یک فنجان بصیرت
چه فرقی می کند.
درعصر ارتباطات نفس بکشم یا قرون وسطا.
وقتی خبری ازتو نباشد.
دوره جاهلیت است.
اللهم عجل لولیک الفرج ....
|
امام سجاد(ع) با بیان بیست تعبیر زیبا در وداع با ماه رمضان، سود و بهره مندی از ماه ضیافت الله را به گونه ای توصیف می کند که هیچ تاجری در هیچ گوشه دنیا این سود را نبرده است و با اشک و آه وداع با ماه مبارک رمضان را بسیار گران و سخت می خواند و می فرماید: ناراحت از رفتن تو و چشم انتظار آمدن دوباره ات هستیم
حضرت امام سجاد (ع) در فرازهای ابتدایی دعای چهل و پنجم صحیفه سجادیه ماه مبارک رمضان را عید اولیاء الله می داند و یکی از بهترین بخشش های خدای سبحان را ماه رمضان و روزه این ماه معرفی کرده و می فرماید: خدایا نعمت های فراوانی به ما دادی یکی از برجسته ترین نعمتها ماه رمضان و یکی از بهترین فضیلت ها روزه این ماه است که نصیب ما کردی و هیچ زمانی به عظمت زمان ماه رمضان نیست. گذشته از آن که شب قدر را در آن قراردادی، این ماه ظرف نزول قرآن شد که چنین فیضی در این ماه نازل شد. و این نعمت را مخصوص مسلمانان نمودی و سایر ملل از نعمت روزه گرفتن محرومند، ما به امر تو روزش را روزه گرفتیم و شبش را به کمک تو به قیام و عبادت مشغول بودیم . حضرت زین العابیدن(ع) پس از جملاتی می فرماید: «واربحنا افضل ارباح العالمین » ما سودی که در این ماه بردیم هیچ تاجری در هیچ گوشه دنیا نبرده است. «ثم قد فارقنا عند تمام وقته و انقطاع مدته و وفاء عدده »، این ماه بعد از آن که پایانش فرارسید، از ما مفارقت و هجرت کرد و ما را تنها گذاشت «فنحن مودعوه وداع من عز فراقه علینا»، پس ما هم با ماه خدا وداع می کنیم وداع با دوست عزیزی که مفارقتش برای ما توانفرساست، «و غمنا و اوحشنا انصرافه عنا» ما کسی را وداع می کنیم که رفتنش برای ما بسیار گران و سخت است و ما را غمگین می کند و به وحشت و ترس می اندازد. حضرت در ادامه به عنوان خداحافظی با ماه مبارک رمضان تعبیر "السلام علیک” را به کار می برند؛ در محاورات عربی و نیز در آداب شرعیه هم اینطور است که در هنگام ورود به شخص سلام می کنند و هم هنگام خروج و وداع نیز سلام می کنند. ای ماه رمضان! دوری تو برایم سخت است، ای مونس من امام سجاد(ع) با بیانی زیبا و حسرت آمیز به وداع با ماه رمضان پرداخته و می فرماید: «السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا شَهْرَ اللَّهِ الْأَکْبَرَ وَ یَا عِیدَ أَوْلِیَائِهِ الْأَعْظَمَ»؛ خداحافظ ای ماه بزرگ خدا و عید بزرگ اولیای خدا! «السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا أَکْرَمَ مَصْحُوبٍ مِنَ الْأَوْقَاتِ وَ یَا خَیْرَ شَهْرٍ فِی الْأَیَّامِ وَ السَّاعَاتِ» خداحافظ ای بزرگترین همراه از میان زمانها و اوقات؛ و بهترین ماهها در ایّام و ساعات. «السَّلَامُ عَلَیْکَ مِنْ شَهْرٍ قَرُبَتْ فِیهِ الْآمَالُ وَ نُشِرَتْ فِیهِ الْأَعْمَالُ» خداحافظ ای ماهی که آرزوهایمان در تو نزدیک شد؛ خداحافظ ای ماهی که اعمال نیک در تو منتشر شد. «السَّلَامُ عَلَیْکَ مِنْ قَرِینٍ جَلَّ قَدْرُهُ مَوْجُوداً وَ أَفْجَعَ فِرَاقُهُ مَفْقُوداً» خداحافظ ای همراه من که ارزش تو بالا بود و اکنون که می روی دلم را به درد می آوری. فراق تو برای من بسیار دردناک است. «السَّلَامُ عَلَیْکَ مِنْ أَلِیفٍ آنَسَ مُقْبِلًا فَسَرَّ» خداحافظ ای مونس من، که وقتی آمدی مرا خوشحال کردی، «وَ أَوْحَشَ مُنْقَضِیاً فَمَضَی» و اکنون که می روی، مرا به وحشت می اندازی، که بدون تو چه کنم. خداحافظ ای ماه دوری از زشتیها حضرت سجاد(ع) در فرازهایی از دعای چهل و پنجم صحیفه سجادیه می فرماید: «السَّلَامُ عَلَیْکَ مِنْ مُجَاوِرٍ رَقَّتْ فِیهِ الْقُلُوبُ وَ قَلَّتْ فِیهِ الذُّنُوبُ» خداحافظ ای همراه من که تا بودی، دل من رقیق بود و از آن سر سختی هایش، بیرون آمده بود و وقتی که تو آمدی، گناهانم کم شد. «السَّلَامُ عَلَیْکَ مِنْ نَاصِرٍ أَعَانَ عَلَى الشَّیْطَانِ وَ صَاحِبٍ سَهَّلَ سَبِیلَ الْإِحْسَانِ» خداحافظ ای یاوری که کمک کردی تا من بر شیطان غلبه کنم و ای همراهی که راههای نیکی را بر من آسان کردی. خداحافظ ای ماه آزادی از دوزخ امام زین العابدین(ع) در فرازی دیگر از این دعا بر رهایی از آتش جهنم در ماه رمضان اشاره کرده و می فرماید: «السَّلَامُ عَلَیْکَ مَا أَکْثَرَ عُتَقَاءَ اللَّهِ فِیکَ وَ مَا أَسْعَدَ مَنْ رَعَى حُرْمَتَهُ بِکَ» خداحافظ ای ماهی که تعداد آزادشدگان از آتش جهنم در تو زیاد شد.( اشاره به روایتی است که خداوند در هر شب، به هنگام افطار هزار، هزار کس را از آتش جهنم نجات می داد؛ در شبهای جمعه هر یک ساعت، و در شب آخر ماه رمضان به مقدار تمام کسانی که در کلّ این ماه از آتش نجات داده است را نجات میدهد.). «السَّلَامُ عَلَیْکَ مَا کَانَ أَمْحَاکَ لِلذُّنُوبِ وَ أَسْتَرَکَ لِأَنْوَاعِ الْعُیُوبِ» خداحافظ ای ماهی که گناهان را پاک کردی و محو نمودی و همه عیبها را پوشاندی. « السَّلَامُ عَلَیْکَ مَا کَانَ أَطْوَلَکَ عَلَى الْمُجْرِمِینَ وَ أَهْیَبَکَ فِی صُدُورِ الْمُؤْمِنِینَ» خداحافظ ای ماه! چهقدر برای گناهکاران طولانی بودی و چهقدر برای مؤمنین عظمت داشتی! «السَّلَامُ عَلَیْکَ مِنْ شَهْرٍ لَا تُنَافِسُهُ الْأَیَّامُ» خداحافظ اى ماهى که هیچ ماه دیگری از تو برتر نیست. «السَّلَامُ عَلَیْکَ مِنْ شَهْرٍ هُوَ مِنْ کُلِّ أَمْرٍ سَلَامٌ» خداحافظ اى ماهى که تا تو بودى، امن و سلامت بود. «السَّلَامُ عَلَیْکَ غَیْرَ کَرِیهِ الْمُصَاحَبَةِ وَ لَا ذَمِیمِ الْمُلَابَسَةِ» خداحافظ اى ماهی که نه در همنشینی با تو ناراحتی وجود داشت و نه بدی و ناپسندی در حضور تو بود. «السَّلَامُ عَلَیْکَ کَمَا