یک فنجان بصیرت
چه فرقی می کند.
درعصر ارتباطات نفس بکشم یا قرون وسطا.
وقتی خبری ازتو نباشد.
دوره جاهلیت است.
اللهم عجل لولیک الفرج ....
|
جلو رفته و به خانم گفتم:«این دیگر چه جور پوششی است آن هم در مصلا و نمایشگاه قرآن؟» او گفت:«من مجری شبکه سحرم» و آقایی هم کنارش ایستاده بود خیلی موجه و حق به جانب گفت:«خانم محترم! من تهیه کننده ام حجاب ایشان چه اشکالی دارد؟ این لباس فرم و اداری شبکه برای خانمهای مجری است!» با تعجب پرسیدم یعنی این پوشش دوپاره لباس رسمی رسانه ملی است؟» گفت:«بله» خلاصه به حکم وظیفه هر چه شرط بلاغ بود گفتم و رفتم.
![]() گروه فرهنگی«تیتریک»؛حضور مجریان شبکه های مختلف تلویزیون در نمایشگاه قرآن امسال حرف و حدیثهایی را از سوی گروهی از رسانه ها به دنبال داشته است. بحث اصلی این رسانه ها هم برآمده از تفاوت پوشش مجریان شبکه های داخلی و برون مرزی سیماست به بیان بهتر هر قدر که مجریان شبکه های داخلی می بایست کاملا محجبه جلوه کنند از آن سو شبکه هایی مانند «سحر» و «پرس تی.وی» در انتخاب پوشش برای مجریان خود سختگیری زیادی ندارند. مجله «یالثارات» در تازه ترین شماره خود در مطلبی با عنوان «وای به روزی که بگندد نمک» این تعارضات را مورد بررسی قرار داده است. بخش اصلی این مطلب را در ادامه می خوانید: مجری شبکه «سحر» کفشی با پاشنه بلند به پا داشت و مانتو شلواری تنگ وارد مصلا شدیم تا به نمایشگاه قرآن برویم در میان آدمهای مختلفی که در صحن بیرونی تجمع کرده بودند تا ساعت 5 بشود و درب ورودی نمایشگاه را باز کنند پوشش خانمی به همراه دو آقا توجهم را جلب کرد. آن خانم جوان تناقضی در نوع پوشش داشت؛ کفشی با پاشنه بلند به پا داشت و مانتو شلواری تنگ به سبک زنان خیابانی اما در عین حال کاملا پوشیده بود! جلو رفته و به خانم گفتم:«این دیگر چه جور پوششی است آن هم در مصلا و نمایشگاه قرآن؟» او گفت:«من مجری شبکه سحرم» و آقایی هم کنارش ایستاده بود خیلی موجه و حق به جانب گفت:«خانم محترم! من تهیه کننده ام حجاب ایشان چه اشکالی دارد؟ این لباس فرم و اداری شبکه برای خانمهای مجری است!» با تعجب پرسیدم یعنی این پوشش دوپاره لباس رسمی رسانه ملی است؟» گفت:«بله» خلاصه به حکم وظیفه هر چه شرط بلاغ بود گفتم و رفتم.
برای این جور مواقع چادر هم داریم اما ماجرا به همین جا تمام نشد چراکه از قضا همان خانم و آقایانی که در بدو ورود به نمایشگاه دیده بودم چند ساعت بعد برای تهیه گزارش از بخشی که من مسئولش بودم آمدند اما من به آنها گفتم با آن پوشش اجازه تهیه گزارش نمی دهم که دیدم خانم چادری از کیفش درآورد و گفت:«برای این جور مواقع چادر هم داریم.» ناخودآگاه یاد ضرب المثل «هر چه بگندد نمکش می زنند/وای به روزی که بگندد نمک» افتادم. گفته اند وقتی جلوی دوربین می روید چادرتان را بردارید شبکه ایران نوشت:چندی بعد یکی از مجریان معروف شبکه «پرس تی.وی» هم به من گفت:«من پوشش چادر دارم اما به ما گفته اند وقتی جلوی دوربین برای پخش خبر می روید چادرتان را بردارید و من ناچارم بدون چادر برنامه اجرا کنم که اصلا تمایلی به آن ندارم.» [ جمعه 92/5/18 ] [ 5:6 عصر ] [ باران ]
[ نظرات () ]
اما شاید آنچه تا به حال مطرح نشده است تلاش چندین باره و سابقه دار وی برای بر هم ریختن نظم جلسات دکتر احمدی نژاد و حتی مشایی باشد؛ به نحوی که در بسیاری از برنامههای احمدی نژاد از دعوت نماینده روزنامه ایران سپید خودداری میشد.
گروه سیاسی«تیتریک»؛"حاشیه اولین نشست خبری رییس جمهور/ سؤال اعتراض آمیز یک احمدی نژادی" این تیتری بود که بسیاری از رسانه های داخلی و خارجی آن را برای حاشیه نویسی خود انتخاب کردند؛ خبرگزاری فارس در همین رابطه نوشت:" یکی از مسئولان روزنامه ایران سپید(نشریه مربوط به نابینایان) که خود را همواره یک احمدی نژادی معرفی میکند در این جلسه در اعتراض به نوبت ندادن برای طرح سؤالش از جای خود برخاست و با صدای بلند نسبت به روحانی انتقاد کرد و در پایان انتقادش نیز خواستار توجه دولت یازدهم به نابینایان شد." مهر نیز نوشت "یکی از نمایندگان جریان فکری دولت دهم، نشست خبری رئیس جمهور را به هم ریخت... خبرنگار طرفدار احمدی نژاد از روزنامه ایران سپید که در نشست خبری قبلی روحانی سئوال پرسیده بود در پایان نشست خبری به اعتراض برخاست و دقایقی به ایراد سخن پرداخت و..." مهر همچنین نوشت: "او خود را «احمدینژادی» معرفی میکند اما به نظر نمیرسد کارهایش در این دو نشست، اعتباری برای شخص احمدینژاد به همراه آورده باشد." وی در خلال سخنانش گفت اعتدال به معنای حذف غیر هم فکر و مسامحه در برابر مفاسد اقتصادی نیست و اگر میخواهید با شعار اعتدال سر اعتدال را ببرید همان بهتر که افراط را بپذیریم در حالی که اعتدال این است که به عنوان یک هم فکر احمدینژاد به دولت شما خدمت کنم و قصاص قبل از جنایت نکنم. روحانی نیز در پاسخ به او گفت شیوه شما برای طرح نظرتان با اعتدال همخوانی ندارد و اولین گام در اعتدال رعایت نظم و قانون است. رئیس جمهور گفت اینکه شما بدون رعایت نوبت از جای خود برخیزید و سخن بگویید در حالی که دیگران هم میخواهند حرف بزنند اما نوبت به آنها نمیرسد، شیوه پسندیده نیست" اعلام برائت مدیرعامل حنیف حسین ستاریان مدیرعامل سابق مؤسسه فرهنگی - مطبوعاتی ایران نیز که جای خود را به محمدتقی روغنی ها داد روز چهارشنبه در یادداشت کوتاهی در زورنامه ایران از اقدام این فرد اعلام برائت کرد: در پی برگزاری جلسه کنفرانس خبری روزحجتالاسلام دکتر روحانی ریاست جمهوری، یکی از دستاندرکاران روزنامه ایران سپید که ویژه نابینایان منتشر میشود و