یک فنجان بصیرت
چه فرقی می کند. درعصر ارتباطات‌ نفس بکشم یا قرون وسطا. وقتی خبری ازتو نباشد. دوره جاهلیت است. اللهم عجل لولیک الفرج .... 
قالب وبلاگ
آنهائی که شُوقاً إلَی الله، حُبّاً لله، شُکراً لله عبادت کردند، جائزه را از دست بی دستی خدای سبحان دریافت می کنند و آن هم محبوبیّت است و کرامت را به آنها عطاء می کند؛ وقتی محبوب الهی شدند، هم از گزند دوزخ مصون اند، هم از فیض و فُوز بهشت

 ؛ماه مبارک رمضان یک وحدت جمعی دارد ؛ گذشته از اینکه هر روز تکلیف جدا و مستقل دارد و روزه گرفتن اش لازم است ، مجموع این ماه یک وحدت خاصّ دارد که قرآن کریم از او اینچنین یاد کرده است : مَنْ شَهِدَ مِنکُمُ الشَّهرَ فَلیَصُمْهُ (1). کسی که در ماه مبارک رمضان شاهد و حاضر بود و مسافر بود ، این شهر را ، این ماه را روزه بگیرد . لذا وظائف خاصّی برای شب هاست ؛ دستورهای مخصوصی برای روزهاست ؛ این وحدت جمعی ماه مبارک رمضان با فرارسیدن اوّل شوّال ، فطر او فرا می رسد .
بنابراین همانطوری که هر روز پایانش افطار است ، این ماه هم پایانش افطار است و روز عید فطر افطار این ماه است ؛ این مطلب اوّل .
مطلب دوّم آن است که این روز را خدای سبحان عید رسمی مؤمنین قرار داد . از دعای نورانی امام سجاد در وداع ماه مبارک رمضان بر می آید ، چنین که در دعاهای قنوت نماز عید فطر هم بر می آید که خداوند این روز را عید قرار داد ؛ که جَعَلتَهُ لِلمُسلِمینَ عِیداً (2)، لِلمُؤمِنینَ عِیداً (3).
مطلب بعدی آن است که عید به معنای نشاط و سرور نیست ! چون سُروراً عطف بر عید شده است و جدای از اوست . در صحیفة سجادیّه دارد عِیداً وَ سُروراً ؛ این عید گرچه با (یا) استعمال شده است ، ولی اصل اش (واو) ای است نه یائی ! شاید یائی هم اصلاً نباشد ! این عادَ یَعُودُوا است ؛ که معاد هم از همین لغت است ، و مُعید بودن خدای سبحان هم از همین لغت است . که عید از عُود و رجوع مجدّد است . خدای سبحان نام مبارکی دارد به نام مبداء و مُبدع و نام مبارک دیگرش مُعید است که او بر می گرداند . یوم عید یوم رجوع إلَی الله است .
لذا دستورهائی که مربوط به خطبه ها و سخنان امام نماز عید هست ، این است که : شما وقتی از منزل هایتان بیرون می روید به طرف مصلّی ، آن حالت زنده شدن از قبر را در نظر بگیرید که یک ترسیمی از معاد است . منتها خدای سبحان اگر بخواهد به صورت مُعید تجلّی تامّ داشته باشد ، جریان معاد پیش می آید ؛ و اگر گوشه ای از آن نام تجلّی بکند ، « عید فطر » ظهور می کند . این عود و رجوع بنده است به طرف خدای سبحان.
کسانی که روزة این ماه را گرفتند و توفیق انجام وظیفه داشتند ، بر می گردند ، جائزة خود را از خدای سبحان دریافت می کنند . لذا شب عید فطر و روز عید فطر به عنوان « لِیلَهُ الجَوائِز » یا « یُومُ الجَوائِز » هست که اگر گفته شده است :
روز عید است و من مانده در این تدبیرم که دهم حاصل سی روزه و ساغر گیرم
همین است که انسان بر می گردد به طرف خدای سبحان ، پاداش اش را دریافت می کند .
مطلب بعدی آن است که : کسانی که به وظائف این ماه پر فیض موفّق شدند و عمل کردند ، آنها که خُوفاً مِنَ النّار روزه گرفتند ، یا شب های این ماه را زنده نگه داشتند ، جائزه ای که از فرشتگان الهی دریافت می کنند ، نجات از نار است .
آنهائی که برای رسیدن به بهشت وظائف ماه مبارک رمضان را انجام دادند ، جائزه ای که از فرشتگان رحمت دریافت می کنند ، وصول به بهشت است . إن شآءَ الله این جائزه را حفظ می کنند !
و آنهائی که شُوقاً إلَی الله ، حُبّاً لله ، شُکراً لله عبادت کردند ، عُودشان به طرف خود خدای سبحان است و جائزه را از دست بی دستی خدای سبحان دریافت می کنند و آن هم محبوبیّت است و کرامت ، که مقام شامخ محبّت را به آنها عطاء می کند ؛ وقتی محبوب الهی شدند ، هم از گزند دوزخ مصون اند ، هم از فیض و فُوز بهشت طرفی می بندند . بنابراین سه گروه به خدا بر می گردند ؛ هر گروه جائزة خاصّ خودشان را هم دریافت می کنند .
و در قرآن کریم فرمود : ما این یک ماه را که وحدت جمعی دارد بر شما لازم کردیم که روزه بگیرید ؛ لِتُکمِلُوا العِدَّه وَ لِتُکَبِّرُوا اللهَ عَلی مَا هَداکُمْ (4). شما باید این سی روز را به کمال برسانید ، این ماه را به کمال برسانید ، و بعد خدا را تکبیر بگوئید ؛ بگوئید خدا اَکبَرِ مِنْ کُلِّ شِیء(5) یا اَکبَرِ مِنْ أنْ یُوصَفْ (6) است که شما را هدایت کرده است . لِتُکَبِّرُوا اللهَ عَلی مَا هَداکُمْ .
لذا وظیفه آن است که بعد از نماز مغرب و نماز عشاء و نماز صبح و نماز عید فطر این تکبیر اَللهُ اَکبَرُ عَلی مَا هَدانا (7) را انسان بازگو کند . لِتُکمِلُوا العِدَّهَ وَ لِتُکَبِّرُوا اللهَ عَلی مَا هَداکُمْ . خدا را انسان به بزرگی یاد کند که او را هدایت کرده است . معلوم می شود یکی از بهترین و بارزترین مصادیق هدایت ، همین این دستور روزه گرفتن است و انجام وظائف شبهای این ماه پر برکت !
و شاید در نوبت های قبل هم به عرضتان رسید که هم در دعاهای ما آمده ، هم در روایات ما آمده که : ماه مبارک رمضان قُرَّهُ الشُّهُور و رأسُ السَّنَه (8) است . آغاز سال برای سالکان صالح ماه مبارک رمضان است . کسی که اهل سیر و سلوک است ، ذخیرة یک ساله را از ماه مبارک رمضان فراهم می کند . هم مشکل ماه مبارک رمضان را تأمین می کند ، هم مشکل یازده ماه دیگر را !
