سفارش تبلیغ
صبا ویژن
یک فنجان بصیرت
چه فرقی می کند. درعصر ارتباطات‌ نفس بکشم یا قرون وسطا. وقتی خبری ازتو نباشد. دوره جاهلیت است. اللهم عجل لولیک الفرج .... 
قالب وبلاگ
اظهارات مقام معظم رهبری درخصوص فاجعه تلخ منا و لزوم تشکیل کمیته حقیقت‌یاب درخصوص این حادثه، بازتاب‌ گسترده‌ای در رسانه‌های بین‌المللی داشته است.

گروه سیاسی«تیتریک»، حضرت آیت الله خامنه‌ای  در مراسم دانش آموختگی، تحلیف و اعطای سردوشی دانشجویان دانشگاه‌های افسری ارتش جمهوری اسلامی ایران در دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره) درخصوص حادثه منا سخن گفتند.

ایشان در اظهارات امروز خود با اشاره به حضور ده‌ها هزار نفر از حجاج ایرانی در مکه و مدینه، هشدار دادند: اندک بی‌احترامی به حجاج ایرانی و همچنین عمل نکردن دولت عربستان به وظایف خود در قبال بد‌ن‌های مطهر، موجب عکس‌العمل سخت و خشن ایران خواهد شد.

اظهارات اخیر ایشان در این جمع بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های عربی داشت.

شبکه خبری المیادین در گزارش خود با تمرکز بر سخنان مقام معظم رهبری درباره حادثه تاسف‌بار و خونین منا و سوء‌عملکرد مقام‌های سعودی در رسیدگی به قربانیان این فاجعه، نوشت فرماندهی کل قوای ایران در سخنان امروز هشدار داد اگر ریاض به وظیفه خود در برگرداندن اجساد قربانیان عمل نکند و در آن کوتاهی کند، عکس‌العمل ایران اسلامی خشن و سخت خواهد بود.

روزنامه السفیر نیز با پوشش سخنان رهبر انقلاب، نوشت آقای خامنه‌ای هشدار دادند که اگر عربستان اجساد قربانیان حج را برنگرداند یا به حجاج بی‌احترامی کند، با واکنش سخت ایران روبه‌رو خواهد شد.

خبرگزاری فرانسه نیز با بازتاب بخشی از بیانات امروز مقام معظم رهبری، گزارش داد رهبر ایران، عربستان سعودی را در صورت تحویل ندادن اجساد حجاج ایرانی، به واکنشی سخت و خشن تهدید کرد.

روزنامه لبنانی «النهار» نیز در گزارشی در این‌رابطه نوشت، آیت‌الله خامنه‌ای در سخنان امروز خود با اعلام اینکه «جاهلان عصر عید غدیر و عید قربان را برای ما به عزا تبدیل کرده‌اند»، عربستان سعودی را به واکنشی سخت و قاطع تهدید کرد.

روزنامه  فرامنطقه‌ای «القدس العربی» نیز با پوشش بخش‌هایی از اظهارات رهبر معظم انقلاب نوشت، آیت‌الله خامنه‌ای تشکیل کمیته حقیقت‌یاب درخصوص فاجعه منا را خواستار شده و به عربستان هشدار داد که به مسئولیت‌های خود در قبال قربانیان این حادثه عمل کند.

 پایگاه تحللی «العهد» نیز در گزارشی نوشت:مقام رهبری ایران در سخنانش بر ضرورت اجرای تحقیق در فاجعه منا با مشارکت ایران و کشورهای اسلامی تأکید کرد.

المنار نوشت، آیت‌الله خامنه‌ای گفتند: دولت عربستان در انتقال ابدان مطهر جان باختگان به وظایف خود عمل نمی کند و جمهوری اسلامی ایران نیز تاکنون با خویشتنداری و ادب اسلامی، حرمت برادری را در دنیای اسلام نگه داشته است، اما این را بدانند که اندک بی‌احترامی به ده‌ها هزار نفر از حجاج ایرانی در مکه و مدینه و عمل نکردن به وظایف برای انتقال اجساد مطهر، عکس العمل سخت و خشن ایران را در پی خواهد داشت.

