یک فنجان بصیرت
چه فرقی می کند.
درعصر ارتباطات نفس بکشم یا قرون وسطا.
وقتی خبری ازتو نباشد.
دوره جاهلیت است.
اللهم عجل لولیک الفرج ....
|
امام علی (ع) می فرماید: زمانی که خداوند بنده ای را دوست بدارد، صداقت و راستگوئی را به او الهام می کند.
![]() امیرالمومنین علی علیه السلام می فرمایند: چهار چیز است که به هر کس داده شود خیر دنیا و آخرت به او داده شده : راستگویى
امانتدارى
حلال خورى
وخوش اخلاقى
غررالحکم حکمت 2142
کلام امیر المومنین در باب راستگویی: ألصِّدقُ عِمادُ الاسلامِ وَ دِعامَةُ الایمانِ. ألصِّدقُ خَیرُ القولِ. سخن راست، بهترین سخن و گفتار است اِذا أحَبَّ اللهُ العبدَ ألهَمَهُ الصّدقَ. الصّدِقُ رُوحُ الکلامِ. کلام امیرامومنین در باب امانت داری: برترین ایمان امانتداری است و زشت ترین اخلاق خیانت ورزی است. غرر الحکم 2905-2906? به کسی که تو را امین قرار داده، خیانت نکن.هر چند او به توخیانت کرده باشد و راز او را فاش مساز اگر چه او راز تو را فاش ساخته باشد.(البحار 1/208/77) کلام امیرامومنین در باب حلال خوری: آفرین به کسی که پیش خود فروتن و کسب او پاکیزه ( و حلال ) باشد. بحارالانوار جلد 103 صفحه 2 حدیث3 کلام امیرالمومنین در باب خوش اخلاقی: حسن الخلق خیر قرین؛ خوش خلقی بهترین همدم (برای انسان) است. تسلم من الناس بحسن الخلق(3)؛ با خوش اخلاقی، خود را از شر مردم نگه دار! منبع: دانش روز [ جمعه 93/4/27 ] [ 8:24 عصر ] [ باران ]
[ نظرات () ]
امام علی(ع) عدالت اسلامی را با ارائه برنامه ها و سیاستهاى اصولى بهویژه در حوزه مالیاتها با واقعنگرى به تاریخ نشان داد.
حجتالاسلام محمد جواد موحد به مناسبت سالروز شهادت حضرت علی (ع) در گفتگو با خبرنگار ما اظهارداشت:بهترین شیوه حکومت داری در جامعه که کاملا منطبق بر موازین اسلامی بوده و در آن توجه ویژه ای به محرومان و مستضعفان شده است، متعلق به امام علی (ع) می باشد. وی افزود:صفات امام علی (ع) آینه تمام نمای اسلام است، به همین جهت علی (ع) سطح وسیعی از ملتها را مجذوب شخصیت خود ساخته و این امر به زمان محدودی اختصاص ندارد و درطول زمان گسترش یافته است. این مسوول تصریح کرد:ماه مبارک رمضان علاوه بر فرصت و بستری برای عبادت و نزدیکی هرچه بیشتر به خالق هستی، زمان مناسبی برای بازشناسی ابعاد مختلف شخصیت حضرت علی(ع) است، عدالت و حقطلبی آن حضرت برای همیشه تاریخ حاکی از درسهای بسیار است. حجتالاسلام موحد بیان داشت: امام علی(ع) عدالت اسلامی را با ارائه برنامه ها و سیاستهاى اصولى بهویژه در حوزه مالیاتها با واقعنگرى به تاریخ نشان داد از این رو این امام همام از اهداف کلان عمرانی و رشد و حفظ سطح زندگى مردم در سیاستهاى اقتصادى خود غافل نشد. شب قدر فرصتی زرین و طلایی برای شستشوی آینه دل است مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه امام حسن مجتبی(ع) استان البرز همچنین در باب فضیلت شبهای قدر اظهارداشت: در تمام سال، شبی به خوبی و فضیلت شب قدر نمیرسد. این شب، شب نزول قرآن، شب فرود آمدن ملائکه و روح نیز نام گرفته است. حجتالاسلام موحد افزود: شب قدر فرصتی است زرین و طلایی برای شستشوی آینه دل. این شب بهترین فرصت است تا خوبیها را جایگزین بدیها، صلح و صفا را جایگزین اختلاف و تفرقه، احسان و نیکی را جایگزین ظلم و ستم، احسان به والدین را جایگزین عاق والدین و صله رحم را جایگزین قطع رحم نماییم. مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه امام حسن مجتبی(ع) استان البرز خاطرنشان کرد: شب قدر از شبهای مقدس و متبرک اسلامی است وخداوند در قرآن مجید از شب قدر به بزرگی یاد کرده و سورهای نیز به نام «سوره قدر» نازل فرموده است. حجت الاسلام موحد ادامه داد: ارزش و اهمیت قدر بر کسی پوشیده نیست و البته ارزش و فضیلت و همچنین درک این شب مقدور نیست و در این شبها اعمال به دو قسم مشترک و مختص تقسیم شده اند. این مسئول اضافه کرد: در روایات آمده است که اگر کسی این نماز را بخواند خداوند او و والدینش را مشمول رحمت و بخشایش خود قرار می دهد و همچنین خواندن 100 رکعت نماز است. منبع: روابط عمومی سپاه استان البرز [ جمعه 93/4/27 ] [ 8:23 عصر ] [ باران ]
[ نظرات () ]
فوتبال امروز تداعی کننده تفریح پادشاهان روم باستان در آوردگاه خونین گلادیاتورهاست. جنگ بیست و دو نفر برای لبخند رضایت کمپانی ها و سرمایه گذاران تیمها و رسیدن به میلیونها پول رایج!
![]() گروه سیاسی "تیتریک"؛ در حالیکه به رسم هر چهار سال یکبار سرگرمی ابزاری جهان بینی مادی و سکولاریسم بنام فوتبال در قواره جهانی آن برگزار می شود و میزبانی دور بیستم آن در کشور برزیل مهد قهوه و کاکائو است ، کشوری که مشهور به این عبارت است : (( معادن و منابع غنی و ثروتمند ، اما با توده مردمی فقیر)) که دامنه اعتراضات اجتماعی آن کشور را در خصوص چرایی برگزاری این جام از بستررسانه ها دیده و شنیده ایم.
افکار عمومی دنیا نیز بر اساس سیاستهای پشت پرده یکصدساله صهیونیسم جهانی تحت تربیت تکنولوژی لذت ،مصرف زده گی ،رفاه ، خوشگذرانی مطلق، و سیری در پهنه جنگل سبز روزمره گی مشغول استفاده از سرگرمی فوتبال هستند. لطفا کمی دقت کنید! با صرف نظر از این جام ببینید که چه هوشمندانه حتی برنامه های زندگی مردم توسط رسانه ها مدیریت می شود.؟! تا نیمه های شب تماشای فوتبال و برنامه های تحلیلی آن و صبح روز بعد ایستادن با ولع مقابل کیوسکهای مطبوعاتی، خط به خط فقط تیتر صفحات زرد جراید ورزشی را تعقیب و سپس بحث در محل کار نسبت به نحوه و نتایج آن. البته به هیچ وجه به ذات وجودی و جنبه ورزشی و سالم فوتبال انتقادی وارد نیست، اما نسبت به فوتبال آغشته به سیاستهای مستکبرین عالم که بازیکنان و تماشاگران و سمپاتیزانهای متعصب تیمها را بسان بازیچه و مترسک قرار میدهند مخالفت و انتقادها وارد است. تیم فوتبال باشگاهی معروف اروپایی که بخشی از درآمدش مستقیم به تل آویو برای کمک به رژیم صهیونیستی ارسال می شود و با تاسف در کشورمان نیز کم هوادار ندارد این تیم.!! فوتبال امروز تداعی کننده تفریح پادشاهان روم باستان در آوردگاه خونین گلادیاتورهاست. جنگ بیست و دو نفر برای لیخند رضایت کمپانی ها و سرمایه گذاران تیمها و رسیدن به میلیونها پول رایج! و نه برای صلح و مبارزه با فقر ! و نه برای مبارزه با نسل کشی زورگویان عالم! و اما در این اشتغال و انحراف فکری اذهان عمومی دنیا در قسمتی از نقطه ژئوپلتیک جهان ، یعنی خاورمیانه ، آن آرزو و غایت استکبار و صهیونیسم جهانی برای تصاحب ارض موعود از نیل تا فرات، رژیم نجس صهیونیستی اسرائیل در نهایت خونسردی مشغول برگزاری بیرحمانه ترین و وحشیانه ترین آوردگاههای خونین نسل کشی انسانهای بیدفاع در باریکه غزه است. این هم مسابقه فوتبال بین فلسطین و اسرائیل است! مسابقه ای نابرابر که 66 سال است ادامه دارد. اما در این زمین خبری از توپ و زمین چمن و تور و دروازه نیست. اینجا باران گلوله ها و خمپاره ها و موشکها و بمبهای فسفری است! در این بازی سر بریده اطفال بیگناه فلسطینی است که از شدت موج انفجارات بجای توپ به این سو و آن سو پرتاب می شود. ![]() تعجب نکنید!
