکند. این مهم نیست؟ این کوچک است؟ این قابلِ این نیست که روى این حرکت عظیم کار بشود، فکر بشود، تحقیق بشود، کار هنرى بشود، کار تحقیقى انجام بگیرد؟ اینها شوخى است؟ یا در عملیّات بیتالمقدّس دو سه لشکرِ مجهّزِ دشمن ناگهان احساس میکنند در محاصره قرار گرفتند؛ در این صحراى منطقهى خوزستان از شمال دارد به آنها حمله میشود، از شرق دارد به آنها حمله میشود، از این طرف دارد به آنها حمله میشود. پس اهمّیّت و صحّت طرّاحىهاى جوانهاى ما، این استعدادهاى برجسته، از جمله اینجا معلوم شد که یک لشکر مجهّز، یک نیروى مسلّحِ از همه جهت مجهّز که هم ژنرالهاى کارکشته و قدیمى و افسران برجسته به قول خودشان داشتند، هم از طرف دشمنان ما در سطح جهانى به اینها کمک میشد، به اینها دستور داده میشد، روش یاد داده میشد، حتّى تاکتیک به اینها تعلیم داده میشد؛ این ارتشِ آنچنانى در مقابل طرّاحىهاى جوانهاى ما دست و پایشان بسته میشد، کم مىآوردند و مغلوب میشدند؛ این دلیلِ چیست؟ این دلیل این است که کار در اینجا داراى یکچنین عظمت و اهمّیّتى است. [ بنابراین] این استعدادها بُروز کرد. این در مورد اشخاص. در مورد مناطق هم همینجور؛ حالا من به مناسبت [ بزرگداشت شهداى] مازندران این را بگویم: مازندران انصافاً در جنگ امتحان بسیار خوبى داد. بیش از ده هزار شهید مازندران دارد که حالا آقایان رقم را گِرد میکنند، میگویند ده هزار، امّا بیشتر از ده هزار است. معناى این تعداد شهید چیست؟ چقدر اینها رفتند جبهه؟ چقدر مکرّر رفتند و برگشتند؟ چقدر در آنجا ماندند که در طول هشت سال بیش از ده هزار شهید تقدیم کردند؟ حالا شهداى نامدارى هستند، معروفند، امّا بىنامونشانهایشان، آن افرادى که داراى همین استعدادهایى که اشاره کردیم بودند، همراه این جمعیّت رفتند و در جنگ بودند. بنده همان وقت هم لشکر 25 کربلا را دیده بودم - البتّه فقط لشکر 25 کر بلا نبود، از جمله یکى هم همان [ لشکر] 30 گرگان بود و یگانهاى دیگرى که مازندرانىها داشتند - محورْ لشکر 25 کربلا بود؛ ما از نزدیک این لشکر را و کار آن را دیده بودیم، شنیده بودیم؛ خب، اینها کار بزرگى را در جنگ انجام دادند؛ مردم مازندران واقعاً فداکارى کردند، ازخودگذشتگى کردند، جوانهایشان را با اخلاص فرستادند، و این جوانها رفتند، ایستادگى کردند و مقاومت کردند؛ در عملیّاتهاى مختلفى که ایشان(5) اسم آوردند، توانستند کارهاى برجسته و بزرگى را انجام بدهند. در غیر از مقولهى دفاع مقدّس هم همینجور؛ در همین داستان آمل که یک حرکت مردمىِ عجیبى مردم آمل نشان دادند،(6) اینکه امام (رضوان الله تعالى علیه) در وصیّتنامه از مردم آمل اسم آوردند، نشاندهندهى عظمت کار اینها - قشرهاى مختلف، حتّى زنها - است. دخترک چهارده پانزده ساله در همین داستان آمل، میرود میجنگد و به شهادت میرسد.(7) البتّه سوابق مردم مازندران که زیاد است؛ من بارها گفتهام، از دورانهاى قدیم این منطقهى طبرستان و منطقهى پشت این جبال سربهفلککشیده که لشکریان فاتح خلفا نمیتوانستند از این جبال عبور بکنند، فراریان خاندان پیغمبر، این جوانهایى که در مدینه و در کوفه و در مناطق عراق و حجاز زیر فشار قرار میگرفتند، خودشان، زنوبچّههاشان فرار میکردند و خودشان را میرساندند به آن طرفى که نیروهاى مسلّحِ آن روز نمیتوانستند برسند. لذا مردم مازندران از وقتى که مسلمان شدند، پیرو اهلبیت بودند؛ یعنى از همان اوّل، اسلامِ اینها همراه بود با پیروى از اهلبیت (علیهمالسّلام). یک چنین کار بزرگى [کردند]. حتّى بعدها که عدّهاى از سادات زیدى و رزمندگان پیرو مکتب زید میخواستند در یمن کارهایى را انجام بدهند، از مازندران کسانى رفتند به آنها کمک کردند و توانستند حکومت علوى و حکومت زیدى را در آن قرون اوّلیّه در یمن بهوجود بیاورند. غرض، افتخارت مردم مازندران یکى دو مورد نیست. بعد هم در مورد سازندگى، همانطور که اشاره کردند،(8) [ بازسازى] سوسنگرد را مازندرانىها قبول کردند؛ زودتر از همه هم این بازسازى را انجام دادند، تمام کردند و تحویل دادند؛ یعنى یک کار بزرگ و برجستهاى را در زمینهى سازندگى هم انجام دادند. تا امروز هم بحمدالله مردم مازندران مردم وفادارى هستند؛ با اینکه در دوران رژیم طاغوت دشمنان اسلام و عوامل دستگاه طاغوت، این همه علیه دین و تقوا و عفاف و معنویّت - هم از لحاظ اخلاقى، هم از لحاظ رفتارى، هم از لحاظ عقیدتى - در این استان کار کرده بودند، در عین حال این مردم ایمانشان را اینجور حفظ کردند و اینجور در دورانهاى سخت بُروز دادند. امیدواریم انشاءالله خداوند متعال همهى شماها را موفّق بدارد و بتوانید این کار بزرگ را و کارهاى بزرگى از این قبیل را به بهترین وجهى پیش ببرید. والسّلام علیکم و رحمةالله و برکاته 1) این کنگرهى یکروزه در 12 دىماه سال جارى برگزار خواهد شد. 2) اشارهى سرتیپ پاسدار سیّد محمّدتقى شاهچراغى (دبیر کلّ کنگره) به برنامههاى زیر: پژوهش و جمعآورى آثار شهدا و ایثار گران در چهار حوزهى عملیّاتپژوهى، شهیدپژوهى، تاریخ شفاهى، خاطرات شفاهى؛ انتشار نشریهى کنگرهى شهدا با عنوان «سبزِ سرخ»؛ راهاندازى پایگاه اطّلاع رسانى «جنگ و گنج» و حمایت از سایتهاى همسو؛ آموزش روایتگران؛ برگزارى یادوارهها؛ دیدار با خانوادهى شهدا؛ تولید برنامههاى رادیو تلویزیونى؛ ساخت و احیاء بناها و یادمانهاى دفاع مقدّس و پارکموزهى دفاع مقدّس مازندران. 3) پنهان 4) سردارسرتیپ پاسدار مرتضى قربانى 5) دبیر کلّ کنگره 6) صبح روز 6 بهمن سال 1360، با هدف راهاندازى یک قیام سراسرى، گروهى از کمونیستها شهر آمل را تسخیر کردندامّا مردم فداکار آمل در همان روز به مقابلهى مسلّحانه با آنان پرداختند و تا عصر همان روز، فتنه را سرکوب کردند. 7) شهید سیّده طاهره هاشمى 8) دبیر کلّ کنگره منبع: دفتر مقام معظم رهبری [ جمعه 92/10/13 ] [ 12:26 صبح ] [ باران ]
[ نظرات () ]
ربیع الاول از ماههاى بسیار پربرکت و پرخاطرهای است که سزاوار است، همه علاقهمندان مکتب اهل بیت(ع) آن را ارج نهند و گرامى بدارند.
ماه ربیع الاول آمیخته با خاطره غم انگیزی چون شهادت امام حسن عسکرى(ع) و مطابق روایت معروف، ماه میلاد مبارک پیامبر گرامى اسلام(ص) و حضرت صادق(ع)، هجرت پیامبر اکرم(ص) از مکه به مدینه، آغاز امامت پربرکت حضرت بقیة اللّه(عج) و ماه رخداد واقعه عظیم «لیلة المبیت» است و در مجموع از ماههاى بسیار پربرکت و پرخاطرهای است که سزاوار است، همه علاقهمندان مکتب اهل بیت(ع) آن را ارج نهند و گرامى بدارند. در شرح رخدادهای مختلف واقع شده در ماه ربیع الاول میخوانیم؛ شب اول ربیع الاول: این شب به نام «لیلة المبیت» مزین است، در این شب یک حادثه مهم تاریخى واقع شده است؛ در سال سیزدهم بعثت، رسول خدا(ص) از مکه به قصد هجرت به سوى مدینه، از شهر خارج شد و در «غار ثور» پنهان گردید و امیرمؤمنان حضرت على(ع) براى اغفال دشمنان، فداکارانه در بستر آن حضرت خوابید و مشرکان قریش که خانه رسول خدا(ص) را محاصره کرده بودند، به گمان آن که ایشان در بستر آرمیده است، تا صبح منتظر ماندند و چون صبحگاهان با شمشیرهاى برهنه به منزل آن حضرت هجوم بردند تا رسول اللّه(ص) را بکشند، حضرت على (ع) را دیدند که از آن بستر برخاست، بدین ترتیب، پیامبر گرامی اسلام(ص) در فرصتى مناسب خود را از چنگال مشرکان قریش نجات داد و امام علی(ع) نیز با این فداکارى، عشق، علاقه و برادرى خود را نسبت به ایشان نشان داد؛ این در حالى بود که هر زمان ممکن بود کسى را که در آن بستر خوابیده بود به قتل برسانند. بنابراین آیه شریفه «وَ مِنَ النّاسِ مَنْ یشْرِى نَفْسَهُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللّهِ وَ اللّهُ رَئُوفٌ بِالْعِبادِ; (سوره بقره، آیه 207) بعضى از مردمِ (با ایمان و فداکار) جان خود را در برابر خشنودى خدا مى فروشند; و خداوند نسبت به بندگان مهربان است» در حق امیرالمومنین (ع) نازل شد. سال هجرت رسول خدا (ص) مبدأ تاریخ مسلمانان است و تحولى عظیم در جهان اسلام روى داد. روز هشتم ربیع الاول: در روز هشتم این ماه در سال 206 هجری قمری، شهادت امام حسن عسکرى(ع) طبق روایتى واقع شده است و از همان روز، امامت حضرت صاحب الزمان، حجه بن الحسن ـ عجل الله تعالى فرجه الشریف ـ آغاز گردید. روز دهم ربیع الاول: روز ازدواج رسول خدا (ص) با حضرت خدیجه کبرى(ع) است به همین مناسبت روزه این روز به عنوان شکرگزارى مستحب شمرده شده است. روز دوازدهم ربیع الاول: این روز مطابق نظر مرحوم شیخ کلینى و مسعودى و همچنین مشهور میان اهل سنت، روز ولادت با سعادت نبى مکرم اسلام حضرت محمد (ص) است. همچنین در این روز، رسول خدا (ص) بعد از 12 روز که مسیر راه میان مکه و مدینه را پیمودند وارد مدینه شدند و نیز روز