یک فنجان بصیرت
چه فرقی می کند.
درعصر ارتباطات نفس بکشم یا قرون وسطا.
وقتی خبری ازتو نباشد.
دوره جاهلیت است.
اللهم عجل لولیک الفرج ....
|
[ پنج شنبه 92/10/26 ] [ 11:55 عصر ] [ باران ]
[ نظرات () ]
چشم اندازی که گفتمان وحدت امت اسلامی دنبال می نماید، دست یابی به یک مبنای مشترک تقریبی بر اساس اشتراکات فکری و نظری مذاهب اسلامی و مسلمانان است که یقینا این نوع نگاه به نزدیکی افکار و اندیشه های تقریبی جوامع اسلامی کمک خواهد کرد.
گروه دین و اندیشه« تیتریک »؛/ مهدی نجفی ضرورت تقویت اتّحاد امت اسلامی به عنوان مبرم ترین نیاز جامعه اسلامی مورد نظر می باشد، بی گمان قرآن کریم در بیش از پنجاه آیه مسأل? وحدت و رفتار های موثر در ایجاد و تقویت اتحاد و انسجام اسلامی مسلمانان را نشان داده است،لذا گفتمان وحدت اسلامی به عنوان اعتقاد ریشه گرفته از آموزه ها و نصوص قرآنی و روایی و علما و اندیشمندان اسلامی به عنوان آمال و آرزوی هم? دغدغه مندان جوامع اسلامی مد نظر می باشد.
وحدت و هبستگی و انسجام هم? مذاهب اسلامی در سای? عمل به قرآن و بازگشت به آموزه های وحدت آفرین کلام وحی است، از این رو باید اذعان نمود ضرورت ایجاد تقریب میان مسلمانان و مذاهب اسلامی از امور انکار ناپذیر در جوامع اسلامی می باشد،زیرا فضای دینی،سیاسی،و فرهنگی بسیاری از کشورهای اسلامی به علت وجود برخی اختلافات قومی،و دینی در التهاب و بحران به سر می برد.اگر چه عاملین و مسبّبین اصلی این بحرانها و التهابات را باید در توطئه های استکبار و عوامل مزدور آنها درکشورهای اسلامی دانست، لیکن در این فضای حساس و افزایش توطئه های دشمنان اسلام علیه تقریب مذاهب اسلامی ،نهادهای فرهنگی و دینی و سیاسی جوامع اسلامی وظایف سنگینی برای ایجاد ساز و کارهای فرهنگ وحدت و تقریب،در میان مسلمانان عهده دار می باشند.
ایجاد وحدت و تقریب در اندیشه، هدف و جهت گیری مسلمانان ، یکی از اهداف بزرگ دین اسلام بوده و نیز ابزار قوی و در عین حال سازنده است، مشروط بر این امرکه تقویت مذاهب اسلامی بدون اهداف مادّی و بدون شائبه های فردی و سیاسی انجام گیرد، که این امر خود باعث حرکت عظیم رشد و تعالی و تقریب برای جوامع اسلامی خواهد گردید. لازم به ذکر است علمای اسلامی به عنوان پیشگامان وحدت اسلامی نیز باتداوم این مبنای قرآنی بر اتحاد امت اسلامی تأکید ورزیده اند.
از علمای شاخص در زمینه وحدت و اتحاد امت اسلامی باید از شیخ شلتوت آن عالم،فقیه، مفسر و مجاهد مصری که یکی از پیشگامان فرهنگ تقریب در میان جوامع اسلامی بوده است و نیز حضرت آیت الله بروجردی مرجع تقلید وقت شیعیان اشاره کرد.
حجت الاسلام سید محمدرضا احمدی بروجردی نوه آیت الله بروجردی در باب اهتمام بسیار فراوان حضرت آیت الله بروجردی در امر تقریب این طور بیان می کند: «آیت الله العظمی بروجردی(ره)، آن قدر به این مهم اصرار داشت که در کشور مصر، همایش تقریب مذاهب برگزار کرد و پنجاه تن از عالمان سرشناس اهل تسنن را به آن فراخواند. اصرار بر همین اعتقادات بود که باعث شد شیخ شلتوت که بنیان گذار دانشگاه الازهر مصر است، فتوایی تاریخی را مبنی بر این که "عمل کردن به قول ائمه اطهار(ع) مجزی است"، صادر کند و بر مقبولیت عمل شیعیان صحه بگذارد» [1].
شیخالازهر در آن زمان، یعنی شیخ محمود شلتوت پس از این ملاقاتها فتوای تاریخی خویش را در به رسمیت شناختن مذهب جعفریه اثنیعشریه اعلام می دارد و جواز معامله و معاشرت با مسلمین را که به جهت دسیسههای استعماری با شیعیان در نقار بودند، بیان میکند. او مینویسد: (ان مذهب الجعفریه المعروف بمذهب الشیعه الامامیه الاثنیعشریه، مذهب یجوز التعبد به شرعاً کسائر مذاهب اهل سنته)[2].«جایز است شرعاً عمل کردن به دستورات مذهب جعفریه که به مذهب امامیهاثنا عشریه معروف است مانند سایر مذاهب اهل سنت.»