بنابراین باید جائزه ای که در شب و روز عید فطر می گیریم ، آنقدر قوی و زیاد باشد که بتواند مشکل یازده ماه دیگر ما را هم حل کند ؛ که إن شآءَ الله امیدواریم اینچنین باشد . جوائز الهی این است ! وَ لِتُکَبِّرُوا اللهَ عَلی مَا هَداکُمْ .
مطلب بعدی آن است که بیشترین دعا را در بین این چهارده معصوم (علیهم الصَّلاه و علیهم السَّلام) ، وجود مبارک امام سجاد دارد . حالا یا از ائمة دیگر جمع آوری نشده ، یا جمع آوری شده بود و به ما نرسید ، یا اصلاً آنها این تجلّی دعا را واگذار کرده بودند به وجود مبارک امام سجاد ! شما ببینید دعاهائی که وجود مبارک امام باقر (سلام الله علیه) در مراسم عید فطر دارند ، همان هائی است که امام سجاد فرمود ؛ وقتی می خواستند برای نماز عید فطر خارج بشوند ، همان دعائی را می خواندند که امام سجاد دارد !
وجود مبارک امام سجاد در بخش وداع ماه مبارک رمضان به خدا عرض می کند : خدایا ! ما الآن تقریباً داریم مصیبت می بینیم که عزیزترین دوست ما از ما رخت بر می گردد ، هجرت می کند ؛ وَاجبُر مُصیبَتَنَا فِی شَهرِنا (9). خوب ما با این ماه مأنوس شدیم ، این ماه ما را حفظ کرده است ؛ حصن حصین ای بود . مجاری ادراکی ما و تحریکی ما در این شهر طهور و تَمحیص به طهارت و پاکیزگی راه یافته است و الآن داریم این دوست عزیز را از دست می دهیم . شما در روز عید فطر این مصیبت مان را جبران بکنید . جائزه ای عطا بکنید که این مصیبت ما تسلّی پیدا کند . وَاجْبُر مُصیبَتَنَا فِی شَهرِنا ، آن را در روز عید فطر بکنید .
این گونه از لطائف نیایش که در دعاهای امام سجاد (سلام الله علیه) هست ، در ادعیة ائمة بعدی هم ظهور کرده ؛ امام باقر (سلام الله علیه) هم همین را دارد .
مطلب مهمی که وظیفة همة ما در همة مراحل ، مخصوصاً در این عیدهاست ، این است که دعا برای وجود مبارک ولی عصر و استقرار حکومت مهدوی با کرامت و عزّت از خدا بخواهیم ! چون در همین این دعاهای امام سجاد آمده است که خدایا ! شما عید فطر را روزی قرار دادی که امّت اسلامی کنار هم جمع می شوند . و مُهتشد اینهاست ، مجمع اینهاست . و برای اینها آن نشاط را هم فراهم بکنید . نشاط امّت اسلامی در استقرار عدل است . لِیَقُومَ النّاسُ بِالقِسط(10) است . اگر إن شآءَ الله فقر و فساد و تبعیض رخت بر می بندد ، جامعة اسلامی لبخندی بر لبانش می نشیند .
وجود مبارک امام باقر وقتی برای نماز عید فطر بیرون می آمدند ، از منزل خارج می شدند ، دعاهائی که مربوط به امام زمان است ، داشتند ؛ که خدایا ! اَللّهُمَّ إنّا نَرغَبُ إلَیکَ فِی دُولَهٍ کَریمَهٍ تُعِزُّ بِهَا الإسلامَ وَ اَهلَه (11). چنین که خود وجود مبارک ولی عصر هم این دعاها را دارد .
دعای دیگری مربوط به وجود مبارک امام زمان (أرواحنا فداه) است که آن حضرت در روز عید فطر ، بعد از نماز صبح با این جلال و شکوه به لقای خدا می رفت ! بالأخره انسان باید جائزه را از دست خدای سبحان دریافت کند ، ترقّی کند و بگیرد .
دعای نورانی امام مهدی موجود موعود (علیه أفضلُ صلواتِ المُصلّین) بعد از نماز صبح روز عید فطر این است ؛ عرض می کند : خدایا ! من می خواهم به حضور شما بار یابم . امّا با جلال و شکوه می آیم که محفوظ بمانم . اَللّهُمَّ إنّی اَتَوَجَّهُ إلِیکَ بِمُحَمَّدٍ (صَلَّ اللهُ عَلیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّم) اَمامِی وَ بِعَلِیّ‌ِ (عَلَیهِ الصَّلاهُ وَالسَّلام) عَنْ یَمینِی وَ خَلفِی وَ بِاَئِمَّتِی عَنْ یَسارِیْ اَستَتِرُوا بِهِمْ مِنْ عَذابِکْ (12). خدایا ! ما با این جلال و شکوه به حضور تو بار می یابم که از قهر و غضب ات نجات پیدا کنم . اینها تعلیم ماست . یعنی من طرزی حرکت می کنم که وجود مبارک پیغمبر (صلّ الله علیه و سلّم) جلوی من باشد . و علی بن أبیطالب طرف راست و پشت سر مرا حفظ کند . و ائمة دیگر طرف چپ مرا حفظ بکنند . من مُحاط و محفوف به نبوّت و رسالت و ولایت و امامت باشم . من در این مجمع و این مجموعه به حضور تو بار می یابم ، به وسیلة اینها از قهر تو نجات پیدا کنم .
این تعلیم ماست که ما چگونه به ذات أقدس إله عرض حاجت کنیم ، به کی متوسّل بشویم ، کی را شفیع قرار بدهیم و از نبوّت آنها ، از رسالت آنها ، از ولایت آنها ، از امامت آنها ، از عصمت آنها ، از حجّت بالغه بودن آنها مدد بگیریم . خود وجود مبارک ولی عصر خود را محفوف به اینها می داند .
ما هم اینچنین به خدای سبحان عرض بکنیم : پروردگارا ! امّت اسلامی پشت سر پیامبر اکرم (علیه و علی آله آلاف التحیّه والکرم) در حالی که محفوف به امامت و ولایت است ، در پناه اینها به تو پناهنده می شود . اینها امام ما و اَمام ما هستند در دنیا و برزخ و قیامت ، در عید فطر ، در گرفتن جائزه ؛
که إن شآءَ الله امیدواریم اعمال و عبادات همگان به احسن وجه مقبول باشد ! و خدای سبحان آن دولت کریمه ای را که امام باقر مسئلت کرده است و همگان خواهان آنیم ، نصیب ما بفرماید ! و این نظام اسلامی را به نظام ولی عصر (أرواحنا فداه) متّصل بفرماید ! اَللّهُمَّ إنّا نَرغَبُ إلِیکَ فِی دُولَهٍ کَریمَهٍ تُعِزُّ بِهَا الإسلامَ وَ اَهلَه وَ تُذِلُّ بِهَا النِّفاقَ وَ اَهلَه وَ تَجعَلُنَا فِیها مِمَّنْ تَنتَصِرُ لِدینِکَ وَ لا تَستَبدِلْ بِنَا غِیرَنا .
منبع : آوینی