یکی از زیرمجموعههای موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران است، خارج از نوبت مطالبی را در جلسه خبری روحانی مطرح کردند که به اطلاع رسانده میشود نحوه عملکرد نامبرده (که از روشندلان محترم میباشد و انشاءالله نیت سوءیی نداشته است) و مطالب طرح شده توسط وی هیچ گونه ارتباطی به موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران و روزنامه ایران نداشته و اینجانب از حضور ایشان و مطالب بیان شده توسط وی اطلاعی نداشتهام. البته خوشبختانه رفتار و عملکرد احساسی وی همان گونه که انتظار میرفت، با سعه صدر رئیس جمهور مواجه شد. در هر حال از بینظمی اتفاق افتاده مراتب تاسف و پوزش خود را اعلام مینمایم. به گزارش نکات پرس البته این برای اولین بار نیست که محمد بیگی مدیر مسئول روزنامه ایران سپید سعی میکند به نام احمدی نژادی خود را مطرح و خطابه کند. پیشتر وی در جلسات متعددی حاشیه ایجاد کرده بود که از این جمله میتوان به کنفرانس قبلی دکتر حسن روحانی اشاره کرد. اما شاید آنچه تا به حال مطرح نشده است تلاش چندین باره و سابقه دار وی برای بر هم ریختن نظم جلسات دکتر احمدی نژاد و حتی مشایی باشد؛ به نحوی که در بسیاری از برنامههای احمدی نژاد از دعوت نماینده روزنامه ایران سپید خودداری میشد. سوم تیر 92 نیز در همایش تقدیر از 8 سال مجاهدت خادم ملت وی همانند جلسه مشایی با فعالین رسانهای در مجموعه سعد آباد، نظم جلسه را بر هم ریخت تا مورد اعتراض رئیس جمهور، میهمانان و مسئولین برگزاری مراسم قرار بگیرد. با توجه به ادعا و سوء استفاده مستمر آقای محمد بیگی از نام دکتر احمدینژاد برای بر هم زدن نظم اولین کنفرانس خبری آقای حسن روحانی رئیس جمهور کشور؛ و احتمال تکرار آن و بهره برداری سیاسی برای تخریب حامیان دولت نهم و دهم، نکات پرس برای اولین بار با انتشار تصاویری از همایش سوم تیر قضاوت را بر عهده مخاطبان می گذارد.
[ جمعه 92/5/18 ] [ 5:1 عصر ] [ باران ]
[ نظرات () ]
شبکه المنار لبنان به سخنان مقام معظم رهبری درباره مذاکرات سازش میان فلسطینی ها و رژیم صهیونیستی و بیهوده بودن آن و افزایش رنج فلسطینی ها، نگرانی ایشان از حوادث غرب آسیا و شمال آفریقا و عراق پوشش داد.
گروه بین الملل«تیتریک»؛برخی رسانه های لبنانی سخنان مقام معظم رهبری را در عید فطر درباره مذاکرات سازش، تحولات شمال آفریقا و اوضاع داخلی ایران پوشش دادند. رسانه های مختلف عربی فرمایشات مقام معظم رهبری را در عید فطر مورد توجه قرار دادند. شبکه المنار لبنان به سخنان مقام معظم رهبری درباره مذاکرات سازش میان فلسطینی ها و رژیم صهیونیستی و بیهوده بودن آن و افزایش رنج فلسطینی ها، نگرانی ایشان از حوادث غرب آسیا و شمال آفریقا و عراق پوشش داد. به گزارش تسنیم،پایگاه العهد لبنان نیز سخنان رهبری درباره مذاکرات سازش را تیتر کرد.این پایگاه لبنانی سخنان مقام معظم رهبری درباره مذاکرات سازش و بی نتیجه بودن آن با توجه به حمایت آمریکایی ها از صهیونیستها،رنجی که بر فلسطینی ها می گذرد، حوادث شمال آفریقا و غرب و آسیا به ویژه حوادث مصر و عراق و نیز اوضاع داخلی ایران، برگزاری مراسم روز قدس در ایران را مورد توجه قرار داد. از سوی دیگر پایگاه النشره لبنان نیز به سخنان مقام معظم رهبری درباره فلسطین، روز قدس، حوادث مصر، عراق را پوشش داد. [ جمعه 92/5/18 ] [ 1:52 عصر ] [ باران ]
[ نظرات () ]
برای برپا داشتن نماز عید فطر قبل از خروج از منزل به نیت انجام دستور خداوند، با یک یا چند دانه خرما افطار کرده، و دعایى را که در این مورد رسیده است بخواند. زیرا در این دعا نیز درود و سلام خدا بر او و پدران و فرزندانش ذکر شده.
![]() گروه دین و اندیشه «تیتریک»؛بعد از یک ماه روزه داری، فرارسیدن عید سعید فطر مژده رحمت خداوند است که شامل حال آن دسته از بندگانی میشود که اهمیت ماه پر برکت رمضان و روز فرخنده عید فطر را شناخته و درک کنند. مرحوم آیتالله حاج میرزا جواد ملکی تبریزی در کتاب نفیس «المراقبات» خود از مراقبات روز عید فطر میگوید. مراقبات روز عید فطر در کتاب فقیه آمده است که امام حسن(علیه السلام) روز عید عدهاى را دید که مىخندیدند و بازى مىکردند، رو به همراهان خود کرده و فرمود:«خداى عزوجل ماه رمضان را آفرید تا میدان مسابقهاى براى خلقش باشد که در آن با طاعت و رضایت او با یکدیگر مسابقه بدهند. عدهاى سبقت گرفته و سعادتمند شدند و عدهاى عقب افتاده و ناامید شدند. شگفتا از کسى که در این روز مىخندد و بازى مىکند. روزى که نیکوکاران در آن پاداش یافته و کوتاهى کنندگان زیان مىبینند. بخدا سوگند اگر پردهها فرو افتد، نیکوکار مىاندیشد که چرا بیشتر عمل نیک انجام ندادم و بدکار مىگوید چرا بد مىکردم! و از شانه کردن مو و صاف کردن لباس خود باز مىمانند.» اعمال روز عید فطر
توسل
1- از کارهاى مهم ، توسل به حامى و نگهبان آن روز و شفیع قرار دادن او در اول آن و مبالغه در آن به اندازه بزرگى این روز است . بزرگى این روز نیز به اندازه بزرگى تمام اوقات و حالات او در ماه رمضان مىباشد. زیرا این روز وقت آشکار شدن ثمره، اعطاى جوایز و فهم قبول یا رد شدن ، رضا یا خشم ، نزدیکى یا دورى و خوشبختى یا بدبختى است. بدین جهت بنده سعادتمند باید در این مقام بخوبى ادب را رعایت کرده و آثار بد تمام گناهان خود را در روزها و شبهاى این ماه از بین برده و کرامتهاى الهى و الطاف خداوندى را که در طول ماه ضایع کرده، اصلاح کند. و خلاصه مىتوان با رعایت کامل ادب در یک ساعت تمام کوتاهیهاى خود در اعمال مهم ماه رمضان را جبران و گناهان را تبدیل به نیکیها کرده و به درجات بلندى برسد.
