یک فنجان بصیرت
چه فرقی می کند.
درعصر ارتباطات نفس بکشم یا قرون وسطا.
وقتی خبری ازتو نباشد.
دوره جاهلیت است.
اللهم عجل لولیک الفرج ....
|
کوثر یعنى بسیار زیاد وفراوان و به همین دلیل به مرد سخاوتمند و بسیار بخشنده نیز کوثر گفته مى شود.
در متون اسلامى چنین آمده است که: وقتى سوره «کوثر» بر نبى اکرم(ص) نازل گردید، امیرمؤمنان(ع) از نبى اکرم(ص) سؤال کرد که «کوثر» را براى ما توضیح بفرمایید که چیست؟ حضرت(ص) فرمودند: «نهرى است در بهشت برین که آبش بسیار زلال و شیرین و گوارا است» و در برخى از متون روایى آمده است که این نهر اختصاص به پیامبربزرگوار اسلام(ص) دارد و همچنین در برخى از متون اسلامى آمده است که نبى اکرم(ص) به امیرمؤمنان دست زدند وفرمودند: «این نهر براى من و تو و دوستداران تو بعد از من است». در این راستا به نگرش علامه مجلسى نیز عنایت بفرمایید. ایشان در بحارالانوار، ج 8، ص 27 مى فرماید: اعتقاد ما درباره حوض کوثر چنین است: الف) آن یک حقیقت است. ب ) اختصاص به پیامبر بزرگوار اسلام(ص) دارد. ج ) سرپرست آن امیرمؤمنان(ع) است و او است که دوستداران خویش را از آن سیراب نموده و دشمنانش را از آن ممانعت خواهد کرد. د ) هر کس از آن بنوشد هرگز پس از آن تشنه نخواهد شد.
نتیجه آن که آنچه در حدیث ثقلین به عنوان حوض کوثر اشاره شده همین کوثر است که هم در قرآن مجید ذکر شده " انا اعطیناک الکوثر" و هم در متون روایى با وصف مزبور آمده است و همانگونه که در بیان علامه مجلسى آمده ماشیعیان نسبت به حوض کوثر چنین اعتقادى داریم. منبع: جام نیوز [ یکشنبه 92/11/27 ] [ 11:34 صبح ] [ باران ]
[ نظرات () ]
حسامالدین آشنا در نامهای خطاب به رئیس رسانه ملی ادعای این رسانه مبنی بر حضور مشاور رئیس جمهوری با پوشش غربی در اجلاس داووس را «اشاعه اکاذیب» خواند.
حسام الدین آشنا در نامه ای به سید عزت الله ضرغامی نوشت که در بخش «در گوشی» برنامه گزارش هفتگی شبکه یک سیما، عکسی پخش شد که ادعا شده است مشاور رییس جمهوری با پوشش غربی در اجلاس داووس حاضر شده که این امر اشاعه اکاذیب است. متن کامل نامه نماینده قوه مجریه در شورای نظارت بر صدا و سیما به شرح زیر است:
برادر گرامی جناب آقای مهندس ضرغامی
ریاست محترم سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
سلام علیکم
به اطلاع شریف می رساند برنامه گزارش هفتگی که در تاریخ 25/11/92 از شبکه یک پخش شده است مشتمل بر اشاعه اکاذیب بوده است: در بخش «درگوشی» با پخش عکس ادعا شده است مشاور رییس جمهور با پوشش غربی در اجلاس داوودس حاضر شده است. متن خوانده شده روی تصویر عینا به شرح زیر است: «این عکس عکسی از اجلاس داووس منتشر شده که در اون یکی از مشاورای رییس جمهوری با کراوات و پوشش غربی مشاهده می شد ...اما وقتی کسی عنوان مشاور رییس جمهور یه کشور رو یدک می کشه بد نیس متناسب با پروتکل های اون کشور لباس بپوشه و در نشست های بین المللی شرکت کنه. فک نکنیم این درخواست خیلی زیادی باشه.» از آنجا که بارها به صورت شفاهی و کتبی به آن سازمان محترم تذکر داده شده است انتصابات ریاست محترم جمهوری صرفا از طریق سایت رسمی دفتر ریاست جمهوری اعلام می شود، اصرار بر خلق مشاور و سپس همراه کردن وی با هیات همراه رییس جمهور در داووس و در نهایت نقد پوشش ایشان را نمی توان اشتباهی عادی تلقی کرد. مستدعی است دستور فرمایید ضمن اصلاح مصداق در اولین برنامه، نسبت به اصلاح رویه نیز اقدام عاجل صورت بگیرد. با احترام حسام الدین آشنا نماینده قوه مجریه در شورای نظارت بر صدا و سیما رونوشت: شورای محترم نظارت بر صدا و سیما دفتر ریاست محترم جمهوری [ شنبه 92/11/26 ] [ 7:43 عصر ] [ باران ]
[ نظرات () ]
رسانه هایی که تاکنون دوستی آنها برای کشور ثابت نشده است امروز به دنبال بهره برداری های سیاسی خود از گروگان گرفته شدن مرزبانان ایرانی توسط گروهک جیش الظلم هستند.
کمپین «آزادی سربازان ایرانی» پنج روز است که در شبکه های اجتماعی به ویژه توییتر فارسی شکل گرفته است.
این کمپین با هدف آزادی 5 سربازی ایرانی گروگان گرفته شده توسط گروهک «جیش العدل» یا همان باقی مانده گروهک تروریستی «عبدالمالک ریگی» شکل گرفته است. رسانه هایی که امروز دایه عزیزتر از مادر شده اند و از حقوق سربازان ایرانی دفاع می کنند، قبلاً در مقابل جنایت های سردسته گروهک جیش الظلم! سکوت کرده و حتی گاهی این رسانه ها تریبونی برای اظهار نظر عبدالمالک ریگی شده بودند. سابقه دیرینه این رسانه ها نشان می دهد که هرگاه در مسأله ای در کشور مان دخالت کرده و در مورد آن اظهار نظر کردند، قصد بهره برداری های سیاسی خود را داشتند. به عنوان مثال در جریان فتنه 88، این رسانه ها با بزرگ کردن تعداد کشته و زخمی های فتنه 88 و همچنین القای این موضوع که این کشته ها کار نظام بوده است به دنبال ایجاد نا امنی بیشتر در کشور بودند. قطعاً این سربازان که در دفاع از مرزها به دست این گروهک تروریستی افتادهاند، فرزندان کشور هستند و تلاش مسئولین در جهت آزادسازی آنها بر هیچ کس پوشیده نیست. نکته جالب این است که رسانه های اپوزیسیون با تبلیغات گسترده ای این کمپین را معرفی می کنند و از این طریق سعی در القای عدم تلاش دولت برای آزادسازی این گروگان ها دارند. باید دید تعیین شرط از سوی گروهک تروریستی جیش الظلم! برای آزادسازی این گروگان ها به چه منظور صورت گرفته و پشت پرده آن چیست؟ نکته جالب این است که هم این گروهک ها به طور مستقیم از سوی آمریکا حمایت می شوند هم رسانه هایی که پرچم حمایت از گروگان ها را بلند کرده اند، آلت دست آمریکا و هم پیمانانش هستند. رسانه هایی که تاکنون دوستی آنها برای کشور ثابت نشده است امروز به دنبال بهره برداری های سیاسی خود از این موضوع هستند.
منبع: دانا [ شنبه 92/11/26 ] [ 7:38 عصر ] [ باران ]
[ نظرات () ]
[ شنبه 92/11/26 ] [ 7:37 عصر ] [ باران ]
[ نظرات () ]
واژه صبر و مشتقات آن 103 بار در قرآن به کار رفته که نشان از اهمیت ویژه این حرکت اخلاقی از دیدگاه دین مبین اسلام و قرآن کریم دارد. در باب ارزش والای صبر همین بس که قرآن در آیات متعددی با عبارت «الله مع الصابرین»، «إنّ الله یحبّ الصابرین» و عبارات دیگر به آنان مژده میدهد که خداوند با صابران همراه است و آنان را بسیار دوست دارد، و در بیان علت رسیدن بعضی از بنی اسرائیل به مقام امامت و هدایت مردم می فرماید:«وَ جَعَلْنا مِنْهُمْ أَئِمَّةً یَهْدُونَ بِأَمْرِنا لَمَّا صَبَرُوا وَ کانُوا بِآیاتِنا یُوقِنُونَ»«و از آنان امامان (و پیشوایانى) قرار دادیم که به فرمان ما (مردم را) هدایت مىکردند؛ چون شکیبایى نمودند، و به آیات ما یقین داشتند.» این آیه و آیات بعد که در وصف صبر بر گرسنگی و ایثار طعام امام علی(ع) و خانواده ایشان نازل شده است، به پاداش آن اشاره نموده و نعمتهای بهشتی را که به خاطر صبر به آن بزرگوارن داده شده، بیان میکند، و این خود بیانگر نشانه ای بر پاداش عظیم و منزلت صابران در درگاه خداوند است. خداوند صبر را از ویژگی صاحبان عقل توصیف می کند/صبر در صورتی ارزشمند است که برای کسب رضای الهی باشد به هر حال انسان و محل زندگی او به نحوی آفریده شده که با آفات، کمبودها، موانع و مصیبتهای فراوانی همراه است و همیشه آفات و مصائبی در اموال، عزیزان، دوستان و... در کمین نعمتهاست که موجب از دست دادن آنها میشود؛ از سویی دیگر انسان در معرض حملات شدید تمایلات نفسانی است که همه این موارد ابزار آزمایش انسان توسط خدای متعال به شمار می آیند همانگونه که قرآن می فرماید«وَ نَبْلُوَکُمْ بِالشَّرِّ وَ الْخَیْرِ فِتْنَةً وَ إِلَیْنا تُرْجَعُون» یعنی«و شما را با بدیها و خوبیها آزمایش مى کنیم و سرانجام بسوى ما بازگردانده مى شوید!» در این میان بر اساس آیات و روایات، تنها کسانی از میان موانع و مشکلات، سلامت به مقصد می رسند که با صبر، به قضای الهی راضی شده و تمایلات نفسانی را حبس نموده، و تسلیم امر خداوند گشتند. مصائب گوناگون آنان را از شکر، اطاعت و عبادت خداوند باز نداشته و با وجود تمام مشکلات، خود را به انجام وظایف الهی وادار سازند. خداوند در قرآن کریم در موارد مختلف به شکلهای گوناگون به این موضوع پرداخته و انسانها را با جایگاه و ارزش صبر آشنا ساخته است؛ همچنین به صابرین همراهی و یاری خود را در مراحل سخت زندگی، وعده داده و نعمتهای ویژهای عنایت کرده است:«وَ بَشِّرِ الصَّابِرین... أُولئِکَ عَلَیْهِمْ صَلَواتٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَ رَحْمَةٌ وَ أُولئِکَ هُمُ الْمُهْتَدُون» از نظر قرآن، صبر در صورتی ارزشمند است که به قصد تقرب و برای کسب رضای الهی باشد که خداوند صبر را از ویژگی صاحبان عقل توصیف می کند و در این باره چنین می فرماید:«إِنَّما یَتَذَکَّرُ أُولُوا الْأَلْباب... وَالَّذینَ صَبَرُوا ابْتِغاءَ وَجْهِ رَبِّهِمْ وَ أَقامُوا الصَّلاةَ... اُولئِکَ لَهُمْ عُقْبَى الدَّار» بیان پیامبر(ص) در نسبت صبر و عقل در گفتگو با شمعون راهب همچنین روایات اسلامی بر همراهی صبر و عقل تصریح دارد. به طور نمونه در روایتی «شمعون راهب از پیامبر(ص) پرسید: به من بگو عقل چیست و چگونه است. چه چیز از آن منشعب مى شود و چه چیز منشعب نمى شود. اقسام و انواع عقل را برایم توصیف نما؟ رسول خدا(ص) فرمود: «همانا عقل، زانوبندى است بر نادانى و نفس [امّاره] مانند پلیدترین جانوران است که اگر پایش بسته نشود، بیراهه مىرود و سرگردان مى شود، پس عقل زانوبند نادانى است. براستى، خداوند عقل را آفرید و به او فرمود: رو کن و او رو کرد؛ سپس فرمود: برگرد و او برگشت، آنگاه خداى تبارک و تعالى به او فرمود: به عزّت و جلالم سوگند که من آفریدهاى از تو بزرگتر و فرمانبردارتر نیافریدم، به تو آغاز کنم و تو را به درگاه خود برگردانم، معیار پاداش و کیفر تویى، پس، از عقل، بردبارى نشأت گرفت و از بردبارى، دانش و از دانش، هوشیارى و از هوشیارى، پاکدامنى و از پاکدامنى، خویشتندارى و از خویشتندارى، حیا و از حیا، وقار و از وقار، پایدارى بر کار خوب و از پایدارى بر کار خوب، بیزارى از کار بد، و از بیزارى از کار بد، پیروى از اندرزگو، پس این ده دسته از انواع اخلاق نیکو است و هر کدام از این ده دسته، ده نوع دیگر را در بر دارد ...» مراتب صبر بنابر روایات نقل شده از پیامبر اکرم(ص)، صبر دارای سه مرتبه است؛ اول «صبر بر مکروهات و مصایب»؛ که شکیبایی انسان در برابر حوادث تلخ و ناگوار مثل خسارات مالی، مرگ عزیزان، بیماری و... از جمله مراتب صبر است که قرآن کریم از آن اینگونه یاد کرده است:«وَ لَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَراتِ وَ بَشِّرِ الصَّابِرین الَّذینَ إِذا أَصابَتْهُمْ مُصیبَةٌ قالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ راجِعُون». دوم «صبر بر طاعت» است؛ تکالیفی که خدای متعال بر عهده بندگان قرار داده، با دشواریهایی همراه است؛ لذا ممکن است انسان به خاطر دشواری در انجام آن کوتاهی کرده و آن را ترک کند؛ از این رو قرآن کریم انسانها را به صبر بر امتثال وظایف دینی توصیه کرده است:«رَبُّ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ ما بَیْنَهُما فَاعْبُدْهُ وَاصْطَبِرْ لِعِبادَتِه». سومین مرتبه «صبر در معصیت» است که بالاترین مرحله از صبر است و آن ایستادگی در برابر شعلههای سرکش شهوات و هیجانهای برخاسته از هوی و هوس و یا مقامات دنیوی است؛ چراکه بیشتر انسانها در برابر فقر و گرفتاری طغیان نمیکنند؛ ولی وقتی خدا مقام، پول و صحّت بدن بدهد، آن وقت خیلی سخت است که خودش را سالم نگه دارد و صبر پیشه کند و این نعمت موجب غفلت و معصیت او نگردد. از این قسم به صبر بر نعمت نیز تعبیر می کنند. قرآن کریم در این باره می فرماید:«وَ لَئِنْ أَذَقْناهُ نَعْماءَ بَعْدَ ضَرَّاءَ مَسَّتْهُ لَیَقُولَنَّ ذَهَبَ السَّیِّئاتُ عَنِّی إِنَّهُ لَفَرِحٌ فَخُورٌ إِلاَّ الَّذینَ صَبَرُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحات» یعنی «و اگر بعد از شدّت و رنجى که به او رسیده، نعمتهایى به او بچشانیم، مىگوید: مشکلات از من برطرف شد، و دیگر باز نخواهد گشت! و غرق شادى و غفلت و فخرفروشى مىشود... مگر آنها که (در سایه ایمان راستین،) صبر و استقامت ورزیدند و کارهاى شایسته انجام دادند.» صبر در برابر معصیتها و هوای نفس آنقدر عظیم است که حتی یوسف نبی(ع) نیز خود را از شرّ آن ایمن ندانسته و به خدا پناهنده می شود:«وَ ما أُبَرِّئُ نَفْسی إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلاَّ ما رَحِمَ رَبِّی». صبر در روابط اجتماعی یکی از اقسام صبر، بردباری در روابط اجتماعی است. انسانها در زندگی خود با افکار و عقاید گوناگونی، موافق یا مخالف برخورد می کنند، که به لحاظ اهمیت، انسان را به موضع گیری های متفاوتی وادار می کند؛ لذا قرآن کریم به مؤمنان سفارش می کند که برای مقابله با عقاید باطل و رفتار خشونت آمیز دشمنان