[ پنج شنبه 92/5/17 ] [ 12:26 عصر ] [ باران ] [ نظرات () ]

دشمنانی وجود دارند که می خواهند حتی مسائل صنفی دانشگاهها را به سمت مسائل سیاسی و جنجالی بکشانند اما همه تلاش کنند که دانشگاهها تحت الشعاع مسائل کوچک و تحت تأثیر جریانهای سیاسی قرار نگیرند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، صدها نفر از اساتید، اعضای هیأتهای علمی و محققان دانشگاهی عصر امروز در جلسه ای با حضور حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، به بیان دیدگاهها و تبادل نظر درخصوص مسائل مختلف بویژه موضوعات علمی و دانشگاهی پرداختند.

در ابتدای این دیدار 9 نفر از استادان به مدت یک ساعت و سی دقیقه پیشنهادات، انتقادات و نکات مورد نظر خود را تشریح کردند سپس حضرت آیت الله خامنه ای در سخنانی با اشاره به ضرورت مجاهدت و تلاش بیوقفه برای شتاب بیشتر علمی کشور تأکید کردند: پیشرفت علمی زمینه ساز "اقتدار اقتصادی و سیاسی ایران" و عزت بیشتر ایرانیان در جامعه بین المللی است که دستیابی به این هدف، به حفظ و تقویت "گفتمان علمی، گفتمان پیشرفت علمی و گفتمان پیشرفت عمومی کشور" در دانشگاهها نیاز دارد.