در وصف شیخ محمود شلتوت باید اذعان نمود:شخصیتی بزرگ و نامدار که با صدور فتوای تاریخی شیخ محمود شلتوت، مفتی و رئیس الازهر و صاحب تفسیر تقریبی قرآن کریم، مبنی بر جواز پیروی از مذهب شیعه و همچنین تأسیس کرسی فقه مقارن در الأزهر، که به جرأت می توان این فتوا را بزرگ ترین رویداد در روابط بین مذاهب در قرون اخیر نام برد[3]همچنین شیخ محمد غزالی، علامه اقبال لاهوری، علامه مودوی پاکستانی، حسن البناء، سید قطب مصری و مرحوم مولوی مولانا عبدالعزیز از دیگر علما و بزرگان اهل سنّت و در عصر حاضر از علماء و بزرگان شیعه می توان از حضرت امام خمینی(ره)، امام موسی صدر، شیخ محمد جواد مغنیه، علامه شیخ مرتضی مطهری، آیت الله سید محمود طالقانی و آیت الله دکتر محمد حسین بهشتی نام برد[4]در حال حاضر نیز شخصیت ارزشمند مقام معظم رهبری در امر گفت و گو و نیز بیانات وحدت بخش در مورد ایجاد تقریب در میان مسلمانان جزو سرآمدان روزگار معاصر می باشند که در پاسخ به استفتائیاز سوی علما و فرهیختگان شیعه منطقه احساء عربستان سعودی مبنی بر اینکه ایشان نظر خود را درباره "اهانت و استفاده از کلمات تحقیرآمیز و توهین به همسر پیامبر اسلام ام المومنین حضرت عایشه اعلام کنند،لذا رهبر معظم انقلاب در پاسخ به این استفتاء اعلام کردند:«" اهانت به نمادهای برادران اهل سنت از جمله اتهام زنی به همسر پیامبر اسلام [عایشه] حرام است. این موضوع شامل زنان همه پیامبران و به ویژه سید الانبیاء پیامبر اعظم -حضرت محمد(ص) -می شود."»[5]
همچنین مقام معظم رهبری در باب اتحاد امت اسلامی و تاکید بر مبانی مشترک میان مذاهب مختلف اسلامی فرمودند:«علماى شیعه و سنى با هم جلسه بگذارند، تفاهم کنند، با هم حرف بزنند. ما کارهاى مشترکى داریم. خیلى خوب؛ شما فقه خودت را تبیین کن، تدریس کن، شما هم فقه خودت را تبیین کن، تدریس کن. شما فقه جعفرى بگو، شما فقه شافعى بگو. عقایدتان را داشته باشید، اما کارهاى مشترک هم میتوانید بکنید.[6]»
لذا فرهنگ گفت و گو یقینا نقش شگرفی در پیش برد اهداف تقریبی ایفا خواهد نمود و نمونه های ذکر شده مخصوصا در مورد مکاتبات حضرت آیت الله بروجردی و شیخ محمد شلتوت و نیز فرمایشات وحدت آفرین مقام معظم رهبری،ضرورت فرهنگ گفت و گو را برای همه مسلمانان نشان می دهد.
لیکن چشم اندازی که گفتمان وحدت امت اسلامی دنبال می نماید، دست یابی به یک مبنای مشترک تقریبی بر اساس اشتراکات فکری و نظری مذاهب اسلامی و مسلمانان است که یقینا این نوع نگاه به نزدیکی افکار و اندیشه های تقریبی جوامع اسلامی کمک خواهد کرد. امید است هم? علمای اسلامی اعم از شیعه و سنی با تمسّک به فرامین الهی در کتاب و سنت و با تمسک به اصول کلّی مشترک در دین مبین اسلام اتّحاد و تقریب را به بهترین نحو نشان دهندتا نتیجه این وحدت به تعامل و همکاری مستمر در جوامع اسلامی منجر گردد.
http://www.tebyan.net . [1] [2] . سایت آیتالله العظمی بروجردی. [3] . ر.ک: شیخ محمود شلتوت؛ طلایه دار تقریب، عبدالکریم بی آزار شیرازی، صص198-197؛ همبستگی مذاهب اسلامی، عبدالکریم بی آزار شیرازی، صص310-309. [4] . ر.ک: پشوایان تقریب؛ آیت الله بروجردی و شیخ محمود شلتوت، مجموعه مقالات، ص168. http://www.khabaronline.ir/detail/97482/ . [5] [6]بیانات مقام معظم رهبری در جمع روحانیون شیعه و اهل سنت کرمانشاه:20/7/1390 http://farsi.khamenei.ir .
[ پنج شنبه 92/10/26 ] [ 11:54 عصر ] [ باران ]
[ نظرات () ]
در اظهاراتی که چندی پیش نهاوندیان و اخیرا ترکان مشاور رییس جمهوری در خصوص نمایندگان مجلس داشته اند نگاه افراطی دولت اعتدال را در مواجه با منتقدیدن خود به وضوح آشکار می کند.
گروه سیاسی« تیتر یک »؛زمانیکه محمد رضا باهنر پس انتخابات سال 76 جهت تبریک و گفتگو در خصوص تعیین کابینه با آقای خاتمی ملاقات می کند آقای خاتمی باخنده به وی می گوید :من فکر نمی کردم که رییس جمهور بشوم ، من آمده بودم کاندیدا بشوم تا یک حزبی داشته باشیم و هیچ وقت فکر نمی کردم که بیست میلیون رای بیاورم،اصلا برنامه ای ندارم. تازه باید بنشینم برای برنامه ها فکری بکنم لذا با توجه به این نقل قول امیدوارم که رییس دولت تدبیر و امید نیز با تفکر یاد شده کاندید ریاست جمهوری نشده باشند. البته توجه به عملکرد دولت اعتدال در چند ماه گذشته به خصوص در حوزه اقتصاد نشان می دهد که این فرضیه چندان هم دور از ذهن نیست و معلق ماندن اکثر لوایح و مصوبات دولت گذشته مانند مسکن مهر،هدفمندی یارانه ها، و پرداخت یارانه های نقدی و ... در همین راستا ارزیابی می شود. این در حالیست که دولت تدبیر امید می خواهد حتی حرکت های ماندگار دولت نهم و دهم را با تغییر نام به نام خود مصادره کند. به عنوان مثال سفرهای استانی دولت گذشته از این دست می باشد. متاسفانه این سردرگمی در عملکرد دولت بخصوص در حوزه اقتصادی در حدی است که به جای اینکه طبق نظر مقام معظم رهبری دولت به فکر حل مشکلات اقتصادی و حرکت در راستای اقتصاد مقاومتی باشد به فکر مناقشات ساسی و نیز حل مساله هسته ای و رفع تحریم ها که باعث مذاکره با آمریکا شده است. این نگاه متاسفانه دولت را از پرداختن به توان و ظرفیت های داخلی