طبیعی است برادران و خواهران ، چرا که در قانا لبنان نیز این وحشیگری را دیدیم و دم نزدیم. در این بازی نه داوری وجود دارد و نه ناظری!، گویی درب لنز دوربین های رسانه های مدعی دنیا عمدا برداشته نمیشود.
باریکه غزه ، جایی که مردم به هنگام سحر یا افطار گلوله باران می شوند و نوجوانان فلسطینی در کوچه و خیابان توسط تیم حرامزاده مقابل دزدیده و سپس زنده زنده با بنزین سوزانده می شود و هیچ واکنشی حتی از ننه قمرهای رسانه ای زرد و بی حیثیت فارسی زبان ماهواره ای دیده نمیشود.!! کسی نیست که در این بازی حداقل برای دلخوشی تیم فلسطین ، یک کارت زرد یا قرمز به این وحشی های آخرالزمانی بدهد.! مسابقه ای که تا امروز در همین چند روز اخیر بهمین سادگی که می خوانید، حدو 600 نفر زخمی و کشته شده اند.! کجاست این آقای احمد شهید ، گزارشگر که نه ، بلکه خیانتگر حقوق بشر بیاید و با ژست عوامفریبانه اش از حقوق انسانی بگوید؟ اصلا ملت فلسطین براساس دیدگاه و دستورالعملهای سرویسهای اطلاعاتی غرب که به امثال احمدشهید دیکته می کنند ، آیا انسان و بشر محسوب می شوند؟ و الیته همینطور مسلمین روئینگیای رواندا و... چقدر جان انسانها بی ارزش شده است؟ چاره ای نیست چرا که ذات کاربری سازمانهای به اصطلاح ملل و حقوق بشر در خدمت منافع شیاطین عالم است. والله که هنوز هم صدای بلند شهید مطهری در خصوص یزیدیان و شمریان زمان یعنی صهونیستها و مظلومیت ملت فلسطین طنین انداز است و توصیه ها و هشدارهایش در خصوص خطر غده سرطانی بنام اسرائیل و لزوم وحدت یکپارچه مسلمین خواب را از چشمها می رباید. اگر امروز مجاهدین حماس بصورت محدود ولیکن غرور آفرین سرزمینهای اشغالی را موشک باران می کنند، اما این همه قدرت و انرژی جهان اسلام نیست. اگر ما دسترسی جغرافیایی به فلسطین را نداریم ، باید در جبهه رسانه با عملیات روانی ، دشمن و لجستیک آنرا سرکوب نماییم. این جبهه عریض و طویل علیه صهیونیسم باید با سازوکار حساب شده در طول خطوط منافع راهبردی آنها تشکیل شود.
اگر امروز اخبار غزه اینچنین بایکوت و از الواح رسانه ها پاک می شود باید با اعتماد و حسن ظن به خدا و وعده هایش و تلاش مستمر و ایجاد شبکه سراسری رسانه ای در هر چه بی آبرو کردن صهیونیستها و حامیانش اقدام کرد. آینده از آن ملت فلسطین و نشانه های اضمحلال و درماندگی صهیونیسم پدیدار است که اینچنین وحشیگری می کند و شرمساری و بی آبرویی ثمره میلیاردها حمایت غربیان و آمریکا به رژیم غاصب برای تاریخ این کشورها خواهد بود. به امید انسجام و وحدت مسلمین جهان
[ شنبه 93/4/21 ] [ 9:51 عصر ] [ باران ]
[ نظرات () ]
کتاب «لاف عشق» در چهار بخش سعی کرده با آسیب شناسی محیط های مذهبی و آرمانی، فعالان فرهنگی را با برخی موانع و مشکلات موجود در عرصه انقلاب اسلامی آشنا کرده و آنها را از افتادن در دام چالش ها و انحرافات این مسیر بر حذر دارد.
کتاب لاف عشق اثر محمد جبارپور با موضوع سبک زندگی ولایی به چاپ چهارم رسید.
این کتاب که به همت بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (علیهالسلام) منتشر شده است دارای 45 صفحه و چهار بخش میباشد که تاکنون موفق به چهار بار تجدید چاپ شده است و مورد استقبال دانشجویان، تشکل های دانشجویی و فعالان فرهنگی واقع شده است. کتاب «لاف عشق» در چهار بخش با عناوین «قرارمان این نبود»، «سبک زندگی ولایی»، «شکواییه شکر» و «توهم معنویت و خاکی بودن!» سعی کرده با آسیب شناسی محیط های مذهبی و آرمانی، فعالان فرهنگی را با برخی موانع و مشکلات موجود در عرصه انقلاب اسلامی آشنا کرده و آنها را از افتادن در دام چالش ها و انحرافات این مسیر بر حذر دارد. در بخشی از این کتاب که نگارنده تلاش کرده است تجربیات سالهای دانشجویی خود را در تشکیلات اسلامی و انقلابی در اختیار مخاطبان قرار دهد آمده است: قرار ما این نبود که هیات بزنیم، باور کنید قرار ما این نبود که بسیج دانشجویی و یا سایر تشکلهای ارزشی را فعال کنیم، قرار ما این نبود که خود را مشغول کارهایی کنیم که دلمان میخواهد. قرارمان رفتن به دیدار شهدا نیز نبود؛ نه اینکه اینها اعمال بدی باشند؛ نه خیر؛ اتفاقا همهشان نورانی هستند، و اصلا زمانی که فهمیدم قرار ما این چیزهای نورانی نبود تازه فهمیدم حجب نورانی یعنی چه! حجاب نورانی جنسش از نور است. یعنی وقتی به خود عمل مینگری عیب و ایرادی در آن نمییابی، اما شگفتی اینجاست که وقتی این راهها، اقامتگاه و مقصد میشوند مشکل ساز نیز میشوند، همه مشکل ما این است که راه را اقامتگاه کردیم! اقامتگاهی که در آن کارهای کلیشهای انجام میدهیم. در بخش دیگری که به شاخصه ها و موانع سبک زندگی ولایی پرداخته شده است میخوانید: «مدل مطلوب زندگی، زیستنی است بر مبنا و محور ولایت، که نام آن را «سبک زندگی ولایی» میگذاریم. این مدل زندگی توأم با سختی و دربه دری! است. فرد در این مدل زندگی به دنبال محقق شدن منویات ولایت میباشد. و از همه چیز خود برای انجام آن میگذرد چون اصل زندگی و محور زندگی او را ولایت تشکیل داده است.» علاقمندان می توانند این کتاب را از طریق پایگاه اینترنتی سدید و یا ازطریق مراجعه حضوری به آدرس تهران، خیابان انقلاب، نرسیده به فلسطین جنوبی، پلاک 1118، واحد 1، دفتر موسسه علمی فرهنگیسدید وابسته به مرکز تحقیقات بسیج دانشگاه امام صادق (علیه السلام) به شماره تماس 68486120تهیه کنند. منبع: تریبون مستضعفین [ پنج شنبه 93/4/19 ] [ 9:40 عصر ] [ باران ]
[ نظرات () ]
به خدا بگو: حیاتی که موجب شود مرگ را فراموش کنم، نمیخواهم؛ آرزوی طول عمری که موجب شود از اعمال صالح دور شوم، نمیخواهم.