حضرت آیت الله خامنه ای ، برگزاری چنین جلساتی با اساتید دانشگاهها را در درجه اول اقدامی نمادین برای احترام به مقام علم و استاد دانشگاه دانستند و افزودند: هدف دوم از برگزاری این جلسات، شنیدن دیدگاههای متنوع اساتید محترم درباره مسائل دانشگاه و علم و همچنین مسائل کشور است.

ایشان با تأکید بر اینکه وجود نگاههای مختلف در میان اساتید دانشگاه، آموزنده و قابل توجه است، به موضوع حرکت علمی رو به پیشرفت کشور اشاره کردند و گفتند: از حدود 12 سال پیش، حرکتی درخصوص تولید علم و نگاه مجاهدت آمیز به کار و تلاش علمی در کشور آغاز شده که این حرکت نه تنها متوقف نشده بلکه سرعت آن افزایش پیدا کرده است.

حضرت آیت الله خامنه ای، این حرکت و مجاهدت علمی را بسیار مهم و برای کشور و نظام جمهوری اسلامی، ضروری خواندند و افزودند: حتی مراکز معتبر اطلاع رسانی علمی دنیا با وجود برخی دیدگاههای منفی به نظام اسلامی، به این پیشرفت علمی اذعان کرده اند.

ایشان در بیان برخی آمارهای مراکز اطلاع رسانی علمی دنیا، گفتند: براساس این آمارها، رشد علمی کشور در 12 سال گذشته، نسبت به قبل از آن 16 برابر شده و رشد پیشرفت علم در ایران 13 برابر متوسط دنیا است.

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: مراکز اطلاع رسانی علمی دنیا تأکید دارند که اگر رشد پیشرفت علمی ایران، به همین صورت ادامه پیدا کند، پنج سال دیگر، ایران رتبه چهارم علمی دنیا را بدست خواهد آورد.

حضرت آیت الله خامنه ای خاطرنشان کردند: اگر در کنار این حرکت پرشتاب علمی، گسترش دانشگاهی کشور همچون افزایش چشمگیر تعداد دانشجویان و اساتید دانشگاهها مورد توجه قرار گیرد، بیشتر متوجه جایگاه ارزنده دستاوردهای علمی و دانشگاهی پس از انقلاب خواهیم شد.

ایشان یکی دیگر از نشانه های مجاهدت و پیشرفت علمی در کشور را، افزایش قابل توجه مقالات علمی پراستنادِ محققین ایرانی دانستند و تأکید کردند: همه این موارد، نشان دهنده مجاهدت و پیشرفت علمی ارزنده در کشور است که باید این روند رو به رشد حفظ و تقویت شود.
حضرت آیت الله خامنه ای خطاب به دانشگاهیان، استادان، دانشجویان و نخبگان تأکید کردند: نگذارید حرکت علمی کشور از دور بیفتد و اجازه ندهید هیچ مانع و عاملی پیشرفت علمی دانشگاهها را سد کند.

ایشان، با اشاره به ارزش ذاتی علم از دیدگاه اسلام افزودند: تأکید مکرر بر تلاش همه جانبه برای پیشرفت علمی، فقط به علت احترام فراوان اسلام به علم و عالم نیست بلکه به این دلیل است که علم، اقتدار آفرین است.

رهبر انقلاب، اقتدار اقتصادی، اقتدار سیاسی و افزایش آبرو و کرامت ملی در چشم جهانیان را پیامدهای حقیقی پیشرفت علمی برشمردند و افزودند: همه این واقعیتها و دلایل اثبات می کند که شتاب علمی ایران، نباید به هیچ علتی، کند شود.

رهبر انقلاب با تأیید سخنان یکی از استادان درباره جبهه بندیهای سیاسی مختلف در دنیا افزودند: جبهه عنود و لجوجی که بر خلاف ادعاهایش تنها از چند کشور معدود و سلطه طلب غربی تشکیل شده در مقابل نظام اسلامی و ملت ایران صف آرایی کرده و از هیچ نوع کارشکنی از جمله مانع تراشی در برابر پیشرفت علمی ایران خودداری نمی کند.

ایشان سخنان یکی دیگر از استادان دانشگاهها درباره ضرورت استفاده از دیپلماسی علمی و دانشگاهی را سخنی صحیح دانستند و خاطرنشان کردند: در عین حال باید توجه داشت که طرف مقابل هم برای تحقق اهداف خاص خود برروی دیپلماسی علمی، سرمایه گذاری و برنامه ریزی کرده است.

حضرت آیت الله خامنه ای، اقتدار علمی را از جنس «اقتدار درون زا» خواندند و افزودند: تردیدی نیست که بخشی از تحریم ها و فشارهای موجود با هدف جلوگیری از دست یابی ملت ایران به پیشرفت علمی و اقتدار درون زا، اعمال می شود، بنابراین از این زاویه نیز، پیشرفت علمی باید ادامه یابد.