اسلام، صبر پیشه کنند و به بهترین وجه به مقابله با آنها برخیزند:«ادْفَعْ بِالَّتی هِیَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذی بَیْنَکَ وَ بَیْنَهُ عَداوَةٌ کَأَنَّهُ وَلِیٌّ حَمیمٌ وَ ما یُلَقَّاها إِلاَّ الَّذینَ صَبَرُوا وَ ما یُلَقَّاها إِلاَّ ذُو حَظٍّ عَظیمٍ» یعنی «بدى را با نیکى دفع کن، ناگاه (خواهى دید) همان کس که میان تو و او دشمنى است، گویى دوستى گرم و صمیمى است! امّا جز کسانى که داراى صبر و استقامتند، به این مقام نمى رسند، و جز کسانى که بهرهی عظیمى (از ایمان و تقوا) دارند، به آن نایل نمىگردند!». از پیامبر اکرم(ص) نقل شده است که میفرماید: نصف ایمان صبر و نصف دیگر آن شکر است. به این معنا که انسان در زندگی، یا در آسایش است، که باید در آن حال شکرگزار باشد، یا در حال سختی و گرفتاری است که باید صبور باشد. از سوی دیگر، «صبر بر طاعت»، «صبر در معصیت» و «صبر در مصیبت» تقریباً تمامی رفتارهای دینی را پوشش میدهد. کسی که میخواهد دیندار خوبی باشد باید از صفت صبر برخوردار باشد. ارزشمند بودن هدف (ارزشمندی زندگی اخروی)،مشخص بودن هدف (رضایت خداوند)، اشتیاق رسیدن به هدف (دستیابی به پاداشهای دنیوی و اخروی)، ترس از شکست (ترس از عذاب جهنم).... از پایههای روانشناختی صبر توصیف شده است. در واقع اگر هدف مشخص نباشد، فرد نمیداند چرا و به چه دلیلی باید سختیها را تحمل کند، در نتیجه نمیتواند صبر کند. از اینرو، در قرآن به هدف صبر اشاره شده است: (وَ الَّذینَ صَبَرُوا ابْتِغاءَ وَجْهِ رَبِّهِمْ وَ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ أَنْفَقُوا مِمَّا رَزَقْناهُمْ سِرًّا وَ عَلانِیَةً وَ یَدْرَؤُنَ بِالْحَسَنَةِ السَّیِّئَةَ أُولئِکَ لَهُمْ عُقْبَی الدَّارِ( (رعد: 22) از نظر یک مؤمن بالاترین هدف، جلب رضایت پروردگار است. صبر مانند هر رفتار دیگر نیاز به انگیزه دارد. اولین چیزی که ایجاد انگیزه میکند هدف است.پیامبران بزرگ الهی که پیشقراولان صبر بودند، هدف مشخصی برای صبر خود داشتند. قرآن در مورد پیامبر گرامی اسلام میفرماید: (وَ اصْبِرْ وَ ما صَبْرُکَ إِلاَّ بِاللَّهِ وَ لا تَحْزَنْ عَلَیْهِمْ وَ لا تَکُ فِی ضَیْقٍ مِمَّا یَمْکُرُونَ) شکیبایی پیشه کن و این شکیبایی تو جز برای خدا نمی تواند باشد. فرد زمانی میتواند صبر کند که سختیها را تحمل نماید، و در راه رسیدن به هدف سخت تلاش کند که آن هدف در نظرش ارزشمند باشد. قرآن هدف صبر را «جلب رضایت خداوند» بیان میکند و ارزشمندی این هدف را اینگونه نشان میدهد: (ما عِنْدَکُمْ یَنْفَدُ وَ ما عِنْدَ اللَّهِ باقٍ وَ لَنَجْزِیَنَّ الَّذِینَ صَبَرُوا أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ ما کانُوا یَعْمَلُونَ) از آن رو که خداوند متعال خود روان بشر را سرشته و میداند که انسان تنها به خاطر «هدف ارزشمند» میتواند صبر پیشه کند، در اینجا به فنای داشتههای انسان و بقای عطایای خود اشاره نموده و ارزشمندی آنها را نشان میدهد. در انتهای آیه نیز به ارزشمندی پیامد صبر اشاره دارد. افرادی که صبر ندارند به متاع دنیا توجه دارند، ولی افراد صبور به پاداشهای اخروی خداوند توجه دارند که ارزشمندی و ماندگاری آنها صبر را برای آنان امکان پذیر میسازد. اگر کسی مشتاق رسیدن به چیزی باشد، سختیهای رسیدن به آن را تحمل خواهد کرد. این اشتیاق لازمه ارزشمندی واقعی هدف نیست. ممکن است هدفی در واقع ارزشمند باشد ولی فرد اشتیاقی به رسیدن آن نداشته باشد؛ در نتیجه، دشواریهای رسیدن به آن را تحمل نخواهد کرد. حضرت امیرالمؤمنین(ع) یکی از پایههای صبر را اشتیاق میداند: «فَالصَّبْرُ مِنْ ذَلِکَ عَلَی أَرْبَعِ شُعَبٍ عَلَی الشَّوْقِ ... فَمَنِ اشْتَاقَ إِلَی الْجَنَّةِ سَلَا عَنِ الشَّهَوَاتِ» در این حدیث، امام علی(ع)به صورت واضح و روشن یکی از پایههای روانشناختی صبر را شوق و رغبت دانسته است. قرآن کریم مکرراً آثار و پیامدهای دنیوی و اخروی صبر را بیان فرموده است. توجه انسان به این پیامدها شوق و رغبت انسان را برمیانگیزد: (إِنَّما یُوَفَّی الصَّابِرُونَ أَجْرَهُمْ بِغَیْرِ حِساب)؛ بیتردید پاداش شکیبایان بدون حساب و به طور کامل داده میشود. ترس از شکست (ترس از عذاب جهنم) نیز یکی دیگر از پایه های روان شناختی صبر است؛ از آموزههای اسلامی این ایده به دست میآید که شوق به تنهایی انسان را به مسیری سوق نمیدهد، بلکه ترس نیز لازم است. مثلاً