![]() آیت الله مجتبی شهیدی کلهری مشهور به مجتبی تهرانی استاد مشهور اخلاق و مرجع تقلید و مدرس حوزه های علمیه تهران(مانند مدرسه مروی) بود؛ وی از محضر اساتید بزرگی همچون ادیب نیشابوری، آیت الله بروجردی، آیت الله حکیم، آیت الله گلپایگانی، علامه طباطبایی و... بهره برد. این مرجع بزرگوار تقلید و استاد بزرگ اخلاق، پس از 40سال خدمت صادقانه در نشر معارف اسلامی و ترویج مکتب حقّ? اهلبیت عصمت و طهارت، در دیماه سال 1391هـش؛ دار فانی را وداع گفت؛ در این مجال سعی داریم تا جرعه ای از بیانات ناب اخلاقی ایشان را در اختیار علاقمندان قرار دهیم. بسم الله الرحمن الرحیم از امام صادق«علیه السلام» دعایی منقول است که حضرت در آن فرمودند: خدایا! از دنیایی که مانع پرداختن به آخرت شود، به تو پناه میبرم! یعنی از آن پولی که موجب شود قیامت را فراموش کنم، به تو پناه میبرم. بالاخره میمیری، همه چیز را میگذاری و میروی و از حیاتی که موجب شود مردن را فراموش کنم به تو پناه میبرم! وقتی زندگی برخی افراد باب میلشان میشود، دیگر مرگ را فراموش میکنند؛ در عبارت قبلی «قیامت» بود، اینجا «مرگ» است؛ حضرت میفرمایند: بالاخره میمیری، همه چیز را میگذاری و میروی، «وَ مِنْ حَیَاةٍ تَمْنَعُ خَیْرَ الْمَمَاتِ». آرزوی طول عمری که موجب شود از اعمال صالح دور شوم، نمیخواهم و از آرزوی طول عمری که مانع از اعمال صالح و خیر شود به تو پناه میبرم! «أمل» در این روایت به معنای آرزوی طول عمر است، «وَ مِنْ اَمَلٍ یَمْنَعُ خَیْرَ الْعَمَلِ».
منبع: خبرگزاری دانشجو [ پنج شنبه 93/4/19 ] [ 9:40 عصر ] [ باران ]
[ نظرات () ]
هجوم سه میلیون شهرک نشین به پناهگاهها و مختل شدن زندگی عادی و فعالیتهای اقتصادی رژیم صهیونیستی، در پی حملات موشکی گسترده مقاومت در مناطقی که صهیونیستها آن را امن میشمردند، مهر تائیدی بر این مطلب است.
![]() گروه سیاسی "تیتریک"؛ سردمداران رژیم صهیونیستی پس از هر ماجراجویی ناکام خود برای روحیه بخشی به جامعه غاصب صهیونیست اینگونه القا میکنند که توانستهاند ضربات سختی به جریان مقاومت که آن را تروریسم میخوانند، وارد کنند، اما مقاومت چه در جنگ 22روزه و چه جنگ هشتروزه و تجاوزات اخیر رژیم صهیونیستی نشان داده است که دست و پا بسته نیست و حملات موشکی نشان داد که مقاومت از جنگ 22روزه تا کنون در مسیر پیشرفت و رو به رشدی حرکت کرده است، هدف قرار دادن تلآویو و مناطقی که صهیونیستها آن را امن میشمردند و عملیات کماندویی مبارزان فلسطینی علیه پایگاه نظامی در عسقلان مهر تأییدی بر این ادعاست.
رژیم صهیونیستی با وجود ادعای پیشتازی در جنگ اطلاعاتی و الکترونیکی هیچگاه از ماهیت استراتژی واقعی مقاومت فلسطین و میزان توانمندی آن مطلع نشده و به همین سبب همواره در هر ماجراجویی علیه فلسطینیها در نهایت با ناکامی و خفت در عرصه میدانی روبهرو میشود. پیشرفت سامانه موشکی و دفاعی مقاومت از یک نظر قابل توجه است و آن اینکه مقاومت در حالی توانسته است توان موشکی خود را ارتقا بخشد که فراموش نکنیم، نوار غزه از ژوئن سال 2007 تاکنون با همدستی رژیمهای سازشکار عربی از جمله رژیم وقت مصر بهریاست مبارک، تحت محاصره شدید قرار دارد و این وضع مشکلات و معضلات فراوانی را برای مردم و مقاومت به وجود آورده است. اسرائیل ملت فلسطین را بزرگترین خطر استراتژیک علیه خود میداند بنابراین تلاش برای تضعیف این ملت و کشتن روح جهاد و پایداری ملت فلسطین از اهداف اساسی این رژیم است، هر از چند گاهی تلاشهایی برای ضربه زدن به ملت فلسطین و تضعیف آن را میبینیم، همچنین اسرائیل گاهی اوقات بهانه تراشی کرده و یا برای گریز از واقعیتهایی همچون به شکست انجامیدن گفتگوها( مذاکرات روند سازش) به ملت فلسطین حمله میکند و این نوعی فرار رو به جلو است. با توجه به جنگ 22 روزه و سایر جنگهای گذشته مقاومت در فلسطین، میتوانیم ببینیم که این مقاومت امکانات سادهای در اختیار دارد اما به خوبی میتواند آنها را به سوی نقاط ضعف رژیم صهیونیستی نشانه رفته و به نوعی توازن بازدارندگی برای دفاع از ملت فلسطین را ایجاد کند، مقاومت شیوههای اختفا و غافلگیری جدیدی را به وجود آورده است که در جنگ کنونی استفاده کرده و می کند.
کارشناسان می گویند ، احتمال حمله نیروی زمینی ارتش اسرائیل به فلسطین کم است زیرا اسرئیل نمیخواهد بار دیگر گرفتار جنگ با نوار غزه شود، نوار غزه منطقهای کوچک و مملو از سکنه است که این امر باعث غافلگیریهای بزرگی برای ارتش این رژیم می شود. بر همین اساس عملیات نظامی در غزه به صورت کنونی خود باقی خواهد ماند، یعنی تنها ضرباتی که هیچ خسارتی برای ارتش اسرائیل به همراه نداشته باشد، این ارتش بسیار شکننده و ضعیف است و نمیتواند وارد جنگهای طولانی شود. ![]() قطعا این جنگ طول نخواهد کشید و برخی طرفهای برای متوقف کردن آن وارد عمل خواهند شد، جهانیان نمیخواهند توجه مردم به فلسطین جلب شود، آنان میخواهند امت اسلامی سرگرم مشکلات داخلی خود در سوریه و عراق باشد، هر روز شاهد خلق مشکل جدیدی برای سرگرم کردن امت اسلامی هستیم.