رهبر انقلاب اسلامی، گفتمان حاکم بر دانشگاهها را در تحقق پیشرفت علمی کاملاً مؤثر دانستند و تأکید کردند: «گفتمان علمی، گفتمان پیشرفت علم و گفتمان پیشرفت عمومی کشور»، در دانشگاهها گسترش یابد تا انگیزه دانشگاهیان برای سهیم شدن در پیشرفت عمومی ایران تقویت گردد.

حضرت آیت الله خامنه ای با اصرار بر ضرورت نوآوری علمی در دانشگاهها و قرار گرفتن پیشرفتهای علمی در خدمت نیازهای کشور افزودند: ظرفیتها و امکانات، طبعاً محدود است بنابراین در برنامه ریزیها و اقدامات علمی، تأمین نیازهای کشور به عنوان یک معیار و محور اساسی، مورد توجه کامل قرار داشته باشد.

ایشان با تأکید بر گره خوردن هرچه بیشتر تحقیقات علمی دانشگاهها با صنعت و تجارت افزودند: لازم است در زمینه نوآوری علمی، رقابتی سازنده میان دانشگاهها، مراکز علمی، اساتید و نخبگان بوجود آید و به دانشگاهها و عناصر برتر امتیازاتی داده شود.

ایشان از همه استادان، مدیران، عناصر مؤثر و متنفذ در فضای دانشگاهها درخواست کردند به هیچ وجه اجازه ندهید در دانشگاهها، مسائل کم اهمیت غیراساسی موج آفرین شود و فضای عمومی دانشگاهها را از دنباله گیری مسائل اساسی دور کند.

رهبر انقلاب در همین زمینه افزودند: دشمنانی وجود دارند که می خواهند حتی مسائل صنفی دانشگاهها را به سمت مسائل سیاسی و جنجالی بکشانند اما همه تلاش کنند که دانشگاهها تحت الشعاع مسائل کوچک و تحت تأثیر جریانهای سیاسی قرار نگیرند.

حضرت آیت الله خامنه ای، اسلام و انقلاب اسلامی را عامل اصلی رفع موانع پیشرفت کشور خواندند و خاطرنشان کردند: اگر پیروزی انقلاب اسلامی نبود یقیناً قدرتهای سلطه گر اجازه نمی دادند کشوری مانند ایران که مورد طمع آنان است به پیشرفت و خودباوری علمی برسد.
رهبر انقلاب اسلامی افزودند: با توجه به این واقعیت، باید همه خود را به حفظ و پاسداری از آرمانها و ارزشهای انقلاب متعهد بدانیم.

ایشان ارتقای کیفی دانشگاهها را موضوعی بسیار مهم، مستقل و ضروری خواندند و افزودند: گسترش کمی دانشگاهها با ارزش و مؤثر است اما ارتقای کیفی دانشگاهها باید بیش از پیش مورد توجه کامل قرار گیرد و گسترش کمی با توجه به عمق یابی و گسترش کیفی پیگیری شود.
آخرین نکته سخنان حضرت آیت الله خامنه ای در جمع استادان و پژوهشگران دانشگاهها، بر ضرورت افزایش حساسیت نسبت به زبان فارسی متمرکز بود.

ایشان با اشاره به ظرفیت زبان فارسی برای استفاده در علوم مختلف افزودند: لازم است از پیشرفت علمی کشور، برای گسترش و نفوذ زبان فارسی در جهان استفاده شود.

رهبر انقلاب، استفاده از زبان فارسی در تحقیقات و پژوهشها، واژه سازی و ایجاد اصطلاحات فارسی برای مفاهیم علمی را از جمله روشهای مؤثر خواندند و افزودند: بگونه ای عمل کنید که در آینده هرکسی خواست از پیشرفتهای علمی ایران استفاده کند به آموختن زبان فارسی، نیازمند باشد.

ایشان با انتقاد از گسترش کاربرد واژه های فرنگی در سطوح مختلف جامعه افزودند: بسیاری از سنتهای غلطِ قبل از انقلاب، از بین رفته است اما متأسفانه سنت رنج آور استفاده از واژه های بیگانه، همچنان وجود دارد.

حضرت آیت الله خامنه ای در پایان در نگاهی کلان به مقوله پیشرفت علمی، خاطرنشان کردند: مراد از این پیشرفت، پیشرفت بر مبنای الگوی ایرانی اسلامی است چرا که الگوهای غربی که بر مبنای استثمار و استعمار شکل گرفته اند نتوانستند جامعه ای عادلانه و به دور از فقر و تبعیض و فساد اخلاقی ایجاد کنند.

ایشان افزودند: دستور کار قطعی نظام اسلامی، دنبال کردن الگوی پیشرفت ایرانی اسلامی است یعنی الگویی مستقل که از هدایتهای اسلام سرچشمه می گیرد و از نیازها و سنتهای ایرانی بهره می برد.