انقراض دولت بنى مروان در سال 132 هجری قمری است. روز چهاردهم ربیع الاول: در سال 64 هجری قمری در چنین روزى، یزید بن معاویه به هلاکت رسید. وى پس از سه سال و نه ماه خلافت که همراه با جنایات عظیمى بود - که مهمترین آن واقعه کربلا و شهادت حضرت ابى عبداللّه الحسین (ع) و یارانشان است - در سن سى و هفت سالگى در منطقه «حوران» زندگیش به پایان رسید; جنازه اش را در دمشق دفن کردند، ولى اکنون اثرى از آن نیست. شب هفدهم ربیع الاول: طبق روایات مشهور شیعه، شب ولادت حضرت خاتم الانبیاء رسول معظم اسلام (ص) است و شب بسیار مبارکى است. همچنین یکسال قبل از هجرت رسول خدا (ص)، در چنین شبى معراج آن حضرت صورت گرفت. روز هفدهم ربیع الاول: همان گونه که گفتیم مشهور میان علماى امامیه آن است که روز هفدهم ربیع الاول، روز ولادت با سعادت رسول خدا حضرت محمد بن عبداللّه (ص) است و معروف آن است که ولادتشان در مکه معظمه، واقع شده است و زمان ولادت آن حضرت هنگام طلوع فجر، روز جمعه، سال عام الفیل بوده است. (عام الفیل سالى است که ابرهه با لشکرش که بر فیل سوار بودند به قصد تخریب کعبه آمد، ولى همگى نابود شدند و پیامبر مکرم اسلام در همان سالی به دنیا آمدند که این رخداد به وقوع پیوست). همچنین در چنین روزى در سال 83 هجرى قمرى، ولادت امام صادق (ع) واقع شده است و از این جهت نیز بر اهمیت این روز افزوده شده است. اعمال ماه ربیع الاول: اعمال مشترک اول هر ماه: دعاى هنگاه رویت هلال، خواندن سوره حمد، نماز اول ماه و روزه گرفتن، اعمال مشترک اول هر ماه قمری هستند که میتوانید برای مشاهده شرح و کیفیت انجام آنها به نشانی اینترنتی زیر مراجعه کنید: http://persian.makarem.ir/prayer/?gid=267 روز اول ربیع الاول: علما گفته اند مستحب است، به شکرانه هجرت موفقیت آمیز رسول خدا (ص) این روز را روزه بگیرند و صدقه و انفاق و احسان کنند و همچنین زیارت آن بزرگوار، در این روز مناسب است. مرحوم «سید بن طاووس»، دعایى را براى این روز در کتاب اقبال نقل کرده است. روز دوازدهم ربیع الاول: در این روز خواندن دو رکعت نماز مستحب است که در رکعت اول بعد از خواندن سوره حمد، سه مرتبه سوره «قل یا ایها الکافرون»(سوره کافرون) و در رکعت دوم بعد از حمد، سه مرتبه سوره «قل هو الله احد»(سوره توحید) خوانده میشود. روز هفدهم ربیع الاول: همان گونه که قبلا گفته شد این روز مطابق نظر مشهور علماى امامیه، روز ولادت رسول خدا (ص) و همچنین میلاد امام صادق (ع) است و روزی است بسیار مبارک که داراى اعمالى است: 1) غسل؛ به نیت روز هفدهم ربیع الاول. 2) روزه؛ که براى آن فضیلت بسیاری نقل شده است، از جمله در روایاتى از ائمه معصومین(علیهم السلام)آمده است: کسى که این روز را روزه بدارد، خداوند براى او ثواب روزه یکسال را مقرر مى فرماید. 3) دادن صدقه، احسان نمودن و خوشحال کردن مؤمنان و به زیارت مشاهد مشرفه رفتن (اماکن زیارتی). 4) زیارت رسول خدا (ص) از دور و نزدیک; در روایتى از آن حضرت آمده است: هر کس بعد از وفات من، قبرم را زیارت کند مانند کسى است که به هنگام حیاتم به سوى من هجرت کرده باشد، اگر نمى توانید مرا از نزدیک زیارت کنید، از همان راه دور به سوى من سلام بفرستید (که به من مى رسد). 5) زیارت امیر مؤمنان، حضرت على (ع) نیز در این روز مستحب است با همان زیارتى که امام صادق (ع) در چنین روزى کنار ضریح شریف آن حضرت (ع) ایشان را زیارت کردند. 6) تکریم، تعظیم و بزرگداشت این روز بسیار بجا است، مرحوم «سید بن طاووس»، در کتاب اقبال، در تکریم و تعظیم این روز به خاطر ولادت شخص اول عالم امکان و سرور همه ممکنات حضرت نبى اکرم (ص) سفارش بسیار کرده است. بنابراین، سزاوار است مسلمانان با برپایى جشن ها و تشکیل جلسات، هرچه بیشتر با شخصیت نبى مکرم اسلام (ص)، سیره و تاریخ زندگى ایشان آشنا شوند و از آن، براى ساختن جامعهاى اسلامى و محمدى بهره کامل گیرند. منابع: ـ مفاتیح نوین، آیتالله ناصر مکارم شیرازی و همکاران، نوبت و سال چاپ: بیست و دوم 1389، ناشر:انتشارات امام علی بن ابی طالب(ع). ـ پایگاه اینترنتی آیتالله العظمی ناصر مکارم شیرازی. منبع : آوینی [ جمعه 92/10/13 ] [ 12:25 صبح ] [ باران ]
[ نظرات () ]
تداوم توهین به ملت پس از اظهارات برخی از منتسبین به دولت اینبار توسط روزنامه دولتی ایران تکرار شد.