خبرگزاری رسمی سوریه «سانا» نیز نوشت، آیت‌الله خامنه‌ای تأکید کردند که اگر ایران واکنشی نشان دهد اوضاع مقام‌های سعودی سخت‌تر خواهد شد.

شبکه «ال‌بی‌سی» لبنان نیز به پوشش سخنان امام خامنه‌ای پرداخت و نوشت ایشان با اشاره به لزوم تشکیل کمیته حقیقت‌یاب با حضور کشورهای اسلامی و از جمله ایران، گفتند: دولت عربستان در انتقال ابدان مطهر جان باختگان به وظایف خود عمل نمی‌کند.


[ پنج شنبه 94/7/9 ] [ 5:19 عصر ] [ باران ] [ نظرات () ]
جمهوری خواهان آمریکا طرح "قربانیان تروریسم ایران" را به مجلس آمریکا ارائه کردند.

[ پنج شنبه 94/7/9 ] [ 4:54 عصر ] [ باران ] [ نظرات () ]

نظام جمهوری اسلامی یک نظام مستقل است و از ابتدای انقلاب، سیاستهای خود را با صراحت دنبال کرده و از نهیب هیچ قدرتی و مخالفت با سیاستهای آن، واهمه ای ندارد.

چنان اقتداری ایجاد کنید که دشمن جرأت خیال تعرض هم نداشته باشد

گروه داخلی «تیتریک»، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (پنج شنبه) در دیدار مسئولان و فرماندهان ارتش جمهوری اسلامی، علت دشمنیها علیه انقلاب اسلامی را ایستادگی ملت ایران و صراحت و تسلیم نشدن در مقابل سیاستهای استکبار خواندند و تأکید کردند: نیروهای مسلح باید با شتاب در پیشرفتها و افزایش آمادگیهای خود، چنان اقتداری ایجاد کنند که دشمنان حتی جرأت نکنند خیال تعرض را به ذهن خود راه دهند. 

حضرت آیت الله خامنه ای، برنامه ریزی برای «فردای بهتر و پیشرفته‌تر ایران اسلامی» را در همه بخشها ضروری دانستند و گفتند: آینده کشور به دست جوانانی است که باید قدر آنها را دانست و برای آنکه ایران فردا بتواند تواناتر، مقتدرتر و با زبان گویاتر در منطقه و دنیا ظاهر شود، باید نسل بعد را آماده تر، مصم متر، دانشمندتر و شجاع تر پرورش داد.

رهبر انقلاب با اشاره به عقب ماندگیهای مزمن و تاریخی کشور در اثر حکمرانی عناصر وابسته به خصوص در دوران پهلوی، افزودند: پیشرفتهای امروز نیروهای نظامی در بخشهای مختلف بسیار ارزشمند است اما با توجه به عقب ماندگیها باید شتاب حرکت را افزایش داد و چنان اقتداری ایجاد کرد که دشمنان حتی جرأت نکنند خیال تعرض به مرزهای این کشور را به ذهن خود راه دهند.

ایشان مقاومت و ایستادگی ملت ایران در دوران هشت ساله دفاع مقدس را یک تجربه مهم و پیش روی همه دنیا خواندند و خاطرنشان کردند: نظام جمهوری اسلامی یک نظام مستقل است و از ابتدای انقلاب، سیاستهای خود را با صراحت دنبال کرده و از نهیب هیچ قدرتی و مخالفت با سیاستهای آن، واهمه ای ندارد.

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به دشمنیهای جدی و سنگین در مقابل حرکت مستقل و شگفتی ساز ملت ایران، گفتند: دشمن به دنبال تسلیم شدن نظام اسلامی است و با کوتاه آمدن در مقابل او، دشمنیها برطرف نمی شود.