در آغاز این دیدار 9 نفر از استادان و پژوهشگران دیدگاههای جامعه دانشگاهی را درباره مسائل مختلف بویژه موضوعات علمی و دانشگاهی بیان کردند.
آقایان:
- دکتر علی حائری – دکترای فارماکولوژی و استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
- دکتر کریم مظاهری – دکترای مهندسی هوا و فضا و استاد دانشگاه صنعتی شریف
- دکتر محمود گلابچی – دکترای معماری، استاد تمام دانشگاه تهران
- حجه السلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه – دکترای کلام اسلامی، استاد حوزه و دانشگاه
- دکتر فؤاد ایزدی – دکترای ارتباط جمعی و استادیار دانشگاه تهران
- دکتر حسین قناعتی – دکترای رادیولوژی و استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی تهران
- دکتر عبدالرضا مظاهری – دکترای عرفان اسلامی، استاد تمام دانشگاه آزاد اسلامی تهران
و خانم ها:
- دکتر بهناز بخشنده – دکترای بیوتکنولوژی و استادیار پردیس علوم دانشگاه تهران
- دکتر معصومه اسماعیلی – دکترای تخصصی مشاوره، دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی
به موارد زیر اشاره کردند:
- لزوم افزایش اعتبارات نظام بیمه و درمان
- اهمیت تثبیت مدیریت در دانشگاههای علوم پزشکی و تأثیر نداشتن گرایشهای سیاسی در تغییرات مدیران
- لزوم تدوین برنامه ای منسجم برای تسهیل ورود متخصصان غیرایرانی علاقمند به حضور در ایران
- رشد بالای بخش فنی – مهندسی و لزوم استمرار این رشد شتابنده
- ضرورت توجه مضاعف به استقلال دانشگاهها، کاستن از مداخله های غیرموجه در زمینه پذیرش دانشجو و جذب اساتید
- لزوم اعتماد مسئولان ذیربط به انتقادات نخبگان و تقویت فضای آزاداندیشی
- انتقاد از ایجاد چالش برای دانشگاههای مرجع کشور در اثر برداشت نادرست از مفهوم عدالت در آموزش عالی
- اهمیت بیان گزارش های واقعی در زمینه پیشرفت های علمی کشور و شکل ندادن به انتظارات غیرواقعی
- ضرورت توجه خاص به علوم نوین و استراتژیک
- سرمایه گذاری جدی در زیست فناوری و زیرشاخه های آن به دلیل ارزش افزوده بالای آن
- اهمیت تدوین سند تحقق معماری ایرانی و اسلامی در چارچوب نقشه جامع علمی کشور
- لزوم ارزیابی همه جانبه آموزش هنر در کشور
- رشد چشمگیر پیشرفت های پژوهشی کشور در پرتو «راهبردهای رهبری، حضور مؤثر جوانان نخبه و اجرای طرحهای کلان ملی»
- ضرورت اصلاح جهت گیری نظام آموزشی کشور به سمت پژوهش محوری
- لزوم ایجاد دانشگاههای نسل نو، کارآفرین و تمدن ساز
- سرعت کم تولید علوم انسانی بومی و لزوم سند جامع تحول بنیادین علوم انسانی
- توجه ویژه به برخی تغییرات تدریجی در روابط اجتماعی و ذائقه جامعه و تأثیرات آن بر بنیان خانواده
- اختلاف نظر میان جامعه سیاسی و نخبگانی کشورهای غربی درخصوص ایران و لزوم شناسایی دقیق این اختلاف نظرها و بهره برداری منطقی از آنها
- پیشنهاد تأسیس مرکز پژوهشی و مطالعات غرب معاصر
- پیشنهاد تشکیل شورای عالی دیپلماسی عمومی برای استفاده از ظرفیتهای غیررسمی در ارتباطات منطقه ای و جهانی
- ضرورت اصلاح نظام بیمه و نحوه ارتباط آن با حوزه سلامت
- عدم ثبات مدیران در حوزه سلامت و زیانهای برخی تصمیم های خلق الساعه
- تأثیر اصلاح سبک زندگی برای مقابله با چالش های حوزه سلامت
- اظهار نگرانی از بازگشت مجدد فضای تنش های سیاسی به دانشگاهها
- ضرورت ایجاد فضای بازتر برای نظریه پردازی در علوم انسانی در دانشگاهها
- انتقاد از استفاده نکردن حداکثری از ظرفیت اساتید علوم انسانی در سطوح ارشد مدیریتی
- لزوم اصلاح نگاه مسئولان به دانشگاه آزاد اسلامی
 
شناسه مطلب : 259883|منبع:بصیرت

[ پنج شنبه 92/5/17 ] [ 12:23 صبح ] [ باران ] [ نظرات () ]
«کلاوس برینک‌باور»، نویسنده آلمانی نوشت: «آمریکا بیمار است. 11 سپتامبر جراحتی بهبود نیافته بر آن گذاشت که با طی بیش از 12 سال هنوز نیز این جراحت آشکار است،