گروه استانی «تیتر یک»؛ به نقل از مرصاد، روزنامه دولت که امروز تنها روزنامه نشسته بر پیشخوان فروش بود با تکرار شیطنت روز نهم دی ماه، حماسه بزرگ ملت ایران را با واژه "حادثه" یاد کرد.
این روزنامه که اینروزها با رخنه مهره منتسب به جبهه منحله مشارکت اداره می شود سه روز پیش نیز نهم دی ماه را یک "رویداد" قلمداد کرده بود و لرزش قلم تحریریه این روزنامه مانع از نگاشتن نام حماسه شده است. گرچه کلمه در گوشه ای خفیف به حماسه نهم دی ماه اشاره شده اما شیطنتی از جنس مشارکتی ها در تیتر زنی اخبار مربوط به نهم دی ماه دیده می شود که در واقع شنا کردن این رسانه بر خلاف جهت آب است. درحالی که اکثر روزنامه ها و خبرگزاری های کشور با پوشش مناسب حماسه نهم دی ماه این روز را گرامی داشتند شیطنت روزنامه ایران را می تواند توهین به ادراک بالای ملت بصیر ایران باشد. حماسه نهم دی ماه و حرکت پرشور مردم را حادثه و رویداد قلمداد کردن در واقع اراده و فهم ملت را در برچیدن بساط فتنه زیر سوال می برد که دومین توهین در ماه های اخیر به ساحت ملت ایران محسوب می شود.
تصادفی خواندن نهم دی ماه ظلم به کشور است سخنگوی هیئت رئیسه مجلس در همین را بطه به خبرنگار مرصاد گفت: حماسه ای که خلق شد قابل احراف نیست هم روشن است و هم روشنگر، اگر کسی بخواهد به این حماسه فقط با دید خود بنگرد آن را محدود کرده است. عبدالرضا مصری اظهار داشت: اینکه برخی رسانه ها یا افراد بخواهند آن را حادثه بخوانند و با استفاده از آن مسببین روزهای پیش از نهم دی ماه را تطهیر کنند در واقع ظلم به کشور و انقلاب است و قطعا شکست خواهد خورد. مصری گفت: بهترین راه برای جریانات سیاسی قرار گرفتن در کنار مردم برای حرکت در مسیر است همانطور که مردم نهم دی ماه را خلق کردند از مسیر آن نیز دفاع کرده و اجازه احراف آن را نخواهند داد. نه 9 دی تصادفی بود نه رفت و آمدن برخی مسئولین اسبق نماینده مردم کرمانشاه در خانه ملت گفت: جریان فتنه یک پروسه طراحی شده داخلی و خارجی بود که با توجه به آن مردم با بهره گیری از یک شناخت اقدام کردند نه اتفاق و حادثه. وی تصریح کرد: خود رسانه های بیگانه اعلام کردند که این توطئه توسط عناصر دستگاه های جاسوسی برنامه ریزی شد و کلید خورد و حتی تعدادی از مسئولین سابق کشور هم رفت و آمدهایی داشتند قبل از انتخابات اسبق ریاست جمهوری و این نمی تواند حادثه باشد. مصری گفت: نتها 9 دی حادثه نبود بلکه حوادث پیش از آن نیز حادثه نبود، توهین به عاشورا حادثه و تصادفی نبود. مگر می شود عده ای تصادفی توهین کنند و بعد مردم تصادفی بیایند و با آنها برخورد کنند؟ این سخنان پذیرفتنی نیست. [ چهارشنبه 92/10/11 ] [ 11:9 عصر ] [ باران ]
[ نظرات () ]
بعد از روی کار آمدن دولت اعتدال، عدهای شتابزده و از روی دستپاچگی، سعی دارند تا با اقدامات تند و رادیکال خود، فضای دولت تدبیر را تحت الشعاع قرار دهند.
گروه داخلی «تیتر یک»؛ به نقل ازصبح توس، به نظر میرسد جریان انحرافی نه تنها در دولت دهم بلکه در دولت یازدهم نیز حضور جدی دارد. جریانی تندی که ذیل برخی از وزارتخانهها لانه کرده و حاشیههایی را برای دولت ایجاد میکند. اخیراً در وزارت فرهنگ و ارشاد می توان رد پای این عناصر را به وضوح مشاهده کرد.
چرا که در سالگرد 9 دی، وزارت فرهنگ و ارشاد به کتاب "جامعهشناسی ایران، جامعه کژمدرن” به قلم «حمیدرضا جلاییپور» عضو شواری مرکزی حزب منحله مشارکت، عضو اصلی حلقه کیان، از شرکت کنندگان در کنفرانس برلین و از متهمین و دستگیرشدگان فتنه 88 ، مجوز انتشار داده و این کتاب روانه بازار شده است. هر چند تلاش شده تا مجوز این کتاب در سال 1391 گرفته شود؛ اما وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دهم اجازه انتشار این کتاب را نداد.