بار داشته است. از طرفی افکار عمومی هنوز اظهارات رییس دولت در اولین کنفرانس مطبوعاتی پس از پیروزی در انتخابات را فراموش نکرده اند که روحانی عنوان کرد که "من با کلید آمده ام با داس نیامده ام" اما بررسی عملکرد دولت تدبیر و امید در اکثر وزارت خانه ها شاهد جابجایی غالب مدیران ارشد و نیز مدیرانی در لایه های میانی در وزارت خانه ها هستیم تا جایی که به گفته محمدرضا باهنر تغییرات دولت به سرایه داران مدارس نیز رسیده است. البته طبق رسم دیرینه روی کار آمدن هر مدیر تازه ای با تغیرات همراه است اما نکته جالب توجه در این جابه جایی ها این است که متاسفانه اغلب آنها بدون برنامه ریزی و کار کارشناسی و در نظر گرفتن نظرات افرادی است که با موضوع ارتباط مستقیم دارند. این خانه تکانی ها به تازگی به وزارت امور خاجه نیز رسیده است به طوری که علی رقم اظهارات "سید عباس عراقچی" سخنگوی وقت وزارت امور خارجه زمزمه هایی از بازگشت " فله ای" و اجباری سفرا و روسای نمایندگی ایران در خارج از کشور به تهران آن هم پیش هم ماموریت آنان به گوش می رسد. در ادامه لیست برخی از تغییرات در لایه های بالای مدیریتی را فقط در پنج وزارت خانه ذکر می کنیم: وزارت کشور:میزان تغییرات مدیریتی بالغ بر چهل نفر (مدیرکل امنیتی وزارت کشور،معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور،مدیرکل دفتر انتظامی وزارت کشور،مدیرکل امور مرزی و مبارزه با قاچاق وزارت کشور و اکثر استانداران و ...) وزارت امور خارجه :میزان تغییرات مدیرتی بالغ بر دوازده نفر (قائم مقام و مشاور عالی وزیر ،معاونت اروپا و آمریکا،سخنگوی وزارت خارجه معاون اداری مالی ،معاون بین الملل و ...) وزارت نفت:میزان تغییرات بالغ بر 119 نفر (مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی ،مدیرعامل شرکت ملی گاز،قائم مقام وزیر ،معاونت امور بین الملل و بازرگانی ، مدیر کل بازرسی و...) وزارت اقتصاد و دارایی: میزان تغییرات بالغ بر 90 نفر (معاون امور اقتصادی وزارت اقتصاد،رییس مرکز حراست وزارت اقتصاد مدیرعامل شرکت مادر تخصصی سرمایه گذاری خارجی،رییس کل گمرگ ،رییس کل بیمه مرکزی و ...) وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی:میزان تغییرات مدیریتی بالغ بر 117 نفر (رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی ،معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی ، رییس سازمان حج، رییس سازمان سینمایی،معاون هنری وزیر ارشاد،معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت ارشاد و...) این وقایع و وقایعی از این دست مخاطب را به یاد خاطره آقای حداد عادل در مناظرات انتخاباتی می اندازد که خطاب به عارف گفت :«بعد از اینکه آقای خاتمی به ریاست جمهوری رسید و دولت را از آقای هاشمی تحویل گرفت چه پاییز برگ ریز اصلاحاتی شروع شد به تعبیری آنها را جلو پنجره آوردند و مملکت را مثل یک گونی تکان دادند و همه را بیرون انداختند و در بعضی وزارت خانه فقط آبدارچی ها عوض نشدند و وقتی به آنها گفتیم چرا این همه تغییرات می دهید می گفتند هر کسی که به آقای خاتمی رای نداده باید برود». از طرفی در اظهاراتی که چندی پیش نهاوندیان و اخیرا ترکان مشاور رییس جمهوری در خصوص نمایندگان مجلس داشته اند نگاه افراطی دولت اعتدال را در مواجه با منتقدیدن خود به وضوح آشکار می کند. توهین مشاور ویژه رئیسجمهور به نصف ملت ایران:
واقعیت آن است که با رفتارهای تندی که دولت مردان علیه نظارت مجلس بر دولت نشان می دهند این نتیجه حاصل می شود که مقصود آنها از آنچه تعامل مجلس با دولت می نامند "چشم گفتن" مجلس در برابر همه خواسته های دولت و ندیدن و نشنیدن کج روی های وزرا و در یک کلام عدم شنیدن صدای مخالف است.
در نهایت در یک نگاه کلی و از روی انصاف عملکرد دولت تدبیر و امید در این چند ماهه به خوبی نشان می دهد که اعتدالگرایان هنوز پیام آرا مردمی که 24 خرداد بر مولفه هایی مانند "تمرکز بر مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم"، "هم آوایی و هم افزایی بین مسئولان "، "ضرورت وجود ارماش و ثبات روانی –سیاسی در جامعه " را درک نکرده و با دستان خود گودالی عمیق برای دولت اعتدال حفر کرده اند به طوری که تدبیر ریس جمهور محترم نیز نتواند به سلامت از آن عبور کند و پس از پایان چهار سال دولت عطای قدرت را به لقایش ببخشد.
حسین زندیه کارشناس مسائل سیاسی [ پنج شنبه 92/10/26 ] [ 11:53 عصر ] [ باران ]
[ نظرات () ]
در ستاد نماز گفتیم، آقازاده ها، دخترخانم ها، شیرین ترین نمازی که خواندید، برای ما بنویسید. یک دختر یازده ساله یک نامه نوشت، همه ما بُهتمان زد.
به گزارش«تیتریک»؛حجة الاسلام والمسلمین قرائتی تعریف می کرد: در ستاد نماز گفتیم، آقازاده ها، دخترخانم ها، شیرین ترین نمازی که خواندید، برای ما بنویسید. یک دختر یازده ساله یک نامه نوشت، همه ما بُهتمان زد، دختر یازده ساله، ما ریش سفیدها را به تواضع و کرنش واداشت.
[ پنج شنبه 92/10/26 ] [ 11:52 عصر ] [ باران ]
[ نظرات () ]
در حال حاضر به دلیل مشکلات پیش رو از جمله هزینههای سرسام آور ازدواج، جوانان از ازدواج کردن امتناع و دوری میکنند.