وَفَدْتَ عَلَیْنَا بِالْبَرَکَاتِ وَ غَسَلْتَ عَنَّا دَنَسَ الْخَطِیئَاتِ» ای ماه رمضان خداحافظ و به سلامت! همانگونه که تو بر ما با برکات فراوان و سلامتی فرود آمدی و ناپاکی های گناه را از ما زدودی و ما را از خطاها شست و شو دادی! ناراحت از رفتن تو و چشم انتظار آمدن دوباره ات «السَّلَامُ عَلَیْکَ غَیْرَ مُوَدَّعٍ بَرَماً وَ لَا مَتْرُوکٍ صِیَامُهُ سَأَماً» خداحافظ که در این وقت وداع، نه از تو ناراحتیم و نه از روزه داری ات خسته شده ایم. «السَّلَامُ عَلَیْکَ مِنْ مَطْلُوبٍ قَبْلَ وَقْتِهِ وَ مَحْزُونٍ عَلَیْهِ قَبْلَ فَوْتِهِ» خداحافظ از جانب من که خواستار تو بودم و پیش از آمدنت خوشحال بودم که تو خواهی آمد و اکنون هم که می خواهی بروی، اندوهگین شده ام که از دوریات چه کنم! «السَّلَامُ عَلَیْکَ کَمْ مِنْ سُوءٍ صُرِفَ بِکَ عَنَّا، وَ کَمْ مِنْ خَیْرٍ أُفِیضَ بِکَ عَلَیْنَا» خداحافظ که چه بدیهایی را از ما دور کردی و چه خیراتی را با آمدنت نصیبمان کردی! خداحافظ ای ماه مبارک! خداحافظ شب قدر! «السَّلَامُ عَلَیْکَ وَ عَلَى لَیْلَةِ الْقَدْرِ الَّتِی هِیَ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ» خداحافظ و درود بر تو و شب قدر که از هزار ماه برتر است. «السَّلَامُ عَلَیْکَ مَا کَانَ أَحْرَصَنَا بِالْأَمْسِ عَلَیْکَ وَ أَشَدَّ شَوْقَنَا غَداً إِلَیْکَ.» خداحافظ که تا بودی، مشتاق آن بودیم که بیشتر بمانی و اکنون که می روی، دلهایمان برای دیدار دوباره ات پَر می کشد. «السَّلَامُ عَلَیْکَ وَ عَلَى فَضْلِکَ الَّذِی حُرِمْنَاهُ، وَ عَلَى مَاضٍ مِنْ بَرَکَاتِکَ سُلِبْنَاهُ» خداحافظ و درود بر تو و درود بر فضل و کرمت که از آن محروم گشتیم و برکات گذشته ات را از کف دادیم. «اللَّهُمَّ إِنَّا أَهْلُ هَذَا الشَّهْرِ الَّذِی شَرَّفْتَنَا بِهِ» خداوندا ما «اهلِ» این ماه بودیم و تو ما را به آن شرافت بخشیدی و با آن، بر سر ما منّت گذاشتی! … جملات عجیبی که از امام زین العابدین(ع) در این دعا نقل شده است، همه بر عظمت این ماه دلالت می کند چنانکه امام صادق (ع) فرمودند: «مَنْ لَمْ یُغْفَرْ لَهُ فِی شَهْرِ رَمَضَانَ لَمْ یُغْفَرْ لَهُ إِلَى قَابِلٍ إِلَّا أَنْ یَشْهَدَ عَرَفَةَ» اگر کسی در ماه رمضان مورد غفران قرار نگیرد، بعید است که بعد از این ماه مشمول لطف و رحمت خدا قرار گیرد… خدایا! مصیبت هجران ماه رمضان را برای ما در روز عید فطر جبران فرما پس حضرت در ادامه دعا عرضه می دارد: خدایا تو آن توفیق را دادی که ما اهل این ماه باشیم در حالی که عده ای از فضیلت این ماه به خاطر شقاوتشان محرومند، پروردگارا تو مولای مایی در آنچه ما را به شناخت آن برگزیده ای و ما را راهنمایی کردی که از آن پیروی کنیم و در پرتو توفیق تو، به روزه و نماز آن با اعتراف به تقصیر نایل آمدیم و اندکی از وظایف بسیار را ادا کردیم . پروردگارا در حالی تو را ستایش می کنیم که به بد رفتاری خود اقرار و به ضایع نمودن نعمت احکام تو و عمر خویش اعتراف داریم و برای توست از ناحیه دلهای ما پیمان پشیمانی و از ناحیه زبان پوزش طلبی صادقانه، پس اجر مصیبت در اعتراف به تقصیر را به ما عنایت و عوض خیری به ما لطف فرما. و پذیرش پوزش را برای ما مقرر فرما و ما را در تقصیر از ادای حق خود سرزنش مکن و عمر ما را تا ماه مبارک آینده طولانی بفرما و هنگامی که ما را به سال آینده رساندی کمک کن تا آنچه در خور توست عبادت کرده و آنچه سزاوار توست طاعت کنیم و توفیق انجام کار نیک را به طور مستمر به ما عطا فرما تا آنچه شایسته مقام توست در تمام ماه مبارک رمضان که در مدت عمر ما پیش می آید جبران شود. امام سجاد در فرازهای پایانی این دعا می فرماید: پروردگارا هجران ماه مبارک را که مصیبت ماست برای ما در روز عید فطر با برکت جبران فرما و ثواب همه کسانی که تا روز قیامت در این ماه روزه، روزه می گیرند یا عبادت می کنند برای ما نیز مقرر فرما. منبع: مهر [ چهارشنبه 92/5/16 ] [ 1:39 عصر ] [ باران ]
[ نظرات () ]
امام در حالی که پاچههای شلوار را تا نصف ساق بالا زده بود و آستین را هم بالا زده بود، به راه افتاد. آن حضرت مانند رسولالله(ص) عمامه بسته بود و عصا به دست گرفت بود. امام اندکی راه رفت، آنگاه رو به آسمان کرد و تکبیر گفت.
![]() گروه دین و اندیشه «تیتریک» ؛نماز عید فطر سنت به جا ماندهای از پیامبر اعظم(ص) است که در طول تاریخ از سوی مسلمانان اقامه شده و اکنون با همان سبک و سیاق به ما رسیده است. اما این نماز پرفضیلت ـ که در زمان حضور امام معصوم بر همگان واجب است ـ در زمان خلفای عباسی تغییر کرده بود.
شهید مطهری در این باره میگوید: نماز عید خواندن، کتاب الله و سنّت رسولالله(ص) است اما چگونه نماز خواندن، سیره است. پیغمبر نماز عید فطر و عید قربان مىخواند، اینها هم نماز عید فطر و عید قربان مىخواندند، اما روش نماز خواندن به تدریج فرق کرده بود، سیره فرق کرده بود. کم کم دربارهاى خلفای عباسی مانند دربارهاى ساسانى ایران و قیاصره روم شده بود، دربارهاى خیلى مجلّل. لباس خلیفه و سران سپاه داراى انواع نشانههاى طلا و نقره بود. خلیفه وقتى مىخواست به نماز عید بیاید، با جلال و شکوه خاص و با هیمنه سلطنتى مىآمد. خودش سوار بر اسبى که گردنبند طلا یا نقره داشت مىشد و شمشیرى زرّین به دست مىگرفت، سپاه نیز از پشت سرش مىآمد، درست مثل این که مىخواهند رژه نظامى بروند. بعد مىرفتند به مصلّى، دو رکعت نماز مىخواندند و برمىگشتند. (مجموعه آثار استاد شهید مرتضی مطهری، جلد 17، صفحه 174)
این موضوع همه ساله رواج داشت تا اینکه پس از پذیرش ولایتعهدی از سوی امام رضا(ع)، مأمون از ایشان خواست نماز عید فطر آن سال (201 هجری) را اقامه کنند.