با نگاهی گذرا به این کتاب درمییابیم که نگارنده یک مانیفست فتنه، شورش، رفراندوم و اتهام زنی و ناسزاگویی به نظام، را دنبال نموده است. در حالی که اگر بخواهیم یک مصداق مختصری از تهمتهای کتاب را بررسی کنیم به پاراگراف فوق اشاره خواهیم نمود:
"انقلاب مشروطه به ظهور دیکتاتوری رضاشاه منجر شد، نهضت ملی نفت ایران به کودتای 28 مرداد و سلطه همه جانبه ساواک منتهی شد، انقلاب عظیم اسلامی به قدرت گرفتن طرفداران تئوکراسی{حاکمیت دینی} راه داد و جنبش اصلاحی و مدنی دوم خرداد با ممانعت دولت پنهان و تحریم و تخلفات آشکار انتخاباتی روبه رو شد. اعتراضات جمعی پس از انتخابات خرداد 88 و با برخورد شدید مأموران حکومتی مواجه شد.”
به هرحال بعد از روی کار آمدن دولت اعتدال برخی از فتنه گران که عرصه را برای خود محیا دیدهاند، درصدد سوءاستفاده از این فضا برآمدهاند. هرچند که سیاست تساهل و تسامح برخی از مسئولین در حوزه فرهنگ، حاشیه امنی برای آنها به وجود آورده است و میتوانند از فرصت موجود استفاده کنند و برای اولین بار بعد از فتنه 88 از لاک دفاعی خود خارج شوند. به هرحال مصادیق و مشکلات کتاب به جمله بالا محدود نمیشود؛ چرا که در جای جای کتاب و با ادبیات مختلف، برای برقراری دموکراسی مورد نظر خود، مردم را دعوت به شورش، رفراندوم و حتی انقلاب دعوت میکند و مبنای هر کدام را با ادبیات و شگرد خود بیان میکند. چرا که از دید نگارنده این کتاب میتوان گفت که هنوز در جامعه ایران، دموکراسی به وجود نیامده است و در لابلای آن با روش خاص، مردم را دعوت به شورش، رفراندوم و حتی انقلاب میکند. و در جایی دیگر اذعان میکند که قدرت عمل و انسجام هواداران دموکراسی از قدرت عمل مخالفان دموکراسی بیشتر باشد تا مطالبات دموکراتیک جامعه را بپذیرند و به شیوهای به موضوع پرداخته است که به مخاطب القاء میشود که شیوه حکومت در ایران دمکراسی نیست. در بخشی دیگر از این کتاب زیر سوال بردن "مردم سالاری دینی” با واژگان”ناراضی سواری و مردم سواری” از دیگر تهمتهایی است که جلاییپور به آن اشاره داشته است. نویسنده با زیر سوال بردن مردم سالاری دینی، به گونه ای ادعا می کند که مسوولین در حال سواری گرفتن از مردم هستند و بر اساس همین ادعای واهی، به جای استفاده از لفظ مردم سالاری از لفظ مردم سواری استفاده می کند. یکی دیگر از تهمتهای ناروای جلاییپور در این کتاب این است که هیچ انتخاباتی در ایران تا کنون آزاد نبوده است! و ادعا میکند، جمهوری اسلامی به دلیل برگزار نکردن انتخابات آزاد، به سمت دیکتاتوری حرکت کرده است. به هر حال مسئولین ارشاد جمهوری اسلامی ایران اگر یکبار آنهم به صورت سطحی این کتاب را مطالعه میکردند، به دلیل کثرت مشکلات و تهمتها به انقلاب و کشور، نباید مجوز آن را صادر میکردند. هر چند که در گزارش صد روزه دولت، دکتر روحانی اعلام کرد ما در همین 100 روز خیلی از کتاب هایی که ممنوع شده بود و می شد آزاد شوند، آزادشان کردیم. خیلی از نویسنده ها ممنوع القلم شده بودند و ما آنها را به صریح القلم تبدیل کردیم بروند قلم بزنند و هر چه می خواهند بنویسند البته در چارچوب قانون و خود آنها اهل این کشور هستند و وطن دوست هستند و علاقه مند به این کشور هستند.
در مجموع انتشار چنین کتابی از نویسندگان معلومالحال که خیلی علاقمند به وطن و نظام نمیباشند، هشدار جدی به مجریان و مسوولان دولت یازدهم و وزارت ارشاد است؛ زیرا پیام مردم در نهم دی بسیار واضح و شفاف بوده است و این عملکرد دولت یازدهم، بر خلاف مشی مردم است.
[ چهارشنبه 92/10/11 ] [ 11:9 عصر ] [ باران ]
[ نظرات () ]
محمد بن موسی بن نصر رازی میگوید: از پدرم میشنیدم که میگفت، مردی خدمت امام رضا (ع) رسید و به آن حضرت عرض کرد: «به خداوند قسم ...
ملا محمدعلی مجتهد، معروف به مرحوم آیتالله احمد مجتهدی تهرانی از علمای به نام تهران بود که در سال 86 بدرود حیات گفت، اما سخنرانیها و پندهای عرفانی و اخلاقی وی به یادگار مانده است و میتوانیم هرچند به صورت مجازی هم که شده پای درس این استاد اخلاق تلمذ کنیم. آیتالله مجتهدی رابطه خوبی با طلاب داشت، طوریکه فضای گرم و صمیمی بر حوزه علمیهشان حاکم بود. این استاد برجسته اخلاقی، مباحث را چنان رسا ارائه میداد که در دل مینشست و این به صورتی است که حتی هماکنون نیز پای صحبت و کلاس اخلاق ایشان نشستن خالی از لطف نیست.