گروه چندرسانه ای «تیتریک» ؛ من ترک التزویج مخافة الفقر فقد اساء الظن بالله-عز و جل-، ان الله- عز و جل - یقول: «ان یکونوا فقراء یغنهم الله من فضله.» (نور/32) امام صادق علیه السلام فرمودند: هر کس از ترس فقر ازدواج نکند نسبتبه لطف خداوند بدگمان شده است. چرا که خداوند میفرماید: اگر آنان فقیر باشند خداوند از فضل و کرم خود بی نیازشان میکند. من لا یحضره الفقیه، ج 3، ص 251? [ چهارشنبه 92/10/25 ] [ 9:27 عصر ] [ باران ]
[ نظرات () ]
رییس سازمان بسیج مستضعفین گفت: شاه عربستان به همان اندازه سنی است که شاه پهلوی شیعه بود و مبدأ و منشأ تفرقه افکنان در امریکا و انگلیس است.
سردار محمدرضا نقدی رییس سازمان بسیج مستضعفین در همایش وحدت، که با حضور پرشور مردم مهاباد برگزار شد، گفت: دعوت به وحدت، دعوت همه انبیاء بوده و ایجاد اختلاف و تفرقه بین انسانها کار طاغوتها و مستکبران است تا بتوانند حکومت کنند اما انبیاء الهی حکومت را برای خدا میدانستند و مردم را در کنار هم گرد میآوردند. نقدی تمسک به این پیام انبیاء را ضروری خوانده و اظهار داشت: پیروزیهای تا امروز مدیون وحدت است و با وحدت پیروزیها استمرار یافته و ارزشهای والا متجلی میشوند. وی به تفرقه افکنی دشمنان اشاره کرده و اظهار داشت: دشمنان به بهانههای مختلف و با استفاده از همه امکانات و رسانه ها تفرقه افکنی کرده و در پوششی دلسوزانه در میان مردم سنی و شیعه ظاهر میشوند. رییس سازمان بسیج مستضعفین بمب گذاری عوامل استکبار را بین زائران شیعه و به نام اهل سنت یادآور شده و ادامه داد: اگر 10 برابر بیشتر بمب گذاری و ترور کنند ذرهای به اهل تسنن شک نبرده و مطمئن می شویم که آنها نه شیعه هستند و نه سنی. وی ترور اهل تسنن را توسط دشمنان برای بدنام کردن شیعیان یادآور شد و تصریح کرد: دشمنان از پیشرفت اسلام ترسیدهاند و به این روشهای مزوّرانه روی آوردهاند که باز هم با وحدت مسلمانان شکست خواهند خورد. جانشین فرمانده کل سپاه در امر بسیج خاطرنشان کرد: حمایت جمهوری اسلامی ایران از بحرین، حمایت فرقهای نیست و مانند حمایت از مردم اهل تسنن در غزه است تا طاغوتها کنار رفته و به رأی و نظر مردم مسلمان توجه شود. وی به ترفند انگلیسیها در تفرقه افکنی بین مسلمانان و هندوها در هندوستان اشاره و بیان کرد: مسلمانان مسیر وحدت را از امام و شهدا گرفتهاند و شهدا از همه طوایف و مذاهب برای اسلام خونشان در هم آمیخت و ایران در اوج اقتدار و عزت به سر می برد. نقدی حمایت حاکمان ظالم از تروریسم و تفرقه افکنی در منطقه را یادآور شده و افزود: شاه عربستان به همان اندازه سنی است که شاه پهلوی شیعه بود و مبدأ و منشأ تفرقه افکنان در امریکا و انگلیس است. وی در پایان سخنان خود با اشاره به پیشرفت های مهاباد در طول انقلاب اسلامی تصریح کرد: امروز همه پیشرفت ها محصول وحدت است. منبع: فارس [ چهارشنبه 92/10/25 ] [ 9:23 عصر ] [ باران ]
[ نظرات () ]
سنت نامه دادن به رئیس جمهور که در 8سال ریاست جمهوری احمدی نژاد جا افتاده بود، این بار در سفر استانی روحانی هم تکرار شد.
اولین سفر استانی روحانی صبح دیروز شروع شد. مقصد، خوزستان بود و اگرچه قبل از آغاز سفر اعلام شده بود در این سفر از استقبال مردمی، نامه نگاری و نصب پلاکارد و... خبری نیست، جمعیت زیادی به استقبال رئیس جمهور رفتنند و عده ای نامه به دست، خودروی رئیس جمهور را همراهی کردند. محمدرضا صادق مشاور روحانی پیش از سفر به خوزستان گفته بود: «استقبال مردمی در این سفر نخواهیم داشت. این سفرها به آن شکل تبلیغاتی که انجام میشد، مورد نظر دولت نیست؛ چرا که بحث حفظ کرامت مردم و توجه به اینکه دولت در خدمت مردم است مورد توجه است.» همزمان با سفر استانی رئیس جمهور هم سامانه تلفنی سامد (سامانه ارتباط مردم و دولت) برای طرح مسایل و مطالبات مردم از دولت و ارتباط با روحانی راه اندازی شد تا ارتباط تلفنی با دولت جایگزین نامهنگاریهای سابق شود. سامانه ای با شماره تلفن 111 که شاید اگر زودتر به بهره برداری می رسید، خوزستانی ها با نامه هایی در دست، دیروز جلوی فرمانداری تجمع نمی کردند. درباره این سامانه گفته می شد قرار است علاوه بر ثبت مطالبات مردمی، بخش های پیگیری خواسته ها و ارتباط با کارشناسان هم وجود داشته باشد. با این حال، تماس با شماره 111 به معنای شنیدن پیغام خوش آمدگویی اپراتوری است که از شما دعوت میکند پیغام خود را ضبط کنید و بلافاصله بوق اشغال ممتد، پایان تماس را خبر می دهد،یعنی فعلا پیغامی ضبط نمی شود. نامههایتان را پست کنید سامانه 111 اگرچه شتابزده معرفی شد، اما دولت برای شنیدن درخواست های مردمی راه دیگری را هم پیشنهاد کرد. دولت با واگذاری این مسئولیت به شرکت پست، از اداره?کل پست خوزستان خواست تا با هماهنگی استانداری، گروه?های جمع?آوری نامه?های مردمی را تشکیل دهد و با استقرار آنها در محل دیدار مردمی رئیس?جمهور و مصلای شهر، نامه های مردم را دریافت کند. میراث احمدی نژاد نامه نگاری برای رئیس جمهور، سنتی است که با سفرهای استانی احمدی نژاد در دولت نهم باب شد. آنقدر که وزارت کشور در آن زمان تصمیم گرفت با طراحی فرم های مخصوص نامه های مردم را که زیر نظر کارشناسان نوشته شده بود، به دست ستاد ارتباط مردمی هر شهرستان برساند و این وضعیت را ساماندهی کند. دولت احمدی نژاد معتقد بود که حجم نامه ها نشان دهنده رابطه خوب مردم و دولت است و بر همین اساس، در دومین سال دولت دوم احمدی نژاد، اعلام شد که مردم در 6سال بیشتر از 35 میلیون نامه به دست رئیس جمهور رسانده اند. نامه هایی که 25 درصد از آنها به دستگاه هایی مثل قوه قضائیه مربوط بود، 40درصد به مشکلات معیشتی مردم، 20درصد به مشکلات بیکاری، 15درصد درباره مشکلات بانکی و درخواست تسهیلات بود و 25 درصد باقیمانده مشکلات مسکن و دارو و درمان را مطرح می کرد. منبع: مهر [ چهارشنبه 92/10/25 ] [ 9:20 عصر ] [ باران ]
[ نظرات () ]
منظور از وحدت شیعه و سنی کنار گذاشتن مسائل اختلافی و تکیه بر مشترکات و مبنا قرار دادن آنها در تعامل با یکدیگر و در مسائل مربوط به جهان اسلام و صحنه بین المللی است.