پایگاه بصیرت:«کلاوس برینک‌باور»، نویسنده آلمانی در تارنمای «اشپیگل آن‌لاین» یادداشت خود را اینگونه آغاز کرده است: «آمریکا بیمار است. 11 سپتامبر جراحتی بهبود نیافته بر آن گذاشت که با طی بیش از 12 سال هنوز نیز این جراحت آشکار است، اما ما فقط الان می‌توانیم دریابیم که بیماری آن واقعاً تا چه حد عمیق است. اعمال NSA، آژانس امنیت ملی آمریکا، بسیار بیشتر از صرف مکالمات تلفنی و حیات دیجیتالی میلیون‌ها نفر از مردم عادی بوده است. رسوایی جاسوسی جهانی نشان می‌دهد که آمریکا به دیوانه‌ای مبدل شده که دچار رفتار تهاجمی شده است. اعمال آن به کلی از تناسب خارج و خطرناک شده است». باید توجه داشت که این نحو قضاوت در مورد اعمال آمریکا تنها مختص به این تحلیلگر سیاسی نیست. پس از افشاگری‌های اخیر دیگر چاره‌ای جز واقع‌بینی برای امثال برینک‌باور و دیگر تحلیلگران در رسانه‌های غربی چه در آمریکا و چه در اروپا باقی نمانده است. این واقع‌بینی به معنای بررسی و قضاوت در نوع رفتار آمریکا است، آن هم نه‌تنها در مقوله جاسوسی و آنچه «ادوارد اسنودن» افشا کرده، بلکه کل رفتار آمریکا از 11 سپتامبر به این سو.
مسئله اساسی در این بررسی و قضاوت یک بازپرسی از معنا و مفهوم تروریسم و جنگ با آن است. آمریکا به بهانه 11 سپتامبر جنگ علیه تروریسم را به راه انداخت و به نظر می‌رسد که با نزدیک شدن به سیزدهمین سال آن واقعه وقت این بازپرسی حداقل در رسانه رسیده باشد. «نیکلاس کریستف» تحلیلگر «نیویورک تایمز» تروریسم و جنگ علیه آن را از جهت اهمیت موضوع مورد بررسی قرار داده است. او نخست به آمار توجه می‌کند که از سال 2005 به این سو به‌طور متوسط 23 آمریکایی از طریق تروریسم کشته شده‌اند که عمده آن‌ها در خارج از آمریکا به قتل رسیده‌اند. او در برابر این تعداد، آمار قابل توجهی‌ ارائه می‌دهد، به نحوی که «آمریکایی‌های بیشتری به واسطه سقوط تلویزیون یا وسایل دیگر کشته می‌شوند تا از طریق تروریسم و 15 بار بیشتر از تروریسم، به واسطه سقوط از نردبان کشته می‌شوند.» لحن کریستف آشکارا تمسخرآمیز است که تعداد کشته‌ها به‌واسطه سقوط تلویزیون را نه‌تنها در برابر کشته‌ها در حوادث تروریستی قرار می‌دهد، بلکه حتی اهمیت آن را نیز بیشتر می‌داند، اما باید گفت که تکیه او به آمارها و واقعیت حوادث و کشته‌های آن است.
پرسش این است که آمریکا با این تعداد کم از تلفات در حوادث تروریستی آن هم به‌طور عمده در خارج از آمریکا، چرا باید از سال 2001 تاکنون بیش از هشت میلیارد دلار را در عرصه نظامی در خارج و امنیت داخلی هزینه کند. 
انتقاد کریستف گویای این نکته است که تلفات ناشی از پدیده تروریسم برای جامعه آمریکایی آن‌قدر ناچیز است که نمی‌تواند جوابگوی این مقدار از هزینه سرسام‌آور باشد. وجه دیگر قضیه در توجه به خطر واقعی برای شهروندان آمریکایی، آزادی حمل سلاح در کشور است و نه تروریسم. آمار تلفات ناشی از آزادی حمل سلاح در آمریکا بسیار قابل توجه است. سالیانه 30000 نفر در این کشور توسط سلاح گرم کشته می‌شوند. حتی یک کودک آمریکایی 13 بار بیشتر از کودکان دیگر در کشورهای صنعتی در معرض اصابت گلوله قرار می‌گیرد. دولت آمریکا در مقابل این خطر و تلفات سنگین ناشی از آن چه می‌کند؟ کریستف می‌نویسد: «وقتی که زمان مبارزه با این مشکل می‌رسد، پرزیدنت باراک اوباما و کنگره کار بسیار کمی انجام می‌دهند یا، منصف باشیم، هیچ کاری نمی‌کنند. آنها گاه به گاه و بعد از یک قانون‌شکنی مرگبار در این مورد صحبت می‌کنند، اما لابی سلاح به نحو علاج‌ناپذیری بیمار است و سلاح را از ضروریات برای دفاع از خود برمی‌شمرد.»!
دولت آمریکا در مقابل این خطر و کاستن تلفات آن، جنگ علیه تروریسم را به راه انداخت و حرکتی به نام القاعده را بازخوانی کرد تا لشکرکشی امپریالیستی خود را به راه بیندازد. این لشکرکشی طی حداقل یک دهه گذشته، تنها محدود به حملات نیروهای آمریکایی به افغانستان و عراق نبود، بلکه مسئله زندان‌ها به‌خصوص ابوغریب و گوانتانامو و سپس مسئله هواپیماهای بی‌سرنشین از عواقب جدی این جنگ بود.
بیش از 11 سال است که زندانیان گوانتانامو بدون هیچ اتهام مشخص یا حکم دادگاهی در حبس هستند و هیچ‌کس نیز نتوانسته دولتمردان آمریکا را متقاعد به پاسخ‌گویی کند، همان‌گونه که کاخ سفید تاکنون در مقابل حملات هواپیماهای بی‌سرنشین آن به هیچ دولت یا نهاد بین‌المللی پاسخگو نبوده است. افشاگری پیرامون جاسوسی دولت آمریکا از دولت‌ها و نهادهای بین‌المللی نیز همین رویه را نشان می‌دهد. برینک‌باور نحوه عمل دولت آمریکا در پرونده جاسوسی آن را به عنوان عمل از سر قدرت مطلقه‌ای ارزیابی می‌کند که خود را ورای هر قانون بین‌المللی می‌داند. او به نکته جالب توجهی اشاره می‌کند و می‌گوید؛ اگر جورج بوش بود، می‌شد این نوع عمل را توجیه کرد، چرا که او قابل پیش‌بینی بود، اما نحوه رفتار اوباما به این صورت توجیه‌ناپذیر و به قول برینک‌باور «دلسردکننده» است. در هر صورت، آمریکا حتی در قامت فردی چون اوباما نیز دست به چنین رفتاری می‌زند که حتی رسانه‌هایی مانند اشپیگل آن‌لاین و نیویورک تایمز نیز مجبور می‌شوند به آن اعتراف کنند. این رویکرد نشان می‌دهد که چنین رفتاری در آمریکا نهادینه شده و چندان فرقی نمی‌کند که چه کسی رئیس‌جمهور می‌شود. این رفتارها برگرفته از جنونی است که در سیاست آمریکایی ریشه دوانده است.