کشورهای عربی مشغول اموری هستند که به طور کل از منافع امت اسلامی به دور هستند، برخی از این کشورها مشغول تشکیل سازمانهای خطرناکی همچون داعش ، تخریب سوریه و عراق بوده و همچنین بسیاری از آنان درگیر مشکلات داخلی خود هستند و اهمیتی به موضوع فلسطین نمیدهند. جنگ علیه غزه باعث میشود تا توجه امت اسلامی به مسئله فلسطین جلب شود و این موردی است که اسرائیل و همپیمانانش آن را نمیخواهند به همین سبب این جنگ طول نخواهد کشید. فرودگاه استراتژیک بنگوریون، حیفا، پایگاه نظامی عسقلان، بئر سبع و چندین منطقه دیگر آماج حملات تلافیجویانه مقاومت قرار گرفته است، اعلام هجوم سه میلیون صهیونیست به پناهگاهها و مختل شدن زندگی عادی صهیونیستها و فعالیتهای اقتصادی رژیم صهیونیستی از اولین پیامدهای سومین ماجراجویی این رژیم از سال 2008 تا کنون است. رژیم صهیونیستی در روزهای پایانی سال 2008، یعنی از 27 دسامبر بهطرز بیرحمانهای مناطق مختلف نوار غزه را آماج حملات خود قرار داده بود که نتیجه آن شهادت بیش از 1400 فلسطینی بیدفاع و بیگناه و زخمی شدن بیش از پنج هزار نفر دیگر بود. در این جنگ که 22 روز طول کشید، سکوت جامعه بین الملل و امت های عربی لکه ننگ دیگری بر دامن مدعیان دفاع از حقوق بشر گذاشت. ![]() صهیونیستها در 14 نوامبر سال 2012 هم با ترور یکی از فرماندهان نظامی ارشد حماس بهنام احمد الجعبری، جنگ دیگری را علیه نوار غزه به راه انداختند که هرچند حدود 190 شهید و بیش از 1500 زخمی به جا گذاشت، اما ایستادگی و مقاومت مردم و گروههای مبارز و حملات تلافیجویانه آنها سبب شد تا اشغالگران خیلی زود و پس از هشت روز با متوقف کردن حملات خود بهنوعی به شکست خود اعتراف کنند.
احمد بحر از اعضای ارشد حماس گفته بود دشمن میخواست با این جنگ، مقاومت را به تسلیم وادارد و زیرساختهای مقاومت را نابود کند، اما ناامید و سرخورده از این جنگ خارج شد و به هیچیک از اهداف خود هم نرسید. سامانه موشکی مقاومت فلسطین از نظر کمی و کیفی به سرعتی اندکی پایینتر از سرعت موشک اما فراتر از تصور اسرائیل، پیشرفت کرده و اکنون از موشک های ابتدایی که یک دهه پیش از آن استفاده میشد، به موشکهای میان بردی تبدیل شده است که مواضع حیاتی در قلب شهرکهای اسرائیلی را هدف قرار میدهد. برد موشکهای مقاومت اکنون دیگر به شهرکهای نزدیک غزه از جمله سدیروت محدود نمانده بلکه شهرک هایی تا فاصله 75 کیلومتری غزه از جمله تل آویو و عسقلان و نیز بئر السبع در تیررس این موشکها قرار گرفته است. ![]() این در حالی است که اسرائیل تا پیش از این، تل آویو و دو شهرک مزبور را از حملات موشکی گروههای مقاومت فلسطین در امان میدید.
جنبشهای حماس و جهاد اسلامی فلسطین، دو سال پیش و در جریان حمله اسرائیل موسوم به «ستون ابر» از موشکهایی مانند «فجر 5» ساخت ایران ونیز موشک «ام 75» استفاده کرد و با آن بخش غربی قدس را هدف قرار داد. اما نیروهای مقاومت همزمان با در اختیار گرفتن این موشکها، تلاش کرد ضمن توسعه و پیشرفت موشکهای گراد، از سکوهای ثابت و متحرک پرتاب موشک استفاده کند. در این میان، آنچه بیش از افزایش برد موشکهای مقاومت، اسرائیل را نگران می کند، دقت هدف گیری این موشکها است آن هم در شرایطی که بنابر اعلام رادیو اسرائیل، توان واکنش گنبد آهنین در برابر موشکهای کوتاه برد، کاهش یافته است. اخیرا 110 موشک مقاومت به سمت اسرائیل شلیک شد که 90 فروند از آن به اهداف مورد نظر اصابت کرد در حالی که سامانه گنبد آهنین فقط توانست از اصابت ده موشک به اهداف مورد نظر، جلوگیری کند. ![]() به هر حال گروههای مقاومت فلسطین هنوز از موشکهای جدیدتر از موشک های قبلی استفاده نکرده است زیرا معمولا نیروهای مقاومت، تمام سلاحهایی را که در اختیار دارد، علنی نمیکند.
با این همه، به احتمال زیاد گروههای مقاومت فلسطین اکنون موشکهای پیشرفتهتری از قبل در اختیار دارد که استفاده از آن به شرایط جنگ و درگیری در آینده بستگی دارد به این معنی که مقاومت بر اساس تحولات نبرد و درگیریها، در مورد استفاده از آن تصمیم گیری خواهد کرد. در این میان، بنابر اعلام تلویزیون رژیم صهیونیستی، برای اولین بار موشکهای گروههای فلسطینی به منطقه" غوش دان" در 80 کیلومتری شهر غزه اصابت کرده است. شکست سیاستهای رژیم صهیونیستی در قبال سوریه و عراق است که پس از گذشت بیش از سه سال با وجود همدستی با رژیمهای مرتجع عرب و آمریکا نتوانست سوریه را از محور مقاومت جدا کند و در عراق هم طرح این رژیم برای تجزیه این کشور به سد محکم و غیرقابل نفوذی بهنام مرجعیت عالی دینی خورد که با فتوای خود موج داوطلبان مبارزه با تروریستهای مزدور مورد حمایت تلآویو را به مراکز داوطلبی پیوستن به ارتش سرازیر کرده و سبب وحدت شیعه و سنی در برابر تروریستهای تکفیری موسوم به داعش شده که مهمترین ابزار صهیونیسم و استکبار جهانی برای مخدوش کردن وجهه اسلام و پیشبرد اهداف خطرناک آنها علیه کشورهای اسلامی به شمار میرود. رژیم صهیونیستی بهشدت از انزوا رنج میبرد، بنبست در مذاکرات سازش و افزایش فشار افکار عمومی جهان بهویژه در اروپا بر این رژیم یکی دیگر از دلایل ماجراجویی جدید تلآویو به شمار میرود. شاید بتوان یکی از مهمترین دلایل تجاوزات جدید رژیم صهیونیستی به نوار غزه را جلوگیری از روشن شدن آتش انتفاضه سوم ملت فلسطین دانست که در پی جنایت هولناک شهرک نشینان صهیونیست در زنده آتش زدن یک نوجوان بیگناه فلسطینی، خشم و انزجار شدید از اشغالگران قدس آنها را فرا گرفته است. ![]() در نهایت می توان گفت، شرایط امروز نوار غزه و منطقه و جهان نشان میدهد که شرایط فلسطینیها با شرایط دوران جنگ 22روزه تفاوت پیدا کرده است و تغییرات اخیر بهویژه در سوریه و همچنین شکست طرح صهیونیستی تجزیه عراق، بهنفع جریان مقاومت تغییر کرده و تلاشهای حامیان تلآویو برای تغییر معادلات بهنفع خود با شکست روبهرو شده است و ماجراجویی جدید اشغالگران قدس در غزه هم جز شکست و ناکامی نتیجهای دیگر برای آنها نخواهد داشت. [ پنج شنبه 93/4/19 ] [ 9:36 عصر ] [ باران ]
[ نظرات () ]
بی تردید، به دلیل فراری بودن اکثر خارج نشینان، چنین اجتماعی نمی توانست در داخل کشور صورت گیرد و سفیران اصلاحات باید به دیدار هم فکران خود در آن سوی مرزها می رفتند.