غسل
2- غسل نیز تاکید شده است و سزاوار است در رودخانه غسل کند و اگر نباشد در سایه و پشت دیوار این کارها را انجام بدهد؛ تا کسى او را نبیند. غسل خود را با "بسم الله" شروع کرده و بعد از انجام آن بگوید: اللهم اجعله کفاره لذنوبى ، و طهر دینى ، و اذهب عنى الدرن ؛ خدایا! این را کفاره گناهانم قرار ده ، دینم را پاک گردان و پلیدیها را در من از بین ببر. آنگاه نماز صبح را آنگونه که شایسته است بجا آورده و سپس خدا را شکر کرده و دعایى را که از شیخ بزرگ محمد العمرى - قدس سره العزیز - نقل شده بخواند.
دعاى ندبه
3- اندوه بخاطر غیبت امام زمان و دعا براى فرج او و خواندن دعاى ندبه . آنگاه مؤمنى که صاحب الزمان(علیه السلام) را امام خود مىداند - کسى که حجت خدا، امام زمان ، ناموس دنیا، سلطان امتها، عدل کامل خدا، خورشید تاریکیها و ماه کامل ، گشایش نزدیک خدا، نشانه بزرگ خدا، خلیفه بزرگ خدا، امام ، پسر امام ، پسر ائمه ، پسر پیامبر، پسر پیامبران - جان تمامى جهانیان فداى او باد - کسى که خداوند بوسیله او به وعدههایش جامه عمل مىپوشاند وعدههایى از قبیل : گسترش عدل ، از بین بردن ظلم ، گستراندن فضل و غلبه قدرت او بر تمام قدرتها و دین او بر تمام ادیان و به هنگام غیبت امام خود، غصب حاکمیت او از طرف دشمنان ، سختى شیعیان در سلطنت کفار و بدکاران و قتل ، از بین بردن آبرو، غصب اموال ، بدحالى و ذلت آنان را مىبینید، باید خوشحالى او به غمى سنگین ، خنده او به گریه و عید او به عزا تبدیل شده و دعاى ندبه بخواند و مانند مادر بچه مرده گریه کند و براى فرج او دعا کند.
آداب نماز عید
4- نماز عید فطر: برای برپا داشتن نماز عید فطر قبل از خروج از منزل به نیت انجام دستور خداوند، با یک یا چند دانه خرما افطار کرده، و دعایى را که در این مورد رسیده است بخواند. زیرا در این دعا نیز امامش - درود و سلام خدا بر او و پدران و فرزندانش - ذکر شده و باید در مضمون دعا تامل کند. زیرا دعا به روشنى باید نشانه دیدار با خدا را داشته باشد. اگر بتواند باید به اندازه بزرگى خدا و شناخت منت او، در اجازه دیدارش بلکه دعوت به این کرامت، آنگونه که شایسته است ادب این مقام را رعایت کند. ولى خیلى بعید است این مخلوق ضعیف بتواند آنگونه که شایسته این مجلس است تواضع و احترام و شکرگزارى نماید. بنابراین باید همراه با اعتراف به ناتوانى باندازه اى که مىتواند سپاسگزار و متواضع باشد.
و اگر نتواند، نباید حضور در این مجلس براى او سبکتر از حضور در مجلس سلطان زمانش باشد. زیرا از سلطان غفلت نمىکند؛ بخصوص هنگام سخن گفتن با او. اگر سلطان بداند که دل رعیتش جاى دیگر است او را از مجلس خود طرد، از حضور او جلوگیرى و او را از عطایاى خود محروم مىکند. بخصوص که بداند این غیر، دشمن سلطان است؛ که در این حالت بشدت بر او خشم مىگیرد. و اگر از یاد و احترام به خدا غفلت کردى باید بدانى که این همه غفلت از پروردگار چیزى جز دوستى دنیا نمىباشد؛ دنیایى که دشمن خدا و دوستانش مىباشد.
بپرهیز از این که این مجلس را کوچک شمارى. زیرا اهل آن ، فرشتگان مقرب ، پیامبران مقرب ، پیامبران و رسولان ، شهدا و صدیقین و بندگان صالح خدا هستند. شرمسار باش که حاضرین مجلس در بهترین حالات باشند - همگى پاک ، مقدس ، آراسته ، بر سر ایشان تاج کرامت مراقبت خداى جلیل بوده ، بر بدنهاشان لباس توجه به خدا، بر دلهاشان جامه اشتغال به خدا و بر بدنهاشان لباس بازداشتن از نافرمانى خدا، بر دستهایشان انگشتر نگشودن دست به نافرمانى خدا و بر پاهایشان کفش منع از رفتن در حرامهاى خدا - و سر تو برهنه از عمامه مراقبت و قلب تو آلوده به دوستى دشمن خداوند، بدنت برهنه از لباس نگهداشتن از مخالفت با خدا و بر دستت انگشتر ستم بر بندگان خدا بوده و پایت برهنه از رفتن به سوى طاعت خدا باشد.
اگر پرده از جلو دیدگانت برداشته شده و ببینى بدنت آلوده به نجاستهاى گناهان و باطن تو گرفتار انواع بیماریهایى است که تو را از چشم دیگران مىاندازد چه حالى خواهى داشت؟ آیا با این شکل و قیافه بر سر سفره پاکان، و بزرگانى که هیچ عیبى ندارند حاضر خواهى شد؟ اگر زیبایى باطنى آنان را ببینى از همنشینى آنان پرهیز خواهى کرد، چه رسد به این که سر سفره آنان بنشینى. و حتى اگر هزار چوب هم به تو بزنند راضى نمىشوى با این همه پلیدى که در تو هست ، خود را به آنان نشان بدهى . برادرم! حال بد و وزر و وبال خود را بنگر و خود را مضطر به این مطلب بنما تا خداوند بدیهایت را پوشانده و بدیهایت را به خوبى تبدیل نماید. آنگاه درِ کرم حضرت اله را بکوب و صدا بزن : «اى کریمترین کریمان! اى اجابت کننده دعاى مضطرها! به پستى و ذلتى که نسبت به خودم روا داشتم رحم کن. تو از من به خودم مهربانترى بخصوص در مثل چنین روزى که مرا دعوت به دیدار خود کردهاى. من میهمان تو هستم پس راضى نشو که آبرویم پیش میهمانهایت بریزد. کارم را اصلاح کرده و از لباسهایى که به میهمانانت مىدهى به من نیز عنایت فرما تا بتوانم زشتىها و نقایص خود را پوشانده خود را بیارایم و آبرویم را حفظ کنم.
اگر انسان با اضطرار واقعى روى به درگاه پروردگارش آورد محال است او را اجابت نکند. او کسى است که در قرآن خود فرموده است : «امن یجیب المضطر اذا دعاه و یکشف السوء؛ اى کسى که هنگامى که مضطر او را بخواند، او را اجابت نموده و گرفتاریش را برطرف مى نماید.» بنابراین بنده باید اضطرار را در خود بوجود بیاورد. اغلب مردم روحیات بدى در خودى بوجود آورده و از صفات خوب غافل هستند. به همین جهت نیز از خود خجالت نمىکشند تا به خاطر حیا و پوشاندن زشتیها و رسواییهاى خود مضطر شوند. و اگر در این مورد عملى هم انجام بدهند، ناشى از چیزهایى است که بطور اتفاقى شنیده و مسموعات آنها خجالت و شرمى در آنها بوجود نمىآورد؛ چه رسد به این که آنچنان خجالت بکشند که به اضطرار برسند.