شیخ مفید در جلد دوم صفحه 254 کتاب «الارشاد» از معتبرترین منابع روایی شیعه، این اتفاق را چنین شرح داده است:
امام رضا(ع) در پاسخ پیغام داد: تو خود شروطی را که در پذیرفتن ولیعهدی میان من و تو بود، به خوبی میدانی، پس مرا از نمازخواندن با نمردم معذور بدار. مأمون نیز در پاسخ به امام رضا(ع) گفت: میخواهم این کار را انجام دهی تا قلبهای مردم مطمئن شود و آنان فضل تو را بشناسند. پیک میان آندو همچنان رد و بدل میشد و مأمون نیز همچنان بر خواسته خویش پافشاری میکرد. بالاخره امام به او پیغام داد: دوست داشتم مرا از این کار معاف بدای، در غیر این صورت همانگونه که رسولالله(ص) و امیرالمؤمنین علیبن ابیطالب(ع) برای نماز خارج میشد، من نیز همانگونه خارج میشوم. مأمون نیز گفت: هرگونه که میخواهی برای نماز خارج شو! مأمون به فرماندهان، نگهبانان و سایر اقشار مردم دستور داد تا صبح زود برای نماز به در خانه امام رضا(ع) بروند.
راوی (یاسر خادم و ریانبن صلت) میگوید: مردم در راهها و روی پشتبامها نشسته بودند و زنان و کودکان نیز جمع شده بودند. فرماندهان و لشکریان همگی سوار بر مرکبهای خود درِ خانه امام منتظر بودند تا اینکه آفتاب طلوع کرد. آنگاه ابوالحسن(ع) غسل کرد و جامهاش را پوشید و عمامهای سفیدرنگ و پنبهای را بر سر بست که یک سرِ آن را روی سینه انداخته و طرف دیگرش را میان دو کتف خود انداخته بود و کمی هم عطر زده بود. سپس عصایی بر دست گرفت و به همراهان خود فرمود: شما هم کاری را انجام دهید که من کردم. آنان پیشاپیش امام حرکت کردند.
امام در حالی که پاچههای شلوار را تا نصف ساق بالا زده بود و آستین را هم بالا زده بود، به راه افتاد. اندکی راه رفت، آنگاه رو به آسمان کرد و تکبیر گفت و صدای تکبیر اطرافیان نیز او را همراهی میکرد.
شهید مطهری در این باره میگوید: امام با یک حالت خضوع و خشوعى از همان داخل منزل که بیرون مىآمد، با صداى بلند شروع کرد به گفتن «اللَّهُ اکْبَرُ، اللَّهُ اکْبَرُ، اللَّهُ اکْبَرُ عَلى ما هَدانا وَ لَهُ الشُّکْرُ عَلى ما اوْلانا». سالها بود که مردم این ذکرها را درست نشنیدهاند. امام که به در منزل رسید، فرماندهان سپاه و سران قبایل انتظار دیدن حضرت را به این شکل نداشتند، بىاختیار خودشان را از روى اسبها پایین انداختند و اسبها را رها کردند.
تاریخ مىنویسد: چون مىبایست پاها برهنه باشد و آنها چکمه به پا داشتند و چکمه نظامى را به زودى نمىتوان بیرون آورد، هرکس دنبال چاقو مىگشت که زود چکمه را پاره و پاهایش را برهنه کند. اینها نیز دنبال حضرت به راه افتادند.
علامه سیدمحسن امین ادامه ماجرا را اینچنین شرح میکند: امام که به در اصلی خانه رسید، تکبیر گفت و مردم همگی تکبیر گفتند، آنگونه که گمان میرفت دیوارها نیز صدا به تکبیر بلند کردهاند و امام را همراهی میکنند.
مردم وقتی ابوالحسن(ع) را دیدند و صدای تکبیر او را شنیدند، شهر مرو یکپارچه در شور و غوغا فرو رفت. خبر این ماجرا به مأمون رسید. فضلبن سهل ذوالریاستین به او گفت: ای امیرمؤمنان! اگر رضا با این حالت به جایگاه نماز برسد، مردم را میشوراند و ما بر خون خود میترسیم. فردی را به سوی او بفرست که بازگردد.
سپس مأمون فردی را به سوی امام فرستاد و گفت: ما شما را به رنج و زحمت انداختیم و ما هرگز دوست نداریم که به شما رنج و سختی برسد؛ بازگرد تا فردی که همیشه با مردم نماز میخواند، امروز نیز اون نماز بگذارد. امام رضا(ع) کفش خود را طلبید و پوشید و سوار بر مرکب خود بازگشت. در آن روز مردم پراکنده شدند و نماز منظمی هم خوانده نشد.
ابن شهرآشوب در کتاب «المناقب» ابیاتی را که بحتری در مدح متوکل سروده، آورده است، ولی به حق این ابیات درباره امام رضا(ع) صدق میکند:
هنگامی که از میان صفوف نمایان شدی / با دیدن سیمای تو، پیغمبر را به یاد آوردند و تکبیر گفتند
تا این که به جایگاه نماز رسیدی/ در حالی که نور هدایت بر تن کرده بودی و این نمایان بود
با خشوع که نشان از تواضع در برابر پروردگار بود/ راه رفتی و هیچ کبر و غروری نداشتی
منبر آنچنان مشتاق تو بود/ که اگر در توانش بود، به سوی تو میآمد
منبع: فارس [ چهارشنبه 92/5/16 ] [ 1:38 عصر ] [ باران ]
[ نظرات () ]
صدها نفر از اساتید، اعضای هیأتهای علمی و محققان دانشگاهی عصر امروز در جلسه ای با حضور حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، به بیان دیدگاهها و تبادل نظر درخصوص مسائل مختلف بویژه موضوعات علمی و دانشگاهی پرداختند.
![]() گروه داخلی« تیتریک »؛عصر امروز(سهشنبه) و در بیست و هشتمین روز ماه مبارک رمضان صدها نفر از اساتید، محققان و پژوهشگران دانشگاهها در حسینیه امامخمینی(ره) با حضرت آیتالله العظمی خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند. در ابتدای این دیدار 9 نفر از استادان به مدت یک ساعت و سی دقیقه پیشنهادات، انتقادات و نکات مورد نظر خود را تشریح کردند سپس حضرت آیت الله خامنه ای در سخنانی با اشاره به ضرورت مجاهدت و تلاش بیوقفه برای شتاب بیشتر علمی کشور تأکید کردند: پیشرفت علمی زمینه ساز "اقتدار اقتصادی و سیاسی ایران" و عزت بیشتر ایرانیان در جامعه بین المللی است که دستیابی به این هدف، به حفظ و تقویت "گفتمان علمی، گفتمان پیشرفت علمی و گفتمان پیشرفت عمومی کشور" در دانشگاهها نیاز دارد.