رهبر انقلاب افزودند: سربرآوردن ملت مستقلی که با زورگویان و وابستگان به آنها مخالف است، برای نظام سلطه قابل تحمل نیست، بنابراین در مقابل این ملت دشمنی می کنند و تصور اینکه «اگر فلان حرف را نزنیم یا فلان کار را نکنیم و ملاحظه دشمن را بکنیم، دشمنیها کم می شود»، تصور نادرستی است.

ایشان با اشاره به استقبال ملتها و همچنین برخی دولتهای غیر وابسته از حرکت مستقل ایران، گفتند: ملتها از مشاهده پیشرفت و دفاع صریح ملت ایران از منافع خود در مقابل قدرتها به وجد می آیند و در سفرهای خارجی مسئولان جمهوری اسلامی نیز هر جایی که از طرف دولتها به مردم اجازه اظهار علاقه داده شد، در طرفداری از ایران و مواضع صریح آن، شور و غوغا به پا کردند.

حضرت آیت الله خامنه ای در بخش دیگری از سخنانشان، با اشاره به اهمیت پژوهش و پیشرفتهای تحقیقاتی در نیروهای مسلح، گفتند: ظرفیتهای بسیار خوبی در دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی کشور وجود دارد که باید ارتباطات علمی نیروهای مسلح با آنها تقویت شود.

رهبر انقلاب همچنین با تأکید بر اهمیت ورود به حوزه های ناشناخته نظامی و ابتکارات جدید، در خصوص رزمایشهای نظامی نیز خاطرنشان کردند: طراحی رزمایشهای نظامی باید  به فضای جنگ و واقعیتهای میدان جنگ نزدیک باشد و برای تمام امکانات و تواناییهای دشمن، پیش بینی و آمادگی وجود داشته باشد.

در ابتدای این دیدار، امیر دریادار سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش گزارشی از مجموعه ماموریتها و فعالیتهای نیروی دریایی در زمینه های ساخت تجهیزات، اطلاعات، عملیات، توسعه علم و دانش، فناوری اطلاعات، امنیت خطوط مواصلاتی و توسعه دریایی کشور بیان کرد.



[ پنج شنبه 94/7/9 ] [ 4:54 عصر ] [ باران ] [ نظرات () ]

مسئولان بعثه حج مصر خبر دادند که عربستان اجساد حجاجی را که هنوز شناسایی نشده‌اند در گوره

ای دست جمعی دفن می‌کند

گروه بین الملل «تیتریک»؛ با وجود اینکه هنوز برخی از قربانیان فاجعه ازدحام منا شناسایی نشده‌اند عربستان دفن دست کم 600 نفر در گورهای دست جمعی را آغاز کرده است.

روزنامه مصری «الیوم السابع»، به نقل از مسئولان بعثه حج مصر در عربستان گزارش دادند که مسئولان سعودی روز دوشنبه (امروز) از مسئولان بعثه‌های مختلف حج خواسته که در مراسم دفن دست جمعی قربانیان شناسایی نشده حضور داشته باشند.

عربستان در اقدامی عجیب ادعا کرده که اجساد قربانیان در حال فاسد شدن هستند و این کشور تصمیم دارد از آنها عکس برداری نکند و از بیم «انتشار بیماری‌های واگیردار» آنها را در گورهای دست جمعی بی نام و نشان دفن کند.

با این وجود بعثه حج مصر اعلام کرده که نگرانی دولت عربستان نسبت به انتشار بیماری‌های واگیردار را درک می‌کند و تأکید کرده سرنوشت دست کم 120 زائر مصری مشخص نیست.

از سوی دیگر با انتشار این خبر؛ واکنش‌های منفی زیادی به این اقدام عربستان صورت گرفته و کاربران عربی تأکید کرده‌اند که دولت عربستان با این اقدام تلاش می‌کند از بار مسئولیت پرداخت غرامت به خانواده‌های قربانیانی که هنوز شناسایی نشده‌اند شانه خالی کند.