و خلاصه اگر شرمى که به اضطرار برسد بوجود آمد، اجابت نیز بدنبال آن آمده و گرفتارى برطرف مىشود. علامت اضطرار نیز این است که در هنگام عید قلب او شکسته ، و از رد شدن بترسد؛ امیدوار عفو و فضل او بوده و امیدوارى به کرم پروردگارش را بیشتر نماید؛ به انتظار رحمت و عنایت خداوند باشد آنگونه که بندگان صالح او هستند؛ و ترس خود را با ملاحظه این که امروز روز جایزه دادن و بدست آوردن فضیلت است از بین ببرد. در عین حال با گوشه چشم به عظمت خدا و بزرگى جنایت خود نگریسته و مانند کوتاهى کنندگانى که به دامن عفو فراوان او پناه آورده اند، رفتار مىکند؛ و تمام سعى و تلاش او براى استغفار و جلب رحمت و دیدن آثار قبولى است. و به نگهبانان و حامیان خود که از معصومین(علیهم السلام) مىباشد، پناهنده شده تا او را شفاعت کند. و خداوند را به حق و آبروى آنان نزد خدا قسم مىدهد که او را با عفو خود اکرام کرده، از فضل مخصوص خود محروم نکند، صورت کریم خود را از او برنگردانده، بخاطر آنان او را قبول کند و آنگونه که با حزب و دوستان خود رفتار مىکند با او نیز معامله کند. از بوجود آمدن این حالات معلوم میشود که فیض قدسى شامل حال او شده است که باید خدا را به خاطر نجات و رهایى از خطر هلاک ثنا گفته ، و از این به بعد با یارى گرفتن از پروردگار خود را از غفلت و انجام کارهایى که باعث هلاکت دائمى است دور بدارد.
آنچه درباره اضطرار به پوشش پروردگار گفتیم ، فقط در کسى بوجود مىآید که با چشم دل نجاست گناهان را بر اعضاى بدنش و پلیدى عیوب دل بر روح و جانش را ببینید. آن هم نه مجازا بلکه واقعا این مطلب را درک کند و بفهمد که این نجاستها و پلیدیها نجستر و کثیفتر از چیزهاى کثیف این عالم و بدبوتر از مردارهاى بو گرفته دنیاست.
اگر کسى خود را در پیشگاه سرور رسولان و ائمه طاهرین و فرشتگان مقرب و سایر پیامبران و رسولان فرض نماید چه حالى خواهد داشت؟ فکر مىکنم اگر انسان یک دهم این رسوایى را داشت، آرزو مىکرد زمین او را فرو برد تا از این رسوایى رهایى یابد. مریم راستگو هنگام فرض رسوایى بین مردم، با این که نزد خداى عزوجل و فرشتگان پاک بود، گفت: «بهر صورت تمامى ما به پوشش زیباى خدا محتاج بوده و اگر این پوشش از ما برداشته شود، رسوا خواهیم شد.»
یکى از پوششهاى زیباى او، همین شکل انسانى است که اگر از ما سلب شده و مردم شکل واقعى ما را ببینند رسوا مىشویم. زیرا شکل روح متناسب با اخلاق و صفات است. مثلا کسى که صفت غضب بر او غالب باشد، روح او به شکل سگ خواهد بود. مگر این که خُلق خود را با داروى حلم معالجه کرده، خشم تبدیل به شجاعت شده و شکل سگ به شکل انسانى شجاع تغییر یابد. و همینطور سایر اخلاق و صفات. به همین جهت گذشتگان هر روز با آینه و غیره سیماى خود را بررسى مىکردند تا مطمئن شوند که تغییر نکرده و مسخ نشده و پوشش خدا همچنان باقى است. و این شکلهاى حقیقى گاهى اوقات به بعضى از اولیا نشان داده مىشود و مردم را به این شکلها مىبینند. از امام سجاد(علیه السلام) روایت شده است که پرده را از جلو دیدگان شخصى برداشته و شکل واقعى حاجیها را به او نشان داد و او در میان جمعیت فقط دو نفر را به شکل انسان دید.
هنگام برپایى نماز عید بصورت جماعت ، مصیبت غیبت او را به یاد آور و بیاد داشته باش که امامت نماز عید از حقوق مخصوص امام زمان(عج) و برپایى آن از کارهاى معروف اوست. «چون در روز عید خود را آشکار کند، دیده همگان بر زیبائیش خیره شود. ارواح آنان بسوى زیبائیش سرازیر شوند و مردمک چشمانشان از فرط زیباییش هوس گلزار نمایند. عید من آن روزى است که با دیدگان شاد که زیباییش را تحسین مىکند، آن زیبایى را ببینم.»
آیا این مصیبت نیست که به جاى نماز با امام(علیه السلام) با دیگران نماز بگزاریم! اگر بجاى دیگران امام زمان(علیه السلام) خطبههاى نماز عید را مىخواند چه حالى داشتیم! و اگر او در میان ما بود روزگار ما چقدر با امروز فرق داشت! آنگاه به آنچه در روایات درباره او آمده بنگر از قبیل: برکتها و نورهاى زمان حضور او، گسترش عدل ، برچیده شدن بساط ظلم و سرکشى ، عزت اسلام ، احترام قرآن ، رواج ایمان ، کامل شدن عقلها، تزکیه دلها، اصلاح اخلاق و از بین رفتن تفرقه و نفاق .
مناجات با امام زمان(عج)
آنگاه با صداى بلند او را مورد خطاب قرار داده و با زبان شوق به حضرت قدس او عرضه بدار: «اى پسر احمد! آیا به سوى تو راهى هست تا ملاقات شوى. چه وقت روزها را با تو سپرى کرده و بهره مند مىگردیم. چه زمانى وارد آبشخورهاى فراوان و سیراب کنندهات شده و سیراب مىگردیم؟ تشنگى زیاد ما طول کشید. چه هنگام از آب گوارایت استفاده خواهیم کرد؟ مولایم! سرورم! چه وقت ما را دیده و ما نیز تو را مىبینیم در حالى که پرچم پیروزى را برافراشتهاى؟ مولایم! چه زمانى یکدیگر را دیده و چشمان ما از دیدار تو روشن میشود و با راهنمایى تو هدایت مىشویم؟ و آنگاه ما را از حقایق امورمان آگاه کرده، گره ام به دست تو باز شده، نادانیها از بین رفته و کمالات کامل مىشود. آقا و مولایم! امید و آرزویم! کاش سرنوشت خود را مىدانستم، آیا با نور جمالت دیدگانم روشن خواهد شد! آیا از وصال گوارایت سیراب خواهم شد! یا با این اندوهها روانه قبرم شده و با غصهها و اندوه فراوان از این دنیا مىروم!»