درباره رابطه انسان با خدا باید تعادل بین خوف و رجاء را در نظر داشت. ترس مطلق از خداوند به ناامیدی و رها کردن عمل میانجامد و امیدواری مطلق به خداوند بیخیالی و رهاکردن عمل را در پی دارد. خویشتنداری و تحمل مشکلات زمانی به راحتی برای انسان امکانپذیر است که نه تنها رسیدن به هدف مزایایی برای انسان در پی داشته باشد، بلکه نرسیدن به آن انسان را با مخاطراتی مواجه سازد. حضرت علی(ع) به روشنی هیجان ترس را از پایههای روانشناختی صبر برشمرده است:«فَالصَّبْرُ مِنْ ذَلِکَ عَلَی أَرْبَعِ شُعَبٍ علی الاشفاق مَنْ أَشْفَقَ مِنَ النَّارِ رَجَعَ عَنِ الْمُحَرَّمَاتِ»؛صبر دارای چهار شعبه است که یکی از آنها ترس است... کسی که از آتش بترسد از محرمات دوری میورزد. در قرآن کریم قریب یکصد مورد کلمه «النار» تکرار شده و خداوند مردم را از عذاب جهنم ترسانده است. این بدان روی است که ترس تأثیر زیادی در وادار کردن مردم به عمل دارد. پیامبران خود را بشیر و نذیر میدانستند، زیرا ساختار روانی برخی افراد به گونهای است که علاقهمندی به چیزی آنان را به عمل وامیدارد و برخی دیگر فقط ترس زیربنای رفتار آنان را شکل میدهد. در فرد واحد نیز برخی رفتارها ممکن است به دلیل علاقه و رغبت و برخی دیگر به دلیل ترس انجام گیرد. اگر انسان سختیها را پلهای برای صعود و یا آزمونی برای قبول شدن بداند، در آن صورت، نهتنها مشکلات او را آزرده نمیسازد، بلکه شاید با آغوش باز به استقبال آنها برود و به راحتی آنها را تحمل کند. قرآن مکرراً به ما گوشزد کرده که سختیها برای ابتلا و امتحان بندگان است: (وَ لَنَبْلُوَنَّکُم بِشیْءٍ مِّنَ الخَْوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِّنَ الْأَمْوَالِ وَ الْأَنفُسِ وَ الثَّمَرَاتِ وَ بَشِّرِ الصَّابرِِینَ). برای اینکه مؤمنان در برابر سختیها درمانده نشوند و صبرشان را از دست ندهند، قرآن رنجها را موقتی و پایانپذیر میداند: (فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرًا، إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرًا)؛ همراه با هر سختی گشایشی است. یک گام بالاتر از این، موقت دانستن کل دنیا و جهان است که در این صورت، انسان ایده بزرگتر و جامعتر پیدا میکند که سختی و آسایش را پایدار نداند. دایمی دانستن راحتی به خاطر ایجاد تنبلی، انسان را از عمل دور نگه میدارد و مستمر دانستن رنجها به دلیل درماندگی، توان عمل را از انسان میگیرد. امیرالمؤمنین(ع)یکی از پایههای صبر را انتظار میداند. انتظار در اینجا به معنای سرآمدن مدت و پایان یافتن مهلت است: «فَالصَّبْرُ مِنْ ذَلِکَ عَلَی أَرْبَعِ شُعَبٍ علی ... التَّرَقُّبِ... مَنْ رَاقَبَ الْمَوْتَ سَارَعَ إِلَی الْخَیْرَات»؛کسی که منتظر مرگ است، مدت زمان زندگی خود را در دنیا زودگذر و موقتی میداند و به انجام کارهای درست میشتابد. حضرت علی(ع) انتظار مرگ را از پایههای صبر به شمار آورده است. به فکر مرگ بودن، پایان یافتن فرصتها را نیز گوشزد میکند. وقتی فرد متوجه شود که وقتش رو به اتمام است، حاضر میشود سختترین کارها را برای رسیدن به موفقیت انجام دهد. پس میتوان توجه به کم بودن زمان را نیز از پایههای صبر به شمار آورد. آن حضرت در کلام دیگری نیز رابطه صبر و زمان اینگونه بیان میکند: «الصبر علی المضض یؤدی إلی إصابة الفرصة»؛شکیبایی بر رنجها به درک فرصتها میانجامد. پ برخی ویژگی صابران در مناسبات اجتماعی بر اساس آیات قرآن فرد صبور از اشتباهات و ظلم دیگران میگذرد و اهل گذشت است. آیات پیشین در مورد حقخواهی مظلوم بودند، اما قرآن کریم در آیهای میفرماید:(وَ لَمَنْ صَبَرَ وَ غَفَرَ إِنَّ ذلِکَ لَمِنْ عَزْمِ الْأُمُور( (شوری: 43)؛ کسی که صبر کند و ببخشد کار بزرگی انجام داده است. فرد صبور هنگام مصیبتها و مشکلات، خداوند را به یاد میآورد: )... و بشّر الصابرین الَّذِینَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِیبَةٌ قَالُواْ إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ). فرد صبور در موقعیتهای جهل و خشونت، با حلم و مدارا برخورد میکند: (وَ لَا تَسْتَوِی الحَْسَنَةُ وَ لَا السَّیِّئَةُ ادْفَعْ بِالَّتی هِی أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذِی بَیْنَکَ وَ بَیْنَهُ عَدَاوَةٌ کَأَنَّهُ وَلیٌّ حَمِیمٌ وَ مَا یُلَقَّئهَا إِلَّا الَّذِینَ صَبرَُواْ وَ مَا یُلَقَّئهَا إِلَّا ذُو حَظٍّ عَظِیمٍ). معنای «ادفع بالتی هی احسن» این است که هنگام مواجه شدن با سیئه، با حسنه برخورد کن. علامه طباطبائی در المیزان میفرماید: «ادفع بحلمک جهلهم و بعفوک إساءتهم». افرد صبور در کارها مقاومت بیشتری دارد و هر فرد صبور کار چندین نفر غیر صبور را انجام میدهد: (یا أَیُّهَا النَّبِیُّ حَرِّضِ الْمُؤْمِنینَ عَلَی الْقِتالِ إِنْ یَکُنْ مِنْکُمْ عِشْرُونَ صابِرُونَ یَغْلِبُوا مِائَتَیْنِ وَ إِنْ یَکُنْ مِنْکُمْ مِائَةٌ یَغْلِبُوا أَلْفاً مِنَ الَّذینَ کَفَرُوا بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لا یَفْقَهُونَ). فرد صبور اگر به درستی کاری اطمینان داشته باشد، به گفتههای بی اساس دیگران توجه نمیکند: (إِنْ تَمْسَسْکُمْ حَسَنَةٌ تَسُؤْهُمْ وَ إِنْ تُصِبْکُمْ سَیِّئَةٌ یَفْرَحُوا بِها وَ إِنْ تَصْبِرُوا وَ تَتَّقُوا لا یَضُرُّکُمْ کَیْدُهُمْ شَیْئاً إِنَّ اللَّهَ بِما یَعْمَلُونَ مُحیطٌ). صابر در برابر زخم زبان، تهمت و ناسزای افراد جاهل با بردباری برخورد میکنند: (وَ اصْبِرْ عَلی ما یَقُولُونَ وَ اهْجُرْهُمْ هَجْراً جَمیلاً)فرد صبور، موقع دزدیده شدن، مفقود شدن یا از بین رفتن اموالش برخورد منطقی دارد: (وَ لَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَراتِ وَ بَشِّرِ الصَّابِرین). همچنین در موقع از دست دادن شغل خود، از خود خویشتنداری نشان میدهد و توکل به خدا میکند: (وَ لَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَراتِ وَ بَشِّرِ الصَّابِرینَ). فردی که صابر است، هنگام از دست دادن عزیزان، بیش از حد بیتابی نمیکند:(وَ لَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَراتِ وَ بَشِّرِ الصَّابِرینَ). یا هنگام بیماری خویشتنداری خود را از دست نمیدهد: (وَ الصَّابِرینَ فِی الْبَأْساءِ وَ الضَّرَّاءِ وَ حینَ الْبَأْسِ أُولئِکَ الَّذینَ صَدَقُوا وَ أُولئِکَ هُمُ الْمُتَّقُونَ). همچنین هنگام فقر و تنگدستی متانت و خویشتنداری خود را حفظ میکند و جزع و بیتابی نمیکند: (وَ الصَّابِرینَ فِی الْبَأْساءِ وَ الضَّرَّاءِ وَ حینَ الْبَأْسِ أُولئِکَ الَّذینَ صَدَقُوا وَ أُولئِکَ هُمُ الْمُتَّقُونَ) و در برابر نیازهای فیزیولوژیک، خودکنترلی بیشتری از خود نشان میدهد:(لَنْ نَصْبِرَ عَلی طَعامٍ واحِدٍ فَادْعُ لَنا رَبَّکَ یُخْرِجْ لَنا مِمَّا تُنْبِتُ الْأَرْضُ مِنْ بَقْلِها وَ قِثَّائِها وَ فُومِها وَ عَدَسِها وَ بَصَلِها). کسی که اهل صبر است، در موقعیتهای ترس و خوف خویشتنداری از خود نشان میدهد:( وَ لَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَراتِ وَ بَشِّرِ الصَّابِرینَ) و در موقعیتهای تنشزا میتواند خشم خود را کنترل کند:(الَّذِینَ یُنفِقُونَ فی السَّرَّاءِ وَ الضرََّّاءِ وَ الْکَظِمِینَ الْغَیْظَ وَ الْعَافِینَ عَنِ النَّاسِ وَ اللَّهُ یحُِبُّ الْمُحْسِنِین). منبع: مهر [ شنبه 92/11/26 ] [ 7:33 عصر ] [ باران ]
[ نظرات () ]
پناهیان در خصوص افزایش تهدیدات نظامی آمریکا بر علیه ایران تصریح کرد: قطعا اگر ضعف دیپلماسی دولت نبود این تهدیدات انجام نمی گرفت.
حجت الاسلام علیرضا پناهیان استاد حوزه و دانشگاه در گفتوگو با خبرنگار ما در خصوص تهدید آمریکاییها و روی میز بودن گزینه های نظامی آنها علیه ایران اظهار داشت: تنها مصرف تهدیدات آمریکایی ها برای این است که رژپم جعلی صهیونیست حاکم بر دولت آمریکا را بتوانند آرام کنند.
وی افزود: آمریکایی ها در خواب هم نمی توانند حمله به ایران را تصور کنند چه برسد به اینکه در واقعیت بخواهند اینکار را انجام بدهند.
پناهیان ادامه داد: تهدیدات آمریکایی ها ارزشی ندارد و آنها قصدشان وادار کردن مردم به عقب نیشنی از مواضع صریح شان است .
پناهیان در خصوص افزایش تهدیدات نظامی آمریکا بر علیه ایران تصریح کرد: قطعا اگر ضعف دیپلماسی دولت نبود این تهدیدات انجام نمی گرفت.
پناهیان در خصوص وظیفه دولت و تیم مذاکره کنند هسته ای در خصوص این تهدیدات گفت: امروز مسئولیت دولت در نگهداری پیام مقاومت و تظاهرات پرشوری که مردم در مناسبت های مختلف برگزار می کنند بیشتر است و امیدوار هستیم تیم مذاکره کننده دولت قوی تر در مذاکرات ظاهر شود.
منبع: دانا [ شنبه 92/11/26 ] [ 7:32 عصر ] [ باران ]
[ نظرات () ]
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در اردوی اتحادیه انجمن های اسلامی که در مشهد برگزار شد، پیام مقام معظم رهبری را قرائت کرد.
پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی خطاب به نشست سراسری اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان مستقل قرائت شد. حجت الاسلام محمدیان رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای سراسر کشور با شرکت در اردوی اتحادیه انجمن های اسلامی که در مشهد برگزار شد، پیام مقام معظم رهبری را قرائت کرد. متن این پیام به شرح زیر است: "سلام مرا به فرزندان انقلابیام برسانید و از تلاشهای جهاد گونه آنان در ترویج و پاسداری از آرمانهای امام و انقلاب تشکر کنید و چند نکته را به آنان یاداوری کنید: 1) در کنار تحصیل علم و دانش از فرصت جوانی برای تهذیب نفس و انس با خدا و آشنایی عمیق با معارف قرآن و اهلبیت(علیهمالسلام) بهره ببرید. 2) شما افسران جوان جنگ نرم هستید و عرصه جنگ نرم بصیرتی عمار گونه و استقامتی مالک اشتر وار میطلبد؛ با تمام وجود خود را برای این عرصه آماد کنید. 3) نظام سلطه را با تمام ابعاد و لایه هایش بشناسید و اهداف و راهبردهای واقعی آن را تحلیل کنید و برای رویارویی با آن تمام ظرفیتهای خودتان را به کار گیرید و در این مسیر به وعدههای خداوند اطمینان داشته باشید. 4) تشکیلات میتواند معبد باشد، ولی مبادا تبدیل به معبود گردد؛ اصول و ارزشهای عقیدتی و معنوی خودتان را در قالب تشکیلات حفظ و بر صمیمیت و همدلی بین اعضا تاکید کنید. 5) افق های روشنی در مقابل شما جوانان قرار دارد، این کشور و انقلاب با دست پرتوان شما آیندهای امید بخش در پیش رو خواهد داشت؛ بر تلاش های خود بیافزایید و برای رسیدن به قلههای پیشرفت و تعالی از همدیگر سبقت بگیرید." منبع: فارس [ چهارشنبه 92/11/23 ] [ 2:10 عصر ] [ باران ]
[ نظرات () ]
قطعا سیاست آمریکا در تحریم مجدد و لغو موقت، سیاستی است که آمریکایی ها به دنبال سیاست های دخالت گونه خود در کشور ایران در حال اجرا هستند.
عدم همراهی دولت های مختلف در نیمه دوم قرن بیستم با سیاست های آمریکا ،می تواند علتی باشد که سردمداران آمریکایی را برآن دارد تا با اقداماتی نظیر توسل به کودتا و اقدام به براندازی و اشغال نظامی، یورش و جنگ، شرایط را به نفع دولت مطبوع شان بازگردانند و با ایجاد دولت های حامی نظام سرمایه داری، زمینه های استعماری نو در این کشورها را فراهم کنند.
فعالیت سازمان های جاسوسی به عنوان بازوهای اجرایی این کشور در مناطق مختلف جهان، با بهره گیری از عناصر خود فروخته در کشورهای هدف پیش می رود و زمینه حضور جاسوس های این کشور همواره دارای اولویت بوده است، که اتفاقا نقش اساسی و پررنگ داشته است. حضور نیروهای دریایی آمریکا در زمان بروز انقلاب هندوراس ، اشغال جمهوری دومینیکن در سال 1904 به بهانه حفاظت ار منافع آمریکا، ورود نظامیان این کشور در سال 1907 و 1910به نیکاراگوئه، دخالت نظامی در هائیتی، تصرف بخشهایی از پاناما، درگیری نظامیان آمریکا در سال 1922 با طرفدران ناسونالیست ترکیه در ازمیر تنها برگوشه ای از تاریخ سراسر خونریز این کشور دلالت دارد و این در حالی بوده است که این فعالیت ها در نیمه دوم قرن بیستم شتاب بیشتری می گیرد برای مثال اشاره به برخی از این تجاوزها و کودتاها خالی از لطف نمی باشد تا با یادآوری جنایت های این کشور ، کاملا با روحیات یکی از طرف های مذاکره کننده ژنو آشنا شویم . بنا بر این گزارش در سال 1956 امریکا در بحران کانال سوئز، مداخله مستقیم میکند ،یکسال بعد در سال 1957 ایالات متحده به نیروی دریایی برای مداخله در هائیتی و سرکوبی اغتشاشات داخلی آماده باش می دهد و در ژوئیه سال 1958، نیروی دریایی ارتش امریکا لبنان را به اشغال خود در آورد. در سال 1959، امریکا در جنگ بین چین ملی و جمهوری دموکراتیک خلق چین مداخله می کند و در سال 1959، امریکا به پاناما تجاوز نظامی مجددی می کند . در سال 1960، در جنگ های داخلی لائوس شرکت کرده و تا سال 1963، نظامیانش را در لائوس نگه می دارد ،درحین این تجاوز، با اعزام 20 هزار سرباز، قسمت هایی از دومینیکن را به مدت 5 سال به اشغال خود در می اورد. بنابر این گزارش ، تقسیم آلمان به دو بخش شرقی و غربی ، اشغال مجدد گواتمالا ، حمله به ویتنام تنها بخشی از رفتارهای سیاسی غیر قابل پیش بینی این کشور می باشد . این فعالیت های در حالی است که شاید به جرات بتوان گفت واقعه کودتا در شیلی که به سرنگونی و قتل آلنده ، منتخب مردم این کشور انجامید و باعث شد برای 25 سال دیکتاتوری پینوشه بر مردم این کشور تحمیل شود اوج دخالت ها و نقشه های ایالات متحده امریکاست که توسط سازمان های جاسوسی این کشور محقق شده است. گناه آلنده در طول سه سال زمامداری دولت این کشور شاید اقدامات ضد امریکایى بوده باشد که در صحنه سیاست و اقتصاد شیلی بوجود آورد و باعث ملی شدن برخی صنایع ومصادر اموال دهها شرکت وابسته به آمریکا بود. تعطیلی احزاب و روزنامههای وابسته به آمریکا از دیگر نتایج فعالیت های آلنده بود. کودتای 28 مرداد سال 1332 ، سرنگونی دولت مصدق که در ملی شدن صنعت نفت نقش پررنگی داشت نیز خود نشان از خوی استکباری آمریکایی دارد که این روزها به عنوان منادی صلح و حقوق بشر! از هیچ رذالت و فعالیت ضد حقوق بشری فروگذار نکرده است .