اهمیت حج واجب
در مکه(حج) واجب لازم نیست که زن از شوهر اجازه بگیرد. در مکه(حج) مستحبی اجازه شوهر لازم هست، اما در مکه واجب نه. اگر زنی مستطیع شده باشد باید برود. گاهی اوقات کسی میخواهد به مکه برود، اطرافیانش به او میگویند: پولش را به مستحق بدهی واجبتر است!
مکه واجب را که نمیشود به مستحق داد. بله، اگر یک نفر چند بار به مکه مستحبی رفته، خب یک بار هم پا روی نفسش بگذارد و هزینه آن را خرج جهاز یک دختر یتیم کند، البته اگر بتواند هم به حج مستحبی برود و هم هزینه جهاز آن دختر را بدهد که چه بهتر. اما اگر دید که نمیتواند هر دو را انجام دهد، ثواب بیشتر در آن است که خرج جهاز این دختر یتیم را بدهد.
واکنش امام رضا علیه السلام در برابر تعریف
در جلد 49 صفحه 95 بحارالانوار مرحوم مجلسی روایتی از امام رضا علیه السلام نقل شده است که: راوی حدیث، محمد بن موسی بن نصر رازی، میگوید: «سمعت ابی یقول» طلبهها، «قال» با «یقول» تفاوت دارد، اگر در جایی دیدید قال امیرالمومنین یعنی امیرالمومنین علیه السلام یک بار این جمله را گفته، اما اگر دیدید یقول آمده، یقول یعنی استمرار، یعنی مکرر گفته شده و این حدیث زیاد تکرار شده است.
پس محمد بن موسی بن نصر رازی میگوید: از پدرم میشنیدم که میگفت: مردی خدمت امام رضا علیه السلام رسید و به آن حضرت عرض کرد: «به خداوند قسم که بر روی زمین کسی شریفتر از تو نیست، بالاتر از تو نیست.»
حالا اگر کسی این گونه از ما تعریف کند، مثلا به ما بگوید: در روز زمین آخوندی مثل تو نیست! ما خودمان را گم میکنیم. به همین خاطر هم هست که میگوید: خوب نیست جلوی روی کسی از او تعریف کنی! زیرا ممکن است او انسان ضعیفی باشد و با یک تعریف خودش را گم کند.
بله، آن شخص به امام علیه السلام گفت: «من در روی زمین شریف تر از تو ندیدهام، شرافت پدری، پدران شما امام موسی بن جعفر علیه السلام و امام صادق علیه السلام و ... تا امیرالمومنین علیه السلام و پیامبر خدا (ص) بودهاند.» امام رضا علیه السلام در پاسخ فرمودند: «التقوی شرفتهم»؛ پدران مرا تقوا با شرافت کرده است. تقوا سبب شرافت ائمه (ع) است. ائمه ما چون باتقوا بودند، گناه نمیکردند و معصوم بودند.
«و طاعه الله احظتهم»؛ و طاعت خداوند پدران مرا بهرهمند کرده است. یعنی امام رضا علیه السلام فرمودند که پدران من طاعت خدا میکردند و عبادت او را به جا میآوردند.
امام سجاد علیه السلام در قله شامخ بندگی و عبادت
در روایتی آمده است که: «در کتابی عبادتهای امیر المومنان علیه السلام نوشته شده و در آن آمده که امام علیه السلام چه اندازه خدا را عبادت میکردند، روزی امام سجاد علیه السلام آن کتاب را خواندند، سپس فرمودند: «چه کسی قدرت دارد که عبادات جد مرا به جای آورد؟!»
با اینکه خود امام سجاد علیه السلام آن قدر عبادت میکردند که سالی دو مرتبه پینههای بسته شده بر روی پیشانی او را با مقراض، قیچی میکردند و به او لقب «انت زین العابدین» دادند. با این حال از مقدار عبادتهای امام علی علیه السلام تعجب کرده، فرمودند: «چه قدر امیرالمومنان عبادت میکردند؟!» هزار رکعت نماز، کمک به فقرا در دل شب، مناجات باخدا هنگام آبیاری نخلستانها و ... .
خوف و خشیت امیرالمومنان علیه السلام از خداوند
ابودرداء میگوید: شبی دیدم که امیرالمومنین علی علیه السلام در حال مناجات و راز و نیاز با خود بود که ناگاه حضرت صیحهای کشید و صدایش خاموش شد. من ناراحت شدم و خیال کردم که آقا از دنیا رفتهاند. آمدم خدمت حضرت فاطمه زهرا (س) و عرض کردم: ای دختر پیامبر خدا، شوهرتان از دنیا رفت! حضرت زهرا (س) میدانستند که امیرالمومنان علیه السلام از دنیا نرفته، پرسیدند: او را در چه حالی دیدی؟
ابودرداء جریان را تعریف کرد. حضرت زهرا (س) فرمودند: ناراحت نباش، او از دنیا نرفته است. او هر شب هفتاد مرتبه با خدا مناجات میکند و میگوید: خدایا، راهم دور است و زاد و توشهام کم است. بعد هم بیهوش میشود.