زیبایى شما مظهر زیبایى خداوند زیبا و زیبایى دیگران از مظاهر زیبایى شماست. و نیز بزرگى شما مظهر بزرگى(خداوند) بزرگ و بزرگى دیگران برگرفته از بزرگى شماست. شما منبع همه بزرگیها و زیباییها هستید. منظور از زیباترین زیباییها، و بزرگترین بزرگها، در دعاى سحر، شما مىباشید. و شمایید نورانى ترین و درخشنده ترین نور خدا. و نیز جدایى و دورى شما مانند جدایى محبوبهاى دیگر نیست. زیرا اگر محبوبهاى دیگر دوستدار را ترک کنند، مىگویند: محبوب او را ترک کرده ، و بخاطر ترک کردن محبوب سرزنش متوجه دوستدار نمىشود. ولى اگر شما کسى را ترک کنید، مردم او را سرزنش کرده و خود نیز خودش را سرزنش مىکند. و هیچگونه تسلاى خاطرى نیز ندارد. زیرا نمىتوان گفت شما بیوفا بوده یا به دوستدار خود علاقمند نیستى . همه دوستدارانت اعتقاد دارند که دوستى و وفاى تو بیش از دوستى و وفاى آنان است. بنابراین اگر آنان را ترک کنى معلوم مىشود، آنان کوتاهى نمودهاند. و کم محبتى آنان نشان دهنده نادانى آنان است.
مولایم ! همه فداى تو. جانم فداى مجد ریشه دارى که همتایى ندارد. جانم فداى شرافتى که لنگه اى ندارد. تا کى برایت سرگردان بوده و تا کى و چگونه و با چه زبانى درباره ات بگویم؟ براى من سخت است که ببینم دیگران در مقابل تو و در مملکت تو تصرف ، و بر پیروان و حتى بر خویشانت حکومت کرده و آنها به تو پناه آورده و از تو کمک مىخواهند ولى جوابى نمىشنوند... در انجام وعدههایت در مورد یارى مؤمنین و عاقبت پرهیزکاران تعجیل فرما. اى راستگوترین راستگویان و تواناترین توانمندان !»
و خلاصه اگر سالک در این دریا فرو رفته ، نسبت به این امر اهتمام ورزیده و از این فجایع دلتنگ شود، بطور طبیعى حال او تغییر کرده ، خوشحالى او به اندوه و عید او به عزا تبدیل مىشود. و با حسرت و شکستگى در مصلى حضور مىیابد. خداوند متعال نیز نزد دلهاى شکسته است. و اگر حسرتهاى سابق را که به خاطر فهمیدن نقایص باطنى و تیرگیهاى روحى مىباشد به آن ضمیمه کرده و در حالى که مشغول خواندن دعاهاى وارده، در راه مىباشد، از منزل خود به سوى مصلى حرکت نماید، در چنین شرایطى تمامى اسباب پناه بردن به در فضل، کرم و جود مالک نفسها، ارواح و وجود براى او بوجود مىآید.
به نیت قرار گرفتن در سایه عنایت خدا، در فضاى بدون سقف نماز خوانده و به نیت فروتنى براى رب الارباب ، انتقال از گناه به طاعت ، از تکبر به تواضع و از دیدن خود به مقام فناء، بر خاک بنشیند، تا روح توجه در نماز کامل شود. زیرا توجه و رو به قبله کردن یعنى بریدن کامل از همه و توجه به سرپرست همه اشیاء و مالک و خالق آنها. و منظور از ایستادن روى دو پا این است که در حال ترس و امیدوارى ، و شوق و ترس است.
در نماز عید، تکبیر اهمیت زیادى دارد. به همین جهت باید براى بدست آوردن روح تکبیر تلاش کرد. در کتاب "مصباح الشریعه" به نقل از امام صادق (علیه السلام) آمده است که فرمودند: بندهاى که تکبیر بگوید ولى قبلا از حقیقت آن روگردان باشد، خداوند به او مىگوید: با من نیرنگ مىکنى. به عزت و جلالم قسم تو را از شیرینى ذکرم محروم کرده و نمىگذارم به من نزدیک شده و از مناجاتم لذت ببرى.
مطلب مهمى که انسان باید آن را رعایت کند، این است که بداند در رابطه با این نماز از او چه مىخواهند، و چگونه باید مراقب خداوند بوده و چه حالى باید داشته باشد. به این جهت که تکلیف به نماز گرچه در همه جا از باب عنایت ، لطف و احضار بندگان به مقام حضور است ولى در بعضى از آنها جهت ترس بیشتر بوده و بعضى دیگر فقط جهت ایجاد رغبت است. مثلا نماز آیات از روى لطف و عنایت، ولى در مقام ترس از خشم و نازل شدن بلا واجب شده تا از شمول بلا امنیتى حاصل و بلا به وسیله نماز دفع شود. نماز عید نیز فقط براى گرفتن جایزه و کامل کردن نقصها و اعطاى بخششهاست.خلاصه تشریع عید و نماز آن به منظور اظهار رافت و رحمت، گستراندن جود و کرم و بخشش به رعیت است. اجازه عمومى در این مقام اقتضا مىکند که بساط قهر و غضب برچیده و بیرقهاى الطاف پروردگار افراشته شود. و خوف و ترس با این امر سازگارى ندارد؛ گرچه بنده مرتکب گناهان جهانیان شده باشد.
خوش گمانى به خداوند در این روز
در این منزل از منازل سالک جا دارد به خداوند خوش گمان بوده و به بخششهاى بزرگ و عطایاى عالى او امیدوار باشد. به اندازه خوش گمانى به خداوند، لطیف نمودن درخواست عطوفت و رعایت آداب اطمینان به وعدههاى خدا، جوایز نیز بیشتر شده ، ابرهاى جود باریده و مبارکى این روز آشکار مىشود.
بندهاى در این روز نترسیده و انتظار خشم خداوند را ندارد مگر کسى که به او بدگمان بوده و امید به فضل او را در خود تقویت نکرده باشد و احتمال بدهد الطاف خدا شامل حال او نشود. و ممکن است کسى به خاطر بدگمانى در چنین اوقاتى ، از لطف و رحمت الهى محروم شود.
بنابراین به حکم عقل و ادب و ایمان لازم است که امید بنده به ندیده گرفتن گناهان ، عفو آن ، بخشش نعمتهاى خدا و رسیدن به آرزوها و اهداف ، قویتر از ترس از مجازات و ذلت و خوارى باشد؛ و گرچه از بندگان صالح خدا نباشد خود را در میان آنان وارد کند؛ با صورتهاى آبرومند دوستان خداوند به او روى آورد؛ گر چه روى او از ستم گناهان سیاه شده باشد. خداى متعال به این مسائل توجه نمىنماید؛ زیرا فراگیر کردن احسان در چنین اوقاتى با حکمت او مخالف نیست. بنابراین هیچ مانعى در راه شمول بخشش و گسترش جود و فضل خداوند نمىباشد.