علی افشاری از اعضای شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت در دوران اصلاحات بود. وی متولد سال 1352، در قزوین و فارغ التحصیل مهندسی صنایع دانشگاه امیر کبیر است، سابقه چهار دوره فعالیت در شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه امیر کبیر و سه دوره دبیری آن و 5 دوره عضویت در شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت و سه دوره مسئولیت واحد سیاسی آنرا داشته است. همچنین وی چند دوره عضو هیئت امنای جامعه فارغ التحصیلان دانشگاه امیرکبیر بوده است. علی افشاری به عنوان دبیر سیاسی دفتر تحکیم وحدت، به همراه افرادی چون اکبر گنجی، محمود دولت آبادی و عزت الله سحابی در کنفرانس برلین شرکت کرد و پس از بازگشت، بازداشت شد. میلیون رأی خاتمی، سوت و کف برخی دولت های خارجی، سکولارها را آنچنان متوهم کرده بود که می پنداشتند بتوانند برای براندازی جمهوری اسلامی، آشکارا دست در دست حزب کمونیست و چریک های فدایی خلق و امثالهم نیز بگذارند.
علی افشاری در بررسی کارنامه دولت یازدهم ، دانشگاه جرج واشنگتن – تیرماه 1393
سال 1379 در حالی فرا می رسید که دو پروژه: قتل های زنجیره ای و 18 تیر در رسیدن به اهداف خود ناکام مانده بود. اما در کنار این دو شکست، جریان سکولار توانسته بود اکثر کرسی های مجلس ششم را در انتخابات 29 بهمن سال 78 در اختیار بگیرد. در نتیجه آن دو ناکامی و این پیروزی، وضعیتی به وجود آمد که سکولارها تصمیم گرفتند برای ادامه مسیر خود، دست به هم اندیشی و تشریک مساعی با اپوزیسیون خارج نشین بزنند. آنان حتی اراده کردند نه در پس پرده ها، که به صورت «آشکارا و عمومی» با ضدانقلاب های خارج نشین دور یک میز بنشینند و به زعم خود، جلوی شکل گیری «توهم توطئه» را بگیرند. بی تردید، به دلیل فراری بودن اکثر خارج نشینان، چنین اجتماعی نمی توانست در داخل کشور صورت گیرد و سفیران اصلاحات باید به دیدار هم فکران خود در آن سوی مرزها می رفتند. دولت آلمان به عنوان یکی از دولتهای خواهان براندازی نظام دینی ایران، مسئولیت و حتی هزینه برگزاری چنین اجتماعی را به عهده گرفت.
علی افشاری، سروش، داودی مهاجر، کوروش صحتی – واشنگتن
«یوشگا فیشر»، وزیر خارجه آلمان نیمه دوم اسفند سال 78 به ایران سفر کرد و پس از دیدار با شخض خاتمی و سایر مقامات دولتی و نیز ابراز خرسندی درباره انتخابات مجلس ششم، به کشور خویش بازگشت تا مقدمات پیوند اپوزیسیون داخل و خارج را در برلین فراهم کند. بنیادی به نام «هاینریش بل» متعلق به حزب فیشر یعنی «حزب سبز» آلمان مأموریت برگزاری این کنفرانس را به عهده گرفت و نوزدهم تا بیست و یکم فروردین سال 79 به عنوان زمان هم اندیشی اصلاح طلبان داخل ایران و اپوزیسیون خارج نشین تعیین شد. نام این کنفرانس نیز «ایران پس از انتخابات» نهاده شد که بعدها به کنفرانس برلین مشهور گشت.
تلاش اپوزیسیون برای بازی دادن تحکیمی ها به وسیله افشاری در این میان اپوزیسیون تلاش بسیاری کرد تا پای جنبش دانشجویی را به این کنفرانس باز کند تا به نوعی این پیغام را به حاکمیت داده باشد که اپوزیسیون توانسته است بین حاکمیت و تشکل های دانشجویی آشکارا شکاف ایجاد کند و به عبارتی نفوذ خود را تا درون تشکل های داخل نظام گسترش داده است. اقدامی که در صورت موفقیت می توانست بازتاب های گسترده بین المللی داشته و موقعیت و اعتبار نظام را تضعیف نماید. در این میان "دفتر تحکیم وحدت” به دلیل سابقه و جایگاهش نسبت به سایر تشکل ها گزینه بهتری برای نفوذ بود و به همین منظور برنامه ریزی به روی چهره های مسئلهدار تحکیم، نظیر علی افشاری آغاز شد. سرانجام همه نفوذها کارگر افتاد و علی افشاری با قبول دعوت برگزارکنندگان کنفرانس علی رغم مخالفت شورای مرکزی تحکیم وحدت، این تشکل دانشجویی باسابقه را در چالشی بی سابقه قرار داد که بعدها منجر به انشعاب و دست آخر انحلال شاخه تندرو آن شد. افشاری در حقیقت تکرار دیگری از طبرزدی بود. او که در سالهای نخست عضویت در تحکیم به دیدگاه های افراطی راست مشهور بود در سالهای منتهی به کنفرانس برلین کاملاً وارد زد و بندهای سیاسی با جناح چپ شد به طوری که ماجرای رشوه کروبی به وی برای حمایت تحکیمی ها از ریاستش بر مجلس ششم تا مدتها نقل محافل دانشجویی بود و خیلی ها معتقدند انحراف افشاری از جایی کلید خورد که پول حرام امثال شهرام جزایری را از کروبی قبول کرد و عاقبت همین رشوه گرفتن ها بود که کار را به اینجا رساند.
عشقی که افشاری را از تهران تا واشنگتن کشاند همسر علی افشاری، دختر فریبا داوودی مهاجر است. افشاری از طریق سازگارا با خانواده داوودی مهاجر آشنا شد و دچار عشق آتشینی نسبت به دختر وی گردید. این روابط عشقی موجب شد تا افشاری در سال 78 هنگام تنظیم لیست انتخاباتی دفتر تحکیم اصرار زیادی برای گنجاندن فریبا داوودی مهاجر در لیست تحکیم بعمل آورد و نهایتاً نیز موفق به تحمیل این امر بر شورای مرکزی دفتر تحکیم شد.
اظهار ندامت علی افشاری در سال 1379 افشاری پس از آنکه در سال 79 از سوی شعبه 26 دادگاه انقلاب اسلامی به اتهام اقدام علیه امنیت ملی به شش سال حبس تعزیری محکوم شد، به زندان افتاد و دچار خلاء روانی شدیدی گردید. یکی از اصلی ترین دلایل بریدن افشاری در زندان و قرائت ندامتنامه توسط وی در مقابل دوربین تلویزیون همین عامل عاطفی بوده است. افشاری در زندان به بازجویان التماس کرده بود که اگر او را آزاد کنند بلافاصله پس از آزادی اقدام به ازدواج با معشوقه اش نموده و سیاست را خواهد بوسید و به کناری خواهد گذاشت. وی در صداوسیما حاضر شد و در مصاحبهای از عملکرد گذشته خود ابراز ندامت کرد.
آزادی و بازگشت دوباره افشاری به وادی سیاست پس از اعلام ندامت افشاری و اعترافاتش در تلویزیون، وی آزاد شد و مدتی را در سکوت به سر برد. اما بعد از آنکه به وصال معشوق رسید و با دختر داوودی مهاجر ازدواج کرد، دوباره آرام آرام به وادی سیاست بازگشت. بازگشتی که توام با رویکردی شدیداً رادیکال و اپوزیسیونی بود و تا به امروز هر لحظه رادیکالتر می شود.