حضرت آیت الله خامنه ای ، برگزاری چنین جلساتی با اساتید دانشگاهها را در درجه اول اقدامی نمادین برای احترام به مقام علم و استاد دانشگاه دانستند و افزودند: هدف دوم از برگزاری این جلسات، شنیدن دیدگاههای متنوع اساتید محترم درباره مسائل دانشگاه و علم و همچنین مسائل کشور است. ایشان با تأکید بر اینکه وجود نگاههای مختلف در میان اساتید دانشگاه، آموزنده و قابل توجه است، به موضوع حرکت علمی رو به پیشرفت کشور اشاره کردند و گفتند: از حدود 12 سال پیش، حرکتی درخصوص تولید علم و نگاه مجاهدت آمیز به کار و تلاش علمی در کشور آغاز شده که این حرکت نه تنها متوقف نشده بلکه سرعت آن افزایش پیدا کرده است. حضرت آیت الله خامنه ای، این حرکت و مجاهدت علمی را بسیار مهم و برای کشور و نظام جمهوری اسلامی، ضروری خواندند و افزودند: حتی مراکز معتبر اطلاع رسانی علمی دنیا با وجود برخی دیدگاههای منفی به نظام اسلامی، به این پیشرفت علمی اذعان کرده اند. ایشان در بیان برخی آمارهای مراکز اطلاع رسانی علمی دنیا، گفتند: براساس این آمارها، رشد علمی کشور در 12 سال گذشته، نسبت به قبل از آن 16 برابر شده و رشد پیشرفت علم در ایران 13 برابر متوسط دنیا است. رهبر انقلاب اسلامی افزودند: مراکز اطلاع رسانی علمی دنیا تأکید دارند که اگر رشد پیشرفت علمی ایران، به همین صورت ادامه پیدا کند، پنج سال دیگر، ایران رتبه چهارم علمی دنیا را بدست خواهد آورد. حضرت آیت الله خامنه ای خاطرنشان کردند: اگر در کنار این حرکت پرشتاب علمی، گسترش دانشگاهی کشور همچون افزایش چشمگیر تعداد دانشجویان و اساتید دانشگاهها مورد توجه قرار گیرد، بیشتر متوجه جایگاه ارزنده دستاوردهای علمی و دانشگاهی پس از انقلاب خواهیم شد. ایشان یکی دیگر از نشانه های مجاهدت و پیشرفت علمی در کشور را، افزایش قابل توجه مقالات علمی پراستنادِ محققین ایرانی دانستند و تأکید کردند: همه این موارد، نشان دهنده مجاهدت و پیشرفت علمی ارزنده در کشور است که باید این روند رو به رشد حفظ و تقویت شود. حضرت آیت الله خامنه ای خطاب به دانشگاهیان، استادان، دانشجویان و نخبگان تأکید کردند: نگذارید حرکت علمی کشور از دور بیفتد و اجازه ندهید هیچ مانع و عاملی پیشرفت علمی دانشگاهها را سد کند. ایشان، با اشاره به ارزش ذاتی علم از دیدگاه اسلام افزودند: تأکید مکرر بر تلاش همه جانبه برای پیشرفت علمی، فقط به علت احترام فراوان اسلام به علم و عالم نیست بلکه به این دلیل است که علم، اقتدار آفرین است. رهبر انقلاب، اقتدار اقتصادی، اقتدار سیاسی و افزایش آبرو و کرامت ملی در چشم جهانیان را پیامدهای حقیقی پیشرفت علمی برشمردند و افزودند: همه این واقعیتها و دلایل اثبات می کند که شتاب علمی ایران، نباید به هیچ علتی، کند شود. رهبر انقلاب با تأیید سخنان یکی از استادان درباره جبهه بندیهای سیاسی مختلف در دنیا افزودند: جبهه عنود و لجوجی که بر خلاف ادعاهایش تنها از چند کشور معدود و سلطه طلب غربی تشکیل شده در مقابل نظام اسلامی و ملت ایران صف آرایی کرده و از هیچ نوع کارشکنی از جمله مانع تراشی در برابر پیشرفت علمی ایران خودداری نمی کند. ایشان سخنان یکی دیگر از استادان دانشگاهها درباره ضرورت استفاده از دیپلماسی علمی و دانشگاهی را سخنی صحیح دانستند و خاطرنشان کردند: در عین حال باید توجه داشت که طرف مقابل هم برای تحقق اهداف خاص خود برروی دیپلماسی علمی، سرمایه گذاری و برنامه ریزی کرده است. حضرت آیت الله خامنه ای، اقتدار علمی را از جنس «اقتدار درون زا» خواندند و افزودند: تردیدی نیست که بخشی از تحریم ها و فشارهای موجود با هدف جلوگیری از دست یابی ملت ایران به پیشرفت علمی و اقتدار درون زا، اعمال می شود، بنابراین از این زاویه نیز، پیشرفت علمی باید ادامه یابد. رهبر انقلاب اسلامی، گفتمان حاکم بر دانشگاهها را در تحقق پیشرفت علمی کاملاً مؤثر دانستند و تأکید کردند: «گفتمان علمی، گفتمان پیشرفت علم و گفتمان پیشرفت عمومی کشور»، در دانشگاهها گسترش یابد تا انگیزه دانشگاهیان برای سهیم شدن در پیشرفت عمومی ایران تقویت گردد. حضرت آیت الله خامنه ای با اصرار بر ضرورت نوآوری علمی در دانشگاهها و قرار گرفتن پیشرفتهای علمی در خدمت نیازهای کشور افزودند: ظرفیتها و امکانات، طبعاً محدود است بنابراین در برنامه ریزیها و اقدامات علمی، تأمین نیازهای کشور به عنوان یک معیار و محور اساسی، مورد توجه کامل قرار داشته باشد. ایشان با تأکید بر گره خوردن هرچه بیشتر تحقیقات علمی دانشگاهها با صنعت و تجارت افزودند: لازم است در زمینه نوآوری علمی، رقابتی سازنده میان دانشگاهها، مراکز علمی، اساتید و نخبگان بوجود آید و به دانشگاهها و عناصر برتر امتیازاتی داده شود. ایشان از همه استادان، مدیران، عناصر مؤثر و متنفذ در فضای دانشگاهها درخواست کردند به هیچ وجه اجازه ندهید در دانشگاهها، مسائل کم اهمیت غیراساسی موج آفرین شود و فضای عمومی دانشگاهها را از دنباله گیری مسائل اساسی دور کند. رهبر انقلاب در همین زمینه افزودند: دشمنانی وجود دارند که می خواهند حتی مسائل صنفی دانشگاهها را به سمت مسائل سیاسی و جنجالی بکشانند اما همه تلاش کنند که دانشگاهها تحت الشعاع مسائل کوچک و تحت تأثیر جریانهای سیاسی قرار نگیرند. حضرت آیت الله خامنه ای، اسلام و انقلاب اسلامی را عامل اصلی رفع موانع پیشرفت کشور خواندند و خاطرنشان کردند: اگر پیروزی انقلاب اسلامی نبود یقیناً قدرتهای سلطه گر اجازه نمی دادند کشوری مانند ایران که مورد طمع آنان است به پیشرفت و خودباوری علمی برسد. رهبر انقلاب اسلامی افزودند: با توجه به این واقعیت، باید همه خود را به حفظ و پاسداری از آرمانها و ارزشهای انقلاب متعهد بدانیم. ایشان ارتقای کیفی دانشگاهها را موضوعی بسیار مهم، مستقل و ضروری خواندند و افزودند: گسترش کمی دانشگاهها با ارزش و مؤثر است اما ارتقای کیفی دانشگاهها باید بیش از پیش مورد توجه کامل قرار گیرد و گسترش کمی با توجه به عمق یابی و گسترش کیفی پیگیری شود. آخرین نکته سخنان حضرت آیت الله خامنه ای در جمع استادان و پژوهشگران دانشگاهها، بر ضرورت افزایش حساسیت نسبت به زبان فارسی متمرکز بود. ایشان