نمازگزار بعد از توجه به این امور و تاثیر گرفتن از آن با حیا و امید زیاد در مصلى حاضر شده و با شرمسارى با گوشه چشم نگریسته و با امیدوارى چشم مىدوزد؛ و با آداب و شرایط آن نماز مىخواند؛ فرادى یا با جماعت، هر کدام که مناسب با حال اوست همراه با رعایت اخلاص. البته اگر بتواند نماز عید فطر را با جماعت بخواند بهتر است. در صورت فرادى خواندن، مىتوان دو رکعت خواند یا چهار رکعت که در دو رکعت اول "سبح اسم" و "الشمس" و در رکعت دوم "والضحى" و "قل هو الله احد" خوانده و در رکعت اول هفت تکبیر مىگوید: تکبیره الاحرام ، و پنج تکبیر بعد از قرائت که بعد از هر کدام از آنها دعاى معروف : "اللهم اهل الکبریاء..." را مىخواند آنگاه تکبیر دیگرى گفته و به رکوع مىرود. اگر بخواهد مىتواند به جاى این دعا، دعاى دیگرى بخواند. و هنگامى که از نماز فارغ شد تکبیر مذکور را گفته و تسبیح حضرت زهرا (علیه السلام) را بگوید. و آنگاه دعایى را که براى بعد از نماز روایت شده است مىخواند که دعاى بسیار جامعى است. آنگاه با ذکر و دعاى زیاد باید از روز عید مواظبت نماید. زیرا شیاطینى که در شهر رمضان زندانى و در زنجیر بودند و نمىتوانستند او را بفریبند، امروز رها شدهاند. و شاید با دعا و تضرع به خداوند متعال در جهت حفظ او از شر آنان بتواند از آنان رهایى یابد. آنگاه دعاى ندبه را با حضور قلب مىخواند؛ دعایى که آداب معامله با خداى متعال ، پیامبران و اولیاى او و رفتار پیروان با امام خود را بطور کاملى مى آموزد.
به پایان بردن این روز
5- به پایان بردن روز عید با توسل به نگهبان روز: روز خود را با توسل و واگذارى به نگهبان این روز که از معصومین (علیهم السلام) مىباشد و شفاعت خواستن از او به پایان برساند همانگونه که در سایر روزهاى شریف نیز چنین مىکرد. و نباید در این جهت کوتاهى کند که این از کارهاى مهم است. [ جمعه 92/5/18 ] [ 10:1 صبح ] [ باران ]
[ نظرات () ]
تنها در دو هفته گذشته نزدیک به یک هزار و 500 نفر از مردم بیگناه عرب عراقی، از زن و مرد ، کودک تا جوان و پیر در بیش از یک صد فقره بمب گذاری توسط عوامل سازمان یافته از سوی رژیم امریکا به شهادت رسیده اند.
به گزارش«تیتریک»؛روابط بین الملل سازمان بسیج مستضعفین طی نامه ای خطاب به "بان کی مون"، کشتار بی رحمانه 450نفر از کردهای سوریه از جمله 100 کودک را به دست تروریست های تحت حمایت آمریکا محکوم نمود. این نهاد ، اعتراض شدید خود را نسبت به سکوت مجامع بین المللی اعلام و خواستار واکنش سریع شورای امنیت سازمان ملل شد. متن نامه به شرح زیر است: جناب آقای "بان کی مون" دبیر کل سازمان ملل متحد طی روزهای اخیر شاهد کشتار فجیع و بی رحمانه 450 نفر از کردهای سوریه من جمله حدود 100 کودک مظلوم و بی گناه توسط تروریست هایی بوده ایم که توسط رژیم ایالات متحده سازماندهی و با سلاح کشورهای اروپایی و امریکایی تجهیز شده اند. شورای امنیت سازمان ملل متحد که در مقابل کوچک ترین حوادث تهدید کننده منافع ایالات متحده ، واکنش های شدیدی از خود نشان می دهد، در مقابل این جنایت عجیب که عامل اصلی آن این کشور بوده است،همانند همیشه سکوت اختیار کرده است. در سال های 1980 تا 1988 رژیم بعث صدام ، هزاران روستای کردستان عراق را با خاک یکسان نمود. این رژیم صد ها هزار کرد را از خانه و کاشانه خویش آواره کرده و به اردوگاه های اجباری منتقل ساخت. این در حالی روی داد که شورای امنیت سازمان ملل نه تنها از ارائه یک قطعنامه ، بلکه از ارائه بیانیه نیز دریغ نمود. صدام جنایتکار یک بار دیگر در تیر ماه سال 1366 ، به سردشت ایران حمله شیمیایی کرد و 5 هزار و 110 نفر از هموطنان کرد این کشور را شهید و مجروح ساخت؛ اما از سوی شورای امنیت سازمان ملل ، اقدام عملی صورت نگرفت. در اسفند ماه سال 1366 آن رژیم پلید، طی بمباران گسترده شهر حلبچه ، مردم بی دفاع و بی گناه این شهر را به جرم دوست داشتن رزمندگان آزادی خواه ایرانی، بمباران شیمیایی نمود. در پی این امر، ده ها هزار تن از مردم آن منطقه آواره شدند و هزاران نفر نیز مجروح گشته و یا به شهادت رسیدند . در سال های گذشته شاهد مواردی از چنین جنایاتی بوده ایم که به دنبال آن ها اقدامی عملی از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد انجام نگرفت. تنها در دو هفته گذشته نزدیک به یک هزار و 500 نفر از مردم بیگناه عرب عراقی، از زن و مرد ، کودک تا جوان و پیر در بیش از یک صد فقره بمب گذاری توسط عوامل سازمان یافته از سوی رژیم امریکا به شهادت رسیده اند. این کشتار فجیع ، کوچک ترین واکنشی را از سوی شورای امنیت سازمان ملل در بر نداشت. این در حالی است که شورای امنیت نسبت به حوادث کم اهمیت مثل کشته شدن یک نفر در لبنان و یا چند نفر در لیبی، به صرف آن که امریکایی یا طرفدار این کشور بوده اند، مواضع شدیدی اتخاذ کرده و تا حد صدور مجوز تجاوز نظامی برای امریکا ، نسبت به آن کشورها پیش رفته است. و یا بیش از 10 سال است که شورای به اصطلاح امنیت سازمان ملل، در مقابل تهدید خیالی و توهمی هسته ای ایران ،صف آرایی کرده و جلسات فشرده و قطعنامه های پی در پی صادر می کند . از مقایسه این حوادث می توان نتیجه گرفت که در منطق حقوق بشر امریکایی حاکم بر شورای امنیت سازمان ملل متحد، کردها و عرب ها جزء بشر محسوب نمی شوند. تا کی می خواهید جلوی بد مستی های هیئت حاکمه ایالات متحده که برای سلطه بر نفت منطقه و حفظ رژیم پایان یافته صهیونیستی ، دست بر هر جنایتی می زنند، سکوت کنید؟ با این وضعیت نا به سامان منطقه که هر روز شاهد کشتار مردم بی گناه چه در قالب حکومت ها یا تروریست های تحت حمایت امریکا و چه هواپیماهای بدون سرنشین آن ها در کشورهایی از جمله عراق ، افغانستان ، پاکستان ، سوریه ، لبنان، فلسطین، مصر ، بحرین و حجاز هستیم، بهتر است این شورای نامردمی و ضد بشری منحل گشته و اتخاذ تصمیمات امنیتی و برقراری امنیت منطقه ، به دست خود مردم سپرده شود. والسلام علی من التبع الهدی. معاونت روابط بین الملل سازمان بسیج مستضعفین [ جمعه 92/5/18 ] [ 9:59 صبح ] [ باران ]
[ نظرات () ]
نماز عید سعید فطر به امامت حضرتآیت الله خامنهای ولیامر مسلمین جهان در دانشگاه تهران اقامه شد.