بهتر از امام رضا علیه السلام چه کسی است؟
شرافت اهل بیت به خاطر این است که آنها خدا را عبادت میکردند. طاعت داشتند. شخصی خدمت امام رضا علیه السلام رسید و عرض کرد: «انت و الله خیر الناس»؛ «به خداوند قسم که تو بهترین مردم هستی.»
حضرت علیه السلام فرمودند: «قسم نخور؛ خیر منی من کان اتقی الله عزوجل»، بهتر از من آن کسی است که تقوایش از من بیشتر باشد.
البته کسی نبود که تقوایش از امام رضا علیه السلام بیشتر باشد، اما حضرت میخواهند به ما درس بدهند که تا تعریفی از ما شد، خودمان را گم نکنیم. بدانیم که بالاتر از ما بودهاند و هستند، ما که کاری نمیکنیم. پس امام رضا علیه السلام در جواب آن شخص فرمودند: «بهتر از من کسی است که تقوایش از من بیشتر باشد و اطوع له، بیشتر از خدا اطاعت کند. «و الله ما نسخت هذه الآیه»، به خداوند قسم که این آیه قرآن نسخ نشده است که: «و جعلناکم شعوبا و قبائل لتعارفوا ان اکرمکم عند الله اتقاکم»
تقوا چیست؟
تقوا این است که اگر دوربینی در خانه ما بگذارند و کارهای یک هفته ما را زیر نظر بگیرند و بعد در تلویزیون پخش کنند، ما اگر فهمیدیم ناراحت نشویم، یعنی کار بدی نکردهایم که ناراحت پخش شدنش باشیم. این تقوا است. اما اگر فلان گناه را کرده یا غیبتی کرده باشیم، در آن صورت از پخش شدن آن ناراحت میشویم.
منبع: خبرگزاری دانشجو [ چهارشنبه 92/10/11 ] [ 11:8 عصر ] [ باران ]
[ نظرات () ]
بارگاه حضرت امام رضا (ع) بوستانى از بوستانهاى بهشت است، و محل آمد و شد فرشتگان آسمان، و همواره گروهى از ملائکه فرود مىآیند و گروهى بالا مىروند تا وقتى که در صور دمیده شود.
بارگاه حضرت امام رضا (ع) بوستانى از بوستانهاى بهشت است، و محل آمد و شد فرشتگان آسمان، و همواره گروهى از ملائکه فرود مىآیند و گروهى بالا مىروند تا وقتى که در صور دمیده شود. 1. امام رضا علیه السلام: منبع: تسنیم [ چهارشنبه 92/10/11 ] [ 8:40 عصر ] [ باران ]
[ نظرات () ]
محمدمهدی تندگویان ، عضو شورای شهر تهران در سالروز حماسه 9 دی تصویری تاسف بار را در صفحه wechat خود منتشر کرده است.
گروه وبگردی «تیتریک»؛صبح توس نوشت: همزمان با 9 دی و روز بصیرت، محمدمهدی تندگویان عضو شورای اسلامی شهر تهران و سخنگوی فراکسیون اصلاح طلبان شورای این شهر در صفحه وی چت خود تصویری از علاقه به حضور در صف فتنه گران را به نمایش گذاشته است. 9 دی تنها تجمع میلیونی مردم ایران اسلامی علیه خواص بی بصیرت بود. یعنی اگر بخواهیم اهداف مردم برای حضور در حماسه نهم دیماه را برشماریم، اعتراض به خواص بی بصیرت، جزء اهداف اصلی مردم خواهد بود. اما بی بصیرتی برخی از خواص جای تعجب دارد. محمد مهدی تند گویان ، تنها فرزند پسر شهید محمدجواد تندگویان ( وزیر نفت ایران در کابینه? محمدعلی رجایی بود که در سال 1359 توسط نیروهای ارتش عراق اسیر شد و پس از سالها اسارت شهید شد) است. [ چهارشنبه 92/10/11 ] [ 11:54 صبح ] [ باران ]
[ نظرات () ]
غمبارترین لحظه تاریخ بشری در این روز این گونه رقم خورد، که برترین خلق خدا این گونه خاک را به سمت افلاک بدرود گفت، و جهانیان را عزادار خویش کرد، رحلت پیامبر اکرم (ص) بی تردید بزرگترین مصیبت بر هستی بشریت بود وبلاگستان «تیتریک»؛ احمدرضا بهمنیار در وبلاگ خود «سیاست روز» نوشت: امشب سالگرد رحلت حضرت جانگداز حضرت محمد مصطفی (صلوات اله علیه) زیباترین، کامل ترین و برترین انسان در عالم آفرینش است، که عصاره خلقت و قاموس تمامی ارزش هاست، حضرت محمد (ص) وارث فضایل و برتری های تمام انبیاست، و خداوند در مقابل معرفت و بندگی اش، او را بر جهانیان سروری داد، و به حریمی برد که جبرئیل امین، توان پر کشیدن بدان سوی را نداشت. غمبارترین لحظه تاریخ بشری در این روز این گونه رقم خورد، که برترین خلق خدا این گونه خاک را به سمت افلاک بدرود گفت، و جهانیان را عزادار خویش کرد، رحلت پیامبر اکرم (ص) بی تردید بزرگترین مصیبت بر هستی بشریت بود، و عالم انسانی با رحلت جانگداز آن حضرت چیزی را از دست داد که با مرگ هیچکس چنین مصیبتی اتفاق نخواهد افتاد. [ سه شنبه 92/10/10 ] [ 12:8 عصر ] [ باران ]
[ نظرات () ]
در این مجال به بررسی موضوع نحوه برگزاری مجالس عروسی می پردازیم.