با اشاره به ظرفیت زبان فارسی برای استفاده در علوم مختلف افزودند: لازم است از پیشرفت علمی کشور، برای گسترش و نفوذ زبان فارسی در جهان استفاده شود. رهبر انقلاب، استفاده از زبان فارسی در تحقیقات و پژوهشها، واژه سازی و ایجاد اصطلاحات فارسی برای مفاهیم علمی را از جمله روشهای مؤثر خواندند و افزودند: بگونه ای عمل کنید که در آینده هرکسی خواست از پیشرفتهای علمی ایران استفاده کند به آموختن زبان فارسی، نیازمند باشد. ایشان با انتقاد از گسترش کاربرد واژه های فرنگی در سطوح مختلف جامعه افزودند: بسیاری از سنتهای غلطِ قبل از انقلاب، از بین رفته است اما متأسفانه سنت رنج آور استفاده از واژه های بیگانه، همچنان وجود دارد. حضرت آیت الله خامنه ای در پایان در نگاهی کلان به مقوله پیشرفت علمی، خاطرنشان کردند: مراد از این پیشرفت، پیشرفت بر مبنای الگوی ایرانی اسلامی است چرا که الگوهای غربی که بر مبنای استثمار و استعمار شکل گرفته اند نتوانستند جامعه ای عادلانه و به دور از فقر و تبعیض و فساد اخلاقی ایجاد کنند. ایشان افزودند: دستور کار قطعی نظام اسلامی، دنبال کردن الگوی پیشرفت ایرانی اسلامی است یعنی الگویی مستقل که از هدایتهای اسلام سرچشمه می گیرد و از نیازها و سنتهای ایرانی بهره می برد. در آغاز این دیدار 9 نفر از استادان و پژوهشگران دیدگاههای جامعه دانشگاهی را درباره مسائل مختلف بویژه موضوعات علمی و دانشگاهی بیان کردند. آقایان: - دکتر علی حائری – دکترای فارماکولوژی و استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی - دکتر کریم مظاهری – دکترای مهندسی هوا و فضا و استاد دانشگاه صنعتی شریف - دکتر محمود گلابچی – دکترای معماری، استاد تمام دانشگاه تهران - حجه السلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه – دکترای کلام اسلامی، استاد حوزه و دانشگاه - دکتر فؤاد ایزدی – دکترای ارتباط جمعی و استادیار دانشگاه تهران - دکتر حسین قناعتی – دکترای رادیولوژی و استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی تهران - دکتر عبدالرضا مظاهری – دکترای عرفان اسلامی، استاد تمام دانشگاه آزاد اسلامی تهران و خانم ها: - دکتر بهناز بخشنده – دکترای بیوتکنولوژی و استادیار پردیس علوم دانشگاه تهران - دکتر معصومه اسماعیلی – دکترای تخصصی مشاوره، دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی به موارد زیر اشاره کردند: - لزوم افزایش اعتبارات نظام بیمه و درمان - اهمیت تثبیت مدیریت در دانشگاههای علوم پزشکی و تأثیر نداشتن گرایشهای سیاسی در تغییرات مدیران - لزوم تدوین برنامه ای منسجم برای تسهیل ورود متخصصان غیرایرانی علاقمند به حضور در ایران - رشد بالای بخش فنی – مهندسی و لزوم استمرار این رشد شتابنده - ضرورت توجه مضاعف به استقلال دانشگاهها، کاستن از مداخله های غیرموجه در زمینه پذیرش دانشجو و جذب اساتید - لزوم اعتماد مسئولان ذیربط به انتقادات نخبگان و تقویت فضای آزاداندیشی - انتقاد از ایجاد چالش برای دانشگاههای مرجع کشور در اثر برداشت نادرست از مفهوم عدالت در آموزش عالی - اهمیت بیان گزارش های واقعی در زمینه پیشرفت های علمی کشور و شکل ندادن به انتظارات غیرواقعی - ضرورت توجه خاص به علوم نوین و استراتژیک - سرمایه گذاری جدی در زیست فناوری و زیرشاخه های آن به دلیل ارزش افزوده بالای آن - اهمیت تدوین سند تحقق معماری ایرانی و اسلامی در چارچوب نقشه جامع علمی کشور - لزوم ارزیابی همه جانبه آموزش هنر در کشور - رشد چشمگیر پیشرفت های پژوهشی کشور در پرتو «راهبردهای رهبری، حضور مؤثر جوانان نخبه و اجرای طرحهای کلان ملی» - ضرورت اصلاح جهت گیری نظام آموزشی کشور به سمت پژوهش محوری - لزوم ایجاد دانشگاههای نسل نو، کارآفرین و تمدن ساز - سرعت کم تولید علوم انسانی بومی و لزوم سند جامع تحول بنیادین علوم انسانی - توجه ویژه به برخی تغییرات تدریجی در روابط اجتماعی و ذائقه جامعه و تأثیرات آن بر بنیان خانواده - اختلاف نظر میان جامعه سیاسی و نخبگانی کشورهای غربی درخصوص ایران و لزوم شناسایی دقیق این اختلاف نظرها و بهره برداری منطقی از آنها - پیشنهاد تأسیس مرکز پژوهشی و مطالعات غرب معاصر - پیشنهاد تشکیل شورای عالی دیپلماسی عمومی برای استفاده از ظرفیتهای غیررسمی در ارتباطات منطقه ای و جهانی - ضرورت اصلاح نظام بیمه و نحوه ارتباط آن با حوزه سلامت - عدم ثبات مدیران در حوزه سلامت و زیانهای برخی تصمیم های خلق الساعه - تأثیر اصلاح سبک زندگی برای مقابله با چالش های حوزه سلامت - اظهار نگرانی از بازگشت مجدد فضای تنش های سیاسی به دانشگاهها - ضرورت ایجاد فضای بازتر برای نظریه پردازی در علوم انسانی در دانشگاهها - انتقاد از استفاده نکردن حداکثری از ظرفیت اساتید علوم انسانی در سطوح ارشد مدیریتی - لزوم اصلاح نگاه مسئولان به دانشگاه آزاد اسلامی منبع: دفتر مقام معظم رهبری [ سه شنبه 92/5/15 ] [ 11:42 عصر ] [ باران ]
[ نظرات () ]
بی شک توجه به تجربه و کسوت در هر امر مدیریتی یک اصل ضروری است اما چنین اصلی نباید مانعی باشد بر سر راه یک اصل دیگر مبنی بر لزوم جوان گرایی و بهره گیری از نیروهای خوش استعداد، توانمند و البته جوان و تازه نفس.
![]() گروه داخلی« تیتریک »؛در پرتو عنایات الهی ، انقلاب اسلامی ایران به اذعان دوست و دشمن، امروز به چنان ثبات و جایگاهی دست یافته که در دنیای کنونی اغراق نیست اگر آن را یک قدرت مطرح و تاثیرگذار بنامیم.گرچه در تاریخ سی و چهارساله انقلاب، به تعبیر مقام معظم رهبری ، به دلایل گوناگون، شاهد ریزش هایی بوده ایم اما همان طور که معظم له نیز بارها اشاره فرموده اند، رویش های انقلاب در مقاطع و فواصل زمانی مختلف به مراتب بیشتر بوده است. پس از انجام مراسم تنفیذ و تحلیف رییس جمهور محترم و انتشار اسامی وزرای پیشنهادی دکتر روحانی به مجلس شورای اسلامی، به نظر می رسد رویکرد رییس دولت یازدهم در چینش یاران خویش در کابینه دولت تدبیر و امید ، بیشتر ناظر به استفاده از شخصیت های متمایل به کارگزاران و اصلاحات است که البته این مساله جزو اختیارات رییس جمهور است که خود به انتخاب وزرایش بپردازد.