پیش از این گفته شده بود عربستان قرار است ضمن عکسبرداری و ثبت اثر انگشت اجساد شناسایی نشده به خانواده‌های حجاج این فرصت را بدهد که اعضای خانواده خود را در این حادثه شناسایی کنند اما به نظر می‌رسد دولت این کشور با تعلل در قرار دادن قربانیان این حادثه در سردخانه‌ها مدعی شده اجساد فاسد شده و قابل شناسایی نیست بنابر این در اقدامی عجولانه و بدون در نظر گرفتن احساسات خانواده‌های قربانیان آنها را در گورهای بی نام و نشان دفن خواهد کرد.

در همین راستا برخی خانواده‌های مصری با شنیدن این خبر با تماس با سازمان حج این کشور نگرانی خود را نسبت به سرنوشت اعضای خانواده خود به مسئولان این کشور منتقل کرده و از این اقدام عربستان انتقاد کرده‌اند.

در فاجعه منا با وجود اینکه گزارش‌های غیر رسمی از مرگ دست کم 1500 نفر حاکی است وزارت بهداشت عربستان مرگ 769 و زخمی شدن 934 نفر در این حادثه را تأیید کرده است.

حمید محمدی معاون امور حج سازمان حج و زیارت ایران اعلام کرد بر اساس آخرین آمار تعداد کشته‌های ایرانی فاجعه منا به 169 نفر رسیده  و  298 نفر جزو مفقودین هستند.

منبع: فارس

[ دوشنبه 94/7/6 ] [ 7:55 عصر ] [ باران ] [ نظرات () ]

 

در طول سالهای مناسک حج هر بار خون مسلمانان از دستان آل سعود میچکد، لذا بی کفایتی عربستان کاملا محرز است.

[ دوشنبه 94/7/6 ] [ 5:37 عصر ] [ باران ] [ نظرات () ]

 

امام خامنه ای: فرهنگ، به معنای هوایی است که ما تنفّس میکنیم؛ شما ناچار هوا را تنفّس میکنید، چه بخواهید، چه نخواهید؛ اگر این هوا تمیز باشد، آثاری دارد در بدن شما؛ اگر این هوا کثیف باشد، آثار دیگری دارد

پایگاه بصیرت؛ گروه سیاسی/ مقام معظم رهبری صبح چهارشنبه مورخ 25/6/94 در دیدار هزاران نفر از فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سپاه را نعمت بزرگ الهی و پاسدار آگاه و بینای انقلاب اسلامی در مسائل داخلی و خارجی خواندند و با تبیین الزامات و ابعاد پاسداری از انقلاب اسلامی  افزودند: دشمن به امید واهی پایان یافتن انقلاب، در فکر نفوذ بخصوص نفوذ سیاسی - فرهنگی است که شناخت توطئه های دشمن، تقویت و استحکام روحیه انقلابی و حرکت مستمر به سمت تحقق آرمانها این هدف را ناکام خواهد گذاشت. در مقالة شماره قبل به بررسی ابعاد نفوذ سیاسی پرداختیم . در مقالة پیش رو سعی در واکاوی ابعاد نفوذ فرهنگی و اقتصادی داریم.

 

نفوذ فرهنگی

یکی از خط های نفوذی که مدتی کوتاه پس از پایان مذاکرات هسته ای از سوی طرف مقابل پیگیری شد، خط نفوذ فرهنگی بود. از منظر رهبر انقلاب فرهنگ از اقتصاد هم مهم تر است.«چون فرهنگ، به معنای هوایی است که ما تنفّس میکنیم؛ شما ناچار هوا را تنفّس میکنید، چه بخواهید، چه نخواهید؛ اگر این هوا تمیز باشد، آثاری دارد در بدن شما؛ اگر این هوا کثیف باشد، آثار دیگری دارد. فرهنگ یک کشور مثل هوا است؛ اگر درست باشد، آثاری دارد.» (01/01/93)

ادامه مطلب...