پیامبرصلی الله علیه وآله :أیُّهَا النّاسُ! عَلَیکُم بِالجَماعَةِ و إیّاکُم و الفُرقَةَ «ای مردم! بر شما باد به جماعت و بپرهیزید از جدایی »میزان الحکمه ، ح 2434 . مقدمه : منظور از وحدت شیعه و سنی کنار گذاشتن مسائل اختلافی و تکیه بر مشترکات و مبنا قرار دادن آنها در تعامل با یکدیگر و در مسائل مربوط به جهان اسلام و صحنه بین المللی است، به گونه ای که مسلمانان فارغ از اختلافات و با پرهیز از تفرقه در مسائل جهان اسلام همسو و هم جهت حرکت کنند. به تعبیر دیگر اختلافات مانع از اخوت اسلامی و وحدت صفوف مسلمین در برابر دشمنان نیست از این رو معنای اتحاد شیعه و سنی دست برداشتن و کوتاه آمدن از اصول و اعتقادات خویش نیست بلکه در عین وجود اختلافات زمینه تعامل و جهت گیری یکسان در مسائل کلی و بین المللی در میان آنها وجود دارد به همین جهت مطابق قانون اساسی «دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است سیاست کلی خود را بر پایه ائتلاف و اتحاد ملل اسلامی قرار دهد و کوشش پیگیر به عمل آورد تا وحدت سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جهان اسلام را تحقق بخشد» . مقام معظم رهبری فرمودند: «معنای اتحاد بین ملت های اسلامی این است که در مسائل مربوط به جهان اسلام همسو حرکت کنند و به یکدیگر کمک کنند و در داخل این ملت ها سرمایه های خودشان را بر علیه یکدیگر به کار نبرند» ) حدیث ولایت، ج 4، ص 262).
در زمانی که مسلمانان می توانند با توجه به جمعیت بیش از یک میلیارد نفر و منابع و امکاناتی که در اختیار دارند به عنوان یک قدرت تأثیرگذار در صحنه بین المللی مطرح باشند پرداختن به اختلافات و مسائل تفرقه انگیز نتیجه ای جز به هدر رفتن سرمایه ها و استفاده دشمن از این اختلافات، نخواهد داشت.
مقام معظم رهبری فرمودند: «یک میلیارد مسلمان در دنیا هستند که درباره خدا و پیامبر(ص) و نماز و حج و کعبه و قرآن و بسیاری از احکام دینی با هم یک عقیده دارند یک چند مورد اختلاف هم دارند اینها بیایند همان چند اختلاف را بگیرند با هم بجنگند تا آن کسی که با اصل خدا و پیامبر(ص) و دین و همه چیز مخالف است کار خودش را انجام بدهد آیا این عاقلانه است؟ اگر مسلمین دست در دست هم بگذارند و با هم صمیمی باشند ولو عقایدشان مخالف با یکدیگر باشد اما آلت دست دشمن نشوند دنیای اسلام سربلند خواهد شد» .( حدیث ولایت، ج 5، ص 230). عوامل وحدت از مهم ترین برنامه های اسلام ایجاد وحدت میان مسلمانان است، از این رو قرآن کریم همه افراد را به وحدت و یگانگی و انسجام دعوت کرده و از اختلاف و تفرقه بر حذر داشته است. وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِیعًا وَلاَ تَفَرَّقُوا [1]؛ و همگی به ریسمان خدا ( قرآن، اسلام، و هر گونه وسیله وحدت)چنگ بزنید و پراکنده نشوید. برخی به اختلاف و تفرقه دامن می زنند؛ حتی تحت عنوان ساختن مسجد و برپایی تکیه و هیئت؛ مانند ساختن مسجد ضرار توسط گروهی از منافقان در شهر مدینه. خداوند متعال چنین افرادی را نکوهش نموده و به پیامبر دستور می دهد هرگز در مسجد آنها نماز نخوان. وَالَّذِینَ اتَّخَذُواْ مَسْجِداً ضِرَاراً وَکُفْراً وَتَفْرِیقاً بَیْنَ الْمُؤْمِنِینَ وَإِرْصَاداً لِّمَنْ حَارَبَ اللّهَ وَرَسُولَهُ مِن قَبْلُ وَلَیَحْلِفَنَّ إِنْ أَرَدْنَا إِلاَّ الْحُسْنَی وَاللّهُ یَشْهَدُ إِنَّهُمْ لَکَاذِبُونَ *لاَ تَقُمْ فِیهِ أَبَد [2]؛ گروهی دیگر از آنها کسانی هستند که مسجدی ساختند برای زیان رساندن به مسلمانان، و تقویت (کفر) و تفرقه افکنی میان مؤمنان و کمینگاه برای کسانی که از پیش، با خدا و پیامبرش مبارزه کرده بودند؛ آنها سوگند یاد می کنند که جز نیکی (و خدمت)، نظری نداشته ایم. اما خداوند گواهی می دهد که آنها دروغگو هستند، هرگز در آن مسجد به عبادت نایست! در نکوهش اهل اختلاف در دین همین بس که خداوند به پیامبر اکرم صل الله علیه و آله وسلم می فرماید: تو هیچ رابطه ای با اینها نداری. إِنَّ الَّذِینَ فَرَّقُواْ دِینَهُمْ وَکَانُواْ شِیَعًا لَّسْتَ مِنْهُمْ فِی شَیْءٍ [3] ؛ «کسانی که آیین خود را پراکنده ساختند، و به دسته ها (و مذاهب مختلف) تقسیم شدند، تو هیچ گونه رابطه ای با آنها نداری». و موضوع تفرقه انگیزی را شیوه و راه و رسم طاغوتیان معرفی می کند. إِنَّ فِرْعَوْنَ عَلَا فِی الْأَرْضِ وَجَعَلَ أَهْلَهَا شِیَع [4]؛ «همانا فرعون در زمین طغیان نمود و اهل آن را به گروه های مختلفی تقسیم نمود». قرآن کریم موضوع اختلاف میان مسلمانان را یکی از انواع عذابهای خداوند می شمارد. قُلْ هُوَ الْقَادِرُ عَلَی أَن یَبْعَثَ عَلَیْکُمْ عَذَابًا مِّن فَوْقِکُمْ أَوْ مِن تَحْتِ أَرْجُلِکُمْ أَوْ یَلْبِسَکُمْ شِیَع [5]؛ بگو: او قادر است که از بالا یا زیر پای شما، عذابی بر شما بفرستد یا بصورت دسته های پراکنده شما را با هم بیامیزد. نکته مهم آن است که بدانیم عوامل ایجاد وحدت چیست.