منبع: قم فردا [ سه شنبه 92/5/15 ] [ 8:57 عصر ] [ باران ]
[ نظرات () ]
گروه های داوطلب مردمی و اهالی این منطقه اذعان داشته اند که هم جواران حرم حضرت زینب (سلام الله علیها) به زندگی عادی خود ادامه می دهند و شب های ماه رمضان را احیا می گیرند زیرا کسانی هستند که ازآنها حمایت می کنند پس دیگر ترسی وجود ندارد.
![]() گروه دین و اندیشه «تیتریک» ؛ به گزارش «شیعه نیوز» ساکنان منطقه ی زینبیه که در همسایگی عقیله ی بنی هاشم (سلام الله علیها) زندگی می کنند به این هم جواری افتخار می کنند.
چند روز پیش برخی شبکه های مخالف از درگیری های بسیار شدید و هجوم به حرم حضرت زینب (سلام الله علیها) و کشته شدن بیش از 30 رزمنده مدافع حرم خبر دادند و مدعی شدند که به زودی کنترل حرم را به دست می گیرند، اقداماتی که جهت به وحشت انداختن ساکنان این منطقه و جلوگیری از سفر برای زیارت مقام شریف در آستانه ی عید فطر به کار می رود، در حالیکه مدافعان حرم تمام تلاش خود را برای تامین امنیت و آرامش جهت مراسم نمازعید فطر و زیارت در این روز به کار گرفته اند.
گروه های داوطلب مردمی و اهالی این منطقه در یک گفتگو با "خبر پرس" اذعان داشته اند مردم منطقه ی زینبیه به زندگی عادی خود ادامه می دهند و شب های ماه رمضان را احیا می گیرند زیرا کسانی هستند که ازآنها حمایت می کنند پس دیگر ترسی وجود ندارد، مردم منطقه، چند روز قبل از عید فطر، خود را برای مراسم و نماز عید آماده می کنند. آنها هر روز به زیارت می روند و در مقام شریف نماز می گزارند.
"صباح" یکی از ساکنان این منطقه می گوید: با فرزندانم برای خرید لباس عید به بازار رفتم و شیرینی عید را آماده کرده ام، اگر ترسی بود جهت خرید و... نمی رفتیم، با اینکه قلبمان غصه دار و غمگین است که هنوز مکان هایی در سوریه است که در خوف وترس و تحت ظلم و ستم تروریست هاست.
"عماد" که یکی از مغازه داران این منطقه است می گوید: استقبال برای خرید، امسال در مقایسه با سال گذشته بهتر شده است، زندگی عادی در این منطقه کم کم در حال برگشت است، پس از حمله ی تروریست ها در سال گذشته مجبور شدم مغازه ی خود را تعطیل کنم اما پس از اینکه ارتش امینت را در این منطقه برقرار نمود مجددا مغازه ی خود را باز کرده ام و الحمدلله وضعیت خرید و فروش خوب است، امیدوارم امنیت و آرامش همه ی سوریه را فرا بگیرد.
"باسل " نیز که یک شیرینی فروش در این منطقه دارد در سخنانی می گوید: این ماه رمضان برای ما بسیار باکرامت بود و استقبال مردم برای خرید شیرینی خوب بوده است و با نزدیک شدن به عید بیشتر هم می شود، خداوند حامی سوریه باشد و آن را از دست تروریست ها نجات دهد.
منبع: شیعه نیوز [ سه شنبه 92/5/15 ] [ 7:44 عصر ] [ باران ]
[ نظرات () ]
رئیس مجلس در نامهای به محمود احمدینژاد رئیس جمهور سابق، بخشی از یک مصوبه هیئت دولت وی را مغایر قانون اعلام کرد.
گروه داخلی «تیتریک» ؛ علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نامهای به محمود احمدینژاد رئیس جمهور سابق، جواز اخذ وجه از اشخاص در قبال صدور و تمدید مجوز را مغایر قانون اعلام کرد.
متن کامل نامه رئیس مجلس به شرح ذیل است:
جناب آقای دکتر احمدی نژاد
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران
بازگشت به رونوشت تصویبنامه هیأت محترم وزیران به شماره 37190/ت47675هـ مــورخ 21/2/1391، موضوع: «اصلاح آئیننامه ساماندهی و اعتباربخشی مراکز مشاوره» ، متعاقب بررسیها و اعلام نظر مقدماتی «هیأت بررسی و تطبیق مصوّبات دولت با قوانین» و مستنداً به صدر ماده واحده و تبصره(4) الحاقی به «قانون نحوه اجراء اصول هشتاد و پنجم(85) و یکصد و سـی و هشتم (138) قانون اسـاسی جمهوری اسلامی ایران و اصلاحات بعدی» و ماده(10) آییننامه اجرایی آن، مراتب متضمّن اعلام نظر قطعی جهت اقدام لازم در مهلت مقرر قانونی و اعلام نتیجه به این جانب ابلاغ میگردد. بدیهی است پس از انقضای یک هفته مهلت مقرر در قانون، آن بخش از مصوبه که مورد ایراد قرار گرفته است، ملغیالاثر خواهد بود.
1ـ نظر به تشکیل «سازمان نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران» براسـاس «قانون تشکیل سازمان نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران» ـ مصوب 1382ـ و اینکه حوزه صلاحیتهایی که در ماده (3) قانون مذکور برای آن در نظر گرفته شده، طبق تبصره (1) ماده مذکور شامل «کلیه شاغلین به حرفههای روانشناسی و مشاوره» میگردد.
علیهذا، مواد مختلف مصوبه مذکور از جمله بندهای «ب»، «پ»، «ت» و «ج» ماده (1)، بند «د» ماده (5)، ماده (7) و ذیل تبصره آن، تبصره ماده (9)، مواد (10)، (11) و (12) که برای اشتغال به امر مشاوره و روانشناسی، اخذ مجوز از نهادهایی همچون وزارت ورزش و جوانان، سازمان بهزیستی کشور و سایر دستگاههای اجرایی موضوع ماده (222) قانون برنامه پنجم توسعه را ضروری دانسته و یا بر نظارت نهادهای مـذکور بر مراکز مشاوره تأکید کرده، مغایر با مواد مختلف قانون صدرالذکر ازجمله مواد (1)، (3)، (4) و (5) آن میباشد.
2ـ با توجه به اینکه در ماده (4) قانون مذکور، دارا بودن مدرک کارشناسی ارشد در دو رشته مشخص (روانشناسی ـ مشاوره) لازم شمرده شده، بند «خ» ماده (5) مصوبه که صرف مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد را بدون قید رشتههای مذکور لازم دانسته، از حیث شمول بر سایر رشتههای تحصیلی، مغایر قانون است.
3ـ نظر به تصریح ماده (4) قانون مذکور بر لزوم دارا بودن مدرک «کارشناسی ارشد»، تبصره (2) ماده (6) از حیث کافی دانستن مدرک «کارشناسی»، مغایر قانون میباشد.
4ـ از آنجا که در مواد (19) و (20) قانون مذکور، تخلفات و مجازاتهای مربوط به مشاوران و مراجع صالح برای رسیدگی به تصریح مشخص شده، ماده (9) مصوبه که به تخلفات، مجازاتها و مراجع رسیدگی متفاوتی با مواد مذکور اشاره کرده، مغایر قانون است. ماده (11) مصوبه نیز با همین استدلال، مغایر قانون میباشد.
5-با توجه به ماده (4) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و ماده (37) قانون محاسبات عمومی کشور مبنی بر ممنوعیت دریافت هرگونه وجهی از اشخاص بجز موارد مصرح قانونی، ماده (10) مصوبه مبنی بر جواز اخذ وجه از اشخاص در قبال صدور و تمدید مجوز، مغایر قانون است.