نقش پررنگ رسانه های وابسته به آمریکا در این کودتا نیز مشخص است .اتهام زنی و دیکتاتور خوانده مصدق با طرح آمریکایی ها اغاز می شود و در ادامه نیز با اشاره به این موضوع که مصدق تلاش دارد تا وجهه ایران را در جهان خراب کند به روند تهمت پراکنی شان ادامه می دهند و درنهایت با استفاده از تمایل وی به کمونیست ها زمینه های کودتارا فراهم می کنند . این اتفاقات در حالی با موفقیت همراه شده است که همواره آمریکا از نقش حیاتی روزنامه ها و رسانه های وابسته بهره برده است و با در نظر گرفتن شرایط دو کشور شیلی در زمان آلنده و ایران، زمان مصدق به خوبی این نقش مشخص می شود . دخالت های آمریکا در ایران پایان ندارد؛ در جریان پیروزی انقلاب اسلامی و پس از آن برای همه جهان ثابت شده است؛ آمریکا با حمایت از تروریست ها و تربیت و آموزش آنها در اوایل انقلاب چهره های شاخصی مانند شهید بهشتی، مطهری، طالقانی، مفتح و ... را به شهادت رساندند. در ادامه این دخالت ها و براندازی ها کودتای طبس رخ داد؛ آنچه در طبس گذشت با تمامی زوایای پیدا و پنهان آغاز و انجام آن، بدون شک مصداق بارزی بر تحقق سوره مبارکه «فیل» و پنجم اردیبهشت ماه 1359 یومالفیل دیگر استکبار جهانی و کارتر ابرهه زمان بود که با تحقق وعدههای راستین جل و اعلی، عنایت، لطف و رحمت الهی بار دیگر شامل حال ملت شریف ایران شد. با شروع جنگ 8ساله تحمیلی حمایت های آمریکا از عراق به صورت آشکار و پنهان مشخص شد؛ تسلیحات هسته ای که آلمان ها و آمریکایی ها در اختیار عراق قرار دادند تا با استفاده از آنها مردم بی گناه کشور ایران را به کام نابودی بکشانند. سلاح های جنگی که پس از جنگ بر جای مانده است تماماً نشان می داد که این سلاح ها ساخته آمریکا هستند و برای نابودی ایران به دست صدام رسیده بودند. اگرچه جنگ به پایان رسید و روسیاهی آن به عراق و آمریکا ماند؛ اما آنها مسیر جنگ نرم را در ژیش گرفتند و با تهاجم فرهنگی از طریق رسانه ها، توانستند تیر های سمی خود را به سمت کشور ایران روانه کنند. تیرهایی که نسل جدید و فرهنگ آنها را هدف قرار داده بود. دخالت های فرهنگی آمریکا به حدی رسید که رهبری از آن ها با عنوان شبیخون فرهنگی نام برد و از همه مسئولین خواست تا برای مقابله با آن برنامه ریزی کنند. این شبیخون فرهنگی در سال 88 و در فتنه پس از انتخابات به حدی رسید که آمریکا علناً از فتنه گران داخل حمایت می کرد و بسیاری از رسانه های خود را در راستای براندازی نظام به خدمت گرفت. در این راستا کانونهای تفکرغربی("تینک تانکها") در کنار سایر کانونهای فعال مثل رسانهها، سفارتخانهها، طی حداقل دو دهه، فعالیت گستردهای را با هدف تغییر در ایران دنبال میکردند. اتفاقی که در این اواخر و در زمان فتنه سال 88 و بعد از آن نیز قابل مشاهده است و متاسفانه همراهی آگاهانه و بعضا سهوی رسانه های داخلی کشور برشدت تاثیر گذاری این کشور می افزاید. به طوری که برخی از رسانه ها و افراد در داخل کشور با ریختن آب در آسیاب دشمن به آنها در این دخالت های بیجای خود کمک می کنند. نکاتی که در بالا عنوان شد نمونه ای از دخالت های آمریکا در ایران و در جهان بود؛ قطعاً دشمنی آمریکا گسترده تر از مواردی است که ذکر شد و این موارد تنها مواردی بودند که تا کنون دخالت های آمریکا در آن افشا شده بود. در حقیقت دشمنی آمریکا از گذشته تا کنون بوده است و این دشمنی همچنان نیز ادامه دارد که لزوم هوشیاری بیشتر مسئولین و مردم را مشخص می کند. امروز هم قطعا نباید دلمان را به رفع موقت چند تحریم خوش کنیم؛ چرا که آمریکایی ها با زیر پا گذاشتن توافقنامه، تحریم های جدیدی را علیه ایران وضع کرد؛ قطعا سیاسیت تحریم مجدد و لغو موقت، سیاستی است که آمریکایی ها به دنبال سیاست های دخالت گونه خود در کشور ایران در حال اجرا هستند. منبع: دانا [ چهارشنبه 92/11/23 ] [ 2:3 عصر ] [ باران ]
[ نظرات () ]
[ چهارشنبه 92/11/23 ] [ 2:2 عصر ] [ باران ]
[ نظرات () ]
[ چهارشنبه 92/11/23 ] [ 2:2 عصر ] [ باران ]
[ نظرات () ]
|
|
[ طراح قالب : پیچک ] [ Weblog Themes By : PIcHaK.NeT ] |