عوامل وحدت
1-ایمان به خداوند و اطاعت قرآن کریم می فرماید: ای کسانی که ایمان آورده اید. اطاعت کنید خدا و پیامبر و أولِی الأمْر را و هرگاه در چیزی نزاع داشتید، آن را به خدا و پیامبر واگذارید (و از آنها داوری بطلبید)؛ اگر به خدا و قیامت اعتقاد و ایمان دارید. یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ أَطِیعُواْ اللّهَ وَأَطِیعُواْ الرَّسُولَ وَأُوْلِی الأَمْرِ مِنکُمْ فَإِن تَنَازَعْتُمْ فِی شَیْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَی اللّهِ وَالرَّسُولِ إِن کُنتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللّهِ وَالْیَوْمِ الآخِرِ ذَلِکَ خَیْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِیل [6]؛ 2-توجه به مشترکات قُلْ یَا أَهْلَ الْکِتَابِ تَعَالَوْاْ إِلَی کَلَمَةٍ سَوَاء بَیْنَنَا وَبَیْنَکُمْ أَلاَّ نَعْبُدَ إِلاَّ اللّهَ [7]؛ بگو ای اهل کتاب! بیایید به سوی سخنی که میان ما و شما یکسان است؛ که جز خداوند یگانه را نپرستیم… 3-حضور در مسجد و جماعت قرآن کریم می فرماید: وَأَقِیمُواْ الصَّلاَةَ وَآتُواْ الزَّکَاةَ وَارْکَعُواْ مَعَ الرَّاکِعِینَ [8] ؛ و نماز را به پا دارید؛ و زکات را بپردازید، و همراه رکوع کنندگان رکوع کنید. حضور در نماز جماعت ]با آداب، ارکان و اهمیتی که برای آن ذکر شده[ در جهت تقویت وحدت، انسجام و هماهنگی مسلمان است. 4-رعایت دستورات اسلامی عیادت کردن از بیماران، تشییع جنازه، دستگیری از مستمندان، هدیه دادن، سلام کردن به مردم، قرض الحسنه، صله رحم و خدمت به مردم و... همه برای حفظ وحدت و انسجام مسلمانها است. امیرالمؤمنین علیه السلام از اصحاب خود به خاطر تفرقه شان گلایه می کند و می فرماید: به خدا سوگند این واقعیت قلب انسان را می میراند و دچار غم و اندوه می کند که دشمنان اسلام در باطل خود وحدت دارند وشما در حق خود اختلاف دارید.[9] حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف هنگام ظهور میان تمام مسلمانها وحدت و یگانگی برقرار می سازد و آنچه را که مایه تفرقه است، از میان بر می دارد. حضرت علی علیه السلام می فرماید: «اگر قائم ما به پا خیزد… کینه ها از قلبهای بندگان پاک می شود».[10] حضرت هادی علیه السلام می فرماید: «حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف وحدت کلمه ایجاد می کند و نعمت های الهی را کامل می سازد و خداوند به وسیله او حق را پابرجا و باطل را نابود می سازد.»[12] ——————————————————————————– [1] . آل عمران/ 103. [2] . توبه/ 107و108. [3] . توبه/ 107. [4] . قصص/4. [5] . انعام: 65. [6] . نساء: 59. [7] . آل عمران: 64. [8] بقره: 43. [9] . نهج البلاغه، خطبه27. [10] . خصال، ج2، ص626. [11] . یوم الخلاص، ص404 منبع: هادیان البرز [ چهارشنبه 92/10/25 ] [ 9:19 عصر ] [ باران ]
[ نظرات () ]
کی از یاران وفادار محمود احمدینژاد میگوید که رئیسجمهور سابق 2 بار برای رفع حصر موسوی اقدام کرده و به شورای عالی امنیت ملی نامه زده و اعلام کرده که حصر به نفع کشور نیست. یکی از یاران وفادار محمود احمدینژاد میگوید که رئیسجمهور سابق 2 بار برای رفع حصر موسوی اقدام کرده و به شورای عالی امنیت ملی نامه زده و اعلام کرده که حصر به نفع کشور نیست. گزیده گفتوگوی« روزنامه قانون» با عبدالرضا داوری در پی میآید: * بعضی نکات که در زمان انتخابات 92 به وجود آمد تا حد زیادی متاثر از رفتارهای سیاسی احزاب در آمریکاست. روسای جمهور آمریکا 100 روز اولیه را مهمترین دوره برای استارت حرکتهای خودشان میدانند ولی دوره 100 روزه در آمریکا آمادهسازی برای 1300 روزه بعدی است اما آقای روحانی در این 100 روز بیش از آنکه به بحث آمادهسازی دولت برای 1300 روز آینده بپردازد به یک گزارش جهتدار در نقد دولت قبل پرداخت. * دولت جدید پایگاه اجتماعیاش پایگاه کارفرمایان و سرمایهداران است و این در ساختار چیدهشده بارز است که این دولت طبقه کارفرمایان را نمایندگی میکند و اینها چون از عوامل اصلی سهامداران بانکها هستند بانکها در این فراگرد مقاومت میکنند. از این نظر مسکن مهر را آقای روحانی مورد بیمهری قرار داد. مسکن مهر یک پروژه نیست یک مگاپروژه است. چرا آقای روحانی این مگا پروژه را مورد بیمهری قرار داد؟ * آقای روحانی در ارائه گزارش صد روزه گمان میکرد هنوز در دوره انتخابات است اما باید به او گفته میشد که شما دیگر رئیسجمهور شدید. مشکل آقای روحانی این بود که انتخاباتی صحبت کرد. ایشان از موضع یک رئیسجمهور منتخب صحبت نکرد. ایشان برخی از حقایق را گفت و برخی را نگفت. * در اینکه شرایط اقتصادی در این دو سال اخیر بد شد حرفی نیست. اگر آقای روحانی درآمدهای نفتی را بیان میکند چرا نمیگوید درآمدهای نفتی در این سالها 40 درصد کاهش پیدا کرد و نرخ رشد منفی اقتصادی 5 درصدی برای عدم فروش نفت است؟ * از سال 1390 احمدینژاد از سیاست خارجی خلع ید شد. ارادههایی که در بخشهایی از ارکان حاکمیت حضور داشتند احمدینژاد را از حاکمیت حذف و اخراج کردند و او دیگر هیچ نقشی در سیاست خارجی نداشت. از سال 90 مشکلاتی که برای او ایجاد کردند برای اولین بار در تاریخ انقلاب یک رئیسجمهور را منحرف خواندند. بعد از راهپیمایی 9 دی و انزوای شدید اصلاحطلبان و هاشمی هسته اصلی اصولگرایان میخواستند قدرت را یکپارچه در دست بگیرند و تنها مزاحم آنها احمدینژاد بود. حتی بنیصدر هم تا وقتی بر سر کار بود به او اتهامی نزدند. احمدینژاد توی میدان مین کار را پیش برد. * در این مدت گذشته بارها اتهاماتی را اعم از اعتقادی، اخلاقی و اقتصادی به مشایی زدند. اگر این اتهامات درست بود که قوه قضاییه باید وی را دار میزد! قطعا دولت احمدینژاد مانند بقیه دولتها خطا داشته و باید برخورد شود ولی نباید سیاهنمایی شود. در همین راستا باید اشاره کنم در زمان احمدینژاد آنقدر مجلس را بزرگ کردند که امروز مجلس شده مسئلهای برای دولت و وزرا را به مجلس میکشند. این دوستان باید بدانند ساختار سیاسی ایران از سال 68 عوض شد و امروز دولت در پیشانی نظام است و مجلس به دولت جفا میکند. * آنقدر که آقای روحانی نماد انتخاب مردم است، مجلس نیست. مجلس یک رای متکثر و پراکنده است. شما میتوانید رای آقای روحانی را در هر شهر با رای نماینده اول آن شهر مقایسه کنید. مطمئنا رای آقای روحانی بیشتر است و باید به این جایگاه احترام گذاشت و مجلس نباید با دولت تقابل کند. در ساختار سیاسی کشور نباید عدم توازن ایجاد میشد که نتوانند امروز آن را جمع کنند. مجلس هشتم و نهم، دولت احمدینژاد را فشل کردند. * از سال 87 به بعد، ماه عسل احمدینژاد تمام شد، به این دلیل که آنها فکر میکردند احمدینژاد اصولگراست، در صورتی که او هیچ وقت اصولگرا نبوده است. باورهای احمدینژاد با این افراد فرق میکرد. * اصولگرایان مجبور بودند از احمدینژاد حمایت کنند چون نمیخواستند به هاشمی و موسوی رای بدهند. سال 84 بخش عمدهای از اصولگرایان از لاریجانی و قالیباف حمایت کردند. * احمدینژاد در مبانی کلان با اصولگرایان در تضاد است. اصلیترین مرزبندی احمدینژاد با اصولگرایان روی کلمه مردم است. اصولگرایان بعد از سال 80 گفتند ما 4شاخص داریم؛ اول امام (ره)، دوم رهبری، سوم اسلام و آخر انقلاب. احمدینژاد از آنها پرسید جایگاه مردم کجاست؟ آیا رهبری و امام بدون مردم مفهومی دارد؟ و اینجا بود که اختلاف احمدینژاد با اصولگرایان شروع شد و میتوان بروز اختلاف بین احمدینژاد با آنان را بر سر کلمه دموکراسی دانست. آنها میخواستند تعریفی از رهبر معظم انقلاب بیاورند که تنها مختص به خودشان و گروه خاص باشد. خیر، رهبری متعلق به 75 میلیون نفر است. نمیگذاشتند این حرفها را علنی بزند. صحبتهای احمدینژاد را آنطور که میخواستند منتشر میکردند تا سوگیری منفی داشته باشد. مگر چندتا رسانه داشت؟ یک ایرنا و روزنامه ایران بودند که خوب مدیریت نشدند. بنده هم درست کار نکردم و رسانههای زمان احمدینژاد حرفهای مدیریت نشدند. زمان آقای احمدینژاد همین یالثاراتی که توقیف شده است تیتر یک زد، مشایی را دستگیر کنید و آقای مشایی تنها به این تیتر خندید، ولی شما ببینید امروز کسی میتواند تیتر کند محمد نهاوندیان را دستگیر کنید؟ باید به یالثاراتیها بگویید آن مردی که به اهانتهایتان لبخند میزد رفت! * اگر احمدینژاد عملکرد رامین را قبول داشت او را نگه میداشت. اعتقاد احمدینژاد به آزادی سیاسی و آزادی بیان به مراتب از جریان اصلاحطلب بیشتر است. * احمدینژاد هیچ انگیزه و ارادهای برای بازگشت به حاکمیت ندارد. بعد از رد صلاحیت آقای مشایی، در جلسهای به من گفتند باری از روی دوشم برداشته شد. آقای مشایی گفت من فقط اتمام حجت کردم. * احمدینژاد اسفند 91 در جلسهای گفت اگر ما در عرصه نباشیم پیروز انتخابات جریان آقای هاشمی است و اصولگرایان فکر میکنند که رئیسجمهور میشوند چرا که پای این افراد هیچ وقت به پاستور نمیرسد. * اصولگرایان خط و مشی مشخصی ندارند و تابع قدرتند و با قدرت خود را تنظیم میکنند و تنها تضاد استراتژیک در داخل ساختار جمهوری اسلامی مربوط به آقای احمدینژاد و آقای هاشمی است. امروزه بخش اعظمی از اصلاحطلبان هم در کنار آقای هاشمی هستند و به نظر من آقای خاتمی و آقای هاشمی نیز یک روح در دو بدن هستند. * اگر به شبکههای اجتماعی نگاهی بیندازید، میبینید که از سکولارترین افراد تا هیاتیها وحزباللهیها طرفدار احمدینژاد هستند. البته بحث افرادی مانند منصور ارضی فرق میکند. اگر منصور ارضی پایگاه اجتماعی داشت هنگامی که سال 76 از ناطق حمایت کرد ناطق را رئیسجمهور میکردند. سال 76 تمام حزباللهیها به ویژه همین آقای ارضی و برخی از نظامیان با خاتمی بد بودند ولی شهرک محلاتی بیشتر به آقای خاتمی رای دادند و نسبت به احمدینژاد همین طور است. مردم ایران از بعد از جنگ به دنبال تغییر بودند و به این دلیل به خاتمی و احمدینژاد رای دادند. * آقای خاتمی یک اقبال عمومی به آن است و اگر اعتباری دارد به دلیل جایگاه خود ایشان است و احمدینژاد هم به این اعتقاد دارد. آقای احمدینژاد به ما گفت پیروزی خاتمی در انتخابات برکت برای کشور و نظام بود و اگر ناطق رای میآورد نظام را به سقوط میکشاند و انسداد ایجاد میکرد و من معتقد هستم اگر آقای خاتمی در حال حاضر نیز کاندیدا شوند رای بالایی خواهند آورد. * من به کسی فاشیست نگفتم. گفتم اگر فضای انتخابات از عقلانیت خارج و احساسات وارد شود درست نیست چرا که اولین بار هیتلر این کار را کرد. آقای احمدینژاد هم افرادی را که جلوی وزارت کشور شلوغ کردند این حرف را زدند (خس و خاشاک). باید اشاره کنم احمدینژاد، موسوی را دوست داشت و دارد و شخص احمدینژاد دوبار برای آزادی موسوی اقدام کرد. احمدینژاد به شورای عالی امنیت ملی نامه زد و گفت که حصر موسوی به نفع کشور نیست. رابطه این دو با هم بسیار نزدیک بود و احمدینژاد بارها در دولت از نظرات مهندس موسوی استفاده کرد. * در مناظره، مهندس موسوی بحث کردان را مطرح کرد و آقای احمدینژاد هم این بحث را بازگو کرد که وقتی خانم رهنورد کارمند بوده است و نمیتوانسته درس بخواند چرا غیرقانونی مدرک گرفت، که این بحث با سوءتفاهم به آن مشاجرات کشید. البته اشاره کنم که در فضای انتخاباتی اینگونه مباحث اتفاق میافتد؛ مانند مشاجراتی که آقای روحانی و قالیباف با هم داشتند ولی در حال حاضر با هم همکاری میکنند. * عباس عبدی به من گفت خیلی به احمدینژاد انتقاد دارم ولی او از مردهای سیاست است. احمدینژاد تا آخر پای کردان ایستاد ولی هاشمی که به کرباسچی مدیون بود یک قدم برای او بر نداشت. * در حق مرتضوی اجحاف شد. گزارش تحقیق و تفحص متوسط 800 روز طول میکشد ولی گزارش تامین اجتماعی 148 روزه آماده شد و این نشان میدهد قرار بوده است گزارش زود تمام شود و به صدمین روز دولت آقای روحانی برسد. * اصلا مشایی شناختی از بابک زنجانی نداشته است. سایت آیندهآنلاین گزارشی نوشت که بابک زنجانی هم از مصلحی دستور میگرفت و هم از مشایی. چرا این دو نفرکه با هم رابطه خوبی نداشتند باید با زنجانی همکاری داشته باشند؟ بنابراین به این نتیجه میرسیم که بابک زنجانی ارادی کار میکرد. ولی احساس میکنم برخورد با بابک زنجانی فراتر از این حرفها باشد و مصلحت انتشار نداشته باشد. یکی از کارشناسان گفت بعد از بابک زنجانی هیچ گروهی سعی نمیکند تحریمها را دور بزند و برخی از دور نخوردن تحریمها سود میبرند و میخواهند به جمهوری اسلامی فشار بیاورند که هر طوری شده مذاکرات را به نتیجه برسانند. * حذف احمدینژاد شکستهای پیاپی اصولگرایان را در پی خواهد داشت؛ یعنی نه در مجلس و نه در ریاست جمهوری پیروز نخواهند بود. منبع: ایسنا [ چهارشنبه 92/10/25 ] [ 9:19 عصر ] [ باران ]
[ نظرات () ]
یک دانشکده رژیم صهیونیستی دامن زنانه ای منقوش به آیات قرآن که توسط یکی از دانشجویان طراحی شده را بر روی صفحه اینترنتی خود در فیس بوک قرار داد.
دانشکده اسرائیلی «شنکار» این هفته دامن زنانهای منقوش به آیات قرآن که توسط یکی از دانشجویان طراحی شده را بر روی صفحه اینترنتی خود در فیس بوک قرار داد.
منبع: صراط [ چهارشنبه 92/10/25 ] [ 12:43 صبح ] [ باران ]
[ نظرات () ]
|
|
[ طراح قالب : پیچک ] [ Weblog Themes By : PIcHaK.NeT ] |