رئیس مجلس شورای اسلامی ـ علی لاریجانی
منبع: تسنیم [ سه شنبه 92/5/15 ] [ 7:42 عصر ] [ باران ]
[ نظرات () ]
با وجود انتقاداتی چون بالا بودن سن کابینه، اصرار بر حلقه بسته مدیران، عدم لحاظ تخصیص در برخی وزارتخانه ها و رد صلاحیت شدن وزیر پیشنهادی کلیدی اطلاعات برای مجلس و... به موضوع حضور برخی از عوامل فتنه 88 در این کابینه می پردازیم.
گروه سیاسی«تیتریک»؛ حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی پس از مراسم تنفیذ به عنوان هفتمین رئیس جمهور انقلاب اسلامی کار خود را آغاز کرد. ایشان در اولین اقدام و پس از مراسم تحلیف در مجلس شورای اسلامی ، در حالی که طبق قانون ، فرصت دو هفته ای برای معرفی کابینه خود داشت ، لیست پیشنهادی هیئت وزیران خود را تقدیم مجلس کرد. این وقت شناسی و انضباط و برنامه ریزی در امور که نشان از همت ایشان در تسریع و حل مشکلات مردم است را می توان به فال نیک گرفت، همچنان که سخنان قاطع ایشان در مراسم تحلیف در برخورد با استکبار جهانی، امید دل بستگان به غرب را نا امید کرد.
با وجود آنکه انتقاداتش چون بالا بودن سن کابینه ( میانگین سن وزرای پیشنهادی ده سال بیش از وزرای فعلی است) اصرار بر حلقه بسته مدیران ، عدم لحاظ تخصیص در برخی وزارتخانه ها و رد صلاحیت شدن وزیر پیشنهادی کلیدی اطلاعات برای مجلس و ... در این نوشتار به موضوع حضور برخی از عوامل فتنه88 پیشنهادی می پردازیم. موضوع فتنه سال 88 آن قدر از درجه اهمیت بالاست که مقام معظم رهبری با وجود گذشت بیش از چهار سال از آن ، همچنان بر تبلیغات منفی آن بر جامعه و گناه نابخشودنی اصحاب آن تاکید دارند. ایشان در دیدار با دانشجویان در ششم مرداد سال جاری سردمداران فتنه را به خاطر عذر خواهی نکردن برای این عمل زشت خود مورد شماتت قرار دادند و فرمودند : آن کسانی که فکر می کردند در انتخابات تقلب شده چرا برای مواجهه با تقلب ، اردوکشی خیابانی کردند ؟ چرا این را جواب نمی دهید ؟ صدبار سوال کردیم نه در مجامع عمومی ، نخیر ، به شکلی که قابل جواب دادن بوده ، اما جواب ندادند . خب چرا عذرخواهی نمی کنید ؟ چرا کشور را دچار این ضایعات کردید؟ علاوه بر تاکیدات مقام معظم رهبری ، اکثریت نمایندگان مجلس نیز اعلام کردند که به کسانی که مرز مشخصی با فتنه ندارد، رای اعتماد نخواهند داد. با این وجود در این لیست چند نفر مرتبط با فتنه وجود دارند. آقایان نامدارزنگنه ، آخوندی ، وزرای پیشنهادی برای وزارتخانه های نفت و راه و شهرسازی ، نمایندگان ستاد میر حسین موسوی در جلسه نمایندگان ستاد های انتخاباتی کاندیداهای ریاست جمهوری دهم با مقام معظم رهبری پس از انتخابات بودند.
ناگفته هایی از جلسه مسئولین ستاد های انتخاباتی سال 88 با رهبر انقلاب
در این جلسه این دو بر مخدوش بودن انتخابات تاکید داشتند . آقای آخوندی که خود در برگزاری انتخابات های قبل مسئولیت هایی داشته است. در این جلسه امکان جابه جایی آرا را رد کرد اما ادعای تقلب در انتخابات را مطرح کرد ؟ چون قبل از انتخابات آقای احمدی نژاد طوری وانمود کرده بود که رای به میر حسین رای به هاشمی و این یعنی تقلب؟! چند روز بعد از این جلسه و پس از سخنان تاریخی و فصل الخطاب مقام معظم رهبری در خطبه های نماز جمعه تهران در 29 خرداد، در 30 خرداد سال 88 ، آقایان نامدار زنگنه ، آخوندی ،در نامه ای خطاب به آقای لاریجانی رئیس مجلس (که اصل این نامه در 27 تیر و پس از خطبه های آقای هاشمی رفسنجانی در 26 تیر ، افشا شد) چنین می نویسند " به نظر ما آنچه در جامعه در جریان است ، معلول مدیریت ناصحیح فرآیندهای انتخابات به ویژه در دوره تبلیغات است. معترضان به نتایج که تعداد آن ها کم هم نمی باشد ، باید به رسمیت شناخته شوند . اصرار این افراد بر سخنان باطل خود پس از حماسه نهم دی نیز ادامه دارد به طوری که آقای آخوندی چند روز قبل از انتخابات سال جاری در سر مقاله روزنامه شرق در تاریخ یازدهم خرداد 1392 با تشکیک در فرآیند انتخابات بر ضرورت بازنگری در نحوه برگزاری انتخابات تاکید می کند. این دو نفر تا به امروز هیچ گاه در رسانه های جمعی و افکار عمومی از گفتار و کردار خود در فتنه عذر خواهی نکردند ، همین مسئله سبب شد مقام معظم رهبری نیز در اعضای جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام ، بیژن نامدار زنگنه را کنار بگزارند. علاوه بر موارد مذکور پرونده آقای نامدار زنگنه در جریان قرار داد کرنست در سال 1381 نشان میدهد که در زمان وزارت ایشان قرارداد فروش گاز به امارات چهارده برابر زیر قیمت بازارهای جهانی به امضا رسید که ابهامات زیاد در قرار داد سبب توقف اجرای آن در سال 1384 از سوی دیوان محاسبات شد. در میان اسامی وزرای پیشنهادی نام افرادی چون حجتی و نجفی برای وزارتخانه های جهاد کشاورزی و آموزش و پرورش هم به چشم می خورد که در جریان فتنه موضع مشخص نداشته و آقای حجتی هنوز هم عضو حزب منحله مشارکت است که این حزب به دستور دادگاه انقلاب اسلامی به علت نقش موثر در فتنه منحل اعلام شد از سوی دیگر برخی از اصحاب فتنه که بنا به سخن آیت الله صادق لاریجانی افعی جانشان گرما دیده و شرایط را برای بازگشت خود به صحنه محیا می بینند مخالفت شدید خود را با برخی از اعضای کابینه و به طور مشخص آقای رحمانی فضلی برای وزارت کشور اعلام کرده و به نحوی که برخی از تحلیل گران شرایط را برای بازگشت خود به صحنه مهیا می بینند ، مخالف شدید خود را با برخی از اعضای کابینه و به طور مشخص آقای رحمانی فضلی برای وزارت کشور اعلام کرده اند به نحوی که برخی از تحلیل گران این طیف مانند صادق زیبا کلام او را مصالحه روحانی با سایر مراکز قدرت می دادند. اما در فضای مجازی این فضای روشن تر است به گونه ای که جمعی از سایت های حامی فتنه کمپین مخالف با رحمانی فضلی برای وزارت کشور ، با شعار دولت تدبیر وامید دولت تحمیلی نسبت را ایجاد کرده اند و قصد تخریب اندک چهره های اصولگرا را دارند. درجمع بندی موارد مذکور امیدواریم مجلس محترم شورای اسلامی در عین حمایت و همکاری با دولت جدید ، از ورود کسانی که به نحوی مرتبط با فتنه عمیق سال 88 بوده اند به کابینه خودداری کند و به وظیفه خطیر خود در این برهه عمل نماید. ان شاء الله میثم حسنپور/ کارشناس ارشد علوم سیاسی [ سه شنبه 92/5/15 ] [ 7:41 عصر ] [ باران ]
[ نظرات () ]
دکتر روحانی تاکید کرده بود که در برنامه مدون من علاوه بر راه حل هایی برای رفع این مشکلات؛ راه حلهای کوتاه مدت یک ماه و 100 روزه برای حل مشکلات ومعضلات اقتصادی، اجتماعی و سیاست داخلی و خارجی پیش بینی شده است که ما می توانیم در یک فرصت کوتاه شاهد تحول اقتصادی باشیم.