گروه داخلی «تیتریک» ؛نماز عیدسعید فطر با حضور صدها هزار نفر از مردم خداجوی شهر تهران به امامت حضرتآیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی و ولیامر مسلمین جهان در دانشگاه تهران اقامه شد.. بنا بر این گزارش، برنامه رسمی نماز عید فطر از ساعت 7:30 شروع شده است . این گزارش میافزاید، با پر شدن فضای داخلی دانشگاه، نمازگزاران در خیابان های اطراف مستقر میشوند. حضرت آیتالله خامنهای در ساعت 8:2 وارد محل اقامه نماز شده و بلافاصله نماز عید فطر را اقامه فرمودند. حضرت آیتالله خامنهای در ساعت 8:25 وارد محل اقامه نماز شده و بلافاصله نماز عید فطر را اقامه فرمودند. حجت الاسلام حسن روحانی رییس جمهور، آیت الله آملی لاریجانی رییس قوه قضاییه، علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی، آیت الله مهدوی کنی رییس مجلس خبرگان، آیت الله هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیت الله جنتی دبیر شورای نگهبان، سردار سرلشکر فیروزآبادی رییس ستاد کل نیروهای مسلح، سردار سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه، سرلشکر صالحی فرمانده کل ارتش به همراه دیگر فرماندهان نیروهای مسلح، وزرا، نمایندگان مجلس و دیگر مسئولان نظام جمهوری اسلامی در مراسم اقامه نماز عید به امامت رهبر معظم انقلاب اسلامی حضور دارند. [ جمعه 92/5/18 ] [ 9:44 صبح ] [ باران ]
[ نظرات () ]
رئیس فرهنگستان علوم انسانی گفت: یک سلام درست و حسابی به امام رضا(ع)، تمام ماه رمضان را جبران میکند.
![]() گروه دین و اندیشه «تیتریک» ؛حجت الاسلام سید محمد مهدی میرباقری، رئیس فرهنگستان علوم انسانی شب گذشته در مراسم اختتامیه اعتکاف دانشجویی «ودیعة الحسین» که در مسجد گوهرشاد برگزار شد با اشاره به دعای وداع ماه مبارک امام سجاد(ع)، این مسئله را مطرح کرد که اگر کسی فرصت ماه رمضان را از دست داده است، چه باید بکند؛ وی ابتدا به تبیین جایگاه «امام» و ولایت امیرالمومنین(ع) در دنیا و آخرت پرداخت و در نهایت پاسخ این مسئله را تشریح کرد که مشروح این سخنان در ادامه آمده است:
امام صراط است، اگر بخواهیم به سمت خدا حرکت کنیم تنها راه صراط بندگی خداست. خداوند متعال از ما عهد گرفته است که شیطان را عبادت نکنیم، فریبش را نخوریم و دلداده اش نشویم و در مقابل خداوند را عبادت کنیم. این عهد را از قبل از ما گرفتهاند شاید الان یادمان رفته باشد.
امام خودش صراط است نه این که تنها راهنمای انسان به سمت خدا باشد
این که هرکس به صورت جزیره ای و با هدف خودش در دنیا باشد، یک توهم است، اگر این نظر درست بود، شیطان با شش هزار سال عمر که معلوم نیست دنیایی است یا آخرتی، نتوانست این چنین باشد.
در تعریف صراط مستقیم ، انواع معرفتی است که به قلب انسان وارد می شود یا در تعریف دیگر، صراط وادی محبت است.
این توضیح را بدهم که این طور نیست به سمت خدا جاده ای کشیده شده باشد و نقشه اش هم آمده باشد؛ نه قرآن یک کتاب نقشه راه است و نه امام تنها برای این است که نقشه را به ما بدهد. اگر این گونه فکر کردیم، انتهایش استقناع از خدا و رسولش و امام است ؛ در حالی که امام خودش صراط است.
انسان اگر ولایت آنها را پذیرفت و حقانیت ولایت امام را فهمید، معرفت خدا را هم کسب میکند؛ غیر این خداوند راهی نگذاشته است، شیطان هم این را خوب می داند و از همین راه به انسان ضربه میزند.
چگونه امام خودش صراط است؟
صراط مستقیم که صراط معرفت و محبت است باید از دنیا ورود کنیم و در آخرت ادامه بدهیم، میانبری هم ندارد. صراطی که از دنیا شروع میشود ، خود امام است. امام چگونه خودش صراط است؟ چگونه خودش هادی صراط هم است؟
صراط درجاتی دارد، به هر درجه ای که برسیم انواری از بهشت بر قلب ما وارد میشود. اهل صراط انبیاء، صدیقین و شهدایند و نعمتی که به آنها داده شده است، ولایت می باشد؛آن ها مورد غضب قرار نمی گیرند و در ضلالت هم نیستند، اینها همان مصداق سوره ی حمد هستند.همه شان هم شیعه علی بن ابی طالب، امیر المونین(ع) هستند.
مدخل وادی ولایت، سجده است / عقل برای فهم اسرار وادی ولایت است نه چون و جرا
درجه ی قرب ما به خداوند، به درجه ولایت است. مدخل وادی ولایت هم «سجده » است. اگر کسی این چنین وارد وادی ولایت شود، خودش را هم سنگ امیرالمونین نمیداند که به او اشکال کند و هرچه را فهمید قبول کند و هرچه نفهمید را هم نمیپذیرد.
دین ولایت امیرالمونین(ع) است و اکراهی هم در آن نیست. عده ای روشن فکر مآب می گویند انسان مگر عقل ندارد؟ جواب این است که عقلمان را باید در خدمت امام بگذاریم نه در عرض امام. عقل مال دنبال امام رفتن است. عقل برای فهم اسرار وادی ولایت است نه چون و چرا با ولی خدا.
اگر کسی وارد وادی ولایت شد، وارد وادی توحید هم شده است و باب توحید با ائمه (ع) باز میشود؛ سیر وادی توحید، این سیر بی منتهاست. اگر کسی در پرتوی امام سیر کرد و به سرچشمه خورشید رسید، به اندازه خودش به حقانیت امام میرسد.
ماه رمضان ماهی است که درهایت ولایت باز است
ماه رمضان ماهی است که درهایت ولایت باز است، ماهی است که میتوان به فیض جنت رسید، می دانید که جهنم ولایت ائمه جور است و جنت هم ولایت امیرالمونین(ع) است. بهترین نعمت بهشتیان این است که جلوه ای از امام برآنها برسد.
ماه رمضان، ماه سیر در ولایت است که این سیر سخت میباشد، ما اگر بخواهیم در همهی درجات سیر کنیم، نیاز به شفاعت داریم. اگر قرار بود با ریاضت به جائی برسیم، شیطان قبلا میرسید.