علی افشاری عامل نفوذی سازمان سیا علی افشاری عامل نفوذی سازمان سیا در جنبش دانشجویی ایران (تحکیم وحدت) به کمک دیگر عوامل نفوذی توانست یکی از قوی ترین جنبشهای دانشجویی اسلامی در ایران را که دهها سال سابقه مبارزه با استکبار جهانی را داشت را به انحراف بکشاند. به نحوی که جنبش دانشجویی (تحکیم وحدت) که در اعماق قلب نیروهای ارزشی و انقلابی ایران جا داشت در یک گردش معنادار و نفاق گونه در مقابل انقلاب و ارزشهای اسلامی ایستاد و عناصر فاسدی که در رأس آن قرار گرفته بودند به شدت در مقابل آموزه های انقلاب و خط امام خمینی (ره) موضع گرفتند. جامعه دانشگاهی کشور از آن دوران هنوزبا تلخی یاد می کنند. جنبش دانشجویی هیچ گاه افشاری را نخواهد بخشید. بعد از اجرای این مأموریت علی افشاری که مأموریت خود را پایان یافته در ایران می دید به کمک عناصر نفوذی دیگر در دولت اصلاحات همراه با تعدادی دیگر از عناصر نفوذی سازمان سیا، در سال 1384، به بهانه ادامه تحصیل جمهوری اسلامی را ترک و راهی آمریکا شد. در آمریکا رسماً در مراکز خبری سازمان سیا شروع به لجن پراکنی علیه انقلاب اسلامی پرداخت.
دیدار علی افشاری با خواننده مرتد شاهین نجفی خواننده و سازنده کلیپ موهن علیه امام هادی (ع) در سال 1391، از دوره اصلاحات به راهاندازی گروههای موسیقی زیرزمینی در رشت و تهران پرداخت، به سبب اشاعه فحشا و فساد با شکایت شاکیان خصوصی شامل چند خانواده، دو بار در ایران دستگیر شده بود و سال 1384 از ترس مجازات سنگین کیفری به آلمان گریخت. پس از 6 ماه انزوا و زندگی مخفیانه، در راستای پروژه «موسیقی ترور» تحرکات جدیدی را در آمریکا آغاز کرده است. این خواننده مرتد برای خارج شدن از انزوای خود با سفر به شهرهای مختلف آمریکا، در شهرهای برکلی و سن دیگو کنسرت برگزار کرده است. تصاویری از پشت صحنه این کنسرتها و حضور برخی عناصر ضدانقلاب، مسائل جدیدی را افشا کرده است.افرادی چون علی افشاری (ضدانقلاب مقیم آمریکا)، هانیه بختیار (همسر ضدانقلاب علی افشاری)، فریبا داودی مهاجر (ضدانقلاب مقیم آمریکا و مادر هانیه بختیار)، احمد باطبی، کوروش صحتی و بهزاد مهرانی (عوامل فراری ضدانقلاب) از جمله کسانی هستند که این خواننده مرتد را علناً مورد حمایت قرار داده اند. منبع: کرج رسا [ چهارشنبه 93/4/18 ] [ 9:41 عصر ] [ باران ]
[ نظرات () ]
غائله 18 تیر سال 78 که به حادثه کوی دانشگاه مشهور شد، یکی از حوادثی بود که در نهایت اوج رابطه امام و امت در جمهوری اسلامی را آشکار کرد؛ فتنه ای که با لبیک مردم به ندای رهبری خاتمه یافت.
رهبر معظم انقلاب در جریان این حادثه فرمودند "بزرگترین آرزو و افتخار بنده این است که در این راهِ پُرافتخار و پُرفیض و پُربهجت، جان خودم را تقدیم کنم" و این فراز پایانی همان سخنانی بود که ایشان اظهار داشتند " این حادثه تلخ، قلب مرا جریحهدار کرد". رابطه عمیق رهبر معظم انقلاب با دانشجویان در این حادثه یک بار دیگر ظهور و بروز کرد تا جائیکه ایشان در حمایت از دانشجویان فرمودند: این که صد نفر یا دویست نفر از کوی دانشگاه خارج شدند و حرفهایی زدند و شعارهایی دادند، بهانه و مجوّزی نمیشود برای اینکه کسانی، در هر لباس و با هر نامی، وارد آن محیط شوند و کارهای ناروایی انجام دهند... اینها قلب را میفشارد. این همه جوان مؤمن، عاشقان امام حسین، عاشقان فاطمه زهرا، در همه جای کشور، در خدمت اسلام، در خدمت کشور، در طول دوران دفاع مقدّس، در هر خطری که این کشور را تهدید کند، سینه سپر میکنند و وارد میشوند؛ اما بعد کسانی با استفاده از این نامها حوادثی را بهوجود آورند. برای من، حادثه خیلی تلخی بود. البته من تأکید کردم که اطراف این حادثه تحقیق شود و بروند حادثه را درست بسنجند. قرار شد رئیس جمهور محترم و مسؤولان، هیأت تحقیقی را تعیین کنند؛ من هم ممکن است خودم کسی را در این هیأت بگذارم. چند روز پس از این سخنان جمعی از دانشجویان مجروح حادثهی کوی دانشگاه به دیدار رهبری رفتند و از نزدیک با آیت الله خامنه ای سخن گفتند. مقام معظم رهبری در این دیدار صمیمی ضمن دلجویی از دانشجویان، آنان را مورد تفقد قرار دادند و دانشجویان نیز در فضایی همراه با معنویت و عشق و ارادت به مقام ولایت، مطالبی بیان کردند. ایشان در دلجویی با برخی از دانشجویان به مزاح با آنان نیز می پردازند. ![]() در انتهای این دیدار دو تن از دانشجویان سخنانی مطرح می کنند که خوانش آن پس از 15 سال خالی از لطف نیست. یکی از دانشجویان: خدمت حضرتعالی سلام عرض میکنم. آن لحظهای که خدمتتان رسیدیم و فرمودید «قلب من جریحهدار شده است»، واقعاً هزاربار از خدا مرگمان را خواستیم. این را به یقین میگویم. آقاجان! من از طرف همه بچهها و همه کسانیکه میخواستند بیایند و نتوانستند، سلامشان را خدمت شما عرض میکنم. همه التماس دعا داشتند، همه میگفتند سلام ما را به آقا برسانید. با تمام وجود از حضرتعالی معذرت میخواهیم به خاطر این که کسانی میان ما و به نام ما به حضرتعالی توهین کردند. آقاجان! فکر نکنید که ما ساکت بودیم. با تمام وجود از شما معذرت میخواهیم. انشاءاللَّه که دعای خیر شما بدرقه راهمان باشد. به شما قول میدهیم تا آخرین نفس پای عهدمان با شما و امام باشیم. خدمت شما به حضرت مهدی عرض میکنیم که ایستادهایم و شما همه مسؤولین ما را کمک فرما. رهبر انقلاب: خداوند انشاءاللَّه شما را حفظ کند. شما فرزندان عزیز من هستید. من همین احساس را نسبت به شما دارم. انشاءاللَّه خداوند همیشه با شما باشد. یکی دیگر از دانشجویان: چیزهایی که برادرمان گفتند، حرف دل همه بود. یک چیز هم من میگویم. وقتی که ما را میزدند، میگفتند یا زهرا، یا حسین، و بعضی میگفتند مرگ بر ضدّ ولایت فقیه. چرا اینها از اسم دین استفاده میکنند؟! ما خودمان وقتی حرفهایتان را از اخبار شنیدیم، شاید حمله آنها که خنجری در قلب ما بود، حرف شما که «قلب مرا جریحه دار کرد»، یک خنجر بزرگتر بود. ما از این حرف شما بیشتر ناراحت شدیم. تعدادی از آنها که گاز اشکآور خوردند، شاید توهین هم کردند، ولی در آن فضا نمیفهمیدند چه میگویند. خیلیها الان پشیمان هستند. نمیخواستند این را بگویند. شما آنها را ببخشید و دعا کنید که فضا طوری شود که