[ یکشنبه 94/7/5 ] [ 11:45 صبح ] [ باران ] [ نظرات () ]

برخی رسانه های عربی معتقدند، محمد بن سلمان، وزیر دفاع عربستان، در پشت پرده این حادثه قرار دارد و به دستور وی درب اصلی بسته شده است تا زمینه برکناری رقیبش، محمدبن نایف، مسئول برگزاری حج،را از قدرت فراهم کند

پایگاه بصیرت؛ گروه بین الملل: به دنبال بی تدبیری و بی کفایتی آل سعود عید مسلمانان تبدیل به عزا شد. روز پنج شنبه به دنبال ازدحام جمعیت در منا حدود 1300 تن از حجاج کشته و بیش از 2000  نفر دیگر زخمی شدند. طبق آخرین آمار، 136 تن از حاجیان ایرانی در این فاجعه دردناک جان باخته و تعداد مفقودین نیز با پیدا شدن تعدادی دیگر از حجاج کشورمان به 344 نفر رسیده است. این حادثه مرگبارترین فاجعه در 25 سال اخیر در مکه بود. خونبارترین این حادثه به دوم ژوئیه 1990 برگردد که در پی ازدحام جمعیت در یک زیرگذر در منا و قطع سیستم تهویه 1426 نفر در اثر خفگی جان باختند.

شیخ عبدالعزیز بن عبدالله آل شیخ، مفتی سعودی و رئیس هیات علمای این کشور در دیدار با محمد بن نایف بن عبدالعزیز، ولیعهد عربستان، حادثه جان باختن صدها زائر بیت الله الحرام در رمی جمرات در منا را «قضا و قدر» خواند. مفتی عربستان همچنین در این دیدار گفت: «شما در حادثه‌ای که رخ داده مسئول نیستید، چرا که تمام آنچه در اختیار و توان داشتید ارائه کردید، اما در مورد این حادثه کاری از عهده انسان بر نمی‌آید چرا که قضا و قدری بوده که انسان در آن نقش نداشته و به هر حال رخ می‌داد!»

در مورد این فاجعه که می توان آن را جنایت سعودی ها نامید روایت های زیادی منتشر شده است. برخی این حادثه را عمدی می دانند و آن را به رقابت بین شاهزاده های سعودی و جنگ قدرت مرتبط می دانند و برخی نیز متمرکز شدن ??ل سعود بر روی جنگ یمن را باعث سهل انگاری عربستان در این فاجعه می دانند. در این مطلب سعی می شود ابعاد مختلف این مسئله روشن شود.

 

فاجعه منا، نتیجه جنگ قدرت شاهزادگان سعودی

از زمانی که ملک عبدالله فوت کرد و قدرت را به سلمان، شاهزاده بیمار و فراموشکار عربستان سپرد تغییرات زیادی در عرصه داخلی و خارجی عربستان روی داده است. ملک سلمان پس از به قدرت رسیدن با انجام کودتایی، مقرن بن عبدالعزیز را از ولیعهدی برکنار و محمد بن نایف را ولیعهد عربستان کرد. این اقدام پادشاه جدید در واقع در جهت زمینه سازی برای به قدرت رسیدن محمد بن سلمان، پسر خود برای رسیدن به پادشاهی انجام گرفت، چرا که وی پسرش را علیرغم آن که تجربه چندانی نداشته به عنوان وزیر دفاع و جانشین ولیعهد انتخاب کرد. ملک سلمان با تشویق پسرش، متعب بن عبدالله رئیس گارد ملی را به حاشیه راند تا از هر نظر شرایط را برای انتقال قدرت به پسرش مهیا کند. در ماه های اخیر نیز جنگ یمن با طراحی و هدایت محمد بن سلمان شروع شد و آل سعود را همچنان در باتلاقی بزرگ گرفتار کرده است.