کسانی که رمضان را از دست داده اند،چه کنند؟
حقیقت ولایت در ماه رمضان جاری است ، ماهی است که ما را طهارت میدهد.آنهایی که توانستند از این ماه استفاده کنند، خوش به حالشان اما کسانی که نتوانستند انجام بدهند چه کنند؟
امام سجاد(ع) در دعای وداع ماه رمضان این سوال را توضیح میدهد، ایشان در این دعا ابتدا ویژگیهای ماه رمضان را میگوید، یکی از بهترین راهها برای بازگشتن به خود، ماه رمضان است. امام سجاد(ع) در ادامه می گوید؛ حالا این ماه دارد می رود، وقت رفتنش هم شده است اما ما دیر رسیده ایم.
ممکن است در چنین شرایطی آدم بی خیال بگذرد و برایش فرقی نکند که جه ماهی دارد میرود؛ یک راه دیگر این است که انسان دیرآمده غرغر کند که چرا ماه رمضان دارد میرود؛ هیچ کدام از این راهها مشکل ما را حل نمیکند.
امام سجاد(ع) میگوید فضیلتهای خدا بی انتهاست، حضرت اینگونه به ما یاد میدهد که اگر عیب از خودمان است، باید اقرار کنیم که نعمت ماه رمضان را ضایع کرده ایم. مثل کسی که به میهمانی دعوت شده است اما دیر میرسد، اگر عذرخواهی کند که دیرآمده چگونه است و اگر غرغر کند که چرا سفره غذا را جمع کردید چگونه است و چه برداشتی از رفتار وی میشود.
کسی که ماه رمضان را از دست داد باید عذرخواه و پشیمان باشد
بنابراین کسی که ماه رمضان را از دست داده است باید از زبانش عذرخواهی صادقانه بیرون بیاید و در دلش پشیمانی باشد.آن وقت متوجه میشویم که کسانی که این نعمت های ماه رمضان را گرفته اند، از روی فضل بوده است نه عدل؛ وقتی خداوند نعمت را از روی فضل بدهد، آن هایی هم که نعمت را از دست داده اند می توانند پر توقع باشند و از خدابخواهند که آن نعمت را به آنها هم بدهند.
خداوند مزد مصیبت از دست دادن ماه رمضان را میدهد
امام سجاد(ع) در دعای وداع خطاب به خدا میگوید ما مصیبت زده تفریط در این میهمانی تو هستیم، بنابراین مزد غصه و مصیبت را به ما بده؛ مثل بچه ای که قوری گران قیمتی را شکسته است و مینشیند بر سر شکستههای آن گریه میکند؛ در چنین شرایطی بزرگتر ها دست محبت بر سرش میکشند و میگویند فدای سرت اما اگر بچه ای بی خیال باشد، کتکش هم میزنند.
اگر کسی در ماه مبارک رمضان خطاب به خدا گفت که اشتباه کرده است، هرچند دیرآمده باشد اما درهای فضل خداوند بازمیشود. کسانی که از غافله عقب مانده اند تنها راهشان امیدواری به فضل خداوند است. این کلیدی است که امام سجاد(ع) داده است که انسان از گناهش هم توقع فضل داشته باشد.
راه میانبر برای جبران از دست دادن ماه رمضان
راه میانبری برای جبران از دست دادن ماه رمضان وجود دارد؛ آن هم زیارت علی بن موسی الرضا(ع) میباشد. از امام کاظم (ع) روایت است که ثواب زیارت امام رضا(ع) به اندازه 70 هزار سال حج مقبول است؛ اگر کسی شب را در محضر امام رضا بخوابد و بیتوته کند، انگار در عرش خداست. در حرم امام رضا(ع) خبری است که در هیچ جای عالم نیست. این راه میان بر است و غیر آن راه دیگری برای جبران از دست دادن ماه رمضان نیست.
انتهای حج و عبادت به امام میرسد و برای همین است که زیارت خود امام این گونه شان دارد؛ یک سلام درست و حسابی به امام رضا(ع)، تمام ماه رمضان را جبران میکند. هر شان امام یک باب به سمت خداست و هر شانی را که در زیارت امام نام می بریم ، جوابش از همان شان است.
انتهای اعتکاف باید لقاء امام باشد، البته این لقاء مراتبی دارد که گاهی خود انسان هم نمیفهمد. راه امام است، ماه رمضان یکی از سبل هدایت به امام (ع) است، اصل خود امام است. از بین روزه، اعتکاف و زیارت امام رضا(ع)، زیارت جامع همه ی آنهاست.
منبع: جام نیوز [ پنج شنبه 92/5/17 ] [ 11:33 عصر ] [ باران ]
[ نظرات () ]
وبلاگ "حجاب فاطمی " نوشت: [ پنج شنبه 92/5/17 ] [ 8:15 عصر ] [ باران ]
[ نظرات () ]
شبکه خبری العربیه گزارش داد که بشار اسد هنگام مراجعت به مسجدی که هر سال برای برپایی نماز عید فطر به آنجا می رفت توسط خمپاره ترور شده است.
![]()
گروه بین الملل«تیتریک»؛شبکه خبری العربیه گزارش داد که بشار اسد هنگام مراجعت به مسجدی که هر سال برای برپایی نماز عید فطر به آنجا می رفت توسط خمپاره ترور شده است.
العربیه این خبر را با گفتگو با فرمانده تیپ التحریر که از مخالفان نظام سوریه می باشند اعلام کرد, وی مدعی شد که اطلاعات دقیقی از حرکت کاروان بشار اسد بدست آورده است و در پی آن اقدام به شلیک 17 خمپاره به محل عبور وی کرده است که احتمالا وی را مورد هدف قرار داده است.
اما با پخش تصاویر بشار اسد که در نماز عید فطر مشارکت می کرد خواب های العربیه و دشمنان سوریه به باد رفت و مجبور شدند برای دروغ بزرگی که گفته بودند توجیهی بیاورند.
العربیه پس از آنکه تصاویر بشار اسد از تلویزیون سوریه پخش شد مدعی شد که هر سال نماز عید فطر در سوریه با حضور بشار اسد راس ساعت 7 صبح برگزار می شده است ولی امسال و با بروز شایعات مورد هدف قرار گرفتن وی, این نماز با یک ساعت تاخیر برگزار شد.
العربیه پس از اعلام این موضوع برای القای شایعات خود مدعی شد که شبکه الاخباریه سوریه که مراسم نماز عید فطر را با حضور بشار اسد مستقیما پخش می کرد ناگهان کلمه پخش زنده را از صفحه تلویزیون خود حذف کرد, که نشاندهنده این است که تصاویر جدید نیستند و برای سال گذشته می باشد.
به هر حال پوشیده نیست که شبکه سعودی العربیه برای نابودی سوریه و مردم مقاوم آن کمر بسته است و در ایجاد جنگ روانی و پخش شایعات برای تضعیف روحیه مردم سوریه ید طولایی دارد.
گفتنی است که وزیر اطلاع رسانی سوریه "عمران الزعبی" پس از انتشار شایعه ترور بشار اسد ظاهر شد و اعلام کرد که این شایعات هیچ گونه صحتی ندارد و دشمنان سوریه این آرزو را باید به گور ببرند. [ پنج شنبه 92/5/17 ] [ 2:2 عصر ] [ باران ]
[ نظرات () ]
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
[ پنج شنبه 92/5/17 ] [ 12:45 عصر ] [ باران ]
[ نظرات () ]
|
|
[ طراح قالب : پیچک ] [ Weblog Themes By : PIcHaK.NeT ] |