درد دین حرف اوّل باشد؛ نه برداشت از دین و مطرح کردن خود به اسم دین. ما همیشه سعی کردهایم این تجمّعات را آرام کنیم؛ اما شاید حرکتهای ما هم موجب رنجش شما شد. انشاءاللَّه ما را هم ببخشید. ![]() رهبر انقلاب: انشاءاللَّه موفّق باشید. همین که گفتید آنها به نام دین، به نام یازهرا، یا به نام همین نامهای مقدّس وارد شدند، به نظر من قدری روی همین نکته، از لحاظ ذهنی کار شود؛ یعنی باید دید که چه انگیزههایی وجود دارد - آدم اینطور حس میکند - چون من باورم نمیآید که یک نفر در اتاق دانشجویی بیاید، بزند و بگوید که تو با زهرا، یا با رهبری دشمنی، پس بگیر - کتک بخور! من اصلاً باورم نمیشود. چنانچه بتوانیم آن کسانیکه این حرف را زدند، شناسایی کنیم - چون لابد همهشان که نگفتند، بعضی گفتند - گمان میکنم بشود در آنها انگیزه دیگری را کشف کرد؛ یعنی همان چیزی که شما الان به آن اشاره میکنید و میگویید «بدبین میشوند» درست است؛ این چیز خیلی مهمّی است. حالا چه کسی کشف کند، یک حرف دیگر است. چه وقت کشف کنند، درست کشف کنند، یا نکنند، آنها بحثهای دیگر است؛ اما حالا برگردیم و همان نگاه دوم به قضیه را در اینجا پیاده کنید. بگویید ما کاری کنیم که این جوان دانشجو بهخاطر آن عمل مغرضانه، یا جاهلانه، از دین برنگردد. آن مطلبی که من و شما باید واقعاً در اینجا احساس کنیم، این است. بله؛ نگذارید از دین برگردد؛ چون اینطور برگشتن از دین، تلخترینهاست. من یک وقتهایی در سخنرانیها، مثالهایی برای این قضیه زدهام؛ دیگر حالا یک خرده خسته شدهام و حالش را ندارم که ادامه دهم. اگر وقت دیگری آمدید، یادم بیاورید تا داستانی را که مولوی برای رماندن کسی از دین، با همین شیوه یا حسین و یا زهرا نقل میکند، برای شما بگویم. این یک شیوه برای رماندن از دین است. معلوم میشود از زمان مولوی و اینها هم از این چیزها بوده است! حالا بعضیها عمداً میکنند؛ آنوقت غیر عمدی آن بوده است. حالا شما که جوان مؤمن صالح نورانی هستید، تکلیف شما در مقابل آنها چیست؟ این است که نگذارید از دین برمند. بالاخره یکی از این طریق، افراد را از دین میرماند؛ شما که نقطه مقابل آن فکر میکنید، نباید بگذارید. از خدا توفیق بخواهید، خدا هم به شما توفیق میدهد. والسّلام علیکم و رحمةاللَّه و برکاته منبع: خبرنامه دانشجویان [ چهارشنبه 93/4/18 ] [ 9:40 عصر ] [ باران ]
[ نظرات () ]
آیهی «شجره طیبه» پس از آیهی نصرت الهی بیشترین استفاده را در بیانات و پیامهای منتشر شده از ایشان با 44 بار، تکرار داشته است.
توضیح و تبیین آیات قرآن در کلام حضرت آیتالله خامنهای، تنها منحصر در جلسات تفسیر ایشان نبوده است، بلکه دیدارهای گوناگون ایشان با اقشار مختلف مملو از توضیح و تبیین آیات قرآنی است. برخی از آیات در کلام ایشان تکرار بیشتری داشته است که در این یادداشتها به معرفی آنها میپردازیم. آنچه در این یادداشت میخوانید قسمت دوم از معرفی و توضیح «پرکاربردترین آیات در کلام رهبر انقلاب» است.
در یادداشت قبلی خواندیم که آیهی نصرت الهی بیشترین کاربرد را در کلام حضرت آیتالله خامنهای داشته است. در این یادداشت به دومین آیهی پرکاربرد در بیانات ایشان میپردازیم. آیهی «شجره طیبه» پس از آیهی نصرت الهی بیشترین استفاده را در بیانات و پیامهای منتشر شده از ایشان با 44 بار، تکرار داشته است: ![]() «أَلَم تَرَ کَیفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا کَلِمَةً طَیِّبَةً کَشَجَرَةٍ طَیِّبَةٍ أَصلُها ثابِتٌ وَفَرعُها فِی السَّماءِ» (آیهی 24 سورهی ابراهیم) آیا ندیدی چگونه خداوند «کلمه طیبه» (و گفتار پاکیزه) را به درخت پاکیزهای تشبیه کرده که ریشهی آن (در زمین) ثابت، و شاخهی آن در آسمان است!؟ آیات 19 تا 24 سورهی مبارکهی ابراهیم در این آیهی مبارکه خداوند متعال «کلمه طیبه» را به درختی پاکیزه تشبیه کرده است که ریشهی آن ثابت و شاخههای آن در آسمان است. «جاهایی که خدای متعال در قرآن مَثَل میزند - «ان اللَّه لایستحیی أن یضرب مثلاً ما بعوضة فما فوقها» - جای دقّت بیشتری است؛ چون در این گونه موارد، قرآن حقیقتِ بزرگ و پایداری را با تکیه بر یک مثال محسوس، برای ما بیان میکند. ما اگر عقل داریم، باید بفهمیم. یکی از آن موارد، همین جاست. شما یک درخت معمولی را نگاه کنید که آن را در خاکی حاصلخیز نشاندید و به آن رسیدید و آفت را از او دفع کردید و دیگر نگرانیای ندارید، «تؤتی اکلها کل حین باذن ربها». به هنگام فصل میوه، سبد را برمیدارید و میروید تا میوه بچینید. این، یک مثل است. کلمهی طیّبه مثل همین درخت است.»1 آنچه که در این آیه ممکن است مورد سؤال قرار بگیرد، این است که منظور از «کلمه طیبه» چیست؟ دیدگاههای مختلفی را مفسران برای توضیح کلمهی طیبه ارائه کردند که برخی از آنها عبارت است از: «کلمه توحید و جمله لا اله الا الله»، «اوامر و فرمانهاى الهى»، «ایمان»، «شخص مؤمن»، «روش و برنامههای سازنده» و... حضرت آیتالله خامنهای همانند برخی از مفسران معاصر، تمامی این موارد را مصادیقی از کلمهی طیبه میدانند و معتقدند: «همهی حقایق درستِ عالم، کلمهی طیّبه و کلماتاللّهند. ما در زمینهی مورد نظر خودمان، کلمهی طیّبه را پیدا میکنیم.»2 ایشان با این توضیح، هر فکری را که طیب و منشأ برکت برای مردم باشد، هر عملی که صالح باشد و موجب هدایت مردم شود، و حتی همان انسانی که این عمل و فکر صالح از او نشأت گرفته است را «کلمه طیبه» میدانند: «کلمهی طیبه، هر آن فکری است که در دل یک انسان بزرگ و الهی بروید و منشأ برکات برای مردم بشود؛ هر آن عملی است که از جوارح یک انسان صالح سر بزند و برای هدایت بشر و رشد عالم انسانیت دارای برکات باشد. همچنین کلمهی طیبه، آن انسانی است که این اندیشهی نیکو یا این عمل صالح در وجود او متحقق شده است و در او بروز و نمود پیدا میکند... کلمهی طیبه، هم قول است، هم آن قائل است؛ هم فکر است، هم آن چیزی است که زائیدهی از آن فکر است؛ هم آن شخصیت انسانیِ برگزیدهای است که این فکر و عمل به او قائم است.»3 * مصادیق کلمه طیبه در دوران ما ایشان در سخنرانیهای مختلف مصادیقی از این کلمهی طیبه را در این دوران مشخص میکنند که مهمترین آنها «انقلاب اسلامی» است. «حرکت انقلابیای