 
شناسه مطلب : 259881| قاسم غفوری

[ پنج شنبه 92/5/17 ] [ 12:20 صبح ] [ باران ] [ نظرات () ]
معاون اول رئیس جمهور طی بخشنامه‌ای به کلیه وزارتخانه‌ها،شرکت‌ها، موسسات و سازمان‌های دولتی تمامی استخدام‌ها و تغییر ساختار طرح مهر‌آفرین را متوقف کرد.

[ چهارشنبه 92/5/16 ] [ 11:35 عصر ] [ باران ] [ نظرات () ]
نماینده مردم تهران گفت:‌ کسانی که از آشوبگران حمایت کرده و می‌کنند، صلاحیت قرار گرفتن در وزارت را ندارند.
منبع: فارس

[ چهارشنبه 92/5/16 ] [ 10:29 عصر ] [ باران ] [ نظرات () ]
«صندلی جلوس شما نه در کرسی‌های چوبی مجلس که در قلب‌های پرعشق ایرانیان می‌باشد ...»

[ چهارشنبه 92/5/16 ] [ 10:27 عصر ] [ باران ] [ نظرات () ]
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی گفت: ما در این گزارش اداره اطلاعات قم را متهم به نقص کار کردیم و اتفاقا وزیر اطلاعات و معاونین وی تایید کردند.
منبع: تسنیم

[ چهارشنبه 92/5/16 ] [ 10:26 عصر ] [ باران ] [ نظرات () ]
نماینده مردم تهران گفت:‌ کسانی که از آشوبگران حمایت کرده و می‌کنند، صلاحیت قرار گرفتن در وزارت را ندارند.
منبع: فارس

[ چهارشنبه 92/5/16 ] [ 10:26 عصر ] [ باران ] [ نظرات () ]
پس از انتخاب دکتر روحانی در انتخابات یازدهم، شاید قابل توجه‌ترین نکته‌ای که در پیام‌های تبریک خودنمایی می‌کرد، دریافت پیام‌های تبریک از کشورهایی بود که تا پیش از این روابط سرد و بعضا تنش‌زایی طی سال‌های اخیر با ایران داشتند.

[ چهارشنبه 92/5/16 ] [ 3:48 عصر ] [ باران ] [ نظرات () ]
مقام معظم رهبری با دید جامعی که دارند معتقدند رعایت مصالح نظام ایجاب می کند که این امر (برگزاری نماز در صورتی که مراجع مختلف به نظر متفاوتی در مورد روز عید فطر رسیدند) اتفاق نیفتد و اگر نظر مخالفی هم با نظر ولی فقیه وجود دارد، تظاهر به این مخالفت نشود.
منبع: فارس

[ چهارشنبه 92/5/16 ] [ 3:46 عصر ] [ باران ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

قُل هٰذِهِ سَبیلی أَدعو إِلَى اللَّهِ ۚ عَلىٰ بَصیرَةٍ أَنا وَمَنِ اتَّبَعَنی ۖ وَسُبحانَ اللَّهِ وَما أَنا مِنَ المُشرِکینَ﴿۱۰۸﴾ یوسف بگو: «این راه من است من و پیروانم، و با بصیرت کامل، همه مردم را به سوی خدا دعوت می‌کنیم! منزّه است خدا! و من از مشرکان نیستم!»
لینک دوستان
امکانات وب


بازدید امروز: 229
بازدید دیروز: 209
کل بازدیدها: 1063431
  • قالب بلاگ اسکای | اس ام اس دون