تنها مانع برای رسیدن محمد بن سلمان وجود رقیبی قدرتمند به نام محمد بن نایف است که وزیر کشور و ولیعهد می باشد. در ماه ها اخیر خبرهای زیادی در مورد  احتمال توطئه محمد بن سلمان علیه محمد بن نایف شنیده شده است. در همین جهت، برخی رسانه ها نیز حادثه اخیر منا را در جهت برکناری محمد بن نایف، که مسئول برگزاری مراسم حج است، تحلیل کرده اند. رسانه‌های سعودی در مطالب خود تصریح دارند که این حادثه نتیجه ازدحام جمعیت بوده است، ولی برخی از رسانه‌های منطقه با در کنار هم قراردادن حادثه اخیر و ماجرای سقوط جرثقیل و آتش گرفتن هتلی در مکه تصریح دارند که این حوادث خونین در کمتر از دو هفته اتفاقی نیست و دست‌های پشت پرده، عامل این حادثه بوده است. بسیاری از ناظران تصریح دارند که دلیل این حوادث اختلافات درونی و رقابت‌ میان شاهزدگان در خانواده سلطنتی عربستان است تا با سیاستی ماکیاولیستی، مسئولان حج امسال را در شرایط دشواری قرار دهند.

روزنامه الدیار گزارش داده که محمد بن سلمان، وزیر دفاع و جانشین ولیعهد عربستان در پشت پرده این حادثه قرار دارد و به دستور وی درب اصلی بسته شده است. این تحلیل زمانی به واقعیت نزدیک تر می‌شود که دریابیم مسئول برگزاری حج وزیر کشور و ولیعهد عربستان یعنی محمد بن نایف است که به نوعی رقیب اصلی محمد بن سلمان در راس هرم قدرت و رسیدن به جایگاه پادشاهی به حساب می‌آید. این که گمان کنیم محمد بن سلمان با بستن درب به روی حاجیان بدون اهداف سیاسی چنین کاری را انجام داده باشد امری دور از ذهن است و به عقیده برخی از ناظران وی این اقدام را با هدف تضعیف جایگاه محمد بن نایف انجام داده است. چرا که نایف به دلیل موفقیتش در مبارزه با القاعده در زمان معاونت وزرات کشور در سال‌های پس از 11 سپتامبر دارای اعتباری ویژه در میان خانواده سلطنتی و شخصیت‌های غربی است  و حالا با فاجعه امسال موقعیتش بیش از پیش تضعیف می‌شود.

البته چنین اقداماتی در عربستان بی‌سابقه نیست، چرا که دو سال قبل هم در آتش‌سوزی ساختمان وزارت کشور عربستان در ریاض که منجر به کشته و زخمی شدن ده‌ها نفر شد، به سرعت احمد بن عبدالعزیز، وزیر وقت کشور، در موضع ضعف قرار گرفت و ملک عبدالله پادشاه متوفی سعودی وی را از قدرت برکنار کرد. بعدها تحولات داخلی عربستان به سمت و سویی رفت که نشان داد ماجرای آتش سوزی توطئه‌ای برای کنار زدن احمد بن عبدالعزیز از قدرت بوده است تا وی از گزینه اصلی جانشینی عبدالله خارج شود و شانس پسر پادشاه افزایش یابد.


تاثیر جنگ یمن در حادثه منا

عربستان از فروردین ماه سال جاری مردم مظلوم یمن را مورد هجوم وحشیانه خود قرار داده است. بنا بر اطلاعات منتشر شده بیش از 5 هزار یمنی در اثر این جنگ تاکنون شهید شده اند. این در حالی است که دخالت عربستان در یمن مصداق کامل تجاوز به یک کشور دیگر است و در این راه هیچ نهاد حقوق بشری جانب مردم مظلوم یمن را نگرفته است. در شش ماه اخیر، عربستان تمام توان نظامی، مادی، تشکیلاتی و رسانه ای خود را برای شکست انقلابیون یمن به کار گرفت، اما تاکنون نه تنها به نتیجه نرسیده است، بلکه در باتلاق یمن نیز گرفتار شده است. از این رو مقامات سعودی به جای تمرکز بر تامین امنیت زائران خانه خدا به فکر تخریب خانه های یمنی ها و آوار بیشتر بمب بر سر آنان هستند. عربستان کشوری پیشرفته نیست که توانایی اداره و مدیریت چندین بحران و حادثه بزرگ را با یکدیگر داشته باشد. این کشور تنها با دلارهای نفتی خود توانسته است تجهیزات و سلاح های مدرن وارد کند، بدون این که نیروی متخصص برای به کارگیری این تجهیزات را داشته باشد. نتیجه چنین امری به وجود آمدن بحران و فاجعه در شرایط حساس می شود.