که امام بزرگوار ما - آن رهروِ حقیقیِ راه طیبین و اولیاء و شهدا و معصومین و صدیقین - در مقابل پای ما گذاشت، همان کلمهی طیبه است.»4 انقلاب اسلامی در ابتدای شکلگیری مانند یک نهال نوپا بود که پس از مدتی تبدیل به یک درخت تناور و مستحکم شد و به یک قدرت منطقهای تبدیل شد که ثمرات آن در هر دوره قابل مشاهده است. ایشان یکی از ویژگیهای این نهال را زنده بودن، پویایی و بالندگی آن میدانند. همانطور که پیشتر توضیح داده شد، ایشان علاوه بر آنکه تفکر و عمل صالح را، نوعی «کلمه طیبه» میدانند، قائل و بنیانگذار آن حرکت را نیز مصداقی از کلمه طیبه محسوب میکنند. بر همین اساس شخص حضرت امام (رضوان الله تعالی علیه) را نیز مصداقی از کلمهی طیبه محسوب میکنند.5 حضرت آیتالله خامنهای، یکی دیگر از مصادیق کلمهی طیبه را «نیروی مقاومت بسیج» میدانند: «در این مجموعهی عظیمِ ملی، آنچه که مثل یک شجرهی طیبه در این سرزمین طیب و طاهر باقی ماند و ماندگار شد، همین شجرهی طیبهی «بسیج» بود.»6 ایشان قیام مردم قم را نیز که به نوعی نقطهی آغاز قیامهای مردمی سراسر کشور و منجر به پیروزی انقلاب اسلامی شد، کلمهی طیبه میدانند: «کار مردم قم، کلمهی طیبه بود.»7 ایشان همچنین «سخن حق»8، «حوزه علمیه قم»9، «ارتش جمهوری اسلامی ایران»10، «مجمع عالی حکمت اسلامی»11 و... را نیز از جمله مصادیق این کلمه طیبه در عصر حاضر بشمار میآورند. پینوشتها: 1. بیانات در دیدار جمعی از فرماندهان و پرسنل ارتش - 1374/07/05 2. بیانات در دیدار جمعی از فرماندهان و پرسنل ارتش - 1374/07/05 3. بیانات در مراسم هیجدهمین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی(ره) - 1386/03/14 4. بیانات در دیدار جهادگران بسیج سازندگی - 1389/06/31 5. بیانات در دیدار مسئولان دستگاه قضایی - 1384/04/07 6. بیانات در دیدار بسیجیان استان فارس - 1387/02/14 7. بیانات در دیدار مردم قم در سالروز قیام نوزده دی - 1384/10/19 8. بیانات در دیدار جمعی از مردم آذربایجان - 1388/11/28 9. بیانات در دیدار مردم قم - 1375/10/19 10. بیانات در دیدار جمعی از فرماندهان و پرسنل ارتش - 1374/07/05 11. بیانات در دیدار اعضای مجمع عالی حکمت اسلامی - 1391/11/23 منبع: دفتر مقام معظم رهبری [ چهارشنبه 93/4/18 ] [ 9:38 عصر ] [ باران ]
[ نظرات () ]
معاون مدیر مرکز مطالعات راهبردی دمشق از سرنخ هایی درباره ارتباط ابوبکر بغدادی با سازمان جاسوسی آمریکا پرده برداشت.
![]() وی در مصاحبه با رادیو صدای روسیه افزود: صد در صد اطمینان دارم که در دوران زندانی بودن ابوبکر بغدادی نزد آمریکاییها در عراق، سازمان جاسوسی امریکا (سی آی ای) با وی ارتباط برقرار کرد، و او را برای کارکردن در سی آی ای مأمور کرد. طالب ابراهیم تأکید کرد: منابع آگاه در آمریکا گفتهاند، آنچه که در عراق و سوریه روی می دهد، از سوی سی آی ای طراحی شده است؛ و سازمان جاسوسی آمریکا شیوه قدیمی جنگ خود ضد اتحاد جماهیر شوروی در افغانستان را دوباره در منطقه از سرگرفته است. "اکنون نیز یک القاعده جدید ضد عراق و سوریه شکل گرفته است، که ممکن است در آینده ضد کشورهای دیگر منطقه فعال شود" طالب ابراهیم خاطرنشان کرد: اکنون نیز یک القاعده جدید ضد عراق و سوریه شکل گرفته است، که ممکن است در آینده ضد کشورهای دیگر منطقه فعال شود. این پژوهشگر سوری اظهار داشت: در آینده نیز این گروه تروریستی برای مقابله با رشد روز افزون نقش روسیه در منطقه و جهان به کار گرفته خواهد شد. طالب ابراهیم درخصوص ماجرای قتل سفیر آمریکا در بنغازی گفت: برخلاف اظهارات رئیس جمهور آمریکا، قتل سفیر این کشور در بنغازی ماجرای متفاوتی دارد. وی ادامه داد: بر اساس گزارشهای رسانهای و اطلاعاتی تأیید شده از آمریکا، سفیر این کشور پس از دیدار با سرکنسول ترکیه در لیبی کشته شد؛ و محور این دیدار درباره چگونگی انتقال سلاح و مواد شیمیایی برای گروههای تروریستی در سوریه بود. طالب ابراهیم تأکید کرد: احتمالا سی آی ای در قتل سفیر آمریکا در بنغازی دست داشت، و این کار به خاطر از بین بردن مدارکی بود که نشان می داد آمریکا در بحران سوریه دست دارد. به ویژه اینکه قتل این سفیر، یک ماه قبل از انتخابات ریاست جمهوری صورت گرفت و انتشار این اطلاعات موجب ناکامی اوباما در انتخابات می شد. وی در خصوص تأخیر آمریکا در برخورد نظامی با داعش گفت: مهمترین دلیل درباره حمایت آمریکا از داعش، این است که آمریکا این گروه را در فهرست سازمانهای تروریستی خود قرار نداده است؛ درحالیکه آمریکا جبهه النصره و سرکرده آن جولانی را در این فهرست گنجانده است. "در نهایت برای آمریکا تنها چیزی که اهمیت دارد، امنیت اسرائیل است؛ هرچند که این امنیت روی دریاچه ای خون اعراب و مسلمانان ایجاد شده باشد" طالب ابراهیم اظهار داشت: اخیرا نیز جایزه ای ده میلیون دلاری برای ابوبکر بغدادی سرکرده داعش اعلام کرده اند که کاملا مشابه بازی آمریکا در ماجرای بن لادن سرکرده سابق تشکیلات القاعده است. آمریکا نیز برای بن لادن جایزه بزرگی تعیین کرده بود، ولی سی آی ای هنگامی که خواست او را به قتل برساند، به راحتی او را حذف کرد. طالب ابراهیم گفت: ابوبکر بغدادی همان اسامه بن لادن جدید در منطقه است، و او به همراه ابومحمد جولانی و همه تروریستها زیر چتر سی آی ای فعالیت می کنند. وی با این حال خاطرنشان کرد: البته باید خاطرنشان کرد که همه این افراد به صورت مستقیم زیر نظر سی آی ای فعالیت نمی کنند به صورتیکه جولانی زیر چتر حمایتی بندر بن سلطان و سازمان اطلاعات عربستان قرار دارد، و ابوبکر بغدادی هم زیر چتر سازمان اطلاعات قطر و ترکیه و با همکاری عربستان است، و ایمن ظواهری سرکرده تشکیلات القاعده نیز از طریق واسطه پاکستانی، مستقیما زیر چتر سی آی ای فعالیت می کند. طالب ابراهیم تأکید کرد: عربستان سعودی و چند کشور دیگر در منطقه مزدور آمریکا هستند، ولی در نهایت برای آمریکا تنها چیزی که اهمیت دارد، امنیت اسرائیل است؛ هرچند که این امنیت روی دریاچه ای خون اعراب و مسلمانان ایجاد شده باشد. منبع: العالم [ سه شنبه 93/4/17 ] [ 10:1 عصر ] [ باران ]
[ نظرات () ]
|
|
[ طراح قالب : پیچک ] [ Weblog Themes By : PIcHaK.NeT ] |