گروه چندرسانه ای «تیتریک» ؛ در قسمتهای قبلی سری کاریکاتورهای یادش به خیر اون وختا به بررسی موضوعات و سبک زندگی هایی پرداختیم که در گذشته پر رنگ تر و نمایان تر از حال بود. در این قسمت به بررسی موضوعاتی همچون نوع شادی کردن ،پذیرایی کردن و لباس پوشیدن در مجالس عروسی می پردازیم. برای مشاهده کلیک کنید. [ شنبه 92/10/7 ] [ 4:48 عصر ] [ باران ]
[ نظرات () ]
نائب رئیس مجلس شورای اسلامی: در فتنه 88 حوادثی پیش آمد که محصول فتنه ای دراز مدت بود ولی حماسه 9دی خط پایانی برای مسببان آن بود.
گروه سیاسی «تیتریک»؛ محمدرضا باهنر در گفتگو با خبرنگار سیاسی"تیتریک" افزود: جریان فتنه 88 محصول یک توطئه دراز مدت حساب شده بود که در سال 88 متبلور شد و حوادثی را به وجود آورد. وی ادامه داد: البته باید به این مسئله به عنوان یک حادثه گذرا و تاریخی نگاه کنیم زیرا در طول گذشت 34 سال بعد از یک انقلاب فرهنگی و نظامی در ایران و پشت سرگذاشتن مقاطع سخت وحساس ، چنین حوادثی نمیتواند پایه های نظامی مقتدر را بلرزاند. رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری با اشاره به بیانات امام راحل (ره) مبنی بر اینکه جمهوریت و اسلامیت دو بال پرواز این نظام هستند گفت : بصیرت و آگاهی عموم مردمی که برای انقلاب هزینه دادند و به این انقلاب اعتقاد دارند این حادثه بزرگ خلق شد و نه دی یک پیام بسیار مهمی برای مسئولین نظام و همه کسانی که متولیان امور مردم هستند که مردم از این انقلابی که برایش خون دادند برای صیانت و دفاع از مبانی و ارزش های ولایت و ارزش های انقلاب به این صورت حضور پیدا کردند . دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین عنوان کرد: در فتنه سال 88 دشمن می خواست به جمهوریت نظام اسلامی خط بطلان بکشد و یک دروغ بزرگ به نام تقلب را مطرح کردند و اگر این ها در این قضیه موفق می شدند و ثابت می کردند که انتخابات در ایران ناشی از تقلب سراسری است و کسانی که به حکومت می رسند نتیجه رای مردم نیستند قاعدتا می توانست تمام جمهوریت را زیر سوال ببرد و حتی رفراندوم جمهوری اسلامی ایران و قانون اساسی را زیر سوال می بردند و همچنین همه انتخابات سال گذشته فلذا اینکه عنوان می شود فتنه88، فتنه بسیار بزرگ و عظیمی بود می خواستند جمهوریت نظام اسلامی را زیر سوال ببرد. باهنر خاطرنشان کرد: فتنه گران اصلا به نظام اسلامی اعتقادی نداشتند و می خواستند کل انقلاب اسلامی را از ریشه بزنند ولی دوراندیشی مقام معظم رهبری و بصیرت عمیق مردم بود باعث خنثی شدن این فتنه در همان سال گردید. وی همچنین اظهارداشت: اساس این فتنه در خرداد سال 88 کلید خورد و همچنین در13 آبان خواستند شعار مرگ بر آمریکا را حذف کنند و روز قدس شعار دادند "نه غزه نه لبنان،جانم فدای ایران " و شعار همزادی انقلاب اسلامی با آزادی فلسطین و نامشروع اعلام کردن رژیم صهیونیستی را می خواستند عوض کنند. وی ادامه داد:در عاشورا پا را فرا تر بردند و همه اعتقادات و باورهای مردم را می خواستند به سخره بگیرند و همه این اتفاقات باعث شد مردم با بصیرت عمیقی که داشتند با حضور عظیم و میلیونی در روز نه دی خط بطلان بر همه فتنه بکشند. وی عنوان کرد: کسانی که منافقانه عمل می کنند و برای رسیدن به مقصود خودشان و برای رسیدن به بعضی از منافع دنیایی خود پای بر باورها و اعتقادات مردم گذاشتند و از حقیقت های اسلام گذشتند،در حقیقت پیکره اسلام را آتش زدند. باهنر تاکید کرد: حضور حماسی مردم در 9دی در واقع این پیام را داد که دعواهای سیاسی را هیچگاه به پای انقلاب نمی گذارند و اجازه نمی دهند که پیکره انقلاب و نظام جموری اسلامی ایران خدشه دار شود .
باهنر در پایان تاکید کرد: هم فتنه 88 به عناون یک حادثه تاریخی گذشته نباید فراموش شود و باید یادش و خیانت هایش زنده بماند ،و هم روز 9دی که توانست خط بطلان بر آن بکشد بنابراین ما 9دی را بسیار مهم می دانیم و فکر می کنیم که همواره باید زنده باشد برای اینکه عمق بصیرت مردم معلوم بشود که چقدر می تواند نقش آفرین باشد. [ شنبه 92/10/7 ] [ 4:46 عصر ] [ باران ]
[ نظرات () ]
|
|
[ طراح قالب : پیچک ] [ Weblog Themes By : PIcHaK.NeT ] |