 در واقع عربستان اگر جنگ با یمن را همزمان با عید قربان تعطیل می کرد و نیرو و توانش را بر تامین امنیت حجاج قرار می داد، شاید می توانست از وقوع حادثه منا جلوگیری کند. اما این کشور حتی در ایام حج نیز مردم مظلوم یمن را قتل عام کرد و فاجعه منا را به وجود آورد.

نتیجه

اگر این حادثه تعمدا صورت گرفته باشد، عربستان سعودی از کمترین صلاحیت برای برگزاری مراسم حج برخوردار نیست، چرا که مراسم حج را فرصت تسویه حساب منازعات سیاسی داخلی قرار داده است و این نگاهی ضد دینی به مراسم حج است و چنانچه این موضوع اثبات شود، مسلمانان نباید از محاکمه حکام سعودی چشم پوشی کنند.

سعودی ها وظیفه تامین امنیت مراسم حج را به عهده دارند و در هر صورت باید مسئولیت این حادثه و فاجعه را بپذیرند. برخی رسانه ها در این میان با نگاه به سابقه ال سعود، تئوری توطئه را مطرح کرده اند که به نظر می رسد چندان عجیب نباشد. موسم حج برای شخص پادشاه بسیار دارای اهمیت است و لطمه دیدن این وجهه، هزینه بسیار زیادی از نظر فرهنگی برای خانواده سلطنتی دربر دارد و بی‌شک پادشاه می‌تواند به بهانه این فاجعه، بدون فشار آمریکا که حامی محمد بن نایف است، وی را از قدرت کنار بزند. آیا عربستان با تحمیل هزینه کشتار حجاج، به دنبال رسیدن به منفعتی بزرگتر است که همانا برکناری محمد بن نایف و به قدرت رساندن محمد بن سلمان می باشد؟

اگر پاسخ قاطعی به این سؤال داده نشود، باز همچنان عربستان مسئول اصلی این فاجعه است چرا که با تمرکز بر جنگ یمن، اقدامات لازم را در راستای تامین امنیت حجاج انجام نداده و این موضوع بی کفایتی آل سعود برای اداره مراسم حج را می رساند. بنابراین شاید وقت آن رسیده است که کشورهای اسلامی با اتحاد، مسئولیت اداره حج را به صورت مشترک به دست بگیرند و آن را از دست شاهزاده های خوشگذران سعودی خارج کنند./

 
شناسه مطلب : 279506|

[ یکشنبه 94/7/5 ] [ 11:43 صبح ] [ باران ] [ نظرات () ]
<< مطالب جدیدتر           

.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

قُل هٰذِهِ سَبیلی أَدعو إِلَى اللَّهِ ۚ عَلىٰ بَصیرَةٍ أَنا وَمَنِ اتَّبَعَنی ۖ وَسُبحانَ اللَّهِ وَما أَنا مِنَ المُشرِکینَ﴿۱۰۸﴾ یوسف بگو: «این راه من است من و پیروانم، و با بصیرت کامل، همه مردم را به سوی خدا دعوت می‌کنیم! منزّه است خدا! و من از مشرکان نیستم!»
لینک دوستان
امکانات وب


بازدید امروز: 15
بازدید دیروز: 47
کل بازدیدها: 1043876
  • قالب بلاگ اسکای | اس ام اس دون