![]() حجت الاسلام حسن روحانی در ایام تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری در برنامه "با دوربین" شبکه یک که با مردم ایران سخن می گفت؛ تاکید کرده بود که تنها بین 20 تا 40 درصد ظرفیت تولیدی کشور فعال است گفت: ما می توانیم این ظرفیتهای تولیدی را به 100 درصد برسانیم. وی خاطر نشان کرد: در برنامه مدون من علاوه بر راه حل های برای رفع این مشکلات؛ راه حلهای کوتاه مدتی یک ماه و 100 روزه برای حل مشکلات ومعضلات اقتصادی، اجتماعی و سیاست داخلی و خارجی پیش بینی شده است که ما می توانیم در یک فرصت کوتاه شاهد تحول اقتصادی باشیم.
حتی ترکان مشاور ارشد اقتصادی حسن روحانی در برنامه دیروز، امروز، فردا، تاکید کرد که وعده های آقای روحانی مبتنی بر کار کارشناسی بوده است. هرچند برخلاف تبلیغات صورت گرفته برخی از اطرافیان آقای روحانی سعی کردند در چند وقت اخیر با بزرگنمایی مشکلات کشور به گونه ای دیگر سخن بگویند. حتی آقای روحانی نیز در آخرین سخنان خود که در مجلس شورای اسلامی ایراد کردند، تنها صد روز زمان برای جمع آوری اطلاعات کشور تعیین کردند! و این در حالیست که این اطلاعات لااقل در اختیار نمایندگان طرفدار ایشان و مجمع تشخیص بوده است و به راحتی می توان تهیه کرد. با این تفاسیر، قول ها ، تاکیدات و وعده های آقای روحانی در امکان حل مشکلات در کوتاه مدت پیش از انتخابات و چند روز پس از انتخابات و متعاقب آن سخنان اخیر ایشان عینا در جدول ذیل نقل شده است.
تأکید دکتر روحانی در اولین نشست خبری بر عمل به وعده های انتخاباتی: (27 خرداد) "میخواهم بگویم که وعدههای انتخاباتی را فراموش نخواهم کرد از خدا میخواهم به من توفیق دهد تا به همه آنها عمل کنم. البته ملت توجه دارد که همه کارها بر مبنای زمان و طبق اولویتها دنبال خواهد شد. من خدا را گواه میگیرم در ایام انتخابات کمتر به فکر رقابت بودم و بیشتر تمرکزم روی مسائل کشور و سخنان زیبای ملت در کوی و برزن بودم."
منبع: دانا [ دوشنبه 92/5/14 ] [ 11:4 عصر ] [ باران ]
[ نظرات () ]
دفتر مطبوعاتی کاخ سفید بیانیهای درباره مراسم تحلیف حجت الاسلام حسن روحانی، رئیس جمهور ایران منتشر کرد که در آن آمده است: آمریکا آماده تعامل با ایران در موضوع هستهای است
گروه بین الملل «تیتریک» ؛ در بیانیه کاخ سفید آمده است: «همزمان با روزی که حجت الاسلام دکتر حسن روحانی به عنوان هفتمین رئیس جمهور جمهوری اسلامی ایران سوگند یاد کرد، بار دیگر به مردم ایران که در انتخابات کاری کردند تا صدایشان شنیده شود، تبریک عرض میکنیم.»
انتشار این بیانیه در حالی صورت گرفته است که مجلس نمایندگان آمریکا اواخر روز چهارشنبه لایحه تشدید تحریمها علیه ایران را تصویب کرد.
حجت الاسلام حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در مراسم تحلیف امروز، 13 مرداد در مجلس شورای اسلامی گفت: « ایران بهای سنگینی برای استقلال خود پرداخت کرده و همچنان برای عزت و سربلندی خود ارزش فراوانی قائل است.»
وی افزود: «گر چه تحریمها فشار اقتصادی زیادی بر مردم وارد کرده اما مشارکت فعال مردم در این انتخابات نشان داد که آنها در حراست از حقوق و منافع ملی خود جدی و هوشیار هستند.»
رئیس جمهور منتخب ایران همچنین با تأکید بر اینکه با تحریم نمیتوان ملت ایران به تسلیم واداشت خطاب به کشورهای غربی گفت: « به صراحت میگویم اگر پاسخ مناسب میخواهید نه با زبان تحریم که با زبان تکریم با ملت ایران سخن بگویید.»
در ادامه بیانیه کاخ سفید درباره مراسم تحلیف رئیس جمهور ایران آمده است: «خاطرنشان میکنیم که روحانی دلیل انتخاب شدن خودش را خواست مردم ایران برای تغییر دانست و امیدواریم که دولت با گرفتن تصمیمهایی که منجر به زندگی بهتر مردم ایران شود، این خواست آنها را برآورده کند.»
این بیانیه میافزاید: «تحلیف روحانی فرصتی است تا ایران سریعا برای حل و فصل نگرانیهای شدید جامعه بینالملل از برنامه هستهای آن کشور اقدام کند.»
در پایان بیانیه کاخ سفید آمده است: «در صورتی که دولت جدید راه تعامل اساسی و جدی در پیش بگیرد تا به تعهدات بینالمللیاش پایبند باشد و راه حلی صلحآمیز برای این موضوع پیدا کند، یک شریک مشتاق در آمریکا پیدا خواهد کرد.»
منبع : شبکه ایران
[ دوشنبه 92/5/14 ] [ 12:4 صبح ] [ باران ]
[ نظرات () ]
سه جریان عمده مخالف حکومت حضرت علی(ع) هر یک به روشی به دشمنی با حضرت پرداختند و برای دستیابی به اهداف خویش توطئه های فراوانی به راه انداختند. از این سه جریان، ناکثین از همه بیشتر در این راه پیش قدم بوده اند. اینها کسانی بودند که جزء اصحاب پیامبر و از اولین بیعت کنندگان با حضرت امیر(ع) بودند. سمبل این جریان طلحه و زبیر هستند. بررسی این جریان می تواند ما را در شناخت دشمنان داخلی انقلاب اسلامی که در لباس دوستی تیشه به ریشه انقلاب می زنند، یاری دهد. جریان ناکثین (پیمان شکنان) قصه دردناک خودی های بریده از آرمان ها است. ناکثین داستان عبرت آمیز برگزیدگانی است که دنیاطلبی، آنان را در مدار نفاق قرارداد و سرانجام به مبارزه با امام(ع) کشاند. این جریان آینه عبرت است. درسی برای تمامی کسانی که باور دارند دنیا محل امتحان است و ماده امتحانی آن، عشق به خداست.
حضرت علی(ع) یکی دیگر از روش های دشمنان را ایجاد شبهه در میان مردم می داند و معتقد است برای مردمی که به حقایق واقف نیستند، بزرگترین خطر، شبهه است، زیرا عامه مردم آنقدر قدرت تجزیه و تحلیل ندارند که باطل را تشخیص داده و لباس حق را از تن باطل برکنند و دشمنان نیز در پی همین فرصت هستند. [ یکشنبه 92/5/13 ] [ 3:23 عصر ] [ باران ]
[ نظرات () ]
|
||
[ طراح قالب : پیچک ] [ Weblog Themes By : PIcHaK.NeT ] |